10 הדברים שאתם חייבים לקחת בחשבון לפני שאתם קונים את מסך הגיימינג הבא שלכם

מה חשוב במסך מחשב המיועד לגיימינג? זו בהחלט שאלה טובה שננסה לענות עליה בכתבה הבאה

15:00
  /  
25.12.2020
  
Sponsored

כמה כבר דובר על מסכים? יש אינספור כתבות ומאמרים על בחירת מסך נכון לבית, למחשב ואפילו לאמבטיה, אבל מה חשוב במסך מחשב המיועד לגיימינג? זו בהחלט שאלה טובה שננסה לענות עליה בכתבה הבאה.

כשאנשים מנסים לבחור מסך לגיימינג מתוך אין סוף האפשרויות שיש בשוק, הם לעתים קרובות שואלים את עצמם שאלות רבות. ארגנו את 10 הדברים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון כאשר אתם בוחרים צג המיועד למשחקים. באמצעות מאמר זה תוכלו להבין בקלות את המשמעות של כל פרמטר במפרט על מנת שיהיה קל יותר לכם לבחור את המסך המתאים עבורכם.

לפני שנתחיל, חשוב קודם כל להגדיר איזה סוג גיימרים אנחנו. תתפלאו אבל סוג המשחקים שאנחנו משחקים הכי הרבה קובעים איזו חוויית משחק אתה רוצה לקבל מהמסך, ובהמשך לזה על איזה חלקים מהמפרט חשוב לנו להתמקד ולא להתפשר.

באופן כללי, גיימרים שאוהבים משחקי טריפל A (סלנג למשחקי מחשב מושקעים מאוד) רוצים ליהנות מאיכות התמונה המרהיבה והמפורטת שהמשחק מביא, ממש להרגיש את התחושה שהמפתח רצה להעביר דרך המשחק. יש שיגידו שזו אחת ההנאות הגדולות ביותר במשחק AAA. "התחושה בעיניים". לסוג כזה של צורך כדאי לבחור מסך גדול בעל רזולוציה גבוהה ורווי בצבע.

לעומת זאת, גיימרים שאוהבים משחקים תחרותיים בדרך כלל צריכים לעבור במהירות בין סצנות או לסובב במהירות את נקודת המבט של המצלמה, זאת בכדי לצפות בסביבה או להתחקות אחר אויבים נעים. חשוב מאוד שלגיימרים מסוג זה תהיה תמונה חלקה מאוד שתעזור להם להבחין ולכוון את עצמם על פרטים שונים. עבור משחקים אלה, גודל הצד פחות קריטי אך צריכים להתמקד בפרמטרים כגון קצב הרענון וזמן התגובה.

לאחר שהגדרנו איזה סוג של גיימרים אנחנו בואו נצלול אל תוך נבחי הטכנולוגיה של התצוגה הדיגיטאלית.

1. איזה גודל מסך עלי לבחור? זה מאוד תלוי באיזה משחק משחקים

הדבר הראשון שאנחנו מתלבטים לגביו בקניית מסך הוא הגודל. לרוב המוחלט של המקרים כשאנחנו אומרים "גודל מסך", אנחנו מתכוונים לאורך האלכסוני של המסך באינץ.

קודם כל תוודאו שיש לכם מספיק מקום על שולחן העבודה בחדר או במקום בו עתיד להיות המסך. יש לא מעט מקרים בהם רוצים לקנות מסך גדול ובפועל זה לא משאיר מקום לדברים אחרים בסביבת העבודה. מעבר לזה, הרגלית של המסכים היא יחסית גדולה, במיוחד במסכים קעורים גדולים, דבר שיכול להשאיר לכם מעט מאוד מקום למקלדת. הדבר השני הוא השיקול במשחקים, איזה סוגי משחק אתה משחק לרוב ואיזה גודל הוא הטוב ביותר עבור אותו הז'אנר.

אם אתה משחק בעיקר (MMORPG (Massively multiplayer online role-playing game, משחקים מרובי משתתפים,  כמו GENSHIN IMPACT, Black Desert Online, ALBION ONLINE ועוד, בהם לא רק צריך לפתור משימות, אלא גם ליהנות מההרגשה ההקפית של המשחק ומכמות הפרטים שהוא מכיל, במקרה זה כדאי לשקול צג גדול בגודל 27-32 אינץ עבור ראיה טובה של המפות. צריך לשים לב שכאשר אנחנו בוחרים בצג גדול הרזולוציה שלו צריכה להיות בהתאם גבוהה, אחרת זה ישפיע על איכות התמונה אותה הוא מפיק – אז תזהרו ממסכי ה- 32" הזולים האלו כי הם מגיעים ברזולוציה של 1080p בלבד. הגודל המקסימלי הרצוי לרזולוצית 1080p היא 27".

Asus TUF Gaming VG279QM – מסך 1080p בגודל 27"

אם אתה גיימר שמשחק במשחקים תחרותים כגון: PUBG, Rainbow Six Siege, Overwatch ו- League of Legends, אז במקרה הזה נמליץ על צג קטן יותר בסביבות 24-27 אינץ, מכיוון שרוב המשחקים התחרותיים הללו מציגים מידע חשוב על גבי המסך, כגון מפות ממוזערות, מצב (HP (Health Points unmch ומצבי תצוגה שונים אשר מוצגים לרבות בפינה או בקצה המסך. אם המסך יהיה גדול מדי, יתכן שנצטרך להזיז את הראש מצד לצד כדי לקלוט את המידע המוצג, דבר שלא רק מכאיב בצוואר אלא גם מקשה על המשחק.

G32qc-10

Lenovo G32qc-10 – מסך 32" ברזולוצית 2K

 

2. רזולוציה, קודם תוודאו שהכרטיס מסך שלכם תומך ברזולוציה של המסך

הרזולוציה קובעת את מידת חדות התמונה ואת רמת הפירוט שלה והיא נמדדת במספר הפיקסלים שמרכיבים את התמונה השלמה. ככל שהרזולוציה נמוכה יותר, התמונה נראית מגורענת יותר (בתלות גודל המסך ומרחק הישיבה); ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, התמונה נראית חדה יותר.

לרוב המסכים בשוק יש יחס גובה-רוחב של 16:9 (מלבד מסכים רחבים בהם ניגע בהמשך) והם בעלי 3 רמות רזולוציה נפוצות: 1920×1080 FHD / 1080p — 2560×1440 QHD / 2K — 3840×2160 UHD / 4K

כפי שציינתי מוקדם יותר, ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, התמונה תהיה חדה ויפה יותר, אך כמובן שהמסך יהיה יקר יותר ונזדקק לכרטיס גרפי חזק יותר כדי לתמוך ברזולוציה זו. אחרת, לא נוכל ליהנות מיכולות הצג.

ASUS CG32UQ – מסך 32" ברזולוצית 4K

 

אז איך בוחרים? ההמלצה שלי חוזרת שוב ושוב לסוג המשחקים שנרצה לשחק, אם בסעיף 1 בחרנו מסך עד 27 אינץ' והתקציב שלנו מוגבל נוכל להסתפק במסך עם רזולוציה של 1080p. אם המסך שבחרנו גדול מ-27 אינץ' הייתי שוקל בחיוב מסך עם רזולוציה של לפחות 2K . כמובן שאם התקציב הוא לא פונקציה הייתי רוכש את המסך עם הרזולוציה הגבוהה ביותר רק קחו בחשבון שעלות כרטיס המסך התומך בו היא תוספת לא קטנה של כסף ולרוב ההוצאה הגדולה ביותר.

גם מרחק המסך הוא שיקול לבחירת רזולוציה, במקרים בהם אתם יושבים קרוב מאוד למסך ניתן יהיה להבחין יותר "בגרעון" שבמסכים בעלי רזולוציה נמוכה.

שורה תחתונה, אם המסך שבחרתם הוא מתחת הוא מעל 27 אינץ' תשתדלו מאוד לבחור במפרט הכולל רזולוציה של לפחות 2K.

LG 27GN950-B – מסך ברזולוצית 4K

3. קצב רענון

"קצב רענון" בהרץ (Hz) פירושו כמה תמונות ניתן לעדכן בשנייה. משמע, הקצב בו הפריימים מרועננים על גבי המסך.

אם יש לכם צג עם מפרט הכולל קצב רענון של 60Hz, אתם תראו "רק" 60 תמונות לכל היותר בשניה. רוצה לומר, ככל שקצב הרענון גבוה יותר, תוכלו לראות יותר תמונות בשניה ותצוגת המשחק תהיה חלקה יותר. מצד שני, אם יהיה לכם צג עם מפרט הכולל קצב רענון של לפחות 144Hz, נוכל לקבל רצף תמונות מהיר יותר והמשחק יוצג באופן חלק יותר.

חלקות התנועה של התצוגה היא משהו שמאוד קל להנות ממנו, לכן אני ממליץ לא להתפשר בנושא זה ולשאוף לרכוש מסך עם קצב רענון של לפחות 144Hz. כמובן שיש גם מסכים בתדרים גבוהים יותר של 240 ו- 360, מסכים שהם בגדר חובה אם אתם שחקני Esports תחרותים או פשוט כאלו שרוצים לקחת את הביצועים שלהם צעד אחד קדימה.
כותרת הכתבה היא בחירת מסך גיימינג ולכן חבל שתשקיעו במחשב "מפלצת" ומסך עם מפרט של 60Hz הרץ. שטף התמונה וקצב רענון גבוה חשוב במיוחד עבור שחקני FPS (ירי בגוף ראשון). במשחקי FPS, גיימרים צריכים להפנות במהירות את נקודת המבט כדי לכוון נשק על אובייקטים נעים; עם תמונה בעלת קצב רענון גבוה, גיימרים יוכלו להתחקות אחר האובייקט שלהם ביתר קלות וכתוצאה מכך גם ההנאה מהמשחק תגבר.

אז איזה קצב רענון נחשב קצב המספק לגיימינג? בעיקרון, אם המסך מוגדר גיימינג אז ככל הנראה קצב הרענון יהיה מינימום 144Hz, אך אם אתם גיימרים הארדקור ורוצים ללכת ישר על הטופ אז צג עם קצב רענון של 200-220Hz יתאים באופן מושלם זאת מכיוון שרוב האנשים הרגילים לא יוכלו להבחין בקצב רענון הגבוה מזה.

 

ASUS ROG Swift PG259QN 24.5" 16:9 G-Sync 360 Hz PG259QN

ASUS PG259QNR – מסך בתדר 360Hz

 

 

 

4. זמן תגובה – מסך גיימינג? אז שיהיה פחות מ – 4ms, ואיך הוא קשור להשהיית קלט

זמן התגובה מציין עד כמה מהר גביש בלוח ה- LCD Liquid Crystal Display יכול להגיע למצבו "הנכון". במילים אחרות, כמה מהר הפאנל יכול להשתנות לחלוטין מהתמונה הקודמת לתמונה הבאה. הטכניקה של פאנל ה-LCD להצגת צבע היא להפוך את הגביש בכל פיקסל למיקום מסוים, כך שהפיקסל יכול להציג צבע מסוים. מכך שכמה מהר הגביש יכול להסתובב מציין כמה מהר התמונה יכולה להשתנות.

אם התמונה משתנה בזמן איטי מדי נחווה תמונת צל (Ghosting), בפועל נראה את התמונה הקודמת משתלבת עם החדשה עד למעבר מלא לתצוגת השנייה. גיימרים שאוהבים משחקי FPS לא ירצו לראות תמונות צל בזמן המשחק. במשחק בקצב מהיר, ה- Ghosting יגרמו לאובייקטים על המסך להראות מטושטשים וכתוצאה מכך קשה יותר לכוון לדוגמא נשקים ולירות. מצד שני, צג עם זמן תגובה מהיר ייתן לנו תמונה חדה יותר מה שיהיה הרבה יותר טוב עבור גיימרים.

הבעיה היחידה עם זמן תגובה מהיר מאוד (1ms) היא פגיעה אפשרית בצבע המוצג על גבי המסך. כאשר הגביש מסתובב מהר מאוד הוא לא מספיק להציג את הצבע אותו נדרש באופן מייטבי ומיד נדרש להציג את הצבע הבא. דבר שבחלק מהמסכים יוצר פחות עומק בתצוגת הצבעים.

בשורה התחתונה, אם רוב המשחקים אותם אתם אוהבים הם FPS, אנו ממליצים לבחור מוניטור עם זמן תגובה של פחות מ -1ms. ולגיימרים שדורשים ביצועי צבע מעט יותר טובים , צג עם זמן תגובה של 4ms יהיה מפיק טוב.

Dell's latest monitors include the 240Hz Alienware 25 | Engadget

Dell AW2521HFL – מסך עם זמן תגובה של 1ms

בתיאוריה, זמן התגובה מהיר יותר, כך טוב יותר. אך כפי שציינתי לא תמיד כך הדבר ויש לפעמים שהצבע המוצג נפגע כאשר זמן התצוגה מהיר מאוד. הבדלי הצבעים לרוב מושפעים מסוג הפאנל. חלק מהפאנלים מציגים זמן תגובה מעולה ופחות חזקים בהצגת צבעים ווחלקם הפוך, על זה ידבר הסעיף הבא.

פרמטר נוסף שקשור באופן ישיר לזמן התגובה הוא השהיית קלט (Input Lag). בעוד שרובינו נתיחס לנתונים המוצגים לנו על גבי האריזה או במפרט הטכני כגון: קצב רענון וזמן תגובה, דווקא את הנתון החשוב של השהיית קלט יהיה קשה למצוא. הסיבה העיקרית לכך היא הבלבול בינו לבין זמן תגובה, דבר שיכול לבלבל את הצרכן ובעיקר לסבך את היצרן. בעוד שבדיקת זמן התגובה נעשית בקלות יחסית השהיית קלט (או חביון קלט) היא בדיקה מעט יותר מורכבת ויש לא מעט גורמים היכולים להשפיע על התוצאות, שחלקם אף לא קשורים באופן ישיר למסך עצמו. לכן, חלק מהיצרנים לא משקיעים מאמץ בבדיקת הנתון החשובה הזה.

אז מה זה אותו נתון מסתורי? כדי להסביר מה היא השהיית קלט נזוז חהצידה ממסכים ונתמק בבקר המשחק. ברור לנו שבזמן לחיצה על אחד הלחצנים בבקר (ג'ויסטיק) עובר זמן מסויים בין הלחיצה ועד שאנחנו רואים את התוצאה שלה על גבי המסך. אם כאשר הזמן הזה ארוך מידי (מעל 150 מילי שניה) נתחיל להבחין בהשהייה ויהיה לנו קשה יותר לשחק. עכשיו נחזיר למסכים, הסברנו שזמן תגובה הוא הזמן הנדרש למעבר של הפיקסל מצבע אחד למשנהו דבר המשפיע על איכות הצפייה. השהיית קלט, לעומת זאת, קובעת את זמן העיכוב בין כניסת אות המקור להצגת התמונה על גבי המסך. במילים אחרות, מהירות ואיכות האלקטרוניקה של המסך. נתון זה נמדד במילי שניות ומפרט הכולל השהיית קלט (Input Lag) מתחת ל150 מילי שניות זה נתון טוב ומספק.

ולגבי היצרנים, ישנם כמה צדיקים בסדום שבודקים ומציגים נתון זה. כמי שמעוניין בצגי גיימינג ומשחקים, עליכם לבדוק נתון זה , הסיבה לכך היא שאם תבחרו בצג זול שבסופו של דבר תהיה לו תגובה איטית או השהיית קלט ארוכה, ייתכן שחווית המשחק שלכם תפגע. זכרו, גם צגים עם קצב רענון גבוה יכולים להיות בעלי השהיית קלט בעייתית.

 

5. בחירה נכונה של "פאנל" – התאמה נכונה לצורך

יש 3 סוגים עיקרים של פאנלים: VA, TN, IPS. ההבדל העיקרי בינהם הוא בעיקר כיצד הקריסטל (הגביש) מסתובב בלוח ה- LCD. ראשית נסקור בקצרה את סוג הפאנלים, ובכך נדע איזה סוג פאנל מתאים לאיזה גיימר.

FPS – הטוב ביותר עבור שחקני(Twisted Nematic) – TN 

אופיו של לוח ה- TN הוא מהירות תגובה טובה ומחיר יחסית נמוך. כמו שאנחנו יודעים, אין דבר כזה מושלם והמשעמות של המחיר הזול באה ליידי ביטוי בעיקר בעומקי צבע לא מהטובים בשוק. חסרון נוסף של מסכים אלו היא זווית צפיה צרה ביחס לאחרים. עבור גיימרים שאוהבים משחקי FPS (משחקי ירי מגוף ראשון), פאנל מסוג TN הוא הבחירה הטובה ביותר, מכיוון שמה שלשחקני FPS זקוקים לו ביותר הוא קצב רענון גבוה וזמן תגובה מהיר, ובפאנל TN תמצאו את שניהם. דוגמא ליכולת הפאנל הוא קצב רענון גבוה גבוה במיוחד שיש רק לפאנלים האלו.

In-Plane Switching) – IPS) – ליוצרי תוכן וגיימרים שדורשים איכות צבע גבוהה

אופיו של לוח IPS הוא ביצועי צבע עמוקים ומדויקים, ולכן הוא מיועד בעיקר ליוצרי תוכן וצלמים אשר אוהבים לראות על גבי המסך את הפקת הצבעים הטובה ביותר. אם סוג המשחקים שלכם לא מתמקד בז'אנר ה- FPS (משחקי ירי מגוף ראשון) ואתם דווקא יודעים להעריך תצוגת צבע מגוונת ועמוקה, פאנל IPS עשוי להיות בחירה טובה עבורכם.

גם במקרה הזה יש חסרונות, פאנלי IPS "סובלים" מאפקט שנקרא IPS Glow. זו תופעה שגורמת לפאנל להציג צבעים באופן לא הכי מדויק כאשר עם מוצגים על רקע כהה או שחור, מה שגורם למסך להיראות כאילו הוא זוהר. הסיבה לכך היא מבנה הגבישים הנוזליים של הפאנל שעדיין לא הצליחו לפתור באופן מלא. יש אומנם התקדמות טכנולוגית בנושא אבל למי שאוהב משחקי אימה או רוצה לצפות על גבי המסך בסרטים יבחין בעיווט בעיקר כאשר יוצגו סצנות כהות בחדר חשוך.

האזורים הבהירים בקצוות לוח ה- IPS  הם מה שאנחנו מכנים IPS Glow

VA (יישור אנכי) – מושלם עבור חובבי קולנוע וגיימרים שאוהבים לשחק בחדר חשוך. 

אופיו של לוח ה- VA גבוה ביחס הניגודיות. זה מאפשר הצגה של "השחור" המושלם ביותר מ -3 הפאנלים. בצג LCD, אנחנו זקוקים למודול תאורה אחורית כדי להאיר את המסך, ולכן הצגת צבע "השחור" בפנל LCD פירושה למעשה להשתמש בקריסטלים נוספים כדי לבטל את האור אשר נפלט ממודול התאורה האחורית. והאופן שבו שזה נעשה בפאנל VA הוא היעיל ביותר, כך שהשחור המוצג כתוצאה מכך הוא הכהה ביותר, וללא אפקט הזוהר שקיים בפאנלים אחרים.

אתם שואלים את עצמכם "מה כל כך חשוב להציג שחור כהה אמיתי?" ובכן, גם אני שאלתי את עצמי עד שהסתכלתי על פאנל VA שכזה. בכל פעם שנצפה בסצנה חשוכה במסכים עם פאלים אחרים, לא משנה אם היא במשחק או בסרט, הרבה פרטים בסצנה יתמזגו לשחור יחיד. ותהמונה הופכת כהה מאוד וקשה להבחין בפרטים. זה מתרחש כשאין יחס ניגודיות מספק, אך פאנל VA עם  יחס ניגודיות גבוה יכול להציג תמונה לגמרי שונה ולהתגבר על בעיה זו. עבור גיימרים שמשחקים במשחקי הרפתקאות (בעיקר משחקי אימה עם סצנות חשוכות) זה פאנל אידיאלי.

 

Gone in 240 Hz: Lenovo' Legion Y25-25 'Fast IPS' Monitor w/ FreeSync at CES 2020

Lenovo Legion Y25-25 – מסך עם פאנל IPS

 

6. יחס ניגודיות – שחור VS לבן – תלוי באיזה סוג משחק אתם אוהבים לשחק

יחס ניגודיות מוערך לרוב על ידי "יחס ניגודיות סטטי" שמשמעותו יחס הבהירות של הבהירות המקסימלית של הפאנל (מסך לבן) והבהירות המינימלית (מסך שחור). השחור של מסכי LCD אינו שחור טהור. אם ניקח את המסך השחור לחדר חושך, תוכל לראות בקלות שהלוח עדיין "זוהר".

בדרך כלל, לפאנלים מסוג IPS או TN יהיה יחס ניגודיות סטטי של 1:1000 אך לפאנל VA יכול להיות יחס ניגודיות סטטי עד 1:3000, מה שאומר שתוכל לקבל תמונה מפורטת יותר. אך מכיוון שהיכולת לייצר יחס ניגודיות גבוהה קשורה מאוד לסוג הפאנל (בעיקר בפאנל VA), יהיה עליכם להקריב את זמן התגובה או ביצועי הצבע בכדי לקבל את התכונה הזו. לכן, חשוב מאוד להתמקד בדרישות ספציפיות מהמסך שתבחרו.

אז איך עושים נכון את שקלול הנתונים ברבים עד כה? אני מציע לגיימרים שאוהבים לצפות בסרטים או לשחק במשחקי קווסט/אימה או בכל משחק אחר שדורש פרטי תמונה גבוהים לבחור בפאנל VA בעל יחס ניגודיות גבוה.
שחקנים שרוצים להקריב מעט ניגודיות ולבחור פאנל IPS לטובת פרמטרים אחרים כגון זמן תגובה וקצב רענון עדיף ללכת על פאנל TN המהיר ביותר שאומנם פחות "יפה" בתצוגתו אך יאפשר לכם לנצח בכל משחק תזזיתי.

ASUS ROG Swift PG43UQ – מסך עם DisplayHDR 1000 וכיסוי של 90% מ- DCI-P3

 

7. סולם צבעים – sRGB, DCI-P3, NTSC

נושא תצוגת הצבעים הוא הפרמטר היחיד שפשוט צריך לראות בעיניים כדי להחליט. נוכל להכנס להסברים טכנולוגים עמוקים על ההבדלים בניהם אבל בשורה התחתונה זה עניין של העדפה אישית.

יש כל כך הרבה סטנדרטים לסולם צבעים . sRGB, DCI-P3, NTSC … וכן הלאה. כל תקן מכסה טווח שונה של צבעים. בדרך כלל משתמשים ב- "sRGB" כיחידה לתיאור הכיסוי כדי לשמור על המונחים פשוטים. ניתן להציג את נתוני הצבע בדרכים רבות אך לרוב הן מצוינות כ- 100% sRGB או אפילו 125% sRGB (המכסה יותר מסטנדרט sRGB). ככל שהמספר גדול יותר, כך המסך יכול להציג יותר יותר צבעים.

בעבר היינו הולכים לחנות כדי להתרשם מהצבעים ולבחור מה הכי טוב לנו. היום, כשרוב הקניות מבוצעות בצורה מקוונת וכמות אולמות התצוגה הולכים וקטנים, יהיה מעט קשה לבחור על פי העין. בנוסף כל אחד מאתנו הוא אדם שונה שרואה צבע באופן שונה. יש אנשים שרואים שמלה כחולה, יש אנשים שרואים שמלה שחורה ורוב סולמות הצבעים מאפשרים כיום כיוון ודיוק של הצבעים באופן דומה.

 

8. צג קעור VS צג שטוח – שאלת השאלות

לגבי צגים מעוקלים, זה באמת תלוי בהעדפה אישית.

רוב הגיימרים שאוהבים צגים קעורים אוהבים את התחושה הסוחפת שהיא מעניקה להם. יש שיגידו שהם מרגשים עטופים במשחק, שהם מרגישים בתוכו. מצד שני, גיימרים שלא אוהבים את הז'אנר הקעור, לרוב יטענו שמסך קעור גורם לתחושה עקמומית של התמונה. אותם גיימרים יטענו שאם התמונה לא תוכננה מראש בהתאמה לצג קעור, אז היא לא מתאימה לו, וכך נאבד את הפרופורציה של המשחק. ממש כמו כיפוף תצלום שטוח לפנורמה. מצד שלישי, כל אלו שמצדדים בטענות האלו, לא באמת יודעים באיזה מסך יוצרי המשחק השתמשו. ומעבר לזה, אם השתמשתם אי פעם במסך קעור, אתם כנראה כבר יודעים לבד אם האימרה הזאת נכונה או לא. שורה תחתונה מי שחווה מסך קעור והצליח להנות ממנו כנראה שלא יחזור אחורה לעולם.

המפרט הנפוץ כיום בשוק למסכים קעורים הוא 1800R, מה שאומר שהעקומה נחתכת ממעגל שיש לו רדיוס של 1800 מ"מ. לכן, ככל שהמספר קטן יותר, כך הצג יהיה קמור יותר. מסכי 1500R גם כן מתחילים להיות נפוצים לאחרונה.

 

ASUS TUF Gaming VG27VQ 27" 16:9 Curved 165 Hz FreeSync VA Gaming Monitor

ASUS TUF Gaming VG32VQ – מסך קעור בגודל 32"

 

 

 

Samsung Odyssey G9 Curved Gaming Monitor, 49 Inch, 240hz, 1000R, 1ms, 1440p, Black White: Amazon.co.uk: Computers & Accessories

Samsung Odyssey G9 – מסך קעור בגודל 49"

 

9. אז FreeSync או G-Sync?

סנכרון מסך זו אפשרות שמטרתה למנוע תופעה שנקראת "Screen Tearing" (בעברית – קריעת תמונה). הסיבה העיקרית לקריעת תמונה היא מכיוון שהצג וכרטיס המסך אינם מסונכרנים. כאשר המסך עדיין מעדכן את התמונה הראשונה, והתמונה השנייה מועברת אליו על ידי כרטיס המסך (מהר מידי), אתם תראו 2 תמונות במסגרת אחת. בדרך כלל המסך יחולק לשניים כאשר המחצית העליונה היא מהתמונה הראשונה והמחצית התחתונה היא מהשנייה. זה בדרך כלל מתקיים בסצנות מהירות.

הפיתרון של קריעת תמונה הוא סנכרון המסך וכרטיס המסך, אבל מי מסנכרן את מי? כאשר כרטיס המסך מסתנכרן עם הצג (כרטיס גרפי בעקבות המסך), אנו מכנים אותו V-Sync . אך הבעיה של V-sync היא שכרטיס המסך יציג את התמונה הבאה רק כאשר המסך אומר זאת, כך שהוא גורם לפיגור בקלט ולבעיות אחרות נוספות הקשורות לסינכרון.

בתחום כרטיסי המסך העולם נחלק לשניים. AMD ו-NVIDIA כאשר כל אחד מהם בחר לפתור את בעיית קריעת התמונה בדרך מעט שונה. AMD FreeSync ו- NVIDIA G-Sync, שניהם משתמשים בטכנולוגיות שונות כדי לאפשר לצג להסתנכרן עם כרטיס המסך, מה שמאפשר למסך להראות את התמונה רק כאשר כרטיס המסך מסיים את הראשונה. לא משנה אם מדובר ב- FreeSync או G-Sync, החשוב הוא להתאים בין השניים. המסך צריך לתמוך בטכנולוגיה הספציפית של כרטיס המסך שלכם.ASUS ROG Strix XG32VQ 32" Curved WQHD 144Hz FreeSync Gaming Monitor

ASUS ROG STRIX XG32VQ – מסך עם תמיכה ב- AMD FreeSync

 

מה קורה כאשר אין תאימות בין המסך לכרטיס הגרפי? אם קצב הרענון הוא מספיק גבוה (לפחות 144Hz) וכרטיס המסך  מספיק חזק, ההבדל בין התמונה הקודמת לתמונה הבאה יהיה מינורי וכמעט ולא מורגש. כך שגם אם מתרחשת קריעת תמונה,  וקצב הרענון גבוה אנחנו בקושי נבחין בזה.

על כל זאת שחקני FPS כבדים עשויים עדיין לחוש בהבדל מכיוון שמשחקי FPS בדרך כלל משנים את נקודת המבט שלהם במהירות רבה, כך שההבדל בין התמונה הראשונה לתמונה השנייה עשוי להיות גדול וכתוצאה מכך, קריעת המסך עשויה להיות מורגשת. אז אם אתה שחקן FPS, אנו ממליצים לך לשקול צג התומך ב- FreeSync או G-Sync וכרטיס מסך תואם. פורמט ה- FreeSync נפוץ יותר, כאשר במסכי גיימינג יקרים, נוכל למצוא תאימות ב-2 הפורמטים.

SAMSUNG | 27" Curved | G7 | Odyssey Monitor | Samsung Indonesia

Samsung Odyssey G7 – עם תמיכה ב- NVIDIA G-SYNC אך ללא AMD FreeSync

10. חיבורים ומחברים – להתמקד שבמה שנכון לגיימינג 

חיבור המסך הנפוץ ביותר הוא ה- HDMI או בשמו הארוך High-Definition Multimedia Interface. זהו חיבור היכול להציג  את כל הרזולוציות המוצעות כיום, כתלות באיכות הכבל ובתקן אותו הוא תומך.

ישנם לא מעט תקני HDMI ובעיקר שוק כבלים פרוץ שלא ממש ניתן להבין איזה כבל תומך באיזה טכנולוגיה. לא אכנס לפירוט סוגי הכבלים, רק אמליץ לקנות כבל איכותי של חברה מוכרת.

התקן החדש ביותר של HDMI נכון לזמן כתיבת הכתבה הוא HDMI 2.1 ובו נתמקד. HDMI 2.1 תומך במגוון רזולוציות וידאו וקצב רענון גבוהים יותר מהדורות הקודמים בדגש על  8K60 ו- 4K120, ורזולוציות עד 10K. בנוסף תומך התקן גם בפורמטי HDR דינמיים ויכולת רוחב הפס מוגברת עד 48Gbps.

ובעיניין הכבל. יש לו משקל רב והשפעה ישירה על איכות התמונה והיכולת לנצל את מלוא הרזולוציה. כבל איכותי יבטיח רוחב פס גבוה הדרוש להעברת וידאו 8K לא דחוס עם HDR. הוא צריך להיות כזה שכולל EMI נמוך (הפרעות אלקטרו-מגנטיות) המפחית הפרעות למכשירים אלחוטיים בקרבת מקום.

חיבור נפוץ נוסף הוא ה-DisplayPort שהופיע לראשונה בשנת 2006, בעוד ש- HDMI יצא בשנת 2002. שניהם סטנדרטים דיגיטליים, כלומר כל הנתוני הפיקסלים על המסך  מיוצגים כ- 0 ו- 1 ויש יתרונות וחסרונות לכל אחד מהתקנים.

נכון לעכשיו DisplayPort 1.4 היא הגרסה המתקדמת ביותר. המפרט של DisplayPort 2.0 יצא ביוני 2019, אך יש עדיין מעט כרטיסי מסך או מסכים המשתמשים בגרסה החדשה.

יתרון משמעותי ב- DisplayPort הוא שקצב הרענון המשתנה (VRR) הוא חלק מהתקן מאז DisplayPort 1.2a. בתצוגות עם קצב רענון קבוע, ניתן להציג פריים על המסך במרווחים קבועים ואחידים. אם פריים חדש אינו מוכן כאשר מרווח זה מגיע, הפריים הישן "מוחזק" על המסך עד לרווח הבא (Input Lag) , במקרה אחר תווצר תמונת צל (Ghosting) ויוצג מחצית מכל פריים (הישן והחדש) . לעומת זאת, בקצב רענון משתנה תהיה שמירה על קצב הרענון המותאם למוכנות הפריימים. קצב רענון משתנה מייצר תנועה חלקה יותר ומותאמות הפריימים ליכולות המערכת. 

יתרון נוסף שאולי יראה מינורי אבל לדעתי בעל משמעות הוא צורת הקונקטור. ב- DisplayPort ישנם ווים הננעלים לגוף אליו מחברים את הכבל, זאת כדי לשמור עליו מאובטח. זה אומנם דבר קטן, אבל בהחלט יעיל מאוד אחרי שלא מעט פעמים השתחררו לי כבלי HDMI מהמסך.

ישנם צגים עם חיבורים נוספים כגון חיבור כבל רשת או חיבור USB לטובת חיבור המסך לרשת ולהצגת תכנים ישירות למסך (SMRT TV), באופן אישי אני מאמין שכל אחד צריך לעשות מה שהוא טוב בו וכך גם מסך. אם המסך מיועד לגיימינג דעתי היא שצריך להשקיע בפונקציות הקשורות לגיימינג ופחות ביכולות פריפרליות אשר יכולות לייקר את המסך על חשבון פרמטרים חשובים אחרים הקשורים ליעודו המרכזי.

 

Samsung Odyssey G5 – מסך עם מחבר HDMI ומחבר DisplayPort 1.2

 

סיכום : דעה אישית – קל להסחף לתקציב גבוה

את נושא התקציב בחרתי להשאיר לסוף. הגדרת תקציב הוא תמיד אתגר שקל מאוד להסחף איתו עם הדרישות שכמעט תמיד מעלות את המחיר. לכן, חשבתי לסכם עם הנקודות  שבאופן אישי לא הייתי מוותר עליהם נכון לזמן כתיבת הכתבה.

מדובר בדעה אישית ואני סמוך ובטוח שלאחר קריאת הכתבה גם אתם תוכלו לבחור לעצמכם את המסך עם הפרמטרים שבעניכם הם החשובים ביותר.

אז מה הוא המסך האידיאלי מבחינתי ? לא משנה איזה תקציב תבחרו לדעתי מומלץ לבחור צג בעל קצב רענון של לפחות 144 הרץ. לאחר שתחוו מסך כזה אין דרך חזרה, ניתן להרגיש את ההבדל גם כאשר מזיזים את סמן העכבר או אפילו כשנזיז את החלונות בווינדוס. שנית, ממליץ להשקיע במסך עם רזולוציה של לפחות 2K, קצב התפתחות המשחקים, הכרטיסים הגרפים והמסכים מסחרר ומה שפעם נראה כדמיוני היום כבר סטנדרט.

והדבר האחרון (אותו ציינתי לאורך הכתבה) תזכרו שהאבא של המסך הוא הכרטיס הגרפי. כדי שתוכלו לנצל את יכולות המסך תהיו חייבים להשקיע בכרטיס הגרפי שעולה גם הוא לא מעט כסף.

שרשור תגובות: 10 הדברים שאתם חייבים לקחת בחשבון לפני שאתם קונים את מסך הגיימינג הבא שלכם

הצרפו אלינו לערוץ הטלגרם של HTmag

הכתבה בחסות ASUS.


15:00
  /  
25.12.2020