מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש

בחלק השלישי של המבחן אנחנו מתמקדים ב 7 דגמים שמראים איזה פוטנציאל גלום ברמקולים מדפיים.

21:00
  /  
30.01.2014
  
מאת: איתי חזום

הקדמה

הקבוצה השלישית במבחן המדפיים היא זו שמיועדת למי שמחפש לראות כמה אפשר להוציא מרמקולים מדפיים מבלי להגיע להוצאה בת חמש ספרות. אנחנו רואים פה עוד קפיצה משמעותית בעיצוב ואיכות בניה, שימוש בדרייברים וטכנולוגיות מעניינות, וכמובן, סאונד מצויין.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

הכרזה: מבחן הרמקולים המדפיים הגדול של HT לשנת 2014.
מה יותר טוב מאשר לפתוח שנה חדשה ומרעננת עם מבחן הרמקולים ההשוואתי הכי גדול שנעשה בישראל?
המתמודדים

המתמודדים (לפי סדר א'-ב')

ASW Genius 110

ASW או Accurate Sound Wave, הוא יצרן רמקולים גרמני שנוסד ב- 1987. מבחר הרמקולים של החברה כולל חמש סדרות, החל מדגמים ברמת כניסה, דרך סדרת האמצע Cantius ועד לסדרת ה- Reference היוקרתית, כאשר כולם מיוצרים בגרמניה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

סדרת ה Genius ממוקמת לפני הטופ של היצרן, כוללת סאבוופר אבל ללא דגם סראונד מסוג Dipole/Bipole.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

מאפיינים:

  • וופר וטוויטר מבית Tympany שהוא הבעלים של Peerless – יצרן הדרייברים הדני.
  • טוויטר בעל ממברנה קרמית ומהלך סליל גבוה על מנת לאפשר טווח עבודה רחב.
  • וופר עם ממברנה מסיבי עץ, ושלד בעיצוב יחודי שמיועד להפחית את ההחזרים האקוסטים בתוך התיבה של הרמקול. זהו הוופר היחידי מכל הרמקולים במבחן המדפיים שעושה שימוש במגנט נאודימיום, שיותר קטן, יותר חזק (יחסית לגודלו), וגם הרבה יותר יקר ממגנט Ferrite סטנדרטי.
  • כל הדגמים מיוצרים בגרמניה

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

ה Genius 110 הוא המדפי היחידי בסדרה, ורמקול נאה מהממוצע תודות לתיבה בעלת פאנלים מעט מעוגלים. איכות הבניה טובה, והגימור השחור שהיה אצלי היה עשוי טוב, כאשר החברה מציעה כ 20 גימורים נוספים לבחירה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

B&W CM5

B&W או Bowers & Wilkins, הוא אחד מיצרני הרמקולים המוכרים בעולם. החברה שנוסדה ב- 1966 על ידי John Bowers (שנפטר ב- 1987), יצרה לעצמה שם בכל הקשור לחדשנות הנדסית ועיצובית בעולם הרמקולים. כיום היצרן הוא חלק מהקבוצה B&W Group Ltd שכוללת יצרנים מוכרים בתחום האודיו כמו Rotel ו- Classe.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

סדרת ה CM היא סדרת האמצע של היצרן, ומכילה מבחר נאה של דגמים כולל שני סאבוופרים, אך ללא דגם סראונד מסוג Dipole/Bipole.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

מאפיינים:

  • וופרים עם ממברנות מסיבי B&W : Kevlar משתמשים ב Kevlar עוד משנות השבעים, כאשר לטענתם החומר מאפשר לוופרים להישמע יותר נקיים, להתאים לקהל רחב יותר של טעמים על ידי הפחתה של בעיות גלים עומדים, תהודות, ושמירה על קשיחות גבוהה באותו הזמן עם ספיגה גבוהה.
  • טוויטר עם ה Nautilus tapering tube: או "הצינור שהולך ונהיה יותר צר מסדרת הנאוטילוס". הרעיון שעומד מאחורי זה הוא שופר רק "בהפוך", כלומר במקום להשתמש בשופר כדי להגביר את הסאונד, היצרן משתמש בשופר הפוך כדי להפחית את הסאונד.
  • Flowport: אם תשימו לב ה Port ב CM5 (ובהרבה דגמים אחרים של היצרן), מכוסה ב Dimples או גומות בדומה לכדור גולף. הרעיון מאחורי זה הוא הפחתה של רעשי מערבולות אוויר שעלולים להיווצר בפתח ה Port, ותגבור טוב יותר של הנמוכים.
  • הדגמים הרצפתיים כוללים מידריינג' שהיצרן מכנה FST. מכיון שדרייבר המידריינג' אינו מיועד "לזוז" הרבה, היצרן החליט להשמיט את הסראונד הקלאסי (הטבעת מסביב לממברנה), על מנת לשפר את הגיאומטריה בקצוות הממברנה, ובתמורה לקבל ביצועי מידריינג' משופרים. המאפיין הזה קיים גם בדגמים הבכירים של B&W.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

ה CM5 הוא המדפי הגדול בסדרה. איכות הבניה מצויינת, ואל אף השימוש בתיבה מלבנית סטנדרטית, עדיין מדובר ברמקול נאה מהממוצע תודות לנגיעות קטנות בעיצוב החיצוני.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

Elac BS 184

Elac הוא יצרן גרמני שנוסד במקור בשנת 1926 תחת השם Electroacoustic, עבר שינויים ותהפוכות והחל להתרכז בתכנון ויצור רמקולים החל משנת 1984. Elac מתגאים במספר טכנולוגיות שהם מיישמים ברמקולים שלהם כגון: טוויטר ה- J.E.T שמבוסס על טוויטר ה- AMT המפורסם, ממברנות מאליומיניום בתצורת ה "Crystal" ועוד. סיסמתם של Elac אגב, היא Klang Lebt או בתרגום גס – "נשמע חי".

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

סדרת ה 180 ממוקמת באמצע ההיצע של היצרן, כאשר מדובר בסדרה הכי זולה אשר כוללת את טוויטר ה J.E.T המוכר של החברה. המבחר אינו כולל סאבוופר או סראונד מסוג Dipole/Bipole.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

מאפיינים:

  • כל הדגמים כוללים את טוויטר ה J.E.T אשר עקרונות העבודה שלו מבוססים על ה Air motion transformer הוותיק בתכנונו של Dr. Oskar Heil. הרעיון שעומד מאחורי העיצוב הוא ממברנה מאד דקה ומאד קלה מרדיד אליומיניום, אשר מקופלת בצורה של זיגזג (או אקורדיון), ויושבת בתוך שדה מגנטי. היתרון באותו קיפול הוא ממברנה בעלת שטח הרבה יותר גדול משל טוויטרים סטנדרטיים, אך כזו שאינה תופסת יותר מקום, ובנוסף, מאפשרת התאמה יותר טובה מבחינת עכבה אקוסטית.
  • הוופרים משתמשים בממברנת "סנדוויץ'" שעשויה משילוב של סיבי נייר ואליומיניום.
  • Bass Control – הרמקולים מסופקים עם פלאגים בגדלים שונים לסגירת ה Ports על מנת לאפשר כיוון של הבס לפי טעם ו/או מיקום.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

ה BS 184 הוא המדפי הגדול של הסדרה, כאשר חיצונית מדובר ברמקול שגרתי למדי למעט המראה היחודי של הטוויטר. אגב, ב BS הכוונה היא ל BookShelf לא **Bullsh…

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש"ח.
הקבוצה הראשונה שפותחת את מבחן המדפיים היא לא רק הכי זולה ונגישה, אלא גם הכי גדולה – כ 11 דגמים שונים.
לייצר רמקולים טובים בתקציב מאד מוגבל הם אתגר לכל יצרן, ובאופן לא מפתיע, זו בדר"כ  נחלתם של השחקנים הגדולים בלבד.

KEF LS50

KEF או Kent Engineering & Foundry, הוא יצרן רמקולים אנגלי ותיק שנוסד ב 1961 על ידי Raymond Cooke – מהנדס חשמל שעבד ב- Wharfedale, אבל החליט לעזוב כדי להקים חברה משלו לתכנון ויצור רמקולים. KEF ידועים במגוון של חידושים וטכנולוגיות בתחום הרמקולים אבל תעודת הזהות הכי ידועה שלהם היא כמובן השימוש בדרייברים קואקסיאלים בהם הטוויטר מותקן במרכז הוופר, מה ש KEF מכנים Uni-Q.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

סדרת ה LS אינה בעצם סדרה אלא דגם אחד ייחודי בהיצע של היצרן. אמנם לא מדובר במדפי יוקרתי, אבל KEF עדיין מגדירים אותו כאחד מדגמי הדגל, וכזה שמשאיל טכנולוגיות מדגם ה Blade הבכיר.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

מאפיינים:

  • הוופר משתמש בעיקרון ה Coaxial, כלומר Co – שותף, לאותו ה Axis – הציר. בדרייברים מהסוג הזה, הטוויטר נמצא במרכז הוופר מה שמסוגל להפיק מספר יתרונות כגון מקור סאונד אחד או Point source (מצוין גם להאזנת Nearfield), פוטנציאל לפיזור סאונד אחיד ותואם בין שני הדרייברים, ופיצוי אקוסטי לטוויטר, מה שעוזר להפחית עיוותים.
  • במקרה של KEF, דרייבר הקואקסיאל תוכנן בצורה מאד מוקפדת על מנת ליצור קו חלק מהטוויטר עד לקצוות הוופר עצמו, זאת על מנת למקסם את אופן פיזור הסאונד, ולהפחית בעיות של דיפרקציה. ה LS50 משתמש בוופר לא גדול, וחיסרון קטן שאני רואה הוא ששטח הממברנה מעט קטן יותר עקב המקום שהטוויטר תופס במרכז.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

  • הטוויטר כולל Waveguide שמכונה Tangerine (אני מניח עקב צורתו) ומיועד לעזור בפיזור התדרים הגבוהים, מה שבתמורה מרחיב את הבמה שהרמקול מפיק.
  • תיבה שכוללת חיזוקים פנימיים מסוג CLD או Constrained Layer Damping, אשר מיועדים לספק ספיגה נוספת מעבר לצלעות החיזוק הרגילות.
  • חזית התיבה מעוגלת ומשופעת על מנת להפחית בעיות של דיפרקציה למינימום, ולשפר את פיזור הסאונד.
  • Port מסוג Elliptical Flexible – תכנון חדשני ל Port הקלאסי אשר מיועד להפחית רזוננסים לא רצויים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

ה LS50 הוא מדפי יחסית קומפקטי, אך כבד לגודלו. איכות הבניה מעולה, נקישה על התיבה אינה נשמעת חלולה כמו רוב הרמקולים, כאשר חיצונית מדובר ב Form follows function, והשילוב של פרופורציות עגלגלות עם דרייבר כתום בתיבה שחורה בהחלט מצאו חן בעיני.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

 מתמודדים נוספים

Monitor Audio Gold GX50

Monitor audio הוא יצרן רמקולים בריטי ידוע אשר הוקם ב 1972 על ידי Mo Iqbal, וכיום נחשב ליצרן הרמקולים היחידי שעדיין בבעלות בריטית מלאה. Monitor היו מהראשונים שהשקיעו משאבים בפיתוח, שכלול, ושימוש בדרייברים עם ממברנות ממתכת ברמקולים. באופן לא מפתיע, הסדרות העיקריות של היצרן קרויות על שמן של מתכות.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

סדרת ה Gold GX נמצאת במקום השני מהטופ של Monitor Audio. המבחר כולל סאבוופר ו סראונד מסוג Dipole/Bipole.

מאפיינים:

  • טוויטר: הסדרה משתמשת בטוויטר ריבון בעל ממברנה אולטרה דקה מ C-Cam, ו Motor שעושה שימוש במגנטים מסוג נאודימיום. לטענת Monitor, השימוש בממברנה בעלת מסה של 18mg בלבד, מאפשר לקבל יכולת Start – Stop מיידית, וגם להביא את הטוויטר ל 60kHz. אגב, הריבון של הסדרה משתמש בטכנולוגיה שלקוחה מסדרת ה Platinum הבכירה.
  • ממברנות מ C-Cam: הממברנה בוופר עשויה מתשלובת של אליומיניום ומגנזיום עם ציפוי קרמי, ומפה מגיע השם C-cam כלומר Ceramic Coated Aluminium magnesium. לטענת היצרן התרכובת הזו מביאה את הממברנות ליחס מעולה בין קשיחות לספיגה עצמית.
  • פורט מסוג HiVe: הפורטים מכוסים בחריצים אשר לטענת היצרן מאפשרים לאוויר לזוז יותר בחופשיות, ועל ידי כך להוריד את רעשי המערבולות אוויר, ולשפר את תגובת הפורט.
  • דרייברים שמוצמדים לתיבה על ידי בורג אחד בלבד. לטענת Monitor השימוש בבורג אחד מהצד האחורי של הדרייברים משפר את הצמדת הדרייבר לתיבה, ומשמש באותו הזמן כצלע חיזוק. בנוסף, התיבה עצמה בנוייה משכבות דקות של MDF לעובי סופי של 20mm, וכוללת צלעות חיזוק פנימיות, כל זה על מנת להוריד את קולורציה ורזוננסים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

ה GX50 הוא אחיו הקטן של ה GX100 שהופיע במבחן המדפיים הקודם. מדובר ברמקול שבנוי היטב, ונראה יותר אלגנטי ויוקרתי ממה שמחירו מרמז. הרמקול מגיע עם גריל ממתכת, אבל בהחלט תוכנן להיראות מצויין בלעדיו.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

Quadral M20

החברה הגרמנית הוקמה ב 1972 על ידי H.-D. Hoffmann, H. Pabel, H. Enders, ו F. Hofmann, אבל השם Quadral בא לידי ביטוי רק לאחר מספר שנים. היצרן נותן לא מעט קרדיט למעצב הראשי שלה – Berndt Stark, שמאז מינויו ב 1998, הוביל את Quadral במגמה של חדשנות.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

סדרת ה Platinum M נמצאת במקום השני בארסנל של Quadral, וממוקמת רק מתחת למותג ה Aurum. מבחר הדגמים אינו כולל סאבוופר או סראונד מסוג Dipole/Bipole.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

מאפיינים:

  • טוויטר RiCom V: טוויטר מסוג ראדיאטור טבעתי יחודי ל Quadral, ותוצר של שתי שנות פיתוח. כולל ממברנה טבעתית מטיטניום, ומגנט נאודימיום. לטענת היצרן ה RiCom V מסוגל להשתלב יותר טוב עם וופרים מאשר טוויטרים סטנדרטים, מספק במה רחבה יותר, ונותן תוצאות עדיפות מטוויטר כיפתי ואף ריבון. סדרת ה Platinum M החדשה הוסיפה לטוויטר שינוי בדמות השימוש במוליך גל (Waveguide) קטן שעוזר בפיזור הסאונד ובהורדת העיוותים.
  • הוופרים כוללים ממברנה מחומר שהיצרן מכנה Altima – תערוכת של אליומיניום, טיטניום, ומגנזיום. התערובת מאפשרת שילוב של איכויות סוניות מכל חומר.
  • Compression chamber system – בדגמים הרצפתיים קיים מנגנון Bass reflex יחודי לחברה, אשר מאפשר לממברנות של הוופרים "לראות" את אותה התנגדות אוויר, והתוצאה היא הפקה של באסים יותר נמוכים ויותר נקיים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

ה M20 נראה זהה לדגם ה M2 שהופיע במבחן המדפיים הקודם, למעט הטוויטר שכעת כולל מוליך גל קטן. איכות הבניה נשארה טובה, וכך גם העיצוב שאמנם נראה אלגנטי, אך עדיין שגרתי.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש"ח.
הקבוצה השניה במבחן המדפיים נחשבת לדעתי לקבוצה הכי חשובה במבחן. אלו הדגמים שמצד אחד לא מסתכלים עליהם באופן אוטומטי כסוג של "פשרה", ומצד שני עדיין מהווים קבוצת מחיר נגישה.

Sonus Faber Venere 1.5

Sonus faber הוא יצרן רמקולים איטלקי' שנוסד ב 1983 על ידי Franco Serblin. השם Sonus faber לקוח מהשפה הלטינית, ומשמעותו היא "סאונד בעבודת יד". החברה מתכננת רמקולים על פי שלושה עקרונות: פיתוח דרייברים, פיתוח קרוסאובר, ופיתוח תיבות. החברה ידועה בהשקעה שלה בעיצוב הרמקולים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

סדרת ה Venere ממוקמת מיד אחרי סדרת הכניסה של היצרן (TOY), כאשר המבחר אינו כולל סאבוופר או סראונד מסוג Dipole/Bipole, אבל כן יש דגם שמיועד לתלייה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

מאפיינים:

  • התיבה לפי היצרן מעוצבת כ Lyre (כלי הנגינה), וצורתה מאפשרת מניעה של היווצרות רזוננסים פנימיים, כאשר צורת החלק האחורי מורידה את השפעת הקיר שמאחורי הרמקול על הסאונד.
  • הרגליות שברצפתיים ובסטנד הייעודי מתוכננות ככה שחזית הרמקול מעט משופעת לאחור, ועל ידי כך משפרים את תזמון הסאונד בין הדרייברים.
  • הטוויטר משתמש בממברנה ממשי אשר מיוצרת במיוחד על ידי Dr. Kurt Müller – יצרן גרמני אשר מתמחה בתכנון ויצור חלקים שמשמשים לבניה של דרייברים לרמקולים. הטוויטר יושב בתוך מוליך גל (waveguide) קטן.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

ה Venere 1.5 הוא המדפי הקטן בליין, ובאופן לא מפתיע לדעתי, מדובר באחד הרמקולים הנאים בכל מבחן המדפיים. זה לא "עוד" רמקול עם תיבה מעוגלת, אלא פרופורציות יחודיות שנותנות לרמקול מראה מודרני ואלגנטי. איכות הבנייה מצויינת, ומי שמעוניין במראה יותר קלאסי יכול להזמין את הדגמים עם גימור עץ (בתוספת תשלום).

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

מפרט טכני ומדידות

מפרט טכני

על מנת להקל על ההשוואה, להלן טבלה עם המפרט הטכני של כל הדגמים שבקבוצה:

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש

מדידות 

במבחן המדפיים של 2014 אנחנו מציגים את גרף המדידות החדש. מדובר באותן המדידות שנעשות בדר"כ רק שהפעם הכל מרוכז יפה בתוך גרף אחד. 

בכל גרף:  

  • Frequency Response: על היענות התדרים אפשר לקרוא כאן. ניתן לראות בגרף דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול, כמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד. 
  • Frequency Response Off Axis: פה מדובר על Frequency response מחוץ לציר הישיר, במקרה הזה במישור המאוזן. ניתן לראות בגרף את צורת פיזור הסאונד של הרמקול, מה שרומז על אופי הבמה שהרמקול מפיק, על האיזון שיכולים לקבל בחדר ההאזנה, והאם יותר כדאי להאזין לרמקול כשהוא מונח ישירות אל המאזין (Toe in) או שעדיף להטות אותו מעט ( Toe out). את המדידה נהוג לעשות בקפיצות של 15 מעלות, כאשר פה אנחנו מראים את התוצאה ב 15 ו 45 מעלות. 
  • Impedance: על עכבה אפשר לקרוא כאן. עכבה מסוגלת להראות לנו כמה הרמקול "קשה" להנעה בשביל המגבר, האם ישנם רזוננסים לא רצויים ברמקול, לאיזה תדר מכוון ה Port (מה שרומז כמה נמוך הרמקול מיועד לרדת בבאסים), ועוד. 

 מקרא: 

  • ציר מאוזן: ציר התדרים כאשר הבסים (Bass) מצד שמאל, מידריינג' (Midrange) באמצע, וטרבל (Treble) מצד ימין.
  • ציר מאונך שמאלי: הפרשי עוצמה בדציבלים (dB). המספרים בגרף אינם מעידים על העוצמה האמיתית, אלא רק על ההפרשים.
  • ציר מאונך ימני: נתון העכבה באום (Ω).

 סוגי גרפים: 

  • גרף אדום: מייצג את ה Frequency Response בציר הישיר (On Axis).
  • גרף ירוק: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 15 מעלות.
  • גרף כחול: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 45 מעלות.
  • גרף שחור: מייצג את העכבה.
  • גרף אפור: מייצג את הפאזה של העכבה. 

 הערות:  

  • המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול, ולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר, וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמע בחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים את הסאונד שרמקול מפיק.
  • חלק מהרמקולים מבליטים מעט את התדרים הנמוכים (הבסים) בגרפים של ה Frequency response, זה בדר"כ כתוצאה מפיצוי בקרוסאובר של הרמקול ושיטת המדידה, בפועל הבסים פחות בולטים.

ASW Genius 110

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית לא מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר. "השפיץ" באיזור ה 18Khz הוא הרזוננס העצמי של הממברנה בטוויטר, זה לא יפריע בהאזנה רגילה.
  • Impedance:  הרמקול יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.2Ω), העכבה מאד יציבה, ה Port מכוון לאיזור ה 50Hz.

B&W CM5

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית לא מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, אך יותר מוצלח ממה שציפיתי.
  • Impedance:  הרמקול קל להנעה (מינימום 4.5Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 52Hz.

Elac BS 184

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר.
  • Impedance:  הרמקול קל להנעה (מינימום 4.5Ω), העכבה יחסית יציבה, ה Port מכוון לאיזור ה 51Hz.

KEF LS50

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית לא מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור הסאונד הכי מוצלח בקבוצה (למרות שציפיתי ליותר טוב), הטיית הרמקול לצדדים (Toe out) אינה בעייתית.
  • Impedance:  הרמקול יחסית קל להנעה (מינימום 4Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 57Hz.

Monitor Audio GX50

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת, מעט נוטה לצד הבהיר.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית (והמוגזמת) בתחום העבודה של הטוויטר.
  • Impedance:  הרמקול מעט יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.9Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 58Hz.

Qaudral M20

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, אך פחות גרוע מהממוצע.
  • Impedance:  הרמקול יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.4Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 60Hz.

Sonus Faber Venere 1.5

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית לא מאוזנת, מיד בס יחסית מודגש.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, אך יותר מוצלח מהממוצע.
  • Impedance:  הרמקול מאד קל להנעה (מינימום 5.9Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 56Hz.
מבחני האזנה

האזנה

ציוד:

מגבר משולב ממיר: Rotel RA-1570

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). כל רמקול מוקם כ 30 ס"מ מהקיר האחורי, ומספר מטרים מהקירות הצדדיים. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. 

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

האזנה נעשתה עם כל מיני סגנונות של מוזיקה, כאשר לסדרת המאמרים הזו בחרתי לכתוב על חמישה קטעים ספציפיים.
להלן כמה מילים על איך הרמקולים נשמעו לי עם כל קטע: 

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

Chris Jones – No Sanctuary Here: קטע מהאלבום החמישי של הגיטריסט המנוח. סאונד אופייני להקלטות של Stockfisch.

  • ASW Genius 110 – סאונד גדול ובשרני, אופי חד אך לא קריר, רמקול לא מתאמץ יחסית.
  • B&W CM5 – בס מוצלח למדי, רך ועמוק, מצגת מפורטת ובמה עמוקה, אך סאונד שמעט "מנצץ" פה ושם.
  • Elac BS 184 – סאונד חלק במיוחד, מצגת פתוחה וקטיפתית, מידריינג' מרגיש מעט רזה, בס לא רע.
  • KEF LS50 – אופי מפורט במידה הנכונה, מצגת מאוזנת ורחבה, בס מפתיע.
  • Monitor Audio GX50 – סאונד בעל תחושת חמימות יחסית, אופי יחסית רגוע ובעל נפח ועומק.
  • Quadral M20 – מיד בס די בריא, סאונד נקי וקטיפתי,אופי לא מפורט מדי.
  • Sonus Faber Venere 1.5 – מיד בס לא רע, מצגת בעלת אופי חמים, אפילו Laidback.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

Enya – Na Laetha Geal M'óige: קטע מאלבומה השני של הזמרת האירית.

  • ASW Genius 110 – מיד בס חמים, סאונד עם תחושה של נפח וגודל, במה לא רחבה מהרגיל אבל כן עמוקה.
  • B&W CM5 – סאונד חלקלק במיוחד, מיד בס מוצלח, זמרת נשמעת מעט קידמית מדי.
  • Elac BS 184 – מצגת יחסית גדולה ומאוזנת, אופי חלקלק אל לא מפורט מהרגיל.
  • KEF LS50 – מצגת יחסית חמימה אבל עדיין עם איזון ופירוט מוצלחים, במה רחבה ועמוקה, לא נשמע קופסאתי.
  • Monitor Audio GX50 – סאונד חלק יחסית אך מעו חסר פירוט, זמרת מעט קידמית מדי.
  • Quadral M20 – מצגת פתוחה ורחבה, אופי אולי נוטה מעט לצד החמים, סאונד די חלק.
  • Sonus Faber Venere 1.5 – אופי נוטה לחמימות, סאונד מרגיש יחסית אינטימי, לא אוורירי מספיק.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

Architect – Closer: קטע אלקטרוני אפל מהאלבום הראשון של ההרכב האלקטרוני מגרמניה.

  • ASW Genius 110 – קיק בס מצויין, רך ופאנצ'י, סאונד גדול ולא מתאמץ, במה אולי מעט צרה.
  • B&W CM5 – קיק בס מרשים, סאונד קצת "קריסטלי" פה ושם אבל לא משהו שהייתי מגדיר כבעל אופי קידמי מדי.
  • Elac BS 184 – קיק בס יחסית מוצלח, מידריינג' נשמע מעט קריר, סאונד יחסית קטיפתי.
  • KEF LS50 – בס מוצלח, מצגת כמעט תלת מימדית, אופי חלק ולא מפורט מדי.
  • Monitor Audio GX50 – פאנצ'יות סבירה, מידריינג' יחסית Laidback, סאונד פה ושם מעט מחוספס.
  • Quadral M20 – קיק בס מרגיש חסר, סאונד יחסית חלק, לא Snappy במיוחד, במה רחבה מהממוצע.
  • Sonus Faber Venere 1.5 – קיק בס חסר פאנץ', אופי יחסית סלחני, סאונד מעט Distant, לא מרגש.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

Hans zimmer – Gothams Reckoning: קטע מפס הקול של הסרט  The Dark Knight Rises.

  • ASW Genius 110 – מצגת בעלת תחושה של נפח, סאונד מפורט במידה הנכונה, ורק פה ושם "מנצנץ" מעט.
  • B&W CM5 – במה יחסית רחבה, מצגת מפורטת, מיד בס חם וגדול, תחושה של הרבה Snap.
  • Elac BS 184 – הפרדת כלים טובה, מצגת מאוזנת,סאונד לא מפורט מדי.
  • KEF LS50 – במה גדולה ורחבה, מיד בס חמים, הפרדת כלים מצויינת, Snap איפה שצריך.
  • Monitor Audio GX50 – מצגת מעט צרה, סאונד מפורט אך לא חצוף, פה ושם מעט Distant.
  • Quadral M20 – סאונד מאד נקי, הפרדת כלים מצויינת, מצגת לא מרגישה גדולה מהרגיל.
  • Sonus Faber Venere 1.5 – תחושה של ריחוק, מצגת לא גדולה במיוחד, משהו חסר.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

(Miles Davis – Flamenco Sketches (Alternate Take: הקטע האחרון מהאלבום הקלאסי.

  • ASW Genius 110 – חצוצרה גדולה אך מעט קידמית מדי, סאונד אוורירי, סקסופון מרשים, הרמקול לא מתאמץ.
  • B&W CM5 – חצוצרה יחסית חלקה ופתוחה אך גם מעט בולטת מדי, סאונד פחות אינטימי מהממוצע, סקסופון מצויין.
  • Elac BS 184 – מצגת מפורטת אך עדיין מצליחה לשמור על תחושת אינטימיות, מצד שני זה גם לא מרגש במיוחד.
  • KEF LS50 – חצוצרה מצויינת, סקסופון פורץ החוצה, המיקום של כל כלי מוגדר היטב במרחב הבמה.
  • Monitor Audio GX50 – חצוצרה לא רעה אך נשמעת מעט "צבעונית", סקסופון מעט Laidback, לא מרגש.
  • Quadral M20 – חצוצרה מצויינת וחלקה, מציגה רבדים שונים, סקסופון אולי מעט Laidback.
  • Sonus Faber Venere 1.5 – אופי אינטימי במיוחד, חצוצרה יחסית רחוקה, סקסופון חלק ונעים, חסר מעט רגש.
ציונים וסיכום

ציונים

הציונים מחולקים לקטגוריות הבאות:  

  • עיצוב: מי היו לדעתי הרמקולים הכי נאים, או אלו שלקחו את הצעד הנוסף מבחינה עיצובית.
  • איכות בניה: מי היו לדעתי הרמקולים עם הגימור החיצוני ואיכות הבניה/רכיבים שנראו לי הכי מוצלחים.
  • פרזנטציה: מי היו הרמקולים שהכי נהנתי להאזין להם.
  • בסים: מי אלו שהפיקו את הבסים בצורה שהכי מצאה חן בעיני, או הכי הרשימה אותי.
  • במה: מי היו לדעתי הרמקולים שהפיקו את הבמה שהכי מצאה חן בעיני, או הכי הרשימה אותי.
  • עכבה: מי הרמקולים עם העכבה הכי קלה למגבר, אלו שיוכלו לספק את המיץ עם הגברה ממוצעת. הסעיף הזה דורש הסתמכות על מדידות עכבה מדויקות, ולא על הדעה האישית של הכתב. חשוב להבהיר, עכבה קלה לא אומרת שאין צורך במגבר חזק. 

הציונים נעים מ 1 עד 5 כאשר כל אלו שמסומנים בכחול הם מצטייני הקטגוריה. 

הציונים בטבלה הם יחסיים ורלוונטים אך ורק למתחרים במבחן הזה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

סיכום

העובדה הפשוטה היא שבקבוצה הזו יש יותר רמקולים מוצלחים יחסית לשתי הקבוצות הקודמות, ולכן הבחירה היתה פחות אוטומטית. לבסוף החלטתי גם פה לבחור שלושה מנצחים אל אף העובדה שמדובר בכמות מתמודדים קטנה יותר משתי הקבוצות הקודמות. שלושה מנצחים אמנם, אבל כל אחד מעניק משהו שונה.
כמו שכתבתי בתחילת המאמר – מי שמחפש לראות כמה אפשר להוציא מרמקולים מדפיים מבלי להגיע להוצאה בת חמש ספרות, פשוט לא יכול להתעלם מהתמודדים פה. כל מה שצריך לעשות זה למצוא את חתימת הסאונד שאתם הכי אוהבים.

והבחירות שלי הן (לפי סדר א'-ב'):

ASW Genius 110

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

מכל המתמודדים עד עכשיו, ה Genius 110 הוא היחיד שהתקרב לתחושה של האזנה לרמקול רצפתי קטן. הוא אמנם יחסית גדול, אבל לא הגדול במבחן המדפיים. הסאונד לא מיועד למי שמחפש משהו רגוע, והפרזנטיה תתאים למי שאוהב תוצר יותר מרגש, שיותר מערב את המאזין. ה Genius 110 לא נשמע לי כרמקול בהיר או קידמי, ורק מדי פעם נצנץ מעט. יחד עם עיצוב אלגנטי, ודרייברים יוצאי דופן, זה אחד המנצחים פה.

KEF LS50

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

לאחר ההתרשמות החיובית שלי מדגם ה Q300, אל ה LS50 באתי עם ציפיות עוד יותר גבוהות, ולא התאכזבתי. חיצונית זה רמקול בעל מראה יחודי אופייני ל KEF, וגודל קומפקטי עם משקל שמעיד על איכות הבניה.
ה LS50 בראש ובראשונה מסוגל להפיק במה רחבה יותר מכל המתחרים פה, הוא זה שנשמע הכי פחות "קופסאתי", היה בעל אופי מאוזן, ואפילו נתן בסים טובים. מה שכן הציפיות צריכות להיות במקום, וה LS50 אינו מיועד למלא חלל גדול בבסים ללא העזרה של סאבוופר, אבל מעבר לזה מדובר בכל מה שרמקול מדפי מעולה צריך להיות.

Quadral M20

מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש'ח

במובנים מסויימים אני מגדיר את ה M20 כגרסה מעט יותר "מנומסת" ל KEF LS50. זה רמקול מאד מאוזן, חלק וקטיפתי, ואפשר להאזין לו שעות מבלי להתעייף. זה לא רמקול בעל חתימה חמה במובן הקלאסי, אבל משהו בו נשמע רגוע, וזה ימצא חן בעיני אלו שמחפשים פרזנטציה נעימה ולא קידמית.
ה M20 לדעתי פחות נאה משני המתמודדים הנ"ל, ומפיק סאונד עם פחות Impact, אבל מצד שני הוא המתמודד הכי זול בקבוצה הזו, וגם זה משהו.

זהו, סיימנו עם הקבוצה השלישית. נתראה בחלק ד' של המבחן!

 

לדיון בנושא: מבחן המדפיים 2014 – חלק ג': עד 9000 ש"ח


21:00
  /  
30.1.2014
  
מאת: איתי חזום

1