מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש

בחלק הראשון של המבחן הגדול אנחנו פותחים עם 11 דגמים בקבוצת מחירי כניסה.

12:00
  /  
22.01.2014
  
מאת: איתי חזום

הקדמה 

הקבוצה הראשונה שפותחת את מבחן המדפיים היא לא רק הכי זולה ונגישה, אלא גם הכי גדולה – כ- 11 דגמים שונים.

החובב הממוצע עלול לחשוש שמדפיים בגזרת המחיר הזו הם פשרה אחת גדולה, ובמובן מסויים הוא צודק. לייצר רמקולים טובים בתקציב מאד מוגבל הם אתגר לכל יצרן, ובאופן לא מפתיע, זו בדר"כ  נחלתם של השחקנים הגדולים בלבד.
ישנם יצרנים שהולכים בדרך המוכרת והנפוצה, וישנם כאלו שמנסים לחדש מעט ולפעמים משאילים טכנולוגיות מרמקולים הרבה יותר יקרים שלהם.

בכל מקרה, מי שחושב שאי אפשר ליהנות ממוזיקה עם רמקולים כאלו, כדאי שיחשוב שוב. 

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

הכרזה: מבחן הרמקולים המדפיים הגדול של HT לשנת 2014
מה יותר טוב מאשר לפתוח שנה חדשה ומרעננת עם מבחן הרמקולים ההשוואתי הכי גדול שנעשה בישראל?

 

 המתמודדים

המתמודדים (לפי סדר א'-ב') 

+Audioengine A5 

Audioengine נוסדה ב 2002 על ידי צוות בעל ניסיון רב בתחום האודיו הצרכני והמקצועי. החברה החלה עם שיווק של זוג מוניטורים לשימוש באולפני הקלטה, אך לאחר זמן קצר ראו את הפוטנציאל של הרמקולים גם בשוק הביתי. כיום מבחר המוצרים כולל רמקולים מדפיים שונים, וממירי DAC אלחוטיים. 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

הרמקול שפותח את הרשימה הוא גם היחיד במבחן הקבוצתי שכולל הגברה עצמאית משלו. ה +A5 הוא הדגם הבכיר של היצרן. זו לא סדרה במובן הקלאסי, ולכן גם אין דגמי סנטר או סראונד. 

מאפיינים:  

  • אופציה לרכישת גרסה בה התיבה כולה עשויה מעץ Bamboo! לטענת היצרן מדובר בתהליך יצור ייחודי וקפדני. 
  • ה +A5 אינם רמקולים אקטיבים סטייל מוניטורים אולפניים, זאת מכיון שהם אינם כוללים הגברה נפרדת לכל דרייבר בצירוף קרוסאובר אקטיבי. במקום זה מדובר בזוג רמקולים סטנדרטיים בעלי קרוסאובר פאסיבי, כאשר אחד מהם מכיל בתוכו מגבר סטריאו שכולל יציאה אל הרמקול השני.
  • היתרונות על מדפיים לא מוגברים הם ברורים – אין צורך במגבר חיצוני,לחבילה מצורף שלט רחוק, ישנה יציאה שמאפשרת שימוש בסאבוופר אקטיבי, ושקע USB שמשמש עבור הטענה או מתח למכשירים שדורשים זאת. 
  • כל רמקול כולל וופר בעל ממברנה מסיבי Kevlar, וטוויטר שממוקם מעט מחוץ למרכז (Offset), ועושה שימוש במוליך גל (Waveguide) קטן.  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

ה +A5 עם תיבות ה Bamboo הם מהרמקולים הנאים בקבוצת המחיר הזו. התיבה מעוגלת בכל הקצוות, העץ נראה פנטסטי, וכל תיבה כבר כוללת בתחתית משטח רך להצבה על שולחן או סטנד. המגבר הפנימי עושה שימוש בשנאי מסוג Toroidal, ואינו "שוחה" בדבק נוזלי כמו שנהוג לראות במגברי Plate במחיר הזה. בנוסף, הרמקולים ארוזים כמו מוצר הרבה יותר יוקרתי. 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

B&W 686 

B&W או Bowers & Wilkins, הוא אחד מיצרני הרמקולים המוכרים בעולם. החברה שנוסדה ב- 1966 על ידי John Bowers (שנפטר ב- 1987), יצרה לעצמה שם בכל הקשור לחדשנות הנדסית ועיצובית בעולם הרמקולים. כיום היצרן הוא חלק מהקבוצה B&W Group Ltd שכוללת יצרנים מוכרים בתחום האודיו כמו Rotel ו- Classe. 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

סדרת ה 600 היא סדרת הפתיחה של הרמקולים הביתיים "הסטנדרטיים" של B&W, וכוללת סאבוופרים וסראונד מסוג Dipole/Bipole. 

מאפיינים:  

  • וופרים עם ממברנות מסיבי B&W : Kevlar משתמשים ב Kevlar עוד משנות השבעים, כאשר לטענתם החומר מאפשר לוופרים להישמע יותר נקיים, להתאים לקהל רחב יותר של טעמים על ידי הפחתה של בעיות גלים עומדים, תהודות, ושמירה על קשיחות גבוהה באותו הזמן עם ספיגה גבוהה. 
  • טוויטר עם ה Nautilus tapering tube: או "הצינור שהולך ונהיה יותר צר מסדרת הנאוטילוס". הרעיון שעומד מאחורי זה הוא שופר רק "בהפוך", כלומר במקום להשתמש בשופר כדי להגביר את הסאונד, היצרן משתמש בשופר הפוך כדי להפחית את הסאונד. 
  • Flowport: אם תשימו לב ה Port ב 686 (ובהרבה דגמים אחרים של היצרן), מכוסה ב Dimples או גומות בדומה לכדור גולף. הרעיון מאחורי זה הוא הפחתה של רעשי מערבולות אוויר שעלולים להיווצר בפתח ה Port, ותגבור טוב יותר של הנמוכים.   
מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

בדומה לדגם ה 685 שלקח חלק במבחן המדפיים הקודם, ה 686 אינו רמקול נאה, ומלבד ממברנת ה Kevlar האופיינית, לא מדובר בתוצאה שנראית יוצא דופן, אבל כן מדובר ברמקול בעל איכות בניה וחומרים מצויינת, כולל וופר בעל Phase Plug אמיתי ולא כיסוי אבק שמנסה לדמות את אותו המראה. ממאחור נמצא מתקן לתלייה של הרמקול על הקיר, לא שאני ממליץ לתלות רמקולים כאלו.  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

Boston Acoustics A26 

בוסטון הוא יצרן רמקולים אמריקני אשר נוסד ב 1979 על ידי Andy Kotsatos ו Frank Reed שעד אז עבדו ב Advent. החברה מחזיקה במאגר נכבד של פטנטים בתחום הרמקולים, וכיום חולשים על רמקולים לשימוש ביתי, ארכיטקטוני, ואודיו לרכב, כולל OEM. 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

סדרת A היא סדרת האמצע של Boston, וכוללת מבחר של דגמים טיפוסיים מלבד סראונד מסוג Dipole/Bipole. 

מאפיינים:  

  • וופר בעל Motor מסוג DCD או Deep Channel Design, שלטענת היצרן מאפשר הפקה של בסים יותר מרשימים גם מהגברה חלשה יותר. הממברנה עשויה מ Ceramic and Glass Fiber Polymer שמיועדת לעזור בהפחתת עיוותים לא רצויים. 
  • שימוש ב Laser Vibrometer Scanning ו Finite Element Analysis על מנת לזהות בעיות של רזוננסים לא רצויים בתיבות. 
  • חזית הרמקול מעוצבת בצורה שמיועדת להפחית בעיות של דיפרקציה על מנת לשפר את הדמיית הסטריאו.   
מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

ה A26 הוא המדפי הגדול של הסדרה ומאופיין בעיצוב אלגנטי וחלק. מי שמחפש קצת יותר עניין יכול להזמין את הרמקול בגימור לבן חלקי. איכות הבניה מעל הממוצע, רק חבל שהממברנה בוופר מגיעה עם Phase Plug "בכאילו" (הבליטה במרכז הוופר). אגב, מאחורי הרמקול ישנו שקע לתליית הרמקול – מעט תמוה בעיני בגלל שתלייה לא רק תחסום לגמרי את ה Port האחורי, אלא גם לא תיראה יפה במיוחד.  

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

Canton GLE 426 

Elektronik או פשוט Canton, הם יצרן הרמקולים הכי גדול בגרמניה. החברה הוקמה ב- 1972 על ידי ארבעה חובבי אודיו גרמנים שמטרתם המשותפת היתה לתכנן ולבנות את הרמקולים הטובים ביותר בקבוצתם. השם Canton מקורו בשתי מילים: Cantara בלאטינית שמשמעותה "שירה", ו- Ton בגרמנית שמשמעותה "טון" (כמו באיזון טונאלי). 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

GLE היא אחת מסדרות הכניסה של היצרן הגדול, ומאופיינת ברמקולים סטנדרטיים למדי, כאשר אין דגם סראונד מסוג Dipole/Bipole, אך כן ישנם שני דגמים שמיועדים לתלייה. 

מאפיינים:  

  • טוויטר עם ממברנה ממשי. 
  • וופר עם ממברנה מאליומיניום, שמוקפת בסראונד (הטבעת מסביב לממברנה) יחודי שמכונה "Wave" בגלל צורתו, ולפי היצרן מאפשר באס ומידריינג' אופטימליים.  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 דגם ה 426 הוא המדפי הקטן בסדרה ומעוצב בצורה סטנדרטית למדי, ואפילו הגימור הלבן לא מסתיר את העובדה הזו. אני מקווה שזה בגלל שהיצרן בחר להשקיע איפה שצריך.  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

Dali Zensor 3 

Dali או Danish Audiophile Loudspeaker Industries הוא יצרן רמקולים דני אשר נוסד ב 1983 על ידי Peter Lyngdorf. לינדורף הוא אישיות מוכרת בתחום האודיו, הבעלים של רשת החנויות Hi-Fi Klubben, והמייסד של חברות אחרות מוכרות בתחום. 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

סדרת ה Zensor היא סדרת הכניסה של היצרן, וכוללת מבחר של חמישה דגמים, ללא סאבוופר או סראונד מסוג Dipole/Bipole. 

מאפיינים:

  • טוויטר עם ממברנה ממשי.
  • וופרים עם ממברנה משילוב של סיבי עץ ונייר על מנת ליצור יחס משקל לקשיחות גבוה, וסראונד מסוג "Low Loss" שמאפשר הפחתה של היווצרות גלים עומדים ורזוננסים שונים בוופר.

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

ה Zensor 3 הוא המדפי הגדול בסדרה וכולל שימוש בוופר בקוטר 7 אינץ' – הגדול ביותר מכל הדגמים שבקבוצת המחיר הזו. לפי Dali, וופר בקוטר 7 אינץ' כולל 15% יותר שטח ממברנה מוופר בקוטר 6.5 אינץ', וזה מאפשר ל Zensor 3 להפיק את אותה העוצמה אך להישמע יותר נקי עקב הצורך במהלך סליל קצר יותר. הרמקול בעל חזות ואיכות בניה סטנדרטיים למדי.

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

Indiana Line NOTA 260 

Indiana Line הוא מותג איטלקי אשר נוסד בשנות השבעים על ידי החברה Coral Electronic, ומוכר היטב לאיטלקים חובבי האודיו בתקציב מוגבל.  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

סדרת ה NOTA היא סדרת הכניסה בליין של יצרן שמלכתחילה אינו לוקח חלק בשוק ההיי אנד. מבחר הדגמים אינו כולל סאבוופר או סראונד מסוג Dipole/Bipole. 

מאפיינים:  

  • טוויטרעם ממברנה ממשי ו Motor שעושה שימוש במגנט נאודימיום. 
  • וופרים עם ממברנה מ Polypropylene. 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

דגם ה NOTA 260 הוא המדפי הגדול של הסדרה. איכות הבניה והגימור בהחלט מעל הממוצע, כאשר חיצונית הדגם בעל קווים נקיים, אבל שגרתיים למדי.

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

מתמודדים נוספים

 

Monitor Audio BX2 

Monitor audio הוא יצרן רמקולים בריטי ידוע אשר הוקם ב 1972 על ידי Mo Iqbal, וכיום נחשב ליצרן הרמקולים היחידי שעדיין בבעלות בריטית מלאה. Monitor היו מהראשונים שהשקיעו משאבים בפיתוח, שכלול, ושימוש בדרייברים עם ממברנות ממתכת ברמקולים. באופן לא מפתיע, הסדרות העיקריות של היצרן קרויות על שמן של מתכות.

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

כיאה לסוג המתכת, סדרת ה Bronze BX היא סדרת הכניסה של היצרן. המבחר כולל סאבוופר ו סראונד מסוג Dipole/Bipole.

מאפיינים:

  • ממברנות מ C-Cam: הממברנות בטוויטרים עשויות מתשלובת של אליומיניום ומגנזיום עם ציפוי קרמי, ומפה מגיע השם C-cam כלומר Ceramic Coated Aluminium magnesium. לטענת היצרן התרכובת הזו מביאה את הממברנות ליחס מעולה בין קשיחות לספיגה עצמית. 
  • הממברנות בטוויטרים עוברות תהליך Gold Anodise לעובי ספציפי אשר מאפשר קבלת יחס אידיאלי של קשיחות לספיגה עצמית. בנוסף, נקודת השבירה של הטוויטרית נמצאת אחרי 35kHz – הרבה מעבר לתחום השמיע. 
  • פורט מסוג HiVe: הפורטים מכוסים בחריצים אשר לטענת היצרן מאפשרים לאוויר לזוז יותר בחופשיות, ועל ידי כך להוריד את רעשי המערבולות אוויר, ולשפר את תגובת הפורט. 
  • דרייברים שמוצמדים לתיבה על ידי בורג אחד בלבד. לטענת Monitor השימוש בבורג אחד מהצד האחורי של הדרייברים משפר את הצמדת הדרייבר לתיבה, ומשמש באותו הזמן כצלע חיזוק.

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

דגם ה BX2 הוא המדפי הגדול בסדרת ה Bronze BX, וכולל עיצוב אופייני ליצרן. הרמקול אמנם נראה שגרתי, אך כולל נגיעות אלגנטיות בעיצוב ובעל איכות בניה מעל הממוצע. רק חבל שהממברנה בוופר מגיעה עם Phase Plug "בכאילו" (הבליטה במרכז הוופר).

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

Polk Audio Tsi200 

Polk Audio הוא יצרן אמריקאי שהוקם ב- 1972 על ידי Sandy Gross ,George Klopfer (כיום הבעלים של GoldenEar) ו- Matthew Polk שעל שמו החברה קרוייה. החבורה התעסקה מעט בתחום של רמקולים ל- PA, אבל מאוחר יותר התרכזו בתחום הביתי. החברה אמנם ידועה בעיקר בשוק הביתי, אבל פונה גם לשווקים נוספים. 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

סדרת ה Tsi היא סדרת הכניסה של Polk וכוללת מבחר דגמים אופייני, ללא סאבוופר או סראונד מסוג Dipole/Bipole, אך היצרן טוען לתאימות עם שאר הסדרות בהיצע שלו.

מאפיינים:  

  • דרייברים שתוכננו בעזרת Dynamic Balance: שיטה שבה היצרן בודק את עבודת הרכיבים ברמה המיקרוסקופית על מנת למצוא ולטפל בתופעות לא רצויות. 
  • דרייברים שעברו אופטימיזציה ב Klippel: לפי Polk, שימוש ב Klippel (מערכת מדידה) מאפשר להם למקסם את ביצועי הדרייברים, גם בעוצמות האזנה נמוכות וגם בגבוהות. 
  • סידור Midwoofer / Tweeter / Midwoofer שלטענת היצרן מאפשר לעשות שימוש בוופרים קטנים יותר, עם ממברנות קלות יותר, ותיבות צרות יותר, מה שמוביל לבמה רחבה יותר.  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

דגם ה Tsi200 הוא המדפי הגדול והכבד ביותר בקבוצת המחיר הזו, והיחידי בתצורת MTM – מה שמוכר כסידור D'Appolito. הרמקול עושה שימוש בשני וופר בקוטר 5.25 אינץ' מה שמוביל לשטח ממברנה כולל כמעט שווה ערך לזה של וופר אחד בקוטר 8 אינץ'.

איכות הבניה ממוצעת בלבד, העיצוב משעמם למדי, מידות הרמקול לא יתאימו לכולם, וחייבים להשתמש בגריל הכלול, אחרת חלקו העליון של הרמקול נראה בולט מדי. בנוסף, מאד מומלץ להאזין לרמקול כשהטוויטר בדיוק בגובה האוזניים (או לפחות מוטה לגובה האוזניים) – משהו שרלוונטי במיוחד לתצורת MTM.

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

PSB Image B5 

PSB או PSB Speakers international, נוסדה ב 1972 על ידי Paul Barton ונקראת על שמו ושם אשתו Sue. בחברה נוהגים לומר שהמשמעות השניה של שמה היא PSB. People-Sound-Business הם אחד המשתמשים "הכבדים" של מרכז ה National research council או NRC בקנדה, והראשונים שהשתמשו בו בשביל לפתח רמקולים. 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

סדרת ה Image ממוקמת מעט מתחת לאמצע ההיצע של PSB, כאשר היצרן מראש תכנן את הסדרה כאלטרנטיבה זולה יותר לסדרות היוקרתיות שלו, ולכן גם השאיל טכנולוגיות מאותן הסדרות. המבחר אינו כולל סאבוופר אך יש סראונד מסוג Dipole/Bipole.

מאפיינים:  

  • הטוויטר כולל ממברנה מטיטניום עם טווח תדרים רחב בשתי קצוות תחום העבודה שלו. 
  • הוופר משתמש בממברנה מ Polypropylene בשילוב תערובת של Clay/Ceramic. 
  • הקרוסאובר כולל נקודת חיתוך יחסית נמוכה של 1800Hz כאשר השיפוע הוא 24dB מסוג Linkwitz Riley – מחזה לא נפוץ בקבוצת המחיר הזו.  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

ה B5 הוא המדפי האמצעי בסדרה. לא מדובר ברמקול נאה, והגימור השחור שהיה ברמקול אצלי לא עזר, אבל איכות הבניה טובה, התיבה כוללת בחלקה העליון חיתוך משופע עדין, והוופר בעל Phase Plug אמיתי ולא כיסוי אבק שמנסה לדמות את אותו המראה.

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

Q Acoustics 2020i 

Q Acoustics הוא מותג שנוסד ב 2006 על ידי החברה הבריטית Armour Home במטרה לתכנן ולבנות רמקולים שמעניקים תמורה גבוהה למחיר. מבחר הדגמים של החברה מתמקד בנוסף ברמקולים לשימוש ארכיטקטוני, ורמקולים אלחוטיים. 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

סדרת ה 2000i נמצאת רק לפני הטופ של היצרן – סדרת ה Concept 20 שלכשעצמה אינה מוגדרת כיוקרתית. המבחר קטן וכולל דגמים יחסית קומפקטים. יש סאבוופר, אבל אין סראונד מסוג Dipole/Bipole. 

מאפיינים:  

  • תיבה שתוכננה במטרה להפחית רזוננסים לא רצויים. 
  • טוויטר עם קירור Ferrofluid וממברנה ממשי. 
  • לסדרה מצורפים שני סטנדים תואמים לבחירה – אחד רצפתי, ואחד לתלייה על הקיר.  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

דגם ה 2020i הוא המדפי הגדול יותר בהיצע, אך עדיין מדובר על רמקול קומפקטי. חיצונית ה 2020i הוא אחד הדגמים הנאים ביותר בקבוצת המחיר הזו, וכולל קצוות מעוגלים עם טרמינלים אשר ממוקמים בתצורה יחודית בתחתית הרמקול. 

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

Tannoy Mercury V1i 

Tannoy הוא יצרן רמקולים ותיק, אשר החל את דרכו ב- 1926 בלונדון כ- Tulsemere Manufacturing Company. מייסד החברה – Guy Fountain לבסוף החליט על השם Tannoy שהוא שילוב של שתי המילים Tantalum Alloy – סוג של מתכת. סימן ההיכר העיקרי של החברה הוא הדרייברים הקואקסיאלים שלה, שידועים יותר כ- "Dual Concentric" בהם החברה עושה שימוש רחב גם היום. 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

סדרת ה Mercury Vi היא הליין הכי זול ש Tannoy מגדירים כ Hi-Fi, ומבחר הדגמים מצומצם יחסית ואינו כולל סאבוופר או סראונד מסוג Dipole/Bipole, אך כן יש מדפי שמיועד לתלייה. 

מאפיינים:  

  • טוויטר בעל ממברנה ממגנזיום וטווח עבודה שמגיע עד ל 53kHz – הרבה מעבר לטווח השמיע. 
  • קרוסאובר שעושה שימוש בכבלים מצופי כסף, ו DMT או Differential Material Technology – שיטה לשיפור ה Dampning על הקבלים שמיועדים לתדרים הגבוהים. 
  • השיפוע בקרוסאובר הוא 24dB מסוג Linkwitz Riley – מחזה לא נפוץ בקבוצת המחיר הזו.  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 

ה Mercury V1i הוא אמנם הרמקול הזול ביותר מכל הדגמים במבחן המדפיים, אבל לא מרגיש כזה. העיצוב שגרתי אבל נקי. 

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 מפרט טכני ומדידות

מפרטים טכניים 

על מנת להקל על ההשוואה, להלן טבלה עם המפרט הטכני של כל הדגמים שבקבוצה: 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

מדידות 

במבחן המדפיים של 2014 אנחנו מציגים את גרף המדידות החדש. מדובר באותן המדידות שנעשות בדר"כ רק שהפעם הכל מרוכז יפה בתוך גרף אחד. 

בכל גרף:  

  • Frequency Response: על היענות התדרים אפשר לקרוא כאן. ניתן לראות בגרף דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול, כמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד. 
  • Frequency Response Off Axis: פה מדובר על Frequency response מחוץ לציר הישיר, במקרה הזה במישור המאוזן. ניתן לראות בגרף את צורת פיזור הסאונד של הרמקול, מה שרומז על אופי הבמה שהרמקול מפיק, על האיזון שיכולים לקבל בחדר ההאזנה, והאם יותר כדאי להאזין לרמקול כשהוא מונח ישירות אל המאזין (Toe in) או שעדיף להטות אותו מעט ( Toe out). את המדידה נהוג לעשות בקפיצות של 15 מעלות, כאשר פה אנחנו מראים את התוצאה ב 15 ו 45 מעלות. 
  • Impedance: על עכבה אפשר לקרוא כאן. עכבה מסוגלת להראות לנו כמה הרמקול "קשה" להנעה בשביל המגבר, האם ישנם רזוננסים לא רצויים ברמקול, לאיזה תדר מכוון ה Port (מה שרומז כמה נמוך הרמקול מיועד לרדת בבאסים), ועוד. 

 מקרא: 

  • ציר מאוזן: ציר התדרים כאשר הבסים (Bass) מצד שמאל, מידריינג' (Midrange) באמצע, וטרבל (Treble) מצד ימין.
  • ציר מאונך שמאלי: הפרשי עוצמה בדציבלים (dB). המספרים בגרף אינם מעידים על העוצמה האמיתית, אלא רק על ההפרשים.
  • ציר מאונך ימני: נתון העכבה באום (Ω).

 סוגי גרפים: 

  • גרף אדום: מייצג את ה Frequency Response בציר הישיר (On Axis).
  • גרף ירוק: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 15 מעלות.
  • גרף כחול: מייצג את ה Frequency Response מחוץ לציר הישיר (Off Axis) ב 45 מעלות.
  • גרף שחור: מייצג את העכבה.
  • גרף אפור: מייצג את הפאזה של העכבה. 

 הערות:  

  • המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול, ולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר, וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמע בחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים את הסאונד שרמקול מפיק.
  • חלק מהרמקולים מבליטים מעט את התדרים הנמוכים (הבסים) בגרפים של ה Frequency response, זה בדר"כ כתוצאה מפיצוי בקרוסאובר של הרמקול ושיטת המדידה, בפועל הבסים פחות בולטים. 

 

Audioengine A5+  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח
  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת, בסים יחסית מעט מתונים.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר. הטייה ב 45 מעלות עלולה לקחת קצת אוויר מתחום הטרבל.
  • Impedance: ה A5+ כולל הגברה משלו, אבל מתוך סקרנות עדיין בדקתי את הנושא. הרמקול מעט יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.7Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 64Hz. 

B&W 686  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח
  • Frquency Response: תוצאה לא מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית (והמוגזמת) בתחום העבודה של הטוויטר.
  • Impedance:  הרמקול קל להנעה (מינימום 4.7Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 59Hz.  

Boston Acoustics A26  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח
  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת, מעט נוטה לצד הבהיר, הרמקול יורד יחסית נמוך בבס אך עושה זאת בצורה מתונה.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר.
  • Impedance: הרמקול קל להנעה (מינימום 4.4Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 45Hz.  

Canton GLE 426  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח
  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, אך יותר מוצלח ממה שציפיתי.
  • Impedance:  הרמקול יחסית קל להנעה (מינימום 4Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 61Hz.  

Dali Zensor 3  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח
  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת, מעט נוטה לצד הבהיר, הרמקול יורד יחסית נמוך בבס אך עושה זאת בצורה מתונה.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד הרבה יותר מוצלח ממה שציפיתי, אפשר להאזין אפילו בהטייה של 45 מעלות.
  • Impedance:  הרמקול קל להנעה (מינימום 4.8Ω) העכבה יחסית יציבה, ה Port מכוון לאיזור ה 47Hz.  

Indiana Line NOTA 260

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח
  •  Frquency Response: תוצאה לא מאוזנת במיוחד, מיד בס יחסית Peaky.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר.
  • Impedance:  הרמקול קל להנעה (מינימום 4.2Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 53Hz.  

Monitor Audio BX2  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח
  • Frquency Response: תוצאה לא מאוזנת במיוחד, מיד בס Peaky, הרמקול לא יורד נמוך יחסית לתדר הכיוון של ה Port מה שמרמז על תכנון לא שגרתי.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר, אך יותר מוצלח ממה שציפיתי.
  • Impedance:  הרמקול מאד קל להנעה (מינימום 5Ω), העכבה יחסית יציבה, ה Port מכוון לאיזור ה 45Hz.  

Polk Audio Tsi200  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח
  • Frquency Response: תוצאה לא מאוזנת במיוחד.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר.
  • Impedance:  הרמקול מעט יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.7Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 60Hz.  

PSB Image B5  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח
  • Frquency Response: תוצאה לא מאוזנת במיוחד.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר. "השפיץ" באיזור ה 18Khz הוא הרזוננס העצמי של הממברנה בטוויטר, זה לא יפריע בהאזנה רגילה.
  • Impedance:  הרמקול יותר קשה להנעה מהממוצע (מינימום 3.3Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 61Hz.  

Q Acoustics 2020i  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח
  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת, בסים יחסית מתונים.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד טיפוסי עם הבליטה האופיינית בתחום העבודה של הטוויטר.
  • Impedance:  הרמקול יחסית קל להנעה (מינימום 4Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 61Hz.  

Tannoy Mercury V1i  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

  • Frquency Response: תוצאה יחסית מאוזנת.
  • Frquency Response Off Axis: פיזור סאונד לא רע, יותר מוצלח ממה שציפיתי.
  • Impedance:  הרמקול קל להנעה (מינימום 4.8Ω), ה Port מכוון לאיזור ה 55Hz.
מבחני האזנה

האזנה 

ציוד: 

ממיר: Musical Fidelity V-DAC II

מגבר: Cambridge Audio 550A 

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). כל רמקול מוקם כ 30 ס"מ מהקיר האחורי, ומספר מטרים מהקירות הצדדיים. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. 

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

האזנה נעשתה עם כל מיני סגנונות של מוזיקה, כאשר לסדרת המאמרים הזו בחרתי לכתוב על חמישה קטעים ספציפיים.
להלן כמה מילים על איך הרמקולים נשמעו לי עם כל קטע:  

 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 Chris Jones – No Sanctuary Here: קטע מהאלבום החמישי של הגיטריסט המנוח. סאונד אופייני להקלטות של Stockfisch.  

  • Audioengine A5+ – מפורט אך עדיין חלק, בס לא רע, יחסית רחב.
  • B&W 686 – מיד בס מעט בומי, גבוהים חלקים, מידריינג' סלחני.
  • Boston Acoustics A26 – מעט מתכתי, תחושת עומק בבמה, חסר בשר.
  • Canton GLE 426 – מאוזן וחלק, במה יחסית רחבה, מיד בס לא רע, חסרה תחושת גודל.
  • Dali Zensor 3 – פתוח ומפורט, בס מספק, מעט מנצנץ מדי.
  • Indiana Line NOTA 260 – נשמע גדול, יחסית חמים אבל עדיין מפורט.
  • Monitor Audio BX2 – בס בומי, נשמע קופסאתי, מיד מעט רזה, קריסטלי פה ושם.
  • Polk Audio Tsi200 – נשמע רגוע ולא מתאמץ, גדול.
  • PSB Image B5 – בשרני, פתוח, איזון מוצלח.
  • Q Acoustics 2020i – מפורט מדי, מעט רזה.
  • Tannoy Mercury V1i – חמים אך עדיין נשמע מאוזן, בעל עומק.   

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 Enya – Na Laetha Geal M'óige: קטע מאלבומה השני של הזמרת האירית.  

  • Audioengine A5+ – במה די מוצלחת, קטיפתי, יחסית חמים.
  • B&W 686 – סאונד קופסאתי, נוטה לכיוון החמים, קטיפתי.
  • Boston Acoustics A26 – מעט קריר וצר, אך יחסית חלק.
  • Canton GLE 426 – במה מוצלחת, חמים אך מאוזן.
  • Dali Zensor 3 – אוורירי, לא נשמע חם, מי בס מעט בומי.
  • Indiana Line NOTA 260 – לא רחב לא צר, חלק, מידריינג' מעט מודגש.
  • Monitor Audio BX2 – פתוח אך מעט קריר, זמרת מעט קידמית מדי.
  • Polk Audio Tsi200 – מידריינג' תחתון מעט מוגזם, במה צרה, לא פתוח מספיק.
  • PSB Image B5 – פתוח במידה הנכונה, מיד בס רך, רוחב סביר.
  • Q Acoustics 2020i – זמרת מעט רזה, נשמע מעט Distant, תחום תחתון רך מדי.
  • Tannoy Mercury V1i – רגוע, נעים, חלק, לא מפורט במיוחד.   

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 Architect – Closer: קטע אלקטרוני אפל מהאלבום הראשון של ההרכב האלקטרוני מגרמניה.  

  • Audioengine A5+ – בס מפתיע, חלק, מידריינג' מעט רזה.
  • B&W 686 – מיד בס בעייתי, במה צרה, נשמע כמו קופסא מנגנת.
  • Boston Acoustics A26 – מחוספס, לא נקי במיוחד, פאנץ' סביר.
  • Canton GLE 426 – אימג' מצויין, כל סאונד בעל מיקום מוגדר, לא חצוף.
  • Dali Zensor 3 – מעט חד מדי, בס מלא, מעט Distant.
  • Indiana Line NOTA 260 – קיק בס יחסית חם, חד אבל לא מחוספס, במה מעט צרה.
  • Monitor Audio BX2 – בס חסר פאנץ' ועומק, מעט מחוספס.
  • Polk Audio Tsi200 – קיק בס מצויין, מעט צר, לא חצוף מדי.
  • PSB Image B5 – קיק בס לא רע, מפורט, מיד תחתון מעט צעקני.
  • Q Acoustics 2020i – בס לא רע, גוון מעט קר וקידמי מדי.
  • Tannoy Mercury V1i – לא נשמע גדול, אבל חלק ולא צווחני.   

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

Hans zimmer – Gothams Reckoning: קטע מפס הקול של הסרט  The Dark Knight Rises.  

  • Audioengine A5+ – רחב למדי, יחסית מאוזן, לא יזיק מעט יותר Impact.
  • B&W 686 – פתוח אבל עדיין חסר מעט פירוט, נשמע מעט "קטן".
  • Boston Acoustics A26 – פתוח ומלא פרטים, אבל נשמע יותר מדי "קריסטלי".
  • Canton GLE 426 – עמוק, מפורט במידה הנכונה, לא נשמע גדול במיוחד.
  • Dali Zensor 3 – בס חמים, אוורירי אך מעט חצוף, קצת חסר Impact.
  • Indiana Line NOTA 260 – די בשרני אך מעט חצוף מדי פה ושם.
  • Monitor Audio BX2 – אוורירי אך מעט קופסאתי ומחוספס פה ושם.
  • Polk Audio Tsi200 – בס מוצלח, סאונד Snappy, צר מדי.
  • PSB Image B5 – אוורירי, יחסית גדול, פה ושם מעט חד מדי.
  • Q Acoustics 2020i – מיד בס לא רע, חלק יחסית אבל צר וקטן.
  • Tannoy Mercury V1i – חד במקומות הנכונים, לא פתוח במיוחד.  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

 (Miles Davis – Flamenco Sketches (Alternate Take: הקטע האחרון מהאלבום הקלאסי.  

  • Audioengine A5+ – אינטימי, סקסופון פתוח ואוורירי, חצוצרה מעט קידמית.
  • B&W 686 – חצוצרה וסקסופון די חלקים, הקונטרה בס שברקע מעט בומי.
  • Boston Acoustics A26 – סקסופון מוצלח, אבל חצוצרה מאד מחוספסת.
  • Canton GLE 426 – אינטימי, חצורה בעלת רבדים, סקסופון פורץ החוצה.
  • Dali Zensor 3 – מפורט אך חצוצרה מעט מתכתית, סקסופון לא רע.
  • Indiana Line NOTA 260 – חצוצרה טובה מהממוצע, סקסופון גדול ופתוח.
  • Monitor Audio BX2 – תחושת קרבה לנגנים, חצוצרה מעט מלאכותית, סקסופון חלול.
  • Polk Audio Tsi200 – סקסופון יחסית חם, חצוצרה מוצלחת, פרזנטציה מעט קידמית.
  • PSB Image B5 – אינטימי יחסית, אך חצוצרה מעט קידמית מדי, סקסופון מצויין.
  • Q Acoustics 2020i – חצוצרה דומיננטית מדי, סקסופון לא רע, הפרדת כלים מעל הממוצע.
  • Tannoy Mercury V1i – אינטימי, קטיפתי, לא חמים מדי, אך לא יזיק עוד קצת פירוט.
 ציונים וסיכום

ציונים

הציונים מחולקים לקטגוריות הבאות:  

  • עיצוב: מי היו לדעתי הרמקולים הכי נאים, או אלו שלקחו את הצעד הנוסף מבחינה עיצובית.
  • איכות בניה: מי היו לדעתי הרמקולים עם הגימור החיצוני ואיכות הבניה/רכיבים שנראו לי הכי מוצלחים.
  • פרזנטציה: מי היו הרמקולים שהכי נהנתי להאזין להם.
  • בסים: מי אלו שהפיקו את הבסים בצורה שהכי מצאה חן בעיני, או הכי הרשימה אותי.
  • במה: מי היו לדעתי הרמקולים שהפיקו את הבמה שהכי מצאה חן בעיני, או הכי הרשימה אותי.
  • עכבה: מי הרמקולים עם העכבה הכי קלה למגבר, אלו שיוכלו לספק את המיץ עם הגברה ממוצעת. הסעיף הזה דורש הסתמכות על מדידות עכבה מדויקות, ולא על הדעה האישית של הכתב. חשוב להבהיר, עכבה קלה לא אומרת שאין צורך במגבר חזק. 

הציונים נעים מ 1 עד 5 כאשר כל אלו שמסומנים בכחול הם מצטייני הקטגוריה. 

הציונים בטבלה הם יחסיים ורלוונטים אך ורק למתחרים במבחן הזה.  

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

סיכום 

החלק הראשון במבחן המדפיים מכיל רמקולים שחלק מחובבי האודיו יגדירו כצעצועים, אבל אם אתם בתקציב מוגבל, לא צריך  לפחד כי יש פה רמקולים מצויינים. בסדר, אז אולי לא כולם נראים הכי הכי, אבל סשן האזנה יוכל לשנות את דעתכם. 

והבחירות שלי הן (לפי סדר א'-ב'):

 

Audioengine A5+ 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

ה A5+ נמצא בעמדה יחודית במבחן המדפיים. בתור הרמקול היחידי שכולל הגברה פנימית יהיו כאלו שיגידו שאין לו מקום במבחן, ושהוא מגיע מעמדת נחיתות מסויימת בהשוואה למתחרים שחוברו להגברה שעולה יותר מה A5+ עצמם, אבל כפי שאתם רואים, הם נמצאים ברשימת הבחירות שלי וגם בתור הרמקול שנותן את התמורה הכי גבוהה למחיר.
ה A5+ מציג סאונד מעט יותר "חי" משתי הבחירות הבאות, כולל עיצוב ואיכות הבניה מהטובים פה, ועל הדרך מכיל הגברה משלו.

Canton GLE 426 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

ה GLE 426 הוא הרמקול שבאתי אליו עם הציפיות הכי נמוכות ודווקא זה הרמקול שהכי הפתיע אותי לטובה. הסאונד הכללי היה בדיוק במקום, לא חצוף מדי, לא חם מדי, מאוזן למדי, אך לא היה מזיק עוד קצת בס. בכל הקשור לעיצוב או איכות בניה, ה GLE 426 לא הולך לזכות בתחרויות יופי, אבל אם הסאונד זה מה שחשוב, שווה לבדוק אותם. 

Tannoy Mercury V1i 

מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש'ח

ה V1i הוא הרמקול הכי זול מכל המתמודדים במבחן המדפיים, אבל עדיין הצליח להתשחל לרשימת הבחירות שלי. הגוון הכללי של ה V1i נשמע לי חלק, רגוע, ומעט נוטה לכיוון החמים. לדעתי זה רמקול יחסית סלחני, משהו שיתאים להרבה מאזינים. חיצונית לא מדובר בדוגמן, אבל התמורה למחיר מצויינת.

זהו, סיימנו עם הקבוצה הראשונה. נתראה בחלק ב' של המבחן!

 

לדיון בנושא: מבחן המדפיים 2014 – חלק א': עד 3000 ש"ח


12:00
  /  
22.1.2014
  
מאת: איתי חזום

1