את זמן הבחינה ניצלתי גם על מנת ללמוד טוב יותר את החברה, הפילוסופיה והמוצרים.
כאמור, החברה גורפת פרסי BEST OF SHOW בכל תערוכה אפשרית, ומאופיינת על ידי מכיילים מובילים בעולם לחדרי הקולנוע שלהם ושל לקוחותיהם.
בשנים האחרונות התרחשו מספר התפתחויות בקולנוע שהשפיעו רבות על חשיבות שחזור הסאונד הקולנועי. בין השאר, התפתחויות המתייחסות לצד הטכני.
לאחר הדיגיטליזציה של הקולנוע בשנים האחרונות והתפתחויות בתחום ההקרנה (תלת ממד, 4K, לייזר), המיקוד בתעשייה עבר לאודיו.
ישנם פורמטי סראונד חדשים יחסית, כמו Dolby Atmos, Auro 3D, DTS- X Pro, Imax Enhanced, שהעלו את רף הציפיות.
פסי הקול החדשים יותר כוללים תדרים מאד נמוכים של 5Hz ואפילו 3Hz. הדבר לא היה קיים בעבר ולכן הדרישות מהציוד היו אחרות.
התפתחויות אלה הובילו לאתגרים חדשים לציוד. הדרישות ממערכות הסאונד השתנו.
המטרה העיקרית היא לשחזר את הווקאל, המוסיקה והאפקטים ברזולוציה גבוהה, רוחב פס גדול ועם מספר ערוצים רב.
אתגרים חדשים אלה חייבו חשיבה חדשה.
Alcons Audio החליטה לפתח מוצרים חדשים מהיסוד על בסיס הידע הרב והניסיון שלה על מנת להציע פתרונות סאונד חדשניים שישפרו את חווית הקולנוע.
התוצאה של Alcons Audio היא טכנולוגיה המאפשרת שחזור 1:1 לא דחוס של פסקול הסרט בכל הספקטרום, מהתדרים הגבוהים ועד לפיצוצים הגדולים ביותר. הטיפול יוצא הדופן בשיא ההספק מוביל לטווח דינמי של 1:15.
הסדרה הביתית נקראת CRMS - Cinema Reference Monitor System.
כאן המקום להזכיר שוב שכל הרמקולים והסאבים עובדים עם הגברה ייעודית של Alcons Audio.
זו פלטפורמה ייחודית הכוללת עיבוד DSP, מוגנת פטנט, הכוללת 4 ערוצי הגברה דיגיטליים בהספק כולל 3,000/10,000 וואט (תלוי דגם).
המוצר מותאם ספציפית לרמקולי החברה וכולל ממשק שמכיל Preset ייעודי לכל דגם רמקול שנבדק בקפדנות והותאם אליו בצורה מושלמת. ניתן לבצע גם התאמה לחברות אחרות.
תכונות נוספות של ההגברה:
- 4 כניסות דיגיטליות
- 3-AES עד 192 KHz ששומר על הסיגנל בדומיין הדיגיטלי – לקבלת Gain Matching מושלם ויחס אות לרעש מקסימאלי (מתבטא היטב בהפחתת רצפת הרעש וטווח דינאמי גדול)
- 4 כניסות אנאלוגיות XLR
- מערכת DSP הכוללת בנוסף פילטרים שונים FIR,IIR ועוד.
- מערכת ניתור ובקרה מקומית ומרחוק - מאפשרת בין היתר הגנה מוחלטת על האלמנט ,כתוצאה מהתחממות/כשל.
- מסך נגיעה להפעלה קלה ומהירה .
- המגברים בעלי נצילות של 93% ואחוזי עיוות נמוכים ביותר.
- אפשרות להגדרות כ DIGITAL ACTIVE CROSSOVER SYSTEM – יתרון עצום ,בהימנעות ,מכל המגרעות של השימוש ב- Crossover פאסיבי (מומלץ להגביר הרמקולים הקדמיים של Alcons בשיטה זו).
- שני ספקי כוח
- Signal Integrity Sensing™ - מערכת פיצוי דינאמית - לא משנה מה אורך הכבל, מתבצעת מדידה תמידית באמצעות שני גידים נפרדים בקצה הרמקול, בהתאם ל"טעויות" שהמדידה תציג בעקבות התנגדות הכבל, הולכה שלו ועוד– הבאס יישאר תמיד הדוק במיוחד עם Damping Factor של מעל 10,000, עם נתון אדיר זה, ישנם אחוזי עיוות נמוכים מאד ונמנעת הירידה בהספק בעקבות שימשו בכבלים ארוכים.
ניצלתי את הזמן על מנת לנסות קונפיגורציות שונות על מנת לקבל את האיזון הנכון לאוזן שלי.
למשל – חיתוכים שונים של הרמקולים השונים במערך.
אחד הדברים שהיו חשובים לי זה לאתגר את הסאבים בקטעים מאד תובעניים יחד עם עוצמה גבוהה על מנת לשלול קריסה.
לצורך כך נבחרו סרטים מאד מאתגרים – סדרת הרובוטריקים, סדרת גיבורי העל של מארוול, סדרת שר הטבעות, אקס-מן שונים, סרטי מלחמה ועוד.
הפעם לא נבחנו קטעים ספציפיים אלא צפינו בכל הסרטים באורך מלא, גם כי אלה סרטים מצוינים וגם כי הם יכולים לספק את הסחורה בהיבט שרציתי לבחון.
חשוב היה לי להבין אם ניתן להאזין בעוצמות הגבוהות שאני אוהב ללא חשש ומבלי להזדקק להחזקת השלט שמא הסאבים יכנסו לקליפינג.
למרות שהכרתי את ההגנות שקיימות בסאבים כמו גם את ה- Excursion הקיצוני התחלתי עם עוצמה סבירה ולאט לאט הגברתי, כל פעם קצת, ואז עוד קצת, מחפש להבין היכן הגבול. אין כזה.
כבר נתקלתי בכמה מקומות בהם סאבים קרסו.
כל מה שזרקתי עליהם, התקבל באהבה ובקלות והם החזירו ביצועי על, ניכר היה שלא מזיז להם כלום.
דבר נוסף שהיה חשוב לי לבחון הוא השתלבות הסאבים במערכת כיחידה אחת עם שאר הרמקולים, כלומר שהוא לא ישמעו כחלק נפרד אלא שיהיו הומוגניים.
לצורך כך נדרשים כמה דברים.
הסאב אמור להיות מאד מהיר, מדויק ומגיב. זו גם אחת הסיבות להעדפה שלי לסאב סגור.
נדרש גם ניהול באס איכותי מאד של מערכת הכיול על מנת לחבר בין כל זוג רמקולים לסאבים על מנת שישמעו כיחידה אחת.
אני משתמש בפרוססור של Lyngdorf עם מערכת כיול Room Perfect.
החוזקה הבולטת של מערכת כיול זו הנה ניהול הבאס שנעשה בצורה מאד מרשימה. היא עושה עבודה מעולה בתחום התחתון.
המערכת מכיילת כל רמקול יחד עם הסאב כאילו אחד הם וזה ניכר בתוצאה.
ציינתי בעבר כי לדעתי סאבים הם הבסיס למערכת טובה, כאשר הם מנגנים בצורה חסרת מאמץ לצד אימפקט עמוק מאד, הם יכולים למשוך את כל הרמקולים במערך למקום גבוה יותר, כך שגם הם ינגנו באופן חסר מאמץ בכל עוצמה.
אחרי תקופת הנאה מרובה בה נוכחתי שמדובר בביצועים בליגה אחרת, החלטתי להזמין זוג סאבים כאלה יחד עם המגבר הגדול מדגם Sentinel10
כי אמרתי שאם כבר... אז כבר.
תקופת הקורונה הובילה למחסור עולמי ברכיבים ובעיות בשרשרת האספקה כך שלקח לא מעט זמן עד אשר קיבלתי את המוצרים.
בוקר אחד התקשר אלי דן נגר ובישר לי כי הסאבים כאן, מיד התארגנו על מנת להעביר אותם לביתם החדש.
העתקת הגדרות שהיו במגבר הדמו בצורה מאד קלה ומהירה, ויצאנו לדרך.
הסאבים די גדולים ולא יתאימו לכל חלל, אבל למי שיכול, אני ממליץ לו ללכת ולהאזין להם.
תודה רבה לחברת Cinemart על המקצועיות במדידות, בכיול ובעצם זה שהכירו לי את המותג המעולה הזה.