ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive. את מי לקנות?

שתי מערכות המציאות המדומה הנחשבות בשוק,  נחתו אצלנו ובדקנו - מי הכי טובה ומי תתן לנו תמורה טובה יותר לכסף ...

7:00
  /  
10.07.2016
  
מאת: אלי חבוש

משחר ילדותנו תמיד רצינו לשנות את המציאות המשעממת בה אנחנו נמצאים, הרי מה זה לשבת במשרד ולכתוב כמה שורות קוד במחשב או לריב שוב עם קולגה על מידת הקור במזגן לעומת לחימה פנים מול פנים עם מפלצת חדת שיניים כשלגופנו רק חרב ומגן מעץ?

בשוק היום קיימות שתי שחקניות עיקריות שאת המערכות שלהן ניתן לרכוש כאן ועכשיו – האוקולוס ריפט וה HTC VIVE. האוקולוס ריפט החלה כפרוייקט קיקסטראטר לפני תקופה ארוכה ודובר עליה רבות. היא אחת המערכות המשמעותיות הראשונות שאפשר אף להגיד שהיוותה את תחילת גל המציאות המדומה אותו אנחנו חווים היום.

HTC VIVE לעומת זאת, שייכת לחברת HTC שמדשדשת כבר תקופה ארוכה בתחום המובייל שלה ופתאום, משום מקום, הגיחה לעולם ה VR והוציאה את אחת ממערכות המציאות המדומה הטובות שיש היום בשוק.

סרטון VIVE נגד OCULUS (צילום ועריכה: שחר שושן)

לפני שנצלול להבדלים ולתחרות ביניהן, נזכיר כי נכון – אנחנו יודעים שקיימות אפשרויות שונות למציאות מדומה כמו ה GEAR VR  של סמסונג (עם פלטפורמת אוקולוס), משקפי Open Source למיניהם ואפילו את משקפי הקארדבורד של גוגל והקצת יותר מקצועיות שניתן למצוא באתרים סינים אחרים.

אבל, וזה אבל גדול – הבא שישווה את מערכות האוקולוס או ה VIVE לאחד ממשקפי ה VR האלה, פשוט תנו לו סטירה מצלצלת ותעירו אותו מהחלום בו הוא נמצא. אין בכלל מה להשוות והחוויה שיקבל הצופה היא כמעט שונה לחלוטין. אבל למה סטירה תשאלו ולא להסביר לו בצורה נעימה את ההבדלים? טוב ששאלתם, כי זו אחת הבעיות השיווקיות של מערכות המציאות המדומה. לא משנה מה תעשה ומה תגיד, את החוויה של מציאות מדומה אמיתית לא ניתן להעביר בהסברים ואין שום תחליף להתנסות אמיתית באחת מהמערכות. כל חבר שהזמנתי אלי הביתה להתנסות ב HTC VR, גם כאלה שמכירים את התחום, יש להם משקפי VR רגילים בבית וראו סרטונים על מערכות מציאות מדומה, יצאו תמיד נדהמים מההדגמה.

ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive

שני חייזרים במרחב המדומה. אוקולוס ריפט מול ה HTC VIVE

את הביקורת הראשונית שלנו על מערכת ה HTC VR כבר ראיתם, הכוללת את דרכי ההתקנה של המערכת וההתנסות הראשונית. אך משום שרבים מתלבטים האם לרכוש את ה VIVE או את האוקולוס ריפט (בקצת פחות כסף), החלטנו לעשות בדיקה, ראש בראש בין שתי המערכות.

לצורך כך, הזמנו את שחר שושן, עורך אתר Wisebuy שהגיע עם מערכת האוקולוס ריפט שלו שכבר אצלו מספר חודשים וביחד התנסינו בשתי המערכות.

נתחיל במשעמם.

המפרט ודרישות המערכת:

תתפלאו אולי לשמוע אבל לשתי המערכות מפרט די זהה – לשתיהן שני מסכי OLED ברזולוציה של 2160X1200 עם קצב רענון של 90HZ ושדה ראייה של 110 מעלות. לשתיהן יש מיקרופון מובנה, ג'ירוסקופ וחיבורי HDMI ו USB. השונה כאן הוא שיטת המעקב כשאצל האוקולוס היא על ידי מצלמה המונחת מול המשקפיים (בדומה לשיטת קינקט אם תרצו) ושיטת המעקב של ה VIVE מתבססת על חיישני לייזר על גבי הקסדה והבקרים ומשדרי לייזר המותקנים על הקירות. 

אבל לא רק מפרט זהה, גם דרישות מערכת זהות. כשכפי שכבר דיווחנו בעבר, רכישת אחת ממערכות המציאות המדומה האלה אינה נגמרת רק בזה, אלא יש צורך לרכוש, למי שאין לו כבר בבית, מחשב שיתאים למציאות מדומה. מחשב כזה דורש מעבד גרפי חזק בעל רענון של 90HZ לשניה (זאת אומרת שהתמונה מתרעננת 90 פעמים בכל שניה!). חשוב לצרף את עלות המחשב לתקציב הכולל משום שמחשב כזה מגיע לאלפי שקלים תוספת למערכת המציאות שרכשתם.

  • כרטיס מסך: שתי המערכות דורשות NVIDIA GEFORCE 970 או מקביל לו – Radeon R9 280 ל HTC VIVE או AMD 290 לאוקולוס.
  • מעבד: המעבד המומלץ בשתיהן הוא מעבד דור רביעי של אינטל – i5 4590.
  • זיכרון RAM: האוקולוס ממליץ על 8GB וה HTC VIVE על 4GB בלבד

עיצוב ונוחות

שתי מערכות המציאות מחוברות בכבל למחשב ואינן אלחוטיות. ברור שהדבר פוגם בנוחות השימוש במערכות אך משום שהאוקולוס מיועד לשימוש בישיבה או עמידה בלבד, חוסר הנוחות והסרבול מתבטא יותר במערכת ה VIVE, שם היתרון של להסתובב בחדר, נושא איתו גם את אי הנוחות של הכבל המשתלשל אחרינו.

משקפי האוקולוס נראים מעט קטנים ומרובעים יותר בעוד שמשקפי ה VIVE גדולים במעט ובעלי צורה מוזרה בשל החיישנים הרבים המקיפים אותם. המשקל של המשקפיים כמעט זהה עם יתרון קטן לאוקולוס.

ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive

משקפי האוקולוס. מרובעים וסטנדרטיים יותר

בשתי המערכות ניתן להשתמש עם משקפיים אך הבדל גדול ומשמעותי ביניהם גילינו כשמשקפי האוקולוס לא אוטמים באופן מוחלט את הפנים כך שאור חודר מבעד לתחתית המשקפיים, מהאף, ואפילו ניתן לראות את הרצפה ואת הרגליים, דבר שהורס את האימרסיביות (תחושת המציאות המדומה). במשקפי ה VIVE אין את הבעיה הזו והם אוטמים את המבט באופן מלא.

ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive

באוקולוס אין אפון וניתן לראות את הרצפה

גם נוחות השימוש במערכת שונה בין המערכות כשהיתרון של האחד הוא החיסרון של השני. וכך, על מנת להשתמש באוקולוס למשל לא תצטרכו יותר מלשבת בכסא בעוד שלקבלת חוויה טובה יותר ב VIVE, תצטרכו לפנות כמעט חדר שלם לצורך כך. אז נכון שזו בעצם החוויה (ועל כך בהמשך), אבל השימוש באוקולוס החל מההתקנה ועד השימוש עצמו, מהיר, לא דורש הרבה ונוח.

מאפיין נוחות נוסף נמצא אצל האוקולוס. מערכת של הריפט מובנות אוזניות על גבי המכשיר בעוד שב VIVE יש צורך להשתמש באוזניות חיצוניות. אמנם יש כאלה שיעדיפו שימוש באוזניות איכותיות משלהם על פני שימוש באלו המובנות ובנוסף, שימוש באוזניות חיצוניות על גבי ה VIVE נותן אטימה טובה יותר סביב האוזן אך עדיין העובדה שהאוזניות נמצאות פשוט שם, מובנות במערכת, נוחה הרבה יותר מאביזר נוסף שצריך להלביש על עצמך.

ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive

האוזניות המובנות באוקולוס. לשם הנוחות

מה בחבילה?

החבילה של ה HTC VIVE היא חבילה ענקית עם המון אביזרים ותחושה כאילו רכשנו כסא מאיקאה ונדרשים עכשיו להרכיב אותו. כבלים רבים, חיישני לייזר, הקסדה, מתאמים ושני בקרים. אפילו ספוג תחליפי ומנקה עדשות.

האוקולוס לעומת זאת מגיע באריזה קטנה יותר ומוצנעת עם המצלמה, משקפי האוקולוס, כבלים, שלט קטנטן לשליטה בסיסית ובקר משחקים של XBOX.

התקנה

פה היתרון של האוקולוס ברור. את האוקולוס מתקינים על ידי התקנת המצלמה שמקבלים איתו. מחברים את המצלמה למחשב, את קסדת האוקולוס מחברים בכבל HDMI גם למחשב, מורידים את תוכנת האוקולוס למחשב וזהו למעשה.

ה HTC VIVE מורכב יותר יחסית להתקנה כשאותו יש להתקין דרך קופסת חיבורים עם שלושה כבלים למחשב ובנוסף יש להתקין 2 משדרי לייזר בקירות החדר (אחד בכל פינה) בגובה של מעל 2 מטר.

חווית השימוש

למרות המפרט והרעיון הזהה בין שני המכשירים, חווית השימוש שונה. המפרט הזהה מציג את המשחקים בצורה חדה וזהה כמעט אחד לשני. בשתי המערכות ניתן להבחין פה ושם בפיקסלים (לא עניין נורא אם הראש שלך במציאות ואתה לא מחפש פיקסלים). ההבדל העיקרי הוא בשני דברים: האפשרות במכשיר ה VIVE לזוז במרחב החדר ושני הבקרים שמקבלים עם מערכת ה VIVE ואמורים לדמות ידיים, כלי נשק וכל מה שהמשחק שלנו יחליט.

ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive

אלי צופה בדינוזאור שבדיוק חלף מעליו. אוקולוס ריפט

השימוש באוקולוס, למעט "חוויות" אחדות כרגע, הוא שימוש בישיבה או עמידה (מצב סטטי) כך שהתחושה עם ה VIVE מציאותית יותר כשאנחנו מהלכים ממש באופן פיזי במרחב החדר שלנו כאילו אנחנו נמצאים כרגע. בנוסף, ולפחות עד שבקרי ה TOUCH יגיעו גם לאוקולוס, השימוש בבקרים של ה VIVE משלימים את תחושת המציאות. עם השימוש בבקרים אתם תרגישו כאילו אתם באמת מחזיקים אקדח ביד ולמרות שהארגונומיה דומה יותר ל STICK מלמשהו אחר, עדיין תתקבל התחושה כאילו אנחנו מחזיקים משהו ביד.

ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive

שחר שושן מפלח חץ בעוד דמות סוררת במרחב הדמיוני שלו

 ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive

מממ…אבל אני זוכר שכיביתי את התנור

 

בקרי ה TOUCH של אוקולוב אמנם עדיין לא הגיעו לשוק, אך נראה שהארגונומיה שלהם טובה יותר משל ה VIVE כשהם מעוצבים פיזית בצורה שתיצור לנו תחושה אמיתית יותר של אחיזה.

משחקים

מאוד מוקדם לדון בחלק הזה של ההשוואה. שתי המערכות עדיין בתחילת דרכן ושתיהן עדיין לא מזהירות במגוון המשחקים כשרוב המשחקים הם בעצם מעין "חוויות" קצרות או משחקים באורך קצר ולא טייטלים מוכרים באורך מלא. מספר מקורות טוענים שלפי נתוני STEAM למשל, מערכת ה VIVE נמכרת במספרים של כפי 2 ממערכת האוקולוס. לא בטוח עד כמה המספרים האלה אמינים שכן הם מתבססים על נתוני STEAM בלבד ולא על מספרי פלטפורמת האוקולוס.

ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive. את מי לקנות?

מרכז המשחקים של האוקולוס. ניתן לשחק גם ב VIVE

עם זאת, המשחקים באוקולוס נראים בוגרים יותר ומוכנים יותר למשחקים של ממש בעוד התחושה במשחקים של ה VIVE שאלה עדיין ברמת הבדיקה או לא מושלמים למשחק שלם מלבד לקבל אפקט וואוו קצר.

אצל האוקולוס שיחקתי במשחק הנקרא Luckys Tale, משחק בעל גרפיקה מעולה בו אנחנו מביטים על השחקן שלנו במבט צד שלישי ומזיזים אותו באמצעות בקר משחקים רגיל. סגנון המבט החדש הזה נותן לנו זוית אחרת על המשחק ולפעמים אנחנו צריכים להשתמש בראש שלנו כדי לחפש יהלומים שהשחקן צריך למצוא במרחב.

חוץ מהמשחק הזה, חוויתי את הדגמת החוויות ב DreamDeck של אוקולוס. מדובר בסרטונים קצרים מאוד שמציגים את חווית ה VR. נראה מעולה וחד, אבל עדיין מדובר רק בחוויות ולא יותר מזה.

על ה VIVE אמנם כבר דיברנו אבל שם המשחקים אינם ארוכים אבל מדהימים באימרסיביות שלהם ונותנים חשק של עוד ומשתמשים בצורה טובה במרחב ובבקרים. כך למשל ניתן לשחק ב Fruit Ninja כשאתם ממש אוחזים בחרבות ומפלחים פירות תמימים או במשחק עם חרב ג'דיי ועוד משחקים בהם הידיים שלכם משמשות גורם פעיל במשחק.

ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive. את מי לקנות?

הא לך אבטיח אכזר. Fruit Ninja

ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive. את מי לקנות?

אבל, אחד היתרונות כאן, הוא האפשרות לשחק במשחקי אוקולוס גם על ה VIVE. הפיתרון הזה אמנם כרגע אינו פיתרון רשמי מהקופסא אלא דורש הרצת קובץ צד שלישי כדי לאפשר הרצת משחקי אוקולוס. הרוב הגדול עובד ללא כל בעיה וכך יכלתי לחוות גם את משחקי אוקולוס על גבי ה VIVE ומשום שמשחקי אוקולוס ניתן לשחק ב VIVE ולא ההיפך (כי אין לאוקולוס מרחב ואין בקרים מתאימים כרגע), ברור ששיקול רכישת המכשיר הופך לקצת שונה.

משחק נוסף שעבר אדפטציה ל VR ועובד באופן מושלם ממש, הוא Minecraft. המשחק כאילו נכתב עבור ה VIVE והתנועה במרחב והשימוש באביזרים השונים שם עובד ללא כל בעיה. למעשה, זהו המשחק הכמעט יחיד שהילדים שלי משחקים בו היום על גבי ה VIVE.

ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive. את מי לקנות?

 

Minecraft – ממש לטייל בעולם

ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive. את מי לקנות?

 

להשתמש בבקרים בצורה מושלמת

 

ישנן עוד דרכים להריץ משחקים נוספים ואפשר אפילו להריץ כל משחק מחשב כמעט שתרצו (גם כזה שלא תוכנן ל VR) על ה VIVE. הדיעות כאן כבר חלוקות ואמנם עדיין לא ניסיתי משחקים שלא נכתבו ל VR, אך הדיבור ברשת אומר שמשחקים כאלה יוצאים תחושת בחילה בעיקר משום שהתנועה במרחב אינה טבעית ולא נכתבה מראש ל VR.

מחיר

האוקולוס עולה היום 600 דולר, פחות מה VIVE שעולה היום 800 דולר. אבל אם ניקח בחשבון את בקרי ה TOUCH שיימכרו בנפרד, ייתכן ונגיע לאותו המחיר.

אז מי יותר טובה? את מי לרכוש?

החיסרון הבולט של ה VIVE למול האוקולוס הוא הניידות. בעוד שאת האוקולוס ניתן לנייד החוצה, לחברים, משפחה או כל מקום שתרצו, הרי שה VIVE קצת קשה יותר לניוד (למרות שאפשרי). בכל זאת, עבור שניהם תצטרכו לנייד את המחשב גם ככה. יתרון נוסף של האוקולוס לעומת ה VIVE הוא האוזניות המובנות במכשיר שאת זה ל VIVE אין למרות שמשתמשים רבים דווקא מעדיפים זאת כך. אבל היתרון הבולט כרגע הוא בגרות המשחקים אצל האוקולוס, שם תוכלו למצוא משחקים באורך מלא כמעט ולא רק הצגת יכולות קצרות של משחקים. אמנם העניין אמור להשתנות לטובת ה VIVE (או לפחות כך ניתן לקוות) אך זה המצב כרגע למרות כניסה של כ-5 משחקים חדשים כל יום לפלטפורמת ה VIVE.

נכון שהמבחן העיקרי יהיה במגוון המשחקים שניתן לשחק בכל פלטפורמה אך אם תוסיפו לכך את העניין שעל מערכת ה VIVE ניתן פשוט לשחק גם במשחקי אוקולוס (או רובם) הבחירה תהיה כבר קלה הרבה יותר.

מלבד החסרונות הללו של ה VIVE לעומת האוקולוס, הרי שעבורי הבחירה היא די פשוטה וברורה. בין שתי המערכות, עדיין הייתי בוחר את ה VIVE. המערכת של HTC פשוט נותנת חוויה טובה בהרבה מזו של האוקולוס. העובדה שניתן להסתובב במרחב, לגעת ולהתממשק עם חלקים במשחק באמצעות הבקרים האלחוטיים, מקנה ל VIVE יתרון שקשה לגשר עליו.

ומי שחושב שדעתי, כבעל VIVE אולי משוחדת, הרי שדעתו של שחר שושן, בעל מערכת האוקולוס, היתה זהה למדי ובראייה לאחור, אמר שכנראה היה רוכש גם הוא את ה VIVE.

אלא שבסיכומו של דבר, שתי המערכות היום אינן ממש בשלות למשתמשים רגילים. ההתקנות לא פשוטות, הדרישות גבוהות ועולות כסף ואין עדיין ממש משחקים מרשימים שיחזיקו אותנו זמן רב מול המשקפיים ואם אתם לא לחוצים כרגע למערכת מציאות מדומה, הייתי ממליץ להמתין, להמתין שהמערכת תהיה בוגרת יותר ושייצאו משחקים מרשימים יותר ומי יודע? אולי עד אז תצא VIVE2 או אוקולוס2. למעשה, גם שחר שושן וגם אני המעטנו במעט מאז רכישת הפלטפורמות בשימוש בהן וכרגע, לפחות אצלי, היא בשימוש כדי להדהים מחדש חבר שעדיין לא חווה את ה VIVE והמבט המשתאה שלו ותרועות ההנאה בהחלט מחזירים לי את הביטחון ברכישת המכשיר. הילדים שלי אמנם עדיין משחקים במערכת כל יום ואפילו רבים עליה, אך מבחינתי דרכינו ייפרדן כשייגמרו לה המשחקים או כשלי ייגמרו החברים, מה שיבוא מאוחר יותר.

יש לכם שאלות נוספות? מוזמנים לשאול בפורום בקישור למטה

 

לדיון בנושא: ראש בראש: Oculus Rift נגד HTC vive. את מי לקנות?


7:00
  /  
10.7.2016
  
מאת: אלי חבוש

1