סמסונג מציגה: 8K בשל ונגיש לכולם

סמסונג הופכים את טכנולוגיית 8K לזמינה ונגישה

8:00
  /  
02.08.2022
  
תוכן שיווקי

טכנולוגיות חדשות הן דבר מאתגר להשיק. לא תמיד הצרכנים מבינים מה היתרונות שהם מקבלים מטכנולוגיות כאלה והאם הטכנולוגיה כבר בשלה ונגישה לכולם.

מסכי 8K כבר זמינים מספר שנים, אך רק השנה אנחנו רואים שהאקו-סיסטם של עולם ה-8K בשל לחלוטין וזמין לכל אחד וזהו הודות לכמה שינויים שקרו.

נתחיל בהסבר קטן על 8K והאתגרים שהוא מציג למערכת. מסכי FHD כוללים 1920 על 1080 פיקסלים. מסכי 4K או UHD מכילים 3840 על 2160 פיקסלים, כלומר פי 4 בדיוק ממסכי FHD. מסכי 8K מגדילים עוד יותר את המספר ועולים ל-7680 על 4320 פיקסלים, פי 16 רזולוציה ממסכי FHD.

מה הסיבה לעבור ל-8K? הסיבה הכי חשובה היא חדות התמונה. אנחנו כבר רואים מזה שנים רבות שבכל שנה גודל המסך הממוצע גדל. אם לפני עשור דיברנו בעיקר על מסכי 42", ובהדרגה עברנו ל-55", אז כיום הסטנדרט במרבית הבתים באירופה, בארה"ב וגם בישראל – זה 65". אבל מגמה זו רק צפויה להתחזק. כבר היום אנחנו רואים שטווח גדלי המסך 75" ו-85" צומחים בקצב הכי משמעותי בשוק.

המסכים הללו מוצבים בדיוק באותו מקום בסלון שבו עמד פעם מסך 42". עומק הסלון הישראלי מכתיב לרוב את המרחק למסך והוא לרוב באיזור ה-3.5-4 מטר. ממרחק כזה כאשר המסכים היו בגודל 42", לא היה באמת צורך ברזולוציה הגבוהה מ-1080P. בעולם שבו 75" הוא המינימום למסך חדש לסלון, אפילו 4K מגיע לקצה היכולת שלו לספק את הסחורה, ונדרשת קפיצה טכנולוגית נוספת.

8K כבר כאן, מדוע אתם פשוט חייבים מסך כזה?

סמסונג הציגה את מסכי ה-8K הראשונים שלה בשנת 2019. המסכים מאז השתפרו מאוד, שכן ככל שצפיפות הפיקסלים גבוהה יותר, כך קשה יותר לשמר את הקונטרסט של הפאנל ולהבטיח טווחי צבעים וזויות צפיה טובות. לכן, היה על הצרכן להחליט על מה הוא צריך להתפשר – האם הוא מעדיף לראות תמונה חדה יותר, או תמונה עשירה יותר וקונטרסטית יותר. גם המחירים היו מאתגרים שכן צפיפות הפיקסלים ב-8K גורמת ליותר פאנלים להפסל בשלבי היצור בגלל תקלות ייצור.

ככל שהמסכים גדלו, מרבית האתגרים האלה נעלמו, וגם כמו כל תהליך ייצור, בקרת האיכות והטכנולוגיה השתפרו. התוצר הוא פאנל שיותר קל וזול לייצור ושהקונטרסט שלו גבוה כמו אלה של פאנלי UHD. זה תהליך זהה בעצם למה שקרה במעבר בין FHD ל-UHD ויצרנית הפאנלים, Samsung Display כבר מתורגלת בכך.

אירוע סמסונג להשקת מסכי 2019, כולל 8K

האתגר הגדול בשנים קודמות היה נושא התאורה האחורית. פריצת הדרך שמשלבת בין פאנלים של 8K, תאורה אחורית יותר הדרגתית (יותר איזורים, ו-14 ביט שמייצרת יותר דיוק בתאורה), תאורת miniLED (שהיא צפופה הרבה יותר ובעזרת טכנולוגיית ultra fine light control מונעת זליגות אור מאיזור אחד במסך לאיזורים הצמודים אליו) ומהפכת QD (שפותרת את נושא בהירות המסך, היעילות שלו ורווית הצבעים 100% DCI-P3) מביאים את הטכנולוגיה למקום טוב מבעבר. כך, אין בעצם פשרות – יש עוצמות אור, קונטרסט גבוה, גם בפאנל וגם בשל תאורת המינילד האחורית הצפופה יותר.

מה השתנה שגורם לכל אלה להיות כל כך חשובים?

התשובה לשאלה הזו היא התוכן. אם לפני מספר שנים היינו מאוד שמחים על כל כותר שתמך ב-UHD ובווודאי על כאלה שהגיעו עם HDR, כיום זה כמעט סטנדרט. למעט ספקי התוכן הישראלים, שירותי הסטרימינג העלו דרמטית את ההיצע של תכנים איכותיים בקצבי נתונים טובים, רזולוציית UHD והכי חשוב – ב-HDR. נטפליקס היתה הראשונה, ואחריה יוטיוב (אם כי ללא תכני מקור). לאחר מכן הצטרפו אמזון פריים, אפל TV+ ולאחרונה גם Disney+.

כל אחת מחברות הסטרימינג הללו מזרימה לנו תכני UHD איכותיים עם HDR מובנה. הדבר דורש טווח עוצמת אור משמעותית גבוה יותר מבעבר, טווח צבעים רחב, קונטרסט גבוה ורזולוציה של מינימום UHD. ללא כל אלה, לא רק שלא נרוויח את היתרונות של שידורי ה-HDR, אלא שהחוויה שלנו עלולה להפגע שכן ללא קונטרסט מספק, נקבל תמונה חשוכה או עם צבעים שלא תואמים ליכולות התוכן. אחרי כל כך הרבה שנים בישראל ללא מקורות איכותיים, מדובר במהפכה דרמטית לוידאופילים ולחובבי התוכן האיכותי.

מה נותן לנו 8K ומהיכן יגיע התוכן?

נתחיל ביכולות עיבוד התמונה שבכל שנה משתפרות יותר ויותר. יש נקודה שדורשת הבהרה – תוכן 4K יכול להשתפר בעזרת עיבוד תמונה, אך בשביל להמנע מאיבוד מידע, נדרש מסך של לפחות 8K בכדי להנות גם מסופר רזולוציה ומהיכולות המתקדמות של מנגנוני עיבוד ה-AI שנוצרו או שופרו בשנים האחרונות. אם מקור התוכן שלכם הוא 4K והמסך הוא 4K, כל עיבוד שמטרתו לחדד את התמונה בהכרח יפגם וישנה את המקור, וכך גם עלול לפגוע בכמות הפרטים והמידע שנמצא שם באופן טבעי.

ברגע שיש פי 4 רזולוציה במסך ביחס למקור, עיבוד התמונה יכול לעשות את עבודתו, לחדד ולשדרג את התמונה, וכל זאת מבלי החשש שיאבד מידע בדרך. על כל פיקסל מקורי יש לפחות 3 פיקסלים מחושבים – מה שדורש מעבדים חזקים שרק לפני כמה שנים דרשו מחשבי ענק. מה היכולות של העיבוד הזה?

השדרוג של HDMI 2.1 נועד, בין היתר, לאפשר גם למקורות חיצוניים לספק תכני 8K. אנחנו כיום רק בתחילת הדרך עם נושא 8K במשחקי קונסולה שנתמכות גם ב-XBOX וגם בפלייסטיישן.

הדרך הקלה יותר להשיג זאת הוא דרך כרטיסי GPU שתומכים ב-8K ומאפשרים לגיימרים מושבעים לשחק במשחקי 8K באופן טבעי. נראה שבשנה האחרונות אספקת כרטיסים כאלה הופרעה בשל המחסור העולמי בצ'יפים ובשרשרת האספקה אך נראה שבעיות אלה שופרו משמעותית וכרטיסים כמו ה-RTX 3090 שתומכים ב-8K הופכים זמינים יותר ויותר. מה שמדהים הוא שתכנים מחושבים ועם ray tracing יכולים להגיע טבעית ל-8K.

לחובבי הסרטים, נראה שסמסונג כבר עורכים ניסויים במדינות שונות, כולל שידור של עונה שלישית של הסדרה DAS BOOT ברזולוצית 8K בגרמניה. מדובר בניסוי בקנה מידה ענק, אך עדיין לא בשידור עולמי, מה שצפוי כבר להתחיל בשנה הבאה. נטפליקס, שלרוב מקדימה את שאר הספקיות בטכנולוגיות כאלה, טרם התחייבה, אבל יוטיוב למשל כבר מתחילה להחזיק תכני 8K למסכים תואמים:

נוסף על כך, יש כבר מספר רב של טלפונים חכמים כגון GALAXY S20/21/22 שתומכים ב 8K, ניתן לצפות בהן ישירות מהמכשיר או אפילו להעלות ל-youtube ולצפות משם.

בתחום הספורט, BT החלו לצלם ולהתנסות עם שידורי 8K, כולל משחק הכדורגל של הליגה האירופאית בין אולימפיקוס לארסנל. כמו כן, ה-NHK שהוא גוף השידור החשוב ביפן ואחד הגופים הכי מתקדמים טכנולוגית, צילם ושידר את אולימפיאדת טוקיו ב-8K. בסין, ערוץ CCTV צילם ושידר את אולימפיאדת בייג'ין ב-8K.

NFT – הדרך של סמסונג להשקיע בתכנים דיגיטליים ב-8K

בשנים האחרונות אנחנו רואים טרנד שהופך מסכי טלויזיה ליצירות אומנות כאשר הן "כבויות". כאן יש למסכים עם טווח צבע ורזולוציה גבוהה יתרון בולט – ניתן לגשת קרוב יותר אליהן מבלי להבחין שמדובר במסך, והדיוק של עבודת האמנות משתפר. סמסונג לקחה את זה צעד קדימה בדור האחרון והתחברה לטרנד ה-NFT, מה שאומר שניתן להשתמש לא רק בגלריית התמונות שהחברה רכשה להם זכויות, אלא שגם אמנות NFT זמינה בגלריה וניתן לצפות בה כאשר המסך כבוי. יתר על כן, המסכים מכבים את עצמם כאשר אין אף אחד בסביבה ומסוגלים לבד להבחין בעזרת גלאי נוכחות כאשר מישהו מתקרב ולהדליק את המסך באופן אמביאנטי ובכך לגרום לתחושה של אמנות קבועה על הקיר.

סמסונג משקיעה בתכנים שמגיעים לרזולוציה 8K, מגיעים ל-100% כיסוי של טווח הצבעים DCI-P3 ומקודדים ב-HDR. התכנים הם סטטים וגם דינמיים, ולכן הצגתם על המסך מאפשרת למצות את כל היכולות גם של המסך וגם של התוכן. ההשקעה בתכנים האלה מעודדים את המשך הפעילות וההשקעה בתכני קריפטו.

שיפורים נוספים בתחום

ה-codec הרשמי של 8K הוא AV1, הודות לשיתוף פעולה בין כל השחקניות המשמעותיות בתחום (כולל גוגל, אינטל, נטפליקס, IBM ואמזון) ונתמך במסכי 8K החדשים של סמסונג.

אם בעבר מסכי 8K דרשו עובי משמעותי מהמסך, בכדי לתמוך בכמות הנורות והקירור שהן דורשות. מזעור הנורות גם משפר את היעילות, מה שמוריד את עובי מסכי סמסונג עד ל-1.5 ס"מ, ועם היכולת להצמד לקיר, המסכים מרגישים דקים מאי פעם.

בעיה נוספת שנפתרה באופן אלגנטי הוא אופן החיבור של הציוד למסך. כשמדובר בתקן HDMI 2.1, יקר מאוד לחבר את הציוד שלנו למסך עם כבלים שתואמים לפורמט המלא. במקום זאת, חיבור one connect מאפשר חיבור כמעט בלתי נראה בין המסך לקופסאת החיבורים (יש חיבור קצרצר, חיבור 5מ' וחיבור 10מ') מה שמאפשר שימוש בכבל HDMI קצר בין קופסאת החיבורים למקורות המסך.

גם הצורך להתחבר לציוד הפך לפחות קריטי, שכן מרבית הספקיות המרכזיות, בין אם מישראל או מחו"ל, רצות כאפליקציות באופן מובנה בחנות האפליקציות של סמסונג: נטפליקס, יוטיוב, אמזון פריים, דיסני+, יס (סטינג), הוט (+NEXT), סלקוםTV, כאן, רשת, קשת, פרטנרTV ואין ספור ספקיות בינלאומיות לדוברי שפות זרות (רוסית למשל).

עוד שדרוג מעניין שסמסונג מציעה הוא היכולת לכייל את המסך בעזרת הסמארטפון שלכם, מה שמאפשר להגיע לדיוק אפילו גבוה יותר בדיוק הצבעים והקונטרסט במסכים.

לשרשור תגובות לחץ כאן


8:00
  /  
02.08.2022
  

1