כנס הצילום 2013
הקהל הגיע בהמוניו לאירוע ייחודי בארץ ובעולם, אשר מתרכז בצילום ובסיפורים מאחורי הצילום, וארבעת הצלמים שהרצו יחודיים בכך שלקחו את המקצוע לגבולות קיצוניים ובאו לספר את סיפורם מאחורי התמונות.
הצלמים
נדב בן יהודה

בשנת 2012 בעודו בן 24 עמד נדב להעפיל לפסגת ההר הגבוה בעולם- הר האוורסט, ובכך להיות הישראלי הצעיר ביותר שהגיע לפסגה. rn
כ-300 מטרים לפני הפסגה נתקל נדב במטפס טורקי מחוסר הכרה, והחל מיד בפעולת חילוץ- תוך זניחת מטרתו וסיכון חייו. במהלך החילוץ הוא נאלץ להסיר את כפפת יד ימינו כדי לבצע פעולות מורכבות, ומערכת החמצן שברשותו חדלה מלפעול לאורך כל הנסיגה. הפעולה הסתיימה בהצלחה כאשר שני המטפסים חזרו למולדתם. כתוצאה מפעולת החילוץ בקור של -60 מעלות סבל נדב מפגיעות גופניות קשות, והובהל לארץ כשחשש כבד לקטיעת אצבעות יד ימינו. על מעשה זה הוענק לו 'אות מופת' מידי נשיא המדינה מר שמעון פרס. נדב הרצה על החוויה של הצילום בתנאים קיצוניים אלו ועל האתגרים שבהם נתקל במצבים עליהם רובנו בקושי מצליחים לדמיין.


אהבתו של עמוס לטבע הקיצוני, החל משחייה וליטוף כרישים לבנים ועד לזחילה על השלג לצד דובי קוטב, מצליחה לעבור בצילומיו אל הצופה ומהסיפורים שלו ניתן רק להשאר עם לסת פעורה והערכה עצומה. rn
עבודתו של עמוס מאופיינת בחתירה לקרבה מקסימילית לחיות המרשימות ביותר בטבע תוך כדי סיכון עצמי על מנת להשיג את הצילום שכולם ידברו עליו.


קריסטל לוקחת את אתגרי הצילום לגבולות הקיצוניים ביותר על מנת להשיג את אותו צילום מהפנט. מבחינתה, גם המקומות הנידחים והמסוכנים ביותר הם רק לוקיישנים המחכים שיכבשו אותם. בין אם זו לינה של חודש על פיורד נורווגי קפוא עם 23 קופצי בסיס (Base Jumpers), רחיפה מעל רכס קארוקרם בפקיסטן או שהייה על יאכטה בריפים המפורסמים בעולם, שום אתגר לא מהווה מכשול בפני רודפת הריגושים הויזואליים שהיא. אם למתוח את הגבולות, אז עד הקצה.rn
מצלמת לרד-בול, נשיונל ג'יאוגרפיק ורבים אחרים.rn
היידי לוין

אפגניסטן, עירק וקונפליקטים באפריקה הם חלק מדרך החיים בשבילה, הצילומים המחתרתיים בסוריה הציפו מציאות שמעטים בכלל מודעים לה, וסיקור המהפכות במצרים ולוב היו ממשימותיה האחרונות ובין העוצמתיות שבהן אשר זיכו אותה בכתבות שער ופרסים יוקרתיים.rn
עבודתה, המשלבת כישרון רב וסיכון חיים, מצליחה להשפיע על מליוני אנשים וקובעי מדיניות – זו דוגמה לעוצמה האדירה של הצלם והצילום במציאות בה אנו חיים.
פעילויות ודוכנים


ראיון עם רועי גליץ
מה היה מיוחד בכנס השנה? מה היה יחס כמות האנשים השנה לעומת שנים קודמות? האווירה השנה לעומת שנים קודמות?
כנס הצילום של 2013 הביא רוח רעננה וחדשה לעומת כנסי הצילום הקודמים, וזאת לאחר שהכנס בשנה שעברה שבר שיאים עולמיים בכל הנוגע לכנסים בתחום הצילום. בכנסים הקודמים הקפדנו על הגיוון של הנושאים ואילו השנה יצרנו נושא אשר ליווה את הכנס מהרצאה להרצאה. החזרה למקום אינטימי יותר – אולם סמולרש עם יומיים של אלף איש ביום, לעומת היכל נוקיה העצום אשר הכיל בכנס 3,500 איש ביום אחד, יצרה אווירה שהיא יותר משתפת ונעימה. האווירה בכנס השנה היתה מדהימה – הקהל צחק, התרגש והגיב למרצים מעוררי ההשראה וגם המרצים ציינו לטובה את ההנאה והסיפוק האישי שקיבלו מהרצאה לקהל כה אוהד, ידידותי ופתוח.rn
האם יצא לך לקחת חלק בצילומי אקסטרים באופן אישי? מה העצות שהיית נותן לצלמים שרוצים להשתפר ולהגיע לאקסטרים?
אני לא מחשיב את עצמי כצלם אקסטרים, בעיקר לא אחרי שפגשתי ודיברתי עם צלמי אקסטרים אחרים. אז נכון שצילמתי קצת ספורט אקסטרים (גלישה, אופני דאון-היל וכו') וגם יצא לי לצלם אריות עם 10 מ"מ ממרחק של 20 ס"מ, אך מכאן ועד הרמה שהצלמים מעוררי ההשראה (וקצת משוגעים, אני אציין) הדרך היא ארוכה. יחד עם זאת, עדיין אני אשמח לשתף במספר עצות בנושא. העצה הכי חשובה היא לעשות דברים בהדרגה ולאט לאט להעלות את רמת הסיכון – אל תדחפו את הגבולות שלכם מעבר לאיזור שבו אתם מרגישים בנוח. העצה השנייה היא "תחדשו" – כלומר, זה בסדר לקבל השראה, אבל אל תעתיקו. תמצאו את הדרך שלכם להעביר את הסיפור ואת הפריים בצורה הטובה והמעניינת ביותר. העצה השלישית היא "תעזרו במצולמים" – הם מכירים את התחום שלהם הרבה יותר טוב מכם והם גם יודעים מה התמונות הכי טובות. אמנם הם לא צלמים, אבל הם יודעים מה הזוויות הטובות ושיתוף פעולה איתם יניב בטוח צילומים טובים יותר.rn
מהי התרומה של כנסים כאלה לתחום הצילום בארץ? מהם התקדימים בעולם לאירועים בסדר גודל כזה לקהל אוהבי צילום?
תראה, אני צלם שפשוט אוהב, חי ונושם צילום. כפי שהסברתי בכנס, צילום עבורי הוא לא רק 'קליק', אלא דרך חיים. מאוד חשוב לי להעביר את האהבה הזו ואת התשוקה הזו, יחד עם ידע והשראה, לקהל גדול ככל האפשר וללא מחסומים ומגבלות – כי הצילום הוא של כולם. מתחילת הדרך, מייד לאחר שהקמתי את בית הספר והקבוצה שאני עומד בראשה, ערכתי כנסים שבהם השקעתי כספים ומשאבים רבים כדי לאפשר לקהל הרחב לחוות צלמים גדולים ומוכשרים בפורום מהסוג הזה. התחלנו בבית ציוני אמריקה בכנס של 200 איש, צמחנו ל-400 איש באותו מבנה, הגענו ל-800 משתתפים בוואהל סנטר, 1400 איש באולם סמולרש, 3500 בהיכל נוקיה וחזרנו חזרה לכיוון ה-2000 משתתפים בכנס שהיה השנה. זה כמעט הפורום היחידי שבו צלמים מהשורה יכולים, במחיר סמלי של פחות מארוחה בבית קפה, לפגוש את אלו שהצליחו והגיעו לשתף אותם בכך, וכמובן לפגוש אלפי צלמים אחרים כמוהם אשר שותפים לאותה אהבה ותחביב. בעולם, אין כמעט אירועים של כנסים וערבי הרצאות בסדר גודל כזה מבחינת כמות משתתפים ושנה שעברה שברנו שיא עולמי. בעולם, הכנסים גם עולים בערך פי 10 יותר מאשר אירוע כפי שנערך בארץ על ידינו. כפי שציינתי, אהבת הצילום והרצון לשתף הם הכח העצום שמניע אותנו – זו גם הסיבה שהקמתי את מגזין קומפוזיציה שמופץ בחינם לחלוטין וזו גם הסיבה שהכנס מורם בהשקעה כספית עצומה על ידינו וכמובן עם שותפים שנרתמים למאמץ האדיר ולעלויות הגדולות של מאות אלפי ש"ח לכל כנס שכזה. מעולם לא היה בענף הצילום גוף אשר לקח הובלה ואחריות לקידומו, המשמעויות שנלוות לאחריות מסוג זה הן עצומות ולעיתים יכולות לרומם לגבהים הגבוהים ביותר, כמו גם לתסכולים העמוקים ביותר. בסופו של דבר, ההצלחה הגדולה של הכנס נמדדת בדבר אחד בלבד, וזו ההיענות והמבט בעיניים של קהילת הצילום בישראל. קהילת הצילום והתמיכה שלה באירועים מהסוג הזה הם אלו שמאפשרים לכל הדברים היפים והענקיים האלו לקרות. ועל כך תודתי העמוקה לכם.rn
מה מצפה לנו בשנה הבאה?
הכנס של שנה הבאה ייערך במתכונת דומה לכנס של השנה וייערך בסביבות חודש אוקטובר. אנחנו כבר התחלנו לדבר עם צלמים מובילים בעולם אשר הביעו נכונות ורצון להשתתף בכנס ואני יכול כבר לרמוז שהולכת להיות הפתעה מאוד גדולה לגבי המרצה הראשי של הערב. אישית, אני יכול לומר שאני כבר מתרגש ומצפה לארח את מי שכבר אישר הגעה ואת הצלמים שאני מקווה שיאשרו את השתתפותם.rn
rn
לסיום, איך היית מסכם את חוויית הכנס השנה בתור המארגן והדמות המרכזית?
האירוע השנה היה מרגש ואני נפעמתי להיות לצד צלמים כאלו ענקיים ולהקשיב לסיפורים אשר החסירו בליבי פעימה, כמו אצל הקהל שנכח באירוע. עבורי הכנס היה הצלחה אדירה מאחר והוא נמדד בהצלחה בכל המדדים אשר ציינתי קודם לכן.rn
זו זכות עצומה, שאיני לוקח אותה כמובנת מאליה, לעמוד על במה מול קהל מכובד ולצד קולגות מרשימים. זו זכות עצומה, שבאה עם אחריות גדולה, לפעול ולהוביל את תחום הצילום בישראל. זו זכות עצומה, לקבל את התמיכה של גופי הצילום הגדולים בארץ ושל קהילת הצילום שמאפשרים לנו לפעול ולקדם את התחום בכל הכח.rn
תודה לרועי גליץ על הראיון.
וידאו מהכנס
נתראה בכנס של שנה הבאה.


לדיון בנושא: PHOTOX – כנס הצילום הישראלי 2013