הקדמה
המקרן הינו תואם מוחלט של הסדרה האחרונה והשוני היחיד הנראה לעין, הוא בפאנל החיבורים עליו נדבר בהמשך. בקרביים, סוני השתמשה במעבד ה Reality Creatioin הנמצא במקרני ה 4K שלה, דבר המוביל את המקרן ליכולת עיבוד תמונה פנטסטיות.
שינויים נוספים הבולטים במקרן הם יכולות ה IP Control. שליטה במקרן דרך המחשב, כולל יכולות כיול דרך תוכנה חיצונית המשווקת בחינם למפיצים.
תכונות חדשות נוספות הן יכולת עדכון קושחה בעזרת חיבור USB. בהירות המקרן שופרה מ 1700 אנסי ל 1800 אנסי. זמן התגובה שופר משמעותית ל 22 מילי שניות (עובדה ההופכת את המקרן, למקרן גיימינג מצויין) וסוף סוף תדרי רדיו (RF) במקום אור אינפרא אדום (IR) לסנכרון משקפע התלת מימד, מה שאומר, משקפיים קלים יותר, זולים והרבה יותר נוחים לעיניים.
מבנה המקרן
סוני שומרת על עיצוב ומבנה חיצוני זהה של המקרן כבר מספר דורות ולומר את האמת, אין באמת סיבה לשנות מוצר שנראה ומרגיש מצויין. ניתן להשיג את המקרן בצבע לבן מבריק ומרשים המתאים לסלון או בצבע שחור פיאנו המתאים מאוד לחדרים יעודיים. לצורך הבדיקה קיבלנו את המקרן השחור.
בחזית המקרן ובמרכז נמצא מכלול העדשה. מעט מאכזב שמקרן ברמה הזו עדיין משתמש במכלול ידני (זום, פוקוס, תזוזה בשני צירים) מה שגם אומר שאין זכרון עדשה מלא. העדשה היא בזום של 1.6, וזה מאפשר חופש התקנה סביר. מימין לעדשה נמצא חיישן האינפרה-אדום לשלט. משני צידי העדשה ובזווית של כ-20 מעלות נמצאים פתחי יציאת האוויר החם אשר ממשיכים לצד שמאל ולצד ימין.

חזית המקרן

מכלול העדשה והחוגות

פנל הבקרה

פאנל החיבורים

בית הפילטר גם הוא נמצא בתחתית המקרן סמוך לרגליות. השחרור הוא פשוט ע"י לחיצה על שני קליפסים.
השלט

משקפי תלת מימד
תפריטים



כיול ומדידות
במצב Reference, טמפרטורת הצבע בהגדרת D65 היתה 6377 קלויין מעט נמוך מהתקן. במצב Cinema film 1, המצב השתפר והגיע ל-6450K – קרוב מאוד ליעד. מדידות צבעי הבסיס היו מצוינות (בול על הגרף),

גרף מושלם של צבעי ה-color gamut במצב Reference

החתימה הספקטרלית של המקרן

כיול RGB מושלם של המקרן

כניסה לתפריט כיול ה Panel Alignment והבאנו את המקרן למצב כיול מושלם גם בצידי התמונה וגם במרכזה. גם במקרן זה כמו ה -55 לאחר כיול הפאנל, ה-Convergence הוא קרוב למושלם. עם זאת, לפיקסלים הכחולים היה מין הילה (blooming) עדינה, שככל הנראה מעט פוגעת בחדות המקרן. ממרחק של מספר סנטימטר התופעה די נעלמת.

כיול ה Panel Alignment

תפריט תיקון הגאמא

גרף הגאמא שקיבלנו
במצב ECO, הנתון יורד ל-50cd/m2 (כלומר 14FL), כמחצית מהתקן שאנחנו שואפים אליו. כמובן שהדבר מקפיץ את הקונטרסט ומשפר את השחורים.
בדיקות האחידות (uniformity) נתנו ממוצע של מעל 90%. לא זכור לי מקרן כל כך אחיד לאורך המסך שלו – גרף כזה מושלם נדיר ביותר בעולם התצוגות כולו. הפאנל היה נקי לגמרי מקצה אחד לקצה השני.

גרף האחידות המושלם
במדידה זו במצב Reference קיבלנו תוצאה של 100ms ובמצב Gaming תוצאה מעולה של 21.7ms, משמע, המקרן מצויין לגיימינג ! זהו אחד השיפורים שסוני הצהירה עליהם כשיפור לדגם ה-55, וכמו שאתם רואים, היא באמת עומדת במילה.

עפר דוגמן הבית בעת מדידית LAG
עיבוד תמונה ( Contrast Enhencer ,Motion Flow, Reality Creation)
מנגנון ה Motion Flow שתפקידו "להחליק" את התנועה ע"י יצירת תמונה חדשה על בסיס התמונות הקודמות והבאות ברצף והכנסתה בניהם. המטרה היא לייצר תנועה חלקה ותמונה חדה יותר בעת תנועה של המצלמה ולמנוע ארטיפקטים ורעידות (Judder).
לסוני 65 ארבעה מצבים, Off, True Cinema, Smooth Low and Smooth High. העדין מבין המצבים הוא ה- True Cinema. הוא מצליח במעט בהחלקת הרעידות בתמונה, הוא בהחלט לא מפריע למי שאינו אוהב את האפקט, והוא מומלץ לסרטים. במצב Smooth Low כבר יש למנגנון השפעה דרמטית והרעידות כמעט ונעלמות (זה אגב המצב המועדף עלי).
את ההפתעה הגדולה קיבלנו במצב Smooth High. בעבר, כאשר השתמשנו בערכי הקיצון של המנגנונים האלה, קיבלנו תמונה מלאכותית ובלתי נסבלת. הפעם, הפעלנו את התבניות הכי קשות, קטעי הווידאו הכי מאתגרים והמנגנון הצליח להוציא תוצאות מופלאות בכולם. החלקת התמונה הייתה מושלמת. זה גם מאוד מטעה, כי זה נותן מעין אפקט של "חידוד" – הרזולוציה בתנועה השתפרה באופן דרמטי. זו הפעם הראשונה שאני אומר שכדאי לבדוק את המצב הזה ויש מצב שתרצו להישאר איתו.
בבדיקת ה Jaggies התוצאה שקיבלנו הייתה מצוינת באזור ה-4-5 מעלות שזו תוצאה מצויינת

למנגנון יש מצבי שליטה ברזולוציה – כלומר, התמונה "תתחדד" ככל שנגדיל את הערך. ההמלצה שלי להשאיר על 20. אני לא אתפלא שצופים (חובבי דארבי למשל) יעלו את הערך אפילו ל 50. האפקט על התמונה הוא דרמטי ובהחלט מרשים.
הקרנה בדו מימד
ה Motion Flow פשוט נהדר, גם במצב הגבוה וגם בסצנות קשות מאוד לעיבוד, נותן תמונה חלקה, חדה, מציאותית. מרשים !







הקרנה בתלת מימד
התמונה בתלת מימד כמעט מושלמת. ראיתי סרטים מלאים (לא קטעים). לעיתים בתחילת הסרט יש תחושת הבהוב קלה (בסצנות בהירות) שנעלמת לאחר מספר שניות עד אשר העיניים מתרגלים לשידור.
לא נצפו תופעות כגון Ghosting או Crosstalk. הבהירות טובה, שחזור הצבעים מצויין וכמובן שכל מנגנוני עיבוד התמונה פעילים.



מפרט טכני
עוצמת תאורה: 1800 אנסי לומנס.
קונטרסט:1:120,000
חיבורים:
- 2 כניסות HDMI בתקן 1.4
- כניסת USB לצרכי עדכון קושחה
- כניסת רשת לצרכי IP Control
- כניסת SERIAL להתקני בית חכם
עדשה: זום/פוקוס ידנית זום של X1.6, יכולת תזוזה ידנית בציר האופקי והאנכי.
מידות: רוחב 41 ס"מ X גובה 18 ס"מ X עומק 46 ס"מ.
משקל: 9.6 ק"ג
סיכום וציונים
בטווח המחירים הזה מדובר במקרן הקולנוע הביתי הטוב ביותר ! התמונה של המקרן נהדרת, פאנצי'ית, עיבוד תמונה פנטסטי ששופר מקודמו ה- 55. מקרן מעולה לגיימינג, הלאג הכי נמוך שמדדנו אי פעם. זה לא מפתיע לאור העובדה שסוני התחזקה מאוד בעולם הגיימינג עם ה-PS4 בשנה האחרונה.
מגנוני עיבוד תמונה שיכולים בהחלט להוות reference למקרנים אחרים. Shadow Details מצויינים. מורגש שיפור גם בצמצם החדש ביחד לדור הקודם: HW55. המעבר בין צמצם פתוח לסגור נעשה מהר יותר, שקט יותר ומורגש פחות. השיפור הזה לא הוכרז בשום מקום, אבל חשים בהבדל מהדור הקודם. גם במצב תלת מימד או במצב נורה HIGH, המקרן חרישי לחלוטין. תלת המימד מעולה, והמעבר ל-RF עשה למקרן טוב. חבל רק שסוני לא מספקים משקפי תלת מימד עם המקרן.
האם כדאי לשדרג? מי שמחפש מקרן מהדור האחרון שהוא בעל יחס עלות תועלת גבוה, ימצא את ה-HW65 ברמה הגבוהה ביותר של מקרני FHD שניתן להשיג כיום. למי שיש HW55, השדרוג פחות משמעותי – יש שיפור ב-LAG, שחורים מעט כהים יותר הודות לצמצם טוב יותר, ועיבוד תמונה טוב יותר, תלת מימד ב-RF. יש כאן שדרוגים, אבל בשורה התחתונה הם לא קפיצת מדרגה ביחס ל-HW55 שעדיין מצליח לשמור על מיצובו כאחד המקרנים המוצלחים של השנים האחרונות.
- עיצוב: 10 – מקרן יפהפה במארז סקסי שמגיע בשני צבעים, שחור או לבן.
- איכות בנייה: 9.5
- נוחות שימוש והתקנה: 8 – מכלול עדשה לא חשמלי, עדשת זום רק של X1.6 , יכולת תזוזה של עדשה מוגבלת ל 25 אחוז בצדדים ו 71 אחוז לגובה וזאת להבדיל ממקרנים אחרים שמאפשרים תזוזה הרבה יותר גדולה.
- תפריטים: 8 – גם בדור הנוכחי, מדובר בתפריטים סטנדרטיים, שחור לבן, ללא תבניות כיול וללא כלים העוזרים בכיול.
- איכות תמונה בדו מימד: 10 – בתג המחיר הזה אין לו מתחרים.
- איכות תמונה בתלת מימד: 9 – שיפור מה- 55, בתכנים בהירים ניתן להרגיש בהבהוב, מעבר למשקפי RF עושה רק טוב.
- שלט: 9.5 – שלט נהדר, נוח ביד, מכיל את כל הפונקציות הנדרשות. מואר באור כתום.
- חיבורים: 9, הציון נשאר זהה למרות הורדת הכניסות האנלוגיות שמבחינתי כיום מיותרות לחלוטין. תוספת של USB לעדכוני קושחה קלים וכניסת רשת לצרכי IP Control וכיול ע"י תוכנה.
- משתתף במבצע יורו 2016 שלט לוגיטק הרמוני במתנה
- למקרן 3 שנות אחריות. שנה אחריות על הנורה (או 1000 שעות הקודם מבינהם). המקרן מגיע ללא משקפי תלת מימד. את המקרן ניתן להשיג בצבעים שחור ולבן.
לדיון בנושא: ביקורת מקרן Sony VPL-HW65ES