ADAM Audio A7X – רמקולים שעושים איתם מוזיקה

מוניטור אולפני הוא "חיה" מוזרה בעולם האודיו הביתי, אבל בפועל תופתעו ממה שאפשר להשיג איתם. ה- ADAM A7X בעלי טוויטר ייחודי, ...

8:00
  /  
03.11.2013
  
מאת: איתי חזום

על היצרן 

ADAM Audio הוא יצרן רמקולים אשר נוסד ב 1999 על ידי Klaus Heinz – פיזיקאי, ו Roland Stenz –  מהנדס חשמל. החברה מתכננת ומייצרת את כל הרמקולים שלה במפעל בברלין שבגרמניה במקום במזרח הרחוק, ומתגאה בקדמה טכנולוגית ותכנון רמקולים בעלי סאונד אותנטי ככל האפשר. 

 ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה
קומת היצור במפעל החברה

אחד מסימני ההיכר הבולטים של ADAM הוא כמובן טוויטר ה X-ART שמבוסס על הטוויטר מסוג Air Motion Transformer, ומופיע גם כדרייבר מידריינג' בחלק מדגמי החברה. בנוסף, ישנן טכנולוגיות כגון שילוב של מגברי Class A/B עם מגברי PWM בדגמים האקטיבים, וופרים בעלי ממברנת "כוורת" מסוג HexaCone, ופאנל ה IC או Impulse Coupling אשר מיועד לשפר את חיבור הדרייברים לתיבת העץ. 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה

החברה אמנם מוכרת כיצרן מוניטורים, אבל לפני מספר שנים נכנסה גם לתחום האודיו הביתי מתוך מטרה להביא את הפילוסופיה שלהם גם לחובבי המוזיקה וה Hi-Fi. 

מבחר הדגמים של החברה כולל לא פחות מ 18 מוניטורים אולפניים, אשר מגיעים במגוון של גדלים ותצורות, 5 סאבוופרים (כולל דגם בקוטר 21 אינץ'), 8 דגמים אשר מיועדים לשוק ה Hi-Fi הביתי, ואף סדרה קטנה שמיועדת במיוחד לחדרי קולנוע יעודיים. 

למי שתוהה, ב ADAM הכוונה ל Advanced Dynamic Audio Monitors. 

קצת על מוניטורים 

למי שלא יודע מה ההבדלים (או הדמיון) בין רמקולים ביתיים למוניטורים אולפניים, מומלץ קודם לקרוא את המאמר הזה שדן בנושא. בגדול? פשוט מדובר על רמקולים מוגברים עם פיצ'רים שבדר"כ יותר שימושיים בשוק האולפני. אין להם סאונד "מיוחד" או יוצא דופן, וכמו בשוק הביתי, כל רמקול והסאונד שלו. 

הרעיון של שימוש במוניטורים לצרכים ביתיים אינו תלוש מהמציאות, ובעל מספר יתרונות מעניינים:  

  • בשונה ברמקולים ביתיים שבדר"כ נמכרים כזוגות, מוניטורים נמכרים כיחידות בודדות, מה שמאפשר לחובב הקולנוע הביתי/מוזיקה רב ערוצית לדלג על חיפוש "הסנטר התואם", ולבנות במה קידמית שמורכבת משלושה רמקולים זהים, בדיוק כמו בבתי הקולנוע ואולפני העריכה. יתרה מכך, אפשר גם לבנות מערכת סראונד שלמה שמשתמשת באותם הרמקולים. 
  • מי שמשתמש בפרוססור לקולנוע ביתי יכול לדלג על רכישת ההגברה, שכן מוניטורים כוללים הגברה פנימית. בנוסף, הנושא מאפשר לקבל הגברה שמותאמת לרמקול (בתאוריה כמובן), מה שיכול לחסוך את הצורך בחיפוש ושידוך הגברה. זו גם אופצייה מעניינת למי שמעוניין לשדרג ברסיבר שלו את הרמקולים וההגברה בו זמנית. 
  • מוניטורים כמעט תמיד כוללים מספר כיוונים שימושיים כגון עוצמת הטוויטר, High/Low Shelf וכו'. אלו יכולים לעזור עם התאמה לחלל ההאזנה ו/או טעם אישי. 

על הרמקולים 

סדרת ה AX היא סדרת הביניים של ADAM, וכוללת 5 דגמים מדפיים מסוג Near-field. מבחר הדגמים טיפוסי ליצרן מוניטורים ומשתנה לפי גודל הוופר. ישנם דגמי 3,5,7,8 אינץ' בתצורת 2way, ודגם אחד שכולל שני וופרים 7 אינץ' בתצורת 2.5way, ומגיע במבנה שמזכיר רמקול סנטר ביתי. 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה

מאפיינים: 

הטוויטר: כל הטוויטרים בכל דגמי החברה הם מסוג X-ART או eXtended Accelerating Ribbon Technology. מדובר בטוויטר בטכנולוגיה דומה לזו של ה Air motion transformer הוותיק בתכנונו של Dr. Oskar Heil.

הרעיון שעומד מאחורי העיצוב הוא ממברנה מאד דקה ומאד קלה, אשר מקופלת בצורה של זיגזג (או אקורדיון), ויושבת בתוך שדה מגנטי.

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה
הממברנה המקופלת 

היתרון באותו קיפול הוא ממברנה בעלת שטח הרבה יותר גדול משל טוויטרים סטנדרטיים, אך כזו שאינה תופסת יותר מקום, ובנוסף, מאפשרת התאמה יותר טובה מבחינת עכבה אקוסטית. לפי ADAM, טוויטר ה X-ART מסוגל להפיק תדרים עד ל 50kHz. 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה
שטח ממברנת ה X-ART מול טוויטר סטנדרטי

הוופר: ה A7X משתמש כאמור בוופר בקוטר 7 אינץ', כאשר כל הוופרים בסדרה כוללים ממברנה מסוג Carbon/Rohacell/Glass Fiber. בתצלום התקריב שעשיתי אפשר לראות את הסיבים יותר בבירור. 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה
הממברנה מקרוב

המגבר: ה A7X משתמש בשני מגברים שונים – מגבר מסוג Class A/B לטוויטר, ומגבר מסוג PWM או Pulse Width Modulation (סטייל Class D) לוופר.

ADAM טוענים שהמגבר של הטוויטר תוכנן ככה שהוא מסוגל לעבוד עד 300kHz, מה שיותר מתאים לטוויטר ה X-ART, כאשר המגבר של הוופר עקב היותו מסוג PWM, מסוגל להגיע ל 90% נצילות, מה שמוריד את טמפרטורת העבודה. 

המגבר כמובן כולל את הקרוסאובר הפנימי. למי שלא יודע, מוניטורים משתמשים בקרוסאובר (מפצל תדרים) אקטיבי – מדובר בקרוסאובר שנמצא לפני ההגברה (בשונה מקרוסאובר פאסיבי), מדויק יותר מקרוסאובר פאסיבי בגלל Tolerance הדוק יותר של החלקים בו, מאפשר להגיע לתוצאות מורכבות יותר, אינו משפיע לרעה על רגישות הרמקול, וכמובן זקוק לחשמל בשביל לעבוד.

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה 

ממאחור, המגבר כולל כניסה מאוזנת מסוג XLR וכניסה לא מאוזנת מסוג RCA. מבחר הכיוונים יפה וכולל שלושה סוגים:  

  • Tweeter Level – לכיוון עוצמת הטוויטר.
  • High Shelf – מעלה/מוריד בהדרגה את התדרים מעל ל 5kHz כלומר תחום הטרבל.
  • Low Shelf – מעלה/מוריד בהדרגה את התדרים מתחת ל 300Hz כלומר תחום הבס/מידריינג' נמוך.  

הרעיון הכללי שעומד מאחורי האופציה לכיוון התדרים הגבוהים הוא עוצמה רגילה ומעלה לחדרים "יבשים" בעלי המון ספיגה אקוסטית בתחום הגבוה, או פחות מזה לחדרים "רטובים" שאינם כוללים ספיגה כזו, כאשר במקרה של הוופר העניין יותר נוגע למיקום הרמקול בחדר, אך בשני המקרים העניין תופס כמובן גם על טעם אישי. 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה 

חזית הרמקול כוללת בורר Gain (זה לא ווליום), ומתג הדלקה/כיבוי. החלק העליון בחזית הרמקול כולל חיתוכים בזוית, לדעתי על מנת להפחית בעיות שנובעות מדיפרקציה. 

ה A7X הוא רמקול יחסית קטן, אך כמובן עדיין בעל חזות מוניטורית טיפוסית, מה שאומר שהוא מגיע רק בשחור, ואינו כולל גריל לכיסוי החזית. הרמקולים מספיק קטנים לדעתי בשביל לא להיראות מוגזמים מדי על שולחן העבודה, ומגוון הכיוונים שבהם יעזור עם ההתאמה, מה שאומר שהוא מומלץ גם למי שמחפש סאונד "שולחני" ברמה גבוהה.  

מפרט טכני  

  • טוויטר: X-ART.
  • וופר: 175 מ"מ עם ממברנה מ Carbon/Rohacell/Glass Fiber.
  • טווח תדרים:42Hz-50kHz  . (לא נאמר באיזה טווח עוצמה).
  • מגבר טוויטר: 50W RMS.
  • מגבר וופר: 100W RMS.
  • כיוון טוויטר: ±4dB.
  • כיוון טוויטר High shelf: ±6dB.
  • כיוון וופר Low shelf: ±6dB.
  • כניסות: XLR, RCA.
  • מידות: גובה 337mm, רוחב 201mm, עומק 280mm.
  • משקל: 9.2kg.  
 המשך בדיקות

מדידות 

הערות:  

  • המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול, ולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר, וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמע בחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים את הסאונד שרמקול מפיק.  

Frequency response 

על Frequency response אפשר לקרוא כאן. פה ניתן לראות דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול, כמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד. 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה

נהוג לומר שמוניטורים אולפניים הם "שטוחים" או Flat, אך בפועל הם לא שונים מרמקולים ביתיים, כלומר ישנם כאלו ששטוחים יותר וכאלו שפחות. ה A7X אינו רמקול שהייתי מגדיר "שטוח", אבל הוא מאוזן יותר מהממוצע. 

בכל הקשור לבסים, ה A7X אמור להיות אפקטיבי עד לאיזור ה 50Hz בחדר ממוצע. כן, במפרט הטכני רשום 42Hz, אך הרמקול כלל אינו מתקרב לשם. זה אמנם נראה כאילו הבסים עולים ככל שיורדים בתדר, אבל זה נובע משיטת המדידה ופיצוי סטנדרטי שנמצא במגבר של הרמקול. בפועל הבסים שטוחים יותר (אלא אם בוחרים להשתמש בבורר ה Low Shelf).

כיווני Tweeter Level ו High Shelf

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה
קו שחור: כיוונים על אפס, קו אדום: עוצמת טוויטר, קו ירוק: High Shelf

כפי שניתן לראות, שתי האופציות לשינוי עוצמת הטוויטר נעשות בצורה די שונה אחת מהשניה, מאפשרות שילוב ויספקו מגוון רחב של תוצאות. כל משתמש כמובן יכול לשחק ולהחליט מה יתאים לו יותר. 

Frequency Response Off Axis

Frequency response מחוץ לציר הישר מול הרמקול. פה ניתן לראות את אופי פיזור הסאונד של הרמקול, מה שיכול להעיד על אופי הבמה שהרמקול מפיק, על האיזון שיכולים לקבל בחדר ההאזנה, והאם יותר כדאי להאזין לרמקול כשהוא מונח ישירות אל המאזין (Toe in) או שעדיף להטות אותו מעט ( Toe out). 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה
קו אדום: ציר ישר, קו ירוק: 15 מעלות, קו כחול: 45 מעלות
קו שחור: KEF R300 ב 45 מעלות

רמקולים שכוללים וופר גדול מהממוצע וטוויטר כיפתי סטנדרטי, אינם בעלי פיזור סאונד אחיד, וככל שמשתמשים בוופר גדול יותר, התוצאה מוגזמת יותר. ה A7X אמנם אינו משתמש בטוויטר כיפתי, אך הוא אינו יוצא דופן. 

כפי שניתן לראות, ב 45 מעלות הסאונד נוטה לרדת בעוצמה, עולה בחזרה, ואז יורד שוב פעם בצורה חדה. לשם השוואה, הצמדתי בחלק התחתון של הגרף את התוצאה שמקבלים ב 45 מעלות ב KEF R300, מדפי בעל פיזור סאונד אחיד. 

אדגיש שהתוצאה הנ"ל אינה יחודית ל A7X, והרבה רמקולים בשוק מתנהגים ככה. 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה
ה A7X בפס היצור

האזנה 

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת).

כל רמקול מוקם כ 30 ס"מ מהקיר האחורי ומספר מטרים מהקירות. הרמקולים נבחנו עם כל הבוררים על אפס. 

ציוד:  

ממיר DAC  משולב קדם מגבר: Burson audio HA-160D. 

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.


 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה

Patricia Barber – Modern Cool: בקטע Touch of Trash כל כלי קיבל צומת לב מרשימה, החצוצרה היתה צלולה, כאשר מעל לכל זה הזמרת נשמעה כמעט שקופה. העסק המשיך עם Winter שהיה פתוח וחלקלק. החלקלקות הזו המשיכה גם בקטע Comapny שכלל בסים מרשימים בשביל רמקול שכזה. 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה

Simply Red – A New Flame: קטע כמו More היה בעל בסים טובים ממה שציפיתי, בעל במה מעט צרה אמנם, אך עדיין עם תחושה של אווריריות ופתיחות. If You Don't Know Me by Now היה מפורט כראוי, אולי אפילו מעט חצוף פה ושם, אבל מה, עדיין השאיר רושם של סאונד חלק. הרשמים היו דומים עם הקטע It's Only Love, פתוח, חלק ועם בסים מספקים.

 ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה

Sara K – Closer Than They Apper: הסקסופון בקטע If You Close That Door היה בעל נוכחות גדולה למדי, מעבר לגודלם הפיזי של הרמקולים. הסאונד הכללי היה "עגול" (אני נשמע כמו מבקר יינות…), ויחסית רגוע. הקטע Hidden From View נשמע פתוח ,קטיפתי, ושוב, עם סקסופון גדול ומרשים. Spend More Time היה יכול להיות מעט פתוח יותר, אבל זה לא מנע ממנו להישמע מלטף, נקי ועם מאפיין Snap לא רע. 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה

Depeche Mode – Ultra: אלבום אלקטרוני שלדעתי נחשב לאחד המוצלחים, אם לא הכי מוצלח, של DM (חילול קודש למעריצי Violator). ב The Bottom Line, קטע בביצועו של Martin Gore, הזמר היה כמעט שקוף, ברור, חלק, אך לא בהיר, כאשר הפרדת הכלים היתה טובה, אפילו מצויינת. Sister of Night כלל קיק בס מוצלח ו Snappy, עם תחושת עומק, אך באותו הזמן, עם במה צרה. הקטע Insight כלל תחושת מרחב ואווירה טובים, אך עדיין מצאתי את עצמי רוצה יותר מהקטע היפה הזה. 

 

בביקורת הזו השתמשתי באותם קטעי המוזיקה שהופיעו בביקורת על ה KRK Rokit 8, וההבדל בין שני הרמקולים ברור למדי. ה ADAM A7X בהחלט נשמע כמו רמקול מעל הממוצע, וזאת לדעתי בין היתר תודות לטוויטר שבו. יצא לי לבחון ארבעה רמקולים (שלושה של Elac ואחד של GoldenEar) שהטוויטרים בהם מבוססים על עיקרון ה Air motion transformer, וכולם הניבו תוצאות מצוינות. ה A7X מצטרף בגאווה לחבורה הזו, עם יכולת להפיק תדרים גבוהים בצורה צלולה ונקייה כמו שהתרגלתי לקבל מטוויטרים בסגנון. 

ה A7X לדעתי לא מסוגלים לספק במה גדולה, אך הסאונד שלהם מדי פעם בהחלט עבר את גבולות הגודל הפיזי שלהם. הבסים, אל אף שהרמקול אינו יורד נמוך, עדיין הרשימו בהרבה מקרים, מה שמראה שבפועל הרבה הקלטות לא באמת יורדות נמוך במיוחד. שילוב המידריינג' יחד עם הטוויטר המוצלח יצרו פרזנטציה נקיה למדי, אף פעם לא חצופה, אפילו שקופה פה ושם, ורק רוחב הבמה הפריע לי. 

הרמקולים בהחלט עדיפים לדעתי כאשר הם מונחים ישירות אל המאזין, אך משחק עם הכיוונים הרבים מאחורי הרמקול יכולים לשנות את זה לטובה/לרעה. מי שמעוניין בבסים יותר מודגשים, יכול פשוט לבחור, מי שמעוניין בגבוהים יותר מפורטים, יכול לבחור בשני סוגים של הגברה/הנחתה, וכל זה מראה על רמקול הרבה יותר גמיש מהרגיל. 

ADAM Audio A7X - רמקולים שעושים איתם מוזיקה

סיכום 

מוניטור אולפני הוא "חיה" מוזרה בעולם האודיו הביתי, אבל בפועל אתם תופתעו ממה שאפשר להשיג איתם. ה- ADAM A7X הם זוג מדפיים קטנים יחסית, אך עדיין כוללים טוויטר די יוצא דופן, זוג מגברים פנימיים, ומבחר של כיוונים שיכולים לספק כל חובב אודיו סקרן. 

את ה A7X אפשר לרכוש כסט סטריאו זוגי למערכת שולחנית ברמה גבוהה, כסט סטריאו זוגי לסלון, כשלישייה עבור סט קידמי מותאם בקולנוע ביתי, או אם אתם באמת רוצים להיסחף, כשביעייה עבור סט סראונד מותאם מלא, ולא חשוב כמה ישנם, לא תזדקקו להגברה חיצונית. 

הסאונד של ה A7X מתאפיין במצגת פתוחה, אך לא בהירה, חלקלקה, אך לא חצופה, ובסה"כ יותר Allrounder מאשר לכאן או לכאן, אך כמובן, כל אחד והטעם שלו. לא מדובר בזוג מדפיים זולים, ובקבוצת המחיר הזו ישנם לא מעט מתחרים טובים מזירת האודיו הביתית, אבל בהתחשב בערך המוסף של רמקולים מהסוג הזה, מדובר בתחרות מעניינת.
 

מחיר מומלץ לצרכן: 9258 ש"ח לזוג (נמכרים גם כיחידות בודדות). 

מוצרי ADAM Audio בתחום ה Pro משווקים בישראל על ידי חברת סנטרוניקס.

 

לדיון בנושא: ADAM Audio A7X – רמקולים שעושים איתם מוזיקה


8:00
  /  
3.11.2013
  
מאת: איתי חזום

1