אם כבר, העתיד הוא תא מימן ולא מנוע מימן. גם אני מאוד התבלבלתי בהקשר הזה אבל עכשיו זה מאוד חד אחרי כל המחקרים של טויוטה.
השאלה הגדולה היא איך מייצרים את המימן ואם אפשר לייצר את זה באנרגיות מתחדשות. השאלה השניה היא איפה זה מיוצר. כי לשנע את המימן זה לא דבר הגיוני - יש מים בכל מקום, ולכן רצוי שכל תחנת "דלק" תייצר מקומית את המימן שלה. זה דורש לא מעט שינויים תשתיתיים.
אני מדמיין שבעתיד יוחלפו תחנות דלק בתחנות מימן וחשמל. התחנות האלה יהיו תחנות ייצור למימן (רצוי ממקורות אנרגיה מתחדשים) וגם ידעו לייצר חשמל לטובת רכבים חשמליים.
רכבי מימן - האם זה אכן העתיד?
- oferlaor
- מנהל
- הודעות: 75318
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: עפר לאור
- מיקום: מודיעין, ישראל
- נתן תודות: 640 פעמים
- קיבל תודות: 4750 פעמים
- sigamore
- חבר מביא חבר
- הודעות: 4687
- הצטרף: אוגוסט 2006
- מיקום: מודיעין
- נתן תודות: 385 פעמים
- קיבל תודות: 637 פעמים
Re: רכבי מימן - האם זה אכן העתיד?
כמו שציינת עפר - המפתח הוא זמינות / עלות של מימן ירוק נקי (מיוצר בתהליך אלקטרוליזה) מול המימן האפור שיצורו מאד מזהם.
אבל אחרי הכל לדעתי בתחום הרכב הפרטי הפור נפל וכל השחקנים המשמעותיים מושכים חזק בכיוון EVs.
מה שעושה שכל בתחום תאי המימן הוא התחבורה הכבדה (משאיות וכד') שם לא רואים פריצת דרך משמעותית (עדיין) בהנעה מבוססת סוללה.
אבל אחרי הכל לדעתי בתחום הרכב הפרטי הפור נפל וכל השחקנים המשמעותיים מושכים חזק בכיוון EVs.
מה שעושה שכל בתחום תאי המימן הוא התחבורה הכבדה (משאיות וכד') שם לא רואים פריצת דרך משמעותית (עדיין) בהנעה מבוססת סוללה.
די טעלעוויזיע קאָסטן מיר וועגן פופצן טויזנט פונט !
- Huber (פותח השרשור)
- חבר במועדון HT
- הודעות: 70331
- הצטרף: מאי 2005
- שם מלא: ערן
- נתן תודות: 518 פעמים
- קיבל תודות: 4198 פעמים
Re: רכבי מימן - האם זה אכן העתיד?
https://car-pad.co.il/ev/xcientfuelcell/
החלום הופך למציאות?
"הבוקר בנמל תל אביב נרשם ציון דרך משמעותי בתחום הרכב בישראל, כאשר כלמוביל יבואנית יונדאי הציגה את משאית המימן יונדאי Xcient יחד עם שותפיה לדרך.
הסבר קצר על מהו תא דלק Fuel Cell – למעשה מדובר בכלי רכב חשמלי לחלוטין, בו החשמל להנעת המנוע החשמלי מגיע משילוב של מימן ממקור חיצוני וחמצן מהאוויר. שליוב המימן והחמצן מייצר חשמל ו...מים. החשמל מניע את המנוע, ומטעין סוללה, והמים נפלטים ממערכת הפליטה של הרכב.
אם אתם קוראים ועוקבים אחרי הכתבות שלי בתחום כלי הרכב החשמליים, בוודאי כבר הבנתם שמגבלת הטווח של רכב חשמלי נובעת מקיבולת הסוללה. ככל שהסוללה גדולה יותר, כך הקיבולת שלה בקילוואט גדולה יותר והטווח של הרכב ארוך יותר. עם זאת, סוללה גדולה משמעותה משקל גדול מאוד ומקום.
כאשר מעבירים את ייצור החשמל למשאית עצמה ניתן להסתפק בסוללה קטנה יותר, משקל נמוך משמעותית, דבר המתורגם ליכולת העמסה גבוה יותר של המשאית. המימן הולך להיות חומר גלם להפקת והעברת אנרגיה.
כך, האירוע הבוקר בתל אביב אינו בעצם השקת משאית יונדאי Xcient fuel cell אלא השקת הטכנולוגיה עצמה בישראל. תדלוק המשאית במימן הוא תהליך המאפשר הוספת טווח נסיעה של 400 ק"מ בתוך רבע שעה במקסימום, נתון משמעותי כאשר אנחנו מדברים על הובלה יבשתית.
כדי שהדבר יתרחש נדרשות גם תחנות מימן בהן ניתן יהיה להטעין, ותחנה ראשונה שכזו עומדת להיות מוקמת ביגור שליד חיפה, כבר ברבעון הראשון של 2023, ובהמשך שתיים נוספות.
בארץ מושקות שני דגמי משאיות 4X2 במשקל 19 טון ו 6X2 במשקל 27 טון אשר אמורות להתחיל לפעול בקרוב.
ל xcient fuel Cell מערכות בטיחות מלאות הכוללות בלימה אוטונומית, בקרת שיוט חכמה, סיוע בזינוק בעליה למניעת הידרדרות, מערכות למניעת התהפכות ועוד.
בסופו של דבר מדובר בטכנולוגיה שבעתיד הרחוק תספק פתרון תחבורתי ראוי למגוון של כלי רכב."
החלום הופך למציאות?
"הבוקר בנמל תל אביב נרשם ציון דרך משמעותי בתחום הרכב בישראל, כאשר כלמוביל יבואנית יונדאי הציגה את משאית המימן יונדאי Xcient יחד עם שותפיה לדרך.
הסבר קצר על מהו תא דלק Fuel Cell – למעשה מדובר בכלי רכב חשמלי לחלוטין, בו החשמל להנעת המנוע החשמלי מגיע משילוב של מימן ממקור חיצוני וחמצן מהאוויר. שליוב המימן והחמצן מייצר חשמל ו...מים. החשמל מניע את המנוע, ומטעין סוללה, והמים נפלטים ממערכת הפליטה של הרכב.
אם אתם קוראים ועוקבים אחרי הכתבות שלי בתחום כלי הרכב החשמליים, בוודאי כבר הבנתם שמגבלת הטווח של רכב חשמלי נובעת מקיבולת הסוללה. ככל שהסוללה גדולה יותר, כך הקיבולת שלה בקילוואט גדולה יותר והטווח של הרכב ארוך יותר. עם זאת, סוללה גדולה משמעותה משקל גדול מאוד ומקום.
כאשר מעבירים את ייצור החשמל למשאית עצמה ניתן להסתפק בסוללה קטנה יותר, משקל נמוך משמעותית, דבר המתורגם ליכולת העמסה גבוה יותר של המשאית. המימן הולך להיות חומר גלם להפקת והעברת אנרגיה.
כך, האירוע הבוקר בתל אביב אינו בעצם השקת משאית יונדאי Xcient fuel cell אלא השקת הטכנולוגיה עצמה בישראל. תדלוק המשאית במימן הוא תהליך המאפשר הוספת טווח נסיעה של 400 ק"מ בתוך רבע שעה במקסימום, נתון משמעותי כאשר אנחנו מדברים על הובלה יבשתית.
כדי שהדבר יתרחש נדרשות גם תחנות מימן בהן ניתן יהיה להטעין, ותחנה ראשונה שכזו עומדת להיות מוקמת ביגור שליד חיפה, כבר ברבעון הראשון של 2023, ובהמשך שתיים נוספות.
בארץ מושקות שני דגמי משאיות 4X2 במשקל 19 טון ו 6X2 במשקל 27 טון אשר אמורות להתחיל לפעול בקרוב.
ל xcient fuel Cell מערכות בטיחות מלאות הכוללות בלימה אוטונומית, בקרת שיוט חכמה, סיוע בזינוק בעליה למניעת הידרדרות, מערכות למניעת התהפכות ועוד.
בסופו של דבר מדובר בטכנולוגיה שבעתיד הרחוק תספק פתרון תחבורתי ראוי למגוון של כלי רכב."
Re: רכבי מימן - האם זה אכן העתיד?
עד שלא יקימו עשרות תחנות תדלוק- זה לא יתרומם. זה הרי לא ניתן לתדלוק בבית (כמו ברכב חשמלי).
בלי שום קשר, לא שמעתי כלל דיבורים על תמחור של המשאיות שהגיעו לארץ.
האם הן תחרותיות ? האם הטווח (400 ק"מ) אטרקטיבי ?
בלי שום קשר, לא שמעתי כלל דיבורים על תמחור של המשאיות שהגיעו לארץ.
האם הן תחרותיות ? האם הטווח (400 ק"מ) אטרקטיבי ?
- TheCoolest
-
- אחראי תחום מסכים
- הודעות: 18856
- הצטרף: מאי 2007
- שם מלא: ארתור ליברמן
- מיקום: רמת גן
- נתן תודות: 236 פעמים
- קיבל תודות: 2387 פעמים
- יצירת קשר:
Re: רכבי מימן - האם זה אכן העתיד?
אף אחד לא שאל כמה יעלה לתדלק במימן. לדעתי זה יעלה לא פחות מדיזל, וכנראה יותר.
לגבי שאר החסרונות של מימן כבר דנו כאן.
אבל אני חושב שבתור פיילוט זו התקדמות, אני מאד בעד כלים כבדים חשמליים. הרבה פחות רעש וזיהום בתוך העיר.
לדעתי 400 ק"מ זה בהחלט מספיק למרחקים שיש בארץ, כל עוד יש מספיק תחנות תדלוק בנתיבי הנסיעה.
ואם הנסיעות הן בתוך העיר, אז הטווח הזה מספק בהחלט.
עכשיו רק נשאלת השאלה מה מחיר המשאית הזו ביחס למשאיות רגילות, ומה עלויות האחזקה\תפעול בהשוואה למשאיות רגילות?
האם משקל המטען המותר של המשאית (כי מה שראינו בכתבה זה את המשקל המקסימלי הכולל) דומה למשאית רגילה?
אלה שאלות שיקבעו האם המוצר הזה משתלם או לא.
לגבי שאר החסרונות של מימן כבר דנו כאן.
אבל אני חושב שבתור פיילוט זו התקדמות, אני מאד בעד כלים כבדים חשמליים. הרבה פחות רעש וזיהום בתוך העיר.
לדעתי 400 ק"מ זה בהחלט מספיק למרחקים שיש בארץ, כל עוד יש מספיק תחנות תדלוק בנתיבי הנסיעה.
ואם הנסיעות הן בתוך העיר, אז הטווח הזה מספק בהחלט.
עכשיו רק נשאלת השאלה מה מחיר המשאית הזו ביחס למשאיות רגילות, ומה עלויות האחזקה\תפעול בהשוואה למשאיות רגילות?
האם משקל המטען המותר של המשאית (כי מה שראינו בכתבה זה את המשקל המקסימלי הכולל) דומה למשאית רגילה?
אלה שאלות שיקבעו האם המוצר הזה משתלם או לא.
- Huber (פותח השרשור)
- חבר במועדון HT
- הודעות: 70331
- הצטרף: מאי 2005
- שם מלא: ערן
- נתן תודות: 518 פעמים
- קיבל תודות: 4198 פעמים
Re: רכבי מימן - האם זה אכן העתיד?
https://www.evm.co.il/sonol-opens-first ... in-israel/
תחנת המימן הראשונה בישראל נפתחה ביגור
סונול ובזן מקימות את תחנת המימן הראשונה בישראל, בשיתוף עם כלמוביל, למילוי רכבי מימן. תחנת המימן הוקמה על ידי חברת Linde הגרמנית. בזן
אחראית על ייצור המימן והתאמתו לתחבורה וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי.
תחנת המימן הראשונה בישראל נפתחה ביגור
סונול ובזן מקימות את תחנת המימן הראשונה בישראל, בשיתוף עם כלמוביל, למילוי רכבי מימן. תחנת המימן הוקמה על ידי חברת Linde הגרמנית. בזן
אחראית על ייצור המימן והתאמתו לתחבורה וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי.
- oferlaor
- מנהל
- הודעות: 75318
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: עפר לאור
- מיקום: מודיעין, ישראל
- נתן תודות: 640 פעמים
- קיבל תודות: 4750 פעמים
Re: רכבי מימן - האם זה אכן העתיד?
עד שלא יהיה דרך זולה לייצר מימן מקומית במקום לנייד אותו, זה לא יתרומם יותר מדי.
- Huber (פותח השרשור)
- חבר במועדון HT
- הודעות: 70331
- הצטרף: מאי 2005
- שם מלא: ערן
- נתן תודות: 518 פעמים
- קיבל תודות: 4198 פעמים
- TheCoolest
-
- אחראי תחום מסכים
- הודעות: 18856
- הצטרף: מאי 2007
- שם מלא: ארתור ליברמן
- מיקום: רמת גן
- נתן תודות: 236 פעמים
- קיבל תודות: 2387 פעמים
- יצירת קשר:
Re: רכבי מימן - האם זה אכן העתיד?
כל הסרטונים בערוץ שלו מכילים כותרות מפוצצות וחסרות בסיס.
זה נכון שטויוטה עובדת על מנוע בעירה פנימית מימן. זה בחיים לא ייכנס.
הפקת מימן זה לא תהליך יעיל במיוחד, תוסיף לזה את חוסר היעילות של מנוע בעירה פנימית ותראה שאין.
יש סרטונים הרבה יותר הגיוניים שמסבירים למה זה אף פעם לא יתפוס.
זה נכון שטויוטה עובדת על מנוע בעירה פנימית מימן. זה בחיים לא ייכנס.
הפקת מימן זה לא תהליך יעיל במיוחד, תוסיף לזה את חוסר היעילות של מנוע בעירה פנימית ותראה שאין.
יש סרטונים הרבה יותר הגיוניים שמסבירים למה זה אף פעם לא יתפוס.
- ziv_r
- עורך ראשי HTmag
- הודעות: 44362
- הצטרף: ינואר 2005
- נתן תודות: 2084 פעמים
- קיבל תודות: 4725 פעמים
Re: רכבי מימן - האם זה אכן העתיד?
נשמע כמו משהו שיכול להתאים לצהל או באופן עקרוני/עולמי יכול לשגשג בשימוש צבאי, בהיקף כזה או אחר.
- oferlaor
- מנהל
- הודעות: 75318
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: עפר לאור
- מיקום: מודיעין, ישראל
- נתן תודות: 640 פעמים
- קיבל תודות: 4750 פעמים
Re: רכבי מימן - האם זה אכן העתיד?
מימן נפיץ יותר מדלק, דווקא נשמע שזה לא רעיון טוב להשתמש בזה למטרות צבאיות...
- Huber (פותח השרשור)
- חבר במועדון HT
- הודעות: 70331
- הצטרף: מאי 2005
- שם מלא: ערן
- נתן תודות: 518 פעמים
- קיבל תודות: 4198 פעמים