JVC עושה את זה שוב – המקרנים מקבלים שדרוג DTM משמעותי נוסף ל-HDR

אחרי שנה, JVC משחררת שדרוג קושחה מהפכני נוסף למקרני הדור האחרון שלה

7:48
  /  
08.12.2020
  

שוב זה קורה, חברת JVC שחררה קושחה חדשה לפני כשבועיים אחרי כמעט שנה של שקט.

הדור הנוכחי של מקרני JVC כולל את N5, N7 ו-את N9 (מקרן ה-8K eshift הראשון) הוכרז לפני שנתיים ויצא באיחור אלגנטי רב. עם שחרור המקרנים, איכות התמונה שלהם נחשבת כמצויינת, אך עם זאת היה ברור מאוד שתחום ה-HDR טעון שיפור משמעותי ומוצרים כגון MadVR Envy ו-Lumagen Radiance Pro הן דוגמאות למוצרים שמסוגלים היו לשדרג את התמונה באופן משמעותי.

באוקטובר 2019 JVC שחררה קושחה חדשה שהעניקה למקרנים אלה יכולות Dynamic Tone Mapping חכמות יותר. גרסא 3.10 (ו-3.11 הפנימית) הקפיצו את איכות התמונה באופן דרמטי. אם לפני הגרסא המקרנים התייחסו בקודש רב להצהרות ה-HDR של המקור הגרסאות הללו אפשרו לא רק תיקון ידני של רמת ה-HDR, אבל גם הוסיפה התאמות Frame by Frame או Scene by Scene עם DTM.

מה ה DTM?

בקיצור רב, DTM מאפשר התאמה חכמה יותר של תוכן HDR ליכולות האמיתיות של המקרן או המסך שלכם. הנחת היסוד של יוצרי התוכן גדול מהיכולות בפועל של המקרן או המסך שלכם – טמון שם יותר צבעים (לא תמיד) אבל בוודאות גם יותר טווח אור ממה שהמסך שלכם יכול לייצר. ההתאמה בין כל אלה יכולה להתבצע במגוון של דרכים וככל שהמנגנון עובד טוב יותר, כך איכות התמונה ישתדרג.

כמה זה משמעותי? מאוד.

עם השדרוג הקודם 3.10 ראינו שיפור דרמטי באיכות ה-HDR אך נראה ש-JVC לא הסתפקה בכך והכריזה לפני כמה חודשים על כך שהיא מתכננת שדרוג משמעותי נוסף שאותו קיוונו לראות בתערוכות סביב ספטמבר (ISE או IFA). מכיוון ששתי התערוכות הללו לא התקיימו כלל (או שהתקיימו וירטואלית) השחרור של הגרסא הסופית נדחה לנובמבר ושוחרר לראשונה לפני כשבועיים. מאז יצא לי לבדוק לא מעט תכנים עם היכולת החדשה, ולהכריז ש-JVC עשו זאת שוב.

גילוי נאות: למרבה הצער לא באמת ניתן לעשות השוואה הגיונית בין גרסאות קושחה (גם עם מקרנים שונים) ולכן מדובר כאן בביקורת ודעה סובייקטיבית לחלוטין.

חשוב לציין: התמונות נועדו להמחשה בלבד, לא ניתן להתרשם בפועל מצילם של תמונה של מקרן.

הפיצ'ר הראשון שהתווסף הוא THX Theater optimizer, שבהתחשב בפוקוס, המרחק, והנתונים של גודל ומקדם ההחזרה של המסך – המנגנון מתחשב ב-Lens shift והגדרות הנורה בכדי להוסיף תיקון לעוצמות האור ואיכות התמונה בהתאם.

איך זה עובד בפועל? השיפור עדין אך בהחלט מורגש, התמונה בהירה יותר ו "נכונה יותר". אבל השדרוג הכי חשוב הוא השינוי בהגדרות ה-HDR. מנגנון AUTO שמתחשב ב-metadata של המקור מתברר שוב ושוב כבעייתי מאוד ולא אמין. התמונה במרבית המקרים חשוכה מדי ולא לוקחת בחשבון את כל הפרמטרים כראוי. אם לפני כן, היו לנו הגדרות בהירות או כהות בלבד, השדרוג מביא לנו מדרג של שינויים שמאפשר לי למשל לעבוד עם נורה במצב Low (שמרוויח לי קונטרסט טוב יותר) מבלי שהתמונה הופכת חשוכה מדי בתכני HDR. השדרוג דרמטי מאוד בהופעה האחרונה של Kevin Hart שאלמלא הייתי מפעיל את האופציה הייתי צריך להעביר את המקרן למצב נורה גבוה, משהו שממש לא רציתי שיקרה. במצב 2 (הגבוה ביותר) התמונה פשוט הופכת ללא פחות ממפילת לסת – הוכחה נוספת עד כמה DTM טוב יכול לשדרג את התמונה.

ההבדלים מתחדדים לא רק בתלת מימדיות התמונה, אלא גם בפירוט ברקע. הצילום של קווין הארט כהה יחסית והפרטים ברקע נבלעים. עם המעבר למצב 2 התמונה הופכת לראליסטית עם פירוט רב הרבה יותר.

שינוי נוסף הוא פרופיל צבע חדש עבור BT 2020, אם קודם לכן לא ניתן היה לקבל BT2020 ללא פילטר כלל, כעת ניתן לבחור בין מצב BT2020 Normal (ללא פילטר צבע) לבין BT 2020 wide שיש בו צבעים מדוייקים יותר אך מעביר פחות אור כך שמי שפחות לחוץ על עוצמות האור יכול לקבל דיוק צבע יותר טוב, ומי שפחות לחוץ על דיוק הכיול יכול לסחוט כעת יותר תאורה מהתמונה.

לשרשור התגובות


7:48
  /  
8.12.2020
  

1