AMD Radeon RX 6700 XT – הכרטיס עבור 1440p

זוהי התשובה של AMD עבור 1440p בשנת 2021

16:10
  /  
17.03.2021
  

הקדמה

התוספת האחרונה לסדרת Where Gaming Begins של AMD הוא דגם ה- 6700XT שמהווה גם הכרטיס התקציבי ביותר בחבורה עם תג מחיר מעבר לים של $479. מעליו ניתן למצוא את ה- 6800, 6800XT וה- 6900XT האימתני.

מבוסס על אותה ארכיטקטורת RDNA 2, ה- 6700XT הולך להיות העוגן של החברה עבור גיימינג ב- 1440p, כאשר דגמי ה- 6800/6800XT/6900 יותר יעודים עבור גיימינג ב- 4K. ה- 6700XT אמור להיות ממשיך הדרך של ה- 5700XT ויהיה בעל תג מחיר של $479 מעבר לים, זאת כמובן בשאיפה שתצליחו בכלל לשים עליו ידיים במחיר הזה.


חדש מול ישן
למעלה: RX 5700 XT
למטה: RX 6700 XT

ההשקה של הכרטיס תהיה ב- 18.3.21 ו- AMD חברה לכל החברות הגדולות על מנת שכולן יוכלו להציג את עיצוב ה- Reference שלהן, דוגמאות לחברותה אלו הן ASRock, ASUS, Gigabyte, MSI, PowerColor, Sapphire, XFX ומעבר לזה הכרטיסים יהיו זמינים דרך אינטגרטורים. כפי שניתן לראות מהתמונה למטה, רוב הכרטיסים יהיו בעלי 3 מאווררים וסביר להניח שכולם ישתמשו באותו PCB. כרטיס ה- Reference של AMD וזה שעומד במרכז הכתבה, נושא רק 2 מאווררים

ה- 6700XT מגשים את מה שהצהירה עליו חברת AMD במהלך תערוכת CES 2021, שהיא הולכת להציע כרטיסים טובים שיעזרו למלא את החלל של עד $500 והכל עם שמירה על אותה ארכיטקטורת RDNA 2 יחד עם תהליך יצור בליטוגרפיה של 7nm שמיוצרת על ידי החברה החברה הטיוואנית TSMC. הפשרות העיקריות על מנת להציג מחיר נמוך יותר יהיו בפחות ROPs, כ- 40 יחידות CU, רוחב Bus של 192bit לעומת 256bit ו- VRAM בנפח של 12GB, זכרון ה- SGRAM נשאר כ- GDDR6.

מכיוון ש- NVIDIA כבר הציגה את ה- 3060/3060Ti/3070, חברת AMD כבר יודעת היטב כיצד הכרטיס שלה יצליח להתמודד מולם. מבחינת תג מחיר, ה- $479 של ה- 6700XT מתאימים ל- 3070 מהמחנה הירוק שמתומחר ב- $499, כאשר ל- AMD יש את היתרון של 12GB VRAM לעומת 8GB VRAM אצל ה- 3070.

ה- 6700XT נושא כ- 40 יחידות CU, כ- 20 פחות מה- 6800 ולמעשה אותו מספר יחידות כמו ה- 5700XT. מהירות השעון כאן די מפתיעה, עם עד ל- 2424MHz בשיא, הרבה מעבר לתדר ה- 1815MHz של ה- 6800 או ה- 2015MHz של ה- 6800XT, האפשרות להגיע לתדר כזה גבוה היא אחת היתרונות בעיצוב של ה- RDNA2 שיעזרו להשיג ביצועים גבוהים למרות הקיצוץ במספר יחידות ה- ROPs וה- CUs. אם מסכמים הכל, על הנייר לפחות, הביצועים של ה- 6700XT אמורים להיות בערך 90% מאלו של ה- 6800 מבחינת אלמנטים גרפים כמו Shader, Texture ותפוקת פיקסלים.

אם ניגע בנושא הזכרון, AMD צמצמה כאן את נפח הזכרון לכדי 12GB, גם רוחב ה- BUS קטן לכדי 192bit וה- Infinity Cache גם כן על מנת להשאיר יתרון לסדרת ה- 6800. ה- BUS של 192bit הוא הסיבה לנפח המעט לא שגרתי של 12GB VRAM, זה גם נותן לה 4GB יתרון לעומת ה- 3070 שמכיל רק 8GB מצידו (גם יקר יותר ב- $20).

ה- 6700XT הונדס עם שימוש בחומרי יצור פרימיום ועיצוב דקדקני, על מנת לאפשר יעילות גבוהה ופליטת חום נמוכה. ה- PCB בעל 10 שכבות יחד עם 2 שכבות שכוללות 56g של נחושת עבור העברת חשמל בצורה אידיאלית. ה- PCB ברמה של IT-170, כלומר 175°C by DSC. קיימים כ- 9 שלבים של DrMOS, כך ה- Power Stage כולל את ה- Driver ואת רכיבי ה- MOSFET בחבילה אחת, היתרון של זה כולל רמת רעש נמוכה יותר ויעילות גבוהה יותר מה- Power Stage, זה גם מפשט את התכנון מכיוון שצריך להניש את אספקת החשמל רק לדרייבר.

מבחינת קירור, דגם ה- Reference כולל 2 מאוורים, יחידת ה- GPU בעלת חומר תרמי מבוסס גרפיט, מצב של Zero RPM לעבודת Desktop שקטה ובמדידות, עד כדי 4db פחות רעש לעומת יחידת ה- Reference של 5700XT.

אם נסתכל על צריכת החשמל, הכרטיס ניזון מ- 8+6 פינים סטנדרטים, לכן הוא Plug&Play ללא מתאמים לספק הכח וה- TBP שלו עומד על 230W. חברת AMD ממליצה על ספק בהספק של 650W לפחות.

אם תצמידו לכרטיס מסדרת ה- 6000 גם מעבד מסדרת 5000 של AMD, תוכלו להפעיל את ה- AMD Smart Access Memory, תכונה מיוחדת אשר מאפשרת להנגיש יותר זכרון ל- Base Address Register, דבר שתורם לכדי מספר אחוזי שיפור ב- FPS שלכם ברוב הכותרים. הדבר דורש לוח אם מסדרת 500 יחד עם עדכון BIOS מתאים.

בתמונה למעלה ניתן לראות הפעלת Smart Access Memory מעל לוח אם ASRock X570 Taichi

 

אחד הדברים שמאפשרים ל- RDNA 2 להיות כל כך יעיל הוא ה- AMD Infinity Cache, זהו זכרון מטמון שמשנה את האופן בו נתונים מוגשים ל- GPU ומאפשר גישה סופר מהירה על ידי היותו מעין מגביר רוחב פס ובכך מנגיש ביצועים גבוהים מבלי להעלות את צריכת החשמל. ה- 6700XT מצוייד ב- 96MB של זכרון מטמון כזה.

עם תמיכה ב- DirectX 12 Ultimate, ארכיטקטורת RDNA 2 כוללת DXR, כלומר DirectX Ray tracing, גם Variable Rate Shading (VRS), יכולות Mesh Shaders ו- Sampler Feedback, הכל דרך DirectX 12 Ultimate אשר צפוי להיות כלול ברוב כותרי ה- AAA.

יחידות ה- Compute Units כוללות Ray Accelerator אשר כפי ששמן מרמז, אמורות להאיץ ביצועי Ray Tracing, בכך שהן אמורות לעזור ברינדור מהיר יותר בזמן אמת ובכך להציג אפקטים ריאליסטים יותר גם עם גאומטריות מסובכות. מאיצי ה- Ray מחשבים בצורה יעילה את נקודות החיבור של ה- Rays יחד עם הגאומטריה של הסצנה כפי שהיא משתקפת, מתחשבת בנקודות הנפח וההיררכיה, ממיינת אותם ובסוף מחזירה את הנתונים המתאימים ל- Shaders.

יחידות ה- Variable Rate Shading מאפשרים לחומרה לעשות פוקוס ברינדור שלהם בנקודות הכי חשובות על מנת להעביר את התמונה בצורה המהירה והטובה ביותר. ה- RDNA 2 Variable Rate Shading בנוי בצורה כזאת שהוא מכסה את כל ה- Pipeline של הפיקסל, עם תמיכה בקצבי Shading של 1×1, 2×1, 1×2, 2×2, ה- RDNA 2 יכול להעביר בקלות שימושיות וגמישות למפתח. מעבר לזה, ה- Variable Rate Shading מאפשר גמישות גבוהה בבחירת ה- Shading עבור כל מקטע של 8×8 פיקסלים. הבחירה העדינה הזאת מאפשרת למפתחים לקיים החלטות טובות יותר בבחירת קצב ה- Shading לכל איזור.

 

 

 

על ספסל המבחן

  • המעבד: AMD Ryzen 9 5900X Desktop
  • לוח האם: ASRock X570 Taichi
  • זכרון: 4x8GB XPG Spectrix D60G 3200MHz
  • אחסון: Gigabyte Aorus 2TB NVMe 4.0

 

 

במשחקים עם שימוש כבד ב- Ray Tracing, לכרטיסים של NVIDIA יהיה יתרון בשל השימוש ב- DLSS, כאשר AMD נשענת יותר על הפיתוחים שלה ב- FidelityFX Super Resolution על מנת להאיץ מעט את ה- FPS ולאפשר תאורה ריאליסטית ו- Shadows. גם DirextX Raytracing ו- VRS עברו אופטימזציה להתאים את עצמם טוב לארכיטקטורת RDNA 2.

מהתבוננות בתוצאות, ה- 6700XT הצליח בחלק מהמשחקים לגבור על ה- 3070 כמצופה, אך בחלק מהמקרים הוא הפסיד. יש לצפות כי ככל שהדרייבר יבשיל, התוצאות ישתפרו מעט ויבטיחו תוצאות טובות יותר לכרטיס החדש. הדרייבר החדש בפירוש לא בשל ויש בעיות איתו, קריסות של משחקים לא היו, אבל כן חוויתי בעיות עם צבע קלות עם ה- Launcher של Epic Games וגם כאשר ניסיתי לבצע Overlay איתו. מסכים שחורים לעיתים רחוקות הופיעו לשנייה עם Enhanced Sync.
בעיות של הבהוב בהירות קלות התקיימו כאשר המשחק מוגדר כ- Borderless Fullscren, דבר שנפתר ברגע שביטלתי את ה- FreeSync. גם בעיות קלות של גמגום התקיימו עם Call of Duty: Warzone.

סיכום

כמו כל כרטיס מסך שמושק בשנה האחרונה, המלאים אמורים להתחסל בשעות וגם פחות מזה. למרות שהכרטיסים של AMD פחות טובות עבור כרייה של Ethereum לעומת הכרטיסים של NVIDIA בעיקר בשל ההחלטה של AMD להוריד את רוחב פס הזכרון, הם עדיין טובים דיו על מנת שהכורים המנוסים ינסו לשים את הידיים שלהם על הכרטיס, דבר שכנראה יעלים את הכרטיסים במהירות מהשוק ויבטיח לספסרים רווח גבוה למי שלא יכול לחכות לזמינות טובה יותר.

חברת AMD עושה ככל שביכולתה להציע מלאי גדול של הכרטיסים, אם זה דרך שאר היצרנים הגדולים, אינטגרטורים או דרכה ישירות. כולי תקווה שהמלאי יהיה באמת מספק, כי ה- 6700XT הוא באמת כרטיס טוב.

בקטגורית המחיר של עד $500, הוא בהרבה מקרים גובר על ה- 3070 ואם יש לכם כבר מעבד מסדרת 5000 של AMD, הכדאיות ללכת לכיוון מעבד גרפי של AMD נשמעת כאופציה השפויה היחידה בשל האפשרות להדליק את האופציה של AMD Infinity Cache.

אם תצליחו לשים את הידיים שלכם על כרטיס כזה לפי שהמיינרים יצליחו, בהחלט הרווחתם כרטיס מהטובים ביותר כיום עבור 1440p.

 

 

לשרשור תגובות לחץ כאן


16:10
  /  
17.3.2021
  

1