סטאפ Arendal 1723s – הביקורת

לקחתי סטאפ שלם של Arendal מסידרת 1723s לביקורת בקולנוע-ביתי וגם מוסיקה. זה מה שאני חושב עליהם....

8:00
  /  
27.05.2021
  
מרטין סבג

על חברת Arendal הנורבגית, כתבתי כשחברת Cinemart החלו לייבא אותם לארץ. הסיבה שהן עיניינו אותי, והרבה מאוד אחרים פה באתר, היא שהם מקבלים הייפ מטורף כרגע כמעט בכל האתרים והמגזינים בחו"ל. כנסו לעמוד הביקורות, באתר של החברה ותבינו לבד….

אז זה לא היה מפתיע שגם אני ארצה לבחון את הרמקולים שלהם, כמובן בסטאפ של סטריאו וגם בסטאפ של קולנוע ביתי.

קצת על החלל והסטאפ שלי: החדר הוא סלון, כששטח ההאזנה הוא אזור של 4X4 מ' עם צד אחד פתוח לפינת אוכל ובצד השני יש ויטרינה גדולה.

 החלל לא מטופל, אבל לא מאוד דאגתי כי ידעתי שדן (אחד הבעלים של סינמארט) מתכנן לעשות כיול רציני למערכת עם DIRAC.

הסטאפ שניתן לי לבדיקה כלל זוג מוניטורים, סנטר, זוג אוחריים ואחד, סאב מפלצתי, מסדרת 1723s.

סדרת 1723s היא המשך ישיר של סדרת 1723 – הגדולה יותר, ספינת הדגל של החברה. s הוא עבור Small.
למעשה ההבדל הוא בגודל הדרייברים – "6.5 לעומת "8, מה שכמובן מצריך תיבה גדולה יותר.

שאר התכונות העיקריות נשארו ללא שינוי והחברה אף הצהירה – שמטרת הסדרה היא לא ליצור סדרה חדשה – אלא לספק אלטרנטיבה עם חותמת צליל זהה לחלוטין, שתהווה אופציה פיזית – קטנה יותר לחללים קטנים יותר.

ARENDAL אפילו ממליצים לשלב בין הסדרות, כך שלדוגמא, ניתן לשלב סנטר מסדרת  1723s עם קידמיים מסדרת 1723 – האיזון הטונאלי – זהה.

כל הרמקולים עומדים בתקן THX Ultra ועוברים Stress Test בעוצמות גבוהות ביותר למשך זמן ממושך (ימים), על מנת לוודא שהם עומדים בדרישות הדינאמיות הנדרשים בתקן (אל תדאגו, השכנים יתקשרו למוקד העירוני הרבה הרבה לפני).

 

דגם Monitor THX  1723s

מדובר ברמקול מוניטור גדול מימדים – כולל שני אלמנטים בגודל "6.5 ,המיוצרים על ידי ARENDAL  + טוויטר " 1.1 מובנה בתוך מנחה גל (Wave Guide) המקנה תגובה אחידה על ומחוץ לציר האזנה.

הטוויטר יעיל במיוחד ועומד בהספקים מאוד גבוהים ללא עיוותים, מה שמאפשר לחתוך אותו ב-1.5KHz ,ללא חשש.

חיתוך נמוך יותר גורם לאינטגרציה טובה יותר עם המיד-באס ובשילוב המנחה גל משיג תוצאות אופטימאליות – זוהי, לטענת רבים, נקודת המפתח לסאונד של ARENDAL.

הרמקול ,כמו כל הרמקולים של ארנדל ,בנוי מ-HDF איכותי, ללא חלקי פלסטיק בכלל ושוקל 18.7 ק"ג ליחידה.

נקודת חיתוך –  1.5KHz
התנגדות נומינאלית – 4 אוהם
הגברה מומלצת – עד 300 וואט.
מידות : גובה – 56.9 ס"מ, רוחב- 24.5 ס"מ , עומק- 32 ס"מ.

מחיר לזוג: 7,580 ש"ח.

 

רמקול הסנטר זהה לחלוטין – ההבדל הוא הגריל ומיקום הלוגו.

מחיר לסנטר: 3,790 ש"ח.

הרמקולים יכולים לעבוד כתצורת Ported או Sealed בעזרת הספוגים שמגיעים עם הרמקולים.

 

גרף היענות תדרים על ומחוץ לציר (POLAR RESPONSE)

תראו את גרף ההיענות של הרמקול בזויות שונות מהציר המרכזי ובמיוחד עד 1.5KHz. ככל שהגרפים יותר צמודים, זה אומר ששומעים אותו דבר, לא משנה כמה מדוייק יושבים מול הרמקולים.

למה זה מעניין? 

  1. סוויט ספוט רחב ואחיד – פחות הפרשים בחווית הסאונד למי שיושב בצד או גבוה/נמוך יותר.
  2. תגובה אקוסטית טובה ואחידה יותר בכל חלל האזנה-לפחות מחצית מהסאונד שאנו שומעים (בחדר) הוא כתוצאה מהחזרים ולא ישירות מהרמקול .
    במידה וההחזרים דומים באופי שלהם (יחס) – לסאונד המגיע ישירות אלינו מהרמקול – כך החוייה תרגיש יותר אמיתית ונכונה (גם אם היא בהפרש זמן).
  3. מערכת הכיול מודדת תגובה דומה נניח, בצד ימין של הספה וגם במרכזה – לכן התיקון יהיה אחיד לכולם ומנימאלי.
    במידה ובמרכז הספה – יהיה גרף היענות תדרים שונה לחלוטין מזה שבצידי הספה- המערכת תמצע את התוצאה . דבר המקשה עליה ויוצר חויה לא אחידה ו/או אופטימלית .

דגם Surround  THX  1723s

 

רמקול סראונד TRI AXIAL – כולל שני אלמנטים "4 + אלמנט "6.5 + טוויטר " 1.1 מובנה בתוך מנחה גל המקנה תגובה אחידה על ומחוץ לציר האזנה.

הרמקול ,כמו כל הרמקולים של ארנדל ,בנוי מ-HDF איכותי ללא חלקי פלסטיק כלל ושוקל 13.7 ק"ג ליחידה.

נקודות חיתוך –  1.5KHz/ 200Hz
התנגדות נומינאלית – 4 אוהם
הגברה מומלצת – עד 250 וואט.
מידות : גובה – 38.5 ס"מ ,רוחב- 37.5 ס"מ ,עומק- 17.5 ס"מ.

הרמקול מחולק לשני אלמנטים "4 דיפולרים ,כאשר שני הדרייברים הקידמיים עובדים בתצורת מונופול.

יש הפרדה בין רמקול ימין לשמאל – כאשר המטרה היא שהצד שעובד באותה פאזה של הדרייברים הקידמיים יהיה מופנה כלפי הרמקול הקידמי (קידמי ימני נניח).

ARENDAL טוענים שתצורה זו תביא לתוצאה נכונה יותר עם PANING מרשים, אך עדיין תשמור על סאונד שהוא גם "גדול ועוטף" יותר.

מחיר לזוג: 6,190 ש"ח.

1723 SUBWOOFER 2S

זהו הסאב וופר מהסדרה הגבוהה של ARENDAL והדגם הגבוה ביותר בתצורה של תיבה אטומה,שיש להחברה להציע.
הרמקול כולל שני דרייברים מוגברים בגודל "13.8 כל אחד (!!!) בתצורה של DUAL OPOSED PUSE PUSH.

תצורה זו עוזרת להפחית, משמעותית, את הויברציות של הקופסא ובד"כ מספקת סאונד "נקי ומדויק" יותר.

לשני דרייברים אקטיביים יש גם יכולות לספק SPL גבוה יותר מקופסא קטנה יותר (לא שהסאב הזה קטן). הסאב שוקל 41.4 ק"ג ומתשא לגובה של 53 ס"מ ,רוחב-42 ס"מ ועומק של 50 ס"מ.

המגבר הוא מגבר חכם (נכנס לזה תיכף) בעל הספק של 1200 וואט מתמשכים (לא PEAK) – גם ב 10 הרץ!

טווח העינות התדרים במדידות 2010 CEA המבוצעות בחלל פתוח הוא -17-200 הרץ (פלוס-מינוס 3 דיבי).

ההספק המקסמאלי הוא 121.8dbl !

הסאב כולו עשוי HDF, כאשר החלקים הקריטיים (בסיס, מיקום הדרייברים) מגיעים לעובי של 5 ס"מ HDF.

הגרילים כמו בכל הרמקולים של ARENDAL  הם עם מגנטים, כך שאם תרצו להשאיר את הרמקול ללא הגריל (כמוני) לא תראו ברגים או פלאגים בחזית של הרמקול.

ARENDAL  הגדילו את ה EXCOURSION  של הדרייבר הנוכחי ב-50 אחוזים בהשוואה לסדרה הקודמת. הדרייבר הנוכחי קל יותר,מתנגד הרבה פחות ויחד עם זאת, מספק עוצמה חזקה בהרבה.

המגבר החכם מנטר את הדרייבר ללא הרף ומתאים את התגובה שלו על מנת לקבל תוצאה אולטימטיבית.

תכונות:

  • מסך שליטה "2.6 LCD.
  • 2 כניסות RCA ושתי כניסות XLR- ניתן לחבר למערכת קולנוע ומערכת מוזיקה נפרדת, במקביל.
  • הדלקה אוטמטית על ידי טריגר או AUTO SENSE.
  • קביעת רגישות הדלקה אוטמטית.
  • 3 מצבי EQ.
  • אקלוייזר פרמטרי – 7 ערוצים.
  • מגוון אופציות כיול כגון: קוטביות, פאזה מתכוונת לשליטה מדויקת יותר, התאמת GAIN- לניצול יכולת ה-PRE/RECIVER – מיקסום הטווח הדינמי והפחת ה NOISE FLOOR.
  • אספקה מתמשכת מלאה של 1200 וואט גם ב-10 הרץ.
  • הכנה לאפליקציה.

מחיר: 8,900 ש"ח.


אלקטרוניקה – סט 1

את הרמקולים רציתי לבדוק עם השפעה מינימאלית של האלקטרוניקה, אז ביקשתי פרוססור ומגבר רפרנס, קיבלתי, לא פחות מאשר סט של Storm Audio, שכלל ISP MK1 ו-PA 16, סט המתומחר ב-54,900 ש"ח ו-41,900 ש"ח, בהתאמה.

הנגן הוא ה-Zappiti Pro 4K HDR המתומחר ב-3,390 ש"ח, אשר ניגן סרטים ב-4K HDR וגם מוסיקה בפורמטי Hi-Res.

הסט-אפ הזה עבר, כמובן, כיול DIRAC על ידי דן. זהו כיול שלוקח לא מעט זמן. לא כמו שעושים עם רסיבר בסיסי, אלא דורש לא מעט כיוון ידני (אחרי האוטומאטי של הפרוססור) ונעשה לא רק עבור ה-Sweet Spot אלא, גם לשאר נקודות הישיבה בסלון.

אלקטרוניקה סט 2

הסט השני, כלל ציוד יותר "הגיוני", מבחינת עלויות, ביחס לעלות הרמקולים, בכל זאת, לא סביר שמישהו ישים אלקטרוניקה של, כמעט 100,000 ש"ח על רמקולים במחיר של 26,460 ש"ח…..

NAD T 778 -רסיבר, אשר שימש כפרוססור והגברה לאחוריים בלבד. מתומחר ב-13,800 ש"ח.

STARKE SOUND AD4.320 4X 320W יכול לעבוד ב-Bridged – ל-2 או 3 ערוצים. מתומחר ב-5,490 ש"ח בלבד (לדעתי אחת המציאות הגדולות שקיימות כיום בשוק ההגברה, אבל על זה בפעם אחרת).

גם פה, אחרי עידכוני תוכנה אוטומאטיים שהרסיבר עשה, עשינו כיול של הרסיבר לשני מודים, מוד מוסיקה (2.1) ומוד קולנוע ביתי, 5.1.

מה שלקח לא מעט זמן, היה מציאת המיקום האוטפימאלי לסאב (זה כמובן תלות של החלל והמימדים שלו ולא קשור לציוד עצמו) ובסוף הגענו למיקום שהוא לפני הציוד באמצע. לא משהו ש"ההנהלה" היתה מאשרת ובטוח שהיינו מוצאים נקודה נוספת אבל במקרה הזה, לטובת הביקורת, כן, ככה הסטאפ היה:

הערה: הסטנדים הם לא המקוריים או מה שהרמקולים האלו יימכרו איתם, אבל זה מה שהיה באותו רגע, אז הם קצת מאסיביים וקצת גבוהים עבור המוניטורים האלה, אבל הסתדרנו.

ואחוריים:

כמו שכבר ציינתי, אחד היתרונות של הרמקול הזה, הוא התכונות ON ו-OFF AXIS שלו. ככל שהוא נשמע "אותו דבר" בזוית רחבה יותר, ככה קל יותר למערכת הכיול לכייל את המערכת אבל יותר מזה, נעשות ככה פחות פשרות בכיול.

התוצאות אצלי היו מרשימות. אין לי ספק שללא כיול זה פשוט הימור אחד גדול, לא משנה איזה ציוד תרכשו ובכמה כסף, ללא מדידות אין לכם פשוט מושג קלוש מה החדר עושה לסאונד שיוצא מהמערכת עצמה, לא משנה כמה איכותית היא או כמה יקרה. פיזיקה זו פיזיקה.

בואו נדבר רגע על הכיול

נתחיל מהמדידות לפני הפעלת ה-DIRAC ולאחר שמצאנו את מיקום הסאב האופטימאלי בזמן שהיה לרשותינו ,מדידות אלו מאפשרות לנו להבין את המצב החדר ולשנות מיקומים של מה שניתן לשנות- בד"כ רק הסאב וופר.

רמקולים קידמיים:

סאבוופר:

לאחר הכיול זה נראה ככה:

רמקולים קידמיים:

סה"כ טוב ,למעט דיפ משמעותי במיוחד באזור ה-50 הרץ.

סאבוופר לאחר כיול וחיתוך ב-120 הרץ:

זו תוצאה לא פחות ממדהימה, תראו איזו היענות שטוחה בבאסים!

קידמיים + סאב לאחר חיתוך נכון ותזמון מדוייק: הדיפ שהיה באזור ה-50 הרץ, נעלם לחלוטין:

רמקול סנטר + סאב לאחר כיול ותזמון נכון:

 


הביקורת

בואו נתחיל מאיכות הבניה ואולי אפילו קודם, איכות האריזה.

יצא לי לבחון כבר בעבר לא מעט רמקולים, בכל מיני רמות מחיר, אבל אף פעם לא ראיתי איכות כזו ברמת המחיר הזו.

אריזות כפולות, חיזוקים בפינות של האריזה, ספוגים עבים ואיכותיים, אפילו חוברת ההפעלה מגיעה בניילון עם זיפר…

כל רמקול מגיע במן שק בד שמרגיש כמו משי, עם הלוגו עליו וגם זוג כפפות כדי שלא תשאירו סימנים על הרמקול….

בואו נסתכל על הפאנל האחורי של אחד הרמקולים:

היו לי בעבר רמקולים סופר יקרים, שהגשר בין חיבורי ה-Bi-Amping היו מחתיכת כבל, אבל פה זה מגשר ממתכת ברמת גימור כמו המחברים.

הפאנל האחורי, גם הוא מאלומיניום עם ברגי אלן והפורטים מגיעים כבר עם ספוגים (אם אתם רוצים להוריד את טיפת הבאס אבל לקבל אותו יותר הדוק). שוב, לא הרבה רמקולים ברמות המחיר הללו מגיעים עם תשומת הלב לדברים הקטנים האלה שאולי נראים לנו זניחים (כמה עולה כבר ספוג כזה, נכון?) אבל, תחשבו על כל המסביב, בשביל חברה כזו: תכנון, ייצור, מלאי, מישהו צריך למשוך אותם מהמחסן, לשים אותם בכל רמקול לפני שהוא יוצא וכו'….

אפילו המחשבה על איך הגריל יישב על הרמקול (בעזרת מגנטים חזקים שיושבים מתחת לגימור), זה משהו יקר הרבה יותר מאשר לשים פלסטיקים כאלה:

 

אבל לא בארנדל. הרמקול נראה נהדר עם ובלי הגרילים.

רמת הבניה והגימור של הרמקולים פה הם ללא שום פרופורציה לרמת המחיר שלהם. מדובר על רמת בניה וגימור שלא היתה מביישת גם רמקול בפי 10 במחיר.

אז איך זה נשמע?

נתתי לרמקולים לרוץ מעל 50 שעות לפני שהתחלתי באיזושהי האזנה קריטית, שכן, היבואן ממליץ על Burn In של לפחות 50 שעות, לרמקולים כמו גם לאלקטרוניקה.

בואו נתחיל בסט אלקטרוניקה היקר, אשר אמור להוציא החוצה את הרמקול, כמו שהוא. מה שהתגלה זה רמקול סופר דינאמי שיכול להגיע לרמות SPL גבוהות ביותר, ללא שום מאמץ או עיוותים נשמעים. הסטאפ הזה ניגן כל דבר שזרקתי עליו בצורה מעולה וניטראלית.

מוסיקת ווקאל נשים, רוק כאסחיסטי, מוסיקה קלאסית בתזמורות מרובות כלים, מוסיקת פופ עכשוית, סרטים אקשן, דראמות עתירות מונולוגים ודיאלוגים ועד מחזמרים, הכל נוגן בצורה שהיא חסרת מאמץ, אבל….אתם מרגישים שבא פה "אבל" נכון?

זה היה בסט ה-2, דווקא הזול יותר, שהכל קם עבורי לתחייה ממש והיה לי חיבור רגשי יותר למערכת.

בעוד הסט הראשון, היה נייטראלי עד כדי מנותק ואולי זה בגלל שאני רגיל להגברת שפופרות, ה-NAD בשילוב עם הסטארק, נתן את הטונאליות החמימה יותר שהיתה חסרה לי עם ה-Storm. שלא תבינו לא נכון, הסטאפ של ה-Storm הוא לא פחות מפנומנאלי ורפרנס ואני די בטוח שעם הרבה מאוד משחק וכיולים הייתי גם יכול להגיע לטונאליות שאני אוהב/רגיל, פשוט עם הסטאפ השני, זה יצא out of the box…

בפתיחה של הסרט The Greatest Showman, ב-4K HDR, הקטע בו הקהל רוקע עם הרגליים על הטריבונות, הבאס היה עמוק והסראונד עבד כל כך טוב, שלא רק שזה בעט בבטן אלא שהיה מהודק ונתן תחושת אמביאנס של חלל הרבה הרבה יותר גדול מהחדר שלי.

בסרט Ford Vs Ferrari, קטעי המרוצים, ובמיוחד בקטע הפתיחה, הם סופר דינאמיים ונותנים לאחוריים להתאמץ. מה שאהבתי ברמקולים האחוריים, שלמרות היותם ממוקמים די קרוב לאוזניים של המאזין ובגובה שלהם, הם די נעלמו ונתנו אמביאנס ריאליסטי ביותר.

ברפסודיה בוהמית (אם לא ראיתם, אז רוצו!), סרט עתיר דיאלוגים ומוסיקה נהדרת שמנוגנת במספר venues, מחדר החזרות שלהם, דרך פאב וכלה באיצטדיון וומבלי בלונדון עם עשרות אלפי צופים החוויה היא מטורפת. לא משנה איפה Queen מנגנים, אתה מיידית עובר טלפורטציה למקום הזה.

 

בצד הסטריאו (שוב, סטאפ של 2.1 כי הסאב היה מכוון ומכוייל) שמעתי מגוון גדול של מוסיקה, קטעים שאני מכיר מאוד מאוד טוב. אם קראתם בעבר ביקורות שלי, אתם כבר יודעים שאני לא נוטה לתת ציון ל"חלקים" בסאונד, כמו הטרבל או הבאס, אלא להסתכל על המכלול ואיזה רגש המערכת מעוררת בי.

באלבום הכפול של Nils Lofgren – Live ישנה רצועה שנקראית Bass & Drum Intro. זהו קטע ש"מפרק" מערכות. זהו קטע סופר דינאמי ועם באס שיורד מאוד מאוד נמוך. מערכות שלא יודעות לטפל בבאס כמו שצריך, פשוט מתפרקות ונשמעות רע.

הארנדל טיפלו בזה בצורה מדהימה. לא רק שהמערכת ירדה נמוך אלא בשליטה מלאה ועם מספיק קיק להרגיש את זה בבטן. הסאב, עם שני הדרייברים הענקיים, תיבה אטומה ומגבר אימתני של 1200W עשו את העבודה בדיוק לטעמי.

זה לא סוד שאני חובב גדול של ווקאל נשים. כן, יש שיגידו שאני חובב מוסיקת "מעליות", בסדר….אין לי בעיה עם זה. אבל לא הרבה מערכות מצליחות לייצר לי "עור ברווז" מהקטעים ב-Best Audiophile Voices II ואווה קאסידי ב"שדות של זהב" עשתה לי את זה ביג טיים.

פה בלט ההבדל הטונאלי בין ה-NAD + Starke אל מול Storm Audio, הסטורם היה אנליטי וקר מידי לטעמי, בעוד הנאד והסטארק נתנו לזה חמימות, שאני אישית, וגם אחרים שהיו פה ושמעו את שני הסטאפים, אהבנו. שלא תבינו לא נכון, הסטורם הוא סטאפ מדהים, ואני יודע שאפשר לתת לו את הטונאליות הרצויה בעזרת כיוון וכיול, אבל פשוט, OUT OF THE BOX, הסטאפ השני, מה גם שהמחיר שלו יותר הגיוני בחיבור לרמקולים האלו, נתן תוצאה שאני אהבתי יותר.

כל שאר המוסיקה שניסיתי, המערכת התמודדה בצורה נהדרת עם גבוהים סופר מפורטים אבל לא בהירים בשום צורה, באס עמוק והדוק ומיד-ריינג', שטיפל בווקאלים בצורה מרשימה מאוד. אבל מה שהכי הרשים, זו התחושה שהמערכת מנגנת ללא שום מאמץ.

המגבר של Starke שיכול להגביר 4 ערוצים או 3 או 2 בגישור, הוא פשוט מדהים ועוד יותר כשלוקחים בחשבון את המחיר שלו. לדעתי זה אחד השידרוגים שכל בעל רסיבר חייב לעצמו.

כמו שהסברתי במאמר אחר, על THX, התקן הזה מבטיח שהרמקולים עומדים בתנאים מסויימים של עוצמה עם מינימום עיוותים והרמקולים האלה עומדים בתקן THX Ultra וזה ניכר. הרמקולים עמדו בווליומים גבוהים הרבה מעבר לסף הנזק הבלתי הפיך לשמיעה, בחלל שלי, 4X4 מטרים, בלי שום בעיה או עיוות.

האימאג'ינג היה מעולה, אם כי שמעתי חדים ממנו ברמקולים שלי למשל או אלקטרוסטאטיים, אבל היתרון האדיר הוא שהאימאג'ינג פה נשמר גם כשלא יושבים בדיוק בסוויט ספוט. הסאונד סטייג' היה רחב מאוד, הרמקולים די נעלמו במובן הזה.

מבחינת הנראות, הרמקולים, למרות היותם מוניטורים, הם לא קטנים ובטח לא "נבלעים" בסלון. אלו רמקולים עם WAF בעייתי, אולי בלבן הם יתקבלו טוב יותר, לא בגלל שהם לא נראים טוב אלא בגלל שהם פשוט גדולים. אני חושב שעל סטנד יותר נמוך או אפילו ללכת על הרצפתיים, היה מתקבל טוב יותר.

מה שבטוח, שלחדר/מרתף קולנוע ביתי, לא צריכה להיות שום בעיה כלל בנושא הזה, אולי אפילו, להיפך.

בשורה התחתונה, תפסתי את עצמי לא מעט נדהם מהחוויה ומנסה להשוות לסטאפים אחרים ששמעתי ותמיד אלו היו סטאפים מאוד מאוד יקרים ופה בעצם ההפתעה. מדובר על Value For Money מטורף. רוצו לקבוע דמו.

לשרשור תגובות לחץ כאן


8:00
  /  
27.5.2021
  
מרטין סבג

1