סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

סאבוופרים תופסים כיום נישה מרכזית למדי בתחום האודיו וקולנוע ביתי ופשוט אי אפשר להתעלם מהם. האם באמת ישנם כאלו שטובים ...
15:00
  /  
31.03.2015
  
מאת: איתי חזום

הקדמה

למרות שסאבוופר הוא רמקול שמיועד להפיק תחום תדרים קטן, עדיין ישנן הרבה דרכים שונות לתכנן ולבנות אותם, חלקן יותר מוצלחות מאחרות. עם השנים השתרשר בקרב קהל חובבי האודיו המונח "סאבוופר מוזיקלי" – סאבוופר שמסוגל להישמע טוב במוזיקה איכותית ולא רק בסרטים ומוזיקת "בום בום". מדובר ביציאה מתוך נקודת ההנחה, המעט סנובית אם תרשו לי לומר, שמוזיקה דורשת שימוש בסאבוופר יותר מיוחד על מנת להוציא ממנה את המקסימום בשונה מסרטים שאינם דורשים זאת. בדרך כלל נהוג להזכיר מונחים כמו "מהיר" ו/או "מדויק" על מנת לתאר סאבוופר שכזה, כאשר יצרנים מסויימים נפסלים אוטומטית עקב המוניטין שלהם בקרב הקהילה וזאת בלי שום קשר לאיכות הסאבוופר עצמו.

השאלה היא האם באמת קיים סאבוופר "מוזיקלי"? ובכן, ההגדרה "מוזיקלי" הינה בעייתית. מה שנשמע טוב במוזיקה (או כל סוג של תוכן) למישהו אחד, יכול להיות כלל לא מספק למישהו אחר. לחילופין, יכול להיות שמאזין אחד מאד אוהב את הסאבוופר שלו, אבל מכיון שהוא לא ניסה אלטרנטיבות אחרות, אין לו באמת רפרנס להשוואה, וזו הסיבה שנהוג לתת המלצה להאזין למגוון של סאבוופרים לפני הרכישה על מנת לקבל את נקודת היחוס הזו, מה שתקף בעצם לכל ציוד אודיו.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
האם אחד יותר "מוזיקלי" מהשני?

לפעמים נהוג לחשוב שסאבוופר שמרעיד את הרהיטים בבית הוא סתם סאבוופר שטוב רק לסרטים ואינו מתאים לדקויות של מוזיקה, אבל בפועל יכול להיות שאותו סאבוופר מרעיד את הרהיטים פשוט בגלל שהוא מסוגל לרדת יותר נמוך ויותר חזק ממה שנהגתם לשמוע, כי עד עכשיו הייתם רגילים לסאבוופר ברמה נמוכה יותר…

טעם אישי הוא פקטור חשוב אבל לא העיקרי, ואם נתעלם ממנו לרגע אחד אז מה שיש בפועל זה רמות שונות של סאבוופרים, חלקם טובים, חלקם פחות טובים וחלקם אפילו גרועים. סאבוופר ממש טוב יעשה עבודה טובה עם כל תוכן שמזרימים אליו, בין אם מדובר במוזיקה קלאסית או לחילופין סרט האקשן האחרון (והגרוע סביר להניח) של מייקל ביי. סאבוופרים ברמות שונות יכולים להגיע גם מיצרן אודיו גדול ומוכר, וגם מיצרן בוטיק שפונה לקהל אודיו נישתי.

אז מה מבדיל בין סאבוופר טוב לסאבוופר גרוע? זה מה שהמאמר הזה ינסה להסביר.

קודם כל צריך להסביר קצת את הבסיס של סאבוופרים למי לא יודע. החלק הבא נלקח מתוך מבחן הסאבוופר הקבוצתי 2013.

קצת על סאבוופרים

סאבוופר הוא "חיה" מאד נישתית. רמקול שמיועד להפיק תחום תדרים מאד קטן ומאד תובעני – התדרים הנמוכים, כלומר הבסים. כשמדברים על טווח שמיעה, הדעה הרווחת היא שבני אדם מסוגלים לשמוע (תלוי בגיל) מ 20hz ועד 20,000Hz, כאשר הסאבוופר לוקח אחריות על חלק מאד קטן מזה, בדרך כלל כל מה שמתחת ל 100Hz פחות או יותר. אגב, בפועל אנחנו מסוגלים לשמוע גם מתחת ל 20Hz, זאת בהנחה וה- SPL, כלומר עוצמת השמע, גבוהה מספיק בתדרים האלו.

בסאבוופר גם השם הוא בעצם מונח טכני. סאבוופר – סאב = מתחת, לוופר = הוופר, כלומר האלמנט או "דרייבר" ברמקול, שבדרך כלל מיועד להפיק באס/מידריינג'. ישנם סאבוופרים מאד פשוטים שלא מסוגלים להפיק תוצאות יותר מרשימות מאלו של רמקול מדפי, אך אלו עדיין סאבוופרים שכן הם אינם מפיקים תדרים מעבר לבסים.

התדרים הנמוכים הם תחום תדרים תובעני מסיבה מאד פשוטה – הם דורשים מאותו דרייבר בסאבוופר להזיז כמויות גדולות של אויר, כלומר לזוז קדימה ואחורה למרחקים עצומים בהשוואה לדרייבר המידריינג' או הטוויטר. כמה רחוק? אם וופר מיועד לזוז פחות מכמה מילימטרים ספורים על מנת להפיק את תדרי המידריינג' בעוצמה גבוהה, הסאבוופר מיועד לזוז החל מכמה מילימטרים ועד כמה סנטימטרים, תלוי בתדרים ובעוצמה שרוצים להפיק אותם.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?האם דבר כזה יכול בכלל להיות "מוזיקלי"?

דרייבר הוופר שנמצא בסאבוופרים עובד על אותם העקרונות כמו של הדרייברים שנמצאים ברמקולים רגילים, כאשר בדרך כלל (אך לא תמיד) הוא יהיה בקוטר יותר גדול, בעל Motor או "מנוע" יותר מאסיבי ועם תכנון שיותר מתאים להפקת תדרים נמוכים. למי שתוהה, ישנם רמקולים רגילים שבמקרה כוללים דרייברים שיכולים להתאים לשימוש גם כסאבוופרים.

הסאבוופר הביתי כמעט תמיד מגיע כגרסה "אקטיבית", כלומר זהו רמקול שכולל בתוכו מגבר מובנה. אלו מכונים מגברי Plate עקב צורתם והעובדה שהם יושבים מאחורי הסאבוופר. תלוי בצרכים, המגבר יכול להפיק עוצמה החל מכמה עשרות וואטים ועד אלפי וואטים. המגבר בדרך כלל יכלול מגוון של תכונות שונות החל מבורר עוצמה, בורר תדר קרוסאובר לחיתוך מתאים עם הרמקולים הקידמיים, כניסות/יציאות מסוגים שונים ועד מערכות מבוססות DSP ששולטות בדברים כגון EQ, חיתוכים, Room Correction ועוד.

התיבה

התיבה בסאבוופר היא כמובן חלק אינטגרלי וקריטי לעבודה תקינה. ישנן מספר תיבות נפוצות:

תיבת Sealed

זו תיבה אשר אטומה לגמרי ואינה כוללת פתחי אויר כאלו או אחרים. דרייברים בתיבות סגורות עובדים יותר קשה מדרייברים בתיבות אחרות ולכן ישנו צורך במגבר ודרייבר טובים על מנת להפיק תוצאות מוצלחות בתדרים נמוכים. עקב כך התיבות האלו יותר נפוצות (אך לא רק) בסאבוופרים יוקרתיים.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

סאבוופרים בתיבה סגורה שעושים שימוש בדרייבר וופר מתאים בדרך כלל בעלי סאונד מאוזן וחלק, אינם בעלי פוטנציאל להפיק רעשי אויר ו/או רזוננסים כמו סאבוופרים בתיבות Ported, ומצריכים סיוע של EQ (אקולייזר) על מנת לרדת בצורה שטוחה לתדרים מאד נמוכים, אלא אם רוצים תיבה מאד גדולה.

תיבת Ported

זו התיבה הנפוצה ביותר בסאבוופרים וגם ברמקולים. הדרייבר עובד "בשיתוף פעולה" עם פתח אויר כלשהו, בדרך כלל צינור או תעלה, אשר מכוון לתחום תהודה מסויים. סאבוופרים בתיבת Ported מסוגלים להפיק יותר מסאבוופרים בתיבה סגורה ככל שמתקרבים לתחום העבודה של ה- Port, אבל זה לא מגיע בחינם. התיבה הנדרשת בדרך כלל תהיה יותר גדולה מתיבה סגורה, בעוצמות גבוהות ה- Port עלול להשמיע רעשי מערבולות אויר ו/או רזוננסים שונים והדרייבר בעל מהירות תגובה מעט יותר איטית ככל שמתקרבים לתחום העבודה של ה Port.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
תיבה עם Port סטנדרטי

בפועל החסרונות הנ"ל לא תמיד קריטים. התיבה צריכה להיות ממש גדולה רק במידה ורוצים שהסאבוופר ירד מאד נמוך. כשישנם רמקולים נוספים במערכת שמנגנים את שאר תחום השמיעה, אנחנו לא ממש שומעים את רעשי האויר של ה Port ולמרות שמדידות מראות שמהירות התגובה של הדרייבר מעט יותר איטית ככל שמתקרבים לתחום העבודה של ה- Port, בפועל ההשפעה של זה בזמן האזנה, זה נושא שמאד תלוי בתוכן לו מאזינים, בתכנון התיבה ובגובה תדר הכיוון של ה- Port.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
תיבה עם Port מסוג Slot

סאבוופרים בתיבת Ported הם בעלי פוטנציאל מעולה בכל הקשור לניצול המקסימום מהדרייבר שבשימוש, אך תכנון לקוי עלול להוביל לתוצאות גרועות למדי ועד שלא מאזינים/מודדים לא ניתן לדעת.

תיבת PR

תיבת ה PR או Passive Radiator, עובדת על אותם העקרונות כמו של תיבת ה Ported, רק שבמקום לעשות שימוש ב Port, התיבה הזו עושה שימוש ב PR. ה- PR היא ממברנה פאסיבית שנראית מבחוץ כמו דרייבר רגיל, רק שהיא מגיעה ללא Motor, סליל ואינה מחוברת למגבר. חיצונית מדובר בתיבה שעלולה להטעות חלק מהמשתמשים, שכן הסאבוופר נראה כאילו יש לו שניים או שלושה דרייברים, כאשר בפועל בעצם מדובר בדרייבר אקטיבי אחד שעובד בשיתוף פעולה עם ראדיאטור/ים. אגב, גם רמקולים פה ושם עושים שימוש ב- PR. 

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
דרייבר וופר מצד שמאל, PR מצד ימין

סאבוופרים בתיבות PR מסוגלים בתאוריה להפיק ביצועים זהים לאלו של תיבות Ported, רק ללא הפוטנציאל לרעשי מערבולות אויר ו/או רזוננסים שונים כמו בתיבות Ported וללא הצורך בנפח האויר שתופס ה Port בתיבה. החיסרון העיקרי הוא במחיר, שכן ממברנה פאסיבית הרבה יותר יקרה מחתיכת צינור.

ישנן כמובן תיבות נוספות לסאבוופרים כגון: Open Baffle – סאבוופר "ללא תיבה", Horn – תיבות מסוג שופר, Transmission Line ו- Bandpass מסוגים שונים, אך אלו פחות נפוצות.

שיקולי גודל ומחיר

באופן כללי רוב הסאבוופרים הסטנדרטים בשוק בדר"כ מגיעים עם וופר בקוטר 8-12 אינץ' שיושב בתיבת Ported, ומתוכננים לרדת רק עד לאיזור ה 30-35Hz. ישנן שתי סיבות עיקריות:

מחיר: דרייבר וופר שמסוגל להפיק תדרים מאד נמוכים בעוצמה גבוהה ובצורה נאמנה, בדרך כלל יהיה יותר יקר ולכן נהוג להגביל את תחום העבודה של הסאבוופרים הזולים. עכשיו כשעושים שימוש בדרייבר יקר יותר נוצר גם הצורך במגבר חזק וטוב יותר, כלומר מגבר יקר יותר. להלן דוגמא לשני וופרים בקוטר 8 אינץ'. מצד ימין דרייבר ברמה בסיסית ומצד שמאל דרייבר ברמת מחיר וביצועים גבוהים יותר:

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

גודל התיבה: רוב הסאבוופרים בשוק מגיעים בתיבת Ported, ועל מנת שדרייבר הוופר בתיבה כזו יהיה מסוגל להפיק תדרים מאד נמוכים ישנו צורך בתיבה מאד גדולה, לדוגמא ראו את גודל תיבות ה Ported של SVS שמתוכננות לרדת ל 20Hz ואף מתחת לזה. אם מעוניינים בתיבת Ported קטנה שמסוגלת לרדת נמוך אז צריך להתפשר, או על ידי שימוש ב Port מאד ארוך (לא ריאליסטי) או על ידי שימוש בראדיאטור פאסיבי כדוגמת דגמי הדגל של Sunfire או הסאבוופרים של GoldenEar. כתוצאה משימוש בתיבה קטנה ישנו עכשיו צורך לא רק בדרייבר וופר יותר מאסיבי מהרגיל, אלא גם במגבר הרבה יותר חזק שכן כל ההקטנה הזו באה על חשבון רגישות (Sensitivity).

להלן דוגמא עם שני סאבוופרים בתיבת Ported. שניהם משתמשים בדרייבר וופר בקוטר 12 אינץ', אבל מצד ימין נמצא דגם שמיועד לרדת לאיזור ה 30Hz ומצד שמאל נמצא דגם שמיועד לרדת ל 18Hz. הדגם השמאלי עושה שימוש בתיבה כמעט פי 2.5 יותר גדולה.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

כאשר עולים בסקלת המחיר ניתן לראות הרבה יותר סאבוופרים בתיבה סגורה וגם פה הכל מתחיל ונגמר במחיר. סאבוופר טוב שעובד בתיבה סגורה, בדרך כלל נמצא בקבוצת מחיר יותר גבוהה מהממוצע בעיקר מכיון שהוא עושה שימוש בדרייבר וופר והגברה שמסוגלים לפצות על המגבלות של תיבות סגורות בסאבוופרים זולים.

התוצאות בפועל

התוצאות בפועל

לסאבוופר ישנם כל מיני גורמים שאחראים על התוצר הסופי שהוא מפיק:

Frequency Response

FR זה טווח התדרים שהסאבוופר מפיק יחסית לעוצמה, או במילים אחרות – לאיזה תדר גבוה הוא מסוגל להגיע ויותר חשוב, לאיזה תדר נמוך הוא מסוגל להגיע. סאבוופר טוב בדרך כלל אינו נדרש לעבוד מעבר ל 100Hz ויהיה מסוגל לרדת לאיזור ה 20Hz או נניח 20-100Hz, כאשר את התחום נהוג למדוד עד לנקודה בה העוצמה יורדת ב 6 דציבלים כלומר מינוס 6dB. יצרנים אוהבים "לשחק" עם הנתון הזה ולספק נתון FR שנראה מרשים אך אינו מציין את טווח העוצמה, או לחילופין עושה שימוש בטווח עוצמה גדול יותר של מינוס 10dB ומעבר, במקום מינוס 6dB המקובל יותר.

ככל שה FR של הסאבוופר יותר שטוח, הסאבוופר יותר מאוזן ופחות מוסיף "צבע" לסיגנל שמגיע אליו. האם תוצאה מאוזנת משמעה יותר "מוזיקלי"? האמת היא שרוב הסאבוופרים הסטנדרטים מסוגלים להפיק טווח תדרים מאוזן. מה שכן, יש הרבה סאבוופרים שאינם תוכננו לרדת נמוך במיוחד ומיועדים לעבוד רק עד נניח 40Hz. סאבוופרים במערכות קומפלט מסוג Home Theater in a Box בדר"כ אינם מיועדים לעבוד אפילו מתחת ל 50Hz. ככל שסאבוופר מסוגל לרדת יותר נמוך הוא מסוגל להשמיע בצורה יותר נאמנה את התוכן שכולל תדרים כאלו. האם זה אומר שהוא יהיה יותר "מוזיקלי"?

הנה מספר דוגמאות ל Frequency Response של סאבוופרים שונים:

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

הגרפים מייצגים בציר המאוזן את תחום התדרים 20-200Hz, ובציר האנכי את העוצמה היחסית. תוצאות כמו הנ"ל מושפעות באופן ישיר מתכנון הסאבוופר. יצרן יכול לבחור לתכנן סאבוופר בתיבת Ported גדולה עם היענות חלקה עד ל 20Hz, או לחילופין לתכנן סאבוופר עם FR שנראה כמו פסגה של הר, מה שנהוג לכנות “One Note Bass”. סאבוופר שכזה יפיק תוצאה שאני מגדיר כיחסית גרועה וישמע מאד "בומי", אבל למרות זאת עדיין ישנם מאזינים שזה בדיוק מה שהם מחפשים. האם זה לא נחשב "מוזיקלי"? כרגיל, תלוי למי.

מקסימום SPL

SPL או Sound Pressure Levels הוא המדד לעוצמה שסאבוופר (או כל רמקול) מפיק. הבעיה היא שהנתון הזה אינו שלם ללא התייחסות לעיוותים (Distortion) שהסאבוופר מפיק ב SPL נתון.

בהיעדר ציוד מדידה, תנאי מדידה (מגרש גדול ופתוח), תוכנה מתאימה והידע להשתמש בהם, המאזין צריך להיעזר בחוש השמיעה שלו. האם הסאבוופר נשמע נקי גם בעוצמות גבוהות או רק בעוצמות נמוכות? האם אתם שומעים רעשים לא נעימים או "נקישות" מכיוון דרייבר הוופר ברגע שאתם מרימים את הווליום? בתיבת Ported, האם יש יותר מדי רעשים של מערבולות אויר מכיוון ה Port? במידה והסאבוופר נשמע לכם נקי אפילו בעוצמות גבוהות, האם אתם בכלל עושים שימוש בתוכן תובעני שיורד נמוך בתדר? לא לשכוח – סאבוופר יעבוד הרבה יותר קשה ככל שהתוכן דורש הפקה של תדרים יותר נמוכים ובעוצמות יותר גבוהות. אגב, עיוותים בסאבוופר ישמעו יותר ברור אם לצורך הבדיקה מנתקים את הרמקולים הקדמיים, אחרת הסאונד שיוצא מהרמקולים הקדמיים עלול להסתיר חלק מהעיוותים של הסאבוופר עקב אפקט ה- Auditory masking.

עיוותים הם תוספת שאינה קיימת בסיגנל המקורי המגיע אל הסאבוופר. עיוותים בולטים בסאבוופר כמעט תמיד נוצרים בגלל שדרייבר הוופר עובד מעבר לגבולות שלו, וסאבוופר בעל עיוותים גבוהים מדי ישמע "בומי" או "קופסאתי" אפילו אם ה- Frequency Response שלו שטוח ויפה! יכול להיות שמשתמשים בתיבה מצויינת ודרייבר וופר איכותי, אבל אם המגבר לא מסוגל לספק את הסחורה אז דווקא הוא יוסיף עיוותים משלו אפילו אם דרייבר הוופר כלל אינו מתאמץ.

דוגמא שאני נתקלתי בה באופן אישי היא ה- B&W ASW608. מדובר בסאב קומפקטי בתיבה סגורה בעל FR שטוח ויפה כמעט ל- 20Hz. הבעיה היא שדרייבר וופר 8 אינץ' ממוצע בתיבה סגורה לא יכול לעשות יותר מדי בתדרים מאד נמוכים וכתוצאה מזה הוא נשמע מאד לא נעים בעוצמות גבוהות עם תוכן עשיר בתדרים נמוכים.

בשונה ממגברי שפורפרות בהם העיוותים (בדרך כלל הרמוניות זוגיות) הם חלק מכל "הקסם" שלהם, סאבוופר תחת עומס מוגזם תמיד יפיק עיוותים לא נעימים (הרמוניות אי זוגיות), ככה שלא נהוג לראות מצב בו עיוותים הם חלק ממה שהמאזין אוהב בסאבוופר.

במילים פשוטות, סאבוופר טוב יהיה מסוגל לא רק להפיק SPL גבוה, אלא גם יעשה זאת באופן נקי. כמובן שלכל סאבוופר יש את הגבולות שלו, השאלה היא איפה אותם גבולות או כמה גבוה אתם רוצים שהגבול יהיה…

Group Delay

את הנתון הזה, שניתן לראות רק במדידות מתאימות, אפשר להגדיר כמהירות התגובה של הסאבוופר. ככל שהנתון נמוך יותר, מהירות התגובה של הסאבוופר טובה יותר. אם ככה, זה בטח נתון הקסם שמבדיל בין סאבוופר "מוזיקלי" לסאבוופר שאינו, נכון? לא בדיוק…

באופן כללי, סאבוופרים בתיבות Sealed מפיקים את ה Group Delay הכי מוצלח. הבעיה היא שהיתרון הזה אינו בהכרח מוביל לתוצאות עדיפות בשטח. להלן דוגמא לגרף ה GD של ה SVS PB-13 Ultra המקורי (לקוח מ- Audioholics):

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
הגרף הנ"ל מייצג בציר המאוזן את תחום התדרים 10-120Hz, ובציר האנכי את מהירות התגובה או "העיכוב" של הסאבוופר במילי שניות. במקרה הזה מדובר בהשוואה בין שני מצבי Port של ה PB-13 (שחור וסגול) והמצב הסגור או Sealed שלו (ירוק).

SVS בעצמם מסבירים בצורה יפה שנתון ה GD אינו באמת משחק תפקיד, לפחות במקרה הזה. כפי שניתן לראות, כל המצבים מפיקים GD זהה עד לאיזור שמעט מתחת ל 30Hz, או במילים אחרות, מהירות התגובה של הסאבוופר זהה גם במצב Ported וגם במצב Sealed עד לאיזור שמעט מתחת ל 30Hz שהוא פחות או יותר הגבול התחתון לרוב התוכן המוזיקלי.

אם רוצים לסבך עוד יותר את הנתונים, אפשר להתייחס ליכולת שלנו לשמוע את ההבדלים האלו במהירות התגובה. אם תשימו לב, בחלקו העליון של הגרף יש קו אדום חלק שעולה ככל שיורדים בתדר. אותו קו אדום מסמל את הגבול המקובל שממנו בני אדם יכולים לשמוע הבדל במהירות התגובה, ולפי מה שרואים באותו הגרף, אנחנו לא נוכל לשמוע הבדלים בין המצבים השונים עד כמעט ל 20Hz – תדר הכיוון הסטנדרטי של שלושת ה Ports ב PB-13. רוצים יותר טוב? אם משתמשים במצב ה 15Hz אז הגבול יורד כבר מתחת ל 20Hz.

זה לא מקרי שה- GD משתנה בין המצבים השונים, מכיון שככל שמתקרבים לתחום העבודה של ה- Port אז תמיד ישנו מעט יותר "עיכוב", ואכן ניתן לראות שאותו "עיכוב" זז שמאלה ככל שתדר הכיוון של ה Port יורד. יתרה מכך, "העיכוב" גם ארוך יותר ככל שתדר הכיוון של ה Port נמוך יותר. בנוסף, גם נתון ה- Frequency Response משחק תפקיד וסאבוופר בתיבת Ported עם FR שטוח כמו סרגל ל- 20Hz, יהיה בעל GD מעט שונה מזה של סאבוופר שמיועד להיות מינוס 6dB ב 20Hz.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
ללכת על תיבה סגורה או על תיבת Ported?

ה- SVS PB-13 הוא דוגמא לסאבוופר מעולה, אבל מה קורה עם סאבוופרים אחרים? אם ניקח כדוגמא סאבוופר X מהסוג הנפוץ שמגיע בתיבת Ported יחסית קטנה עם Port שמכוון לאיזור ה 30Hz, אנחנו בתאוריה אמורים לקבל תוצאה גרועה יותר, הרי ה- Port, שהוא האחראי העיקרי לשינוי במהירות התגובה, נמצא כעת בתחום תדרים יותר קריטי לא? לא בהכרח. בהנחה ומדובר בסאבוופר שתוכנן כראוי ואינו משתמש בתיבת ה- Ported בכדי להבליט יותר מדי את התדרים שמופקים דרך ה- Port, אז מצד אחד ככל שתדר ה- Port עולה, נתון ה- GD יורד, כאשר מצד שני גם יכולת ההבחנה שלנו עולה עם התדר.

סאבוופרים בתיבה סגורה גם יכולים להיות מושפעים מעט לרעה בנושא ה- GD. אם מעוניינים שסאבוופר בתיבה סגורה יהיה שטוח לתדרים נמוכים אז צריכים או תיבה מאד גדולה עם דרייבר מתאים, או תיבה מאד קטנה עם דרייבר מתאים ופיצוי ב- EQ. אותו פיצוי ב- EQ מעלה את ה "עיכוב" ב- GD, אך בדומה לתיבות Ported, זה תלוי באופן הפיצוי. גם פה ה- GD יהיה שונה בין פיצוי שגורם לסאב להיות שטוח כמו סרגל ל- 20Hz, לפיצוי שגורם לסאב להיות מינוס 6dB ב 20Hz. בכל אופן, עדיין יהיה מדובר בדר"כ על רמה נמוכה יותר מזו שבתיבות Ported.

אגב, נושא ה-GD לא נגמר פה. דבר נוסף שמשפיע לרעה על ה- GD הוא שימוש בפילטר High Pass, כלומר פילטר קרוסאובר שמיועד לחתוך את התדרים מתחת לנקודה מסויימת. ישנם סאבוופרים שעל מנת להגן על דרייבר הוופר מנזק פיזי עושים שימוש בפילטר High Pass, לדוגמא, סאבוופר שמיועד לרדת ל- 35Hz כאשר הפילטר חותך בהדרגה את כל התדרים שמתחת וזה מעלה מעט את ה- GD. דוגמא אחת יכולה להיות ה – SVS SB-12 NSD – הגרסה הקודמת של ה SB-2000 (לקוח מ- Audioholics):

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

כפי שניתן לראות, אפילו שמדובר בסאבוופר בתיבה סגורה עם FR יפה ושטוח, ל SB-12 NSD יש GD פחות מוצלח מזה של ה PB13 Ultra הנ"ל שיושב בכלל בתיבת Ported. רגע אחד, איך זה יתכן? הרי תמיד אומרים שסאבוופר בתיבה סגורה הוא יותר "מוזיקלי" לא? במקרה הזה הסיבות לעליה ב GD הן סביר להניח שימוש ב EQ ופילטר Highpass. האם זה באמת הופך את הסאבוופר הזה לפחות "מוזיקלי" מסאבוופרים אחרים? אל תהיו בטוחים.

את נושא "המהירות" נסגור עם עוד פרט אחד קטן שצריך לציין: קוטר דרייבר הוופר אינו משפיע על מהירות התגובה, או במילים אחרות, בהנחה וכל התנאים שווים, סאבוופר שעושה שימוש בדרייבר וופר בקוטר של נניח 8 אינץ', לא יהיה "מהיר" יותר מסאבוופר עם דרייבר בקוטר של נניח 15 אינץ'. אם ניקח את כל נושא "המהירות" ונרכז אותו, האם מישהו באמת הולך להתלונן על בס "איטי" ברמקול שעושה שימוש בדרייבר וופר בקוטר 15 אינץ' בתיבת Ported, אבל עולה $200,000? הרמקול אולי מאד יקר, אבל עקרונות העבודה לא משתנים.

החדר

נושא חשוב שאי אפשר להתעלם ממנו הוא חלל ההאזנה. להפיק בסים שטוחים וחלקים בחדר/סלון ממוצע זה נושא בעייתי עד בלתי אפשרי. חלל האזנה ממוצע כולל קירות/רצפה/תקרה שמקבילים אחד לשני וזו אינה סביבה אידיאלית להפקת בסים. כמה זה משפיע?

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

בגרף הנ"ל ישנן שתי מדידות – מדידת FR של סאבוופר X ללא ההשפעה של החדר, ומדידה של אותו הסאבוופר בסלון מגורים ממוצע. כפי שניתן לראות, החדר הופך את הסאב השטוח והיפה לתוצאה די לא מאוזנת. תזוזה של נקודת ההאזנה או שינוי במיקום הסאבוופר ישנו כמובן את התוצאה, אבל יפה זה כמעט אף פעם לא יהיה. מה שכן חשוב להבהיר, התוצאה בפועל לא נשמעת גרוע כמו שהיא נראית.

בנוסף, השפעה שניה שיש לחלל ההאזנה על התוצאה היא דעיכת הבסים, או במילים אחרות, לבסים שמפיק הסאבוופר בחדר ממוצע לוקח יותר זמן לדעוך, מה שגורע מאפקט "המהירות" של הבס. העניין הוא שאלא אם אתם מאזינים לסאבוופר במגרש כדורגל או אולם מאד גדול, אז רק טיפול אקוסטי כבד ויעודי לבסים יוכל לעזור במקרה הזה, אחרת לכולנו יש את הבעיה הזו במידה כזו או אחרת.

מה כל זה אומר? שחלל האזנה יכול לגרום למצב שאפילו סאבוופר מצויין יכול להשאיר עליכם רושם של סאבוופר מרוח, איטי ולא מאוזן. מבנה החדר ומיקום הסאבוופר משחקים תפקיד מכריע בתוצאה שמקבלים, ולכן תמיד חשוב לנסות למצוא לסאבוופר את את המיקום האידיאלי בחדר. מהו המיקום האידיאלי? אין פה חוקים וכל חדר שונה מהשני, באותה מידה שכל סאבוופר שונה מהשני. האינסטינקט הראשוני של רוב המאזינים הוא לשים את הסאבוופר בפינה או בכל איזור אחר בו הוא פחות מפריע ויזואלית, אבל האמת היא שמומלץ לנסות לשחק עם המיקום של הסאבוופר, כי בהחלט יכול להיות שתופתעו לטובה מהסאונד שתקבלו במיקום שלא שקלתם בתחילה.

דרייבר הוופר

דרייבר הוופר הוא הלב של כל סאבוופר וגם רוב הרמקולים. דרייבר טוב בשילוב עם תיבה ומגבר מתאימים יאפשר הפקת ביצועים יותר טובים, כאשר מגבר או תיבה לא מתאימים רק יגרעו מהפוטנציאל שלו. גם דרייבר זול יכול להיות טוב, הוא פשוט יהיה יותר מוגבל בכל הקשור ל מקסימום SPL נקי.

עכשיו השאלה היא, האם עושים שימוש בדרייבר מתאים? סאבוופרים בתיבה סגורה לרוב כוללים Freqency Response חלק ומאוזן, הרי אין ממש מה לפשל פה. במקרה הזה הבעיה העיקרית תהיה דרייבר וופר בעל ערך Inductance גבוה מדי. לרוב יהיה מדובר בדרייברים די מאסיביים עם סליל ו Motor גדולים יחסית. במידה וה Motor לא תוכנן כראוי ו/או היצרן החליט לחסוך פה ושם, אנחנו נקבל דרייבר שגם בתיבה סגורה אידיאלית לכאורה, יהיה בעל FR לא מאוזן עם בליטה חזקה בתחום העבודה שלו, כלומר סאבוופר מסוג “One Note Bass”. אותו דרייבר יפיק תוצאה עוד יותר גרועה בתיבת Ported, והדרך היחידה לטפל בתופעה בסופו של דבר היא או שימוש בדרייבר וופר אחר או שימוש ב EQ.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
חתך של דרייבר הוופר

בעיה נוספת היא לקחת דרייבר ברמה טובה, אך כזה שאינו מתאים, או לפחות לא אידיאלי, לסוג התיבה שהוא מותקן בה. בדרך כלל הכוונה היא לשימוש בדרייבר בעל ערך Q גבוה מדי בתיבה סגורה קטנה מדי, או בתיבת Ported שגם פחות מתאימה לדרייברים כאלו וגם יכולה להיות לא מתוכננת כהלכה מלכתחילה. דרייבר וופר לא מתאים בתיבת Ported עלול להוביל לתוצאה לא מאוזנת במיוחד וכזו שיכולה להוביל לסאונד "בומי" ו- Group Delay מעט יותר גבוה. גם לדרייברים בעלי ערך Q נמוך מדי יש מגבלות ואלו יובילו לתיבת Ported ו/או Sealed שלא יתאימו להפקת תדרים מאד נמוכים בבסים ללא העזרה של EQ

דוגמא שאני נתקלתי בה באופן אישי היא הדרייבר ב- Cerwin Vega SL-15. אמנם מדובר פה על רמקול ולא סאבוופר, אבל העיקרון זהה. ה- SL-15 כולל דרייבר 15 אינץ' שיושב בתיבה שאינה אופטימלית בשבילו והתוצאה נראית ככה:

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?

כפי שרואים, על אף השימוש בתיבה גדולה באיזור ה- 150 ליטר ו- Ports בעלי תדר כיוון באיזור ה- 31Hz, ה- FR שמקבלים לא נראה הגיוני לקונפיגורציה כזו. ישנה בליטה חזקה באיזור ה- 65Hz ומשם העוצמה יורדת, כאשר ה Ports בעצם לא תורמים כמעט שום דבר. בדיקה פרטנית של דרייבר הוופר גילתה שאותו דרייבר יותר יתאים לתיבה סגורה מאד גדולה או לחילופין היה מפיק תוצאה עדיפה, אך עדיין לא אידיאלית, רק אם ה- Ports היו מכוונים מעט נמוך יותר והתיבה היתה פי 4 גדולה יותר, או בערך בגודל של מקרר ממוצע…

יבוא מישהו ויגיד – "Cerwin Vega פשוט לא יודעים מה הם עושים". לדעתי הם דווקא כן, ועובדה, ה- XLS-15S היה אחד הזוכים שלי במבחן הסאבוופרים של 2013. אני פשוט חושב שאת ה- SL-15 הם החליטו לכוון לנישה ספציפית ואל אף שהדרייבר באותו רמקול עובד בתנאים לא אופטימלים, עדיין יש אנשים שיאהבו את התוצאה שהוא מפיק, כולל חבר שביקר אצלי והתלהב כמו ילד קטן. מי אני שאגיד לו "זה לא מוזיקלי"?

הרמקולים הקדמיים

באופן כללי ישנן שתי דרכים לשלב סאבוופר במערכת. אפשר לתת לרמקולים הקדמיים לנגן כמו שהם ופשוט להוסיף את הסאבוופר תוך כדי משחק עם פילטר ה- Low Pass הפנימי שבו, ואפשר לחתוך את הבסים מהרמקולים הקדמיים ולתת רק לסאבוופר להפיק אותם.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
חובבי אודיו דו ערוצי בדרך כלל יעדיפו את השיטה הראשונה שבה הסאבוופר רק מיועד להשלים את החסר שברמקולים הקדמיים, כאשר חובבי רב ערוצי נוהגים ללכת עם הדרך השניה בה חותכים את הבסים מהקדמיים על מנת להוריד מהם את העומס. האמת היא ששתי האופציות טובות וכל אחד צריך לעשות את מה שנראה/נשמע לו הכי טוב. מומלץ כמובן להפעיל שיקול דעת מסויים, כלומר לא לנסות לסחוט את המיץ ממדפיים קטנים כאשר אפשר לתת לסאבוופר לעשות את העבודה, או לחילופין לא לעשות שימוש ברצפתיים ענקיים רק בשביל לחתוך אותם אל הסאבוופר ב 150Hz… בנוסף, מומלץ לשחק עם מתג/בורר הפאזה שכל מטרתו היא לנסות לעזור בשידוך עם הרמקולים הקדמיים.

אותו "שידוך" עם הרמקולים הקדמיים יכול מאד להשפיע על הרושם שתקבלו מהסאבוופר. האם העוצמה של הסאבוופר גבוהה מדי או נמוכה מדי? האם הקרוסאובר/פאזה מכוונים נכון? האם הסאבוופר לא פולש יותר מדי לתחום העבודה של הרמקולים? האם הסאבוופר בכלל מסוגל לעבוד בתחום התדרים שאתם דורשים ממנו? האם המיקום שלו בחדר הכי אידיאלי? וכן הלאה.

סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?
אם רוצים אפשר להוציא עליהם המון $$$

סיכום

בחזרה לנושא המאמר – סאבוופר "מוזיקלי"? לא, לא באמת קיים דבר כזה. מה שכן יש זה הרבה פקטורים שונים שמשפיעים על הביצועים ומביאים למצב שבקצה אחד של הסקאלה יש סאבוופרים טובים שיעשו עבודה טובה גם עם מוזיקה וגם עם סרטים, כאשר בצד השני של הסקאלה יש סאבוופרים יחסית גרועים שישמעו גרוע גם עם מוזיקה וגם עם סרטים. ומה יש באמצע של הסקאלה? פשרות כאלו ואחרות שלא בהכרח יפריעו לכל אחד.

מצד שני חשוב לזכור – על טעם וריח. בחירת סאבוופר בסופו של דבר אינה יוצאת דופן מבחירה של רמקולים או מגבר, וסאבוופר שאני אגדיר כגרוע יכול להישמע נוראי למישהו אחד ונפלא למישהו אחר. אנחנו בוחרים את מה שמתאים לנו, בין אם ההחלטה שלנו היא תוצר של האזנה בלבד או תוצר של גרפים ומדידות, עדיין מדובר בבחירה אישית.

מה לגבי דעות קדומות? אלו קיימות בכל אספקט של אודיו וזה כולל סאבוופרים. חבל לפסול אוטומטית יצרן X רק בגלל שאנשים אחרים אומרים שאותו יצרן יודע לתכנן סאבוופרים רק לחובבי "בום בום", או לחילופין לשבח אוטומטית יצרן Y רק בגלל שקראתם באיזה מגאזין אודיו שאותו יצרן מתמחה בסאבוופרים "מוזיקליים". תאזינו, תסתכלו על גרפים, תבחרו רק על פי הגימור החיצוני, זה לא משנה, אבל אל תתבססו רק על דעות קדומות או מיתוסים.

לדיון בנושא: סאבוופר 'מוזיקלי'? האם באמת קיים דבר כזה?


15:00
  /  
31.3.2015
  
מאת: איתי חזום

1