גם אתם יכולים ותרומתכם נלקחה בחשבון כבר מראש. אולם, כדי שהשרשור הזה לא יאבד את מטרתו ומיקודו וכדי שיישאר אחיד במהימנותו, רצוי לקבוע אמות מידה לחוות דעת המתפרסמות בו. בהודעה הבאה ולאחריה - אפרסם דוגמה ראשונה להערכה מסוג זה וכאן אפרט את הפורמט הכללי. שימו לב:
מבנה חוות הדעת:
- כותרת ההודעה: שם הדגם המוערך
- פרטי מודעה: פרטי המודעה ותאריך פרסומה + קישור למודעה. ללא זיהוי המודעה עלולים להיות כאן כפילויות ובלבולים ולא יתאפשר להפנות מתעניינים בקישורים רלוונטיים. כדי לקבל קישור למודעה באתר יד 2 - בוחרים 'תצוגת גלריה' (במקום 'תצוגת טבלה') ומקליקים על המודעה בגלריה. המודעה תפתח בחלון משלה. מעתיקים את כתובת החלון. זהו הקישור למודעה שאותו מדביקים אל תוך חלון תיבת ה-URL שנפתח כאן בעורך.
- תוכן: הטקסט שפורסם במודעה. אין חובה להתייחס לכל הטקסט במידה והוא ארוך במיוחד, אלא לעיקר הדברים, ובמיוחד להערות חשובות המעידות על מצב ואיכות הפריט הנמכר
- אזור מכירה: לצורכי זיהוי - חשוב לרוכשים במקומות מרוחקים רלוונטי רק אם ידוע
- איש קשר: לצורכי זיהוי - חשוב מאוד! נא לציין שם משתמש במקרה של פרסום מתוך לוח.
- חוות דעת: חוות הדעת המנמקת את רשמיכם, ידיעותיכם, והערכתכם את הפריט המפורסם במודעה. בהתייחסות למחירים רצוי לקשר לדוגמאות עכשוויות שממחישות מחיר שלדעתכם ראוי לדרוש בעבור הפריט. אתם יכולים לציין כמה שילמתם בעצמכם על פריט דומה ולפני כמה זמן אך נא לא 'לזרוק מחירים מהשרוול'. אם אתם לא בטוחים - העריכו כמה הייתם מוכנים לשלם בעצמכם, אך ציינו במפורש שזוהי חוות דעתכם הלא מבוססת. כמובן, שאם אין לכם חוות דעת מבוססת ואתם נסמכים על תחושת בטן, אולי ראוי לכם לשקול שנית פרסום חוות דעת שהיא שמאית בעיקרה.
- הערות נוספות: אם יש לכם מידע נוסף על הפריט, המודעה או המוכר - ו\או גילוי נאות שבא לכם לשתף, או כמובן, אם יש לכם קשר למודעה או למוכר.
- מחיר נקוב: המחיר שהמפרסם, או בעל המודעה, מבקש עבור הפריט. ניתן להתייחס גם אם לא ננקב מחיר אך מדד ההלימות הוא לעולם אפס ממקרה כזה.
- מחיר הולם: הערכתם כמה לכל היותר, שווה הפריט המפורסם או מה המחיר ההוגן המקסימלי שניתן לדרוש עבורו.
- מדד הלימות: ציון מ-1 עד 10 המתאר מהו הפער באחוזים בין המחיר המבוקש למחיר ההולם. זהו חישוב פשוט. הנה ההסבר. נניח פטפון במחיר נקוב של 1,400 ש"ח. לדעתכם המנומקת מחירו ההולם הוא 800 ש"ח בלבד. קיים פער של 600 ש"ח בין המחירים. את הפער הזה נבטא באחוזים מהמחיר ההולם - כלומר, במקרה זה:
75% = [800 / (800 - 1400)] * 100
והנוסחאות לחישוב:
אחוז פער = [מחיר הולם / (מחיר הולם - מחיר נקוב)] * 100
מדד הלימות = (10 / אחוז פער) - 10
המשמעות במקרה זה היא שהמחיר הנקוב מהווה 175% מהמחיר ההולם. במילים אחרות אנו נדרשים לשלם 75% יותר מממחירו ההולם המירבי של הפריט. מדד הלימות מקסימלי הוא 10 אין יותר מכך! לכן, אם אנו רוצים לשמור את היחס הזה - פשוט נפחית 75% של 10 מ-10 ונקבל תוצאה של 2.5 (נעגל תמיד כלפי מעלה עד המחצית הקרובה).
משמעות מדד הלימות נמוך הוא שכדאיות העסקה נמוכה. משמעות מדד '10' היא שיש מתאם מעולה בין המחיר הנקוב למחיר ההולם וזוהי רכישה 'שווה' (עדיין ייתכן פריט ירוד באיכותו אך מבחינת המחיר הנקוב, העסקה הוגנת).
מקרי קיצון
שימו לב למקרי הקיצון הבאים. מחיר נקוב של 1600 ש"ח לעומת מחיר הולם של 300 ש"ח: הפער הוא 1300 ש"ח. מדובר בפער של 433% בין המחיר ההולם למחיר הנקוב. במקרה כזה מדד ההלימות יהיה 33.3- והוא חסר משמעות. אנו נדרג אותו באפס ('0'). למעשה, כשקיים פער של 100% (או למעלה מכך) בין המחיר ההולם למחיר הנקוב, מדד ההלימות מתאפס. כלומר, ברור שאין כאן כל כדאיות כלכלית ומבחינה אבסולוטית זה ממש לא משנה אם המוכר נחשב לדעתכם 'תאב בצע' או 'שודד' של ממש. המטרה היא להימנע מסופרלטיבים.
מקרה קיצון נוסף לדוגמה, הוא מחיר נקוב של 500 ש"ח אך מחיר הולם של 650 ש"ח. (קורה אצל 'צדיקים'). במקרה כזה, ברור שהמוכר הוגן מאוד ושההצעה שלו כדאית, לפחות מבחינה כלכלית. הפער בין המחיר ההולם למחיר הנקוב במקרה כזה הוא שלילי. 150- ש"ח. החישוב במקרה כזה אינו רלוונטי. התוצאה תהיה לעולם גדולה מ-10 ולכן זהו הציון המקסימלי שנעניק למדד ההלימה. גם כאן לא חשוב כמה אנו מעריכים את המוכר. מחמאות אפשר להעניק בחוות הדעת - לא במדד ההלימות. 10 הוא הציון המקסימלי.
אם נשמור על פורמט אחיד יחסית - אפשר יהיה להתייחס (בקישורים) לחוות דעת שיישארו רלוונטיות גם הרבה אחרי מכירת הפריט והסרת מודעת המכירה. למעשה, עם הזמן, ניצור כאן מחירון פטפונים מבוסס ידע והערכה קולקטיבית של הפורום האנלוגי. את זה עדיין לא עשו בפורום - למרות שחוות דעת מתבקשות כאן כל הזמן.
אני אתחיל עם דוגמאות רלוונטיות... הרגישו חופשי להצטרף בהמשך. ישנן מודעות חדשות ששווה להתייחס אליהן כמעט כל יום.