סרט לסופשבוע-שליחות קטלנית: ג'נסיס (Terminator Genisys)

"שליחות קטלנית: ג'נסיס" מנסה כל-כך לענות על הציפיות של כולם, עד שרואים שהוא כבר מזיע מרוב מאמץ. נו טוב, לפחות ...

14:00
  /  
09.07.2015
  
מאת: איתמר נימרוד

הקדמה

ב-26.10.1984 יצא לבתי הקולנוע בארצות-הברית מותחן מדע-בדיוני קטן בשם "שליחות קטלנית". את הסרט ביים במאי צעיר בשם ג'יימס קמרון, שכתב את התסריט ביחד עם גייל אן-הרד. במרכזו של הסרט עומדת מלחמה בין בני האדם לבין המכונות. ארנולד שוורצנגר (שהיה אז בתחילת הקריירה שלו) גילם רובוט שנשלח מהעתיד אל ארצות הברית של שנת 1984, כדי להרוג אישה צעירה בשם שרה קונור (לינדה המילטון), שהנבואה אומרת שהיא תלד ילד בשם ג'ון שיוביל את המאבק של בני האדם במכונות. בני האדם שולחים מהעתיד את קייל ריס (מייקל ביהן) שיציל את שרה וימנע מהמחסל לממש את תכניתו. הסרט הופק בתקציב של 6.000.000 דולר (שהיה צנוע באותם ימים) והכניס בארצות-הברית בלבד 40.000.000 דולר. הוא הפך את שוורצנגר לכוכב אקשן ענקי ואת ג'יימס קמרון לבמאי מבוקש שביים שנתיים אחרי זה את סרט ההמשך של "הנוסע השמיני".

הדרישה של האולפנים לסרט המשך לא איחרה לבוא, קמרון והצוות שלו ביקשו תנאים טובים הרבה יותר ממה שהיה להם בסרט הראשון וקיבלו את מה שהם רצו. ב-3.7.1991 יצא לבתי הקולנוע בארצות-הברית הסרט "שליחות קטלנית 2: יום הדין". הסרט הופק בתקציב של 102.000.000 דולר, הכניס 204.000.000 דולר בארצות הברית בלבד בארצות-הברית והכיל ציטוטים שהפכו לקלאסיקה כמו "אסטה לה ויסטה בייבי" , "get to the chopaaaa" וכמובן "i'll be back" שאי אפשר שלא לחקות את המבטא האוסטרי הכבד של שוורצנגר כשאומרים אותם ולא להיקרע מצחוק תוך כדי. הפעם שוורצנגר מגלם בסרט  את הרובוט הטוב, שנשלח מהעתיד כדי להגן על שרה ועל ג'ון (אדוארד פרלונג) שבינתיים גדל והפך לטינאייג'ר מפני איש הכספית (רוברט פטריק) שנשלח מהעתיד במטרה להרוג אותם. כדי ליצור את איש הכספית השתמשו באנימציה ממוחשבת שהייתה חדשנית בקולנוע באותם ימים, מה שפתח את הדלת לשימוש בה גם בסרטים נוספים. אחרי הסרט השלישי, שיצא ב-2003 ואני לא ארחיב עליו את הדיבור כי הוא היה ממש גרוע, שוורצנגר פרש ממשחק כדי להתמודד לתפקיד מושל קליפורניה. המותג המשיך בלעדיו וב-2009 יצא "שליחות קטלנית: התעוררות", שבו גילם כריסטיאן בייל את ג'ון קונור ולא הצליח ממש בקופות או בביקורת.

כאשר שוורצנגר סיים את הקדנציה שלו כמושל ב-2011 וחזר לשחק, הוא נשאל בראיונות האם הוא יחזור לתפקיד שהזניק לו את הקריירה. הוא אמר שהוא יחשוב על זה במידה ויהיה תסריט טוב. כאשר הכריזו באולפני "פארמאונט" שסרט חדש נמצא בהפקה, היו לא מעט חובבי קולנוע ששיחררו אנחת רווחה. לאחר שנתיים של הפקה, יוצא השבוע למסכי הקולנוע "שליחות קטלנית: ג'נסיס", שלוקח את סדרת הסרטים המוכרת ועושה לה התאמה לשנת 2015. אחרי שראיתי אותו אני יכול להגיד לכם, שהציפיות היו גדולות מדי. הסרט כל-כך מנסה לענות על הציפיות של המעריצים שלו, שהוא מאוד מתאמץ ומזיע נורא תוך כדי.

סרט לסושפבוע-שליחות קטלנית: ג'נסיס (Terminator Genisys)

העלילה

לפני שנגיע לביקורת עצמה, אני אספר את העלילה בקצרה מבלי להיכנס לספויילרים מיותרים. העלילה מתרחשת קצת לפני אירועי הסרט הראשון. ג'ון קונור (ג'ייסון קלארק), שולח את קייל ריס (ג'יי קורטני) לשנת 1984 כדי שייגן על שרה קונור הצעירה (אמיליה קלארק היפהפייה) מפני המחסל. תפנית בלתי צפוה שנוצרת במהלך המסע בזמן יוצרת ציר זמן חדש שבו העבר השתנה. האירועים גורמים לריס להתמודד עם בעלי ברית חדשים כמו המחסל (שוורצנגר), אויבים חדשים ומסוכנים הרבה יותר ומשימה חדשה שהוטלה עליו במטרה לאתחל את העתיד. האם הוא יצליח במשימתו?, תראו את הסרט ותדעו.

סרט לסושפבוע-שליחות קטלנית: ג'נסיס (Terminator Genisys)

לביקורת

מאחורי "שליחות קטלנית: ג'נסיס" עומדים אולפני פארמאונט וחברת ההפקות skydance, שמפיקים גם את הסרט החדש בסדרת "משימה בלתי אפשרית" שיוצא בסוף החודש.  הם הפיקו את שני הסרטים החדשים של "סטאר-טרק" ועומדים להפיק גם סרט המשך ל"אהבה בשחקים" עם טום קרוז, 30 שנים אחרי הסרט המקורי. את תפקיד הבמאי נתנו לאלן טיילור, שביים פרקים ב"משחקי הכס" וגם ביים את "ת'ור:העולם האפל" ב-2013. כאשר ראיתי את הסרט לא הפסקתי לחשוב על ג'יימס קמרון. ראשית כל מפני שהוא לא ביים וכתב את הסרט הזה, אבל הוא היווה השראה ליוצרי הסרט. שנית, מפני שאם הוא היה כותב ומביים את הסרט הזה הוא היה עושה את זה הרבה יותר טוב מטיילור ומצוות הכותבים שהיה אחראי על התסריט.

סרט לסושפבוע-שליחות קטלנית: ג'נסיס (Terminator Genisys)

מה שמוביל אותי לחסרון הראשון של הסרט הזה והוא הצד העלילתי. בגלל שהפעם היה צוות תסריטאים שהיה אחראי על הכתיבה ולא תסריטאי אחד, זה נראה בהתאם. הם פשוט לא התאמצו, לקחו כל מיני דברים שעבדו בסרטים הקודמים ועירבבו אותם לכדי מישמש אחד גדול ובעייתי שפשוט לא עובד. כשהם הבינו שהוא לא עובד, הם השאירו אותו בכל זאת והרכיבו סוג של פתרון עלילתי שאמור להדביק את הכל ביחד אבל הוא בעצם כמו טלאי שנתפר בגסות כדי לכסות את החור בבגד אבל במקום זה יוצר חור הרבה יותר גדול. ברגעים מסויימים זה היה נראה כאילו הם נתנו לילד קטן לספר את הסיפור הכי דמיוני שיש לו לפני השינה, הקליטו אותו והעלו את ההקלטה על הכתב. היו הרבה רגעים שאנשים באולם צחקו או צעקו בוז. קצת חבל שלסרט בעל תקציב גדול של 155.000.000 דולר לא שילמו מספיק לתסריטאים ראויים.

סרט לסושפבוע-שליחות קטלנית: ג'נסיס (Terminator Genisys)

 מה שלא הלך לתסריטאים, הלך לאקשן ולאפקטים. האקשן ב"שליחות קטלנית: ג'נסיס" הוא גדול בכל מובן ומשלב בין אקשן חי לבין אפקטים ממוחשבים. בהתחלה היו כמה סצינות שהצליחו להוציא ממני מחיאות כפיים וקריאות "שאפו" לאלן טיילור שיודע לביים אקשן טוב כשהוא רוצה. אבל, ככל שהסרט מתקדם, טיילור והצוות שלו לוחצים עוד יותר על דוושת הגז, האקשן הופך להיות הרבה יותר גדול וקיצוני וגם הרבה יותר מעייף ומעיק מאשר מלהיב. כאשר ההקרנה הסתיימה ויצאתי מהאולם, הדעה על הסרט התחלקה בין הצופים הצעירים שלא גדלו על הסרטים המקוריים ואמרו שהסרט מעולה, לבין הצופים היותר מבוגרים שגדלו על הסרטים המקוריים ובעיקר התגעגעו אליהם. לצערי, אני נוטה להסכים איתם. נקודה נוספת היא האורך שלו. הסרט אורך כ-126 דקות וככל שהוא התקדם הוא הפסיק לעניין את הקהל.  היה אפשר בכיף להוריד ממנו 26 דקות שהיו מיותרות מאוד ולעגל אותו ל-100.

סרט לסושפבוע-שליחות קטלנית: ג'נסיס (Terminator Genisys)

 למרות החסרונות שיש לסרט הזה ויש לו לא מעט, יש לו גם מעלות ורובם נוגעות לשני הכוכבים שמופיעים על הפוסטר שלו. נתחיל בשוורצנגר. כאשר הייתי ילד בשנות ה-90 הכיתה שלי בבית-הספר התחלקה בין המעריצים של שוורצנגר למעריצים של סילבסטר סטאלון. עם כל הכבוד לסליי (ויש המון כבוד), אני תמיד אהבתי יותר את ארנולד. סטאלון היה היותר רציני מביניהם, הוא זכה באוסקר וגם כתב וביים חלק מהסרטים שלו, אבל לשוורצנגר היה חוש הומור וטיימינג קומי מצויין שאיפשר לו לשחק במגוון הרבה יותר גדול של סרטים. לאחר שחזר לשחק, שוורצנגר כיכב בשורה של סרטים שנעו בין טובים ("עומד אחרון") לגרועים ("חבלה") והחזרה לתפקיד שעשה אותו התאימה לו כמו כפפה ליד. יש כאלה שטענו שהוא כבר מבוגר ושזה לא מתאים. אבל אם סטאלון שכבר עבר את ה-70 יכול לשחק את רוקי בלבואה, שוורצנגר יכול לשחק בכיף את המחסל. מהרגע הראשון שהוא מופיע על המסך הוא לא מפסיק לירות, לחטוף מכות ולהחזיר בחזרה בלי למצמץ בכלל. בין לבין הוא אומר כל מיני שטויות שהתסריטאים כתבו לו במבטא האוסטרי הכבד שלו והוא נהנה מכל רגע על המסך. הוא גם מנצל את חוש ההומור שלו וצוחק על העובדה שהוא עוד מעט בן 68 ושהזמן כבר לא עובד לטובתו. תעשו לעצמכם טובה, תיכנסו ליוטיוב ותראו את הקטע ששוורצנגר צילם במסגרת מסע יחסי הציבור של הסרט, שבמסגרתו הוא מחליף את בובת השעווה שלו במוזיאון מאדאם טוסו בלוס אנג'לס ומצטלם עם המבקרים. אתם לא תפסיקו לצחוק.

סרט לסושפבוע-שליחות קטלנית: ג'נסיס (Terminator Genisys)

השניה היא אמיליה קלארק, שמוכרת יותר בתור חאליסי מ"משחקי הכס" ונחשבת לפנטזיה לא ממומשת של גברים ונשים בכל העולם. הפעם היא מגלמת את שרה קונור. התפקיד האלמותי שהפך את לינדה המילטון לכוכבת וביחד עם ריפלי של סיגורני וויבר, גם שינה את הדרך שבה נשים מוצגות בסרטי אקשן. קלארק נראית בסרט כמו גרסא צעירה של לינדה המילטון. אבל בניגוד לדמות האמזונה הקשוחה שהמילטון שיחקה, קלארק מכניסה לתפקיד טיפה של רכות ונשיות, שקשה שלא להתאהב בה. אני צופה לה עתיד גדול מאוד.

סרט לסושפבוע-שליחות קטלנית: ג'נסיס (Terminator Genisys)

 לפני סיום. "שליחות קטלנית: ג'נסיס" בעיקר מעורר געגועים לשני הסרטים המקוריים. כנראה שבני הנוער, שלא מכירים אותם ומגיעים בהמוניהם למתחמי הקולנוע השנים בזמן החופש הגדול ייהנו ממנו מאוד. השאר יכולים לחכות למתי שהוא יגיע לטלוויזיה.

סרט לסושפבוע-שליחות קטלנית: ג'נסיס (Terminator Genisys)

בקיצור-לוותר.

סרט לסושפבוע-שליחות קטלנית: ג'נסיס (Terminator Genisys)

"שליחות קטלנית: ג'נסיס"-ארצות-הברית 2015. 126 דקות. בימוי: אלן טיילור. תסריט: פטריק לוסייר, לאטה קלוגרידיס. שחקנים: ארנולד שוורצנגר, אמיליה קלארק, ג'ייסון קלארק, ג'יי קורטני, ג'יי-קיי סימונס.

 

לדיון בנושא: סרט לסופשבוע-שליחות קטלנית: ג'נסיס (Terminator Genisys)


14:00
  /  
9.7.2015
  
מאת: איתמר נימרוד

1