17/04/2022 22:10
oferlaor כתב: ↑
@nir11
אין קשר בין מה שאתה כותב למציאות של חברות גדולות באמת בכמה השנים האחרונות (אולי עשור או שניים)... אני לא מנסה להקטין ממה שאתה עושה. אני בטוח שאתה טוב במה שאתה עושה ושיש לך המון נסיון. אני כבר 32 שנה בעולם הפיתוח (כ-20 שנה בתפקידי ניהול פיתוח תוכנה בכל תחום אפשרי - ראיה ממוחשבת, אפליקציות שונות ומשונות, מערכות מדיקל, embedded, ML, מערכות OTT, ועוד ועוד).
לידיעתך, תקלה ב-WIX משמעותה שכמה מיליוני יוזרים לא יכולים לערוך את האתר שלהם, או גרוע מזה, שהאתר שלהם לא עובד כמו שצריך. מכיוון שאנשים רבים מריצים את כל העסק שלהם מעל WIX, זה רק ימנע מהם לקבל כסף, לאחרים לרכוש מהאתר שלהם שירותים וכו'. בקטנה, WIX היום מחזיקה משהו כמו 5% מהאינטרנט. סכומי הכסף שלקוחותיה של WIX מריצים דרך המערכת הן אסטרונומיות והן בהחלט Mission critical עבור כל העסקים שתלויים בתשתית הזו.
facebook עובדת בצורה זהה והיא בסקייל פי כמה מאיתנו. כל מפתח עושה PR וזה עולה ישר. אני לא מדבר על שירותי backend או מיקרוסרוויסים. מדבר על ממשק משתמש של ממש. אתה כנראה עבדת על מערכות בסקייל שמאפשר לא לעבוד ככה (הגיוני, מעטים מאוד המערכות שמגיעות לסקייל של החברות האלה). מה שמשותף בינהם זה שמספר אנשי ה-QA זעום אם בכלל קיים והם בעיקר עסוקים לוודא שיש מספיק טסטים שמכסים את כל מקרי הקצה...
גם AWS עובדים ככה. בפייסבוק וב-WIX יש המון שירותים שהם front. הכל נבדק כמו שציינתי.
זה לא NO QA, זה פשוט התסמכות על טסטים. בכל מקרה, עובדתית מרבית החברות הממש גדולות, כולל TESLA חייבות לעבוד ככה או שהן היו משחררות גרסא פעם בשנה (ע"ע מיקרוסופט אופיס לדוגמא).
נראה לי שפספסת. אין לנו עדכון פעם בשלושה חודשים. יש לנו עדכון במקרה הכי גרוע
פעם בשלושה שבועות... מרביתם עדכונים עם פיצ'רים חדשים או תוספות. לא תמיד התוספות עובדות בישראל (חלק זה ב-FSD, חלק ב-מדיה, חלק תיקוני באגים).
עובדתית אני מעולם לא נתקלתי בבאג ממש בעייתי. לא הכל עבד כמו שרציתי. בלימת פאנטום (שכולם חווים בטסלה) למשל תמיד הצלחתי להבין למה הוא עשה את הצעד, גם אם זה לא בדיוק מה שהיה צריך לעשות הוא תמיד היה לוקח את הצעד הבטוח מבחינת הרכב. ככה גם בזיהוי תמרורי מהירות - אם הוא שגה זה היה על הצד הבטיחותי.
...
עופר, יש הבדל דרמטי בפיתוח תוכנה בין אפליקציות לתשתיות. אפילו ברמת ה AGILE, ככל שאתה יורד למטה קשה יותר לעשות ברייקדאון ולשבור לדליברי קטן ומהיר. כשמחליפים כפתורי מזגן במסך, זה קל ופשוט, כשמשחקים עם ה AI של המחשב בכל הקשור לנהיגה, זה לא קל בכלל.
לגבי WIX, אני לא מכיר את הארכיטקורה, גיגול קצר מעלה שההוסטינג נעשה על גבי AWS. אולי זה לא הכל, אולי רק חלק, אני אניח לרגע שזה הכל, אני לא באמת יכול לדעת. ובכן, אם WIX יושבת על AWS זו אומר שכל עניין התשתית, פרפורמנס, סקליילבילטי, שרידות, ועד הרבה אספקטיי תשתית אחרים -הם בעיה שנחסכה מ WIX, ולא רק זה, מי שלא פיתח אף פעם דברים מהסוג הזה, אין לו מושג עד כמה זה מסובך. אם יש בעיית ביצועים כלשהי כשעובדים בענן, אם היא לא מספיק גדולה, אף אחד בכלל לא יידע ממנה, פשוט ירימו עוד אינסטנסים. וכן, אני מוודע לעלויות כספיות של ענן, אבל זו מציאות של יש ברירה.
לגבי נפילה של WIX, תשווה את זה לנפילה של AWS.
בפייסבוק מפתח לא עושה PR וזה עולה "ישר", זה עובר אלפי טסטים אוטמטיים לפני שזה עולה. וההשוואה בין פייסבוק לטסלה מופרכת.
לגבי שלושה חודשים, סתם פליטת קולמוס. הייתי מודע לגמרי לזה שכתבת 3 שבועות.
לגבי סקייל שעבדתי או לא, ובאמת אין לי עניין בסרגלנות, ביליתי חמש שנים נפלאות ב VMWARE, חברה שבזמני שלטה על 80 אחוז משוק הוירטואליזציה. יש לך מושג כמה מסובך זה לפתח היפרוויזור? לי יש. זה בכמה סידרי גודל יותר מסובך מדברים אחרים.
לגבי מיקרוסופט שמשחררת אופיס פעם בשנה, עופר, אופיס 365 קיים אאלט כבר שבע שנים, מיקרוסופט מזמן הלכה מהכיוון של גרסאות גדולות, ועדכונים לאופיס עולים לדעתי (בתור משתמש) פחות או יותר אחת לחודש. מנחש שאתה לא מכיר את זה כי אתה אולי כבר שנים על G SUIT?
בלימות פאנטום קורות לא רק בטסלה, קרו לי בקאיה וגם בסקודה. במשך משהו כמו 4 שנים (אאלט) של שימוש במערכות האלה, קרה לי פעמיים או שלוש, במקום מאוד מסויים בכביש שהוא אכן סכנה, אך הבלימה הייתה מיותרת. אם זה קורה יותר בטסלה כפי שאתה אולי רומז, חתיכת בעיה.
התפיסה של NO QA לא אומרת שאין טסטים. לא ברורה לי האמירה של "זה מסתמך על טסטים". יש אופציה אחרת? NO QA אומר שאין אנשים שהם אנשי QA והאחריות על הכל היא אצל המפתחים, בניגוד מוחלט לימי הווטרפול הבכלל לא עליזים.
אני אחזור לטיעון המקורי שלי: בכל מה שקשור למחשב ניהוג אוטונומי - פשוט יש יכולת מוגבלת לבדוק את זה במעבדה, בטח באוטומציה. אז יש שתי אפשרויות - שהבדיקות יקחו הרבה זמן, ואז פשוט לא לוקחים סיכון, או שבודקים פחות ונותנים ללקוחת לבדוק את זה על הכביש, אולי כל שלושה שבועות. מעבר לזה, הניהוג האוטונומי של טסלה (לא מתמצא במינוח הנכון ואיפה יש ואיפה אין) הוא להבנתי הרבה יותר מתקדם מאשר של המתחרים. תסכם את כל זה יחד, וזה מתכונת לאסון פוטנציאלי. מעבר לזה להבנתי טסלה מצלמת הכל כל הזמן מכמה מצלמות, אז זה מגיע ליוטיוב הרבה יותר מאחרים.