מסך ליוצרי תוכן MSI Creator PS321URV

זהו מסך שיעניק לכם יכולת הפקת צבע מדויקת ישר מהקופסה עם רזולוצית 4K נהדרת - ולא לגיימינג

15:00
  /  
28.10.2021
  

הקדמה

לפנינו דגם ה- Creator PS321URV של MSI. כפי שם הדגם מרמז, המסך מיועד ליוצרי תוכן, כאלו שמעריכים יכולת הפקת צבעים מדויקת, מסך שטוח ללא שום עיוות ושפע תכונות שיעזרו להם עם העבודה.

המסך מהווה צלע מעט שונה ממסכי הגיימינג הרגילים שאנחנו רגילים לראות מחברת MSI, אך החברה למעשה כבר זמן רב מציעה מוצרים יעודים ליוצרי תוכן עם תכונות שלא תוכלו למצוא במסכי גיימינג רגילים מן השורה.

איזה תכונות אתם שואלים? הנה מדגם:

  • ערך של Delta E ≤ 2 עבור הפקת צבעים בצורה נאמנה.
  • ערך של DCI-P3 95%.
  • ערך של 98% sRGB.
  • ערך של Adobe RGB 99%
  • קורא כרטיסי SD.
  • כיסוי מגנטי להסתרת תאורה מהסביבה.
  • מצבי עיצוב מובנים להצגת תבניות של Ruler, Grid, Rule of thirds, קו אופקי או אנכי ועוד.
  • מסך שטוח עם פאנל IPS ברזולוציה 4K (והיום זה כבר נהיה קשה למצוא מסכים שטוחים ולא קעורים).
  • כיול מדויק ישר מהקופסה עם דוח מתאים.
  • אסמכתת VESA של DisplayHDR 600.

רצוי להזכיר כי קיימים 2 מסכים בסדרת Creator PS321. אחד מהם הוא ה- PS321QR שמגיע ברזולוצית 2K עם תדר רענון של 165Hz, המסך השני וזה שלפנינו הוא ה- PS321URV, שנבדל על ידי רזולוצית 4K עם תדר רענון נמוך יותר של 60Hz והכל מעל פאנל IPS שנמתח לאורך 32".

חלק מהאנשים היום אומרים כי גם ככה כל הוידאו והתמונות שעורכים היום הולכים לדיגיטל, אז זה לא משנה כל כך מסכים מדוייקים וזה נכון חלקית, אבל כאשר חלק מהעבודה הולכת לדפוס או למסך הקטן או הגדול, האידיאל הוא שהתוצאה המופקת תהיה זהה לזאת שעל מסך העבודה, לכן לכל מי שעובד בעריכת תמונה או Color Grading לוידאו, מסכים עם הפקת צבע מדויקת הם כלי עבודה חיוני וזה מה שמבטיח לנו ה- Creator PS321URV.

המסך מתהדר כאמור בערכים גבוהים יחסית של כל ה- Color Space המובילים היום. מסכים מקבילים מחברות שיותר מוכרות בתחום המסכים המדויקים כמו NEC, Eizo ו- Sony, עולים סכומים של פי 4-5, לכן מעניין יהיה לראות כיצד ה- Creator PS321URV מתמודד.

 

עם המסך תקבלו כבלים אנלוגים לאודיו, כבל DP, כבל USB-C to USB-C, כבל HDMI, ברגים עבור תלית המסך וכיסוי מגנטי למסך

 

מבנה וחיצוניות

המסך גדול כמובן, פאנל IPS בגודל 32" שטוח ולא קעור, דבר שחשוב מאוד לעורכי תוכן שחסרי סובלנות כלפי כל עיוות בתמונה.

חיבור המסך לרגלית נעשה בקלות על ידי בורג אחד. הרגלית די מושקעת ועשויה ממתכת כבדה, עם פס אלומיניום יפה מסביב ואפשרות להזיז את המסך ב- 3 צירים:

  • הטייה של המסך ב- Tilt של מינוס 5° ועד ל- 20°.
  • יכולת Swivel של המסך ב- 35° לכל כיוון.
  • שינוי הגובה ב- 10 ס"מ.

אני בהחלט רואה הרבה מאוד אנשים עובדים עם הרגלית, היא נראית ויזואלית די טוב מעל השולחן ופונקציונאלית היא עונה על רוב השימושים שצריך חוץ מ- Pivot וזה מעט חבל. מה שעוד חבל זה שהרגלית לא כוללת מערך נוח להחבאת הכבלים, רק מעט פלסטיק גדול שתופס את הכבלים בנקודה אחת.

רגלית מאסיבית. אם תשאלו אותי, למה לא להוסיף פאנל טעינה Qi? אולי מעמד לטלפון?

ספק הכח של המסך הוא פנימי וזה מצוין על מנת לעזור לשמור על סביבת עבודה מסודרת.

אם תעדיפו לתלות את המסך, הוא מגיע עם אפשרות תליה על הקיר עם VESA 100×100. אני בדרך כלל נוטה לתלות את המסכים שלי כי זה מאפשר יותר מקום מעל שולחן העבודה.

השוליים של המסך יחסית דקים חוץ מהשוליים התחתונים של המסך, הם בעובי כמעט פי 4 מזה של הצדדים. בתחתית המסך תמצאו 2 כפתורים, בצד שמאל כפתור Macro שישמש להפעלת אפליקצית ה- CreatorOSD, זוהי התוכנה של MSI לשינוי מאפייני המסך ופרופילי התצוגה. בצד ימין כפתור הפעלה גדול שדולק בצבע לבן רך בזמן פעולה וכתום בזמן Standby. חבל שאי אפשר לבטל את הצבע בזמן Standby או להחליש אותו.

השליטה בתפריטי המסך נעשית על ידי כפתור פיטמה באחורי המסך מצד ימין. יש לכם את כל החשודים המרכזים כמו הפעלת Color Space של Adobe RGB, Display P3, sRGB ועוד מצבי Custom, כיוון מאפייני התמונה, בחירת כניסה פעילה וגם PIP או PBP למתקדמים.

בצד שמאל של המסך תמצאו פאנל מחברים שכולל:

  • קורא כרטיסי SD.
  • יציאת USB 3.0 Gen 1 Type-A.
  • יציאת USB 3.0 Gen 1 Type-A כולל טעינה בהספק של 18W.
  • שקע 3.5mm למיקרופון.
  • שקע 3.5mm לאוזניות.

אחורי המסך כוללים את פאנל המתכת הידוע של MSI ועוד שלל מחברים:

  • זוג מחברי HDMI 2.0b
  • מחבר בודד DisplayPort 1.4 בגרסת HBR2, כלומר High Bitrate 2 בקצב של 17.28Gbit/s. הסיבה שלא הוכלל HBR3 טמונה בשל קצב הרענון של המסך שעומד על 60Hz.
  • יציאת USB-C עם מתח חשמלי של 5V וזרם של 3A.
  • כניסת USB 3.2 Gen 1 Type-B שישמש עבור חיבור המסך למחשב.
  • יציאת USB 3.2 Gen 1 Type-A.
  • יציאת Y-Type לשמע אנלוגי.

מעט מוזר היה למצוא מאחורי המסך RGB, משהו שיותר נפוץ לראות במסכי גיימינג של MSI ולא במסך ליוצרי תוכן. החברה גם לא חסכה והכלילה אינספור מאפיינים לשינוי אפקט ה- RGB עם MSI Mystic Light. הבעיה שאני רואה פה היא שהתאורה ממש חלשה. גם כשהמסך צמוד ממש לקיר האחורי (עד כמה שניתן כי הרגלית יחסית גדולה), התאורה לא משתקפת על הקיר. גם ללא הרגלית כאשר המסך תלוי וקרוב יותר לקיר האחורי, תאורת ה- RGB חלשה מכדי ליצור הילה שתשתקף על הקיר. מתי כאן רואים את ה- RGB? כאשר תסובבו את המסך ותסתכלו מאחורה. לטעמי מיותרת ההכללה של ה- RGB, במיוחד עבור קהל היעד של המסך.

המסך אגב הוא לא דק כל כך וזה נובע בשל העובדה כי למסך יש Local Dimming עם 8 איזורים. זה לא הרבה כל כך, אבל זה עוזר להשיג שחורים טובים כמובן.

על מנת להשיג את התמונה האופטימלית בתנאים שלכם, המסך מגיע עם כיסוי מגנטי שעוזר לשלוט בתאורה שמגיע למסך, כך אתם יכולים לחסום השתקפויות, במיוחד כאשר אתם עובדים במשרד עם תאורה חזקה שלא תמיד בשליטתם, רק חבל שהכיסוי המגנטי מעט צר ולא עמוק יותר – אם כבר, אז כבר. הכיסוי המגנטי כמובן שפחות שימושי בבית, בו יש לכם שליטה טובה יותר על התאורה.

 

 

הכיסוי המגנטי יושב בצורה מדויקת

 

 

יש לציין כי הכיסוי המגנטי מומש בצורה טובה מאוד, הוא מתלבש בול על דפנות המסך ונראה ממש אינטגרלי.

עם פתיחת המסך, תקבלו דף פירוט על המדידות שבוצעו בפועל למסך, המסך נמדד עם כיסוי של 135° עבור

sRGB. עבור DCI-P3 ו- Adobe RGB קיים כיסוי של 100%, כל זה עבור Color Space של CIE 1931.

החברה הגדילה לעשות והכלילה גם מדידות לפי Color Space עדכני יותר של CIE 1976. התוצאות המלאות לפניכם:

 

שליטה

השליטה במאפייני המסך נעשית כפי שאוזכר מוקדם יותר, על ידי הפיטמה בצד האחורי הימני של המסך. הדברים החשובים שאתם יכולים לעשות הוא לדלג בין כל ה- Color Space לפי האפליקציה שלכם, אם זה Adobe RGB, Display P3, sRGB או אפילו DICOM הנדיר שמהווה הסטנדרט להצגת מדיה רפואית.

כל המצבים האלו הם כאמור מכויילים מראש ולכן כל הגדרות התמונה הרלוונטיות כמו Contrast, Gray Level, Gamma, Saturation, Hue מבוטלות. תוכלו לשלוט כמובן רק ב- Brightness, Sharpness.

יש כמובן מצבי User שם תוכלו לשנות כאוות נפשכם את מאפייני התמונה, אבל רצוי כמובן לדבוק ב- Color Space בו אתם עובדים, זאת הסיבה גם שבחרתם במסך כזה ולא במסך גיימינג מן השורה.

על מנת לשלוט באופציות מעט מתקדמות יותר של המסך, לאחר שתחברו אותו דרך USB, אוטומטית ירד לכם למחשב אפליקצית ה- CreatorOSD שתעניק לכם גמישות מרשימה בשינוי מאפייני המסך.

ניתן מעבר לזה גם ליצור אינספור פרופילים אישיים ואחד הדברים המיוחדים שיש כאן הוא האפשרות להציג תבניות מוסכמות מעל המסך שיעזרו לכם בעיצוב. התבניות יכולות להיות Ruler פינתי או Ruler במרכז המסך, גריד של קוים או נקודות ועוד, כולל בחירת צבע התבנית והצגת היחידות בצורה מטרית או Imperial. אם כבר הלכו לכיוון זה, הייתי שמח אם היה ניתן לעדכן את התבניות, כלומר לשלוט על צפיפות הגריד או אפשרות להתקין תבנית לפי PSD בפורמט ש- MSI תכתיב.

התבניות המובנות במסך, ללא צורך בשימוש בתוספים חיצונים

 

ה- CreatorOSD מאפשר לכם גם להדביק אפליקציות למקומות קבועים מעל המסך, זה הרבה יותר מתקדם מה-  Snap Assist המובנה של Windows ויותר דומה ל- FancyZones עם Templates מובנים.

 

 

 

בעבודה

את המסך בחנתי לאורך שבועיים לערך עם כל האפליקציות שאני רגיל אליהם, אם זה עריכת RAW ב- Adobe Lightroom או Adobe Premiere Pro.

כיוונתי את ה- Scaling של המסך ל- 125% עם תדר 60Hz. למסך יש תמיכה ב- FreeSync בין 40Hz ל- 60Hz וזה זוהה בהצלחה על ידי AMD Radeon. ה- Pixel Format הוא Full RGB 4:4:4 עם Color Depth של 10bpc.

 

 

המסך מגיע ל- 400nits, זה יכול להיות מצוין לסביבה ביתית, אבל לסביבת משרד הומה עם שפע של תאורה מחלונות גדולים, זה היה טיפה יותר מידי ועל מנת לשמור על עבודה מדויקת, שמתי את הכיסוי המגנטי. זה לא ממש הפריע לי ולאחר זמן מה, השארתי את הכיסוי קבוע, כי הוא תמיד יתרום לעבודה מדויקת יותר.

אחד הדברים הראשונים שקפצו לי לעין בשימוש עם התמונה הוא יכולת הפקת הצבע הנהדרת. הצבע עשיר, גווני הפנים ורדרדים אמינים וכל עריכת התמונה הפכה להיות תענוג קל יותר, בטח כאשר זה נעשה מעל מסך בגודל 32" ברזולוציה של 3840×2160

המסך מגיע עם אסמכתת DisplayHDR 600, נכון, זה לא HDR 1000, אבל רוב החברות לא טורחות כלל לעשות אסמכתה למסך שלהן, דבר שמוריד מעט מהאמינות של ההצהרות שלהם, אבל כאשר זה מגיע עם האסמכתה של VESA, זה מבטיח לנו כי אנחנו באמת נקבל HDR 600. זה אומנם לא ערך מהגבוהים שיש ל- HDR, אבל מספיק גבוה על מנת שאוכל סוף סוף לערוך וידאו ב- HDR.

תוכנת Adobe Premiere Pro מאפשרת לדלג בין Color Space שונים כמו: Rec.601/709/2020/2100 HLG/2100 PQ. האפשרות לבצע Export של HEVC עבור HDR10 עם Metadata נכון שמזוהה בצורה מדויקת תמיד נראתה כמו פלא, אבל עכשיו כשאני יכול גם לראות את התוצאה הסופית בזמן אמת מעל מסך עם תמיכה נאותה ב- HDR, מוסיף מאוד ומשפר את העבודה פלאים.

אבל היכולת האמיתית היא ב- Monitoring, הקטע הוא שהתמונה עוברת דרך המסלול של תוכנה שרצה מעל Windows לדרייבר הגרפי ואז דרך כבל דיגיטלי DP למסך HDR מתאים שיפרש את התמונה – ואז התקווה היא שהתמונה תהיה כמה שיותר מדויקת. מבחינת חומרה, הנושא נפתר על ידי השימוש בחיבוריות DP או HDMI 2.0b, אבל כל התעבורה דרך מערכת ההפעלה והדרייבר הגרפי מוסיפה מספר רב של משתנים שיכולים לשנות מעט את התמונה.

הדרך הכי אמינה כיום לצפות בתוכן HDR דרך Adobe Premiere Pro היא באמצעות תוכנת Mercury Transmit שמהווה ממשק עבור אפליקציות Adobe להעביר פריימים של וידאו לכרטיס וידאו של יצרנים נתמכים, כמו AJA, BlackMagic, Bluefish444 ו- Matrox. אני השתמשתי בכרטיס מסדרת DeckLink של BlackMagic Design. הפלט? מדהים, איכות התמונה ב- Monitoring עם HDR היתה מדהימה והכל עבד כמו שצריך, אם זה HLG HEVC שהגיעו ממצלמות של Panasonic או X-AVC ב- HLG שהגיעו ממצלמות של Sony. תוסיפו לזה את התמיכה ב- FreeSync שיש למסך והבטחתם לעצמכם תמונה חלקה ללא Screen Tearing.

בצפייה בתוכן מעט יותר נפוץ, כמו YouTube HDR או Netflix, זיהוי ה- HDR לא נעשה בצורה אוטומטית (וזוהי בעיה של Windows), אך אל תתעצלו להפעיל את זה, הצפייה בהחלט שווה את הטירחה עם התכנים המתאימים. אם תצפו בתכנים שהם Letterboxed, התאורה האחורית עלולה מעט להפריע והשוליים לא יהיו ממש שחורים, בכל זאת, יש רק 8 איזורים, אבל בתכנים שהם Full Screen, החוויה הרבה יותר נעימה. חשוב לומר כי על מנת לקבל את מלוא האפקט של HDR, רצוי כזה עם אסמכתת HDR גבוהה יותר. לא מזמן השתמשתי במסך מדגם Asus ROG Swift PG32UQX אשר העביר חוויה הרבה יותר מרשימה בשל DisplayHDR 1400.

יש לי מעט ביקורת לגבי 8 האיזורים, זה פשוט מעט מידי עבור מסך בעלות כזאת מהשנתון הנוכחי. מעבר למספר האיזורים הנמוך, גם בתצוגה של מסך שחור שלם, מספיק שאני עובר עם סמן העכבר ושליש~ מהתאורה האחורית נדלקת. בצפייה בתכנים רגילים, היא לעולם לא נכבית, האפקט כמובן הוא שאין למעשה שחורים עמוקים כפי שהייתי רוצה שיהיו.

 

סיכום

עם תג מחיר של 3890 ש"ח, זה בהחלט לא מסך לכל אחד. במחיר כזה אתם יכולים לקנות מסך כמו ה- MSI Optix MPG341CQR, אחד ממסכי הגיימינג הכי טובים שיש ל- MSI כיום, עם פאנל בגודל 34", תדר רענון של 144Hz ברזולוציה של WQHD או את ה- Asus VG35VQ שמגיע עם נתונים דומים. אבל המסכים מיועדים לגיימרים, עם פאנל קעור, הפקת צבע פחות מדויקת ובטח שלא מציעים את מצבי הכיול המובנים שיש ב- Creator PS321URV, שרק עליהם אתם משלמים סכום נכבד.

מבחינה פרקטית, מצב ה- SDR לעבודה יומיומית נראה כאן טוב מאוד, אבל מסך כזה אתם קונים בין היתר עבור יכולות ה- HDR שלו שעובדות מצוין אם יש לכם את שרשרת הפלט המתאימה. שפע הפורטים עבור חיבור התקני USB כולל כרטיס SD ממצלמה, הופך את ה- Workflow למאוד נוח והרגלית הגמישה של המסך תאפשר לכם להציג בקלות את העבודה לעמיתים שלכם לעבודה. התוספת של הכיסוי המגנטי תעזור לכם לבצע עבודה מדוייקת גם אם זה במשרד עם חלונות זכוכית גדולים. סביר להניח גם שאתם תמצאו את התבניות המובנות של Grid או Roller לשימושיות כפי שאני מצאתי.

מתחרים בולטים של המסך יכולים להיות ה- Dell UltraSharp UP2720Q PremierColor או ה- LG 27MD5KL למשל, אך עבורם אתם תשלמו סכום יותר מכפול ותקבלו בתמורה פאנל קטן יותר וגמישות נמוכה יותר בחיבוריות. אם אתם עובדים על סרטים הוליוודים, המסך הזה לא בשבילכם, אבל אם אתם עורכי תמונה ווידאו חובבים או כאלו שעושים את זה למקצוע ולא רוצים להוציא יותר מידי, יכולות הפקת הצבע של ה- Creator PS321URV יהיו כנראה בול.

 

 

לשרשור תגובות לחץ כאן


15:00
  /  
28.10.2021
  

1