פינת הסטארט-אפ הישראלי – חברת SONOVIA כשטכנולוגיה חדשה יוצאת למלחמה בקורונה

והפעם בפינת בסטארט-אפ הישראלי על חברה שיוצאת נגד נגיף הקורונה עם טכנולוגיה אשר משולבת באופן יצירתי בבדים.
10:36
  /  
10.11.2020
  


פינת הסטארט-אפ הישראלי
היא תור טכנולוגי בו נסקור סטארט-אפים בתחילת דרכם. בכל פעם, נבחר חברת סטארט-אפ מתחום שונה, נסקור את החברה ונביא לכם סקירה מלאה של מוצריה.

בפינת הסטארט-אם הישראלי נסקור חברות אשר מציגות מוצר (B2C) חדשני ופורץ דרך שיש בו מרכיב טכנולוגי, זאת במגוון תחומים רחבים. הרצון הוא להגדיל את חשיפת החברה לקהל ובמקביל להציג כאן חידושים טכנולוגים מכל עולמות התוכן. 

המטרה שלנו היא לתמוך בקהילת הסטראט-אפים ולכן הכתבות וביקורת המוצר שנציג בפינה אינן ממומנות והדעות שנציג יהיו דעות נקיות וממוקדות כפי שנהגנו עד היום.

 

והפעם בפינה: חברת SONOVIA

חברת סונוביה נוסדה בשנת 2013 כאשר בראש מעיינה עמדה המטרה לפתח בד אנטי-בקטריאלי, על-ידי פיתוח שיטת ציפוי מהפכנית במהלכה מוטמעת בטקסטיל שכבת הגנה חיצונית, זאת באמצעות טכנולוגיה אותה נפרט בהמשך. המחקר החל באוניברסיטת בר-אילן, בלווי של מספר מדעני כימיה מובילים מהארץ ומהעולם.

כיום, פועלים בחברה במטרה להילחם בהתפשטות מחלות וזיהומים ברחבי העולם, בראשם נגיף הקורונה. הטכנולוגיה של החברה מציעה פתרון עבור תעשיית הבדים ומבוסס על שימוש בגלי קול ליישום הטכנולוגיה של wet-processing – כטכנולוגיה אשר ידידותית לסביבה.

בחברה מאמינים שבעזרת יישום הטכנולוגיה ניתן יהיה להפחית באופן משמעותי את כמות המחלות הנגרמות על-ידי בקטריות, פטריות ונגיפים. במיוחד כאשר תעשיית הטקסטיל נמצאה כתעשייה השנייה המזהמת בעולם .

בתחילת דרכה כיוונה החברה את פיתוחיה בעיקר לעולם הטקסטיל המסחרי כגון טקסטיל לבית חולים, בתי מלון ותעשיית הרכב. עם פרוץ הקורונה עשתה החברה חישוב מסלול מהיר מחדש והחלה בייצור מסכות פנים המתבססות על הפטנט אותו המציאה (SonoMask). תחילה ייצור המסכות היווה חלק קטן מפעילות מהחברה אך לאחרונה הגדילה את יצורן והחלה בשיווק רחב של מספר דגמים אותם נסקור בכתבה זו.

נתון חשוב נוסף שמאוד אהבתי לראות היא העבודה הישראלית. מדובר בחרה ישראלית שמייצרת את כלל מוצריה בישראל.

לאחר שנחשפתי לחברה התברר כי יש לה לא מעט קשרים עסקיים מעניינים מהסוג שאומר שכנראה יש כאן משהו חדשני. בראש ובראשונה קבלה החברה בשנת 2019 מענק של 2.4 מליון אירו מתכנית ה – SME של האיחוד האירופאי, דבר שרק בפני עצמו מעמיד את החברה בנקודת פתיחה חשובה.

הטכנולוגיה העומדת מאחורי הפטנט

הטכנולוגיה , המוגנת בפטנט, משתמשת באנרגיה על קולית  (סונו-טק) כדי להחדיר חומרים לתוך בדים, זאת כדי להקנות להם עמידות בשטיפה ותכונות אנטי נגיפיות, אנטי מיקרוביאליות, אנטי פטרייתיות ומניעת ריחות. בחברה משתמשים בנוסחה המוסיפה לבד המסכה תחמוצת אבץ בשיטה שנקראת קוויטציה ובאופן בטוח וידידותי לסביבה. תחמוצת האבץ שמוחדרת למסכות יוצרת תגובה הגורמת לשינוי המבנה של חיידקים ונגיפים וגורם להשמדתם, דבר המקנה הגנה לאדם העוטה את המסכה ולסובבים אותו.

החומר שנוצר כתוצאה מהתהליך מספק הגנה מוכחת מפני נגיפים, כולל מפני SARS-COV2, הנגיף שגורם לקורונה, ומפני כל סוגי הבקטריות והחיידקים (כולל חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה). המסכות שומרות על רמה גבוהה של הגנה מפני נגיפים וחיידקים גם לאחר שטיפות מרובות.

בחברה מצהירים שאין שום בד או מסיכת פנים אשר יעילה ב 100% כנגד חסימת העברת COVID-19. כדי להסביר כיצד סינון SonoMask משתווה ליעילות בסינון חלקיקים של 5 מיקרון אל מול N95 ניתן להעמיק בתרחישים בלינק זה. 

בחברה מסבירים שמסיכת פנים רגילה עשויה, במהלך שאיפה, לסנן 20-30% ממטען הנגיפים עם נטייה נמוכה יותר להידבק. עטית מסכת N95 עשויה שלא לספוג יותר מ -5%, אך עם זאת, האחוזים הבודדים האלו יכולים להישאר ולהצבר על המסכות מה שיכול להעלות את הסיכוי להידבק. עם זאת, במרקם האנטי-COVID-19 במסכה של SONOVIA המאומתת במעבדה ישנו נטרול של יותר מ -99% מהנגיף, אשר מקטין את הסיכון פי כמה וכמה.

מה עוד שיש הבדל משמעותי בנוחות לבישת המסכה על הפנים ובהרגשה האוורירית אותה היא מקנה בהשוואה למסכות ה- N95.

למי מאתנו שרוצה להעמיק  בטכנולוגיה, במחקרים ובדיקות המעבדה שבוצעו יוכל לעשות בלינקים הבאים: 

טכנולוגיית סונו-טק (סונוכימי)  – האיחוד האירפי – לינק

בדיקות מעבדה צד שלישי – לינק 1, לינק 2, לינק 3, לינק 4

פעילות החברה

חברת SONOVIA עובדת בימים אלו סביב השעון. המסכות ממלאות חלק ניכר מהיום יום של החברה. לצד מאמצי שיווק ומכירות החברה מקיימת פעילויות התנדבותיות, תרומות נרחבות לבתי חולים בארץ ובעולם ופיתוח עסקי שמבוצע במקביל.

לאחרונה נחתם הסכם בין ענקית התחבורה האיטלקית אדלר לבין סונוביה. במסגרת הסכם השותפות סונוביה תפתח טקסטיל אנטי־בקטריאלי לשוק התחבורה . טכנולוגיה זו תוטמע בקווי הייצור של חברת אדלר באירופה.

מה שאני אוהב בסנוביה הוא שלמרות שמדובר בשוק קטן יחסית, הם משקיעים גם בארץ. עם פרוץ הקורונה עשו בחברה כמה שיתופי פעולה מעניינים: החברה נתנה חסות לקבוצת רוכבי האופניים הישראלים בטור-דה-פראנס האחרון. החברה ייצרה מסכה לחודש מודעות בסרטן השד וחילקה אותה בבתי חולים בארץ. בנוסף תרמה החברה מסכות גם לעולים חדשים בשיתוף פעולה עם משרד העלייה והקליטה. נכון! זה שיווק מעולה, אבל אני מעריך חברות קטנות שמשקיעות גם בשוק הישראלי.

 

המסכות של סונוביה – SonoMask

המסכות של סונוביה עשויות מבד ייחודי ו"נושם" אשר הוספג בחלקיקי ננו-תחמוצת אבץ באמצעות אנרגיה על קולית אשר הוכח בבדיקות מעבדה כיעיל בהשמדת חיידקים, כולל כ-99.4% הצלחה בהשמדת נגיף הקורונה. בנוסף, הבד נבדק והוכח כיעיל בכ-99.9% בהשמדה של נגיפים שונים, גם לאחר 55 כביסות תעשייתיות בקצב סינון של 5 מיקרומטר, בהתאם להנחיות של ארגון הבריאות העולמי.

בכדי לבחון את המסכות של סונוביה קיבלנו לידינו כמה מהסוגים והעיצובים של החברה:

לחברה מסכות לנשים, גברים, נוער וילדים. כל אחת מהגזרות יכולה להגיע עם רצועות אוזניות או ראש.

קצת על המסיכות מהתנסות אישית

ככלל אגיד שהחברה עשתה עבודה טובה, המסכות מרגישות עמידות מאוד ואיכותיות. הדבר השני שמרגישים מיד עם לבישתן הראשונה היא קלות הנשימה דרכה אשר קלה יותר מכל מסכה אחרת שלבשתי (חד פעמיות ו/או N95 למיניהן) גם כאשר בוצעה פעילות גופנית בעצימות גבוהה.

העיצובים של המסכות וההבדל בין נשים לגברים תואם את רוב צורות הפנים. כאשר השתמש גבר במסכה המיועדת לנשים ולהפך דיווחו המשתמשים כי אכן היה להם פחות נוח וכי המסכה התואמת את מינם הייתה נוחה יותר וישבה על הפנים באופן נוח וצמוד יותר.

משימוש של שבועיים רצוף אציין כי המסכה עמידה, יציבה ונוחה מאוד לשימוש.

רצועות המסכה כוללות תפסן שנועד להתאים את אורך הרצועה לאדם הלובש אותה, התפסן עושה עושה עבודה טובה. הוא מספיק חזק כדי לקבע את הרצועות ומצד שני ההזזה שלו מתבצעת בקלות יחסית.

במקרה בו תבחרו ברצועות הראש, גם הם כמו רצועות האוזניים, ניתנות לכיוונון. אם כי לטעמי פחות נוחות לשימוש.

המסכות עברו מספר רב של כביסות (אחת המסכות עברה 10 כביסות מתוכן 5 במכונת כביסה) ונראה כי המסכה לא איבדה מהצבע ו/או מצורתה.

מסכות הילדים – ילדים אומרים מה שהם חושבים! אין להם מושג מזה ננו-תחמוצת ומה זה אנטי-בקטריאלי לכן חוות הדעת שלהם היא האמינה ביותר. עם לבישת המסכה לראשונה, 3 מתוך 3 הילדים התלוננו על תחושת סיבים שיוצאים מהמסכה. אציין כי גם אני הרגשתי זאת בלבישה הראשונה. לאחר שטיפה או שתיים במים בלבד התחושה נעלמה. על המסכה עצמה לא היו סימנים של סיבים ולא נראתה התפוררות של הבד. לאחר שימוש של יום שלם בבית הספר הילדים דיווחו שהיה להם הרבה יותר נעים לנשום דרכה והיא הייתה נוחה להם לשימוש.

 

כמה נקודות ששווה לציין

  • המסכות עם רצועות הראש לא היו נוחות לרוב המשתמשים (מבוגרים וילדים) – הייתי בוחר ברצועות ראש רק במקרים שנדרש להצמיד את המסכה טוב יותר לפנים או במקרה בו יש לאדם הלובש את המסכה כאבים באזור האוזניים.
  • הורדה רגעית של המסכה לאזור הסנטר נוחה פחות ממסכות חד פעמיות לאור העובדה כי רצועות הראש/האוזניים מהודקות סביב האוזן באמצעות תפסן.
  • לא ברור כל כך בכמה כביסות היא עומדת , במקום אחד כתוב 55 בשני 65 ובבדיקות המעבדה 100 פעמים. בפועל זה פחות קריטי מכיוון שיש 52 שבועות בשנה ומומלץ לכבס אותה כל שבוע כך שהיא תספיק לשנה בן כה וכה.
  • ילדים מתחת לגיל 6 עליהם היא נבדקה התקשו להסתדר עם המסכה (גם במידות הקטנות). רצועות האוזניים גדולות מידי עבורם ושארית החוט הייתה ארוכה מידי
  • ובצד השני, נראה שמסכות הגברים קטנות מעט עבור אנשים עם פרצוף גדול או מעט מלאים, הייתי ממליץ לחברה להוסיף מידה אחת נוספת לכל כיוון.
  • נשים ומייק-אפ – זה חסרון כללי של מסכות רב פעמיות אבל לאחר כשבוע עם מייק-אפ היה קשה להוריד אותו מהמסכה.
  •  חלק מהמתנסים במסכה התלוננו על גרד קל בפעמים הראשונות ללבישה, תחושה שעברה עם הלבישה השלישית/רביעית.

מחיר נכון לעכשיו – לדעתי עוד יכול שינוי

מחיר המסכה גבוהה יחסית ועומד על 170-200 ש"ח למסכה , תלוי בסוג ובכמות המסכות אותן תקנו.

חישוב קטן שעשיתי מביא אותי למסקנה שאני צפוי להוציא כ- 150 ש"ח לאדם בשנה על מסכות חד פעמיות בהנחה שכל אדם מחליף 2-3 מסכות ביום (או לפחות זה מה שהוא אמור לעשות). מכאן, שאם באמת המסכה תשרוד שנה שלמה היא משתלמת לקנייה.

אבל…. ויש כאן אבל גדול. בראייתי לקנות עכשיו מסיכה מ- SONOVIA זה לקנות משהו מסטארט-אפ בתחילת דרכו, ויש לזה משמעויות שהצרכן צריך להבין. אין מקום לדעתי לעשות חישובי עלות דקדקניים, הרי ברור לכולנו שכאשר החברה תתבסס היא לאט לאט תצליח להוריד עלויות יצור, תרכוש מכונות חדשות, תחתום על שיתופי פעולה עם יצרנים ותטייב את תהליכי העבודה. ואז? אז המחיר של המסכה או כל טקסטיל אחר שתייצר החברה ירד משמעותית. זה השלב שבו נמצאת סונוביה, בשלב בו המציאות קצת הפתיעה אותה (התפרצות הקורונה) והיא מנסה לעמוד בביקוש הרב עם מערך ייצור שהיה עדיין בשלבי הקמה והתבססות.

לסיכום

הקורונה השתלטה על חיינו, ואיתה צצו לא מעט חברות אשר מנסות לרכב על גל, חלקן הוקמו עם התפרצות המחלה וחלקן, כמו סונוביה, בשטח כבר לא מעט זמן. בחברת סונוביה פועלים במטרה להילחם בהתפשטות מחלות וזיהומים ברחבי העולם, בראשם נגיף הקורונה. הטכנולוגיה של החברה מציעה פתרון עבור תעשיית הבדים ומבוסס על שימוש בגלי קול ליישום הטכנולוגיה של wet-processing – כטכנולוגיה אשר ידידותית לסביבה.

מצד אחד, עבורי, רכישת מסכה מהחברה בשלב זה היא הימור. אך הימור מושכל, אני עוקב אחר החברה כמה חודשים והיא מתקדמת יפה ביחס לסטארט-אפ. היא מציגה מחקרים אמינים שמוכיחים את התאוריות אותן הציגה בתחילת הדרך.

רכישה במתווה של B2C בשלב זה היא תמיכה בתעשייה הישראלית וכולי תקווה שעוד חברות סטארט-אפ ישראליות יצליחו לגדול ולהתפתח גם בתקופה קשה זו.

בשורה התחתונה קניתי ונהנה מאוד מהשימוש

אתר החברה : sonoviatech.com

שרשור תגובות : פינת הסטארט-אפ הישראלי – חברת SONOVIA כשטכנולוגיה חדשה יוצאת למלחמה בקורונה

 


10:36
  /  
10.11.2020
  

1