LG מציגה: צמצום אור כחול במסכי OLED לבריאות העיניים ומניעת עייפות

אור כחול קושר במחקרים שונים לבעיות עייפות ובריאות העין

8:00
  /  
14.11.2021
  
בשיתוף עם חברת LG
Sponsored

בשנים האחרונות בריאות העיניים הופכת למשמעותית יותר ויותר. אם בעבר עבדנו בעבודות שונות ומשונות, כעת כמעט כל האוכלוסיה מבלה את שעות הפעילות שלה מול מסכים: קמים מול מסך הסמארטפון, צופים בטלויזיה במהלך היום והלילה, וכמובן עובדים מול מסך המחשב.

בעבר ההורים היו מספרים את הסיפור המפורסם שלא כדאי לצפות ביותר מדי שעות טלויזיה בגלל "הקרינה". אותה קרינה שמעולם לא באמת היתה קיימת, היתה סוג של כלי בידי ההורים לשלוט ולצמצם את זמני המסך של הילדים. כעת כל המחסומים ירדו ואין כיום שום דרך באמת לצמצם את שעות המסך של הילדים, הם וגם אנחנו, מבלים כל רגע מול המסכים.

השאלה היא כיצד הדבר משפיע על העיניים והאם אור כחול אכן פוגע ומפריע, כפי שחברות רבות מספרות לנו? אנחנו בוודאות יודעים שאור אולטרהסגול (שיש לו תדר גבוה יותר מאור כחול ולכן גם צובר יותר אנרגיה), בסוגים ובמינונים שונים, פוגע באור וגם בעיניים. מרבית משקפי השמש מסננים את הקרינה האולטרה סגולה המזיקה, וקרם הגנה מגן על העור שלנו מהאפקטים הרעים של האור הזה.

אור השמש מורכב מאוסף תדרים שהעין מתרגמת לצבעים שונים. כאשר מיקס של הצבעים הללו מופיע ביחס מסויים, אנחנו מכנים את הצבע "לבן". כדאי לציין שלא כל התדרים שווים – תדרים גבוהים יותר "מכילים" יותר אנרגיה ולכן אור כחול הוא אנרגטי יותר מאשר אור אדום, בעל התדר הנמוך יותר. טווח הראיה האנושית נעה מתדרים בעלי אורך גל של 380 ננומטר (הצד "הכחול") ועד לכ-700 ננומטר (בצד האדום של הספקטרום). אור כחול כיום מוגדר בטווח התדרים סביב 380-500 ננומטר, כאשר העין לא באמת מבדילה בין התדרים השונים ומחשיבה את כולם ככחול.

האנרגיה שכלולה בתחום הכחול לעיתים נקראת "HEV" או High Energy Visible והיא כוללת לרוב יותר משליש מסך כמות האור שאנחנו רואים.

העין עצמה מורכבת ממספר גורמים, כאשר אור אולטרהסגול מסונן החוצה לרוב כבר בקרנית, אך הבעיה העיקרית היא דווקא ברשתית שהיא עדינה ומחקרים שונים מגלים שהיא רגישה ליותר מדי אור כחול. לא לגמרי ברור אם יש הבדל משמעותי בין אור שמיוצר על ידי מסכים לבין זה שמגיע מאור טבעי, מה שחשוב הוא כמות האנרגיה בתחום הזה. מחקרים שונים קשרו במהלך השנים קשר בין חשיפה ארוכת טווח לאור כחול לבין ניוון כתמי או מקולרי, אם כי מדובר על ניוון שאנחנו נחשפים אליו יותר עם הגיל.

מחקרים נוספים מצביעים על קשר בין הפרעות שינה ואנסומניה לבין חשיפה לאור כחול, במיוחד בשעות המאוחרות של הלילה ולפני השינה. גם עוצמת אור מוגברת היא בעייתית בשעות אלה, כשהבית לרוב חשוך במיוחד, שכן הנטיה של הקשתית (החלק בעין שאחראי על כמות האור שנכנס לעין ומועבר לרשתית) הוא להפתח בכדי להעביר יותר אור. בשעות אלה, הבזקי אור ובמיוחד אור כחול עלולים לגרום לקשתית להפתח ולהסגר באופן יותר קיצוני משאר היום – שבו היא לרוב נוטה להיות סגורה יותר. פתיחה וסגירה כאלה של הקשתית גורמים לעייפות ואפילו כאבים בעין, ועלולים להחמיר ליקויי שינה.

הבעיה היא שמסכים רבים משתמשים באור כחול, שהעין רגישה אליו במיוחד, בכדי לגרום למסך להיות בהיר יותר. עוצמות האור המוגברות הללו, שכבר מגיעים ל-3000 ניטים ויותר, כוללים אחוז ניכר של HEV.

ההמלצה העקרונית היא בשעות המאוחרות יותר שלא להשתמש בעוצמות אור כה גבוהות. כמו כן, שימוש במצב מכוייל של המסך, שמאזן בין האור הכחול לבין שאר הגוונים יקל מאוד על הראיה ומאוזן יותר שכן הוא דומה יותר לאור יום (אם כי, מי שהתרגל למצב ברירת המחדל, בעיקר של מסך LED ירגיש שהתמונה צהבהבה מכפי שהוא רגיל).

חברות רבות מוסיפות כעת יכולות החשכה ומעבר ל-Night light. במחשבים אנחנו רואים שחברות כמו מיקרוסופט הוסיפו זאת כחלק מההגדרות של מחשבים אישיים וניתן לתזמן זאת לפי שעות מסויימות של חושך. אפל הוסיפה את night shift למכשירים ניידים, כמו האייפון והאייפד.

כיצד LG מטפלת בנושא במסכי ה-OLED שלה?

חברת LG החליטה לקחת את הנושא הכאוב והמשמעותי הזה ולנסות לטפל בו, LG פתחה עמוד יעודי בכדי לתאר את המאמצים שלה לפתור את בעיות עייפות ובריאות העין במסכי ה-OLED שלה.

מסכי OLED משתמשים בפאנלים שמפיקים אור מחומרים אורגניים – כאשר חברת LGD משתמשת כיום בתצורת RGBW – מה שאומר שהאור הכחול מחולק בין התת-פיקסל הכחול (שהוא לא גדול במיוחד באופן יחסי) לבין הלבן. הדבר מאפשר הפחתת עוצמת האור הכחול ספציפית לפי הצורך.

במסכים מבוססי טכנולוגיית Quantum, Dot, לעומת זאת, האור האחורי מתחיל בצבע כחול עוצמתי ובעזרת חומרי nano, תדר האור מואט והופך לאדום וירוק. האור הכחול, לעומת זאת, אינו עובר דרך פילטר כלשהו ומועבר לצופה כפי שהוא. המשמעות הישירה היא שאור כחול הוא מרכיב קריטי בכך שמסכים הללו מצליחים להגיע לעוצמות שכאלו ולכן מאוד קשה להעלים את האור הזה או להפחית את ההשפעה שלו מבלי לפגוע באיכות הוידאו והתמונה בהן.

מקור: LG

בסדרת המסכים של שנת 2021, מסכי OLED כמו C1 ו-G1 כוללים אופציה ספציפית של Reduce Blue light שמותאמת במיוחד לשעות הלילה ומקלה מאוד על העיניים במצב הזה (וזאת לאחר שנמדד במעבדות עבור החברה).

נראה שהנושא מטופל בעזרת מעבד האלפא 9 שבדור האחרון שלו מסוגל לזהות ולהפחית מעוצמת האור הכחול באופן נקודתי ובמיוחד כאשר הוא מזהה תכני אנימציה (באופן אוטומטי) וכן בגיימינג, וזאת בכדי להקל על צופים צעירים וכן לאורך צפיה ממושך (שהוא מאפיין משמעותי בגיימינג).

מקור: Keep It Classy Tech

נתון נוסף הוא נושא ההבהוב. מסכי LED מודרנים (200/240 הרץ) מהבהבים עם פריים שחור בין הפריימים – טכניקה שמאפשרת שמירה על תמונה חדה יותר. התדר מספיק גבוה שזה פחות מורגש לעיניים רגילות. מי שרגיש לתופעה עלול לסבול מעייפות עיניים מוגברת.

מקור: LG

מה איתכם? האם אתם סובלים מעייפות בעיניים בסוף היום בצפיה בטלויזיה? שתפו אותנו באיזה סוג מסך בחרתם ומה מידת העייפות של העיניים שלכם בצפיה בשעות הלילה.


8:00
  /  
14.11.2021
  
בשיתוף עם חברת LG