DUAL 1209 מודעה מיום 23.4 -
תוכן - DUAL 1209 HiFi Automatic Turntable. פול אוטומט עם פונקצית צ'נג'ר. אפשר לשים עד 6 תקליטים ואחרי אפלה צד של כול אחד ינגן מוסיקה באופן אוטומתי ואחרי סיום הוא מחזיר את הזרוע עד בסיס ועוצר את הדיסק.
יש גם פונקציה רגילה לתקליט אחד ידני ואוטומטי. המצב של מנגנון כמו חדש ועובד פיקס. כל הגריז הוחלף. ראש ומחט מקורי במצב מעולה עם סאונד נפלא.
אזור מכירה - חולון
איש קשר - ויטלי
באו נתחיל עם כמה תמונות של הפטיפון הזה- הוא נראה ממש מצויין. אפילו נראה שהן מקוריות
[img2=400x225]
https://farm9.staticflickr.com/8730/172 ... 2ce0_o.jpg[/img2]
[img2=400x225]
https://farm8.staticflickr.com/7698/172 ... d83e_o.jpg[/img2]
[img2=400x225]
https://farm8.staticflickr.com/7717/170 ... 1573_o.jpg[/img2]
טוב, Dual היא חברה מוכרת היטב בעולם האודיו האנלוגי. לא כל הפטיפונים שלה הם "עילויים" אבל כמה מהם ידועים (בצדק!) כיהלומים של ממש, ואני לא מצליח לחשוב על שום פטיפון "גרוע" של החברה, לפחות לא מהתקופה הקלאסית של שנות ה- 60, ה- 70, ותחילת ה- 80. בניגוד למתחרות (Lenco, Thorens, Garrard) דואל הצליחה להפיק פטיפונים טובים מכל האסכולות - אידלרים, מונעי רצועה, והנע ישיר.
Dual התמחתה בפטיפוני צ'ינג'ר אוטומאטיים. אוטומאטיים - כולנו מבינים. בניגוד לחברות כמו lenco ו- Thores, שהפטיפונים הטובים ביותר שלהם היו ידניים לחלוטין, וגדולתם היתה בפשטותם. בניגוד גם לחברת Garrard (האויבת הגדולה דאז) שחרקה שיניים עם מנגנונים אוטומטיים מורכבים ובעייתיים, והפטיפונים האגדיים שלה (ובצדק) הם דווקא הפטיפונים הפשוטים יותר שייצרה כלאחר יד (ה- 301 ובעקבותיו ה- 401). Dual הצליחה, די בעקביות, לייצר פטיפונים אוטומטיים נהדרים ואמינים.
וצ'ינג'ר? זה מנגנון מוזר (לטעמי) שמאפשר לשמוע מספר תקליטים, ברצף, בזה אחר זה, בלי לטרוח על החלפת הצדדים. אלא אם כן אתם חובבי אופרה מושבעים, ולא ממש אכפת לכם לשחוק את התקליטים שלכם, הפונקצה הזו לא ממש תשמש אתכם. אם, מצד שני, אתם רוצים צ'ינג'ר, כדי לשמוע ברצף את Emerson, Lake & Palmer - מגיע לכם
החברה גם ידועה בכך שליין המוצרים שלה ארוך, ממוספר בצורה מבלבלת, וצריך להיות "מומחה" כדי להבין מה מקומו של פטיפון ספציפי בליין, מבחינת התקופה והאיכות. אז מה מקומו של ה-
1209 ?
דגם ממוספר 1XXXX מלמד בד"כ על פטיפון מונע גלגל (Idler). יש (כמובן) כמה חריגים, אבל כלל האצבע נכון. השאר פשוט מבלבל. לדוגמא, ה- 1209 הנו נחות (בליין - לא באיכות) מה- 1019, אבל בכיר מה- 1210...
פשוט אין ברירה אלא לבדוק דגם דגם. המקור הטוב ביותר הוא
Vinyl Engine עם ספריית המסמכים המעולה שלהם, ובעיקר
dual reference על רשימת הדגמים המלאה שלהם, לרבות נתוני שנת הייצור והמחיר המקורי.
אז, ה-
1209 לא היה TOTL. התואר הזה שייך לפטיפונים כמו ה- 1009, ה- 1219, ולאחריו ה- 1229, שנחשב לאידלר הטוב ביותר שייצרה החברה. ה- 1209 הנו דרגה מתחתם, והיה פטיפון אודיופילי אמין ואיכותי במחיר שפוי - מצויין!
אז על מה אנחנו מוותרים?
ראשית נתונים: בעוד שפטיפון כמו ה-
1219 התהדר בצלחת מאוזנת במשקל 3.1 ק"ג, ה- 1209 הצנוע הסתפק ב- 1.8 ק"ג יצוקים.
בנוסף, ה- 1219 הציג נתון wow&flutter מרשים של 0.06% ו- Rumble נמוך מ- 60Db, בעוד שה- 1209 הסתפק ב- 0.09% וב- 57Db בהתאמה.
הבדל משמעותי נוסף, שסייע מאוד לשמור את מחיר ה- 1209 נמוך היה הזרוע המקורית. הפטיפונים הבכירים השתמשו בזרוע ה- Gimble של החברה. הנה כך היא נראית -
[img2=1024x366]
https://farm9.staticflickr.com/8759/172 ... 0a4c_b.jpg[/img2]
דגמים בכירים מאוחרים יותר זכו בזרוע ה- ULM המשופרת (Ultra Low Mass) שמשקלה האפקטיבי היה 8 גר', בדומה לזרועות מקבילות מבית Thorens, Linn, SME וכיו"ב. -
[img2=765x202]
https://farm8.staticflickr.com/7646/172 ... 4c89_b.jpg[/img2]
ה- 1209 הצנוע שלנו הסתפק בזרוע הבסיסית של החברה, עם מיסב סיכה, שגם היתה טיפה קצרה יותר. אם הזרוע הזאת מזכירה לכם את ה- Linn Basic, ואת ה- Rega Rb200 - זה לא בטעות. הנה, כך היא נראית -
[img2=472x729]
https://farm9.staticflickr.com/8775/172 ... 413a_b.jpg[/img2]
אז? כן, ה- 1209 הוא במפורש פטיפון פחות טוב מה- 1219/1229 הבכירים ממנו. הוא גם יעלה פחות כסף. עדיין, כשמצבו טוב - מדובר בפטיפון ראוי לחלוטין, שלא יפול מכל פטיפון Mid-Line מודרני.
נקודות החולשה של הדגמים הללו הם המורכבות הגדולה של המנגנון. גם המנגנון האוטומטי, וגם מנגנון ההנע ידועים כאמינים, אבל אם הם מתקלקלים, מדובר בכאב ראש גדול. ידוע היטב בחוגי המשפצים החובבים, שאסור "לריב" עם Dual. צריך לשבת בסבלנות, לפרק, להרכיב, לצלם, לשאול, בסוף אפשר יהיה לתקן. למרבה המזל - אין גם מחסור בחלפים. זה, בניגוד לפטיפון כמו Lenco שאפשר לתקן עם ג'בקה, ולהבדיל - Garrard שאולי אם נדפוק את הראש בקיר, הוא יתקן את עצמו...
"בעיה" נוספת אופיינית היא התייבשות הגריז במערכת, שתוקעת כל מני מערכות ויוצרת
המון רעש. אני כותב "בעיה" במרכאות, כי זו למעשה לא בעיה אלא צורך בטיפול שוטף. לוקחים את המדריך למשתמש. קוראים פעמיים, עד שמבינים בדיוק מה צריך להעשות. מפרקים לפי ההנחיות, מנקים, מגרזים ומשמנים
רק איפה שהמדריך אומר - נפלא. אם הפטיפון הספציפי באמת עבר ניקוי וגירוז, מדובר בייתרון גדול. בדקו אצל מי. בררו אם מי שטיפל בפטיפון יודע מה הוא עושה. פטיפון שעבר טיפול טוב שווה את תוספת המחיר. פטיפון שעבר טיפול סתמי - לא. פטיפון שעבר טיפול רע יכול ללכת לפח...
והמחט המקורית? ה-
DMS200 הוא ראש MM בסיסי מאוד עם מחט קונית, משקל עקיבה כבד יחסית של 2.5 גר' וקפיציות בינונית (גבוהה יחסית בימנו) של 18CU. האמת. הפטיפון ראוי להרבה יותר, וגם התקליטים שלכם. אפילו והמחט במצב נוצץ, הייתי מחליף את הראש למשהו עדיף בהרבה. ה- Grado הבסיסיות נראות לי שיתאימו בדיוק למראה והנתונים הטכניים
מחיר: ה- 1209 נמכר ב- Ebay בטווח מחירים גדול מאוד שבין כ- 200 ש"ח ל- 600 ש"ח. האמת - לא הצלחתי להבין מה בדיוק הקריטריונים למחירים (יש גם פטיפונים מצויינים במחיר נמוך). נראה לי בהחלט הולם את איכות הפטיפון, אמינותו, ומורכבותו.
חוות דעת - יופי של פטיפון. אם המטה לשמוע תקליטים, הייתי בודק בקפדנות ושוקל רכישה.
מחיר מבוקש - 570 ש"ח
מחיר ראוי - אולי 500-550 ש"ח
הלימות - 9