אפל סוף סוף מתקנת את מגבלת 23.976Hz של אפלTV

מה מקור המספר המוזר 23.976 ואיך גרסאת tvOS 14.5 צפויה לראשונה לעזור לוידאופילים כמוני?

7:00
  /  
15.03.2021
  

רקע

ההיסטוריה של הבעיה הספציפית הזו ותיקה מאוד. טלויזיה בשחור לבן הופעלה בארה"ב ב-60HZ, אותו קצב כמו רשת החשמל שלהם, מה שהקל מאוד על המורכבות של יצירת הטלויזיות הראשונות. עם המעבר לצבע, נוצרה בעיה טכנית – הרי פורמט השידור NTSC היה חייב להיות תואם לאחור עבור טלויזיות שחור-לבן, ולכן היה צורך להוסיף את הצבע בתדר צמוד לסיגנל הראשי (השחור לבן).

Photo by Donald Tong from Pexels

לרוע המזל, ההגדרות הראשוניות של התקן הציבו את הסאונד קרוב מדי ולא השאירו מספיק מרווח בשביל להוסיף את המידע של הצבע. התוצאה היתה שאם לא היו משנים את התקן, הסאונד והצבע היו מפריעים אחד לשני. נדרש שינוי מינימלי, כזה שלא ישבור את התקן אך יפתח פער קל שיאפשר הכנסת ערוץ הצבע. הפיתרון העקום שנמצא היה האטה של קצב הפריימים ב-0.1% בדיוק ל-59.94 הרץ. שינוי זה יצר בדיוק את המרווח הקטן שאפשר את הכנסת הצבע לטלויזיה האמריקאית.

כידוע, ברגע שתקן מתקבע, מאוד קשה לתקן אותו, והתיקון המטופש הזה תקוע עמוק עמוק בתקנים האמריקאים. הבעיה היא שמקור הוידאו במקרים רבים הוא פילם, שהרי בקולנוע כבר שנים רבות התקן הוא 24 פריימים בשניה. איך לכל הרוחות ממירים 24 פריימים לשניה ל-59.94 הרץ?

היסטורית מה שעשו הוא טריק שנקרא 3:2 pulldown שלוקח בחשבון שהוידאו עדיין (באותה תקופה) משודר ב-fields. כך, נוצר פער של חצי בכל שני פריימים, מה שאומר שכל שני פריימים חוזרים על אותו field (שהוא בעצם חצי פריים – השורות הזוגיות או האי זוגיות) בפעם שניה. זה מביא אותנו ל-60 הרץ, כאשר הגמגום שנוצר די נעלם בגלל שטלויזיות ה-CRT היו כל כך איטיות שהיה קשה להבחין בתופעה. על זה נוסיף גם האטה של 0.1% בכדי להתאים לתקן וקיבלנו גמגום קבוע שהאמריקאים רגילים אליו מאז כניסת הטלויזיה לחייהם.

המהפכה הדיגיטלית

Photo by Pietro Jeng from Pexels

עם הכניסה של מסכים דיגיטליים לחיינו – מסכי LCD ופלאזמות לפני כ-20 שנה, ועם הכניסה של HD הבעיה הוחמרה. המסכים החדשים לא היו אטיים יותר ולא מרחו את התמונה והגמגום הפך לכרוני. מעבדי תמונה (ובראשם Faroudja המפורסמים) הצליחו לזהות את התבנית של ה-3:2 והחזירו את הסיגנל המעובד – 59.94 הרץ, למקור – 23.976 הרץ. התוצאה – תנועה חלקה שדומה מאוד למקור.

אבל רגע, אתם בטח חושבים, עדיין יש את הפער בין 24 הרץ במקור לבין ה-23.976 שנוצר לאחר העיבוד. אכן, במהלך השנים התרגלנו לכך שאנחנו בפועל מקבלים 23.976 הרץ ולא 24 הרץ אמיתי.

האמת היא שזה כמעט ולא משנה, אנחנו לא מרגישים את ההפרש בין 23.976 ל-24, כל עוד ההמרה נעשתה במקור ונעשית כמו שצריך. מסכי הטלויזיה המודרנים שלנו מסוגלים להציג גם 23.976 הרץ וגם 24 הרץ והם לרוב אפילו לא ידווחו שיש הבדל בין השניים ויקראו לשניהם 24 הרץ (או FPS, במקרה הזה אין לזה משמעות).

הפער שוב מתרחב

מקור: אפל

אם כולם היו משתמשים באותו תקן, ניחא. אבל עם המהפכה של השידורים האינטרנטים ועם כניסה של בלוריי, נוצר לנו פער חדש. חלק מגופי התקשורת, ויצרני התוכן, כבר לא הרגישו בנוח להמשיך את המסורת של האטה מיותרת של התוכן ב-0.1%,

ושאלו את עצמם מדוע לא לשדר את המקור כמו שהוא?

נטפליקס לא הראשונה שהחלה בכך, בפועל יש גופים רבים שהחלו בכך . נטפליקס באופן עקרוני משתדלים שלא לעשות התאמות למקור ושומרת את המידע כמו שהוא הופק במקור. אם הוא הופק ב-24FPS כך הם ישאירו את זה. אם הוא הופק ב-23.976 כך הם ישאירו את זה. בבלוריי, בניגוד ל-DVD שהיה נעול לתקן NTSC/PAL (ולכן היה נעול על 59.94 הרץ במקרה של מקור אמריקאי) הובן שיש מקורות שונים ולכן יש תמיכה בכל האפשרויות – המקור יכול להיות 60, 59.94, 50, 24 או 23.976 הרץ. הנגן אמור להוציא זאת לפי המקור, והמסכים התאימו את עצמם כך שזה עבד כראוי.

עם זאת, שני פושעים נותרו עקשניים – אפל וגוגל. שני אלה ממשיכים להוציא מכשירים שננעלו לפי אחד התקנים. הכרוםקאסט ו-AppleTV שהם כבר שנים מוצרים סופר פופולריים, נותרו נעולים על 59.94 הרץ (שזה די הגיוני) ועל 23.976 הרץ (שזה כבר לגמרי לא הגיוני).

AppleTV קיבל לפני 3 שנים את היכולת לעשות match content (כלומר, להתאים קצב וידאו למקור ולא לעשות התאמה במכשיר עצמו). אך כמובן ש-24FPS נותר בחוץ.

התוצאה היתה שאם אתם בעלי אחד מהמכשירים הללו, ואתם צופים במקור של 24FPS, הוא ישודר אליכם ב-23.976 הרץ. הבעיה שאחריות ההמרה נותרה בידי המכשיר, שכן מבחינת נטפליקס, הם מניחים שהם משדרים 24FPS ושאתם תוכלו לצפות בו לפי הקצב המקורי. ההמרה נעשית במקור ולכן כל אלף פריימים נדרש אחד להעלם. משמעות הדבר הוא שכל כ-41 שניות, פריים אחד צריך להזרק לפח על ידי הנגן.

לתופעה קוראים micro judder שכן הוא מאוד זריז ודורש עין חדה להבחין בו. לחדי העין מביננו, התופעה בלתי נסבלת וגורמת לסבל נוראי. ככל שהמסך גדול יותר (שלא לדבר על מקרני וידאו) ומנגנון החלקת התנועה שלו טוב יותר כך הוא פחות יודע לסבול את הבאג הזה.

אפל וגוגל מודעים לנושא כבר שנים. בעוד שכבר שנים סטרימרים כמו NVidia shield ו-Dune התגברו על הבעיה מזמן, אפל וגוגל ממשיכים להוציא מכשירים לשוק ללא פיתרון לבעיה ומסיבה לא ברורה מתעלמות ממנה לחלוטין. נטפליקס בעצמה היתה יכולה אולי לפתור את הבעיה באופן לא אלגנטי ולהאיט את התכנים ב-0.1% עבור מה שהיא משדרת למכשירים הללו, אך בחרה שלא לעשות כך. אפל וגוגל, בשירותי הוידאו שלהם, פשוט מאיטים את הוידאו במקור, כך ששירותי הוידאו שלהם אינם סובלים מהבעיה… גם ריפים של סרטים שמקורם בבלוריי (BD או UHD-BD) סובלים מאוד מהבעיה מכיוון שהנטיה של האולפנים בשנים האחרונות הוא לצמצם את ההתערבות שלהם ולכן משחררים יותר ויותר סרטים מבלי להאיט אותם ב-0.1% המציקים הללו…

כעת עושה רושם שאפל לראשונה מכירה בתופעה ואף הולכת לפתור אותה. עדכון מינורי כביכול של tvOS גרסא 14.5 יכלול לראשונה תמיכה אמיתית ב-24FPS, מה שאומר שתכנים של נטפליקס וריפים של בלוריי/UHD שמשודרים דרך מכשיר זה לראשונה לא יסבלו מהתופעה!

אני אישית צריך לברר לפני צפיה בסרט אם המקור שלו הוא 24FPS או 23.976 בכדי להבין באיזה מכשיר אני רוצה לצפות בו על גבי המקרן שלי, לא מצב נורמלי. על הטלויזיה שלי אני רואה גם את התופעה אך כאמור ככל שהמסך גדול יותר, כך זה קופץ יותר לעין והופך לבלתי נסבל.

אפל שחררה כבר 3 גרסאות בטא והצפיה היא שגרסא 14.5 תשתחרר בשבועות הקרובים לקהל הרחב, כאשר בפורומי infuse ונגני וידאו אחרים שרצים על appleTV, ההתרגשות בשיאה.

אפשר להגיד שזה איחור אופנתי, אבל אנחנו חוגגים כבר יום הולדת 14 שנה ל-AppleTV וכמעט 15 שנה לפורמט הבלוריי. הגיע הזמן…

אז מי נותר? גוגל כרגע האחרונים. כאשר רכשתי לאחרונה את Chromecast with googleTV, הסטרימר האחרון של גוגל בסדרה המכובדת של המכשירים הללו, קיוויתי/ציפיתי/התפללתי שהבעיה לא תופיע שם. בניגוד לתקוותי גם גוגל עושים את אותו השטות שיצרנים קטנים בהרבה פתרו כבר מזמן – גם הם נעולים על 23.976 הרץ. נקווה שגם זה יפתר בקרוב.

לשרשור תגובות לחץ כאן


7:00
  /  
15.3.2021
  

1