KRK Rokit 8 – רוק אנד רול

זוג מוניטורים אולפניים שנראים כאילו לקחו סטרואידים. איך הם בשימוש ביתי?

15:15
  /  
22.10.2013
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

KRK או KRK Systems, הוא יצרן מוניטורים אולפניים אמריקני אשר נוסד ב 1986. Keith R Klawitter (ה KRK), טכנאי סאונד במקצועו, מאס במוניטורים שלא סיפקו לדעתו את הסחורה ולכן החל לתכנן ולבנות מוניטורים בעצמו. לאט לאט נוצר באז סביב הרמקולים שלו, טכנאים ומפיקים שונים ביקשו ממנו לבנות להם מוניטורים, וככה נולדה החברה. 

כיצרן מוניטורים בלבד, KRK מתמקדים אך ורק בשוק האולפני, ולכן אינם בונים רמקולים לשוק ה PA או לשוק הביתי (לא בצורה מכוונת בכל אופן). כל זה אומר שהם לא מתמקדים רק בסאונד, אלא גם באיכות בניה, באמינות המוצרים, והיכולת שלהם לעבוד שעות מרובות תחת "העינוי" המתמשך של יוצרי ומפיקי המוזיקה והסרטים. 

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול

כיום לחברה ישנו ליין מסודר של מוניטורים שכולל בעיקר דגמים מדפיים ברמות שונות – מה שמכונה בעולם האולפני Near-field Monitor, דגם אחד גדול יותר מסוג Mid-field , כמה סאבוופרים, ואף אוזניות. דגמי החברה מזוהים בעיקר תודות לממברנות ה Aramid הצהובות שמככבות בוופרים בכל הדגמים שלהם. 

קצת על מוניטורים 

למי שלא יודע מה ההבדלים (או הדמיון) בין רמקולים ביתיים למוניטורים אולפניים, מומלץ קודם לקרוא את המאמר הזה שדן בנושא. בגדול? פשוט מדובר על רמקולים מוגברים עם פיצ'רים שבדר"כ יותר שימושיים בשוק האולפני. אין להם סאונד "מיוחד" או יוצא דופן, וכמו בשוק הביתי, כל רמקול והסאונד שלו. 

הרעיון של שימוש במוניטורים לצרכים ביתיים אינו תלוש מהמציאות, ובעל מספר יתרונות מעניינים:  

  • בשונה ברמקולים ביתיים שבדר"כ נמכרים כזוגות, מוניטורים נמכרים כיחידות בודדות, מה שמאפשר לחובב הקולנוע הביתי/מוזיקה רב ערוצית לדלג על חיפוש "הסנטר התואם", ולבנות במה קידמית שמורכבת משלושה רמקולים זהים, בדיוק כמו בבתי הקולנוע ואולפני העריכה. יתרה מכך, אפשר גם לבנות מערכת סראונד שלמה שמשתמשת באותם הרמקולים. 
  • מי שמשתמש בפרוססור לקולנוע ביתי יכול לדלג על רכישת ההגברה, שכן מוניטורים כוללים הגברה פנימית. בנוסף, הנושא מאפשר לקבל הגברה שמותאמת לרמקול (בתאוריה כמובן), מה שיכול לחסוך את הצורך בחיפוש ושידוך הגברה. זו גם אופצייה מעניינת למי שמעוניין לשדרג ברסיבר שלו את הרמקולים וההגברה בו זמנית. 
  • מוניטורים כמעט תמיד כוללים מספר כיוונים שימושיים כגון עוצמת הטוויטר, High/Low Shelf וכו'. אלו יכולים לעזור עם התאמה לחלל ההאזנה ו/או טעם אישי.  

על הרמקולים 

סדרת ה Rokit Gen2 (משחק מילים עם המונח Rock it) היא הסדרה הבסיסית של KRK. מבחר הדגמים טיפוסי ליצרן מוניטורים ומשתנה לפי גודל הוופר. ישנם דגמי 5,6,8 אינץ' בתצורת 2way, ודגם 10 אינץ' בתצורת 3way שהיצרן יותר מייעד לצרכי Mid-field. אציין שמאז כתיבת המאמר, KRK יצאו עם סדרת ה Rokit Gen3. 

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול

מאפיינים

התיבה: רמקולים בדר"כ מגיעים בתיבה מלבנית כזו או אחרת עם חזית שטוחה, אבל KRK אשר מודעים לחסרונות, יצרו תיבה שכוללת שיפועים שונים בקצוות, זאת על מנת להפחית בעיות שנובעות מדיפרקציה. המאפיין הזה קיים בכל הרמקולים שלהם. 

הטוויטר: ה Rokit משתמש בטוויטר מסוג Soft Dome, כאשר לחזית הטוויטר הוסיפו Waveguide (סוג של שופר), שלפי היצרן מיועד לפקס את הסאונד ועל ידי כך להפחית בעיות שנובעות מדיפרקציה. לדעתי מדובר ב Waveguide קטן מדי בשביל לשחק תפקיד משמעותי, אבל זה עדיף על לא כלום. 

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול

הוופר: ה Rokit 8 כאמור משתמש בוופר בקוטר 8 אינץ'. בעולם האודיו הביתי, רמקולים מדפיים עם וופרים בקוטר הזה הם נדירים למדי, אבל בעולם האולפני זה די סטנדרטי. לוופר בקוטר 8 אינץ' יש בממוצע כ 80% יותר שטח ממברנה מוופר בקוטר 6 אינץ', וזה בתמורה יכול לעזור בעוצמות שמע גבוהות וגם בבסים יותר עמוקים, זאת במידה והרמקול תוכנן למטרה הזו. 

כל הוופרים ברמקולים של KRK משתמשים בממברנה שעשוייה מ Glass Aramid Composite, מה שגם מכונה לפעמים Kevlar, והפך כבר לסימן היכר של KRK. בתצלום התקריב שעשיתי אפשר לראות את הסיבים יותר בבירור. הוופר אגב כולל הגנה ממגנוט, תוספת מעט מוזרה בהתחשב בעובדה שכיום כמעט ולא משתמשים במסכי CRT…

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול
סיבי ה Aramid במבט קרוב

המגבר:  ה Rokit 8 משתמש במגבר מסוג Class A/B, כאשר הטוויטר מקבל 20W והוופר מקבל 70W, אך לא צויין אם זה RMS או בכמה אחוזי עיוות. ממאחור, המגבר כולל כניסות מאוזנות מסוג XLR ו TRS, כניסה לא מאוזנת מסוג RCA, ושני בוררים – אחד ל Gain (זה לא ווליום), ואחד לעוצמת הטוויטר.  

הרעיון הכללי שעומד מאחורי האופציה לכיוון התדרים הגבוהים הוא עוצמה רגילה ומעלה לחדרים "יבשים" בעלי המון ספיגה אקוסטית בתחום הגבוה, או פחות מזה לחדרים "רטובים" שאינם כוללים ספיגה כזו, אך העניין תופס כמובן גם על טעם אישי. רק חבל שאין פה את האפשרות לכיוון התדרים הנמוכים (בסים) בדומה למוניטורים דומים אחרים.

המגבר כמובן כולל את הקרוסאובר הפנימי. למי שלא יודע, מוניטורים משתמשים בקרוסאובר (מפצל תדרים) אקטיבי – מדובר בקרוסאובר שנמצא לפני ההגברה (בשונה מקרוסאובר פאסיבי), מדויק יותר מקרוסאובר פאסיבי בגלל Tolerance הדוק יותר של החלקים בו, מאפשר להגיע לתוצאות מורכבות יותר, אינו משפיע לרעה על רגישות הרמקול, וכמובן זקוק לחשמל בשביל לעבוד.

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול 

ה Rokit 8 הם "מדפיים" כבדים ובעלי חזות מרשימה ומלאת טסטוסטרון. כיאה לרוב המוניטורים, הם מגיעים רק בגימור שחור, ואינם כוללים גריל לכיסוי החזית ככה שאין שום הגנה על הדרייברים העדינים. בנוסף, ישנו לוגו קידמי אשר זוהר ברגע שמדליקים את הרמקולים. אני ממליץ למי שרוכש את הרמקולים לא להניח אותם על המזנון או משהו כזה, ולשדך להם סטנד גדול וכבד, פשוט כי זה הגיוני.

למי שמחפש רמקולים בגודל הזה לשולחן העבודה, אמנם מדובר במשהו שנהוג לעשות בעולם האולפני, אבל רוב חובבי האודיו הביתי כנראה יעדיפו את הדגמים הקטנים יותר בהיצע. 

מפרט טכני  

  • טוויטר: 25 מ"מ עם ממברנה מסוג Soft Dome.
  • וופר: 200 מ"מ עם ממברנה מקוולר.
  • טווח תדרים: 45Hz-20kHz  ±1.5dB.
  • מגבר טוויטר: 20W (לא נאמר אם זה RMS או בכמה אחוזי עיוות).
  • מגבר וופר: 70W (לא נאמר אם זה RMS או בכמה אחוזי עיוות).
  • כיוון טוויטר: -2dB, -1dB, 0dB, +1dB.
  • כניסות: XLR, RCA, TRS.
  • מידות: גובה 394mm, רוחב 275mm, עומק 298mm.
  • משקל: 12kg. 
 המשך בדיקות

מדידות 

הערות:  

  • המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול, ולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר, וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמע בחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים את הסאונד שרמקול מפיק.  

Frequency response

על Frequency response אפשר לקרוא כאן. פה ניתן לראות דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול, כמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד. 

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול

נהוג לומר שמוניטורים אולפניים הם "שטוחים" או Flat, אך בפועל הם לא שונים מרמקולים ביתיים, כלומר ישנם כאלו ששטוחים יותר וכאלו שפחות. ה Rokit 8 אינו רמקול שהייתי מגדיר "שטוח", אבל הוא מאוזן יותר מהממוצע. 

הרמקול מעט נוטה לכיוון הבהיר גם כאשר הטוויטר נמצא על 0dB, אך כאמור, ניתן לשחק עם הפרמטר לכאן או לכאן. בנוסף, הגבוהים יורדים בעוצמה די מהר ברגע שזזים הצידה, וזה ימתן מעט את הבהירות בחדר ממוצע. 

בכל הקשור לבסים, ה Rokit 8 תואם למפרט הטכני, ואמור להיות אפקטיבי עד לאיזור ה 40Hz בחדר ממוצע. זה אמנם נראה כאילו הבסים עולים ככל שיורדים בתדר, אבל זה נובע משיטת המדידה ופיצוי סטנדרטי שנמצא במגבר של הרמקול. בפועל הבסים שטוחים יותר.  

Frequency Response Off Axis

Frequency response מחוץ לציר הישר מול הרמקול. פה ניתן לראות את אופי פיזור הסאונד של הרמקול, מה שיכול להעיד על אופי הבמה שהרמקול מפיק, על האיזון שיכולים לקבל בחדר ההאזנה, והאם יותר כדאי להאזין לרמקול כשהוא מונח ישירות אל המאזין (Toe in) או שעדיף להטות אותו מעט ( Toe out).

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול
קו אדום: ציר ישר, קו ירוק: 15 מעלות, קו כחול: 45 מעלות
קו שחור: KEF R300 ב 45 מעלות

רמקולים שכוללים וופר גדול מהממוצע וטוויטר כיפתי סטנדרטי אינם בעלי פיזור סאונד אחיד, וככל שמשתמשים בוופר גדול יותר, התוצאה מוגזמת יותר. ה Rokit 8 שמשתמש בטוויטר כיפתי ובוופר 8 אינץ' אינו יוצא דופן. 

כפי שניתן לראות, ב 45 מעלות הסאונד נוטה לרדת בעוצמה, עולה בחזרה, ואז יורד שוב פעם בצורה חדה. לשם השוואה, הצמדתי בחלק התחתון של הגרף את התוצאה שמקבלים ב 45 מעלות ב KEF R300, מדפי בעל פיזור סאונד אחיד. 

אדגיש שהתוצאה הנ"ל אינה יחודית ל Rokit 8, והרבה רמקולים בשוק מתנהגים ככה. 

האזנה 

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת).

כל רמקול מוקם כ 30 ס"מ מהקיר האחורי ומספר מטרים מהקירות. הרמקולים נבחנו עם בורר הטוויטר על אפס. 

ציוד:  

ממיר DAC  משולב קדם מגבר: Burson audio HA-160D. 

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.


 

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול

Sara K – Closer Than They Apper: עם אלבום מוצלח שכזה, גם בהיבט של הסאונד, ה KRK היו במיטבם. בקטע Hidden From View הרמקולים הפיקו צליל "שמן", חלק יחסית, לא עמוק במיוחד בהיבט המרחבי ועם סקסופון יחסית חמים. ב If You Close That Door הזמרת היתה באותו הקו עם שאר הכלים בשיר, כאשר הבמה עצמה לא היתה רחבה מהרגיל, אך הסאונד עדיין היה "גדול". הקטע Wanna Spend More Time היה קצבי וחלק, אך לא Snappy במיוחד. 

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול

Depeche Mode – Ultra: אלבום אלקטרוני מתקופה מאד לחוצה אצל DM. לצערי ה KRK לדעתי לא השלבו מי יודע מה עם האלבום הזה. הקטע Insight אמנם נשמע Snappy אבל היה גם בהיר ומעט מחוספס. העסק השתפר עם Sister of Night, הסאונד היה חד וברור במידה טובה, הפרדת הכלים היתה מוצלחת אך הבמה היתה מעט צרה. הקטע The Bottom Line בו שר Martin Gore נפל בין הכיסאות. הזמר נשמע פתוח "ומתוק", אבל פה ושם זה היה קצת מוגזם וקר מדי. 

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול

Patricia Barber – Modern Cool: עוד אלבום שהתחבר לא רע לסגנון של ה KRK. הקטע Company היה בעל בס בריא, אולי מעט נפוח, כאשר הזמרת היתה בבירור מקדימה עם שאר הכלים ממאחור. ב Touch of Trash אין אמנם הרבה כלים, אבל ההפרדה עדיין היתה מוצלחת וברורה, כאשר החצוצרה לא נשמעה צווחנית או משהו בסגנון. ב Winter הבס שוב היה בעל נוכחות, אך הזמרת נשמעה פה ושם מעט קריסטלית מדי. 

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול

Simply Red – A New Flame: בדומה לאלבום הנ"ל של DM, גם האלבום השלישי של הלהקה עם הסולן הג'ינג'י לא ממש קלע לדעתי לסטייל של ה KRK. הקטע If You Don't Know Me by Now היה בעל סאונד מעט צר, וגבוהים קצת "חצופים" לטעמי. It's Only Love אמנם כלל בסים מוצלחים, אך הפרזנטציה הכללית היתה בהירה מדי ולא נקייה מספיק. אלמנט הבסים הטובים המשיך ב More אך שאר האלמנטים בשיר היו מעט "חלולים". 
 
עושה רושם שה- Rokit 8 הם או רמקולים מעט בררניים, או כאלו שמכוונים לטעם של קהל מאד מסוים. 

ה Rokit 8 הפיקו תוצאה טובה כולל סאונד גדול בשביל רמקולים מדפיים, אבל רק במידה וההקלטה שהושמעה היתה ברמה גבוהה. עם הקלטות פופ סטנדרטיות הרמקול פחות הסתדר, ונשמע בדר"כ בהיר מדי ואפילו "מלוכלך" פה ושם. מה שכן, טעם אישי משחק פה תפקיד מרכזי. יתרה מכך, מאפיינים כאלו בדר"כ מתקבלים בברכה כאשר צופים בסרטים. ניסיתי בחלק מהקטעים להנמיך את עוצמת הטוויטר דרך הבורר במגבר של הרמקול, אבל לא רק שזה לא שינה הרבה בשבילי, זה אף גרע מעט מהתוצר הכללי. 

בסה"כ מי שמחפש רמקולים עם סאונד תוקפני מהרגיל, כזה שמקפיץ את המאזין מהכיסא ומשולב עם בסים טובים, יתחבר בקלות ל Rokit 8.

KRK Rokit 8 - רוק אנד רול

סיכום 

ה- KRK Rokit 8 הוא לא מדפי סטנדרטי במונחים של אודיו ביתי. במחיר של זוג מדפיים ביתיים ממוצעים, מקבלים זוג רמקולים כבדים ושרירניים, שכוללים וופר גדול מהממוצע וזוג מגברים בכל רמקול. 

ה Rokit 8 לדעתי יותר מכוונים למשתמשים בעלי טעם יותר אגריסיבי, ו/או מומלצים לעבודה עם הקלטות איכותיות על מנת להישמע במיטבם, אחרת הסאונד עלול להיות מעט בהיר מדי עבור המאזין, אך כמובן, כל אחד והטעם שלו.

בנוסף, מי שמעוניין במערכת אודיו שולחנית ברמה מעל למקובל, או לחילופין מי שרוצה שלישיית/שביעיית רמקולים זהים בחזית של מערכת הסראונד שלו, בהחלט יכול לפזול לכיוון של מוניטורים בסגנון הזה. 
 

מחיר מומלץ לצרכן: 4268 ש"ח לזוג (נמכרים גם כיחידות בודדות). 

מוצרי KRK משווקים בישראל על ידי חברת סנטרוניקס.

 

לדיון בנושא: KRK Rokit 8 – רוק אנד רול


15:15
  /  
22.10.2013
  
מאת: איתי חזום

1