חוות דעת נוספות למודעות מכירת פטפונים יד 2

פורום המיועד לציוד אודיו וינטאג' על כל סוגיו וכן אודיו אנלוגי - פטיפונים, ויניל וטייפים
tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

אז מה זו בעצם 'מחרשת פלסטיק'?

נושא שלא נקרא #106 

בתגובה לשאלה הזו של yonim, נראה לי סביר להתייחס לנושא בכמה מילים. משום שהשאלה לגיטימית ואף מתבקשת.

השאלה הוגנת. הדיון המלא ארוך מנשוא. דיברנו עליו כאן הרבה פעמים (אם כי בחלקים בהמשכים, כמו כאן לדוגמה). בגדול התשובה היא תשומת לב לתכנון וביצוע של חלקי המכלול השונים של הפטפון; מע' ההינע ובקרת המהירות, מע' השיכוך או הבידוד, בסיס + פלטות, וזרוע, חיווט ואלקט'. המונח 'מחרשת פלסטיק' הוא סתם כינוי אבל הוא מוצלח במיוחד משום שהוא מצליח 'לתפוס' שתי נקודות תורפה עיקריות של פטפונים זולים משנות ה-80'. הזרוע שלהם איומה בדרך כלל, והם עשויים פלסטיק.

דוגמת בית-ספר לזרוע של 'מחרשה' (PL-300 של Pioneer)

[imgbig]https://lh3.googleusercontent.com/-ChOA ... G_0011.JPG[/imgbig]

זה לא שפלסטיק לא יכול לתת מענה הולם בחלקים מסוימים של הפטפון, אלא שבאותם פטפונים, שזוכים לכינוי הלא מחמיא הזה, זהו חומר הגלם של הבסיס, התושבות, הזרוע וחלקים נוספים שבהם בחירת החומר נעשתה משיקולי עלות ולא משיקולים הנדסיים מבניים. פלסטיק הוא חומר גלם מופלא. השאלה היא מה עושים איתו. קיימים מכלולים הנדסיים מכניים שפשוט לא ניתן לייצר אותם מפלסטיק ועדיין לצפות שהם יבצעו את עבודתם. כך לדוגמה, חלקי הקישור במכניזם האוט' בפטפונים של BSR יוצרו מ... ניילון ברובם. זה פשוט לא מחזיק, נשחק ומקרקש.

מחרשת פלסטיק של Sherwood

תמונה

הכינוי 'מחרשת פלסטיק' - יכול להתייחס גם לדגמים שבהם יש פתרון מעולה באספקט אחד של הפטפון אך הזנחה של אספקטים אחרים. בשנות ה-80' לדוגמה, פטפונים יפנים זולים, כמו אלה של 'סוני', כללו מערכת הינע ישיר ובקרת מהירות מעולה. בשנים האלה סוג ההינע הזה נהייה נפוץ וזול ובמקרים רבים לא רע בכלל. למעשה מנועים של 'סוני' יכולים לעבוד ללא כל בעיה עד עצם היום הזה בטיפול תחזוקתי ותשומת לב טכנית מינימלית. זה היה ה'גימיק' העיקרי. כל מה שנקרא 'DD' וכלל נעילת קוורץ ו-PLL, נמכר בשנות ה-80' כ'הי-אנד' איכותי. אלא שזה כבר לא היה 'שוס' גדול אז, וגם כמעט כל השאר היה באיכות נמוכה מאוד.

מחרשת פלסטיק הינע ישיר של Sony

תמונה

הפטפונים הזולים לא כללו מערכת שיכוך למשל. מערכות הבידוד שלהם הסתכמו בדרך כלל בכך שהם ישבו על רגלי פלסטיק. היצרנים ה'משקיעים' כמו פיוניר בדגמי ה-PL הנמוכים שלהם עם הנעת DD, דאגו למלא את הפלסטיק הזה בקפיצים וגומי בשילוב 'מקרקש' במיוחד. הזרועות שלהם היו מאיכות נמוכה מאוד והן הושחלו לתוך תושבות פלסטיק שהיו חלק מהבסיס, שגם הוא היה עשוי פלסטיק דקיק במיוחד.

למעשה, חוץ ממערכת ההינע, לא היה בפטפונים האלה שום מכלול אחר שבוצע באופן סביר. התוצאה היא סאונד עלוב ו'רזה' גם בהנחה שהפטפון יוצב על משטח ייעודי מבודד. בגדול, הפטפונים האלה קלילים במשקלם, הם מרגישים זולים וגם נראים כך, וכשמרימים ומשנעים אותם הם פשוט 'מקרקשים' במגוון של רשרושים מבניים וחריקות פלסטיק. לא קשה לזהות זאת.

חלקן של ה'מחרשות' הן רק 'מחרשות חלקיות'. הפטפונים האלה עשויים להכיל מגוון של מכלולים שחלקם, כמו מע' הינע, או זרוע (נדיר יותר) נמצאים באיכות סבירה בעוד שמכלולים אחרים כמו איכות הבנייה הכללית של הבסיס ומע' השיכוך, הם תחת כל ביקורת. ישנם הרבה שילובים. בדגמים הגרועים במיוחד - כל המכלולים בלתי משביעים רצון. גם את זה לא קשה לזהות מיד.

Pioneer PL-300

[imgbig]https://lh6.googleusercontent.com/-XM2D ... G_0013.JPG[/imgbig]

הפטפון של Pioneer, מהתמונה הזו מעל, עבר דרכי וזכה לשרשור משל עצמו תחת הכותרת - 'איזה ***'. לא קשה לזהות את ה'איכות' הגלומה בפטפון כזה על פי המראה שלו. כך זה נראה מבפנים:

חתך אופייני של חלקי פלסטיק מתוך קרביים של Pioneer PL-300

[imgbig]https://lh6.googleusercontent.com/-5a5u ... G_0010.JPG[/imgbig]

בשנות ה-70', זה עדיין היה קשה יותר לזיהוי. הנה דוגמה מטעה במיוחד של פטפון מבית טוב (סוני), מונע גלגל (איידלר), בעל זרוע איומה במיוחד שחסרה אפשרויות כיוון אלמנטריות. על פניו הפטפון נראה מסיבי ואיכותי:

Sony 1100

תמונה

בפועל מדובר בפטפון גרוע במיוחד שעושה שימוש בשיטת הינע קשה במיוחד ליישום ונעזר בחלקים מאיכות ירודה וזרוע מאיכות ירודה במיוחד. ואכן, הפטפונים המוקדמים יותר של יצרנים כ-BSR ואחרים, דוגמת חלק מהדגמים של CEC משנות ה-70', נראים לכאורה כפטפונים סבירים. חייבים, אגב, להפריד בין שני היצרנים. חלק מהדגמים ש-CEC בנו עבור לקוחות היו דגמים סבירים מאוד ואף למעלה מכך. אצל BSR לרוב, אין זה כך כלל.

בשנות ה-70', לפני שהפלסטיק התקבע כחומר גלם סטנדרטי אצל יצרני ה'מחרשות', ולפני שהתחרות היפנית חיסלה את היצרנים האירופאים הוותיקים, החיסכון נעשה במקומות אחרים. הבסיס אמנם היה בסיס עץ, או דמוי עץ, או משהו על בסיס עץ מעובד שכלל פרופורציות נדיבות, והפטפון נראה מסיבי דיו. בפועל דובר במראית עין בלבד.

מחרשה טיפוסית של BSR

תמונה

הפטפונים הזולים של שנות ה-70' לא כללו מערכות שיכוך אמתיות, המנוע של מונעי הרצועה האלה היה מנוע סינכרוני (שנשען על תדר רשת החשמל הביתית לשמירה על מהירות קבועה) פשוט מאוד בעל ארבעה קטבים בלבד, שהניע פלטות דקיקות יחסית. האינרציה החסרה של הפלטות והאיכות הנמוכה של המנוע היוו בעיה בפני עצמה.

זאת משום שבהנדסת הינעים, השילוב הזה מוכר במיוחד כבעייתי בייצוב מהירות. הגורם לכך הוא שאין לפלטה הקלילה מספיק מומנטום אינרטי כדי להתגבר על פולסי המשיכה המגנטית של ארבעת קטבי המנוע, והתוצאה היא אי-סדירות במהירות הסיבוב. לא קיימת רגולציה של המהירות הזו מעבר לתדר הרשת והתוצאה היא אחוזי wow & flutter אסטרונומיים.

המנועים הזולים הם גם בד"כ רועשים ויוצרים ויברציות וכאשר הפטפון אינו כולל מע' שיכוך ונסמך בלעדית על רצועה ותושבות גומי בכדי לבודד את המנוע משאר חלקי הפטפון, התוצאה מורגשת בפלט. מנועים מווברצים, מזמזמים ומהמהמים, שיוצרים רעשי רקע גבוהים הם סממן של פטפונים כאלה, מאיכות ירודה בשנים הרלוונטיות. המנועים האלה מייצגים בדיוק את נקודת התורפה שעליה 'רכבו', די ביעילות יש לציין, היצרנים היפנים עם הניעי ה-DD הזולים שלהם בשנות ה-80'. זו לא היתה הבעיה היחידה של ה'מחרשות' של שנות ה-70'.

הזרועות של BSR ודומיהם ידועות ברובן לשמצה. חלקן עשויות להראות לגיטימיות אך, ללא קשר למרכיב הפלסטיק, הן פשוט חסרות את האיכות, הדיוק, והנתונים המבניים שאמורים לסייע לזרוע הולמת לבצע את תפקידה. חלק מהזרועות אפילו לא כללו מכניזם לכיוונים מינימליים. הן היו כבדות, מגושמות, בעלות ערכי עפיצות (טולרנסים) גבוהים כגון צירים שאינם חרוטים בדיוק רב, שלות ומשקולות רופפות וסממנים נוספים לחיסכון בעלויות הייצור.

זרוע של BSR Monarch

תמונה

הנה למשל דוגמה ל'מחרשה' שדווקא לא חסכו בה מאום בייצור. סתם... פשוט יצא גרוע בלי כוונה. הביצוע מורכב ומטופש במיוחד. זרוע מתחכמת ואיומה, מכניזם אוטומטי פנימי מורכב להפליא, שטיחון קוטם מחטים, ופיצ'רים אימבציליים מיותרים לחלוטין (דוגמת auto-repeat) שלא קל לבצעם בעזרת אלקטרוניקה, אך מבוצעים כאן, למרבית הפליאה, בצורה מכנית. פטפון אמריקאי הזוי לחלוטין שלא היה זול במיוחד בזמנו.

זרוע ופטפון 980 של BIC

[imgbig]https://lh4.googleusercontent.com/-vksW ... BIC980.JPG[/imgbig]

אומרים שהאלוהים שוכן בפרטים הקטנים. בפטפוני ההי-אנד של שנות ה-70' זה כנראה נכון. יש פטפונים גרמניים שבהם חריטת הצירים היא עבודת אמנות שנעלמה מהעולם (למעט אולי אצל יצרני מנועי רכבי הספורט האיטלקיים). ישנם פטפונים שהפלטות שלהן כוללות מסה של יציקת אלומיניום שבמהלכה, כבר בתחילת שנות ה-70', תהליך היציקה כלל שליטה ובקרה על אחוז החמצן המעורב בתוצר הסופי. היו פטפונים (טכניקס למשל) שמבחינה טכנולוגית הקדימו את זמנם ורמת הביצוע שלהם מהווה הישג טכנולוגי ותעודת הוקרה להנדסה האנושית.

מצד שני, לא רק האלוהים שוכן בפרטים הקטנים - זהו גם מקום מושבו של השטן. זוהי פשוט ברירת המחדל. האיזון בין ה'טוב' ל'רע' בפטפונים הוא מאוד שביר. צריך להתאמץ קשה מאוד כדי לייצר פטפון שכל מכלול איבריו הם איכותיים. בשנייה שמזניחים מכלול אחד - ה'שטן' הוירטואלי שלנו חודר לשם.

בשנות ה-80' לא היתה כוונה כללית של מרבית היצרנים ההמוניים (CEC בראשם) להתעמק בפרטים הקטנים. הם רצו למכור. היה להם גימיק של הינע DD אמין וזול והם פשוט השתמשו בכך למנף את הסחורה שלהם. זה לא משהו שהומצא בשנות ה-80'. גם בשנות ה-70' היו המון 'העתקים' זולים לפטפונים האירופאים האיכותיים. למעשה, תמיד היו מוצרים שהם פשוט מוצרי צריכה פופולריים וזולים. לא כולם היו גרועים וקיימים מוצרים זולים ופופולריים איכותיים למדי. הבעיה היא בעיקר עם המוצרים הזולים והגרועים. אלה נקראים כאן 'מחרשות' והדגמים החדישים יותר זוכים לכינוי 'מחרשות פלסטיק'.

tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

Lenco L-435 GT מודעת יד 2 מיום 17/10/2014

נושא שלא נקרא #107 

פטפון Lenco L-435 GT מודעה מיום 17/10/2014
  • תוכן: Lenco L-435GT פטיפון שויצרי מעולה
  • אזור מכירה: קריות
  • איש קשר: יוסי כלפה
  • חוות דעת: ה-L-435 של Lenco הוא ורסיה בעלת בסיס של דגם ה-L-43. הדגם יוצר בין השנים 82' - 88' כאשר גרסת השלדה העירומה יועדה עבור יצרני פטפונים צד שלישי. דגמי ה-L-435 כללו גם בסיס ונמכרו תחת המותג השווייצרי. המעניין הוא שבשנים הרלוונטיות היה קיים שיתוף פעולה בין Lenco השוויצרית ל-Tesla הצ'כוסלובקית והדגם יוצר למעשה בשני מוקדים. המפעל של Tesla שמייצר היום את הדגמים של Project ו-Music Hall ייצר אז מספר דגמים עבור Lenco, כולל ה-L-435. דגמי Tesla זכו לסיומת CH ודגמי Lenco השוויצרית זכו לסיומת GA או GT.

    Lenco L-435 GT מתוצרת שווייצרית

    [imgbig]https://lh3.googleusercontent.com/-Zoy1 ... GT-Lid.jpg[/imgbig]


    Lenco L-435 CH מתוצרת צ'כוסלובקית

    [imgbig]https://lh5.googleusercontent.com/-D43o ... /L435b.jpg[/imgbig]

    הפטפון עצמו עבר סקירה וחוו"ד כאשר דיברתי על ה-L-43 ולכן לא אחזור על הדברים. מדובר בפטפון נחמד מאוד כפטפון ראשון ואם הוא פועל כהלכה וניתן להאזין בו לתקליטים - הוא בהחלט רכישה נחמדה - במחיר ההולם כמובן. המחיר הנוכחי, נראה מעט מופרז, על פניו.

    המוכר אינו מציין אם הפטפון כולל ראש ומעבר לסופרלטיב במודעה לא ברור מה מצבו. הפטפון מגיע עם בסיס, בניגוד ל-L-43 שזכה להתייחסות כאן לפניו, ומשום כך המחיר ההולם, לדעתי, גבוה מעט יותר (100 ש"ח יותר). הפטפון נדיר יחסית. הוא נסחר בעולם באופן שאינו תדיר, בעיקר באתרים ייעודיים, במחירים מבוקשים של אזור ה-100 אירו. לא ברור לי אם זהו גם המחיר שנסגר לבסוף. סביר להניח שלא. התמונות במודעה, אגב, גרועות במיוחד וקשה להתרשם מהן.

    ה-L-435 הנמכר ביד 2

    תמונה

    הפטפון נדיר יחסית אך לא מפאת איזו איכות חריגה. הוא פשוט יוצר בערוב ימי הויניל ובסוף ימי גדולת היצרן השוויצרי. השלדה מסוג HC43 של Lenco היתה סוג של סחורה עוברת לסוחר ודובר במוצר עממי שלא זכה לפרופיל גבוה. במקור הפטפון הגיע עם ראש מסוג Lenco M300 שהיה העתק של Tesla VM2202 (או להפך) שהיו שניהם מוצר 'מדבקה' מבית Nagaoka שמותג עבור Lenco.

    אילו היה מדובר ביצרן אחר - אני בספק רב אם מישהו היה שומע על הפטפון הזה כלל, אך ליצרן השווייצרי היו סטנדרטים גבוהים יחסית גם בדגמים השוליים - כך שהדגם המדובר עדיין משמש חובבים רבים ברחבי העולם - בעיקר באירופה.
  • הערות נוספות: קשה להתרשם ממצב הפטפון. התמונות גרועות במיוחד. רצועה בפטפונים מסוג זה היא נקודת תורפה. רצוי לשריין 50 - 100 ש"ח עבור רצועה חדשה מ-eBay ולברר בקשר לראש.
  • מחיר נקוב: 950 ש"ח
  • מחיר הולם : 550 ש"ח
  • מדד הלימות: 3

yonim
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 566
הצטרף: ספטמבר 2007
שם מלא: yoni Michaeli
מיקום: רמת גן
נתן תודות: 13 פעמים
קיבל תודות: 47 פעמים
יצירת קשר:

Re: אז מה זו בעצם 'מחרשת פלסטיק'?

נושא שלא נקרא #108 

@tnsilver
·
תודה רבה על התשובה המפורטת והמקיפה, החכמתי.
אנשי מחשבים הם כן בני אדם.
www.facebook.com/yonim

tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

Technics SL-1210Mk-II מודעת יד 2 מיום 21/10/2014

נושא שלא נקרא #109 

פטפון Technics SL-1210Mk-II מודעה מיום 21/10/2014
  • תוכן: למכירה פטיפון טכניקס דגם 1210MK2, שמור מאוד אך ללא מכסה מקורי. לאחר טיפול והחלפת ראש אצל אדר (לפני כשנה וחצי).
  • אזור מכירה: נס ציונה - רחובות
  • איש קשר: yaniv
  • חוות דעת: ויני,וידי, ויצ'י! אין מילים. בסרט הזה כבר היינו. אין מכסה מקורי, 'היצירה' אחרי טיפול במכון כיוון פרונט. אין תמונות, אין פרטים, אין לי חשק להרחיב בנושא. פשוט אין מספיק 'בשר'.

    האמת היא שזה לא כל כך נכון. יש גם יש! הנה לדוגמה 'בשר'. מה בדיוק כלל הטיפול?

    כשאני שומע על כזה טיפול, ישר אני מדמיין טכניקס מפורק למאה אלף חלקים, תחת זכוכית מגדלת 7X טלסקופית מוארת לד, עובר שימון וניקוי מגעים דקדקני מעל מפת לבד מבהיקה, החלפת קבלים, ייצוב זרוע, כיוון טרימרים ע"פ נתוני יצרן וכל זאת ע"י טכנאי ייקה מבוגר ומנוסה בכפפות כותנה אנטי סטטיות לבנות למשעי שעיניו לא משות ממסך הסקופ המרצד ירוק. למעשה אני כבר יכול להריח את השמן והסולבנט של מנקי המגעים של דופונט ומוליקוט שרוססו באהבה ומקצועיות אל מכלולי הפטפון העדינים ואת ברק בית החרושת שיש לפטפון עכשיו, אחרי הטיפול המסור. כזה אני. אידיוט!

    תכל'ס, ע"פ ניסיוני, כשמישהו מוכר פטפון אייקוני ב-800 ש"ח פחות ממחירו, ומספר על 'טיפול' לפני שנה וחצי, הוא ככל הנראה מתכוון שבעל הבית עשה 'פוו' גדול על הדק, העיף ממנו את האבק, ואחר-כך הסיר את השלה המתנתקת והתקין עליה ראש, פשוט משום שלא היתה ברירה אחרת.

    הייתי עד במו עיני לתהליך כזה. בעל הבית הרכיב ראש על שלה של טכניקס עבור לקוח ונתן לו בנונשלנטיות איזה שמינית סיבוב 'בשביל הזווית של עקמומיות החריץ' והידק את הברגים של הראש. העיניים שלי נפערו כמו כדורי פינג-פונג. חשבתי שאני מדמיין. לעזאזל פרוטרקטורים, קצוץ על Baerwald ושאר הגרמנים הטרחנים, ושילכו טכניקס לחפש מי ינענע אותם עם מרווח ה-52 מ"מ המעצבן שלהם בין המחט לטבעת הגומי על המחבר הנתיק. הרי ידוע שכיוון ראש לפי העין זה בעצם הכי טוב! סטארט-אפ תל-אביבי!

    ב-AudioKarma לדוגמה, בפורום של הפטפונים, אפשר למצוא דיונים, שעוסקים בשאלה הטורדנית האם כאשר טכניקס מדברים על 52 מ"מ של מרווח Overhang, יש לכלול גם את 2 המ"מ של טבעת הגומי בשלה, או שמה המרווח אינו כולל את עובי הטבעת. נתקלתי בזה בשבוע שעבר. דיון רציני, עם הסברים.

    קיימים ברשת לפחות שלושה מיליון עמודי HTML שבהם מוסבר נושא כיוון הראש, חשיבותו של הפרוטרקטור המתאים, האביזרים הנלווים, איך מבוצע התהליך, ע"פ איזה חישוב מתמטי, ושאר ירקות. מסתבר, שהכל לחינם! כיוון ראש ע"פ העין - זה מה שהולך. פשוט תנו לו שמינית סיבוב ויאללה - סעו. Vinyl Engine האלה עם השטויות שלהם... פרוטרקטורים... :אתה חמוד אתה:

    ומה זה עוזר בכלל אם כל הסאגה הזו התרחשה לפני שנה וחצי? החלפת ראש? וואלה יופי! ב-18 חודשים האחרונים שחקתי למוות שני ראשים של Denon וזה בכלל בלי להיות בבית כל החורף של 2013 ולא כולל את זה ששברתי לו את המחט שלשום בטעות לאחר שנתפסה במטלית מיקרו-פייבר לניקוי אבק. 18 חודש? אתה צוחק עלינו?

    מצד שני... אולי באמת יש כאן שילוב נדיר של צירופי מקרים שעל פיהם הטכנאי הדקדקן לא שכח את הכפפות באותו יום גורלי לפני 18 חודשים, הטכניקס אכן פורק למאה אלף חלקים ועבר טיפול 50,000 אמיתי וגם נפלנו כאן על פילנטרופ מרחובות שמוכר פטפון אייקוני במצב מסנוור במחיר הפסד. אולי...
  • הערות נוספות: מה? איזה הערות? ראבק! תמונה לא טרחת להעלות. יכולת גם להסתפק סתם בשם הדגם במקום לבזבז לכולנו את הזמן עם פרה-היסטוריה טיפולית. אתה יודע מה? אני לא באמת יודע מה מצב הפטפון. מאוד יכול להיות שכל מילה שכתבת - זהב. אבל מודעות בסגנון הזה מדיפות ניחוח - ולאו דווקא של ספריי מגעים. אולי כדאי להעלות תמונות ולפתור אחת ולתמיד את התהיות האלה שכל כך מזיקות לאינטרס שלך - אדון מוכר?
  • מחיר נקוב: 1600 ש"ח
  • מחיר הולם : אין לי שמץ של מושג ש"ח
  • מדד הלימות: וואלה?

tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

Pioneer PL-400 מודעת יד 2 מיום 23/10/2014

נושא שלא נקרא #110 

פטפון Pioneer PL-400 מודעה מיום 23/10/2014
  • תוכן: פטיפון Pioneer PL-400, אוטומטי, תקין ועובד יפה, כל הפונקציות עובדות.
  • אזור מכירה: רעננה - כפר סבא
  • איש קשר: איל
  • חוות דעת: מצחיק במיוחד שדקה וחצי לאחר שרשור ה-'אז מה זו בעצם מחרשת פלסטיק'?, שבו מככב אחיו הקטן של המועמד, ה-PL-300, כדוגמת בית ספר לפטפון 'מחרשה', מגיע מישהו בעיתוי כל כך 'מוצלח' ומוכר דגם משופר יותר (כאילו שזה קשה) ב-400 ש"ח.

    Pioneer PL-400 מחרשה קלסית...

    תמונה

    הכי מצחיק שהזרוע של ה-PL-400 מוצגת במודעה על תקן של מקדמת מכירות. זאת אחרי שזכתה להתייחסות נרחבת בשרשור המחרשות כדוגמה חיה לזרוע איומה.

    לא היינו בסרט הזה כבר?

    תמונה

    מכיוון שסוג הפטפונים האלה זכה כבר להתייחסות מקיפה ודגם דומה מאוד זכה לשרשור ייחודי משלו, אין טעם להרחיב במילים. דוגמה קלסית לפטפון פופוליסטי משנות ה-80. מכניזם ההנעה ישירה, על נעילת הקוורץ ומעגל ה-PLL שימשו אז כמקדם מכירות נפוץ, וכל השאר הורכב מפלסטיק וחלקים ברמות הנמוכות שניתן היה למצוא.

    ע"פ התמונות במודעה, נראה שהפטפון כולל ראש מדגם Shure M44 או M55 (שהיו ראשים נחמדים מאוד ב-1963) ושנקודת התורפה שלהם, בדיוק כמו שאר הראשים בסדרה, היא המחט, שככל הנראה היה צורך להחליף אותה כבר אי שם בתחילת הכהונה השנייה של רונלד רייגן - כאשר מחטי OEM עוד יוצרו ע"י החברה. אפשר להשקיע כ-$15 במחט חלופית תואמת של EVG או Pfantstiel או Saunders- אבל במקרה הזה מדובר ב-25% מהשווי האמתי של הפטפון ואני גם סבור באמת ובתמים שעדיף כאן בלי מחט בכלל. לדעתי זה יישמע יותר טוב.
  • הערות נוספות: המחיר ההולם - סטנדרטי! 200 ש"ח. התמחור - אמנם לא מופרך בצורה חריגה ובאמת צנוע (רק פי 2 משווי השוק), לעומת הנורמה (רק פי 4 משווי השוק) אבל עדיין מדובר בפריט שמופיע בשרשורי אודיו לאחר שנמצא ליד הפח, אותר במכירה של צבא הישועה ב-$4.75, התקבל מאיזו דודה, או פונה ממרתף של אגרן כמאגר תרומות חלקי חילוף, ברגים וקפיצים.
  • מחיר נקוב: 400 ש"ח
  • מחיר הולם : 200 ש"ח
  • מדד הלימות: 0

tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

Akai AP-206C מודעת יד 2 מיום 23/10/2014

נושא שלא נקרא #111 

פטפון Akai AP-206C מודעה מיום 23/10/2014
  • תוכן: פטיפון AKAI דגם ap-206c הנעה ישירה, חצי אוטומטי, פיץ׳ שיפט נפרד ל33 ו45. כולל ראש ומחט Stanton 500 mk2. פטיפון כבד ואמין, תקין לחלוטין ונשמע מדהים! הזרוע מאוזנת לגמרי על עשירית הגרם לפי המלצות היצרן
  • אזור מכירה: תל אביב
  • איש קשר: גיא
  • חוות דעת: Akai היתה חברה קטנה יחסית שצברה מוניטין דווקא בתחום הטייפים. דגמי טייפ הסלילים של Akai מפורסמים וידועים הרבה יותר מהפטפונים של החברה. אלה, האחרונים, כמעט אנונימיים לגמרי בארה"ב ואין רבים מהם. בסוף שנות ה-70', לדוגמה, טכניקס הציגו 3 דגמים חדשים על כל דגם ש-Akai הציעה. רוב הפטפונים של Akai היו, איך לומר בעדינות... תחתית קו הייצור. א-ב-ל - לא ברור לי, ולרבים אחרים, אם Akai ייצרו פטפונים משל עצמם בכלל. סביר להניח שלא. עובדה זו דווקא משחקת לזכותם בכל האמור לגבי הדגם הנמכר כאן, ה-AP-206C.

    Akai AP-206C הפטפון הנמכר

    תמונה

    אני חייב לציין שאני לא מכיר את הדגם. מעולם לא עבר אצלי פטפון של Akai משנות ה-80' אבל הפטפון הזה, משום מה, נראה לי מוכר מאוד. אסוציאטיבית - ישר חשבתי על סדרת ה-MT של Fisher והיו לי הרהורים גם במרנצים מבית CEC, זה סקרן אותי. חפרתי קצת, ומהר מאוד התגלו סימוכין לסברה שלי. Akai פשוט עשו את מה שעשו מרבית היצרנים היפנים שלא התמחו בפטפונים. הם הזמינו פטפונים מבית היוצר של CEC, ספקית הפטפונים הכלל יפנית המובילה של שנות ה-80' לא מפליא בכלל וזה גם נראה כך:

    Akai AP-206C

    [imgbig]https://lh4.googleusercontent.com/-lLHz ... ap_206.jpg[/imgbig]

    בכל מקרה, לא כל פטפון של CEC גרוע. כבר צצו באתר הזה הפתעות מבית Akai ולכן חיפשתי קצת בפורומים הבינ"ל רשמים מהפטפון הנמכר. בסך הכל אנשים מרוצים ממנו. מספרים על איכות בניה סבירה ומדברים עליו בצורה נוסטלגית. נו טוב... לפחות לא מדובר במחרשה יפנית סטנדרטית. אפילו הנתונים הטכניים מדברים על משקל כולל באזור ה-7.5 ק"ג, מה שמעיד על איזו מסה מינימלית של שיכוך. גם הסרטון הבא מציג פטפון סביר מאוד, שנראה, על פניו, בליגה שונה מעט ממרבית מחרשות הפלסטיק מבית היוצר של CEC:



    אפשר לדעתי להתרשם בסרטון מפטפון סביר, או אם תרצו, סביר פלוס ברמת כניסה. הפטפון חצי אוט' וככל שזה נוגע אלי, זה אף פעם לא ייתרון וזה רק חושף את הפטפון לקלקולים אפשריים ולרעשי רקע מיותרים. מצד שני זה מאוד נוח. לצערי, במהלך החיפושים אחר מידע על הדגם ה'מסתורי' הזה, גם נתקלתי במספר בעיות (צפויות יש לציין) הקשורות במהירות סיבוב לא סדירה. הפתרון, כרגיל, נעוץ במשחק בטרימרים הידועים לשמצה בתחתית הפטפון - או בהחלפתם. הבעיה מוכרת. עם זאת, המוכר מציין שהפטפון תקין. לא קשה לוודא זאת ולעקוב אחר בעיות מסוג זה גם בעין לא מקצועית לחלוטין. הפטפון מצויד בסטרוב נחמד מאוד שיחשוף בעיות שמירה על מהירות בקלות.

    לגבי תמחור... על פניו נראה לי (ע"פ רושם ראשוני) שבמחיר הנקוב של 800 ש"ח מופרז מעט. קשה להתווכח כשמדובר בפטפון שאינו נפוץ, אך הוא אינו אלמוני לגמרי. אם משווים אותו למרנץ 6300 המגונדר (שלדעתי דומה מבחינת ביצועים ומאפיינים) , אפשר להתרשם שהמחיר סביר - אך אם בודקים היסטוריית מכירות ב-eBay אפשר לגלות שלפחות בהזדמנות אחת לאחרונה - המחיר הסופי היה נמוך משמעותית מזה הנקוב. הפטפון שנמכר במרץ השנה לא כלל מכסה ולכן מחירו, כ-450 ש"ח, נמוך יחסית. נתקלתי גם בדגם כזה שנמכר ב-eBay אנגליה במכרז שהסתיים באזור ה-120 אירו. זה נראה לי קצת מוגזם אבל עם עובדות קשה להתווכח. ביקוש במכרזים של אנשים שמוכנים לספור שטרות על השולחן - הוא לא משהו שאני יכול לחלוק עליו. לכן, להערכתי, המחיר ההולם עבור הפטפון הנ"ל אמור להיות באזור ה-600 ש"ח עם נטייה לכיוון ה-550 ש"ח.
  • הערות נוספות: הפטפון לא מוכר לי מהתרשמות אישית. הוא עושה רושם של פטפון סביר פלוס. הזרוע נראית סבירה מאוד ואיכות הבנייה, אם כי אינה מרשימה, עולה על פטפונים ממוצעים מהתקופה. מחיר של 600 ש"ח הוא לדעתי סביר והולם עבור פטפון מאיכות כזו, ואם ימצא חן בעינכם - תוכלו להתקרב לתמחור של המוכר ללא חשש.

    אני לא מזהה כאן איזו הפרזהלא סבירה במחיר או כוונה זדונית 'להתעשר' על חשבון ציבור תמים. בדקו בעצמכם - והתרשמו! מאוד ייתכן שתשמחו לשלם את ההפרש בין המחיר הנקוב לזה שהערכתי כאן כמחיר הולם. ה-Stanton 500 הוא לדעתי ראש אנמי על גבול העלוב. אם יש ברשותכם או באפשרותכם להציג ראש אחר בעת ההתרשמות מהפטפון עשו זאת. חבל! הראש הזה של Stanton לא מחמיא לאף פטפון.
  • מחיר נקוב: 800 ש"ח
  • מחיר הולם : 600 ש"ח
  • מדד הלימות: 7

tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

Sony PS-T30 מודעת יד 2 מיום 25/10/2014

נושא שלא נקרא #112 

פטפון Sony PS-T30 מודעה מיום 25/10/2014
  • תוכן: SONY PS-T30 fully automatic/direct drive
    מ1981 כמעט לא היה בשימוש. שמור מעוד. עבר טיפול והחלפהת גריז. מחט מקורית. אוטומט עובד פיקס.
  • אזור מכירה: חולון - בת ים
  • איש קשר: ויטלי
  • חוות דעת: סוף סוף מופיע כאן פטפון של סוני שהוא לא עלבון (צורב) למשפחת המכשירים האנלוגיים האלה. עדיין לא צריך להתלהב, אבל הנה משהו שהוא בהחלט לא 'מחרשת פלסטיק' למרות שיש לו 'לוק' כזה. מדובר בפטפון אוט' מלא מ-1978, בעל הינע ישיר, סטרוב נחמד ומשקל כולל של כ-7 ק"ג. הפטפון כולל גרסה כלשהי (אם כי פחות איכותית מהמקור) של הזרוע המפורסמת של סוני, ה-PUA-7 ובגדול, הוא בסה"כ פטפון נחמד למתחילים. הנה סרטון קצר:



    איך פטפון זול של סוני הופך פתאום להיות כאן 'פטפון נחמד' למרות המראה הזועק 'מחרשה, מחרשה, מחרשה'??? שאלה מצוינת והסוד טמון בראשי התיבות SBMC. אלה הם אותיות המייצגות 'נוסחת קסם' מוגנת פטנט של 'סוני' שפירושן Sony Bulk Molding Compound ומשמעותן האמתית היא שמחלקת המחקר והפיתוח של סוני השקיעה מעט מחשבה בתכנון של הפטפון הזה ודומיו.

    הכל כמובן בפרופורציות. אם מחלקת ה-R&D של החברה היפנית המובילה ב-1978 היתה באמת רוצה, היא היתה מוציאה תחת ידה פטפון שהיה משאיר את כולנו עם לסת פעורה. זה לא המצב כאן, כפי שניתן לראות בתמונות:

    הפטפון הנמכר: Sony PS-T30

    תמונה

    למעשה, מדובר בחומר שעיקרו תערובת של אבן גיר, פיברגלאס ופוליאסטר ותכונתו האנטי-רזוננטית היא התכונה שעושה אותו אידילי לכאורה עבור היישום המדובר. זהו פשוט סוג של פולימר נגיש מצד אחד, אך הולם במיוחד גוף פטפון זול שאמור לבודדו באופן יחסי מרעידות שמקורן בסביבה או במנוע. זה לא שה-R&D של סוני רצו להנחית עלינו את העילוי האנלוגי הבא, אלא שפשוט נמצא פתרון לחומר גלם זול לייצור שלא יהווה בדיחה אקוסטית. בכל אופן, החומר הזה מוצלח יחסית, והוא זה שאחראי למרבית המשקל של הפטפון. הפולימר שימש כמובן את סוני גם בדגמים רבים אחרים לאורך שנות ה-70' וה-80' והוא לא ייחודי לדגם הזה.

    במצב טוב - (יותר מהתמונה אני מקווה)

    תמונה

    בכל מקרה, המוכר מצביע על פטפון במצב חריג לטובה. זה די בולט מהתמונות במודעה. ייתכן שיש כאן משהו ששווה בדיקה נוספת והתעניינות סקרנית - אך בשום מקרה, לא במחיר הנקוב. זו אמנם לא 'מחרשה' ולא פטפון ברירת מחדל, והוא באמת נראה שמור במיוחד וכולל אפילו מכסה ללא פגם - אבל אין סיכוי בעולם שהפטפון הזה שווה 1100 ש"ח. אפילו לא קרוב לכך.

    נראה נחמד יחסית לפטפון בן 35

    תמונה

    אז כמה שווה? כמובן, כמה שהייתם נותנים! זה בדרך כלל הקריטריון המשמעותי ביותר לשווי של פטפון. אז אולי לא מדובר בכם באופן ישיר, אבל לשוק העולמי יש חוקי ביקוש והצע די ברורים. הנה דוגמה. דוגמה גרועה, שכחתי לציין. זו מודעת Buy it now שבה המוכר מבקש $218 עבור הפטפון. כמובן שהוא יכול להמשיך לחלום. הוא גם נמצא באוסטרליה כך שהמשלוח לבדו יכול לנפץ לו את כל החלומות. איזה עולם משוגע!

    זו, בניגוד לכך, דוגמה מצוינת מ-eBay גרמניה, מלפני כשנה. בתום מכרז בן 31 הצעות (מכרז רב משתתפים וערני במיוחד) נרכש הפטפון במחיר סביר מאוד של 38.5 אירו. זהו קנה המידה הסביר לפטפון כזה. מאוד הגיוני התמחור של הגרמנים. מצא חן בעיני. זה לא 'מחרשה' ב-200 ש"ח, אבל לא באמת הרבה מעבר לכך. אבל, למען ההגינות, פטפון זהה נמכר לא מזמן באזור ה-75 אירו (נמכר נמכר - לא Buy it now) בסמוך למכרז הגרמני. הרמתי גבה לגבי בחירת הקונה אבל כך דווח. לכן, אין לי ברירה אלא להעריך את השווי של הפטפון במודעה באזור ה-400 ש"ח. מכיוון שמצבו שמור במיוחד ב-500 ש"ח. בסה"כ זה נראה די סביר. 'מחרשה' קונים ב-200 ש"ח - 'פטפון נורמלי' קונים ב-400 ש"ח ושמור במיוחד ב-500 ש"ח (ואני מגזים כאן לחומרה).
  • הערות נוספות: הגרמנים קרובים יותר לשווי האמיתי.
  • מחיר נקוב: 1100 ש"ח
  • מחיר הולם : 500 ש"ח
  • מדד הלימות: 0

dragon
סמל אישי של משתמש
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל
הודעות: 19
הצטרף: יוני 2006
מיקום: מרכז
נתן תודות: 132 פעמים
קיבל תודות: 2 פעמים

נושא שלא נקרא #113 

אני מסכים לגבי איכות הפטיפון וערכו (הזדמן לי לפגוש בעבר באקזמפלר כזה, אבל לא בטוח אם זה היה PS-T30 כנ"ל או אחיו החצי-אוטומטי שנקרא PS-T20, בכל אופן מכשיר חביב ולא רע בכלל) אבל אולי לא שמת לב שבדוגמא הגרמנית שהבאת פעמיים של ה-38.5 יורו זה מכשיר לא תקין לגמרי - הליפטר שלו לא עובד וזה כנראה מסביר את המחיר הנמוך (מאד). ואגב, גם הדוגמא האוסטרלית לא לגמרי רלוונטית כי זה דגם אחר - PS-2350.

tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

נושא שלא נקרא #114 

[left]
Der Plattenspieler funktioniert soweit ganz gut

leider ist der Dämpfer des Tonarmlifts defekt
...
[/left]

הכוונה למנגנון השיכוך של הזרוע - לא הליפטר (הידית בצד ימין מקדימה - אוטומטי במקרה הזה). יש לי SME עם אותה בעיה. זה לא אידיאלי והזרוע נוחתת על התקליט כמו אבן אם לא נזהרים - אבל אפשר לחיות עם זה. ה-20 וה-30 זהים לחלוטין (חוץ מהמובן מאליו שציינת). פספסתי את האוסטרלי בטעות (טוב שמישהו שם לב. לא הייתי בטוח אם מישהו מתייחס בכלל לשטויות שלי). צודק! זה עדיין הזוי ואין לו סיכוי. :mrgreen:

tomyeshuah
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1583
הצטרף: אוגוסט 2011
מיקום: תל אביב
נתן תודות: 496 פעמים
קיבל תודות: 403 פעמים

נושא שלא נקרא #115 

פתרון פשוט למנגנון השיכוך הוא החלפת גריז הסיליקון הצמיגי שדלף.
אם זכרוני אינו מטעה אותי, מדד הצמיגות המומלץ הוא 500,000cst.

dragon
סמל אישי של משתמש
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל
הודעות: 19
הצטרף: יוני 2006
מיקום: מרכז
נתן תודות: 132 פעמים
קיבל תודות: 2 פעמים

נושא שלא נקרא #116 

tnsilver כתב:[left]
...
...
[/left]

הכוונה למנגנון השיכוך של הזרוע - לא הליפטר (הידית בצד ימין מקדימה - אוטומטי במקרה הזה).
...
זה מה שהתכוונתי.

tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

נושא שלא נקרא #117 

tomyeshuah כתב:פתרון פשוט למנגנון השיכוך הוא החלפת גריז הסיליקון הצמיגי שדלף.
אם זכרוני אינו מטעה אותי, מדד הצמיגות המומלץ הוא 500,000cst.
...
'פשוט' זה עניין יחסי לזרוע. בזרועות הפשוטות, היכן שיש גישה למיכל - זה באמת פשוט. באופן מצחיק, כמה שהזרוע מתוחכמת יותר (אפשר לומר 'מתחכמת' יותר) כך זה מסובך יותר. ב-SME 3009 זה לא רק מסובך, זה פשוט בלתי אפשרי. המיכל אטום בית חרושת. יש להם פתרון אחר שכולל החלפה לטנק חיצוני אבל במחיר של זה כבר עדיף זרוע חדשה. הכי כיף זה ב-TD של טורנס. כל כך פשוט, כל כך אלגנטי... אגב 500,000cst זה טווח. SME רוצים 200,000cst , טורנס דורשים 600,000cst ולא נראה לי שמישהו מהם בכלל נתן את דעתו לטמפרטורות שיורדות מתחת לאפס בחורף או מעל 40 צלזיוס בקיץ. כל העסק הזה הוא וודו אחד גדול. raniburg ציין פעם ערבוב של אבק בגריז לשם הסמכתו. לאור מצב הצמיגות הנזילה הזו של שמן הסיליקון - אני כלל לא פוסל אפשרות כזו. :מבולבל:

tomyeshuah
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1583
הצטרף: אוגוסט 2011
מיקום: תל אביב
נתן תודות: 496 פעמים
קיבל תודות: 403 פעמים

נושא שלא נקרא #118 

במכשירים יפניים (לדוגמת הסוני הנ"ל) הגישה בד"כ פשוטה. בדבר האירופאים, אין לי ספק שאתה צודק מנסיונך.

tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

נושא שלא נקרא #119 

זה נכון מאוד וגם הגיוני. אני חושש שעשיתי קצת בלגן בערבוב של שני מונחים. ה-500,000cst זוהי צמיגות של גריז חיכוך. הוא קיים ב-TD של טורנס למשל ובסוני המדובר. מדובר בסך הכל בבוכנה שנעה בכוח קפיץ בתוך שרוול - שהגריז בתוכו מאט את תנועת הבוכנה לעדינות המתבקשת. המכניזם הזה משחק תפקיד רק כאשר הזרוע יורדת אל התקליט או עולה בסוף ההשמעה. אין למכניזם הזה כל השפעה על פעולת הקריאה של הזרוע. הוא רק בולם נחיתות של הזרוע על התקליט או קפיצות אלימות מדי מעלה.

לעומת זאת, צמיגות של נוזל שיכוך נמוכה יותר (200,000cst) והנוזל משחק תפקיד אקטיבי במשך כל פעולת הקריאה של הזרוע (כמו בולם זעזועים ברכב). הזרוע מחוברת לבוכנה שנעה במיכל נוזל שיכוך והמכניזם מורכב יותר לתחזוקה ומילוי. זה אופייני לזרועות מורכבות או מתוחכמות יותר מאלה הקיימות בפטפונים היפנים הזולים של שנות ה-80.

tomyeshuah
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1583
הצטרף: אוגוסט 2011
מיקום: תל אביב
נתן תודות: 496 פעמים
קיבל תודות: 403 פעמים

נושא שלא נקרא #120 

אכן כוונתי הייתה לגריז במנגנון ה-Cueing\Lifter ולא בציר הזרוע.

שלח תגובה

חזור אל “וינטאג' ואנלוגי”