מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות

הסאבוופר הוא הרמקול הזה שתמיד נעדיף להניח באיזו פינה נסתרת, אתם יודעים, שלא יפריע לנו. בפועל, המיקום משפיע לא מעט ...
14:00
  /  
26.05.2015
  
מאת: איתי חזום

הקדמה

כאשר חובבי קולנוע ביתי מרכיבים מערכת, כמעט תמיד ישנה עדיפות גבוהה למיקום הרמקולים. שני הרמקולים הקדמיים ימוקמו בדר"כ בצורה יפה יחסית לנקודת ההאזנה, הסנטר יהיה בול מתחת למסך והסראונד ממאחור. מה עם הסאבוופר? בוא נתקע אותו באיזו פינה נסתרת, הרי בשביל מה צריכים את הקופסא הגדולה הזו מול הפרצוף? גם ככה בסים הם לא כיווניים… למזלנו לא כולם מוותרים בקלות, וישנם אלו שגם במקרה של הסאבוופר תוהים איפה המיקום הכי מוצלח.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

תיאור הבדיקה

מטרת המאמר אינה להעניק חוקים ברורים בכל הקשור למיקום הסאבוופר פשוט בגלל ש… אין כאלו. כל מערכת ממוקמת בחדר בעל מבנה שונה, עם נקודת האזנה שונה, רמקולים שונים, סאבוופר שונה, כיול שונה וכו'. מה שכן אפשר לעשות זה לנתח סיטואציה אחת ספציפית לצורך ההמחשה, וזה מה שנעשה פה. מי שאוהב מדידות וגרפים ירגיש פה בבית, שכן זו הדרך היחידה להמחיש את הנושא במאמר כתוב.

לצורך הבדיקה אני השתמשתי בסלון אצלי בבית. להלן תרשים בסיסי: 

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

הנקודה השחורה בתרשים מייצגת את נקודת הישיבה המרכזית שנמצאת במרכז הספה. מצד ימין ישנו קיר עם שלושה חלונות (אחד נשאר פתוח), כאשר מצד שמאל המשך החדר. המידות הן – 7.5 מטר אורך עד לדלת הכניסה למעלה מימין, כאשר מתחת לדלת, החדר ממשיך לעוד כ – 3 מטר. רוחב החדר הוא כ – 3.25 מטר וגובה התקרה הוא כ – 2.6 מטר. מול נקודת ההאזנה נמצאים שלושת הרמקולים הקדמיים מסוג JBL LSR308 שמיוצגים כ L/C/R (עם ריהוט ביניהם) ומסך הטלוויזיה שתלוי על הקיר.

ארבעת הנקודות – A/B/C/D מייצגות מיקומים שונים לסאבוופר. הלכתי על המיקומים ההגיוניים שבהם נהוג למקם את הסאבוופר כי זה מה שרובנו נעשה. הבליטות בקיר ליד מיקומים A ו B הם עמודי יסוד שבולטים החוצה כ – 11 ס"מ.

למטרת הבדיקה נעשה שימוש בשני סאבוופרים זהים תוצרת JAMO מדגם – J110. מדובר על סאבוופר ברמת כניסה, עם תיבת Ported בגודל בינוני ודרייבר בקוטר 10 אינץ'. תחום העבודה האפקטיבי של ה – J110 מגיע עד לאיזור שמעט מתחת ל – 30Hz.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

על מנת לקבל נקודת ייחוס בסיסית, בגרף הבא ניתן לראות את ה Frequency Response של הסאבוופר יחד עם הקרוסאובר ברסיבר שנקבע על 80Hz. קחו בחשבון שכל חדר ישנה את התוצאה הזו ברמה כזו או אחרת:

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

במאמר אנחנו ננתח מספר דברים:

  • מה ההבדל בין כל מיקום ומיקום עם סאבוופר אחד ושני סאבוופרים.
  • מה ההבדל בין נקודות ישיבה שונות עם סאבוופר אחד ועם שני סאבוופרים.
  • מה קורה כשמכניסים את הרמקולים למשוואה עם סאבוופר אחד ושני סאבוופרים.
  • לקינוח – האם שיטת "הזחילה" באמת עובדת?

ניתוח הבדיקות

מכיון שהחלק העיקרי במאמר מורכב כולו מגרפים, זה חשוב קודם להבין כמה דברים:

  • כל גרף מייצג בציר האופקי את תחום התדרים 20-200Hz.
  • כל גרף מייצג בציר האנכי את העוצמה היחסית בדציבלים או dB. ההפרש בין כל קו אופקי אפור בגרף הוא כ 5dB כאשר כל הגרף הוא בחלון של 50dB.
  • על מנת שיהיה קל יותר להבין את המשמעות של הפרשי העוצמה בגרפים השונים – אם נניח לרגע אחד שסאבוופר בודד מסוגל להפיק X עוצמה בתדר כלשהו, אז ברגע שנניח צמוד אליו סאבוופר נוסף זהה, אנחנו אמורים לקבל תוספת של כ 6dB. אמנם ישנם כעת שני סאבוופרים, אך התוספת של 6dB לא באמת תישמע לנו כמו פי 2 יותר בס. יתרה מכך, ברגע ששני הסאבוופרים כבר לא צמודים אחד לשני, התוספת בעוצמה משתנה.
  • המדידות נעשו ללא שימוש במערכת ה Room Correction.
  • בכל גרף ישנו תרשים קטן שמתאר מה המדידה מראה. אם לדוגמא מסומן בתרשים סאבוופר B בצבע אדום, אז הגרף שמייצג אותו יהיה בצבע אדום, וכן הלאה.
  • השאיפה בסופו של דבר היא להשיג תוצאה כמה שיותר מאוזנת, כלומר בלי יותר מדי גבעות/עמקים בגרף אשר בעלי הפרשי עוצמה גדולים מדי.

אז בואו ונתחיל:

סאבוופר בודד בנקודת הישיבה המרכזית

פה אנחנו נראה מה קורה עם סאבוופר בודד בנקודת הישיבה המרכזית עם כל אחד מארבעת המיקומים שנבחרו:

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

כפי שניתן לראות, ישנם הבדלים מאד גדולים בין מיקום למיקום. שני המיקומים היותר מוצלחים היו לדעתי B ו D. מיקומים A ו C מציגים תוצאה מאד לא מאוזנת שמגיעה פה ושם להפרשי עוצמה של 20dB בין התדרים השונים.

שני סאבוופרים בנקודת הישיבה המרכזית

פה אנחנו נראה מה קורה בנקודת ההאזנה עם שני סאבוופרים בכל אחד מששת השילובים האפשריים. בכל מדידה מוצגים שני הסאבוופרים במיקום הבודד שלהם ואז בגרף הסגול מוצג השילוב בין השניים. נא לשים לב – לא נעשה במדידות האלו משחק עם הפאזה בסאבוופרים, את זה השארתי לשלב בו מכניסים לבדיקה את הרמקולים הקדמיים.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

כפי שניתן לראות, גם פה ישנם הבדלים גדולים למדי בין השילובים. לדעתי השילובים הכי גרועים היו A + C ו C + D. שילוב C + D אף מציג בנקודה מסויימת הפרשי עוצמה של כמעט 30dB! במילים אחרות, שני סאבוופרים זו לא הבטחה אוטומטית לתוצאה יותר טובה מסאבוופר אחד.

המשך בדיקות

סאבוופר בודד – הבדלים בין נקודות ישיבה

פה אנחנו נראה מה קורה כאשר בודקים את ההבדלים בין מספר נקודות ישיבה עם סאבוופר בודד. המיקום שנבחר לשם הבדיקה הוא מיקום B. מעבר לשני המיקומים לצידי נקודת הישיבה המרכזית, הוספתי עוד שתי נקודות נוספות. הגרף האדום מייצג את מיקום B בנקודת הישיבה המרכזית, כאשר שאר הצבעים מייצגים את שאר המיקומים.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

בסה"כ התוצאה מראה פחות הבדלים ממה שחשבתי שיהיו.

שני סאבוופרים – הבדלים בין נקודות ישיבה

פה אנחנו רואים מה קורה כאשר בודקים את ההבדלים בין מספר נקודות ישיבה עם שני סאבוופרים. הפרוצדורה זהה לגרף הקודם רק שכעת המיקום שנבחר לשם הבדיקה הוא B + C. גם פה הגרף האדום מייצג את מיקום B + C בנקודת הישיבה המרכזית, כאשר שאר הצבעים מייצגים את שאר המיקומים.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

להפתעתי לא רק שההבדלים בין המושבים לא נראים יותר טוב מההבדלים עם סאבוופר אחד, לדעתי התוצאה עם סאבוופר אחד היתה מעט טובה יותר.

סאבוופר בודד עם הרמקולים הקדמיים

עכשיו בואו ונראה מה קורה בנקודת הישיבה המרכזית כאשר מנסים לשלב את שני הרמקולים הקדמיים. קודם כל עם סאבוופר בודד. המיקום שנבחר לשם הבדיקה הוא מיקום B ונקודת החיתוך של הרמקולים הקדמיים היא 80Hz.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

כפי שניתן לראות, הרמקולים מעט משפיעים לרעה על התוצאה ומוסיפים דגש לתחום האמצע של הסאבוופר.

עכשיו בואו ונראה מה קורה אם הופכים את הפאזה של הסאבוופר ב 180 מעלות:

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

מסתבר שהיפוך הפאזה של הסאב ב 180 מעלות העניקה שיפור לתוצאה הקודמת. כעת הגרף נראה יחסית מאוזן וזאת ללא כל שימוש במערכת Room Correction.

רגע אחד, בואו ונראה מה קורה אם משנים את נקודת החיתוך של הרמקולים הקדמיים בקרוסאובר ל 40Hz:

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

עם נקודת חיתוך של 40Hz במקום 80Hz, התוצאה המאוזנת שקיבלנו מקודם (צבע ירוק) מקבלת לפתע תפנית הרבה יותר גרועה (צבע כחול)…

שני סאבוופרים עם הרמקולים הקדמיים

עכשיו בואו ונראה מה קורה בנקודת הישיבה המרכזית כאשר מנסים לשלב את שני הרמקולים הקדמיים עם שני סאבוופרים. המיקום שנבחר לשם הבדיקה הוא B + C ונקודת החיתוך של הרמקולים הקדמיים היא 80Hz.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

עושה רושם שגם פה הרמקולים משפיעים לרעה על התוצאה המתקבלת.

בואו ונראה מה קורה אם הופכים את הפאזה של סאבוופר B ב 180 מעלות:

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

התוצאה המתקבלת (צבע ירוק) היא לא טובה, אבל מעט יותר עדיפה.

בואו ונראה מה קורה אם הופכים את הפאזה של סאבוופר C ב 180 מעלות:

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

התוצאה המתקבלת (צבע כחול) לדעתי נראית פחות טוב מהתוצאה הקודמת, כאשר אף אחת מהשלושה לא נראית עדיפה על התוצאה שהתקבלה עם סאבוופר בודד. לזכותם של שני הסאבוופרים, בסיטואציה אחרת יכול להיות שהתוצאות יהיו הרבה יותר טובות, כאשר בנוסף הם כמובן מסוגלים להפיק מקסימום SPL גבוה יותר מסאבוופר אחד.

 

הבדיקות שעשיתי במאמר הזה כמובן לא מכסות את כל המשתנים השונים שאפשר לשחק איתם, אחרת המאמר היה מעייף מרוב גרפים. אז חזרנו למסקנה הפשוטה מפתיחת המאמר – אין חוקים ברורים למיקום סאבוופר. שתי ההמלצות שאני כן יכול לתת לכם הן:

  • לנסות לשחק כמה שיותר עם המשתנים והאפשרויות השונות, כי אי אפשר לדעת מה אתם מפספסים.
  • תשמרו על הגב שלכם, במיוחד החברה עם סאבוופרים גדולים.

שיטת "הזחילה"

לסיום אני רוצה לסגור עם שיטת "הזחילה", אחת השיטות שנהוג להמליץ עליהן כאשר מחפשים את המיקום הכי מוצלח לסאבוופר. הרעיון הוא להניח את הסאבוופר בנקודת הישיבה, להשמיע תוכן עשיר בבס ולזחול על הרצפה במטרה למצוא את הנקודה שנשמעת הכי טוב. מצאתם אותה? עכשיו תניחו את הסאבוופר במיקום הזה. מעניין, אבל האם זה באמת עובד?

הגרפים הבאים מראים מה מקבלים כאשר הסאבוופר מונח בנקודת הישיבה המרכזית, והמיקרופון ממוקם איפה שהונחו סאבוופרים A/B/C. הצבע השחור מייצג את התוצאה במיקום המקורי, והצבע האדום מראה מה קורה כשהסאבוופר מונח בנקודת הישיבה המרכזית והמיקרופון מונח במיקום המקורי של הסאבוופר.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות.

לא הייתי קורא לתוצאות "תאומים", אבל בהחלט ישנו דימיון בין שתי התוצאות בכל שלושת המיקומים, מה שמראה שיש היגיון מסויים בשיטה. לא הייתי משתמש בזה כתחליף לאמצעי מדידה, אבל לרוב המשתמשים זה בהחלט יכול לעזור.

סיכום

אז מה למדנו פה? שיש הרבה מאד אפשרויות, שכל דבר קטן עושה הבדל וששני סאבוופרים, לפחות בסיטואציה שבמאמר, לא עשו הבדל גדול כמו שנהוג לחשוב. מספיק שינוי במיקום של הסאבוופר, שינוי בפאזה שלו, שינוי בנקודות החיתוך בקרוסאובר ועוד, על מנת להפוך את התוצאה לגמרי. יתרה מכך, המאמר לא כיסה את כל המשתנים שישנם. אפשר לשחק עם מיקום הרמקולים, אפשר להחליף רמקולים, להחליף סאבוופר, להוסיף סאבוופר, לעשות כיול עם מערכת ה Room Correction ועוד.

מתברר שמיקום הסאבוופר והשילוב שלו במערכת משחק תפקיד כל כך מרכזי שזה הדבר שאפשר לשבת עליו הכי הרבה זמן עד שמגיעים לתוצאה מספקת, אז בפעם הבאה שהאזנתם לסאבוופר אצלכם בסלון וחשבתם שהוא לא נשמע מי יודע מה, לא "מהיר" מספיק, לא משתלב עם הרמקולים הקדמיים וכו', תקחו את כל המשתנים הנ"ל בחשבון. מיקום הסאבוופר, בתור מרכיב כזה מרכזי במערכת קולנוע ביתי או סטריאו, זה משהו שבאמת לא מומלץ להזניח.

לדיון בנושא: מיקום סאבוופר בחדר – הנושא שצריך לקחת ברצינות


14:00
  /  
26.5.2015
  
מאת: איתי חזום

1