מחר אנחנו כבר נדע הכל ונעקוב כאן אחר האירוע הנוסף של אפל להצגת השעון. אז היו איתנו מחר. אבל בינתיים – מה ידוע לנו עד כה?
השעון – apple watch
שמועות על השעון של אפל החלו לפני כמה שנים. תחילה זה היה טפטוף ואז סמסונג עשו את מה שהם אוהבים לעשות – לקחת שמועה על מוצר שאפל עובדים עליו ולממש אותו. זה היה כך לגבי טלויזיה שמגיבה להוראות קוליות, מסך מגע, הגנה נגד רטיבות, טאבל סופר דקיק ועוד אלף רעיונות.
כל מה שצריך בכדי לגרום לסמסונג לעבוד על מוצר זה פשוט להפיץ שמועה שאפל עובדת עליו…
אבל הרעיון תפס, כל המהפכה של המחשוב הלביש היה תוצר של השמועה הזו על השעון של אפל – גוגל החלה לעבוד על Android wear ושחררה תמיכה מלאה במחשוב לביש. במקרה של שעונים של אנדרואיד יש לנו מבחר גדול מאוד של סגנונות ואפילו form factors: שעונים ריבועיים, מלבניים, ועגולים עם עיצובים מגוונים, בדיוק ההיפך מהכיוון שאפל ידועה בהם "ככה טלפון צריך להראות וזהו".
אבל גם אפל שינתה כיוון מאז שג'ובס הלך לעולמו. אפל החדשה כבר לא מייצרת מוצר אחד. אייפון 6 יצא בשני גדלים (38מ"מ ו-42 מ"מ), שלושה צבעים ומספר גדלי storage. אפל החדשה מוציאה שני גדלים של כל מוצר – וכך גם כאן, גרסא גדולה (לגברים?) וקטנה, ואת הצבעים החליפו בסגנונות: ספורט, גרסא רגילה וגרסאת Edition היוקרתית.
המחיר ההתחלתי של watch sport הוא 349 דולר, זה ככל הנראה המחיר של השעון הקטן – עם תוספת של 50 דולר (399) עבור הגרסא הגדולה יותר. זאת גרסא ספורטיבית עשויה אלומיניום לבן או כהה, זכוכית אימפקט וגב מותאם, בעוד שהגרסא עשויה ברזל אל חלד, זכוכית ספיר וגב קרמי צפויה (להערכתי) להוסיף עוד עלות של כ-50 דולר נוספים (כך שגרסאת האל חלד צפויה להיות 449 דולר). בכל מקרה, המגוון הגדול של רצועות ככל הנראה יגרור מגוון גדול של מחירים שונים ומשונים בהתאם לבחירה שתעשו בין הרצועות והסגנונות השונים.
על גרסאת הזהב נדע רק ממש באירוע – השמועות מדברות על מכשיר אקסקלוסיבי שימכר בסדרות מוגבלות ויעלה עד 10,000 דולר ואשר הקופסא שלו תשמש כמעמד ומטען. אני אישית מהמר שאפל מפריחה את השמועות הללו בכדי להציג מחיר זול יותר: בין 3000-5000 דולר. עדיין יקר, אבל אם מתסכלים על כמות הזהב 18 קראט – מדובר בציפוי בלבד, כך שלהערכתי גם השעון היקר ביותר לא יהיה משמעותית יקר יותר.
בהנחה שאפל יכריזו שנה הבאה על שדרוג ל-watch 2, צריך גם לזכור שלאפל צריך להיות תוכנית שדרוגים הגיונית או שנראה ירידה במכירות של שנה הבאה כי לא נהוג לשדרג בתכיפות שעונים בעלויות בסדר גודל שכזה.
יכולות של השעון
מאז שהודלף הרעיון, גוגל הספיקו להחליף כבר כמה רעיונות ואנחנו כיום כבר בדור השלישי של מוצרי אנדרואיד בתחום הלביש. עדיין, הפוקוס של גוגל עם Android wear הוא על תגובות לאירועים ו-notifications. קיבלתם הודעה או פריט מידע – אתם יכולים לראות אותו ולהעיף אותו, אך לא להחזיר אותו או ליצור מידע חדש. בנוסף, השכלול העיקרי של השעון הוא השילוב שלו עם google now – נסיון לחזות קדימה מידע שנזדקק לו ולהציג אותו בזריזות על השעון.
תוספת מתוחכמת נוספת היא היכולת לקבל פקודות קוליות – דבר שגוגל משתפרים מאוד בו, מה שמאפשר לנו לשלוח סמסים, מיילים וגם לעשות חיפוש באינטרנט.
עם זאת, Android wear מתקשה לתפוס ולא מעורר המון התלהבות. שני מוצרים עד כה הצליחו לתפוס את העין של הקהל – השעון Moto 360 שפשוט מעוצב מדהים, והשעון החדש שהוכרז ב-MWC של חוואווי.
בכל מקרה, מדובר על שעונים עם אורך חיי בטריה נמוכים למדי וגם שימושיות נמוכה למדי.
מבחינת היכולות הטכנולוגיות, אנחנו יודעים שלשעון יש NFC (ולכן יכול לשמש לפתיחת דלתות מלון, התנעת רכבים וחיוב בכרטיס האשראי), גלאי "בריאות" שונים שמאפשרים לעודד אותנו לספורט. מעבר לכך, לשעון כפתור ראשי, וכפתורי משנה קטנים (שמיועדים לתקשורת עם אנשים אחרים עם השעון, לא ברור מדוע) ויכולות לזהות את כמות הלחץ שאנחנו מפעילים עליו בכדי ליצור יכולות right click ושינויים בעיצוב. כמובן שלשעון יש BT4 – שיאפשר לו לתקשר עם הטלפון ולהתעדכן ולעדכן. לשעון גם יש יכולת לתת נגיעה ביד בכדי שנוכל לדעת שקיבלנו התראה חדשה מבלי שכל העולם סביבנו ידע מכך (ע"ע כל הזמזומים והצפצופים שאנחנו שומעים מטלפונים של אחרים מכל עבר). אגב, אם השעון לא מרגיש שהוא על היד של מישהו, הוא לא אמור להתריע כלל.
אפל עובדת עם בתי תוכנה רבים, כך לפי השמועות, מתוך הבנה שהשעון חייב להגיע עם מספר רב של אפליקציות ולא רק שעון עם מערכת הפעלה. המשמעות היא כמובן שאתם צפויים להשתמש בשעון הרבה יותר מאשר שעוני Android wear ולכן גם זמן הבטריה כאן קריטי. להערכתי לא ניתן לתת למוצר כזה לעבוד יותר מ-4 שעות פעילות, וממילא צריך לזכור שה
לכן, ההגדרות של השעון ושינויי העיצוב שלו יבוצעו דווקא בצד של הטלפון. אלה הדברים שלוקחים הכי הרבה זמן להגדיר ודורשים הרבה זמן מסך. השעון יצטרך להיות חסכוני במיוחד ולהשתמש כמה שיותר בידע שהוא צובר מהטלפון ובטלפון עצמו בכדי לדעת מתי באמת להתעורר ומתי לתת לטלפון לעשות את העבודה הקשה.
השאלה הגדולה היא האם כל זה יספיק בכדי לאפשר לשעון לעמוד באתגר של יום עבודה מלא ללא טעינה. במידה ולא, השעון יהיה פלופ. אני לא רואה אנשים עוצרים במהלך היום ומחברים אותו למטען – זה פשוט יגרום להם להשאיר אותו ליד המטען ולא לאסוף אותו משם לעולם…
אפליקציות
כשהשעון יושק, ככל הנראה בתחילת אפריל, יש לצפות שיגיע עם מספר רב של אפליקציות. מעבר לדברים שאפל עצמה הכריזה עליה (אפליקציה שדואגת שנהיה ספורטיביים) אני מעריך שיושקו אפליקיות רבות נוספות. אפליקציות תקשורת (whatsapp) ניווט (מפות), שליטה (על KODI, אפלTV ועוד), בריאות (מעקב אחרי אכילה, תנועה וכו'), תשלומים ופתיחת חדרי מלון/רכבים וכו'.
האם כל אלה יגרמו לאנשים להתלהב ולרכוש את השעון?
לפחות כרגע זה לא נראה לי. ההתלהבות הראשונה מ-Android wear דעכה ואנחנו לא רואים אנשים שממש מסתובבים ברחוב עם הציוד הזה. אפילו חולי גוגל הגדולים לא ממש מתגאים בשעונים מהסוג הזה. האם אפל תצליח להלהיב איפה שכל האחרים פספסו? כלל לא בטוח, דווקא העיצוב של השעונים של המתחרים, דוגמאת ה-G Watch R וה-Moto360 נראו טוב מהעיצוב של אפל. עכשיו השאלה היא האם אפל תצליח להציג אפליקציה killer app שתגרום לקהל הרחב לרצות שעון שכזה.
בעיה נוספת היא בעיית "היד השניה". היתרון הגדול של iPhone היה היכולת שלך לעשות הכל עם יד אחת. מבחינתי זו הבעיה הקלסית של להגיע לשדה התעופה עם מזוודה ביד אחת ולנסות ולהבין עם האייפון לאיזו טיסה אני אמור להגיע ולאיזה גייט אני צריך להגיע. עם ה-Apple watch אזדקק ליד נוספת בשביל זה, יד אחת מחזיקה הרי את המזוודה והשעון הרי נמצא על השניה. בקיצור, אפל צריכה לתת פתרונות מאוד יצירתיים (ע"ע SIRI) בכדי שהשעון יתן פיתרון טוב כמו של האייפון.
תוספות ו-accessories
כבר עכשיו ברור שאנחנו צפויים למבול של תוספים לשעונים. צפו למבול של מגיני מסך ורצועות בתערוכת CES ואולי ב-IFA בספמבר.
כבר עכשיו אפשר לראות לאן זה יכול להגיע – רצועה עם בטריה ספייר שמטעינה את השעון תוך כדי שלובשים אותה הוצגה כבר ברמת הקונספט ואני מצפה שעד ינואר כבר נראה מספר רב של מעתיקנים מהקונספט הזה.
עכשיו השאלה אם יהיה שוק למוצר עצמו שיצדיק את כל התוספים הללו.
להערכתי מדובר בהימור מאוד גדול מצד אפל ואני דווקא צופה ירידה במניה מיד לאחר האירוע ביום שני.
מה דעתכם? האם השעון של אפל יתקבל בברכה?
לדיון בנושא: השעון של אפל: עפר לאור מסכם – מה יהיה ביום שני?
חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל באמצעותם.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.