מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש

בחלק הרביעי של המבחן אנחנו מתמקדים ב 4 הדגמים האחרונים ובקבוצת המחיר הכי יקרה.

14:00
  /  
04.02.2014
  
מאת: איתי חזום

הקדמה

הקבוצה הרביעית במבחן המדפיים מיועדת למאזין שאצלו רמקול מדפי הוא הבחירה המועדפת, לא בגלל שאין מקום לרצפתיים, אלא בגלל שבשבילו רמקול מדפי הוא הדרך היחידה לקבל את הקסם בסאונד שהוא מחפש, והוא מוכן להשקיע בכדי לקבל את זה.
באופן טבעי, הקבוצה הזו מציגה קפיצה נוספת בכל הקשור לעיצוב, איכות בניה, וטכנולוגיה בתחום הרמקולים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

הכרזה: מבחן הרמקולים המדפיים הגדול של HT לשנת 2014.
מה יותר טוב מאשר לפתוח שנה חדשה ומרעננת עם מבחן הרמקולים ההשוואתי הכי גדול שנעשה בישראל?

 

המתמודדים

המתמודדים (לפי סדר א'-ב')

Audel CG 618

Audel הוא יצרן רמקולים איטלקי קטן אשר נוסד ב 2007 על ידי Walter Carzan – בוגר לימודי ארכיטקטורה ועיצוב. כל דגמי החברה משתמשים בתיבות אשר בנויות משכבות של עץ לביד מסוג ליבנה או בשמו היותר מוכר – Birch. לחברה סדרת רמקולים יוקרתית תחת המותג Audel Prestige.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

סדרת ה Reference של היצרן היא הטופ שהוא מציע שאינה חלק ממותג ה Prestige. הסדרה כוללת שני מדפיים ורצפתי אחד, ללא סאבוופר / סראונד / סנטר, מה שאומר ש Audel מכוונים אותם נטו ל Hi-Fi.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

מאפיינים:

  • כל התיבות מיוצרות משכבות מודבקות של לביד ליבנה (Birch), שלפי היצרן גורמות לתיבה להתנהג כמו בלוק אחד של עץ, ועל ידי כך מטפלות בבעיות של רזוננסים לא רצויים. חלקה הקידמי והאחורי של התיבה בנוי בעובי של 38 מ"מ.
  • הדרייברים ברמקול מגיעים מהיצרן הנורבגי הוותיק SEAS, כאשר הקבלים בקרוסאובר מגיעים מ Jantzen Audio הדנית. לטענת מייסד החברה, "הסוד" הוא באינטרקציה שבין התיבות לממברנת ה Reed/Paper של הוופרים.
  • הטוויטר ממוקם Offset לוופר במידה קיצונית יחסית למה שנהוג.
  • כל הדגמים מיוצרים באיטליה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

 ה CG 618 הוא המדפי הגדול בסדרה, ועקב צורתו נראה גם כמו אחד הגדולים במבחן המדפיים. הרמקול בהחלט נראה כמו מוצר בוטיק נאה, בעל תיבה קובייתית עם פינות מעוגלות, כאשר כל השכבות של הלביד גלויות לעין ויוצרות את המראה המוכר והמיוחד. בתחתית התיבה נמצאים שלושה ספייקים שמעבר לתפקידם הברור, מיועדים להתאים לסטנדים היעודיים של היצרן.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש"ח.
הקבוצה הראשונה שפותחת את מבחן המדפיים היא לא רק הכי זולה ונגישה, אלא גם הכי גדולה – כ 11 דגמים שונים.
לייצר רמקולים טובים בתקציב מאד מוגבל הם אתגר לכל יצרן, ובאופן לא מפתיע, זו בדר"כ  נחלתם של השחקנים הגדולים בלבד.

B&W 805D

B&W או Bowers & Wilkins, הוא אחד מיצרני הרמקולים המוכרים בעולם. החברה שנוסדה ב- 1966 על ידי John Bowers (שנפטר ב- 1987), יצרה לעצמה שם בכל הקשור לחדשנות הנדסית ועיצובית בעולם הרמקולים. כיום היצרן הוא חלק מהקבוצה B&W Group Ltd שכוללת יצרנים מוכרים בתחום האודיו כמו Rotel ו- Classe.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

סדרת ה 800 Diamond היא הסדרה הבכירה של היצרן (אם נתעלם מדגם הנאוטילוס), ומכילה מגוון רחב של דגמים בשביל סדרת Hi End, כולל סאבוופר, אך ללא סראונד מסוג Dipole/Bipole.

מאפיינים:

  • טוויטר ה Diamond, שעל שמו קרוייה הסדרה, בעל ממברנה עם יחס קשיחות לדחיסות מאד גבוה שלפי B&W מאפשר לדחוף את נקודת השבירה של הטוויטר אל 70kHz, וזה בתמורה מאפשר הפקה יותר נקייה של התדרים הגבוהים.
מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח
ממברנת ה Diamond במבט קרוב.
  • וופרים עם ממברנות מסיבי B&W : Kevlar משתמשים ב Kevlar עוד משנות השבעים, כאשר לטענתם החומר מאפשר לוופרים להישמע יותר נקיים, להתאים לקהל רחב יותר של טעמים על ידי הפחתה של בעיות גלים עומדים, תהודות, ושמירה על קשיחות גבוהה באותו הזמן עם ספיגה גבוהה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח
סיבי ה Kevlar במבט קרוב.

  • טוויטר עם ה Nautilus tapering tube: או "הצינור שהולך ונהיה יותר צר מסדרת הנאוטילוס". הרעיון שעומד מאחורי זה הוא שופר רק "בהפוך", כלומר במקום להשתמש בשופר כדי להגביר את הסאונד, היצרן משתמש בשופר הפוך כדי להפחית את הסאונד. ה Tube מורכב מחוץ לתיבה וזה לא רק מבודד את הטוויטר משאר הרמקול, אלא גם מאפשר מיקום אופטימלי לתזמון הסאונד בין הדרייברים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

  • Flowport: אם תשימו לב ה Port ב 805D (ובהרבה דגמים אחרים של היצרן), מכוסה ב Dimples או גומות בדומה לכדור גולף. הרעיון מאחורי זה הוא הפחתה של רעשי מערבולות אוויר שעלולים להיווצר בפתח ה Port, ותגבור טוב יותר של הנמוכים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

  • הדגמים הרצפתיים כוללים מידריינג' שהיצרן מכנה FST. מכיון שדרייבר המידריינג' אינו מיועד "לזוז" הרבה, היצרן החליט להשמיט את הסראונד הקלאסי (הטבעת מסביב לממברנה), על מנת לשפר את הגיאומטריה בקצוות הממברנה, ובתמורה לקבל ביצועי מידריינג' משופרים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

  • תיבה מעוגלת שבנוייה ממספר שכבות שדחוסות יחדיו. אותה צורה מאפשרת לא רק הורדה של נקודות ההדבקה למינימום, אלא גם הפחתה של רזוננסים בתיבה. אלמנט נוסף שמיועד להפחית רזוננסים הוא כלוב צלעות החיזוק בתוך התיבה אותו B&W מכנים Matrix.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

 
ה 805D הוא המדפי היחידי של הסדרה, הרמקול הגדול ביותר במבחן המדפיים, והשני הכי כבד. חיצונית הרמקול ישר מזוהה כ B&W ורוב האלמנטים הטכנולוגים של הדגם גלויים לעין. באופן לא מפתיע, איכות הבניה מעולה והרמקול יעמוד בגאווה בכל חלל מגורים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש"ח.
הקבוצה השניה במבחן המדפיים נחשבת לדעתי לקבוצה הכי חשובה במבחן. אלו הדגמים שמצד אחד לא מסתכלים עליהם באופן אוטומטי כסוג של "פשרה", ומצד שני עדיין מהווים קבוצת מחיר נגישה.

Elac BS 312

Elac הוא יצרן גרמני שנוסד במקור בשנת 1926 תחת השם Electroacoustic, עבר שינויים ותהפוכות והחל להתרכז בתכנון ויצור רמקולים החל משנת 1984. Elac מתגאים במספר טכנולוגיות שהם מיישמים ברמקולים שלהם כגון: טוויטר ה- J.E.T שמבוסס על טוויטר ה- AMT המפורסם, ממברנות מאליומיניום בתצורת ה "Crystal" ועוד. סיסמתם של Elac אגב, היא Klang Lebt או בתרגום גס – "נשמע חי".

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

סדרת ה  300 היא סדרה יחודית בהיצע של היצרן, וכוללת רק דגמים מדפיים – שלושה סטנדרטיים, ושניים קואקסיאלים.

מאפיינים:

  • הדגם כולל את  הדור האחרון של טוויטר ה J.E.T אשר עקרונות העבודה שלו מבוססים על ה Air motion transformer הוותיק בתכנונו של Dr. Oskar Heil. הרעיון שעומד מאחורי העיצוב הוא ממברנה מאד דקה ומאד קלה מרדיד אליומיניום, אשר מקופלת בצורה של זיגזג (או אקורדיון), ויושבת בתוך שדה מגנטי. היתרון באותו קיפול הוא ממברנה בעלת שטח הרבה יותר גדול משל טוויטרים סטנדרטיים, אך כזו שאינה תופסת יותר מקום, ובנוסף, מאפשרת התאמה יותר טובה מבחינת עכבה אקוסטית.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח
טוויטר ה JET החדש בחתך.

  • הוופר משתמש בממברנת ה Crystal – ממברנה שמורכבת בשיטת "סנדוויץ'", בה שכבה מנייר מוצמדת לשכבה מאליומיניום, עם מרקם שמזכיר את המראה של קריסטלים. אותו מרקם לטענת Elac עוזר בהקשחת הממברנה, ומונע בעיות של תהודה וקולורציה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

  • התיבות: אלו עשויות מ Compression formed aluminum שעוזר לטפל בבעיות של רזוננסים וקולורציה, ומעוצבות ככה שחזית התיבה מסתיימת ממש בקצה המסגרות של הדרייברים על מנת להפחית בעיות של דיפרקציה.
  • Bass Control – הרמקולים מסופקים עם פלאגים בגדלים שונים לסגירת ה Ports על מנת לאפשר כיוון של הבס לפי טעם ו/או מיקום.
  • כל הדגמים מיוצרים בגרמניה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

ה BS 312 הוא דגם האמצע בליין הייחודי, אחד משני הרמקולים היחידים במבחן המדפיים שכולל תיבות מאליומיניום, והרמקול בעל יחס הגודל למשקל הכי גבוה מכל המתמודדים במבחן המדפיים, לא משהו שמצפים לו כשבאים להרים אותם בפעם הראשונה. לא מדובר ברמקול נאה במובן הקלאסי, אבל השימוש בתיבת אליומיניום, דרייבר ה JET, וממברנת הקריסטל, כל אלו תורמים למראה מאד היי טקי. אגב, ב BS הכוונה היא ל BookShelf לא **Bullsh…

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש"ח.
הקבוצה השלישית במבחן המדפיים היא זו שמיועדת למי שמחפש לראות כמה אפשר להוציא מרמקולים מדפיים מבלי להגיע להוצאה בת חמש ספרות.

Von Schweikert – UniField One

Von Schweikert Audio הוא יצרן רמקולים אשר נוסד ב 1979 על ידי Albert Von Schweikert – מתכנן רמקולים ותיק בתעשיית האודיו האמריקנית. החברה שמה דגש רב על פסיכואקוסטיקה בתכנון הדגמים שלה, ובגישה שרמקולים צריכים לתפקד כמיקרופון "ברוורס".

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

סדרת ה UniField מורכבת משלושה דגמים בלבד – שני מדפיים ורצפתי אחד. היצרן מייעד את הסדרה לחללים קטנים יותר משאר הדגמים שלהם, כאשר שני המדפיים הם הרמקולים הקואקסיאלים היחידים בהיצע שלהם.

מאפיינים:

  • הוופר משתמש בעיקרון ה Coaxial, כלומר Co – שותף, לאותו ה Axis – הציר. בדרייברים מהסוג הזה, הטוויטר נמצא במרכז הוופר מה שמסוגל להפיק מספר יתרונות כגון מקור סאונד אחד או Point source (מצוין גם להאזנת Nearfield), פוטנציאל לפיזור סאונד אחיד ותואם בין שני הדרייברים, ופיצוי אקוסטי לטוויטר, מה שעוזר להפחית עיוותים.
    הדרייבר במקרה הזה הוא יחידה תוצרת SEAS – יצרן דרייברים נורבגי ותיק ומוכר. לפי היצרן, שימוש בדרייבר מהסוג הזה מאפשר התאמה בין הטוויטר לוופר גם בתזמון וגם בפאזה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

  • הקרוסאובר משתמש במה שהיצרן מכנה Global Axis Integration Network – שיטה שמיועדת לשפר את המעבר בין הוופר לטוויטר גם בציר הישיר וגם מחוץ לציר הישיר, ועל ידי כך להשיג תוצאה כמו של שימוש בדרייבר אחד.
  • התיבה כוללת מערכת לשיכוח רזוננסים תחת השם Triple-Wall Noise Canceling Technology. המערכת כוללת שלושה שכבות שונות משלושה חומרים שונים שמוצמדים לקירות הצדדיים בתוך התיבה, כאשר לכל חומר יש מקדם Q (מידת ריסון) שונה. כל קיר צדדי בתיבה הוא בעובי כולל של כ 65 מ"מ, ומורכב בין היתר מ 20 מ"מ של אבן מלאכותית!  Von Schweikert טוען שהשיטה עדיפה על שימוש בודד בחומרים כגון לביד, MDF, ואליומיניום.
  • כל הדגמים מיוצרים בארה"ב.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח
מבט בחתך על ה Triple-Wall Noise Canceling Technology

ה UniField One הוא אמנם המדפי הקטן של הסדרה, אבל זה לא מונע ממנו להיות הדגם הכי כבד במבחן המדפיים, כאשר נקישה על התיבה אינה נשמעת חלולה כמו רוב הרמקולים, מה שמעיד על הטיפול הפנימי שהיצרן עשה.
מבחינה חיצונית התיבה אמנם אינה מלבנית כמו הרוב, אבל הגימור והעיצוב אינם משדרים יוקרה. בנוסף, התאכזבתי לראות שהיצרן עשה שימוש בתיבה גנרית שכל אחד יכול לרכוש מאתר DIY אמריקני מוכר, ואל אף ההשקעה הטכנולוגית בתוך התיבה עצמה, זה תמוה בעיני לראות יצרן מכובד כמו Von Schweikert שהולך בדרך הזו.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

 

מפרט טכני ומדידות

מפרט טכני

על מנת להקל על ההשוואה, להלן טבלה עם המפרט הטכני של כל הדגמים שבקבוצה:

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

 

מדידות

במבחן המדפיים של 2014 אנחנו מציגים את גרף המדידות החדש. מדובר באותן המדידות שנעשות בדר"כ רק שהפעם הכל מרוכז יפה בתוך גרף אחד. 

בכל גרף:  

  • Frequency Response: על היענות התדרים אפשר לקרוא כאן. ניתן לראות בגרף דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול, כמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד. 
  • Frequency Response Off Axis: פה מדובר על Frequency response מחוץ לציר הישיר, במקרה הזה במישור המאוזן. ניתן לראות בגרף את צורת פיזור הסאונד של הרמקול, מה שרומז על אופי הבמה שהרמקול מפיק, על האיזון שיכולים לקבל בחדר ההאזנה, והאם יותר כדאי להאזין לרמקול כשהוא מונח ישירות אל המאזין (Toe in) או שעדיף להטות אותו מעט ( Toe out). את המדידה נהוג לעשות בקפיצות של 15 מעלות, כאשר פה אנחנו מראים את התוצאה ב 15 ו 45 מעלות. 
  • Impedance: על עכבה אפשר לקרוא כאן. עכבה מסוגלת להראות לנו כמה הרמקול "קשה" להנעה בשביל המגבר, האם ישנם רזוננסים לא רצויים ברמקול, לאיזה תדר מכוון ה Port (מה שרומז כמה נמוך הרמקול מיועד לרדת בבאסים), ועוד. 

 מקרא: 

  • ציר מאוזן: ציר התדרים כאשר הבסים (Bass) מצד שמאל, מידריינג' (Midrange) באמצע, וטרבל (Treble) מצד ימין.
  • ציר מאונך שמאלי: הפרשי עוצמה בדציבלים (dB). המספרים בגרף אינם מעידים על העוצמה האמיתית, אלא רק על ההפרשים.
  • ציר מאונך ימני: נתון העכבה באום (Ω).

 סוגי גרפים: 

  • גרף אדום: מייצג את ה Frequency Response בציר הישיר (On Axis).
  • גרף ירוק: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 15 מעלות.
  • גרף כחול: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 45 מעלות.
  • גרף שחור: מייצג את העכבה.
  • גרף אפור: מייצג את הפאזה של העכבה. 

 הערות:  

  • המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול, ולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר, וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמע בחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים את הסאונד שרמקול מפיק.
  • חלק מהרמקולים מבליטים מעט את התדרים הנמוכים (הבסים) בגרפים של ה Frequency response, זה בדר"כ כתוצאה מפיצוי בקרוסאובר של הרמקול ושיטת המדידה, בפועל הבסים פחות בולטים.

Audel CG 618

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת, מעט נוטה לצד הבהיר.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר.
    נא לשים לב: הגרף הסגול מראה מה קורה לפיזור הסאונד בכיוון המאזין במידה וממקמים את רמקול ימין עם טוויטר בצד ימין, ורמקול שמאל עם טוויטר בצד שמאל. אני ממליץ להימנע מזה.
  • Impedance:  הרמקול מאד קל להנעה (מינימום 6Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 42Hz.

B&W 805D

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

  •  Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת, מעט נוטה לצד הבהיר.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, אך יותר מוצלח מהממוצע.
  • Impedance:  הרמקול קל להנעה (מינימום 4.5Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 51Hz.

Elac BS 312

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

  •  Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת, בס מעט מתון.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, דווקא ציפיתי ליותר טוב.
  • Impedance: הרמקול יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.4Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 67Hz.

Von schweikert Unifield 1

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

  •  Frquency Response: תוצאה לא מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, מאכזב לאור השימוש בדרייבר קואקסיאלי.
  • Impedance:  הרמקול מאד קל להנעה (מינימום 6.9Ω אם מתעלמים ממה שמעל ל 10kHz), ה Port מכוון לאיזור ה 43Hz.
 מבחני האזנה

האזנה

ציוד:

מגבר משולב ממיר: Rotel RA-1570

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). כל רמקול מוקם כ 30 ס"מ מהקיר האחורי, ומספר מטרים מהקירות הצדדיים. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. 

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

האזנה נעשתה עם כל מיני סגנונות של מוזיקה, כאשר לסדרת המאמרים הזו בחרתי לכתוב על חמישה קטעים ספציפיים.
להלן כמה מילים על איך הרמקולים נשמעו לי עם כל קטע:

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

Chris Jones – No Sanctuary Here: קטע מהאלבום החמישי של הגיטריסט המנוח. סאונד אופייני להקלטות של Stockfisch.

  • Audel CG 618 – בשרני ופתוח, בס מעט רך מדי, במה יחסית רחבה ועמוקה, פה ושם נשמע מעט מתכתי.
  • B&W 805D – בס רך וחם, מידריינג' מאד פתוח, מצגת מפורטת וגדולה., תחושה של Snap "ומהירות".
  • Elac BS 312 – במה רחבה, מפורט במידה מספקת אך עדיין חלקלק למדי, חסר עומק ובשר בבס.
  • Von schweikert UniField One – אופי חמים למדי, מצגת לא מפורטת ופתוחה במיוחד, זמר מעט קידמי.

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

Enya – Na Laetha Geal M'óige: קטע מאלבומה השני של הזמרת האירית.

  • Audel CG 618 – מצגת בעלת איזון נעים, סאונד מאד לא קופסאתי, חמים יחסית.
  • B&W 805D – מצגת פתוחה ואוורירית, סאונד מתקתק, רבדים מוגדרים בקול הזמרת.
  • Elac BS 312 – מצגת מאד מאוזנת, סאונד קטיפתי למדי, הדקויות השונות קלות להבחנה.
  • Von schweikert UniField One – במה עמוקה במיוחד, אך מעבר לזה נשמע מעט "סגור", היה חסר לי אוויר ופירוט.

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

Architect – Closer: קטע אלקטרוני אפל מהאלבום הראשון של ההרכב האלקטרוני מגרמניה.

  • Audel CG 618 – קיק בס רך ועמוק יחסית אך ללא פאנץ' מספק, כל סאונד מוגדר היטב, קולות מעט רזים.
  • B&W 805D – קיק בס מרשים רך ופאנצ'י, במה יחסית רחבה, מצגת בעלת אופי דרמטי, אך מעט מפורט מדי פה ושם.
  • Elac BS 312 – הקיק בס קיים אבל חסר עומק ופאנץ', במה רחבה ועמוקה, אופי חלק ברור ולא חצוף.
  • Von schweikert UniField One – קיק בס עמוק ורך, הזמרים ממוקמים יחסית מעט מאחור, קצת "יבש", לא יזיק עוד קצת פירוט.

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

Hans zimmer – Gothams Reckoning: קטע מפס הקול של הסרט  The Dark Knight Rises.

  • Audel CG 618 – במה יחסית גדולה ועמוקה, מצגת בעלת אופי שאינו מתאמץ, לא פתוח במיוחד.
  • B&W 805D – הפרדת כלים מעולה, במה עמוקה, אופי פתוח וגדול, סאונד מפורט וחד אך לא מחוספס.
  • Elac BS 312 – מצגת אוורירית, במה רחבה ועמוקה, כלים מוגדרים היטב, מאוזן ומפורט במידה הנכונה.
  • Von schweikert UniField One – מצגת חלקה למדי, אופי בעל נוכחות גדולה אבל הסאונד עדיין רגוע ו Laidback.

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

 

 (Miles Davis – Flamenco Sketches (Alternate Take: הקטע האחרון מהאלבום הקלאסי.

  • Audel CG 618 – חצוצרה מעט "מתקתקה" מדי בשבילי, סקסופון יחסית טבעי, סאונד מאד לא קופסאתי.
  • B&W 805D – סאונד אוורירי במיוחד, חצוצרה בעלת נוכחות בולטת, סקסופון מעולה, הכל נשמע חד וגדול.
  • Elac BS 312 – סאונד קטיפתי ומלטף, הרגשה של קרבה לנגנים, אופי מאוזן, כל כלי מציג רבדים ושכבות.
  • Von schweikert UniField One – מצגת קטיפתית וחלקה, כלים נשמעים גדולים, האופי הכללי מעט עמום אבל סלחני.
ציונים וסיכום

ציונים

הציונים מחולקים לקטגוריות הבאות:  

  • עיצוב: מי היו לדעתי הרמקולים הכי נאים, או אלו שלקחו את הצעד הנוסף מבחינה עיצובית.
  • איכות בניה: מי היו לדעתי הרמקולים עם הגימור החיצוני ואיכות הבניה/רכיבים שנראו לי הכי מוצלחים.
  • פרזנטציה: מי היו הרמקולים שהכי נהנתי להאזין להם.
  • בסים: מי אלו שהפיקו את הבסים בצורה שהכי מצאה חן בעיני, או הכי הרשימה אותי.
  • במה: מי היו לדעתי הרמקולים שהפיקו את הבמה שהכי מצאה חן בעיני, או הכי הרשימה אותי.
  • עכבה: מי הרמקולים עם העכבה הכי קלה למגבר, אלו שיוכלו לספק את המיץ עם הגברה ממוצעת. הסעיף הזה דורש הסתמכות על מדידות עכבה מדויקות, ולא על הדעה האישית של הכתב. חשוב להבהיר, עכבה קלה לא אומרת שאין צורך במגבר חזק. 

הציונים נעים מ 1 עד 5 כאשר כל אלו שמסומנים בכחול הם מצטייני הקטגוריה. 

הציונים בטבלה הם יחסיים ורלוונטים אך ורק למתחרים במבחן הזה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

 

סיכום

ככל שמתקדמים בקבוצות המחיר לאט לאט רואים מה מקבלים בתמורה, ורמקולים כמו אלו שבקבוצה הזו הם תמיד תענוג לבחון. גם פה לא כל מתמודד יתאים לכל טעם אישי, וכמו בשאר קבוצות המחיר חשוב להאזין לפני הרכישה. בנוסף, אם בקבוצות המחיר הקודמות סטנדים לרמקולים היו אופציה מומלצת, פה כבר מצופה ממכם לבחור סטנדים מתאימים, כי לא, אתם לא הולכים להניח אותם על המזנון.

לדעתי שני הרמקולים שנבחרו כאן מעולים בפני עצמם, אבל בהשוואה הם די שונים אחד מהשני ויספקו קהל שונה.

והבחירות שלי הן (לפי סדר א'-ב'):

B&W 805D

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

ה 805D הוא אמנם הדגם הכי יקר במבחן המדפיים, אבל זה גם אחד הרמקולים שהכי אהבתי. הרמקול מציג סאונד בצורה מרגשת וגדולה, לא מפספס דבר, ולא מקבלים תחושה שכל זה נעשה בצורה מלאכותית. בדומה ל ASW Genius 110 מחלק ג', זה אחד הרמקולים האלו שנשמע כמו רצפתי קטן, אבל ממש ממזר. הרמקול בעל אופי יותר פתוח ומפורט מאשר מאוזן, ומסוגל לשמור על יכולותיו גם בעוצמות האזנה גבוהות.
העיצוב ואיכות הבניה הם כאמור מעולים, ומי שמחפש להשקיע ברמקול מדפי, ה 805D חייב להיות ברשימה שלו.

Elac BS 312

מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש'ח

ה BS 312 הוא בעיני סוג של גרסה יוקרתית ומשודרגת ל PSB Imagine Mini שהופיעו בחלק ב'. הרמקול מלכתחילה לא תוכנן לתת בסים ברמה שתמלא חדר, אבל כל שאר הספקטרום היה פשוט מעולה. הרמקול מקבל צל"ש בכל הקשור לאיזון טונאלי, והיכולת להפיק גבוהים חלקים וקטיפתיים. זה לא רמקול שמיועד לרגש בצורה קיצונית, אבל גם לא בעל אופי Laidback. מומלץ לחדרים קטנים, בשימוש עם סאבוופר, או לשולחן העבודה.
חיצונית ה BS 312 הוא אחד הדגמים הכי קטנים במבחן המדפיים, אבל מצד שני זהו הרמקול הכי כבד יחסית לגודלו במבחן. כל זה לא מונע ממנו להיראות כמו תכשיט Hi-Fi, ועוד כזה שאפילו "ההנהלה" תאהב.

זהו, נגמרו המבחנים, עכשיו כל מה שנשאר לעשות זה לבחור את המנצח הכללי, ואת זה תגלו אוטוטו…

 

לדיון בנושא: מבחן המדפיים 2014 – חלק ד': עד 25,000 ש"ח


14:00
  /  
4.2.2014
  
מאת: איתי חזום

1