שיחזור JBL L65A

פורום המיועד לציוד אודיו וינטאג' על כל סוגיו וכן אודיו אנלוגי - פטיפונים, ויניל וטייפים

מנהל: מנהל אודיו

tnsilver
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 681 פעמים
קיבל תודות: 1332 פעמים

שיחזור JBL L65A

לינק להודעה #1 

כפי שהבטחתי לפני חודש, זהו שרשור שיפוץ ושיחזור JBL L65A הכולל מידע ותמונות בנוגע לכל שלב בתהליך. עיקר תהליך שיפוץ תיבות רמקולים הוא ביישור הפינות השבורות, שיוף ואיטום כל המשטחים הרלוונטים, לזירה ('זיגוג'), ובמקרה זה - גם ציפוי בלכה ('פוליש'). אין זו הפעם הראשונה שאני מפרסם כאן שרשור מסוג זה (אך ללא ספק זה המעניין ביותר) וניתן לראות וללמוד משרשורים דומים וקודמים שפירסמתי כאן בעבר, כגון שיפוץ זוג מוניטורים JBL 4311 ושיפוץ רמקולים מסידרת SP של סנסוי.

מהם ה-L65A?

ה-L65A הם קטגוריית רמקולים בפני עצמם. בקרב חובבי JBL יש להם מעמד משל עצמם והם ממוקמים, עם וופר "12 אי-שם מעל ה-L100 המפורסמים אך מתחת לבעלי הוופר "15 כמו ה-L300 וה-L200 האימתניים. יש להם תיבה גדולה יחסית בגובה של 62.2 ס"מ וברוחב של 44.5 ס"מ עם עומק של 33.3 ס"מ. יש אומרים שאלה המידות שהיו צריכות להתפר עבור ה-L100 שהתיבה שלו, כך על-פי המקטרגים, קצת קטנה על הוופר שלו וגורמת לבאסים שלו להיות קצת בומיים. ה-L65A הם סט הרמקולים השני בסידרה של JBL שהחלה עם ה-Jubal L65 ב-1975. הסידרה כוללת שלושה דגמים:
  • הראשון בסדרה: [url=http://audio-database.com/JBL/speaker/l65jubal-e.html]Jubal L65[/url] שכללו את הוופר מדגם 126a
    תמונה
  • [url=http://audio-database.com/JBL/speaker/l65a-e.html]L65A[/url] שכוללים את הוופרים מדגם 122a
    תמונה
  • והסט האחרון בסידרה L65B שמאוד דומה לסט הקודם אך כולל את הוופרים מדגם 128h

מעבר להבדלים במיקום מדבקת האלומיניום הנושאת את דגם הסט ערכו JBL מספר שינויים במיקום הדרייברים והפורט בדגמים השונים. שינויים אלה היו מאוד מקובלים ב-JBL ובדרך-כלל היוו שיפור בסידרה. וכך החליפה החברה את הוופר מדגם 126a בג'ובאל המקוריים, בוופר מדגם 122a ב-L65A. שניהם וופר "12 בעלי מגנט 'אלניקו' אך לאחרון יש ספיידר גדול יותר והארכת באס ניכרת ולכן ה-L65A נחשבים לשיפור.בסידרה. ב-1978 פרצה מלחמת אזרחים בזמביה. עד אז סיפקה זמביה כ- 60% מתצרוכת הקובלט הגולמית של העולם. קובלט היא המתכת ששימשה את JBL בתהליך ייצור מגנטי ה'אלניקו' המפורסמים שלה והחל מ-1978 החלו ספקי המגנט לדווח ל-JBL על מחסור הולך וגובר במלאי הוופרים בעלי מגנט ה'אלניקו' ועל אי-היכולת להמשיך ליצרם. וכך נולד הסט שנקרא L65B בעל הוופר מדגם 128h שגם הוא וופר "12 אך כולל מגנט קרמי.

החברה התנסתה במגנטים קרמיים רגילים גם לפני משבר הקובלט בזמביה אך העדיפה את מגנטי ה'אלניקו' החזקים יותר. באופן פרדוקסאלי, התברר כי דווקא מגנטי ה'אלניקו' מייצרים יותר עיוות בדרייברים בהם הם מותקנים וכי מגנטים קרמיים הם גם זולים יותר לייצור וגם עדיפים ברוב הוופרים מבחינת איכות השמע. מלחמת האזרחים בזמביה גוועה לה לאיטה בתחילת שנות השמונים, עם התערבות האו"ם בנעשה במדינה ואספקת הקובלט חודשה. עם זאת, JBL לא חזרו לייצר מגנטי 'אלניקו' עקב העלויות הגבוהות ביחס למגנטים קרמיים. בקרב חובבי ואספני רמקולים של JBL, יש לוופרים בעלי מגנט 'אלניקו' ערך רב יותר. מסיבה זו נחשבים ה-L65B לסט הפחות נחשק בסידרה.

בנוסף לאמור לעיל, לכל סט בסידרת L65 יש קרוס-אובר משלו. ל-L65 יש רשת קרוס-אובר מדגם N65, ל-L65A יש רשת שמדגם N65A ול-L65B יש רשת מדגם N65B.

ב-L65A שבהם עוסק שרשור זה, יש את האלמנטים הבאים:

תמונה

הם כוללים
  • וופר "12 מדגם 122a בעל מגנט 'אלניקו'
  • מיד-ריינג' מדגם LE5-5
  • והטוויטר המפורסם מדגם 077 בעל עדשת הביזור - הטוויטר משותף לכל הדגמים בסידרה וזהו בדיוק אותו טוויטר מפורסם המוכר מה-L300 האגדתיים. הטוויטר הזה הוא מוצר נחשק מאוד ומחירו מרקיע שחקים. הנה דוגמה מ-eBay:

    [img2=550x268]https://lh5.googleusercontent.com/-sj9E ... ay_077.jpg[/img2]
למה לשפץ?

הג'ובאלים למיניהם הם רמקולים נדירים. לא רק באיכות הסאונד שלהם, אלא ממש, במספריהם. הבעייה המרכזית היא שהם שווים יותר בחלקים, מאשר כרמקולים שלמים. מחירי הטוויטרים בלבד מעודדים סוחרים רבים לפרק את הרמקולים שברשותם ולמכור את חלקיהם. הדרייברים הנותרים, רשת הקרוס-אובר, מדבקות האלומיניום והתיבות, כולם נמכרים ב-eBay חדשות לבקרים וכמובן, שכל החלקים האלה, מגיעים מרמקולים שמוצאים ממחזור הג'ובאלים ה'נושמים'. אם כבר מוצאים L65 במצב טוב - מחירו כולל את התשומות הפוטנציאליות מסך חלקיו ותמונת המחירים הכלליים נראית כך:

[img2=550x213]https://lh5.googleusercontent.com/-UsOF ... ay_l65.jpg[/img2]

ולכן, מעבר לסאונד המדהים שלהם, מעבר להיותם רמקולים מרהיבים בעלי מימדים לא סטנדרטיים, לשיפוץ ברמת שיחזור יש גם ערך כלכלי - לא מבוטל. בהמשך השרשור הזה אני אעבור כאן על כל התהליך שמתחיל בזוג רמקולים שרכשתי מאדם חביב, אספן ציוד אודיו איכותי, חובב JBL וחבר האתר. בתחילת הדרך היו ל-L65A שרכשתי מספר פגמים בתיבות. אלה הם רמקולים 'מגושמים' היושבים על תמוכות עץ מרובעות המותקנות בתחתיתם. ברמקולים שרכשתי התמוכות היו חסרות ועקב כך, ובגלל מימדיהם המושכים 'התקלויות' נוצרו מספר פגמים בפינות. כך למשל:

תמונה

וגם:

תמונה

ואף:

תמונה

וכאן ניתן להתרשם מהמצב הכללי:

תמונה

כמו גם כאן:

תמונה

בסך הכל - מצב לא רע בכלל וכפי שניתן לראות כל האלמנטים תקינים לחלוטין.
נערך לאחרונה על ידי tnsilver ב 15/10/2012 1:05, נערך 3 פעמים בסך הכל.

tnsilver
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 681 פעמים
קיבל תודות: 1332 פעמים

שיפוץ JBL L65A חלק ב'

לינק להודעה #2 

בשרשור הזה אני עושה שימוש בתמונות 'סיכום' שערכתי מראש. אם בא לכם, אתם יכולים לדפדף באלבומים המלאים שאת המפתח אליהם תוכלו למצוא ברשימה הבאה:
החומרים והכלים

מכיוון שזה אינו שרשור ראשון שלי בנושא, הרבה מכם כבר מכירים את רשימת החומרים והכלים שאני עושה בהם שימוש:

[img2=550x195]https://lh4.googleusercontent.com/-dfjI ... N_GEAR.jpg[/img2]

הלזור של 'צוויהורן' - יצרן גרמני מעולה (מיובא על-ידי יעקובי ומצוי בהרבה טמבוריות, הום סנטר ואייס). המשחות לאטימת עץ, של יצרן ספרדי, כולן על-בסיס מים וכאשר הן מתייבשות, הן מקבלות דחיסות כמו של עץ. הבעייות היחידות עם החומר הן שפינות שמשוחזרות באמצעות החומר הן חלשות ונוטות להשבר ושהחומר עצמו לא סופג לזור ופוליש כמו שאר העץ הטבעי.

את בעיית השבירות פותרים חלקית כאשר עושים מספר שכבות לזור ולכה (פוליש) על החומר. זה מחזק את הפינות מעט - אבל באופן עקרוני - הפינות האלה יהיו עקב אכילס לעולם ועד ויש להזהר. במהלך השיפוץ הנחתי את הרמקול על כרית של ספה שמשמשת אותי למטרה זו בלבד. את בעיית הספיגה פתרתי הפעם בדרך לא דרך. ערבבתי את החומר עם מספר סמ"קים של לזור בגוון טיק. זה קירב את הצבע של חומר המילוי לגוון הרצוי מצד אחד, אך מצד שני, ברגע שהלזור החל להתייבש קיבלתי תערובת גושית ולא נעימה למגע שהפכה להיות חסרת ערך. נאלצתי לבצע את הערבוב הזה מספר פעמים - בכל פעם עם כמות של חומר שמראש ידעתי שלא אוכל להשתמש בו שוב. לכן יש לחלק את תכולת הצנצנת למנות משום שהפתרון פועל רק על משטח אחד בכל פעם.

הלכה (פוליש- שאינה נראית בתמונה), היא לכה אקרילית שאינה מבריקה (מט - flat) מתוצרת חוץ. לא משתמשים ביאכט-ווארניש לפוליש. יאכט-ווארניש, בייחוד מתוצרת ישראלית, היא לכה מצויינת להגנה על משטחים חיצוניים שעומדים בשמש אך אינה מיועדת לפינישים של משטחים עדינים ברמת גימור גבוהה. החומר עצמו סמיך מאוד, אינו מתדלל בטרפנטין כמו שצריך, וקשה לעבוד איתו. הטקסטורה שלו לא טובה למטרותי. ישנה לכה ישראלית מצויינת של 'אדלר' ו'ד"ר נויימן' אך הפעם לא עלה בידי להשיגה. השתמשתי בלכה גרמנית.

הכנות

ההכנות כוללות הסרת כל האלמנטים (לא קשה) ויש להזהר לא להפעיל לחץ עם המברג על הברגים שמחזיקים את הוופר. לחץ כזה עלול להוציא את האומים הנעוצים בעץ, בצד השני, ולגרום לבורג, שעובר דרך מסגרת הדרייבר, להסתובב על ריק. זה מצב 'לימבו' שקשה מאוד לצאת ממנו באלגנטיות היות ולא ניתן להרים את הדרריבר ואין גישה לאום משום מקום.

את מדבקות האלומיניום מסירים עם מייבש שיער ושפכטל דק מאוד. אין לי שפכטל דק מאוד ולכן השתמשתי במד-עלים ששמרתי בארגז של הכלים הישנים לטיפול במנוע של ה-BMW שהיתה לי לפני 25 שנים. זהו מדיד לבדיקת מרווח נדנדים והוא כולל עלי מתכת דקים. הוא מצויין למטרת הסרת תגיות אלומיניום מרמקולים של JBL והיתה סיבה מצויינת לא לזרוק אותו לפני שנים (כמו שהסברתי לאשתי):

תמונה


יישור פינות ואטימת דפנות

אחר כך, מתחיל התהליך המייגע של בניית הפינות השבורות. זה עלול להיות תהליך מתסכל. מתחילים במריחת שפכטל גסה של מילוי עץ ויישור עם שפכטל נוסף. אחר-כך, כש'השליכטה' מתייבשת, משייפים עם נייר זכוכית עדין שעוטף חתיכת עץ ישרה. הפינות נשברות מידי פעם בשיוף. הן עדינות. לכן חוזרים על התהליך תוך יישור עם שפכטל נוסף ושיוף שוב ושוב:

תמונה

את כל הדפנות של התיבות אטמתי עם חומר חדש שמצאתי של חברה ספרדית בשם Quilrosa. החומר על-בסיס סיליקון אך הוא נמרך בקלות באצבע טבולה במים וסבון ליצירת משטח אחיד וסופר חלק. לא משייפים אותו. זה סיליקון סך הכל - ולכן חשוב להגיע לשכבה חלקה ואחידה. החומר, בעל גוון אפור, משחיר כשהוא מתייבש וזה חוסך המון עבודת שיוף עם פילר (ממלא עץ), שאני בדרך כלל משתמש בו למטרה זו:

[img2=550x160]https://lh5.googleusercontent.com/-eld8 ... E_SEAL.jpg[/img2]

השתמשתי בחומר הזה בדפנות מאחורי התיבות (היכן שהעץ מחוספס ופתוח לאוויר וללחות) ובחלקי התושבות הפנימיים של כל האלמנטים. כך זה נראה רטוב מול יבש:

תמונה

אחרי שהחומר יבש וכל הפינות מיושרות, וכל הדפיקות בפורניר ממולאות בממלא עץ, ניתן להמשיך לשלב הבא

שיוף

טוב. אני מתנצל מראש. בדרך-כלל אני לא משתמש במשייפות חשמליות כשמדובר בפורניר עדין. הרעידות שלהן חזקות מידי ועלולות לשייף יותר מידי ולסדוק פינות עדינות. לא היה לי זמן. כל הפרוייקט הזה היה אמור להסתיים בארבעה ימים ולא היתה לי ברירה. יש לי קצת נסיון עם פרוייקטים כאלה. סמכתי עליו. טעות. הפינות נשברו לי. הייתי צריך לבנות אותן שוב. יש לשייף פורניר דק בעזרת נייר זכוכית עטוף בבלוק עץ ישר בכוח מרפקים בלבד ללא חיבור של שום דבר לחשמל. לאחר ששבתי למנהגי הישנים - זה נראה כך:

תמונה

ומכאן - הדרך פתוחה לעבודה עם לזור (זיגוג) כמו שתראו מייד בפוסט הבא...
נערך לאחרונה על ידי tnsilver ב 14/10/2012 22:18, נערך 2 פעמים בסך הכל.

tnsilver
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 681 פעמים
קיבל תודות: 1332 פעמים

שיפוץ JBL L65A חלק ג'

לינק להודעה #3 

זיגוג (לזור) או 'לזירה'

לזור או 'זיגוג' (glaze) הוא תהליך בו מצפים משטחי עץ (רהיטים, רמקולים...) במספר שכבות של חומר דמוי שמן רהיטים שמתייבש לשכבה קשיחה, מחוספסת וזגוגיתית שיש לשייף בעדינות לפני השכבה הבאה. בניית שכבות של לזור יוצרת 'קולאז' של אור כאשר הוא מאיר על המשטח ונשבר בין השכבות. מעבר לכך יש בחומר בכדי להגן על העץ ולסתום את כל הנקבוביות והסדקים הזעירים הקיימים בעץ באופן טבעי. החומר שאני משתמש בו הוא 'עילוי' גרמני ואני לא מכיר חומר העולה עליו. זהו לזור של החברה הגרמנית 'צוויהורן' ואני לא חושב שאפילו הם יודעים מה אני עושה עם החומר שלהם. מי שעקב כאן בפורום וינטאז' אחר השיפוץ של ה-SP-7100 של Sansui יודע שאפילו רמקול עם ציפוי טפט דמוי עץ יכול, תוך שימוש זהיר בלזור, להראות כמו רמקול מעץ טבעי.

לזור אפשר למרוח באמצעות מברשת נקייה ואיכותית, ללא מים, תוך דילול בטרפנטין - או באמצעות סחבה טבולה בקמצנות. אני עובד עם מברשת. יש להזהר לנגב נזילות של החומר מהפינות לפני שהוא מתייבש. צובעים בתנועות ארוכות עם כיוון הסיבים כאשר רק פעם אחת בתחילה, עושים קרוס נגד הסיבים כדי להגיע לשכבה אחידה. אחרי הקרוס החריג הזה חוזרים לעבוד עם כיוון הסיבים.לצערי שכחתי לצלם את השכבה הראשונה של הלזור. עשיתי שלוש שכבות. שכבה ראשונה של גוון חום כהה ושתי שכבות של גוון טיק. ניתן לראות שאחרי השכבה הראשונה - הפינות המשוחזרות עם ממלא עץ לא סופגות את הלזור כמו שאר המשטח. את זה צריך להעלים בשכבות הבאות:

תמונה

לאט לאט, בונים שכבה אחר שכבה (משמאל לימין בתמונות הבאות) כאשר מאפשרים מינימום של 8 שעות לייבוש. לאחר הייבוש יש לשייף עם נייר זכוכית סופר-עדין. אני משתמש בנייר לטש סיליקון-קרבייד מתחום פחחות הרכב בעל מקדם 2000:

תמונה

קשה לראות בתמונות אך הגוון של הרמקולים הופך אט אט מחום לאדמדם (טיק) שזהו הגוון המקורי שלהם. לאחר שלוש שכבות של לזור - עוברים לשלב הבא.

פוליש עם לכה

כבר ציינתי שלא מדובר ביאכט-וארניש. אני משתמש בלכה אקרילית בעלת גוון מט (flat) אבל אני לא 'צובע'. אני משתמש בתהליך ששאבתי מתחום שנקרא 'פרנץ' פוליש' שהוא בעצם פוליטורה לרהיטים וכלי נגינה. לא שבצעתי 'פרנץ' פוליש' ל-L65A אבל הלכה נמרחה עליהם באותו אופן. לוקחים סמרטוט (גרב ישנה במקרה הזה) ולובשים על היד. מכניסים ספוג (השתמשתי בפנים של הספוג לכלים) אל תוך ה'התקן' בין היד לסמרטוט כדי שיספוג חומר. אחר כך מספיגים בעדינות בטרפנטין, שופכים לכה על המשטח, ועוברים במהירות רבה עם הספוג והסמרטוט על המשטח בתנועות ארוכות.

יש לכם בערך 40 שניות לעבור על כל המשטח לפני שהלכה מתמצקת לרמה שהיא כבר לא נמרחת חלק. כאן בא לידי ביטוי הספוג בין היד לסמרטוט. הוא למעשה מצבור של טרפנטין מדלל, שיש להפעיל עליו מידה נכונה של לחץ, כדי שהמריחה בתנועות ארוכות תצא אחידה. זו מיומנות שפיתחתי עם השנים ולא כדאי לנסות על משטח אמיתי 'חי' ללא רמה מסוימת של נסיון. חבר שלי, ג'וני בלאק, עוזר לי בתמונות הבאות כדי להדגים את ההבדלים שבהשתקפות בין כל שכבה ושכבה (שכבה ראשונה משמאל - שלישית מימין):

תמונה

אל תתרגשו מג'וני. הוא משתקף לו בשכבה של לכה טרייה. בשכבת לכה יבשה אין את הברק האופייני שרואים בתמונות. כדי להגיע לרמת מבריקות כזו בתוצר הסופי - מבצעים 'פרנץ' פוליש' עם פוליטורה. לא זו המטרה כאן. ל-L65A אין פוליטורה במקור ולא תהיה לו כשאסיים איתו. אבל התהליך 'מדליק'. הנה עוד קצת ממנו:

[img2=550x189]https://lh5.googleusercontent.com/-P25K ... FINISH.JPG[/img2]

ספריי שחור מט על כל השאר...

טוב, זה החלק הקל. בסך הכל צבע ספריי על בסיס אפוקסי. מתייבש בעשר דקות. מסריח עשר שעות (לעשות בחוץ). אין הרבה מה להסביר כאן. רק לראות:

הגנה על כל משטחי הגימור בעזרת עיתונים ומאסקינג טייפ וריסוס מ-45 ס"מ עם ספריי שחור מט:

תמונה

וגם מאחור. (לג'וני כאן אין שום תפקיד בתמונה. הוא פשוט נשכח מאחור. זה לא אומר שהוא לא עוזר בכלל :wink: )

תמונה
נערך לאחרונה על ידי tnsilver ב 15/10/2012 1:20, נערך 4 פעמים בסך הכל.

tnsilver
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 681 פעמים
קיבל תודות: 1332 פעמים

שיפוץ JBL L65A - סיום

לינק להודעה #4 

שחזור תמוכות עץ אלון
כבר סיפרתי לכם שה-L65A שלי הגיעו ללא התמוכות שלהם. מה שהיה להם בקרקעית זה רק סימנים ישנים לתמוכות שפעם היו שם:

תמונה

זה היה מצויין בשבילי משום שזה איפשר לי לערוך מדידות ולייצר תמוכות חדשות. מכיוון שהתפקיד שלהן זה לתמוך במשקל של כל הרמקול ומכיוון שהן נגררות על הריצפה במשך שנים, ומכיוון שבאופן כללי הן סופגות המון 'אביוז', החלטתי לייצר אותן מעץ אלון. חזק, קשיח ועמיד. הדבר היחידי שלא מצאתי בכל הפאקינג אינטרנט זה תמונות של L65A עם תמוכות. לכן, הייתי צריך לחשב את הגובה שלהן (39 מ"מ למי שממש מתעקש). גם לא יכולתי לנחש ש-JBL לא ממש השקיעו בתמוכות של ה-L65A ופשוט צבעו אותן בשחור - במקום לתת להם את כל תשומת הלב שאני השקעתי בהם - כך:

[img2=550x160]https://lh6.googleusercontent.com/-60uO ... PPORTS.JPG[/img2]

וכך, אחרי כמעט ארבעה ימים שאני לוזר אותן, עושה עליהן לכה ופוליש, מלטש אותן ומפנק אותן להתאים לגוון של שאר הרמקול, מצאתי סוף סוף תמונה של L65A עם תמוכות. מכיוון שאני לא רק משפץ, אלא משחזר, בצער וביגון נאלצתי לעשות את הפעולה הבאה ולהביא אותן מזה:

תמונה

לזה:

תמונה

ככה:

תמונה

טיפול בקרוס-אובר של ה-L65A

טוב. עשיתי השמעה של הזוג הזה והוא נשמע מושלם. לא סתם טסט קטן עם תקליט של kajagoogoo אלא ממש שלושה ימים ששמעתי אותם ברציפות. לא היה לי לב להתחיל לשפץ אותם רק בגלל שלא רציתי להפרד מהסאונד שלהם. הקרוס אובר במצב פיקס. אין לי מה להחליף בו ולא להתעסק איתו למעט ניקוי של הפוטנציומטרים (LPADS) שלו. כך הוא נראה - הקרוס-אובר של ה-L65A:

[img2=550x189]https://lh5.googleusercontent.com/-uwL6 ... 65A_XO.jpg[/img2]

כל מה שנשאר לי זה לפתוח את ה-LPADS ולנקות אותם עם הקוקטייל האהוב עלי (לא, לא ג'וני בלאק הפעם) שמורכב משמן WD-40 נגד חלודה וממתנול בלתי-מפוגל. כל הסיפור נראה כך (בתהליך ניקוי משמאל לימין):

[img2=550x159]https://lh3.googleusercontent.com/-NVrs ... _LPADS.jpg[/img2]

הדבר היחידי שגרוע בקרוס-אובר של ה-L65A (כמו בהרבה דגמים של JBL) זה שהוא יושב מתחת למדבקות האלומיניום ויש להסירן כדי לאפשר גישה לברגים שמהדקים אותו לגוף הרמקול. אבל את זה כבר עשיתי מזמן, עם מייבש שיער, כמו שהראתי לכם קודם. אחר-כך צריך להדביק את מדבקת האלומיניום חזרה למקומה - כך:

תמונה

הדובדבן שעל הקצפת

ל-L65 יש חלק עליון מזכוכית שחורה. למה? ככה. בשביל לעשות קוק. ככה זה היה בשנות ה-70'. אל תשאלו אותי. לא אני קבעתי את החוקים. בכל מקרה, זו אחת מסוכריות העיניים והטרייד-מרק הכי מוכרים בעולם הרמקולים. אלא שהמשטחים הסולאריים האלה יושבים על שני מצעים שאף אחד בעולם לא יודע ממה JBL עשו אותם. זה מדהים שאנחנו יודעים ממה עשויים סלעים על המאדים אבל שלאף אחד אין מושג מהו החומר הפלאסטי קטיפתי הזה שהזגוגיות יושבות עליו. :?: :?: :?:

הבעלים הקודמים השאיר לי סליל שחור של חומר דמוי קטיפה מצד אחד ודבק נצמד מצד שני שהיה פתרון לא רע, אילו רק היה ברוחב המתאים. לצערי לא הסתדרתי עם הסליל הזה ולא הצלחתי ליצור משטח אחיד לכל רוחב הרמקול מבלי שיראו את הרווחים בין היריעות. חבל.

לשמחתי הרבה נכנסתי לחנות 'ארטא' בקינג ג'ורג' והתעניינתי באלטרנטיבות. גיליתי חומר שהארטיסטים קוראים לו 'סול'. אל תשאלו אותי מה הם עושים איתו. זה סתם יריעת פוליאתילן מוקצף בצבע שחור ועובי של 2 מ"מ. בול מה שהייתי צריך! אם אני לוקח שתי חתיכות כאלה, חותך מסביב לזכוכית ומדביק אותן ביחד - יש לי 4 מ"מ של מצע שחור שזה בדיוק הגובה שאני צריך כדי שהזכוכית תשב בגובה של השפתיים של הרמקול.

בנוסף, בשכבת ה'סול' התחתונה, חתכתי ריבועים קטנים שבהם הכנסתי פיסות סרט דביק דו-צדדי, כדי שכל המצע לא יתנדנד על מקומו ולא יחליק החוצה. כאשר כל הסיפור היה מוכן חתכתי החוצה משתי השכבות את המקום של ה-'badge' של JBL והכנסתי אותו כלאחר כבוד למקומו. בלי צחוק. הבאדג' הזה של JBL זו לא סתם חתיכת פלסטיק. אלה הם תגי מתכת מקוריים מזוג L65A שזכיתי בהם במכרז ב-eBay במחיר סופי של $23. התמודד מולי רק עוד מישהו אחד והוא נשבר די מהר. מכיוון שזה הדבר הכמעט אחרון שחסר לי במלאכת השיחזור - הייתי מוכן לשים לימיט גבוה מאוד כך שהיה חבל לבחור ההוא על הזמן מלכתחילה. $23 בשביל שתי חתיכות אלומיניום... לא רע למוכר... אמרתי לכם כבר שה-L65A שווים הרבה יותר בחלקים - לא? המוכר ב-eBay פירק איזה זוג L65 לחתיכות ומכר אותם עד רמת הבורג לוופר עם האום התואם ($4 לבורג). לדעתי הוא הצליח להוציא איזה 2K דולר מהזוג המסכן שהוא שחט. בכל מקרה, כל הסיפור נראה כך:

תמונה

וכשהוא מותקן מתחת לזכוכית - זה נראה כך:

[img2=550x157]https://lh6.googleusercontent.com/-KQAe ... _BADGE.jpg[/img2]

טוב. כמעט סיימנו. לפני חודש הבטחתי שאני אשפץ אותם עד רמת תג המחיר. גם ב'תג-מחיר' זכיתי במכרז ב-eBay. שניים למעשה. עשרה דולר לזוג. המוכר מנברסקה הבטיח לשלוח לי אותם בשבוע שעבר. כנראה ששלח. אני קיוויתי שזה יגיע היום. לא הגיע - מה לעשות. מכיוון שאני מתחפף מכאן בבוקר לניו-יורק - כבר לא יהיה לי זמן לחכות לתגי המחיר של JBL. אלה יגיעו כבר הביתה לאשתי ויחכו לי לאחת הגיחות לתל-אביב.

בהמשך הערב, אני אצלם עוד כמה תמונות של התוצר המוגמר ואעלה לכאן. אחר-כך, תבוא השאלה המתבקשת, ואני גם אדבר על איך הם נשמעים ואיזו רשימת השמעה עשיתי לי במשך כל שבוע השיפוץ הזה... בינתיים אתם רשאים לקנא. יש לכם, בכל הרצינות והענווה הראויה, סיבה טובה לקנאה. :mrgreen: 8)
נערך לאחרונה על ידי tnsilver ב 15/10/2012 1:49, נערך 2 פעמים בסך הכל.

tnsilver
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 681 פעמים
קיבל תודות: 1332 פעמים

שיפוץ JBL L65A - רק תמונות...

לינק להודעה #5 

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

עוד כאן.
נערך לאחרונה על ידי tnsilver ב 15/10/2012 0:11, נערך 2 פעמים בסך הכל.

avihuli
סמל אישי של משתמש
חבר שלא מהעולם הזה
חבר שלא מהעולם הזה
הודעות: 7820
הצטרף: אוגוסט 2011
נתן תודות: 1242 פעמים
קיבל תודות: 1102 פעמים

לינק להודעה #6 

ל ל א מ י ל י ם ! !
כל הכבוד על העבודה המושקעת, איזה כיף ותענוג אמיתי ליצור במו ידייך (Y) (f) 8)
סיפוק שאי אפשר להסביר למי שלא עושה את זה בעצמו :)
למכירה:
זוג סטליטים מעוצבים Monitor Audio Mass 10 בצבע שחור, 850 שקל... 8O

hornless
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 616
הצטרף: דצמבר 2004
מיקום: תל אביב
נתן תודות: 24 פעמים
קיבל תודות: 23 פעמים

לינק להודעה #7 

טומי,

פשוט מדהים!!!

(f) (f)
גיא

buga
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 235
הצטרף: ינואר 2011
נתן תודות: 5 פעמים
קיבל תודות: 6 פעמים

לינק להודעה #8 

יפהפה!
עבודה מרשימה :)

BennyO
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 967
הצטרף: דצמבר 2011
נתן תודות: 494 פעמים
קיבל תודות: 212 פעמים

לינק להודעה #9 

טומי - אין דברים כאלה! אף בעל מקצוע לא היה מוציא עבודה כזו תחת ידיו - הנשמה שהשקעת בזה ניכרת בכל שלב
נערך לאחרונה על ידי BennyO ב 15/10/2012 17:52, נערך פעם 1 בסך הכל.
Rust never sleeps

tomyeshuah
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1583
הצטרף: אוגוסט 2011
מיקום: תל אביב
נתן תודות: 561 פעמים
קיבל תודות: 404 פעמים

לינק להודעה #10 

(Y) כל הכבוד. מעשה ידי אמן.

ללא ספק נותן חשק לשפץ כמה זוגות שברשותי.

האם אתה ממליץ לשייף תיבות המצופות פורניר עץ (לא סינטטי) ולצבוע בלזור? ומדוע?

RAMIRAMI68
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2482
הצטרף: יולי 2008
מיקום: פה ושם
נתן תודות: 175 פעמים
קיבל תודות: 262 פעמים

לינק להודעה #11 

עבודה מדהימה, הסבר מפורט, ותוצאה...אם כל התוצאות (l)
טומי, המון הנאה (Y)

nat67
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 268
הצטרף: יוני 2010
נתן תודות: 51 פעמים
קיבל תודות: 2 פעמים

זיגוג (לזור) צוויהורן

לינק להודעה #12 

איפה יש לקנות?

Kosh
סמל אישי של משתמש
גורו וינטאג'
גורו וינטאג'
הודעות: 4042
הצטרף: מרץ 2007
מיקום: Vorlon homeworld
נתן תודות: 339 פעמים
קיבל תודות: 351 פעמים

לינק להודעה #13 

איזה רמקולים יפים! (Y) :) הם נראים יותר טוב מאשר כשהם יצאו מהמפעל.. (Y)
Vintage audio is a way of life

Retro audio is good for you

ערוץ הסטריאו וינטאג' שלי:
http://www.youtube.com/user/Kosh31100

9000es
סמל אישי של משתמש
חבר במועדון 10K
חבר במועדון 10K
הודעות: 13208
הצטרף: דצמבר 2008
מיקום: תל-אביב
נתן תודות: 637 פעמים
קיבל תודות: 509 פעמים

לינק להודעה #14 

פשוט מדהים !!!!!
אם במסכים מדובר........ אז הבחירה שלי היא "פלזמה"

clip99
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1037
הצטרף: אפריל 2010
נתן תודות: 321 פעמים
קיבל תודות: 125 פעמים

לינק להודעה #15 

אין מילים . הלוואי עלי להגיע לרמת מיומנות כזו .
למה אף אחד לא מדבר על הנדסת אקלים?

שלח תגובה

חזור אל “וינטאג' ואנלוגי”