מהם ה-L65A?
ה-L65A הם קטגוריית רמקולים בפני עצמם. בקרב חובבי JBL יש להם מעמד משל עצמם והם ממוקמים, עם וופר "12 אי-שם מעל ה-L100 המפורסמים אך מתחת לבעלי הוופר "15 כמו ה-L300 וה-L200 האימתניים. יש להם תיבה גדולה יחסית בגובה של 62.2 ס"מ וברוחב של 44.5 ס"מ עם עומק של 33.3 ס"מ. יש אומרים שאלה המידות שהיו צריכות להתפר עבור ה-L100 שהתיבה שלו, כך על-פי המקטרגים, קצת קטנה על הוופר שלו וגורמת לבאסים שלו להיות קצת בומיים. ה-L65A הם סט הרמקולים השני בסידרה של JBL שהחלה עם ה-Jubal L65 ב-1975. הסידרה כוללת שלושה דגמים:
- הראשון בסדרה: [url=http://audio-database.com/JBL/speaker/l65jubal-e.html]Jubal L65[/url] שכללו את הוופר מדגם 126a
- [url=http://audio-database.com/JBL/speaker/l65a-e.html]L65A[/url] שכוללים את הוופרים מדגם 122a
- והסט האחרון בסידרה L65B שמאוד דומה לסט הקודם אך כולל את הוופרים מדגם 128h
מעבר להבדלים במיקום מדבקת האלומיניום הנושאת את דגם הסט ערכו JBL מספר שינויים במיקום הדרייברים והפורט בדגמים השונים. שינויים אלה היו מאוד מקובלים ב-JBL ובדרך-כלל היוו שיפור בסידרה. וכך החליפה החברה את הוופר מדגם 126a בג'ובאל המקוריים, בוופר מדגם 122a ב-L65A. שניהם וופר "12 בעלי מגנט 'אלניקו' אך לאחרון יש ספיידר גדול יותר והארכת באס ניכרת ולכן ה-L65A נחשבים לשיפור.בסידרה. ב-1978 פרצה מלחמת אזרחים בזמביה. עד אז סיפקה זמביה כ- 60% מתצרוכת הקובלט הגולמית של העולם. קובלט היא המתכת ששימשה את JBL בתהליך ייצור מגנטי ה'אלניקו' המפורסמים שלה והחל מ-1978 החלו ספקי המגנט לדווח ל-JBL על מחסור הולך וגובר במלאי הוופרים בעלי מגנט ה'אלניקו' ועל אי-היכולת להמשיך ליצרם. וכך נולד הסט שנקרא L65B בעל הוופר מדגם 128h שגם הוא וופר "12 אך כולל מגנט קרמי.
החברה התנסתה במגנטים קרמיים רגילים גם לפני משבר הקובלט בזמביה אך העדיפה את מגנטי ה'אלניקו' החזקים יותר. באופן פרדוקסאלי, התברר כי דווקא מגנטי ה'אלניקו' מייצרים יותר עיוות בדרייברים בהם הם מותקנים וכי מגנטים קרמיים הם גם זולים יותר לייצור וגם עדיפים ברוב הוופרים מבחינת איכות השמע. מלחמת האזרחים בזמביה גוועה לה לאיטה בתחילת שנות השמונים, עם התערבות האו"ם בנעשה במדינה ואספקת הקובלט חודשה. עם זאת, JBL לא חזרו לייצר מגנטי 'אלניקו' עקב העלויות הגבוהות ביחס למגנטים קרמיים. בקרב חובבי ואספני רמקולים של JBL, יש לוופרים בעלי מגנט 'אלניקו' ערך רב יותר. מסיבה זו נחשבים ה-L65B לסט הפחות נחשק בסידרה.
בנוסף לאמור לעיל, לכל סט בסידרת L65 יש קרוס-אובר משלו. ל-L65 יש רשת קרוס-אובר מדגם N65, ל-L65A יש רשת שמדגם N65A ול-L65B יש רשת מדגם N65B.
ב-L65A שבהם עוסק שרשור זה, יש את האלמנטים הבאים:
הם כוללים
- וופר "12 מדגם 122a בעל מגנט 'אלניקו'
- מיד-ריינג' מדגם LE5-5
- והטוויטר המפורסם מדגם 077 בעל עדשת הביזור - הטוויטר משותף לכל הדגמים בסידרה וזהו בדיוק אותו טוויטר מפורסם המוכר מה-L300 האגדתיים. הטוויטר הזה הוא מוצר נחשק מאוד ומחירו מרקיע שחקים. הנה דוגמה מ-eBay:
[img2=550x268]https://lh5.googleusercontent.com/-sj9E ... ay_077.jpg[/img2]
הג'ובאלים למיניהם הם רמקולים נדירים. לא רק באיכות הסאונד שלהם, אלא ממש, במספריהם. הבעייה המרכזית היא שהם שווים יותר בחלקים, מאשר כרמקולים שלמים. מחירי הטוויטרים בלבד מעודדים סוחרים רבים לפרק את הרמקולים שברשותם ולמכור את חלקיהם. הדרייברים הנותרים, רשת הקרוס-אובר, מדבקות האלומיניום והתיבות, כולם נמכרים ב-eBay חדשות לבקרים וכמובן, שכל החלקים האלה, מגיעים מרמקולים שמוצאים ממחזור הג'ובאלים ה'נושמים'. אם כבר מוצאים L65 במצב טוב - מחירו כולל את התשומות הפוטנציאליות מסך חלקיו ותמונת המחירים הכלליים נראית כך:
[img2=550x213]https://lh5.googleusercontent.com/-UsOF ... ay_l65.jpg[/img2]
ולכן, מעבר לסאונד המדהים שלהם, מעבר להיותם רמקולים מרהיבים בעלי מימדים לא סטנדרטיים, לשיפוץ ברמת שיחזור יש גם ערך כלכלי - לא מבוטל. בהמשך השרשור הזה אני אעבור כאן על כל התהליך שמתחיל בזוג רמקולים שרכשתי מאדם חביב, אספן ציוד אודיו איכותי, חובב JBL וחבר האתר. בתחילת הדרך היו ל-L65A שרכשתי מספר פגמים בתיבות. אלה הם רמקולים 'מגושמים' היושבים על תמוכות עץ מרובעות המותקנות בתחתיתם. ברמקולים שרכשתי התמוכות היו חסרות ועקב כך, ובגלל מימדיהם המושכים 'התקלויות' נוצרו מספר פגמים בפינות. כך למשל:
וגם:
ואף:
וכאן ניתן להתרשם מהמצב הכללי:
כמו גם כאן:
בסך הכל - מצב לא רע בכלל וכפי שניתן לראות כל האלמנטים תקינים לחלוטין.