סקירה – פנסוניק FZ70

היכולת לומר “שלי הוא הגדול ביותר בעולם” במחיר כזה? זה כבר משהו רציני!

19:00
  /  
05.02.2014
  
מאת: אייל גורביץ'

יכולות ושיפורים

יצירת כותרות הינה דרך יעילה להבטיח תשומת לב למוצר מסוים. מאז מלחמות המגהפיקסלים שככו באופן משמעותי (עדיין מתנהלות, אך בשיעור קטן לאין ערוך), מלחמות הזום תפסו את מקומן.

לפני לא יותר משנתיים, הציבה ניקון את הרף העליון בזום תקדימי של X42 עם ה-P510. מאז הופיעה חבורת ה-X50: ה-HX300 של סוני, ה-SX50 של קנון וה-SL1000 של פוג’י, בעוד שאחרות העדיפו להשאר מאחור תוך שמירה על רמה של X42, כמו HS50 של פוג'י וה-P520 של ניקון.

אז באה ה-FZ70, אחותה של ה-FZ200 שאף היא הציבה סטנדרטים בזכות עצמה, הודות לשילוב בין זום X24 וצמצם f/2.8 גדול וקבוע. עם ה-FZ70, פנסוניק הלכה על כל הקופה מבחינת הזום, תוך שבירת חוקי פיזיקה מסוימים והציגה את המצלמה הראשונה בעלת זום X60.

יש לציין שהיא אינה בעלת אורך מוקד גדול יותר מקודמותיה, היא מגיעה עד 1200 מ"מ כמו כל החברות במועדון ה-X50. פנסוניק עשו בחכמה ומתחו את הצד הרחב של העדשה ל-20 מ"מ – זה תקדים נוסף שהמצלמה הזו מציבה – העדשה הרחבה ביותר במצלמה ללא עדשות מתחלפות. בעולם!

סקירה - פנסוניק FZ70

שיעור היסטוריה קצר

מצלמת ה-FZ הראשונה בליין של פנסוניק – ה FZ1, הוצגה ב-2002, עם חיישן של 2 מגהפיקסל וזום X12 שהתחיל ב-36 מ"מ. אחריה באו FZ נוספות עד ל-FZ8 ב-2007. במקביל התקיימה סדרה של מצלמות FZ גדולות ומרשימות יותר כשהראשונה בהן היתה ה-FZ10. גם למצלמות היה זום X12 שהתחיל ב-35 מ"מ.

למעשה, המצלמה הראשונה ששברה את התבנית הזו של של אורך המוקד והזום היתה ה-FZ35 הפופולרית ב-2009, עם זום X18 ועדשה שהתחילה ב-27 מ"מ.

מאז המשיכו שוב שתי סדרות במקביל שהתחילו עם ה-FZ40 וה-FZ100 ועד ל-FZ60 וה-FZ200 באופן יציב – זום X24 שמתחיל ב-25 מ"מ בשתי הסדרות (אין להתעלם כמובן מהיות הצמצם של ה-FZ200 קבוע על f/2.8 ).

ואז, כמו שהוזכר, הגיעה ה-FZ70 ושברה את כל המוסכמות והסטנדרטים. אם כך, מה צופן העתיד? האם נקבל FZ250 עם זום גדול כמו של ה-FZ70 וגם עם צמצם גדול וקבוע? אפשר רק לקוות שפנסוניק ישמרו על שפיותם ויעצרו את שגעון הזום, שכן טווח כזה הוא כבר מעבר לרמה הפרקטית, מה שמייתר את הפשרה על איכות התמונה.

הנה ה-FZ5 מ-2005 עם זום X12 ולידה ה-FZ70 עם זום X60 מ-2013:

סקירה - פנסוניק FZ70

איכות בניה ותפעול

המצלמה נראית כמו מפלצת. לא במובן שהיא רשעית ומפחידה, אלא יותר כמו משהו שהיית מעדיף לא להתעסק איתו. העדשה הרחבה שלה והגבנון על גבי הפלאש שנועד להגן על המיקרופון מפני רעשי הרוח מייצרים מראה של מישהו שיודע מה הוא עושה.

הסיפור משתנה ברגע שמרימים אותה ליד. כמו כלב שנובח בפראות מרחוק אך מתחכך ברכות אחרי שמתקרבים אליו, כך גם ה-FZ70. מהרגע שהיא בידיים שלך, היא כבר לא מרגישה רצינית כמו שהיא נראית.

הגוף שלה קל יחסית למימדיה ומרגיש פלסטיקי – זו עשויה להיות הקלה על דלקות בפרק כף היד, אך בכל זאת – נותנת תחושת קלילות קיצונית ומפתיעה יחסית למראה ולגודל שלה.

סקירה - פנסוניק FZ70

ישנם כפתורים ייעודיים רבים – בורר מצב פוקוס, רגישות, איזון לבן, מנוע, טיימר ובנוסף שני כפתורי Fn הניתנים לתכנות. משמעות הדבר היא שלרוב יש צורך מועט ביותר השימוש בתפריטים.

מעבר לכל זה, השליטה בחשיפה נעשית באופן מחוכם על ידי גלגלת אחת- לחיצה עליה מעבירה את השליטה לפי המצב בו נמצאת המצלמה בין הצמצם, המהירות ופיצוי החשיפה.למרות זאת, גלגלת נוספת על גב המצלמה היתה עשויה לשדרג את רמת השליטה לרמה גבוהה יותר.

העינית האלקטרונית קטנה מאוד והעובדה שהיא מציגה כל מה שמוצג על המסך האחורי הופך את השימוש בה ללא יעיל עד כדי לא נעים, גם לבעלי ראיה 6/6. העדר חיישן קרבה למעבר אוטומטי בין המסך לעינית מחייב לחיצה על כפתור בכל פעם שרוצים להשתמש בעינית או לעבור בחזרה לשימוש במסך.

סקירה - פנסוניק FZ70

מהירות פוקוס וזום

העדשה הרחבה והארוכה בו זמנית באופן בלתי נתפס תפקדה טוב משציפיתי. זום פנימה או החוצה ארך כ-3 שניות מקצה לקצה. תוך כדי צילום וידאו, מנגנון הזום פועל בעדינות יתרה ולכן זום מלא אורך בין 6 ל-7 שניות.

פוקוס בתוך הבית תוך שימוש בזום מלא מהיר למדי – לוקח בערך שניה אחת בממוצע, אך קשה לפקס על אובייקטים קטנים במיוחד אם הם זזים. צילום ציפורים בתעופה בזום מלא זו משימה לא פשוטה, עד כדי בלתי אפשרית.

בגלל הזום העוצמתי, לעתים מאבדים קשר עין עם האובייקט ויש צורך לעשות זום-אאוט כדי למצוא אותו ולהנעל עליו. פונקצית זום אאוט מהירה למצבים אלה, כמו שיש במצלמות הסופר זום של קנון, היתה יכולה להיות יעילה.

דוגמה ל-20 מ"מ:
סקירה - פנסוניק FZ70

דוגמה ל-240 מ"מ:
סקירה - פנסוניק FZ70

דוגמה ל-1200 מ"מ:
סקירה - פנסוניק FZ70

תפעול

התפריטים של ה-FZ70 מלאים באפשרויות ואלמנטים שמחלחלים ממצלמות מתקדמות יותר. התחושה הכללית היא שיש לה יכולות רבות מאוד, אולי אפילו יותר ממה שקהל היעד של מצלמה כזו רגיל אליו ומצפה לו.

אמנם אין פילטר ND מובנה (לשימוש בצמצמים גדולים יותר או במהירויות נמוכות יותר), אין פלס אלקטרוני וגם לא היסטוגרמה חיה, אך ישנן הפתעות נעימות, כגון היכולת לקבוע את מהירות התריס המינימלית בין שניה שלמה ל-1/250 שניה.

מבנה התפריטים נרחב אך יעיל והתפריט המהיר הוא תענוג כרגיל – הוא נותן גישה לאפשרויות שכיחות רבות ומבטל במקרים רבים את הצורך לצלול אל עומק התפריטים.

ייצוב תמונה: מהירות התריס הנמוכה ביותר עימה הצלחתי להשיג תמונה חדה בזום מלא הינה 1/8 שניה. אכנית, מדובר בייצוב מטורף של 7 סטופים. מכיוון שנאלצתי להפסיק לנשום בכדי להשיג תוצאה כזו, ניתן להגיד שבחיי היומיום המייצב מעט פחות יעיל – אך גם אם מדובר במהירות מינימלית של 1/15 או 1/30, זו עדיין תוצאה מרשימה ביותר לעדשה עם אורך מוקד של 1200 מ"מ.

דוגמה ללא ייצוב תמונה:
סקירה - פנסוניק FZ70

דוגמה עם ייצוב תמונה:
סקירה - פנסוניק FZ70

חיי סוללה: 400 תמונות לטעינה בודדת אינו נתון מרשים במיוחד, למרות שמדובר ביכולת טובה יחסית לרוב התמחרותת (SX50: 315 תמונות, HX300: 310 תמונות, P520: 200 תמונות). ה-FZ200 של פנסוניק עצמה נותנת 540 לטעינה בעוד ה-HS50 של פוג'י מובילה עם 600 תמונות לכל טעינה.

כך או כך, סביר שהסוללה של ה-FZ70 תחזיק יום צילומים שלם, אפילו עם אצבע 'קלה על ההדק', אך לטיול ארוך או חופשה ממושכת, סוללה נוספת מומלצת בחום.

איכות תמונה

צבעים וקנטרסט: עדשה עם טווח זום גדול כל כך מוכרחה להיות מהירה בכדי לפעול באופן סביר וחשוב מכך – לספק איכות תמונה טובה למרות הפשרות האופטיות המשתמעות ממאפייניה. ה-FZ70 מותחת יכולות אופטיות גם בקצה הרחב וגם בקצה הארוך, דבר הבא לידי ביטוי בתמונות שהיא מפיקה.

בשורה התחתונה, יש לעבוד קשה בכדי להשיג תוצאות מלאות צבע וקונטרסט, להתעסק עם האפשרויות השונות ולתת תשומת לב יתרה למאפייני החשיפה. ניתן בהחלט לקבל תוצאות נאות במצב אוטומטי, אך בשביל איכות גבוהה יותר, צריך להתאמץ.

רגישות (ISO): במונחים של ביצועים ברגישות גבוהה, ה-FZ70 לא שונה במהותה ממצלמות רבות אחרות עם חיישן CMOS בגודל סטנדרטי. ניתן להבחין ברעש כבר ברמות הנמוכות, אך ברמה שאפשר בקלות להתעלם ממנו בתצוגה ואף והדפסה בשימוש יומיומי.

ב-ISO 400 רמת הרעש נראית לעין בקלות בהגדלה של 100%, למרות שצפיה בגודל מלא על מסך עדיין נראית נקיה לגמרי. ISO 800 היא נקודת המפנה – המראה עדיין סביר בהחלט על המסך, אך הדפסות והגדלות יש לבצע בזהירות.

ISO 3200 היא כבר מעבר לקו האדום של איכות המתקבלת על הדעת – לא רק שרעש שולט בתמונה – הצבעים מהוהים ולא מדויקים והקונטרס נעלם כמעט לגמרי. לסיכום – ה-FZ70 לא מפתיעה בתחום הרגישות – היא עושה את המוטל עליה היטב, כמצופה ממצלמה במיצובה.

דוגמאות:

ISO 100:

סקירה - פנסוניק FZ70

ISO 200:
סקירה - פנסוניק FZ70

ISO 400:
סקירה - פנסוניק FZ70

ISO 800:
סקירה - פנסוניק FZ70

ISO 1600:
סקירה - פנסוניק FZ70

ISO 3200:
סקירה - פנסוניק FZ70

דוגמאות בהגדלה 100%:

ISO 100:

סקירה - פנסוניק FZ70

ISO 200:
סקירה - פנסוניק FZ70

ISO 400:
סקירה - פנסוניק FZ70

ISO 800:
סקירה - פנסוניק FZ70

ISO 1600:
סקירה - פנסוניק FZ70

ISO 3200:
סקירה - פנסוניק FZ70

איזון לבן: כמו תמיד, הכל כשורה כל עוד התאורה טובה. התאורת ליבון האיזון האוטומטי מייצר גווני עור הנוטים לכתום. שימוש באפשרות המותאמת לתאורה חמה לא משפר את המצב – אלא מחמן אותן עוד יותר לכיוון הכתומים. בכדי להשיג צבעים מדויקים בתאורה מלאכותית – כך גם בתאורת ניאון – מומלץ לקבוע את האיזון באופן ידני.

איזון לבן אוטומטי:

סקירה - פנסוניק FZ70

איזון לבן לתאורה חמה:
סקירה - פנסוניק FZ70

איזון לבן ידני:
סקירה - פנסוניק FZ70

וידאו

הזום של ה-FZ70 נראה חלק תוך שימוש בוידאו והוא אף מהיר למדי, כך שהוא פותח אפשרויות יצירה אינסופיות ומעברים קיצוניים מזויות רחבות לתקריבים ממרחקים ארוכים. הפוקוס האוטומטי הססני לעתים כשמדובר באובייקטים בעלי קונטרסט נמוך, במיוחד בזום מלא, אך באופן כללי יעיל ומדויק.

במצב ידני בוידאו ישנן אפשרויות רבות, כולל מצבי PASM מלאים, אך להפתעתי אין אפשרות בחירה של קצבים שונים (frame rates). ניתן לבחור בין הפורמטים MP4 או AVCHD כמו גם ברזולוצית הוידאו, והאפשרות היא 60p ב- Full HD או 60i ב-1280×720, ו-30p ב-MP4.

מצאתי שניתן לשנות את פיצוי החשיפה תוך צילום וידאו (במצב הידני) אך רק על ידי סיבוב הגלגלת האחורית – תנועתה רועשת ונשמעת היטב בסאונד של הסרטונים. פנסוניק היו צריכים לקבוע את הכפתורים האחוריים לשימוש זה – הם שקטים מגלגלת באופן ניכר.

צילום וידאו מהיד תוך שימוש בזום מלא מניב אפקט חזק של rolling shutter. בנוסף, ישנו רחש קבוע של מנגנון ייצוב התמונה, כמו גם ממנוע הזום.

מאפיינים מתקדמים

פנורמה אוטומטית: אני אוהב מצלמות שיש להן מצב ייעודי לפנורמה על בורר המצבים. זה פיצ'ר חשוב לא פחות מאשר הוא כיפי, והוא ראוי למקום של כבוד שכזה.

למרות שזה לא מובן מאליו, אפשר לצלם פנורמות בכל הכיוונים – לאחר בחירת מצב פנורמה, יש ללחוץ 'למעלה' על הכפתור בגב המצלמה ולבחור את כיוון הצילום הרצוי. צילום ימינה ושמאלה ייצרת פנורמה ארוכות וצרות יותר, צילום כלפי מעלה או למטה ייתן פנורמות שמישות יותר. לאחר בחירת הכיוון יש הפתעה נעימה – תפריט אפקטים לפנורמה – אפשרות שלא קיימת ברוב המצלמות.

סקירה - פנסוניק FZ70

צילום רצף: נקודה זו היתה האכזבה הברורה היחידה שלי מה-FZ70. הופתעתי לגלות שצילום בקצב של 5 תמונות בשניה אפשרי רק למשך 3 תמונות רציפות, אז הקצב יורד משמעותית לתמונה בשניה, גם אם עושים שימוש בכרטיס זכרון מהיר. צילום בקצב 9 תמונות אף הוא אפשרי ובו אין מגבלה מצומצמת כל כך, אך הסיבה לכך היא שהתמונות המתקבלות הן ברזולוציה של 3 מגהפיקסל בלבד.
סקירה - פנסוניק FZ70

סקירה - פנסוניק FZ70

סקירה - פנסוניק FZ70

סקירה - פנסוניק FZ70

מאקרו: מצאתי שהמרחק המינימלי לצילום בזום מלא גדול למדי – כמטר וחצי. יחד עם זאת, הוא מפיק תמונות מאקרו בעלות עומק שדה רדוד ונפלא – ולכן עדיפות במקרים רבים על המאקרו בזוית רחבה, למרות הקרבה לאובייקט שהוא מאפשר.

הנה דוגמאות למאקרו באורכי המוקד השונים:

סקירה - פנסוניק FZ70

סקירה - פנסוניק FZ70

השורה התחתונה

ה-FZ0 נותנת המון. יש לה טווח הזום הגדול ביותר הקיים בכל מצלמה שהיא בעולם (לאחרונה הוכרזה ה-WB2200F של סמסונג שמשווה את נתוני העדשה של ה-FZ70, אך בזמן כתיבת שורות אלה, היא עדיין לא יצאה לשוק). כמו כן, יש ל-FZ70 שורה ארוכה של פיצ'רים ואפשרויות שיספקו כל צורך יומיומי ואולי אף צלמים מתקדמים. אמנם אין לה מסך מגע או קישוריות אלחוטית, אין לה GPS ולא מסך מפרקי, אז אין הרבה עם מה לשחק, אך השליטה בה נוחה ביותר.

את ה-FZ70 קונים לא בשביל איכות תמונה נטוף אלא בשביל כל מאפייניה הנוספים. במונחים של איכות תמונה, היא מבצעת את העבודה באופן סביר בהחלט. היא טובה פחות ממצלמות בעלות עדשות קצרות יותר או חיישנים גדולים יותר, אך ביצועיה הם מעל למצופה מעדשה בעלת טווח זום שכזה.

דוגמאות:
סקירה - פנסוניק FZ70

סקירה - פנסוניק FZ70

סקירה - פנסוניק FZ70

..
סקירה - פנסוניק FZ70

סקירה - פנסוניק FZ70

סקירה - פנסוניק FZ70

לדיון בנושא: סקירה – פנסוניק FZ70


19:00
  /  
5.2.2014
  
מאת: אייל גורביץ'

1