דף 1 מתוך 3

שרשור תגובות: #5 HT man - כיול אודיו ו-room correction

נשלח: 24/08/2014 7:00
על ידי HTmag
למאמר: #5 HT man - כיול אודיו ו-room correction

תמונה

HT man - פרק מספר 5 ב-4K, והפעם - מה זה room correction ואיך מכיילים רסיבר?

נשלח: 24/08/2014 7:59
על ידי istarmini
סקירה יפה ותמציתית.
כדאי לחדד מספר נקודות לפחות לגבי מערכת הכיול אודסי ,שהודגמה.
בהתאם להמלצות אודסי מומלץ :
1.לאחר הכיול לשנות את חיתוכי הקרוסים ל 80HZ ,ללא קשר מה המערכת כיול קבעה (בתנאי כמובן שנתוני תחום הענות הרמקולים מאפשרים זאת) ובהנחה שיש סאב איכותי. את הקרוס בסאב יש לכוון ל MAX .
2.את תדר ה LFE מומלץ לכוון ל 120HZ .
3.להמנע ממיקום קרוב של המיקרופון לקירות .
4.לבצע כמה שיותר נקודות מדידה ,בהתאם למה שהמערכת מאפשרת. הכוונה היא שבמידה וניתן לבצע 8 נקודות אז לא לבצע רק 3 .
5.חשוב להקפיד שהמיקרופון יופנה לכיוון התיקרה ולא לכיוון הרמקולים.
6.במידה ומכיילים 8 נקודות מומלץ שלאחר מיקום המיקרופון ,בכל נקודת ישיבה (נניח 4 נקודות) ה 4 נקודות הבאות תהיינה במקביל לנקודות הראשונות ובמרחק של מטר מהן.

בהצלחה למכיילים.

נשלח: 24/08/2014 9:02
על ידי oferlaor
istarmini,

מעניין - יש כאן פתח לדיון

1. למה?
3. זו המלצה שאני לא מכיר. לדעתי המיקרופון חייב להיות במיקום הישיבה, כך שהוא בעצם לעיתים חייב להיות קרוב לקיר אם זה המיקום של המאזין.
4. עשיתי לא מעט ניסויים עם זה. זו המלצה אינטואיטיבית מאוד. מצד שני, כאשר צמצמתי את מספר נקודות המדידה ל-2 (ה-sweet spot והנקודה לידה), הכיול יצא טוב בהרבה. הסיבה לכך היא שכאשר יש למערכת הכיול הרבה פרמטרים היא חייבת להתפשר. כך שבמקום שב-sweet spot שאתה יושב בו יהיה סאונד אידאלי, המערכת יוצרת סאונד פושר אבל אחיד יותר בכל איזור השמיעה. אני אישית מעדיף לשמוע טוב במיקום שלי ושאלה שיושבים לידי ישמעו פחות טוב...
5. נקודה חשובה - לא חשבתי בכלל שמישהו עלול לטעות בזה אבל זה בהחלט חשוב לציין.

נשלח: 24/08/2014 9:34
על ידי istarmini
oferlaor כתב:istarmini,

מעניין - יש כאן פתח לדיון

1. למה?
3. זו המלצה שאני לא מכיר. לדעתי המיקרופון חייב להיות במיקום הישיבה, כך שהוא בעצם לעיתים חייב להיות קרוב לקיר אם זה המיקום של המאזין.
4. עשיתי לא מעט ניסויים עם זה. זו המלצה אינטואיטיבית מאוד. מצד שני, כאשר צמצמתי את מספר נקודות המדידה ל-2 (ה-sweet spot והנקודה לידה), הכיול יצא טוב בהרבה. הסיבה לכך היא שכאשר יש למערכת הכיול הרבה פרמטרים היא חייבת להתפשר. כך שבמקום שב-sweet spot שאתה יושב בו יהיה סאונד אידאלי, המערכת יוצרת סאונד פושר אבל אחיד יותר בכל איזור השמיעה. אני אישית מעדיף לשמוע טוב במיקום שלי ושאלה שיושבים לידי ישמעו פחות טוב...
5. נקודה חשובה - לא חשבתי בכלל שמישהו עלול לטעות בזה אבל זה בהחלט חשוב לציין.
...
·

1. הענין דוסקס כבר רבות. לדברי קריס (הבעלים של אודסי)
-מתחת ל 80HZ התדרים לא כיוונים והפניה שלהם לסאב ,שזה תפקידו, תוריד עומס מהמגבר ותתן לרכיב הייעודי
לייצור באסים לעשות את עבודתו .
- בגירסאות אודסי הרגילות (לא כולל ה PRO) התדרים שמגיעים מהסאב מטופלים ברזולוציה טובה יותר מאלו
שמגיעים מיתר הרמקולים ולכן ההמלצה להפנות מ 80HZ ומטה לסאב.
ברגע שאתה עושה שימוש בגירסת ה PRO שלהם אתה מקבל מספר אופציות להגדרת הקרוס החל מהטובה ביותר
ועד "לרעה" ביותר ואתה יכול לבחור מה שנשמע לך הכי טוב אבל בגירסאות הרגילות ,כאמור ,ההמלצה היא לחתוך ב 80HZ
מהסיבות שציינתי.

3.מיקום המיקרופון בסמוך לקירות עלול לגרום לו לקלוט מידע לא נכון ולכן מומלץ להמנע מזה, שוב ככה הוסבר על ידי קריס.
.It is very important to avoid extreme positions including up against the back wall or too far outside angle spanned by the front Left and Right speakers. Taking measurements in these positions will cause MultEQ to make unnecessary adjustments

4.שוב מפנה אותך למה שכותב קריס
The MultEQ algorithms require acoustical information from multiple locations within the listening area in order to create the appropriate room correction filters for each loudspeaker and subwoofer in the system. The first measurement is used to determine the distance and level of each speaker and it should be taken in the center-most position of the listening area. After that, it is recommended to take 6-8 more measurements throughout the listening area

במידה ואצלך ביצוע מדידות ,רק בסמוך למקום הישיבה שלך ,מספקות את התוצאה הטובה ביותר עבורך מי אני/קריס שנחלוק על זה? תהנה זה מה שחשוב.

נשלח: 24/08/2014 9:34
על ידי shay1
יופי של סקירה וכל הכבוד על ההשקעה
יש לי הצעת יעול הייתי מציע לתת הסברים על פיצ'רים שיש בכלל הרסיברים / מסכים ולא רק בדנון /סמסונג
הרבה מהמושגים שאתם מביאים של פיצ'ר כזה או אחר בנושא הכיול לפעמים הוא יחודי לרסיבר / מסך עליו אתם מדגימים ולא תואם הגדרות של יצרנים אחרים היה נכון להביא הסברים על הגדרות שקיימות בכלל הרסיברים /מסכים שיהיה נוח לכלל החברים או המבקרים לכייל את המכשירים ולאו דווקא יחודיות של מכשיר כזה או אחר.
למרות שזה לא כך, זה נראה כמו פרסומת לדנון או סמסונג

נשלח: 24/08/2014 9:45
על ידי oferlaor
istarmini

חשוב לי לציין שהנסיון שלי הפוך לחלוטין מההמלצות הללו (על גבי YPAO):
1. פחות מדידות נתן לי סאונד חד בהרבה מאשר מדידות מרובות
2. מדדתי במיקום המדוייק שבו אני יושב.
3. אני דווקא מאלה שאוהבים להוציא מהקדמיים טיפה באסים ולא לתת לסאב לסחוב את "כל המשקל הכבד"

@shay1

זה כמעט בלתי אפשרי בגלל ההבדלים בין המערכות השונות והטרמינולוגיה. ולכן היה לנו חשוב לנסות ולהגדיר את זה פשוט ככל הניתן וכללי ככל הניתן. הכלי שהיה לנו הוא הרסיבר הספציפי ולכן מסבירים עליו. ההסברים פשוטים וגם נבחר רסיבר יחסית פשוט בכדי למנוע מורכבות מיותרת.

נשלח: 24/08/2014 9:50
על ידי istarmini
oferlaor כתב:istarmini

חשוב לי לציין שהנסיון שלי הפוך לחלוטין מההמלצות הללו (על גבי YPAO):
1. פחות מדידות נתן לי סאונד חד בהרבה מאשר מדידות מרובות
2. מדדתי במיקום המדוייק שבו אני יושב.
3. אני דווקא מאלה שאוהבים להוציא מהקדמיים טיפה באסים ולא לתת לסאב לסחוב את "כל המשקל הכבד"

@shay1

זה כמעט בלתי אפשרי בגלל ההבדלים בין המערכות השונות והטרמינולוגיה. ולכן היה לנו חשוב לנסות ולהגדיר את זה פשוט ככל הניתן וכללי ככל הניתן. הכלי שהיה לנו הוא הרסיבר הספציפי ולכן מסבירים עליו. ההסברים פשוטים וגם נבחר רסיבר יחסית פשוט בכדי למנוע מורכבות מיותרת.
...
·

לכן ציינתי שההמלצות שלי מתיחסות לאודסי . כנראה שמערכת הכיול של ימאהה יש לה את הכללים שלה שאני לא מכיר אותם.

לא הבנתי את סעיף 3 ?
למה בדיוק?
למה להעמיס על המגבר שלך?
למה לא לתת לסאב שלך לעשות את העבודה , בהנחה שהוא איכותי כמובן? תפקידו של הסאב הוא לסחוב את המשקל הכבד עבור זה הוא תוכנן.

נשלח: 24/08/2014 10:12
על ידי shay1
oferlaor כתב:istarmini

חשוב לי לציין שהנסיון שלי הפוך לחלוטין מההמלצות הללו (על גבי YPAO):
1. פחות מדידות נתן לי סאונד חד בהרבה מאשר מדידות מרובות
2. מדדתי במיקום המדוייק שבו אני יושב.
3. אני דווקא מאלה שאוהבים להוציא מהקדמיים טיפה באסים ולא לתת לסאב לסחוב את "כל המשקל הכבד"

@shay1

זה כמעט בלתי אפשרי בגלל ההבדלים בין המערכות השונות והטרמינולוגיה. ולכן היה לנו חשוב לנסות ולהגדיר את זה פשוט ככל הניתן וכללי ככל הניתן. הכלי שהיה לנו הוא הרסיבר הספציפי ולכן מסבירים עליו. ההסברים פשוטים וגם נבחר רסיבר יחסית פשוט בכדי למנוע מורכבות מיותרת.
...
אז דווקא בגלל ההבדלים בין המערכות השונות בהגדרות הראשוניות הכל אותו דבר ושם זה צריך להעצר . זה כמו שתבוא ותתן הסבר איך לכוון מנוע של רכב כיונים מקצועיים כאשר כל רכב יש לו הגדרות אחרות במרבית ההגדרות הצדק איתך אבל בחלקן (לפחות לאנשים שלא בקיאים ) זה עלול לבלבל כי חלק מההגדרות הם פשוט לא ימצאו אותם
ברסיבר / מסך
·

נשלח: 24/08/2014 10:21
על ידי epony
oferlaor כתב:3. אני דווקא מאלה שאוהבים להוציא מהקדמיים טיפה באסים ולא לתת לסאב לסחוב את "כל המשקל הכבד"
...
עופר, אני מצטער, אבל מה שאתה אומר הולך 100% נגד כל הרעיון של הוספת סאב למערכת... :oops:

הנה מאמר מצויין של אודיסי על חשיבות הסאבוופר וניהול באס נכון עם ובלי קשר לכיול: http://audyssey.com/blog/small-vs-large (i)

istarmini כתב:6.במידה ומכיילים 8 נקודות מומלץ שלאחר מיקום המיקרופון ,בכל נקודת ישיבה (נניח 4 נקודות) ה 4 נקודות הבאות תהיינה במקביל לנקודות הראשונות ובמרחק של מטר מהן.
...
עם כל הנקודות שיואב העלה לעיל אני מסכים במידה רבה מאוד, אבל דווקא על זאת אני חולק, פשוט מכיוון שאודיסי בעצמם ממליצים על סידור שונה של נקודות לכיול - רצ"ב פירוט של ה-6 הכי חשובות לפי סדר המיקומים בחלל:
1. נקודת ההאזנה הראשית. במקרה שנקודה זו צמודה לקיר האחורי, יש להקפיד על רווח של 30 ס"מ לפחות מהקיר
2. 60 ס"מ ימינה (כאשר מסתכלים אל עבר הרמקולים הקדמיים) מנקודת ההאזנה הראשית
3. 60 ס"מ שמאלה מנקודת ההאזנה הראשית
4. 60 ס"מ קדימה לכיוון מרכז החדר מנקודה 3
5. 60 ס"מ קדימה לכיוון מרכז החדר מנקודה 1
6. 60 ס"מ קדימה לכיוון מרכז החדר מנקודה 2

בהינתן שהקיר האחורי רחוק לפחות 60 ס"מ מנקודת ההאזנה הראשית, נקודות 7 ו-8 יהיו 30 ס"מ מאחורי נקודה זו, ו-30 ס"מ מימין ומשמאל לה. אם אין מרווח מספיק בין נקודת ההאזנה הראשית לקיר האחורי, יש למקם את נקודות 7-8 במרחק 30 ס"מ קדימה מנקודת ההאזנה הראשית, ו-30 ס"מ לכל צד.

הנה התרשים הרשמי של אודיסי לכיול 12 נקודות (למרבית בעלי הרסיברים יש אפשרות לכייל רק 3/6/8 נקודות, בהתאם לגרסת האודיסי שברסיבר שלהם. כיול של יותר מ-8 נקודות אפשרי רק בעזרת מערכת ה-PRO של החברה, הזמינה בתשלום נוסף רק ברסיברים מסויימים, מעל מערכות כיול MultEQ XT/XT32):

תמונה

נשלח: 24/08/2014 10:34
על ידי shay1
epony כתב:מאמר מצויין של אודיסי על חשיבות הסאבוופר והגדרות רמקולים עם ובלי קשר לכיול: http://audyssey.com/blog/small-vs-large (i)
...
·ללא ספק שלכיול סאב יש חשיבות גדולה בין שלל הרמקולים . ובאותו עניין הינה מאמר על ריבוי סאבים למערכת קולנוע
http://www.wghwoodworking.com/audio/multsubs.pdf

נשלח: 24/08/2014 10:42
על ידי istarmini
אור

אכן זה התרשים שהם מפרסמים .
כשכיילתי בעזרת הפרו יש הסבר מובנה ,בכל אחד מהשלבים, ובהסבר זה מומלץ , כפי שכתבתי, להרחיק את נקודות המדידה הקידמיות והאחוריות ,כמטר מנקודות המדידה שבאמצע.

כאמור ,למי שאין את המטר מאחורה ,טוב יעשה שיצמד למומלץ בתרשים.

אצלי יש 2 מטר מאחורה ולכן יכולתי להצמד להמלצות של הפרו.

נשלח: 24/08/2014 11:37
על ידי LiorShap
המאמר של אודיסי על Small Vs Large משנת 2009.
השאלה אם אין פה חוק התיישנות ?

נשלח: 24/08/2014 11:40
על ידי MartinHSabag
@shay1
·
איזה פיצ'ר היה פה ספציפית לדנון?
להיפך, אם כבר הסברתי על מושגים כלליים שקיימים כיום בכל רסיבר בסיסי, רק הדגמנו איך זה נראה על הרסיבר הזה.

נשלח: 24/08/2014 11:47
על ידי oferlaor
@epony,

זה ממש לא הפוך לרעיון של הסאב, הסיבה היא שזה חלקית נכון שמתחת ל-80HZ התדר לא כיווני. הוא לא מאוד כיווני, אבל בעיקר בתחום שקרוב ל-80HZ עדיין יש תחושה של כיוון. זו אחת הסיבות שמערכות מרובות סאבים קיימות.

לכן, אני בד"כ קוטם נמוך יותר את הקדמיים (משהו כמו ב-60HZ) ומשאיר חפיפה גדולה יחסית בין הסאב לבין הקדמיים.

ואז ה-room correction רואה את עודף הבאסים ומיישר אותם. בפועל מה שקורה הוא שה-RC מיישר גם את הקדמיים וגם את הסאב.

נשלח: 24/08/2014 13:05
על ידי tomer_h
@epony

אור, בהמשך לשרטוט וההסבר שהבאת לגבי מספר רב של נקודות כיול, האם זה נכון גם לגבי רסיברים בעלי מדידה של 3 נקודות בלבד? נקודה ראשית ושתי נקודות מהצדדים, 60 ס"מ מרחק כל אחת?
ולא נקודות צפיה בחדר? (למשל ספה ימנית וספה שמאלית..)