Audioengine HD6 – צעד נוסף קדימה

אם אתם חובבים של רמקולים מדפיים אז בטח שמעתם על Audioengine והרמקולים המוגברים שלהם. עכשיו החברה הקטנה עושה צעד נוסף ...

16:00
  /  
17.06.2016
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

Audioengine נוסדה ב 2002 על ידי צוות בעל ניסיון רב בתחום האודיו הצרכני והמקצועי. החברה החלה עם שיווק של זוג מוניטורים לשימוש באולפני הקלטה, אך לאחר זמן קצר ראו את הפוטנציאל של הרמקולים גם בשוק הביתי. כיום מבחר המוצרים רחב וכולל מוצרי אודיו שונים לצרכן הביתי החל מרמקולים, דרך מקלטי Bluetooth ועד ממירי DAC ומגברי אוזניות.

Audioengine HD6 – צעד נוסף קדימה

על הרמקולים

Audioengine מוכרים בעיקר תודות לרמקולים המוגברים שלהם, ספציפית דגם ה- +A5 שפשוט נגעו בנקודות הנכונות שהפכו אותם לרמקולים נפוצים בשוק הביתי שמלא ברמקולים פאסיבים. עבר קצת זמן, ועכשיו Audioengine החליטו שיש מקום בהיצע לדגם בכיר יותר, אך כזה שעושה שימוש באותם העקרונות. התוצאה היא ה- HD6, ספינת הדגל החדשה של היצרן.

Audioengine HD6 – צעד נוסף קדימה

אז מה הם בדיוק ה- HD6? על פניו אלו עוד זוג רמקולים מדפיים 2-way מוגברים שמצטרפים למבחר הקיים של Audioengine, אבל בפועל מדובר ברמקולים "עשירים" יותר. בראש ובראשונה חשוב להבהיר, בדומה ל- +A5, ה- HD6 אינם רמקולים אקטיבים כמו מוניטורים אולפניים, אלא רמקולים מוגברים. ההבדל טמון בעובדה שרמקולים אקטיבים כוללים הגברה נפרדת לכל דרייבר ברמקול (וופר וטוויטר) ועושים שימוש בקרוסאובר אקטיבי על מנת לפצל את התדרים לכל דרייבר. ה- HD6 לעומת זאת, הם רמקולים פאסיבים, כלומר עושים שימוש בקרוסאובר פאסיבי כמו כל רמקול נפוץ, רק שבאחת התיבות שוכן מגבר סטריאו עם יציאה שהולכת אל הרמקול השני.

Audioengine HD6 – צעד נוסף קדימה

היתרונות של רמקולים מוגברים הם ברורים – אין צורך במגבר סטריאו או רסיבר חיצוני שכן ההגברה בנויה בתוך אחד הרמקולים. בנוסף, רמקול מוגבר יכול, לפחות בתאוריה, לכלול הגברה יותר אופטימלית שתאפשר להוציא ממנו את המיטב, זאת במקום לתת למשתמש לשדך את הרמקולים להגברה פשוטה ו/או חלשה מדי.

ה- HD6 כוללים:

  • וופר בקוטר 5.5 אינץ' עם ממברנה מ- Kevlar וטוויטר מסוג Soft Dome.
  • תיבת Ported עם Port אחורי מסוג Slot.
  • מגבר Plate מסוג Class A/B ששוכן ברמקול השמאלי. עוצמת ההגברה עומדת על כ- 50W RMS לכל רמקול.
  • מקלט Bluetooth להזרמת תוכן באופן אלחוטי אל הרמקול. המקלט מבוסס על יחידת ה- B1 של החברה, כאשר ישנה תמיכה מלאה בתקן ה- aptX וטווח עבודה של עד 30 מטר.
  • ממיר DAC פנימי אשר מבוסס על יחידת ה- D1 של החברה. הממיר מסוג AKM AK4396A וכולל תמיכה ב- 24-Bit עד 192kHz.
  • כניסה אופטית למי שלא מעוניין או יכול לעשות שימוש ב- Bluetooth.
  • כניסה אנלוגית מסוג 3.5mm.
  • זוג כניסות אנלוגיות מסוג RCA.
  • זוג יציאות אנלוגיות מסוג RCA.
  • שלט רחוק.

בעלי ה- +A5 כבר מכירים את ההקפדה על הפרטים הקטנים של Audioengine וזה אותו הסיפור עם ה- HD6. כבר בפתיחת האריזה רואים שהרמקולים ארוזים באהבה עם "שקיות" בד שנותנות הרגשה של פתיחת מוצר יותר יוקרתי. אפילו הכבלים המצורפים ארוזים באותו האופן. ה- HD6 הם רמקולים נאים ואלגנטיים, הזוג שהגיע למבחן כלל גימור עץ דובדבן מעולה, כאשר קיימת אופציה לגימור עץ אגוז או שחור מט. בתחתית כל רמקול ישנו משטח רך להצבה על שולחן והברגה אחת ליצוב הרמקולים על סטנדים יעודיים. השלט המצורף עשוי מאליומיניום וישנו בורר עוצמה בחזית הרמקול השמאלי למי שיושב קרוב אל הרמקולים. מי שאינו מעוניין במראה החשוף של הוופר/טוויטר יכול לעשות שימוש בגריל המגנטי השחור שמצורף בחבילה.

Audioengine HD6 – צעד נוסף קדימה

מבט בתוך הרמקולים מראה שגם שם ההקפדה נמשכת. הוופר בכל רמקול עושה שימוש בשלד מסוג Cast Aluminum במקום ה- Stamped Steel היותר זול ונפוץ, כאשר המגבר הפנימי עושה שימוש בשנאי מסוג Toroidal ואינו "שוחה" בדבק נוזלי כמו שנהוג לראות במגברי Plate זולים.

Audioengine HD6 – צעד נוסף קדימה

מדידות

הגרף:

  • Frequency Response: על היענות התדרים אפשר לקרוא כאן. ניתן לראות בגרף דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול, כמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד.
  • Frequency Response Off Axis: פה מדובר על Frequency Response מחוץ לציר הישיר, במקרה הזה במישור המאוזן. ניתן לראות בגרף את צורת פיזור הסאונד של הרמקול, מה שרומז על אופי הבמה שהרמקול מפיק, על האיזון שיכולים לקבל בחדר ההאזנה, והאם יותר כדאי להאזין לרמקול כשהוא מונח ישירות אל המאזין (Toe in) או שעדיף להטות אותו מעט ( Toe out). את המדידה נהוג לעשות בקפיצות של 15 מעלות, כאשר פה אנחנו מראים את התוצאה ב 15 ו 45 מעלות.
  • Impedance: על עכבה אפשר לקרוא כאן. עכבה מסוגלת להראות לנו כמה הרמקול "קשה" להנעה בשביל המגבר, האם ישנם רזוננסים לא רצויים ברמקול, לאיזה תדר מכוון ה- Port (מה שרומז כמה נמוך הרמקול מיועד לרדת בבאסים), ועוד.

מקרא:

  • ציר מאוזן: ציר התדרים כאשר הבסים (Bass) מצד שמאל, מידריינג' (Midrange) באמצע וטרבל (Treble) מצד ימין.
  • ציר מאונך שמאלי: הפרשי עוצמה בדציבלים (dB). המספרים בגרף אינם מעידים על העוצמה האמיתית, אלא רק על ההפרשים.
  • ציר מאונך ימני: נתון העכבה באום (Ω).

סוגי גרפים:

  • גרף אדום: מייצג את ה Frequency Response בציר הישיר (On Axis).
  • גרף ירוק: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 15 מעלות.
  • גרף כחול: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 45 מעלות.
  • גרף שחור: מייצג את העכבה.

הערות:

  • המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול ולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמע בחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים את הסאונד שרמקול מפיק.
  • חלק מהרמקולים מבליטים מעט את התדרים הנמוכים (הבסים) בגרפים של ה Frequency Response, זה בדר"כ כתוצאה מפיצוי בקרוסאובר של הרמקול ושיטת המדידה, בפועל הבסים פחות בולטים.

Audioengine HD6 – צעד נוסף קדימה

Frequency Response: בסה"כ תוצאה פחות מאוזנת ממה שציפיתי לראות, אבל כבר ראיתי הרבה יותר גרוע מזה. הרמקולים צריכים להפיק בס אפקטיבי עד לאיזור ה- 40-45Hz, יפה יחסית לגודלם הפיזי.

Frequency Response Off Axis: פיזור הסאונד דווקא לא רע, אבל נקודת ההתחלה שלו מלכתחילה אינה מאוזנת.

Impedance: נתון מעט מיותר בהתחשב בעובדה שמדובר ברמקולים מוגברים, אבל מי שסקרן לדעת, ה- HD6 מעט יותר קשים להנעה מהממוצע, עם עכבה מינימלית של . העכבה יחסית יציבה ותדר הכיוון של ה- Port עומד על איזור ה- 45Hz.

האזנה

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). כל רמקול מוקם כ 30 ס"מ מהקיר האחורי, ומספר מטרים מהקירות הצדדיים.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

יצרן רמקולים, לדעתי בכל אופן, לא יכול להציג רמקול דגל חדש אך ורק על בסיס התכונות שהוא מכיל, מבלי להציע קפיצה כלשהי באיכות הסאונד, מינימלית ככל שתהיה. אם ככה, אז באתי על סיפוקי, שכן ה- HD6 נשמעים כמו מה שאני מצפה לקבל ברמת המחיר הזו. לא מדובר ברמקולים שבאים לקחת חלק במערכת סראונד, אלא בזוג שישמש רק לסטריאו ככה שכל תשומת הלב מופנית אליהם, ואי אפשר להתגונן בטענה שהרמקולים שודכו להגברה/מקור נחותים כי הכל כבר כלול בפנים.

זה אולי ישמע מעט צפוי, אבל לדעתי ה- HD6 מפיקים סאונד "בוגר". הם לא מנסים לעשות רושם עם בס מודגש או מצגת מאד מפורטת, אך מצד שני הם גם לא רמקולים שמנסים להיות מאוזנים במיוחד. הסאונד שלהם יותר "גדול" ממה שמימדי התיבות מרמזים, יש להם "סלחנות" מסוימת שמעניקה להם את היכולת להישמע "קטיפתיים" וחלקים גם עם תוכן לא איכותי, אבל הם עדיין מספקים את הדקויות הדרושות לקטעים איכותיים. לא מדובר במצגת עם מידריינג' "מרוחק" ושקוע ובטח שאין פה סאונד "קופסאתי", אלא מידריינג' יחסית "נוקשה" ובולט (במובן החיובי) יחד עם במה דווקא לא רחבה מהרגיל, מה שמעניק לרמקולים אופי יותר "אינטימי". אמנם יותר אהבתי להאזין לרמקולים עם קטעים יחסית עדינים, אבל הם גם לא התקשו לתת בראש עם קטעים שדרשו זאת.

Audioengine HD6 – צעד נוסף קדימה

בכל הקשור לבס, בכל זאת מדובר במדפיים קטנים, אבל עדיין הרמקולים תוכננו לרדת מעט יותר נמוך מהממוצע למדפיים בגודל הזה. בתמורה מקבלים בס עם יחס שיותר נוטה לפאנץ' מאשר עומק, אבל יחסית עמוק ואיכותי מצד אחד, ולא כזה שמנסה להתחרות במדפיים פי שתיים יותר גדולים מצד שני. האזנתי לרמקולים גם דרך הכניסה האופטית וגם דרך תקן ה- Bluetooth, שאגב, לא גמגם פעם אחת . ההזרמה האלחוטית מאד התקדמה בשנים האחרונות ולא הצלחתי להבחין בהבדלים, במקרה הזה בכל אופן, בין אלחוטי לחוטי.

אמנם במפרט הטכני רשום שכל מגבר מספק "רק" 50W, מה שעלול לאכזב את מי שהתרגל למפרט הטכני המנופח שיש בהרבה מגברים בשוק, אבל בפועל ה- HD6 מגיעים לעוצמות האזנה נאות. אני לא הייתי מנסה להיסחף ולמלא איתם חלל גדול מדי, אבל זה רלוונטי לרוב הרמקולים המדפיים בשוק, גם אלה שמשודכים להגברה הרבה יותר חזקה.

מה לגבי המתחרים? הראשונים שקופצים לי לראש, מתוך הרמקולים שאני בחנתי בכל אופן, הם ה- +A5, גם כן של Audioengine. ה- +A5 היו אחד הזוכים במבחן המדפיים של 2014 לקבוצת המחיר שלהם ובעלי איכות בניה טובה כמו ב- HD6, אבל נשמעים מעט פחות "מנומסים" וגם אינם מפיקים בס באותה איכות ועומק. זאת בנוסף לעובדה שהם אינם כוללים מקלט Bluetooth ו/או כניסה אופטית. עוד זוג רמקולים שאני בחנתי שיכולים להתחרות ב- HD6 הם ה- LCR308 של JBL. נבחרי השנה שלי בקבוצת המחיר שלהם ל- 2014 הם כבר מוניטורים אקטיבים שבמקור מיועדים בכלל לשימוש אולפני, אבל עדיין מתאימים לשימוש ביתי, ועובדה, אני משתמש בשלושה מהם. מבחינת סאונד, ה- LSR308 לדעתי מנצחים את ה- HD6 בכל אספקט, כאשר הם גם בקבוצת מחיר יותר נמוכה, אבל פה זה נגמר. ה- HD6 פי שתיים יותר קומפקטים, כוללים איכות בניה וגימור ברמה הרבה יותר גבוהה, דורשים רק חיבור אחד לחשמל, מאפשרים הזרמת תוכן אלחוטית, מכילים ממיר DAC וכניסה אופטית, אינם מצריכים שימוש בקדם מגבר וכוללים כניסות RCA, מה שאומר שאין צורך במתאמים כמו עם ה- LSR308.

Audioengine HD6 – צעד נוסף קדימה

סיכום

Audioengine עשו את זה עם ה- +A5 וכעת הם עשו את אותו הדבר עם ה- HD6. זוג רמקולים מדפיים מוגברים שמותאמים ל- 2016, מציגים עיצוב אלגנטי, איכות בניה גבוהה, הזרמת תוכן אלחוטית וסאונד בוגר ואיכותי. אם רמקולים אלחוטיים "מעוצבים" ועמוסי פלסטיק לא מספיק טובים לכם, אתם מחפשים משהו בכמה רמות מעל בשביל הסלון, שולחן העבודה או חדר השינה, ומאסתם ברסיברים ומגברי סטריאו, אז ה- HD6 יכולים, בעצם צריכים, להיות ברשימה שלכם.

Audioengine HD6 – מחיר מומלץ לצרכן: 4850 ש"ח.

מוצרי Audioengine משווקים בישראל על ידי "צור סחר".

לדיון בנושא: Audioengine HD6 – צעד נוסף קדימה


16:00
  /  
17.6.2016
  
מאת: איתי חזום

1