חדשות: אתר ישראלי ניצח את גוגל בבית המשפט

יתכן שהאקדמיה ללשון היתה שמחה לקחת חלק בבבוררות - שגיאת כתיב או מותג מוכר? בפועל, הצדדים פתרו את זה בבית ...

12:30
  /  
27.05.2013
  
מאת: משתמשת
משלוחה נגד Google

"משלוחה" – שגיאת כתיב או מילה גנרית להזמנת משלוחים? 

"השופטת ד"ר דפנה אבניאלי מבית המשפט המחוזי בתל אביב הכריעה בסוגיה וקבעה שהמילה "משלוחה" אינה שגיאת כתיב אלא אתר משלוחים גדול ומוכר. אתר אינטרנט ישראלי ניצח את גוגל בתביעה."  נכתב היום בהודעה לעיתונות שהתפרסמה באתר סקופר

תחילת המריבה בין ענקית החיפוש לאתר הישראלי הקטן

הימים היו ימי חורף 2012, האויר הקפיא לנו את השחלות, הגשמים הרטיבו את החלונות וגוגל מצידה (שתקרא מעתה גוליית, לצורך כתבה זו בלבד) סיווגה את המילה "משלוחה" במנגנון האיות האוטומטי שלה כטעות כתיב. לאלו מכן שלא מכירות, "משלוחה" (שייקרא מעתה דויד, לצורך כתבה זו בלבד) הוא אתר אינטרנט למשלוחי אוכל, בעל סימן מסחרי מוכר ורשום בישראל.

כלומר, באותה התקופה, אם בני ישראל היו מקישים בחלון החיפוש שלהם "משלוחה", התוצאות המתקבלות היו של מילת החיפוש "משלוחים" בלבד. חשוב לציין בנקודה זו שכל זאת, למרות שבמוצר משלים של גוליית באותה התקופה, Google Trends, כמות החיפושים עבור המילה "משלוחה" היתה גדולה יותר מעבור המילה "משלוחים" (גוגל טרנדס כשמו כן הוא, שירות שמאפשר לעקוב אחר פופולריות של מילות חיפוש בגוגל).

לאלו מכן שעובדות בתחום ברור, הרי, שאין פחד גדול יותר מאשר להיעלם מתוצאות מנועי החיפוש ובעיקר ממנוע החיפוש הגדול בעולם – Google. 

לאלו מכן שלא מהתחום, אנסה לתאר את העניין במונחי העולם האמיתי:

נניח שאת מחפשת לקנות מחשב חדש ב"מחשבולים בע"מ" בקניון הקרוב לביתך. את הולכת בקניון, תרה בעיניך אחר השלט המיוחל "מחשבולים". כמוך, עוד 100 אנשים בקניון מסתובבים ומחפשים את "מחשבולים" כי גם הם, כמוך, מכירים את שמו הטוב של המותג ויודעים ששם יוכלו לרכוש את המוצר בו חפצה נפשם. א-ב-ל, אויה, הקניון שבו נמצאת החנות החליט לשים שלט ענק בכניסה לחנות ולכתוב עליו "מחשבים בע"מ". מותר לו, הוא הוא הקניון ולכן הוא מחליט על חוקי השילוט בשטחו. ולך, כמו גם לאותם 100 אנשים, הרי ברור שפה מוכרים מחשבים ונכון, חיפשת לקנות מחשב, א-ב-ל את חיפשת את "מחשבולים", כי את יודעת בוודאות שיש להם שירות מעולה, את המוצר שאת רוצה והמחיר שלהם אחלה בחלה. אפילו בייאושך, לא תיכנסי ל"מחשבים" כי לא אצלם רצית לקנות, נגזר דינך להמשיך לשוטט חסרת כיוון, חשק ושמחת חיים לנצח באותו קניון עלום שם. 

נשמע דרמטי, אבל זה בדיוק מה שגוגל עשתה למשלוחה (גוליית לדויד) במקרה המתואר. בפשטות, 'מחקה' את האתר מתוצאות החיפוש במנוע החיפוש שלה. נניח כמובן שלא מדובר בזדון או כוונה רעה, אלא יישום אוטומטי שהתנכל לאתר, על לא עוול בכפו ואין להאשים את גוגל בחבירה לכוחות הרשע.

חילופי המהלומות – משלוחה נגד גוגל

כשגילו את העניין החליטו יזמי משלוחה תחילה לפנות בדרכי נועם לענק המתאכזר. הרי מדובר כמובן בתהליך אוטומטית, כל שצריך לעשות הוא להפנות את תשומת ליבם של האנשים שמאחורי המכונות כדי שיתקנו את העוולה. פנו, אך ללא הועיל. הטעות נותרה בעינה ו"משלוחה" התפוגג ממנגנון החיפוש של גוגל (בוודאי ניתן היה למצוא אותו גם תחת מילת החיפוש "משלוחים" אך בעמוד 738, ובינינו – מי מכן בכלל עוברת לעמוד השני בתוצאות החיפוש, שלא לדבר על השלישי ואלו שאחריו?). הו, אז פנו המשלוחאים לערכאות המשפטיות, באמצעות עו"ד גיא אופיר ועופר מוסקוביץ', דרשו צו משפטי שיורה לענקית לחדול מהצגת המילה "משלוחה" כטעות כתיב וקיוו לטוב.  

הצדק, הפיוס ותוצאות המשפט

עוד במהלך ההליך המשפטי תיקנה הענקית את מנגנון האיות האוטומטי המדובר, כך שהמילה "משלוחה" החלה להופיעה חזרה בחיפושים ולא סווגה יותר כטעות כתיב. גוגל ואף התחייבה שלא להציגה כך גם בעתיד (ט.ל.ח – לא בבית ספרינו). בנוסף, אתמול, בתאריך ה-26.5.2013, פסקה השופטת ד"ר דפנה אבניאלי כי הנתבעת, גוגל, תחויב לשלם את הוצאות המשפט ושכר טרחת עורכי הדין. ושלום הבית בדפי החיפוש הוחזר לכנו.

סיכום דבר, החידוש 

לדברי עורך דין גיא אופיר, המייצג את התובעים מול גוגל ומתמחה בדיני אינטרנט: "קיימים שני מקרים בעולם בהם בתי משפט באיטליה וביפן הורו לגוגל לתקן את מנגנון ההשלמה האוטומטי, אולם לראשונה נאלצת גוגל, אגב הליך משפטי, לתקן את מנגנון האיות שלה".

שנאמר, רק בישראל.  אז מי אמר שאין לנו ארץ נהדרת? 😉 

משפט: אתר ישראלי ניצח את גוגל במשפט

 

לדיון בנושא: משפט: אתר ישראלי ניצח את גוגל במשפט


12:30
  /  
27.5.2013
  
מאת: משתמשת

1