LG מסבירים: כיצד לבחור מסך טלויזיה לגיימינג?

LG מסייעים לכם להבין מה נדרש למסך גיימינג חדש


תוכן שיווקי

עוד לפני שיצאו הקונסולות החדשות: Playstation 5 וסדרת ה-XBOX החדשה, מיהרו חברות המסכים להוציא מסכים שאמורות להיות מותאמות אך לאחר יותר מחצי שנה אנחנו רואים שרק הדור הנוכחי של המסכים באמת מצליח לייצר את היתרון המשמעותי שהקונסולות הבטיחו.

הקונסולות עצמן מגיעות עם מפרטים מדהימים שמקבילים אף למחשב גיימינג ייעודי. כך למשל ה XBOX Series X החדשה מגיעה עם מעבד 8 ליבות ZEN 2 של AMD ומעבד גראפי RDNA 2 שמקצה 12 TFLOPs לכוח העיבוד ו-16 גיגה בייט זיכרון של RAM.

כל כח העיבוד הזה אמור להתבטא בסופו של דבר במה שאנחנו רואים ולא תעזור אם רכשתם מפלצת גיימינג מרשימה ואת המשחק הכי חדיש אם בסופו של דבר תציגו אותו על גבי מסך שלא ישקף את הטוב הזה שקניתם.

אז איך בוחרים מסך טלויזיה לגיימינג בקונסולות החדשות?

בואו קודם כל נצא מנקודת הנחה שאם אתם גיימרים של קונסולות, אז הקונסולה תוצב לרוב בסלון הבית שלכם. כי מה יותר כיף מפשוט לשכב על הספה ולתקתק על הבקר? מה שאומר שהמסך שתציגו עליו את הקונסולה ישמש אתכם לא רק לגיימינג אלא גם כטלויזיה לכל דבר ולכן כדאי יהיה לבחור מסך שיתאים לשני העולמות הללו. אמנם חלק מההמלצות תקפות גם לבחירת מסך מחשב לגיימינג, אבל כשאנחנו מגיעים לבחור מסך טלויזיה שמיועד למשחקים, יש עוד כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון.

גודל

זה החלק הכי קל וגם הכי פחות טכני. גדול זה טוב. נקודה. מכאן והלאה, זה תלוי בתקציב שלכם ואם הכיס שלכם מאפשר לרכוש מסך 75 אינץ לסלון בגודל של 3 מטרים, לכו על זה. זה אולי נראה גדול בחצי שעה הראשונה, אבל לאחריה תגידו לעצמכם – למה לא קניתי את הדגם הגדול יותר?

כשאתם משחקים על מסך גדול אתם תמצאו יתרון נוסף מלבד האימרסיביות שמסך ענק יתן לכם, וזו האפשרות לשחק במסך מפוצל מול חברים. כשתשחקו למשל ב Rocket League עם חבר, על מסך אחד, המשחק יפצל את המסך לשני מסכים שונים, האחד שלכם והשני של החבר, מה שכבר חותך את המסך בחצי. אם המסך שלכם גדול דיו, החלוקה הזו פחות תפריע לכם.

אבל גודל זה לא הדבר הכי חשוב ברכישת מסך לגיימינג כי בפעמים רבות גודל יבוא על חשבון איכות וגם אם תרכשו מסך באיכות מטורפת, הרי שככל שתהיו קרובים למסך, ככה תוכלו לזהות את הפיקסלים וככל שתהיו רחוקים מהמסך, ככה פקטור הרזולוציה, קטן. במסך טלויזיה שיעמוד בסלון, המרחק שלכם ממנו יהיה גדול יותר ממסך המחשב שלכם ולכן אם ההמלצה במסכי מחשב לקחת מסכים של עד כ-30" עבור משחקי FHD, כאן בשל המרחק מהמסך המידה הזו תגדל למסכים בגדלי 55" ומעלה. בכל מקרה תצטרכו למצוא משהו שיאזן בין הפרמטרים האלה. נרחיב בהמשך.

Latency – זמן תגובה

מקור: LG
מקור: LG

זמן התגובה, Latency, הוא הזמן בו עובר מהרגע שהודיעה הקונסולה לבצע פעולה ושזו הוצגה במסך. הכי מבאס לכוון את רובה הצלפים שלכם על היריב, ללחוץ על הטריגר ולצפות ביריה מבוצעת כמה מילי שניות מאוחר יותר ולפספס את ראשו של היריב. המונח הזה ידוע גם בקרב הגיימרים כלאג (Lag). זה אולי נראה ממש מעט זמן וחסר חשיבות אבל נזכיר שלגיימרים כל מילי שנייה קריטית וגיימרים רבים מדווחים שזה הנתון שהכי חשוב להם. לכן, זה למעשה אחד הפרמטרים החשובים שכדאי לבדוק כשאתם רוכשים מסך גיימינג. כמה חשוב? לפעמים זה חשוב יותר אפילו ביחס לרזולוציה במסך.

במסכים יש כמה נתונים שמשפיעים על ה-Lag הזה. הראשון והכי ארוך הוא עיבוד התמונה. ככל שעיבוד התמונה מורכב או מתוחכם יותר כך לרוב ה-Latency עולה (בפרט אם משתמשים ב-HDR). עם זאת, בגלל שהמחשבים והקונסולות כבר יודעים לרוב לתת תוצאה טובה מאוד, צריך מסך שכמובן יודע לנטרל זאת (רצוי אוטומטית) ולתת למחשב לעשות את שלו ולקצר את זמני העיבוד ככל הניתן. היתרון של הדור האחרון של המסכים הוא שלא רק שה-Lag נמוך באופן דרמטי מדורות קודמים, אלא שבשל השיפור במקביליות המעבדים – הצופה כבר לא צריך לוותר על עיבוד תמונה איכותי כשהוא צריך Lag נמוך.

שחור שחור

כאן נכנס היתרון של מסכי OLED. במסך מסוג OLED כל פיקסל מואר באופן עצמאי, מה שמאפשר לו בין היתר לעבור משחור מלא לבהירות מלאה במיקרו שניות מבלי לעבור דרך כל גווני האמצע כפי שקורה באופציות אחרות. זמן התגובה מתקצר מאוד והשליטה בפיקסלים במהלך התנועה מייצר תמונה חדה יותר מבלי שיש לפיקסל אפשרות למרוח את הגוונים.

ואם כבר התייחסנו לפיקסלים שמוארים עצמאית, אנחנו מגיעים ליתרון נוסף עבור גיימרים (ומסכים בכלל למען האמת) וזה עומק השחור שמתקבל בתמונה. במסכים בהם אין שליטה על מצב פיקסל ופיקסל, בסצינות חשוכות הפאנל מונע כל אפשרות של blooming – הארה של מקבץ פיקסלים אחד על השכנים שלו שאמורים להיות שחורים לחלוטין.

מסכי OLED משתמשים בתאורה עצמית ולכן יכולים לכבות את מצב הפיקסל מבלי להשפיע באופן כלשהו על השכנים שלו המוארים. היתרון הוא בכיבוי מוחלט של פיקסלים שחורים שנותנים אפס תאורה מוחלטת – מה שנותן יתרון בולט במיוחד במשחקים עם סצינות אפלות שמצב השחור בהן יכניס אותנו יותר למשחק והסצינה תהיה אימרסיבית ודרמטית יותר.

כמובן שכאשר מחפשים טלויזיה ל-Gaming סופר חשוב לקחת מסך שיש לו כבר את מנגנון הזיהוי החדש של ALLM שהוא תכונה של HDMI 2.1. מנגנון זה מזהה דרך הקונסולות החדשות או כרטיסים שתומכים במוד הזה, שמדובר במשחק ומיד מעבירים את המסך למצב עם זמן התגובה המינימלי שלו.

כמה זה זמן תגובה טוב למסך? יש כיום מסכים שמסוגלים להגיע במצב זה לפחות מ-15 מילישניות. מי שחשוב לו במיוחד זמן התגובה בשל המשחקים המהירים שבהם הוא משחק, מומלץ לחפש את המספר הנמוך ביותר, כאשר מתחת ל-15 מילישניות זה מצויין.

HDR + HGIG

בתוכן טלויזיה, HDR עשה מהפכה של ממש – הוא מוסיף לא רק עוצמות אור תוך כדי שימור של הצבע השחור, אלא שאתם מקבלים גם טווח צבעים מורחב (מה שנקרא REC2020 או DCI-P3), יותר מגוון צבעים (10 ביט לפחות). כל אלה מייצגים מציאות באופן ראלי יותר ובאופן מורגש. אנחנו רואים שאנשים מגיבים הרבה יותר בעוצמה לתמונת ה-HDR מאפשר אפילו לרזולוציה החדה של 4K.

בגיימינג הנושא זז לאט יותר כאשר הפורמט החדש והמדובר הוא HGIG, שזו בעצם גרסאת HLG לגיימינג. מה הופך אותו לפורמט מעניין? לא רק שאפשר לקודד תוכן ל-HGIG במהירות ובקלות רבה, אלא שהוא עובד במקביל גם עם מסכים ישנים ללא HDR וגם בחדשים שתומכים בזה. משמעות הדבר היא שמפתח המשחק צריך לעשות את העבודה פעם אחת והוא יקבל אוטומטית את היכולת הזו כאשר הקונסולה והמסך שניהם תומכים ב-HGIG.

מכיוון שהקונסולות החדשות תומכות כבר ב-HGIG (המשחקים עדיין בדרך), חשוב לוודא שמסך חדש שמיועד לגיימינג תומך בפורמט במלואו. דווקא משחקים ב-PC שעד היום תמיד היו הכי מתקדמות, עדיין לא אימצו את הפורמט ולכן HDR יחסית טיפה יותר מתעכב עם PC gaming מה שאומר ששחקנים מעבירים פעמים רבות למצב תצוגה HDR בכדי לקבל צבעים ובהירות מוגברים. המחיר של שינוי זה הוא כמובן בזמן התגובה שכן העיבוד שמייצר את האפקט יאיט את התמונה מאוד.

רזולוציה

זה מונח שרובכם בוודאי מכירים ולרוב כשאנחנו ניגשים לרכוש טלוויזיה, זה הדבר הראשון שאנחנו שואלים עליו – FullHD, 4K ואפילו 8K שמתחיל להזדחל לאט לאט לשוק. רזולוציה היא למעשה מספר הפיקסלים שקיימים במסך וגם כאן – ככל שהמספר הזה יותר גדול, האיכות של התמונה במסך תהיה יותר טובה. מה זה אומר 4K? זה אומר שמספר הפיקסלים לרוחב המסך הוא סביב 4K (במקרה הזה 3840 פיקסלים בדיוק). בכל רמה של רזולוציה (FHD, ואחריו 4K ואחריו 8K) הרזולוציה כפולה גם לרוחב וגם לגובה, מה שאומר שמספר הפיקסלים הוא פי 4 מהדור שקודם לו.

האיכות כמובן תלויה באיכות של המקור ממנו אתם משדרים ותלוי גם מה גודל המסך שלכם כי ככל שתבחרו במסך גדול יותר, ככה תצטרכו לעלות ברזולוציה כדי ליהנות מחדות התמונה. כמובן שכל זה תלוי במרחק הצפייה שלכם. ככל שתצפו ממרחק רב יותר ככה ההבדל ברזולוציה יהיה משמעותי פחות.

קונסולת ה Xbox Series X למשל תומכת ברזולוציה של 4K ואפילו תדע לעשות Upscale לרזולוציית 8K, אם יהיה לכם מסך תומך כמובן. אז לקנות 8K? לא ממש יש בזה צורך היום אבל מסך 4K הוא מסך חובה ואל תתפשרו על פחות מזה (לא שממש קיימים מסכים באיכות פחותה מ 4K היום).

קצב רענון גבוה ומשתנה

פרמטר מאוד חשוב בבחירת מסך לצרכי גיימינג הוא קצב רענון המסך. הפרמטר הזה קובע כמה פעמים המסך שלכם יתעדכן בשנייה אחת. ככל שהמספר הזה גבוה יותר, ככה התנועה תהיה חלקה ומדוייקת יותר. היסטורית זו היתה נקודת התורפה של מסכים ביתיים לעומת מסכי גיימינג שידעו להתמודד עם מגוון ריענון גדול יותר.

הנתון הזה למעשה משלים את הנתון של הרזולוציה – אם היה מדובר בהצגת תמונה סטטית בלבד או אובייקטים שאינם זזים הרבה, אפשר היה להסתפק במאפיין הרזולוציה. קצב הרענון חשוב למצבים בהם התמונה משתנה בקצב מהיר.

וידאו הוא למעשה אוסף של תמונות שמופיעות לנו על המסך והתמונות האלה כשהן זזות, יציגו לנו תנועה של האובייקט. במשחקי מחשב, יש הרבה תנועה ואנחנו רוצים קצב רענון גבוה ככל הניתן. קצבי רענון במסכי טלויזיה יכולים להגיע אפילו ל- 120HZ שעד לאחרונה לא היו זמינים בכלל במסכי טלויזיה ביתיים, אלא רק במסכי גיימינג למחשב.

אבל זה כמובן לא מספיק – אנחנו רוצים מסך שיתמוך בשינוי קצב רענון מבלי שהוא צריך להסתנכרן מחדש, מה שגורם להפרעה בצפיה – מסך שחור, אנימציית "המתן" או לפעמים אפילו תקיעה של כמה שניות עם מסך שחור עד שהמסך מתאפס על עצמו. אנחנו רוצים גם שהמחשב או הקונסולה לא ינסו לשנות את התמונה תוך כדי שליחת הוידאו למסך (תופעת "הקריעה" או Tearing).

משמעות הדבר שאתם צריכים מסך טלויזיה שתומךלא רק ב-VRR (התקן החדש של קצב רענון משתנה) אלא שחשוב גם לדעת איזה סוג של סינכרון חופשי יש למסך. מעבר לתמיכה ב-VRR, יש כיום מסכים עם תמיכה ביכולות סינכרון מתקדמות – FreeSync ו-G-Sync. מסכים שתומכים בשתי השיטות ידעו להתמודד עם כל סוג של תוכן, גם ממחשב וגם מהקונסולות החדשות.

לאחרונה ראינו ש-LG משתפת פעולה עם חברת NVidia על מנת לאפשר למסכים שלה תמיכה ב-G-sync. זאת כמובן דרך כרטיס המסך החדשים של החברה שתומכים ב-VRR דרך HDMI 2.1 כולל ברזולוציות גבוהות ומהירויות FPS גבוהים כמו 120HZ. מסכים מדורות קודמים, אפילו מיצרנים מובילים, התקשו מאוד להתמודד עם 4K@120HZ או שהיו צריכים לוותר על דברים כמו עיבוד תמונה בכדי להתמודד עם הפורמט עם זמני תגובה קצרים.

מדובר באחד האתגרים הגדולים כיום שכן מדובר בטכנולוגיה מאתגרת במיוחד שמסכים רבים אינם מסוגלים לתמוך בה.

זמן תגובה ברמת הפיקסל

זמן תגובה הוא הזמן שלוקח לפיקסל לשנות את המצב שלו מגוון אחד של אפור, לאפור אחר. הזמן הזה נמדד במילי שניות (למעט במסכי microLED ו-OLED שנמדדים במיליונית השניה) ומבטא למעשה את הזמן שיש לפיקסל לשנות את המצב שלו מתמונה לתמונה. גם כאן אנחנו רוצים שהמספר הזה יהיה נמוך ככל האפשר. ככל שהמספר הזה יהיה גבוה מידי, אנחנו נחווה תופעה של Ghosting (התמונה הקודמת עדיין מופיעה בזמן שהתמונה הבאה כבר בחוץ). לגיימרים הנתון הזה משמעותי בשל הקצב המהיר של המשחק. מסכי LED עם פאנלים מתקדמים בדרך כלל נמדדים מסביבות 1 מילי שנייה ועד ל-4 או 6 מילי שנייה. מסכי OLED לעומתם, נמדדים באלפית ממספרים אלה ולכן העין אינה יכולה להבחין במעבר.

חיבורים/מחברים

חיבור HDMI הוא החיבור הנפוץ ולמעשה החיבור החשוב שתצטרכו כדי לחבר את קונסולת המשחקים שלכם לטלויזיה.חיבור HDMI 2.1 תומך במגוון רזולוציות וידאו ובהתאם לקונסול שלכם זה מספק בהחלט. תוכלו לקבל גם קצבי רענון של 8K60 ו- 4K120, ורזולוציות עד 10K שהם הרבה מעבר למה שהקונסולה או המשחקים היום תומכים.

כן, חשוב לוודא שיש לכם כמה חיבורי HDMI כאלה. הרי הקונסולה היא לא היחידה שתהיה מחוברת לכם למסך ואתם בטח לא תרצו לנתק ולחבר בכל פעם רכיב אחר למסך. המסכים היום מגיעים עם לפחות 2-3 חיבורי HDMI ככה שאתם מסודרים.

  • חשוב מאוד: העובדה שיש לכם HDMI 2.1 לא אומרת הרבה, אתם חייבים ספציפית לחפש את שמות הפצ'רים שחשובים לכם (HGIG, ALLM, VRR, eARC ואפילו תת-פיצ'רים כמו Freesync או G-Sync).

תכונה מעניינת נוספת היא שהתקן של HDMI 2.1 מגדיר את רוחב הפס המקסימלי ל-48Ghz. נראה שכל הקונסולות החדשות מסתפקות ב-40Ghz אשר עדיין תומך גם ב-4K120hz וגם 8K60hz ועושה רושם שגם כל המסכים החדשים גם הם מתכנסים סביב קצב הנתונים הזה.

כמובן שכאשר אתם מחפשים כבל HDMI חדש, חשוב מאוד לוודא שהוא תומך במלוא 48Ghz ומאפשר את כל היכולות שצויינו כאן.

סאונד

בכל הקשור לשמע, הרי שהיום אנחנו עדים לאכויות מרשימות שיצרניות הטלויזיה מצליחות להפיק מהמסכים שלהם. אז נכון שאם אתם רוצים סאונד ממש טוב וכזה שיעטוף אתכם בחדר, כדאי שתרכשו מערכת רמקולים ומגבר מתאים או לכל הפחות סאונד בר כדי שתוכלו לשמוע את היריות מגיעות גם מאחור. הקונסולות היום תומכות בצלילים היקפיים ואם אתם גיימרים, חבל שתפספסו את החוויה הזו.

הבעיה שיש כמה שיטות להעביר סאונד. אם אתם מתכננים להשתמש בטלויזיה עצמה בתור מקור הסאונד, זה כמובן הכי פשוט טכנית אך כדאי לבדוק ביקורות לגבי איכות האודיו שבוקע מהמסך, האם יש תמיכה בסאונד מורחב עם מספר מקורות שמע וכמובן תמיכה ב-Atmos עם רמקולים שלרוב מכוונים כלפי מעלה ומחזירים סאונד לשומע דרך תקרת החדר.

אם אתם בעלי רסיבר או סאונד בר, העניין הופך מורכב יותר. נתחיל מזה שצריך להחליט אם החיבור HDMI עובר דרך הרסיבר או הסאונד בר. אם כן, זה מפשט את נושא הסאונד, אך כמובן שהרסיבר והסאונד בר חייבים, ממש חייבים, לתמוך בכל הפיצ'רים שציינו כאן – HDMI2.1, ALLM, VRR וכיוצ"ב. נוסף על כל הצרות, אם הוידאו זורם דרך המנגנונים הללו  – צפו לכך שהרסיבר או הסאונדבר יעכבו לכם את הסיגנל ועלולים להוסיף latency לשרשרת (דבר שבעיקר מטריד את הגיימרים, שכן זה פחות מפריע בעולם התוכן הפסיבי). מכיוון שיש לא מעט מורכבות בעניין, מומלץ לשדך סאונד בר למסך מאותה חברה שמייצרת את הטלויזיה, וכך לפחות לוודא שהשליטה עליו והתאימות תהיה מושלמת.

אז מה האלטרנטיבה למי שרוצה סאונד עוצמתי יותר? למרבית המסכים יש יציאה אופטית או תמיכה ב-ARC במסכים ישנים או e-ARC במסכים החדשים (כן, גם הוא חלק מהיכולות החדשות של HDMI 2.1). אם הרסיבר שלכם תומך באחד משני החיבורים האלה, או לחליפין בחיבור אופטי, תוכלו לחבר אותם כך ואז לזכות בסאונד הקפי ללא עיבוד וידאו מצד הרסיבר/סאונדבר. כמובן שבשביל תמיכה ב-e-ARC נדרש גם רסיבר/מקרן-קול מהדור החדש.

עיצוב וגודל

אין מה לעשות. המסך הזה הולך לשבת אצלכם בסלון ולהיות פריט מרכזי בבית שלכם. בניגוד למסכי מחשב שנמצאים בחדרי ממ"ד או פינה בבית, כאן כולם רואים את המסך ובגלל שמראש בחרתם מסך גדול, אתם רוצים שהוא גם יראה טוב. מרחק הצפיה קובע במידה רבה את גודל המסך, כאשר אם מדובר במסך גיימינג יעודי, כדאי לזכור שיש גם מסכי 48" שמתאימים לחדרי גיימינג, או מרחק צפיה קצר.

כשאנחנו מדברים על מסך שנראה טוב, אנחנו לרוב מדברים על מסכים דקיקים ככל האפשר שיכולים להתמזג עם הקיר ולהיראות כמו תמונה תלויה בקיר של מוזיאון. יש אפילו יצרניות ששומר המסך שלהם הוא תמונה מתחלפת עם מסגרת מה שמשווה למסך נראות של ציור על הקיר.

עובי מסגרת המסגרת גם הוא פקטור חשוב – כמה שיותר צר ודקיק, כך תשומת הלב תופנה לתוכן ופחות למארז. אידאלית היינו רוצים מסך ללא עובי וכלל ללא מסגרת. תתפלאו אבל יש כאלה דקיקים כמו נייר. היכן האלקטרוניקה אתם שואלים? לרוב עוברת בכבל דקיק מהמסך אל קופסת בקרה שתימצא בשולחן טלויזיה או חבויה היכנשהו. כמובן שהפרמטר הזה לא חובה, אבל נחמד שיש משהו שגם מעוצב יפה בסלון.

לסיכום

בסופו של יום הרבה תלוי בתקציב שלכם. מסכים מהדור החדש ובפרט אלה שתומכים בכל היכולות הללו הם כמובן מסכים יותר מתוחכמים ויקרים מאלה שמספיקים לטובת צפיה רגילה בטלויזיה. חשוב להדגיש שהדרישות של גיימרים הן לא פשוטות ולכן מסך פשוט וזול לעולם לא יעשה את העבודה הנדרשת. עד אשר היכולות הללו יטפטפו לאט לאט גם למסכים הזולים יותר, צפו למחיר פרמיום שמוצדק לחלוטין לאור הטכנולוגיה המתקדמת שדורשת זאת.

מעבר לכך, כדאי לזכור שמסך הטלויזיה לא ישמש אתכם רק לגיימינג אלא גם לטלויזיה שתשב לכם בסלון ושסביר להניח שתעשו בה שימוש גבוה בסדרות/סרטים שבשנתיים האחרונות קיבלו שדרוג דרמטי באיכות השידור שלהם. אין מה להשוות בין מה שאנחנו מסוגלים כיום לקבל בשירותי הסטרימינג השונים למה שהלך כאן לפני שנתיים. תוכן רב מאוד זמין כבר ב-HDR 4K ואפילו עם Atmos. אם להתפשר על משהו, מומלץ להתפשר על הגודל ולא על האיכות.

כמובן שאם אין לכם בעיית תקציב, אז לכו על המסך הכי גדול, זה שיתן את השחורים והרזולוציה הטובים ביותר, עם קצב הרענון הגבוה והלייטנסי הנמוך. אם התקציב קצת לוחץ, היינו משקיעים על איכות על פני גודל מסך – 4K יספיק בהחלט לקונסולות ולמשחקים של היום.

לשרשור תגובות לחץ כאן


9:00
  /  
30.05.2021
  
צוות האתר

1