תערוכת איגוד השידור האמריקאי- הלונה פארק של הקולנוענים ויוצרי הוידאו והרדיו

כל שנה באפריל מגיע החג הגדול של אנשי הקולנוע, הוידאו והרדיו. תערוכת איגוד השידור הלאומי, NAB, The National Association of ...

22:00
  /  
13.04.2015
  
מאת: גיל לופו

קולנוע להמונים

עיקר היצירה הקולנועית, המקצועית והעצמאית, בשנים האחרנות נעשית היום באמצעות מצלמות וידאו מתקדמות. משום שמצלמות אלה אינן דומות למצלמות הוידאו שהיו נהוגות בשוג עד לפני כ- 5 שנים, מקובל לכנות אותם מצלמות קולנוע.
במשפחת המצלמות האלה מבחינים בין מצלמות סטילס DSLR, המצלמות וידאו באיכות מופלאה,לבין מצלמות וידאו. ההבדל נעוץ בעיקר בעיצוב של המצלמה, בארגונומיה שלה וביכולות הנוספות שלה, למשל הקלטת סאונד.
בתמונה- מצלמת קולנוע קטנה, בעיצוב מצלמת DSLR, בעלת איכות צילום מדהימה ב HD, עדשות מתחלפות בחיבור MFT של .black magic design

תערוכת איגוד השידור האמריקאי- הלונה פארק של הקולנוענים ויוצרי הוידאו והרדיו

 

כמה k יש לך?

המרוץ לחדשנות נמדד באיכות המצלמה וזו קשורה ישירות לחיישן. התחרות הגבוהה בין החברות נוגעת בעיקר ליכולות המתקדמות של החיישן ואלה נמדדות בכמה נקיה התמונה מרעשים אלקטרונים (בעיקר בצילום בתנאי תאורה קשים), בחדות התמונה- אבל מבלי לפגוע בתחושה ה״קולנועית״ שלה (כלומר העברה של פרטים עדינים מאד אבל לא ליצור תחושה אלקטרונית), במרווח בין הקטע המואר ביותר בתמונה לזה החשוך- המכונה טווח דינמי, ככל שהטווח הדינמי גבוהה יותר, המצלמה טובה יותר. היום הטווח הדינמי נע בין 10-15 צמצמים, אפילו יותר מרגישות של פילם. זה טוב, משום שאפשר לצלם תמונות בהם מנעד רחב של אור וצל. טווח דינמי הופך תמונה טובה לקולנועית, ומאפשר עיבוד קל יותר של התמונה בשלב העריכה. כל סרט עובר עיבוד תמונה, המכונה תיקוני צבע, בדומה לעיבוד צבע של תמונה רגילה בתכנות פוטושופ.
הפרמטר הנוצץ ביותר למדידת איכות מצלמה, גם אם לא החשוב ביותר בעיני, הוא כמות הפיקסלים אותם יכול לקלוט החיישן במצב טבעי, מבלי לעבור עיבודי תוכנה. היום כמות הפקסלים גבוהה עד כדי כך שהיא נמדדת במגה פיקסלים או ב k.
וידאו רגיל של ״פעם״ הוא וידאו sd בגודל תמונה שך 720פיקסלים לרוחב על 576 פיקסלים לגובה
וידאו ב HD מלא 1920*1080
אחריו 4k, שבהגדרתו המלאה 4096 × 2160, 6k ואף 8k
חובבי המסכים כאן יקומו ויזעקו על מי לי מצלמות איכותיות כל כך אם ממילא אין מסכים תומכים ואף לא שידור באיכות אלה, והתשובה היא שהמסכים מדביקים את הקצב, וממילא איכות המצלמה חשובה ליצירה האומנותית ופחות לאיכות הטכנית. ככל שהמצלמה מאפשרת דגימה בגודל גדול כך יש אפשרויות העריכה גדלות. וממילא לרדת באיכות תמיד אפשר, השאיפה היא שחומר הגלם יהיה באיכות הגבוהה ביותר האפשרית, והנכונה לתהליך היצירה.
יוצר קולנוע בייתי יסתפק במצלמות HD או במצלמות 4k זולות יחסית. יוצר קולנוע וסדרות טלביזיה מקצועי ילך כמובם על הטוב ביותר.
כאן המקום לציין, שעבור יוצרי הקולנוע העצמאיים, חשובה גם דרך עיבוד הסינגל היוצא מהחיישן, כמה המצלמה דוחסת אותו בשמירה, וכמה רחבות אפשרויות התיקון של הצבעים בשלב העריכה.
רוב המצלמות הזולות שומרות את הוידאו בפורמט h264, זהו פורמט איכותי אבל דחוס מאד, שאינו מאפשר הרבה בשלב העריכה. פורמט נפוץ יותר במצלמות מקצועיות הוא Pro-res שפותח על ידי אפל, ונחשב איכותי ביותר, וכעט גם פורמט שמירה של אביד (יצרנית מערכות העריכה המומחשבות) הנקרא DNxHD.
הנה תרשים מתוך ויקיפדיה, המדגים את הבדלי הגדלים

תערוכת איגוד השידור האמריקאי- הלונה פארק של הקולנוענים ויוצרי הוידאו והרדיו

 

ראשונת המכריזות- קנון

קנון הייתה החלוצה ופורצת הדרך בתחום הצילום הקולנועי במצלמות סטילס. את המהפכה שעשתה ה canon 5Dii קשה לתאר.
איכות תמונה מדהימה, אפשרות שימוש בעדשות מקצועיות, טווח דינמי לא מוכר ואפשרות צילום בתנאי תאורה קישם ובלילה גרמו לצלמים לאמץ אותה בהנאה. התחרות היחידה שעמדה מולה הייתה חברה חדשה בשם RAD שהוציאה מצלמה יקרה (ופורצת דרך בתחום הקולנוע המקצועי). אבל קנון לא השכילה לחדש מאז, ובהכרזות קדם התערוכה (אני עדיין מקווה שזה לא הכל), הוכרזה מצלמה דמויית סטילס, Canon XC10 4K, הראשונה המצלמת ב 4k. למצלמה עדשה קבועה, והיא יקרה מאד יחסית לקהל היעד שלה 2500$. בטווח המחיר שלה ניתן להשיג מצלמות עם מפרט טוב בהרבה. רבים טוענים כי זהו מודל ניסוי, קדימון למצלמות נוספת.
בתחום הקולנועי, שידרגה קנון מצלמת קולנוע פופלרית, Canon EOS C300 Mark II, ואפשרה צילום ב 4k, עיצוב נוח יותר ושיפורים במערכת הפוקוס. גם זו מצלמה שהמפרט והמחיר שלה 16,000$ ללא עדשה, רחוקים מאד מצלמות מתחרות, המציעות הרבה יותר בהרבה פחות, כמו אלה של Black Magic אותן נסקור מיד.

תערוכת איגוד השידור האמריקאי- הלונה פארק של הקולנוענים ויוצרי הוידאו והרדיו

canon xc10

תערוכת איגוד השידור האמריקאי- הלונה פארק של הקולנוענים ויוצרי הוידאו והרדיו

בתמונה Canon EOS 300mark ii

הקסם השחור מכה שנית

בשתי התערוכות הקודמות, אחת החברות המפתיעות הייתה Black Magic Design. חברה מוכרת בתעשייה, שעיסוקה המרכזי היה כרטיסי דגימה וממרים שונים. לפתע הפכה החברה מטאור. והיא פרצה דרך בשני נתיבים. הראשון- רכישת תכנות מאד מאד נחשבות בתעשייה, ולפיכך מאד מאד יקרות והפיכתן חינמיות בגרסא קלה, או זולות בהרבה בגרסא מלאה. נתיב שני- ייצור מצלמות וידאו קולנועיות, בעלות עיצוב משונה (עד מכוער) פונקציונליות וזולות להפליא. פתאום מצלמה שעושה את כל מה שביקשנו, כולל צילום וידאו ב RAW, במחיר מגוחך של 999$ למודל הקטן ועד 3000$ ל 4k. חשוב לציין שהבחרה לא נטשה את מוצרי הבסיס שלה, וגם כאן הפכה מובילת דרך, בעיקר בתחום אולפני טלוויזיה. לחברה פתרון זול מאד לבניית אולפן ניתוב מצלמות.
והשנה, אין ספק שהחברה תיזכה בתואר החברה הקולית ביותר, (כן בתעשייה עוד משתמשים במילה הזו) בזכות המצלמה האיכותית החמודה ביותר עד היום. Blackmagic Micro Cinema Camera. זו מצלמה קטנה מאד בעל איכויות קולנועיות מרשימות. היא מיועדת בעיקר לצילום מרחפנים, אבל היא בעצם מצלמת אקסטרים איכותית באופן שקשה לתאר.
למצלמה עדשות מתחלפות, בחיבור MFT הפופלרי. את נמצמה ניתן בקלות לתפעל מרחוק, על כרטיס SD מהיר היא מסוגלת להקליט בפורמטים המתקדמים ביותר, יש לה יציאות HDMI ו sdi מובנות. המבנה שלה מרשים ומחירה 995$.
והמצחיק הוא, שיש לה גרסת אולפן שמצלמת ב 4k. מצלמה כזו מאד שימושית בצילומי ספורט. ההבדל הוא שהיא לא יכולה להקליט. מחירה ללא עדשה 1295$. לא להאמין.
בנוסף שודרגה מצלמת הקולנוע של החברה, Ursa, ל 4.6k, המיוחד במצלמה זו- אפשר להחליף לה את השבב. מחירה 4995$
ומכיוון שכך, הם הוציאו גרסא מוקטנת של המצלמה,Blackmagic URSA Mini, גם היא פונה לשוק הקולנוע המקצועי, עם מפרט טכני גבוה, מבנה ארגונמי (לשם שינוי), שבב חדש שפותח על ידי החברה המגיע עד 4.6k. לעדשה אפשר לחבר עדשות קולנוע מקצועיות. הוצגו ארבע אפשרויות למצלמה, 4k או 4.6k בחיבור לעדשות קולנוע pl או עדשות של קנון. טווח המחירים 2995$-5500$. לא מצאתי מצלמה עם מפרט טכני עשיר כל כך בתג מחיר נמוך כמו זו. המצלמה היא תחרות ל sony fs7 שעולה 8000$ לא אבזור.
בנוסף שידרגה החברה את התכנות שלה, בינהן תכנת עריכה ותיקוני צבע מדהימה וחינמית לגמרי, אבל על זה במאמר נפרד.

תערוכת איגוד השידור האמריקאי- הלונה פארק של הקולנוענים ויוצרי הוידאו והרדיו

הדמיה של הקטנטונת על הליקופטר

תערוכת איגוד השידור האמריקאי- הלונה פארק של הקולנוענים ויוצרי הוידאו והרדיו

המיקרו בתמונה קדמית ללא עדשה

תערוכת איגוד השידור האמריקאי- הלונה פארק של הקולנוענים ויוצרי הוידאו והרדיו

,Blackmagic URSA Mini

פנסוניק

אין ספק שפנסוניק היא אחת המנצחות הגדולות בתחום ה DSLR בזכות ה GH4. מצלמת סטילס ללא מראה, המצלמת ומקליטה ב 4k ללא אבזור נלווה.
עכשיו קיבלה המצלמה שידרוג תכנה משמעותי המשפר את היכולות הקולנועיות שלה, כמו צילום אנאמורפי, כמו בקולנוע. רבים חיכו לזה.
בנוסף הוציאה פנסנויק מצלמה חדשה ב 4k. המצלמה דומה בעיצובה למצלמות הוידאו הקטנות הרגילות, ומיועדת לקהל גדול מאד של צלמי סרטים עצמאיים, בעיקר חדשות ודוקומנטרי, צלמי חתונות ויוצרים שמחפשים מצלמה שקל להפעיל אך מאפשרת איכויות גבוהות מאד של עבודה. המחיר שלה ומועד היציאה לשוק,עדיין לא פורסמו.
בנוסף שידרגה פנסוניק את קו מצלמות הקולנוע היקרות שלה ה- vericam

תערוכת איגוד השידור האמריקאי- הלונה פארק של הקולנוענים ויוצרי הוידאו והרדיו

AG-DVX200

היום הוא היום הראשון לתערוכה, ואמנם רוב ההכרזות תוזמנו ל 20:30 הערב, אבל יש למה לצפות. חברות חשובות נוספות עוד לא השמיעו קול, בינהן סוני.
במהלך הימים הקרובים, יצוצו מוצרים חדשים ומענינים שנותרו בצל ההכרזות של החברות הגדולות, וגם עליהם יש לשים לב.
מבחינתי, שתיהמצלמות החדשות של Black Magic מענינות מאד, ושתיהן מתיאמות לצרכי ההפקה שלי. ה Blackmagic URSA Mini,במפרט הטכני שלה ותג המחיר שלה, מתאימה בול ליוצר עצמאי, שנע בין עשייה דוקומנטרית טלוויזיונית לעשייה מסחרית. המצלמה נראית טוב וטווח האפשרויות שלה לא פחות ממדהים.

גיל לופו הוא יוצר וידאו הבעלים של pro-next www.gillupo.com
ומורה בכיר בקואופרטיב http://www.co-operative.co.il

לדיון בנושא: תערוכת איגוד השידור האמריקאי- הלונה פארק של הקולנוענים ויוצרי הוידאו והרדיו


22:00
  /  
13.4.2015
  
מאת: גיל לופו

1