רמקול, תוכל להוסיף כמה תמונות להמחשת הכתוב?
שלא יהיה "יבש" לאלו שלא ממש בעיניין ?
פטיפון - מידע למתחילים
- MartinHSabag
- מנהל
- הודעות: 59332
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: מרטין סבג
- מיקום: כפר-סבא
- נתן תודות: 858 פעמים
- קיבל תודות: 1619 פעמים
- יצירת קשר:
- MartinHSabag
- מנהל
- הודעות: 59332
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: מרטין סבג
- מיקום: כפר-סבא
- נתן תודות: 858 פעמים
- קיבל תודות: 1619 פעמים
- יצירת קשר:
- alchimedes
-
- חבר פעיל מאוד
- הודעות: 185
- הצטרף: מאי 2006
- נתן תודות: 0
- קיבל תודות: 0
כמה הערות משלי:
* על שיכוך רעידות - רוחב התעלה בתקליט הוא כמיקרומטר. לכן תנודות המסדר גודל של ננומטר כבר פוגעות בשיחזור. זו הבעייה הגדולה . שימוש במסה גדולה מסב אנרגיית תנועה לאנרגיית חום, וכמובן מקטין את המשרעת של התנועה.
*צלחת - ה"שוונג" שאתה מתאר הוא למעשה מומנט ההתמד. האינטגרל של מכפלה של המסה בריבוע המרחק מציר הסיבוב. לכן תאורתית צלחת צריכה להיות בנוייה כך שרוב המשקל מרוכז בשולי העיגול. לדעתי שתי הסיבות שלא עושים זאת יותר הן: פרקטיות ונוחות, וחוסר הבנה בסיסית של חלק מהמתכננים.
*הרצועה- חשוב שתהיה אלסטית כדי לשכך רעידות של המנוע ולמצע את המהירות הסיבובית שלו. חשוב גם שיחס הרדיוסים בין שני הצירים עליהם יושבת הרצועה יהיה גדול - מאותן סיבות.
* הזרוע - הבעייה הקשה ביותר של הזרוע היא לתת למחט לנוע בחופשיות בתוך התעלה תוך שמירה על יציבות ומניעת כל תהודה.
*קדם מגבר - ה"עיוות" שמכניסים לסיגנל אינו לינארי. וקדם המגבר חייב להיות אקטיבי.
העיוות מוכנס ל"קידוד" התקליט מכמה סיבות:
- תדרים נמוכים דורשים רוחב תעלה גדול בגלל הכמות הגדולה של אנרגיה המרוכזת בהם - כלומר משרעת גדולה של הסיגנל. שתי בעיות נובעות מכך- זמן ההקלטה בתקליט מתקצר , ולמחט קשה יותר לעקוב אחרי הסיגנל. לכן מנחיתים תדרים נמוכים.
- הרעש של האינטרקציה בין המחט לתקליט הוא בתדרים גבוהים. לעומת זאת בסיגנל שמע בתדרים גבוהים יש פחות אנרגיה, לכן היחס אות לרעש בתדרים גבוהים גרוע. כדי להתגבר על כך מגבירים מאד את התדרים הגוהים לפני "קידוד" התקליט.
בתהליך השיחזור קדם המגבר מבצע פעולה הפוכה - מגבירים תדרים נמוכים ומנמיכים תדרים גבוהים , על מנת לקבל את האות המקורי.
* על שיכוך רעידות - רוחב התעלה בתקליט הוא כמיקרומטר. לכן תנודות המסדר גודל של ננומטר כבר פוגעות בשיחזור. זו הבעייה הגדולה . שימוש במסה גדולה מסב אנרגיית תנועה לאנרגיית חום, וכמובן מקטין את המשרעת של התנועה.
*צלחת - ה"שוונג" שאתה מתאר הוא למעשה מומנט ההתמד. האינטגרל של מכפלה של המסה בריבוע המרחק מציר הסיבוב. לכן תאורתית צלחת צריכה להיות בנוייה כך שרוב המשקל מרוכז בשולי העיגול. לדעתי שתי הסיבות שלא עושים זאת יותר הן: פרקטיות ונוחות, וחוסר הבנה בסיסית של חלק מהמתכננים.
*הרצועה- חשוב שתהיה אלסטית כדי לשכך רעידות של המנוע ולמצע את המהירות הסיבובית שלו. חשוב גם שיחס הרדיוסים בין שני הצירים עליהם יושבת הרצועה יהיה גדול - מאותן סיבות.
* הזרוע - הבעייה הקשה ביותר של הזרוע היא לתת למחט לנוע בחופשיות בתוך התעלה תוך שמירה על יציבות ומניעת כל תהודה.
*קדם מגבר - ה"עיוות" שמכניסים לסיגנל אינו לינארי. וקדם המגבר חייב להיות אקטיבי.
העיוות מוכנס ל"קידוד" התקליט מכמה סיבות:
- תדרים נמוכים דורשים רוחב תעלה גדול בגלל הכמות הגדולה של אנרגיה המרוכזת בהם - כלומר משרעת גדולה של הסיגנל. שתי בעיות נובעות מכך- זמן ההקלטה בתקליט מתקצר , ולמחט קשה יותר לעקוב אחרי הסיגנל. לכן מנחיתים תדרים נמוכים.
- הרעש של האינטרקציה בין המחט לתקליט הוא בתדרים גבוהים. לעומת זאת בסיגנל שמע בתדרים גבוהים יש פחות אנרגיה, לכן היחס אות לרעש בתדרים גבוהים גרוע. כדי להתגבר על כך מגבירים מאד את התדרים הגוהים לפני "קידוד" התקליט.
בתהליך השיחזור קדם המגבר מבצע פעולה הפוכה - מגבירים תדרים נמוכים ומנמיכים תדרים גבוהים , על מנת לקבל את האות המקורי.
אני לא יודע את מי זה ממש מעניין, אבל אם כבר נגענו בזה אז כמה הערות ועדכון לגבי נחיצות עקום הענות של קדם המגבר בפטיפון ( עקום ה - RIAA), והסיבות שבגללן הוכנס תאום לאות היציאה של ראש הפטיפון.
אות השמע "מוכנס" לתקליט כשכל התדרים בעוצמה שוה. משמע, רוחב סרט FLAT (טוב, זה לא בדיוק נכון אבל ההסבר בהמשך).
המחט פועלת בשיטה של מגנט נע יחסית לסליל (או הפוך). תזוזת המגנט יחסית לסליל גורמת לחיתוך קווי שטף מגנטי וזה גורם לאות חשמלי בסליל. ה"בעיה" שככל שמהירות השטף גוברת כך עולה עוצמת האות שיוצאת מהסליל. במילים פשוטות, ככל שהתדר המוקלט יותר גבוה, המחט נעה יותר מהר והמתח שיוצא מראש הפטיפון גדול יותר.
אות של 100 הרץ ואות של 1000 הרץ יגרמו להבדל של פי 10 בעוצמה.
ואם נתייחס לכל תחום השמע שזה 20 עד 20000, נקבל יחס מתחים של 20000 חלקי 20 ...כלומר פי 1000.
למרות שבתקליט כל התדרים מוכנסים ללא שינוי ובעוצמה לינארית, האות שיוצא מהתקליט (או יותר נכון האות שיוצא מראש הפטיפון), הוא לא לינארי. אם בקדם המגבר היו מכניסים "פילטר" שמוריד את האות הפוך, כלומר ככל שהתדר עולה האות יורד, זה היה מחזיר את היחס בין התדר לעוצמה לרמה הנכונה.
אבל זה לא בדיוק תקן ה- RIAA , למה?
אם לדוגמה ב 20 הרץ נוצר רק 1 מיליוולט, ב 20000 הרץ נקבל עוצמה של 1 וולט !!!! טכנית, קשה להתגבר על תחום של פי 1000.
אז מה עושים, מקטינים את התחום:
לפני חריטת התקליט, מעבירים את הצלילים עקום הענות חדש, כבר לא בדיוק עוצמה שוה בתחום התדר.
1. מ 20 עד 50 הרץ מקליטים בעוצמה שיורדת עם התדר. זה גורם שבתחום תדרים אלו נקבל מראש הפטיפון עוצמה שוה.
2. מ 50 עד 500 הרץ מקליטים בעוצמה שוה (רוחב סרט FLAT) ולכן נקבל מראש הפטיפון עוצמה שעולה עם התדר.
3. מ 500 עד 2000 מקליטים בעוצמה שיורדת עם התדר. ושוב, זה יגרום שבתחום תדרים אלו נקבל מראש הפטיפון עוצמה שוה.
4. מ 2000 עד 20000 הרץ מקליטים בעוצמה שוה (רוחב סרט FLAT) וגם פה נקבל מראש הפטיפון עוצמה שעולה עם התדר.
אז מה זה עוזר? שיש רק 2 קטעים בתחום התדר שראש הפטיפון מוציא אות משתנה (סעיף 2 וסעיף 4). כל תחום הוא ביחס של 10 סה"כ תחום השינוי "רק" 1 ל 100. זה תחום יותר נורמלי ועדיין ניתן ליישום במעגלים אלקטרונים לא מסובכים מידיי (לא לשכוח כמה זמן התקן קיים).
עכשיו על קדם המגבר להיות קצת יותר מתוחכם. עקום הענות שלו בנוי כך:
1. מ 20 עד 50 הרץ ---> FLAT.
2. מ 50 עד 500 הרץ ---> מוריד את העוצמה לינארית כשהתדר עולה.
3. מ 500 עד 2000 הרץ ---> חוזר להיות FLAT.
4. מ 2000 עד 20000 הרץ ---> שוב עקום של הורדת עוצמה כשהתדר עולה.
תהליך זה מקזז את העוצמה הלא לינארית שיוצאת מראש הפטיפון והתוצאה הסופית זה רוחב סרט שטוח (FLAT), כל התדרים יוצאים בעוצמה שוה.
צורת העקום מוגדרת במדוייק וזה למעשה תקן ה RIAA. ברור שככל שקדם הגבר ישחזר עקום מדוייק יותר (צמוד לתקן) כך יתקבל אות מדוייק יותר.
כמובן שההסבר אינו גורע גם מתוצאות חיוביות אחרות שנכתבו בשרשור הזה כמו הורדת רעשים בתדר גבוה וכו'
אות השמע "מוכנס" לתקליט כשכל התדרים בעוצמה שוה. משמע, רוחב סרט FLAT (טוב, זה לא בדיוק נכון אבל ההסבר בהמשך).
המחט פועלת בשיטה של מגנט נע יחסית לסליל (או הפוך). תזוזת המגנט יחסית לסליל גורמת לחיתוך קווי שטף מגנטי וזה גורם לאות חשמלי בסליל. ה"בעיה" שככל שמהירות השטף גוברת כך עולה עוצמת האות שיוצאת מהסליל. במילים פשוטות, ככל שהתדר המוקלט יותר גבוה, המחט נעה יותר מהר והמתח שיוצא מראש הפטיפון גדול יותר.
אות של 100 הרץ ואות של 1000 הרץ יגרמו להבדל של פי 10 בעוצמה.
ואם נתייחס לכל תחום השמע שזה 20 עד 20000, נקבל יחס מתחים של 20000 חלקי 20 ...כלומר פי 1000.
למרות שבתקליט כל התדרים מוכנסים ללא שינוי ובעוצמה לינארית, האות שיוצא מהתקליט (או יותר נכון האות שיוצא מראש הפטיפון), הוא לא לינארי. אם בקדם המגבר היו מכניסים "פילטר" שמוריד את האות הפוך, כלומר ככל שהתדר עולה האות יורד, זה היה מחזיר את היחס בין התדר לעוצמה לרמה הנכונה.
אבל זה לא בדיוק תקן ה- RIAA , למה?
אם לדוגמה ב 20 הרץ נוצר רק 1 מיליוולט, ב 20000 הרץ נקבל עוצמה של 1 וולט !!!! טכנית, קשה להתגבר על תחום של פי 1000.
אז מה עושים, מקטינים את התחום:
לפני חריטת התקליט, מעבירים את הצלילים עקום הענות חדש, כבר לא בדיוק עוצמה שוה בתחום התדר.
1. מ 20 עד 50 הרץ מקליטים בעוצמה שיורדת עם התדר. זה גורם שבתחום תדרים אלו נקבל מראש הפטיפון עוצמה שוה.
2. מ 50 עד 500 הרץ מקליטים בעוצמה שוה (רוחב סרט FLAT) ולכן נקבל מראש הפטיפון עוצמה שעולה עם התדר.
3. מ 500 עד 2000 מקליטים בעוצמה שיורדת עם התדר. ושוב, זה יגרום שבתחום תדרים אלו נקבל מראש הפטיפון עוצמה שוה.
4. מ 2000 עד 20000 הרץ מקליטים בעוצמה שוה (רוחב סרט FLAT) וגם פה נקבל מראש הפטיפון עוצמה שעולה עם התדר.
אז מה זה עוזר? שיש רק 2 קטעים בתחום התדר שראש הפטיפון מוציא אות משתנה (סעיף 2 וסעיף 4). כל תחום הוא ביחס של 10 סה"כ תחום השינוי "רק" 1 ל 100. זה תחום יותר נורמלי ועדיין ניתן ליישום במעגלים אלקטרונים לא מסובכים מידיי (לא לשכוח כמה זמן התקן קיים).
עכשיו על קדם המגבר להיות קצת יותר מתוחכם. עקום הענות שלו בנוי כך:
1. מ 20 עד 50 הרץ ---> FLAT.
2. מ 50 עד 500 הרץ ---> מוריד את העוצמה לינארית כשהתדר עולה.
3. מ 500 עד 2000 הרץ ---> חוזר להיות FLAT.
4. מ 2000 עד 20000 הרץ ---> שוב עקום של הורדת עוצמה כשהתדר עולה.
תהליך זה מקזז את העוצמה הלא לינארית שיוצאת מראש הפטיפון והתוצאה הסופית זה רוחב סרט שטוח (FLAT), כל התדרים יוצאים בעוצמה שוה.
צורת העקום מוגדרת במדוייק וזה למעשה תקן ה RIAA. ברור שככל שקדם הגבר ישחזר עקום מדוייק יותר (צמוד לתקן) כך יתקבל אות מדוייק יותר.
כמובן שההסבר אינו גורע גם מתוצאות חיוביות אחרות שנכתבו בשרשור הזה כמו הורדת רעשים בתדר גבוה וכו'
מוטי
- MartinHSabag
- מנהל
- הודעות: 59332
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: מרטין סבג
- מיקום: כפר-סבא
- נתן תודות: 858 פעמים
- קיבל תודות: 1619 פעמים
- יצירת קשר:
עזרתכם
היי לכולם! אני מנסה לקנות לחברה שלי פטיפון ליום הולדת 30, אבל לא מבינה כלום8O
מתלבטת בין פטיפון Audio-Technica AT-LP60
לבין הגרסה היותר מתקדמת(כך נדמה לי לפחות)- פטיפון Audio-Technica AT-LP120USBC שעליו קיבלתי המלצות מחבר בנראה כי מבין..
יש לציין כי זה הפטיפון הראשון שלה, אין לנו מגבר ורמקולים ובעיקר קרצה לי העובדה שאפשר לחבר את הפטיפון לרמקול, לפחות עד שנשתדרג..
אשמח לעצתכם והמלצותיכם
מתלבטת בין פטיפון Audio-Technica AT-LP60
לבין הגרסה היותר מתקדמת(כך נדמה לי לפחות)- פטיפון Audio-Technica AT-LP120USBC שעליו קיבלתי המלצות מחבר בנראה כי מבין..
יש לציין כי זה הפטיפון הראשון שלה, אין לנו מגבר ורמקולים ובעיקר קרצה לי העובדה שאפשר לחבר את הפטיפון לרמקול, לפחות עד שנשתדרג..
אשמח לעצתכם והמלצותיכם
- hipoo
- חבר ותיק
- הודעות: 2090
- הצטרף: אוקטובר 2008
- שם מלא: hipoo
- מיקום: ניגריה
- נתן תודות: 570 פעמים
- קיבל תודות: 104 פעמים
Re: פטיפון - מידע למתחילים
היי כולם
הבאתי מחו"ל thorens 124 dd , הוא דיי הרוס, הזרועה שבורה ועוד.
הפנטזיה שלי זה לשפץ אותו.
איך אני יכול לדעת איזה זרוע להביא לו, איזה ראש, איזה מחט?
כן, אני יודע שיש כאן פונקמיה של כסף, הרבה כסף אהל האם הכי יקר זה הכי טוב?
בעיקרון בסופו של דבר הוא יתחבר לפונו ברסיבר ימהה RX 1050A , ללא קדם מגבר, ז"א שאצטרך ראש MM (האם זה נכון?)
אשמח להסבר להדיוטות
הבאתי מחו"ל thorens 124 dd , הוא דיי הרוס, הזרועה שבורה ועוד.
הפנטזיה שלי זה לשפץ אותו.
איך אני יכול לדעת איזה זרוע להביא לו, איזה ראש, איזה מחט?
כן, אני יודע שיש כאן פונקמיה של כסף, הרבה כסף אהל האם הכי יקר זה הכי טוב?
בעיקרון בסופו של דבר הוא יתחבר לפונו ברסיבר ימהה RX 1050A , ללא קדם מגבר, ז"א שאצטרך ראש MM (האם זה נכון?)
אשמח להסבר להדיוטות
* עובדה ידועה היא, שהאנשים שהכי רוצים לשלוט על אנשים הם, מעצם העניין, הכי פחות מתאימים לעשות זאת.
כל אחד שמסוגל להגיע לכך שיתמנה לנשיא, אסור בשום אופן להרשות לו לקבל את התפקיד.
כל אחד שמסוגל להגיע לכך שיתמנה לנשיא, אסור בשום אופן להרשות לו לקבל את התפקיד.
- yonim
- חבר פעיל במיוחד
- הודעות: 566
- הצטרף: ספטמבר 2007
- שם מלא: yoni Michaeli
- מיקום: רמת גן
- נתן תודות: 13 פעמים
- קיבל תודות: 47 פעמים
- יצירת קשר:
Re: פטיפון - מידע למתחילים
תקליטים במהירות 16RPM היו בעיקר לספרים מדברים או מוזיקת רקע, שהם איכות הצליל היתה קצת פחות העיקר וזמן יותר.
אנשי מחשבים הם כן בני אדם.
www.facebook.com/yonim
www.facebook.com/yonim
Re: פטיפון - מידע למתחילים
יש מצב שאתה מחזיר את האווטר שלך?15/11/2021 13:07yonim כתב: ↑ תקליטים במהירות 16RPM היו בעיקר לספרים מדברים או מוזיקת רקע, שהם איכות הצליל היתה קצת פחות העיקר וזמן יותר....
לא הבנתי למי הגבת D=
- yonim
- חבר פעיל במיוחד
- הודעות: 566
- הצטרף: ספטמבר 2007
- שם מלא: yoni Michaeli
- מיקום: רמת גן
- נתן תודות: 13 פעמים
- קיבל תודות: 47 פעמים
- יצירת קשר:
Re: פטיפון - מידע למתחילים
לא היה לי אווטר מעולם. שאלו בשרשור על מהירות 16 סל"ד......
אנשי מחשבים הם כן בני אדם.
www.facebook.com/yonim
www.facebook.com/yonim