מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש

בחלק השני של המבחן הגדול אנחנו מתמקדים ב 10 דגמים בקבוצת המחיר הכי חשובה.

21:00
  /  
25.01.2014
  
מאת: איתי חזום

הקדמה

הקבוצה השניה במבחן המדפיים נחשבת לדעתי לקבוצה הכי חשובה במבחן. אלו הדגמים שמצד אחד לא מסתכלים עליהם באופן אוטומטי כסוג של "פשרה", ומצד שני עדיין מהווים קבוצת מחיר נגישה. פה היצרנים מתחילים ללכת רחוק יותר, מציגים טכנולוגיות מעניינות יותר, ואיכות בניה וגימור משופרים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח 

הכרזה: מבחן הרמקולים המדפיים הגדול של HT לשנת 2014.

מה יותר טוב מאשר לפתוח שנה חדשה ומרעננת עם מבחן הרמקולים ההשוואתי הכי גדול שנעשה בישראל?

 המתמודדים

המתמודדים (לפי סדר א'-ב')

ASW Cantius 212

ASW או Accurate Sound Wave, הוא יצרן רמקולים גרמני שנוסד ב- 1987. מבחר הרמקולים של החברה כולל חמש סדרות, החל מדגמים ברמת כניסה, דרך סדרת האמצע Cantius ועד לסדרת ה- Reference היוקרתית, כאשר כולם מיוצרים בגרמניה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

סדרת ה Cantius היא סדרת האמצע של היצרן, וכיום נמצאת בדור החמישי שלה. מבחר הדגמים כולל סאבוופר וסראונד מסוג Dipole/Bipole.

מאפיינים:

  • טוויטר משי בעל טווח עבודה עד לתדר של 30kHz – הרבה מעבר לתחום השמיע. הטוויטר כולל גריל מתכת להגנה על הממברנה, ומבפנים ה Motor כולל צלעות קירור.
  • ווופר בעל ממברנה מסיבי פחם, ו Phase Plug אמיתי במרכז הממברנה (במקום כיסוי אבק שמנסה לדמות את אותו המראה).
  • כל הרצפתיים מגיעים בתצורת MTM מה שמוכר כסידור D'Appolito.
  • הסאבוופר של הסדרה מאפשר שימוש בהתקן אלחוטי יעודי, מה שחוסך התעסקות עם כבל הסיגנל (הסאבוופר עדיין דורש חיבור לחשמל).
  • כל הדגמים מיוצרים בגרמניה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

 
ה Cantius 212 הוא המדפי היחידי שבסדרה. הדגם הגיע אלי בגימור שחור מבריק מכל הכיוונים, אך מעבר לזה עיצוב הרמקול שגרתי לחלוטין.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

Dali Ikon 1 MKII

Dali או Danish Audiophile Loudspeaker Industries הוא יצרן רמקולים דני אשר נוסד ב 1983 על ידי Peter Lyngdorf. לינדורף הוא אישיות מוכרת בתחום האודיו, הבעלים של רשת החנויות Hi-Fi Klubben, והמייסד של חברות אחרות מוכרות בתחום.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

סדרת ה Ikon MKII ממוקמת באמצע ההיצע הגדול של היצרן, ומכילה מבחר דגמים כולל גרסת In Wall, גרסת On wall, וסאבוופר אך ללא דגם סראונד מסוג Dipole/Bipole.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

מאפיינים:

  • בדומה לכל הסדרות הגבוהות יותר, כל הדגמים בסדרה מגיעים בתצורת 3way של וופר / טוויטר / סופר טוויטר, מה ש Dali מכנים Hybrid Tweeter Module. הטוויטר הראשי הוא Soft dome בעוד שהסופר טוויטר הוא מסוג Riboon.
  • וופרים אשר עושים שימוש בסראונד (הטבעת מסביב לוופר) מסוג “Low Loss” שמאפשר הפחתה של היווצרות גלים עומדים ורזוננסים שונים בוופר. הממברנה עשויה משילוב של סיבי עץ ונייר על מנת ליצור יחס משקל לקשיחות גבוה.
  • הקרוסאובר מותקן על שני לוחות שעשויים מסיבי עץ על מנת לספוג ויברציות, ומחוברים ישירות לטרמינלים בכדי לקצר את מסלול הסיגנל.
  • חזית התיבה עשוייה משתי שכבות של MDF עם חומר מבודד ביניהן, מה שמיועד לצמצם את העברת הויברציות למינימום.
  • כל הדגמים מיוצרים בדנמרק.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

ה Ikon 1 MKII הוא המדפי הקטן בסדרה, ומבחינה חיצונית בעל חזית מעניינת, אבל לא נראה מעוצב או מודרני. החלק האחורי כולל טאץ' עיצובי מעניין בו ה Port משולב מאחורי הטרמינלים עצמם. אגב, זהו אחד משני הדגמים היחידים במבחן המדפיים שמגיע בתצורת 3way.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

Elac BS 63.2

Elac הוא יצרן גרמני שנוסד במקור בשנת 1926 תחת השם Electroacoustic, עבר שינויים ותהפוכות והחל להתרכז בתכנון ויצור רמקולים החל משנת 1984. Elac מתגאים במספר טכנולוגיות שהם מיישמים ברמקולים שלהם כגון: טוויטר ה- J.E.T שמבוסס על טוויטר ה- AMT המפורסם, ממברנות מאליומיניום בתצורת ה "Crystal" ועוד. סיסמתם של Elac אגב, היא Klang Lebt או בתרגום גס – "נשמע חי".

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

סדרת ה 60.2 ממוקמת רמה אחת מעל סדרת הכניסה של היצרן. הליין אינו כולל סאבוופר או סראונד מסוג Dipole/Bipole, והדגמים אינם עושים שימוש בטוויטר ה J.E.T המוכר של החברה.

מאפיינים:

  • טוויטר בעל ממברנת משי אשר עושה שימוש במוליך גל (Waveguide) קטן, וכולל גריל מתכת להגנה על הממברנה.
  • הוופרים משתמשים בממברנת "סנדוויץ'" שעשויה משילוב של סיבי נייר ואליומיניום.
  • Bass Control – הרמקולים מסופקים עם פלאגים בגדלים שונים לסגירת ה Ports, על מנת לאפשר כיוון של הבס לפי טעם ו/או מיקום.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

ה 63.2 BS הוא המדפי הגדול בסדרה, ולמרות שהוא כולל כיסוי גריל קידמי, הוא נראה כאילו הוא עוצב במיוחד בשביל שימוש ללא הגריל. בסה"כ לא רע בהתחשב בעובדה שזה עוד רמקול מלבני. אגב, ב BS הכוונה היא ל BookShelf לא **Bullsh…

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

Focal Chorus 706

החברה נוסדה בתחילת שנות השמונים על ידי מהנדס האודיו Jacques Mahul, וכיום מדובר ביצרן הרמקולים הגדול בצרפת ובין הגדולים באירופה. לאורך זמן הרמקולים הביתיים שווקו תחת השם JMLab כלומר  Jacques Mahul's Laboratory, והדרייברים שווקו תחת השם Focal. כיום השם Focal מאחד את שתי המחלקות האלו.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

סדרת ה Chorus 700 היא ליין הכניסה של היצרן לתחום ה Hi-Fi. המבחר לא כולל סאבוופר, אבל כן יש סראונד מסוג Dipole/Bipole, גרסה לשימוש חיצוני, ודגמי In Wall/Ceiling.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

מאפיינים:

  • טוויטר ה TNV2 החדש משאיל את טכנולוגית ה Suspension שבטוויטר הדגל בסדרת ה Utopia הבכירה. לפי היצרן, מדובר ב Suspension (הטבעת מסביב לממברנה במקרה הזה) שלא ישנה את תכונותיו עם הזמן, ומאפשר הפחתה של עיוותים לא רצויים.
  • וופר עם ממברנה מ PolyGlass – חומר ש Focal משתמשים בו כבר שלושה עשורים ועדיין ממשיכים לפתח ולשפר אותו. תודות לשימוש במרקם Silica micro-balls הממברנה בעלת קשיחות גבוהה יותר וזאת כמעט ללא שינוי במסה.
  • עיצוב חיצוני מבית Pineau & Le Porcher.
  • כל הדגמים מיוצרים בצרפת.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

ה 706 הוא המדפי הגדול בסדרה ואחד המדפיים הגדולים בקבוצת המחיר הזו. הרמקול נראה אלגנטי, אך לא הייתי מגדיר אותו נאה במיוחד. איכות הבניה טובה, הפאנלים הצדדיים בדגם שהגיע אלי היו צבועים בשחור מבריק, כאשר שאר הרמקול מכוסה בחומר שמזכיר את המראה של עור.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

GoldenEar Aon 3

GoldenEar הוא יצרן רמקולים צעיר שנוסד ב- 2010 על ידי Sandy Gross – אחד מהמייסדים של Polk Audio ו- Definitive Technology. קו המוצרים של GoldenEar כולל רמקולים מכל הסוגים, כאשר ישנם אלמנטים מרכזיים שחוזרים על עצמם, כגון השימוש בטוויטר Ribbon "מקופל", ראדיאטורים פאסיבים במקום Ports ועיצוב שחור ומינימליסטי.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

סדרת ה Aon היא סדרת המדפיים של היצרן וכוללת שני דגמים בלבד.

מאפיינים:

  • טוויטר HVFR: כל הרמקולים של היצרן משתמשים בטוויטר ה HVFR או High-Velocity Folded Ribbon. מדובר בטוויטר בטכנולוגיה דומה לזו של ה Air motion transformer הוותיק בתכנונו של Dr. Oskar Heil.
    הרעיון שעומד מאחורי העיצוב הוא ממברנה מאד דקה ומאד קלה, אשר מקופלת בצורה של זיגזג (או אקורדיון), ויושבת בתוך שדה מגנטי. היתרון באותו קיפול הוא ממברנה בעלת שטח הרבה יותר גדול משל טוויטרים סטנדרטיים, אך כזו שאינה תופסת יותר מקום, ובנוסף, מאפשרת התאמה יותר טובה מבחינת עכבה אקוסטית.
  • מידריינג': דרייבר המידריינג' משתמש במה שהיצרן מכנה MVPP או Multi vaned phase plug – עיצוב יחודי ל Phase plug שמחליף את כיסוי האבק הנפוץ במרכז הממברנה. לפי היצרן, הדרייבר בעל עקומת היענות לניארית וחסרת רזוננסים לא רצויים.
  • הדגם היחידי מכל הרמקולים במבחן המדפיים אשר עושה שימוש בראדיאטורים פאסיביים – אלו נראים כמו ממברנות של וופר אך מבפנים הן אינן כוללות Motor או סליל. תפקידן הוא להחליף את ה Port הנפוץ, מה שמאפשר יצירה של תיבה יותר קומפקטית והימנעות מרזוננסים לא רצויים.
  • התיבה בנויה ללא פאנלים מקבילים ומוקפת בבד שחור צמוד – שני אלו מיועדים להפחית רזוננסים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

ה Aon 3 הוא המדפי הגדול יותר של הסדרה הקטנה, והרמקול הכי לא נאה מכל הדגמים במבחן המדפיים. אמנם לפי היצרן ציפוי הבד החיצוני עוזר בהורדת העלויות, אבל יפה זה לא. הבד אינו מיועד להסרה, אבל הוא עדיין מעט חופשי מה שאומר שצריך להיזהר כאשר מטפלים ברמקולים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש"ח.

הקבוצה הראשונה שפותחת את מבחן המדפיים היא לא רק הכי זולה ונגישה, אלא גם הכי גדולה – כ 11 דגמים שונים.
לייצר רמקולים טובים בתקציב מאד מוגבל הם אתגר לכל יצרן, ובאופן לא מפתיע, זו בדר"כ  נחלתם של השחקנים הגדולים בלבד.

KEF Q300

KEF או Kent Engineering & Foundry, הוא יצרן רמקולים אנגלי ותיק שנוסד ב 1961 על ידי Raymond Cooke – מהנדס חשמל שעבד ב- Wharfedale, אבל החליט לעזוב כדי להקים חברה משלו לתכנון ויצור רמקולים. KEF ידועים במגוון של חידושים וטכנולוגיות בתחום הרמקולים אבל תעודת הזהות הכי ידועה שלהם היא כמובן השימוש בדרייברים קואקסיאלים בהם הטוויטר מותקן במרכז הוופר, מה ש KEF מכנים Uni-Q.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

סדרת ה Q היא סדרת הכניסה של היצרן למי שמעוניין לחוות את עיקרון ה Uni-Q. הליין כולל גם סאבוופר וגם סראונד מסוג Dipole/Bipole.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

מאפיינים:

  • הוופר משתמש בעיקרון ה Coaxial, כלומר Co – שותף, לאותו ה Axis – הציר. בדרייברים מהסוג הזה, הטוויטר נמצא במרכז הוופר מה שמסוגל להפיק מספר יתרונות כגון מקור סאונד אחד או Point source (מצוין גם להאזנת Nearfield), פוטנציאל לפיזור סאונד אחיד ותואם בין שני הדרייברים, ופיצוי אקוסטי לטוויטר, מה שעוזר להפחית עיוותים.
  • הטוויטר בכל דגמי הסדרה, כולל Waveguide שמכונה Tangerine (אני מניח עקב צורתו) ומיועד לעזור בפיזור התדרים הגבוהים, מה שבתמורה מרחיב את הבמה שהרמקול מפיק.
  • הרמקול כולל מאחור שני זוגות של טרמינלים, אבל במקום להשתמש בגשר המתכת הנפוץ (והמעצבן), ישנם שני בוררים שמשמשים לבחירה בין מצב Single wire ל Biwire/Biamp. אגב, מעל אותם טרמינלים נמצא מתקן לתליית הרמקולים, אבל אני בספק אם מישהו ירצה לתלות אותם…

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

ה Q300 הוא המדפי הגדול בסדרה, ובשונה מסדרת ה Q הקודמת שכללה תיבה מעוקלת, הדגם הזה מגיע בתיבה מלבנית סטנדרטית. לפי KEF, השינוי נעשה על מנת להגדיל את נפח התיבה שעומד לרשות הדרייבר.
איכות הבניה טובה, דרייבר ה Uni-Q הוא בהחלט בעל מראה יחודי, ואהבתי את הגימור הלבן, אך מעבר לזה מדובר בעיצוב שגרתי למדי והרבה פחות מדליק מסדרת ה Q הקודמת.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

 מתמודדים נוספים

Klipsch RB-51 II

Klipsch או Klipsch Audio Technologies, הוקמה ב- 1946 על ידי Paul Wilbur Klipsch. אלמנט שמאז ומתמיד היה מזוהה עם Klipsch הוא הישום של שופרים או Horns ברמקולים שלהם, כאשר הדגמים הקלאסיים שלהם מיוצרים גם כיום לפי הזמנה, כולל ה- Klipschorn שהוצג עם הקמת החברה ומיוצר כבר יותר משישים שנה כמעט ללא שינוי.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

סדרת ה Reference II היא הסדרה מספר שתיים ביצור סדרתי של Klipsch, וממוקמת רק מתחת לסדרת ה Palladium שבטופ. הסדרה רחבה ביותר ומכילה לא פחות מ 17 דגמים, כולל ארבעה דגמי סראונד מסוג Dipole/Bipole (!), דגמי In Wall/Ceiling, ואף אוזניות.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

 מאפיינים:

  • טוויטר בקוטר 1 אינץ' מסוג Compression driver, עם ממברנה מטיטניום, שמשודך לשופר מסוג Tracktrix שתואם לקוטר הוופר של כל דגם. לטענת היצרן הטוויטר כולל אלמנטים שלקוחים מסדרת ה Palladium.
  • וופרים עם ממברנות מאליומיניום או Cerametalic בשפת היצרן, שמאפשרים לשמור על יחס גבוה של קשיחות למסה.
  • רגישות גבוהה מהממוצע (תלוי בדגם).
  • רמקולים בטווח גדלים לכל חדר, החל ממדפי קומפקטי עם וופר בקוטר 4 אינץ', ועד לרצפתיים גדולים עם זוג וופרים בקוטר 10 אינץ'.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

ה RB-51 II הוא אחד המדפיים הקטנים בסדרה, והאח הקטן לדגם ה RB-81 II שהיה אחד המובילים במבחן המדפיים הקודם. כרגיל עם Klipsch, לא מדובר ברמקול נאה או יוצא דופן, כאשר איכות הבניה בסה"כ ממוצעת בלבד, עם חזית מכוסה בפלסטיק, ושימוש בטרמינלים בעלי מראה זול. ממאחור נמצא מתקן לתלייה של הרמקול על הקיר – מעט תמוה שכן שימוש במתקן יחסום לגמרי את ה Port האחורי וגם לא יראה נאה במיוחד.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

Monitor Audio Apex A10

Monitor audio הוא יצרן רמקולים בריטי ידוע אשר הוקם ב 1972 על ידי Mo Iqbal, וכיום נחשב ליצרן הרמקולים היחידי שעדיין בבעלות בריטית מלאה. Monitor היו מהראשונים שהשקיעו משאבים בפיתוח, שכלול, ושימוש בדרייברים עם ממברנות ממתכת ברמקולים. באופן לא מפתיע, הסדרות העיקריות של היצרן קרויות על שמן של מתכות.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

סדרת ה Apex מהווה את ליין ה Lifestyle Premium המעוצב של היצרן. המבחר כולל רק שלושה דגמים – מדפיים, סנטר, וסאבוופר.

מאפיינים:

  • ממברנות מ C-Cam: הממברנות בטוויטרים עשויות מתשלובת של אליומיניום ומגנזיום עם ציפוי קרמי, ומפה מגיע השם C-cam כלומר Ceramic Coated Aluminium magnesium. לטענת היצרן התרכובת הזו מביאה את הממברנות ליחס מעולה בין קשיחות לספיגה עצמית.
  • וופרים עם ממברנות RST: הממברנה מכוסה בדפוס רדיאלי של גומות, שלפי Monitor מחזקות עוד יותר את ממברנות ה C-Cam, ומונעות כיפופים בזמן עבודה, מה שמפחית עיוותים. בנוסף השיפור בקשיחות מאפשר לחברה לייצר ממברנות יותר דקות, ולכן גם יותר קלות משקל.
  • הממברנות בטוויטרים עוברות תהליך Gold Anodise לעובי ספציפי אשר מאפשר קבלת יחס אידיאלי של קשיחות לספיגה עצמית. בנוסף, נקודת השבירה של הטוויטרית נמצאת אחרי 35kHz – מעבר לתחום השמיע.
  • פורט מסוג HiVe: הפורטים מכוסים בחריצים אשר לטענת היצרן מאפשרים לאוויר לזוז יותר בחופשיות, ועל ידי כך להוריד את רעשי המערבולות אוויר, ולשפר את תגובת הפורט.
  • דרייברים שמוצמדים לתיבה על ידי בורג אחד בלבד. לטענת Monitor השימוש בבורג אחד מהצד האחורי של הדרייברים משפר את הצמדת הדרייבר לתיבה, ומשמש באותו הזמן כצלע חיזוק.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

ה A10 הוא המדפי הקומפקטי ביותר בקבוצת המחיר הזו וגם אחד הנאים שבה. בנוסף, זהו אחד משני הרמקולים היחידים במבחן המדפיים שכולל תיבות מאליומיניום. עם עיצוב עגלגל, גימור לבן מבריק, ווופרים נאים, הרמקול זועק Wife acceptance factor – WAF.
ה A10 מגיעים כסטנדרט עם בסיס אשר מאפשר הנחה רגילה או תליה על הקיר, כאשר הזוג שהגיעו אלי היו מחוברים לסטנדים יעודיים, אלו בנויים היטב ומשלימים את המראה של הרמקול.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

 

PSB Imagine Mini

PSB או PSB Speakers international, נוסדה ב 1972 על ידי Paul Barton ונקראת על שמו ושם אשתו Sue. בחברה נוהגים לומר שהמשמעות השניה של שמה שמה היא PSB .People-Sound-Business הם אחד המשתמשים "הכבדים" של מרכז ה National research council או NRC בקנדה, והראשונים שהשתמשו בו בשביל לפתח רמקולים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

סדרת ה Imagine נמצאת במקום השני בארסנל של PSB (רק מתחת לסדרה הבכירה – Synchrony). הדגמים המוצעים אינם כוללים סאבוופר, אבל כן יש דגם סראונד מסוג Dipole/Bipole.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

מאפיינים:

  • תיבה המורכבת מחזית MDF בעובי של 38mm, ושבעה שכבות (בשאר הרמקול) של MDF בעובי 3mm שמודבקות יחדיו, כאשר פנים התיבה כולל צלעות חיזוק פנימיות.
  • הטוויטר כולל ממברנה מטיטניום עם טווח תדרים רחב בשתי קצוות תחום העבודה שלו.
  • הוופר משתמש בממברנה מ Polypropylene בשילוב תערובת של Clay/Ceramic, ישנו phase plug מאליומיניום (לא קיים בדגם ה Mini), אשר לטענת היצרן משמש להגברת הלניאריות בתדרים גבוהים, והפחתה של עיוותים, כאשר בנוסף, ה Motor עושה שימוש במה היצרן מכנה Turbo-Magnet, שמיועד לשפר את השליטה בתדרים הנמוכים.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

ה Imagine Mini הוא בהחלט רמקול Mini בהיותו השני הכי קטן וקל משקל במבחן המדפיים, וכפי שניתן לראות בתמונות, הם בקושי מכסים את הסטנדים ששימשו לצילומים. כל זה לא משנה את העובדה שמדובר ברמקול נאה, מודרני, ובעל ערך WAF מצויין.

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

 

Wharfedale Jade 1

Wharfedale הוא יצרן אודיו ותיק אשר נוסד ב 1932 על ידי Gilbert Briggs. מאז החברה עברה מספר בעלים, אבל היא עדיין ידועה ומוכרת בזכות חידושים שונים בתחום הרמקולים. כיום החברה בבעלות קבוצת IAG אשר מחזיקה בחברות אודיו בריטיות נוספות.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

סדרת ה Jade היא הליין הכי גבוה של היצרן מלבד דגמי ה Heritage בעלי החזות הקלאסית. המבחר אינו כולל סאבוופר או דגם סראונד מסוג Dipole/Bipole, אבל כן יש דגם שמיועד לתלייה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

מאפיינים:

  • כל הדגמים מגיעים בתצורת 3way של וופר / מידריינג' / טוויטר.
  • תיבות מעוגלות שבנויות ממספר שכבות של עץ וחומרים מורכבים, מה שהיצרן מכנה Crystalam. השימוש בשכבות האלו מיועד להפחית ויברציות "ודליפות" אקוסטיות למינימום, מה שמעלים את האופי הסוני של התיבה ברמקול.
  • התיבות עובדות בשיטת Aperiodic (סוג של תיבה סגורה) שלפי היצרן מיועדת לספק בסים בעלי דעיכה מהירה.
  • הוופרים עושים שימוש בממברנות ממה שהיצרן מכנה Acufiber – תרכובת שמאפשרת שמירה של יחס קשיחות לספיגה גבוה, וטיפול ברזוננסים לא רצויים. בנוסף, ה Motor כולל Shorting Rings – טבעות שמיועדות להפחית השראות לא רצויות. 
  • קרוסאובר בעל פאזה לניארית, זאת על מנת לאפשר חיבור אידיאלי בין הדרייברים ברמקול.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

ה Jade 1 הוא המדפי הקטן בסדרה, ותודות לתיבה המעוגלת, חלק עליון משופע, וחזית מעניינת, מדובר ברמקול נאה מהממוצע. איכות הבניה טובה, הטוויטר והמידריינג' כוללים כיסוי מתכת, ומאחור יש בטרמינלים גשרים גדולים ונוחים להסרה. אגב, זהו אחד משני הדגמים היחידים במבחן המדפיים שמגיע בתצורת 3way.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

 מפרט טכני ומדידות

מפרט טכני

על מנת להקל על ההשוואה, להלן טבלה עם המפרט הטכני של כל הדגמים שבקבוצה:

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש

מדידות 

במבחן המדפיים של 2014 אנחנו מציגים את גרף המדידות החדש. מדובר באותן המדידות שנעשות בדר"כ רק שהפעם הכל מרוכז יפה בתוך גרף אחד. 

בכל גרף:  

  • Frequency Response: על היענות התדרים אפשר לקרוא כאן. ניתן לראות בגרף דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול, כמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד. 
  • Frequency Response Off Axis: פה מדובר על Frequency response מחוץ לציר הישיר, במקרה הזה במישור המאוזן. ניתן לראות בגרף את צורת פיזור הסאונד של הרמקול, מה שרומז על אופי הבמה שהרמקול מפיק, על האיזון שיכולים לקבל בחדר ההאזנה, והאם יותר כדאי להאזין לרמקול כשהוא מונח ישירות אל המאזין (Toe in) או שעדיף להטות אותו מעט ( Toe out). את המדידה נהוג לעשות בקפיצות של 15 מעלות, כאשר פה אנחנו מראים את התוצאה ב 15 ו 45 מעלות. 
  • Impedance: על עכבה אפשר לקרוא כאן. עכבה מסוגלת להראות לנו כמה הרמקול "קשה" להנעה בשביל המגבר, האם ישנם רזוננסים לא רצויים ברמקול, לאיזה תדר מכוון ה Port (מה שרומז כמה נמוך הרמקול מיועד לרדת בבאסים), ועוד. 

 מקרא: 

  • ציר מאוזן: ציר התדרים כאשר הבסים (Bass) מצד שמאל, מידריינג' (Midrange) באמצע, וטרבל (Treble) מצד ימין.
  • ציר מאונך שמאלי: הפרשי עוצמה בדציבלים (dB). המספרים בגרף אינם מעידים על העוצמה האמיתית, אלא רק על ההפרשים.
  • ציר מאונך ימני: נתון העכבה באום (Ω).

 סוגי גרפים: 

  • גרף אדום: מייצג את ה Frequency Response בציר הישיר (On Axis).
  • גרף ירוק: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 15 מעלות.
  • גרף כחול: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 45 מעלות.
  • גרף שחור: מייצג את העכבה.
  • גרף אפור: מייצג את הפאזה של העכבה. 

 הערות:  

  • המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול, ולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר, וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמע בחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים את הסאונד שרמקול מפיק.
  • חלק מהרמקולים מבליטים מעט את התדרים הנמוכים (הבסים) בגרפים של ה Frequency response, זה בדר"כ כתוצאה מפיצוי בקרוסאובר של הרמקול ושיטת המדידה, בפועל הבסים פחות בולטים.

ASW Cantius 212

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת, מעט נוטה לצד הבהיר, מיד בס יחסית מודגש.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר.
  • Impedance:  הרמקול מעט יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.5Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 55Hz.

Dali Ikon 1 MKII

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת, בס יחסית מתון, במיוחד לאור תדר הכיוון הנמוך של ה Port, מה שמרמז על תכנון לא שגרתי.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר.
  • Impedance:  הרמקול קל להנעה (מינימום 4.2Ω), העכבה יחסית יציבה, ה Port מכוון לאיזור ה 41Hz.

 Elac BS 63.2

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה לא מאוזנת במיוחד.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד יותר מוצלח ממה שציפיתי, הטייה של 45 מעלות יותר מאוזנת, אבל גם יותר "יבשה".
  • Impedance:  הרמקול קל להנעה (מינימום 4.9Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 60Hz.

Focal Chorus 706

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, אך בסה"כ יותר מוצלח ממה שציפיתי.
  • Impedance:  הרמקול יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.3Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 42Hz.

GoldenEar Aon 3

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת, מעט נוטה לצד הבהיר.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, אמנם הרבה גבעות ועמקים אבל עדיין נחשב לפיזור יחסית רחב.
  • Impedance:  הרמקול מעט יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.8Ω), הראדיאטורים מכוונים לאיזור ה 49Hz.

KEF Q300

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור הסאונד הכי מוצלח בקבוצה, הטיית הרמקול לצדדים (Toe out) אינה בעייתית.
  • Impedance:  הרמקול מעט יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.8Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 46Hz.

Klipsch RB-51 II

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה לא מאוזנת ורחוקה למדי ממה שקיבלתי עם ה RB-81 II.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד גרוע למדי, אך נובע בעיקר מחוסר האיזון ההתחלתי.
  • Impedance:  הרמקול יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.3Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 70Hz.

Monitor Audio Apex A10

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה לא מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד רחב אבל מאד לא מאוזן.
  • Impedance:  הרמקול יחסית יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.4Ω בטרבל, 4.4Ω בבסים), ה Port מכוון לאיזור ה 59Hz.

PSB Imagine Mini

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה מאוזנת, מעט נוטה לצד הבהיר, הרמקול אינו מיועד לרדת נמוך בבס.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, אבל בהחלט יותר מוצלח מהממוצע. "השפיץ" באיזור ה 18Khz הוא הרזוננס העצמי של הממברנה בטוויטר, זה לא יפריע בהאזנה רגילה.
  • Impedance:  הרמקול יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.1Ω), עכבה יחסית יציבה, ה Port מכוון לאיזור ה 80Hz.

Wharfedale Jade 1

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית לא מאוזנת, מעט נוטה לצד הבהיר, מיד בס מעט מודגש.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, אך מעט יותר טוב מהממוצע. העליה החדה מעל ל 10kHz נובעת מהרזוננס העצמי של הממברנה בטוויטר, זה לא יפריע בהאזנה רגילה.
  • Impedance:  הרמקול יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.1Ω), העכבה יחסית יציבה, תדר התהודה של הוופר מכוון על איזור ה 60Hz.
מבחני האזנה

האזנה

ציוד:

מגבר משולב ממיר: Rotel RA-1570

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). כל רמקול מוקם כ 30 ס"מ מהקיר האחורי, ומספר מטרים מהקירות הצדדיים. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. 

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

האזנה נעשתה עם כל מיני סגנונות של מוזיקה, כאשר לסדרת המאמרים הזו בחרתי לכתוב על חמישה קטעים ספציפיים.
להלן כמה מילים על איך הרמקולים נשמעו לי עם כל קטע: 

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

Chris Jones – No Sanctuary Here: קטע מהאלבום החמישי של הגיטריסט המנוח. סאונד אופייני להקלטות של Stockfisch.

  • ASW Cantius 212 – פתוח ומפורט אך מעט קריספי מדי, חסר עומק.
  • Dali Ikon 1 MKII – בס עמוק אבל חסר בשר, חד אבל לא חצוף, מפורט.
  • Elac BS 63.2 – פתוח ומפורט אבל בכללי מעט רזה מדי.
  • Focal Chorus 706 – גדול ו Snappy, גבוהים קטיפתיים.
  • GoldenEar Aon 3 – רחב ופתוח, חתימת סאונד "מתוקה".
  • KEF Q300 – גדול, בשרני, במה רחבה, חלק, נוטה לחמימות יחסית.
  • Klipsch RB-51 II – נשמע יחסית חמים אבל עדיין מפורט, חסר בס.
  • Monitor Audio Apex A10 – חסר בס, סאונד מפורט אך קריסטלי, חסר בשר.
  • PSB Imagine Mini – מפורט אך עדיין חלק, מיד תחתון מעט מודגש, לא בשרני במיוחד.
  • Wharfedale Jade 1 – מיד בס לא רע, איזון מוצלח, סאונד לא קופסאתי.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

Enya – Na Laetha Geal M'óige: קטע מאלבומה השני של הזמרת האירית.

  • ASW Cantius 212 – במה צרה, סאונד מעט קריר.
  • Dali Ikon 1 MKII – עמוק, מעט צר, אוורירי, מעט רזה.
  • Elac BS 63.2 – חלקלק ויחסית חמים אבל גם עמום מדי.
  • Focal Chorus 706 – חלק ואוורירי, יחסית חמים אבל לא יותר מדי.
  • GoldenEar Aon 3 – עמוק ואוורירי אבל עדיין יחסית חמים, קטיפתי.
  • KEF Q300 – רחב ועמוק, חתימה מאוזנת למדי.
  • Klipsch RB-51 II – חמים, זמרת קידמית מדי.
  • Monitor Audio Apex A10 – מתקתק, פתוח, יחסית מאוזן.
  • PSB Imagine Mini – במה יחסית רחבה, לא חד מדי, מאוזן ונקי.
  • Wharfedale Jade 1 – יחסית רחב, מאוזן, אינטימי, חלק.
מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

Architect – Closer: קטע אלקטרוני אפל מהאלבום הראשון של ההרכב האלקטרוני מגרמניה.

  • ASW Cantius 212 – מיד בס בשרני, אגרסיבי מדי אבל מאד Snappy.
  • Dali Ikon 1 MKII – בס עמוק אבל חסר פאנץ', מאד Snappy, מעט מפורט מדי.
  • Elac BS 63.2 – סאונד רזה, מעט מחוספס.
  • Focal Chorus 706 – חסר מעט פאנץ', מצגת "חזקה" אבל מעט פתוחה מדי.
  • GoldenEar Aon 3 – בס יחסית עמוק אבל רך מדי, במה רחבה, מידריינג' קופסאתי.
  • KEF Q300 – בס עמוק ויחסית רך, בעל עומק ורוחב, נקי, נייטרלי.
  • Klipsch RB-51 II – מפורט, חלול, סאונד מעייף.
  • Monitor Audio Apex A10 – חסר בס, מפורט אך מתוק ומנצנץ מדי.
  • PSB Imagine Mini – חסר בס ופאנץ', מצגת יחסית גדולה, נקי.
  • Wharfedale Jade 1 – בס חסר פאנץ' אבל בעל Snap, רחב, נקי ומיידי.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

Hans zimmer – Gothams Reckoning: קטע מפס הקול של הסרט  The Dark Knight Rises.

  • ASW Cantius 212 – מפורט ואוורירי אך מעט חצוף, הפרדת כלים טובה.
  • Dali Ikon 1 MKII – הפרדת כלים מוצלחת, מפורט, לא חצוף, לא גדול במיוחד.
  • Elac BS 63.2 – מצגת מעט חלולה, משהו מרגיש חסר.
  • Focal Chorus 706 – גדול ועמוק, הפרדת כלים טובה, חלקלק וקטיפתי.
  • GoldenEar Aon 3 – נשמע יחסית גדול, לא עמוק במיוחד, מעט בומי פה ושם.
  • KEF Q300 – קטיפתי, גדול, לא מפורט מדי.
  • Klipsch RB-51 II – כלים נשמעים מעט חלולים, פתוח ויחסית גדול.
  • Monitor Audio Apex A10 – אוורירי, חסר Impact, מעט חד מדי.
  • PSB Imagine Mini – תחושה של עומק ורוחב, הפרדת כלים טובה, חסר מעט Impact.
  • Wharfedale Jade 1 – עמוק, פתוח אך לא קידמי, כלים מוגדרים היטב.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

 (Miles Davis – Flamenco Sketches (Alternate Take: הקטע האחרון מהאלבום הקלאסי.

  • ASW Cantius 212 – אינטימי וקרוב, הפרדת כלים מצויינת, סקסופון פורץ החוצה.
  • Dali Ikon 1 MKII – חצוצרה אוורירית ומהנה, יחסית אינטימי, סקסופון יחסית מעט מאחור.
  • Elac BS 63.2 – חצוצרה מעט מחוספסת ו Distant, סקסופון מעט עמום.
  • Focal Chorus 706 – סקסופון מאד גדול, חצוצרה מצויינת.
  • GoldenEar Aon 3 – חצוצרה פתוחה אך מעט Distant, סקסופון מעט Laidback.
  • KEF Q300 – אינטימי במיוחד, חצוצרה וסקסופון מצויינים.
  • Klipsch RB-51 II – חצוצרה וסקסופון לא טבעיים במיוחד, מצגת לא מאוזנת.
  • Monitor Audio Apex A10 – חצורה רזה ומעט מתכתית, סקסופון ממוצע.
  • PSB Imagine Mini – אינטימי וקרוב, חצוצרה "מתוקה", סקסופון מצויין, כלים מוגדרים היטב.
  • Wharfedale Jade 1 – חצוצרה וסקסופון נשמעים "נכון", הפרדת כלים מצויינת.
ציונים וסיכום

ציונים

הציונים מחולקים לקטגוריות הבאות:  

  • עיצוב: מי היו לדעתי הרמקולים הכי נאים, או אלו שלקחו את הצעד הנוסף מבחינה עיצובית.
  • איכות בניה: מי היו לדעתי הרמקולים עם הגימור החיצוני ואיכות הבניה/רכיבים שנראו לי הכי מוצלחים.
  • פרזנטציה: מי היו הרמקולים שהכי נהנתי להאזין להם.
  • בסים: מי אלו שהפיקו את הבסים בצורה שהכי מצאה חן בעיני, או הכי הרשימה אותי.
  • במה: מי היו לדעתי הרמקולים שהפיקו את הבמה שהכי מצאה חן בעיני, או הכי הרשימה אותי.
  • עכבה: מי הרמקולים עם העכבה הכי קלה למגבר, אלו שיוכלו לספק את המיץ עם הגברה ממוצעת. הסעיף הזה דורש הסתמכות על מדידות עכבה מדויקות, ולא על הדעה האישית של הכתב. חשוב להבהיר, עכבה קלה לא אומרת שאין צורך במגבר חזק. 

הציונים נעים מ 1 עד 5 כאשר כל אלו שמסומנים בכחול הם מצטייני הקטגוריה. 

הציונים בטבלה הם יחסיים ורלוונטים אך ורק למתחרים במבחן הזה.

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

 

סיכום

עשרת הרמקולים בקבוצה הזו מראים מה קורה כשאפשר למתוח מעט את התקציב. עדיין מדובר בתחום ה Entry Level, אבל העיצוב, איכות הבניה, והסאונד יכולים להשתפר פלאים.

והבחירות שלי הן (לפי סדר א'-ב'):

KEF Q300

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

ה Q300 הוא לדעתי הרמקול המוצלח בחבורה וזה שעשה כמעט הכל בצורה מוצלחת ומספקת. הפרזנטציה שלו מאוזנת, לא בהיר מדי או חם מדי, הבמה גדולה, הבס מספק בשביל מדפי, והחיסרון היחידי שמצאתי הוא עיצוב שלא יתאים לכל אחד. בהחלט המנצח הכללי פה.

PSB Imagine Mini

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

 

מי שמחפש מדפי קומפקטי לשימוש שולחני או לשימוש עם סאבוופר, ה Mini ללא ספק לוקח כאן את המשבצת לעצמו. מלבד החוסר הברור בבס עמוק, ה Mini הקרין סאונד בצורה שפורצת את גודלו הפיזי, ועושה זאת תוך שמירה על מידות קטנות, עיצוב נאה, וערך WAF גבוה.

Wharfedale Jade 1

מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש'ח

ה Jade 1 הוא רמקול יחסית יוצא דופן פה. אחד משני הרמקולים היחידים בתצורת 3 way, היחידי שלא עושה שימוש בתיבת  Ported, ובעל עיצוב חיצוני עגלגל ומודרני. הפרזנטציה של ה Jade 1 היתה יחסית מאוזנת, אולי יותר "מאופקת" משני הדגמים הנ"ל, אבל עדיין אחת הטובות פה. בנוסף, הרמקול גם יתאים למי שמחפש רמקול שאפשר, ואף מומלץ, להניח קרוב לקיר האחורי.

זהו, סיימנו עם הקבוצה השניה. נתראה בחלק ג' של המבחן!

 

לדיון בנושא: מבחן המדפיים 2014 – חלק ב': עד 6000 ש"ח


21:00
  /  
25.1.2014
  
מאת: איתי חזום

1