Duevel Bella Luna – סאונד ב 360 מעלות

מי אמר שרמקולים צריכים להיות קופסא משעממת? הנה יצרן שהחליט לעשות רמקולים קצת אחרת.


על היצרן

Duevel הוא יצרן רמקולים גרמני שמתמחה ברמקולים מסוג Omni Polar – רמקולים שמיועדים לפזר סאונד ב 360 מעלות. החברה החלה את דרכה ב 1988 – שנה אחרי שמייסדה Markus duevel סיים לימודי הנדסת אלקטרוניקה. Duevel החלה בעבודה על תוכנה לפיתוח רמקולים ויעוץ ליצרנים אחרים, כאשר פרויקט ה Jupiter ב 1995 סימן את הכיוון העתידי לרמקולים ש Duevel מייצרים כיום.

כיום ליין הרמקולים של היצרן מורכב מחמישה דגמים, החל מדגם הכניסה – ה Planets, ועד לספינת הדגל המרשימה – ה Sirius. כולם מסוג Omni Polar, כולם קיימים במגוון רחב של גימורים, כאשר הדגמים הגבוהים יותר משתמשים בשופרים "הפוכים", ודרייברים מתחום ה PA המקצועי.

 

על הרמקולים

ה Bella Luna הוא דגם אחד מתחת לספינת הדגל של Duevel, ובהתאם, חולק איתו את אותם עקרונות תכנון ועיצוב, רק בקנה מידה קטן יותר. רמקולים מסוג Omni Polar אינם יחודיים ל Duevel, אבל הם מהבודדים שעדיין ממשיכים לייצר רמקולים מסוג זה גם כיום, וכאלו שמיועדים לפזר סאונד בצורה זהה ב 360 מעלות.

ישנם מספר עקרונות שעומדים מאחורי רמקולים מסוג Omni Polar, אבל בגדול הרעיון הוא לתכנן רמקולים שמסוגלים למלא חלל בצורה יותר גדולה ושווה, על ידי ניצול של ההחזרים מהסביבה כמו קירות ורהיטים. בעוד שרמקולים נפוצים מפזרים סאונד בצורה יותר מוגבלת/מפוקסת (מלבד בבסים), ויעדיפו להימנע מהחזרים שמגיעים מהסביבה, רמקולים מסוג Omni Polar דווקא בונים על זה. במילים אחרות, אם תניחו רמקולים כאלו באמצע מגרש כדורגל או פארק פתוח, אתם תפספסו חלק גדול ממה שהופך אותם לייחודיים.

 

 ה Bella Luna מורכב בחלקו העליון מטוויטר מסוג Compression Driver (עליו ניתן לקרוא כאן), שמגיע מתחום ה PA המקצועי. דרייברים כאלו מיועדים תמיד לעבוד עם שופר כזה או אחר, וה Bella Luna אכן כולל שופר, אך כזה כמו שלא קיים ברמקולים אחרים – מדובר בטוויטר ושופר אשר פונים כלפי מטה, כאשר השופר מורכב משני חלקים שיחדיו משמשים כדיפיוזר לפיזור של הסאונד ב 360 מעלות.

טוויטרים מסוג Compression Driver הם אמנם מאד רגישים (100-110dB תלוי בדרייבר ובשופר), אבל מכיון שמדובר על רמקול פאסיבי, הטוויטר עובר Padding על מנת לתאם אותו לרגישות של הוופר. מה שכן, ה Bella Luna עדיין רגישים מהממוצע (לפחות על הנייר), עם נתון רגישות נאה של 91dB.

ישר מתחת לשופר/דיפיוזר של הטוויטר, ממוקם הוופר. מדובר ביחידה בקוטר 8 אינץ' שגם לקוחה מתחום ה PA המקצועי. בסגנון דומה לטוויטר, הוופר פונה כלפי מעלה היישר אל דיפיוזר נוסף. טאץ' עיצובי נאה מגיע מהעובדה ששני הדיפיוזרים מורכבים מהרבה שכבות של לביד בירץ'.

חלק הארי של הרמקול הוא התיבה של הוופר, אשר כוללת ארבעה Ports בתצורה לא שגרתית (אך הגיונית לרמקול שכזה) שבה ישנו Port בכל פינה של התיבה. ה Ports הינם מסוג Slot ובנויים כחלק מהתיבה עצמה, כאשר כל אחד פונה כלפי מטה. בחלק התחתון/אחורי של הרמקול נמצאים זוג Terminals די מאסיביים, ומתג "Impedance Equalizer" שמיועד לשטח את תחום העכבה העליון של הרמקול, זאת על מנת להתאימו יותר למגברי שפורפרות. הרמקול אינו מגיע עם גריל/כיסוי, ולדעתי טוב שככה.

 
תרשים חתך של ה Bella Luna

ה Bella Luna הוא לא רמקול שגרתי, וכראוי, גם לא נראה כמו אחד. חצי מהמבקרים אצלי שראו את הרמקולים לא הבינו בכלל על מה מדובר, כאשר החצי השני הבינו שמדובר ברמקולים פשוט בגלל המיקום שלהם. לדעתי אלו רמקולים בעלי ערך WAF "יחודי", ויחד עם מבחר גימורים נאה, ואיכות בניה וגימור טובים, הם יכולים לעמוד בגאווה גם בסלונות המפוארים ביותר.

 

מפרט טכני 

  • טוויטר: 44mm כיפתי, ממברנה מטיטניום, מסוג Compression Driver.
  • וופר: 22mm.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 1kHz (לפי מקור לא רשמי).
  • עכבה: 6Ω. 
  • טווח תדרים: 40Hz-23kHz  ±3dB.
  • רגישות: 91dB.
  • עוצמת הגברה מקסימלית: 150W RMS.
  • מידות: גובה 1050mm, רוחב 280mm, עומק 280mm.
  • משקל: 30kg.

 

מדידות

הערות

  • המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול, ולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר, וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמע בחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים את הסאונד שרמקול מפיק.

 

עכבה

על עכבה אפשר לקרוא כאן. עכבה מסוגלת להראות לנו כמה הרמקול "קשה" להנעה בשביל המגבר, האם ישנם רזוננסים לא רצויים ברמקול, לאיזה תדר מכוון ה Port (מה שרומז כמה נמוך הרמקול מיועד לרדת בבסים), ועוד.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

  •  ללא שימוש במתג ה Impedance Equalizer, ה Bella Luna הוא רמקול יחסית קל להנעה. העכבה המינימלית היא 4.5Ω, ואין שילוב של עכבה נמוכה/פאזה קיצונית.
  • בליטה קיצונית יחסית ב 242Hz כנראה מעידה על רזוננס כזה או אחר.
  • ארבעת ה Ports ברמקול מכוונים לתדר 53Hz – יחסית גבוה בשביל רצפתי שכזה, ומראה שהיצרן כיוון יותר לרמקול בעל רגישות יחסית גבוהה מאשר כזה שיורד נמוך.
  • הרמקול במצב זה עלול להישמע מעט יותר בהיר בתדרים מסויימים, עם מגברי שפורפרות בעלי עכבת מוצא גבוהה.

 


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

  • עם שימוש במתג ה Impedance Equalizer, ניתן לראות שהגבעה בתחום העליון כבר לא בולטת, ומגיעה לשיא רק ב 8.3Ω. מצב זה בהחלט יותר מתאים לשימוש עם מגברי שפורפרות, אך כמובן, לא ישמע בהכרח יותר טוב.
  • הרמקול כעת מעט יותר קשה להנעה, עם עכבה מינימלית של 3.65Ω, ושילוב של עכבה יחסית נמוכה/פאזה קיצונית ב 144Hz.

 
Frequency response:

על Frequency response אפשר לקרוא כאן, וכאן. פה ניתן לראות דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול, כמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד.

להפתעתי מדובר דווקא בתוצאה יחסית מאוזנת מרמקול שכזה.

  • התחום העליון אמנם "זיג זגי" אבל זה אופייני לתצורות כאלו, והטרנד עצמו הוא יחסית מאוזן, עם נטייה קטנה לבהירות. מה שכן הפריע לי הוא שקע חזק ב 2.4kHz, אך מכיון שמדובר על רמקול Omni Polar, אני דווקא חושב שזה לא ממש יפריע.
  • רזוננס חזק ב 242Hz. זה עלול להוסיף מעט "צבע" לסאונד בתחום העבודה של הוופר.
  • כצפוי, הרמקול אינו יורד נמוך בבסים, אך החשיבות של זה תהיה תלויה בתוכן לו מאזינים, וגם במיקום הרמקולים בחדר.
  • ארבעת ה Ports מפיקים רזוננסים שונים עד לשיא ב 850Hz, אך מכיון שמדובר ב Ports שפונים כלפי מטה, אני לא חושב שהדבר יפריע. 

כאמור, ה Bella Luna מפיקים סאונד ב 360 מעלות, מה שאומר שהוא "מתקשר" עם החדר בצורה שונה לגמרי מרמקולים נפוצים. הקרבה לקירות, הריהוט, טיפול אקוסטי, כל אלו ישפיעו לטובה/לרעה על התוצאה שתתקבל בחדר.

האזנה

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). בתחילה האזנתי בשתי תצורות שונות על מנת לבדוק את השפעת החלל על הרמקול היחודי הזה. בתצורה אחת הרמקולים מוקמו לרוחב הסלון, כל רמקול כ 30 ס"מ מהקיר האחורי, ומספר מטרים מהקירות הצדדיים. בתצורה השניה הרמקולים מוקמו לאורך הסלון, מטר וחצי מהקיר האחורי, ו 40 ס"מ מהקירות הצדדיים.

באופן אישי העדפתי את התצורה הראשונה, זו כללה במה יותר רחבה ופוקוס מעט יותר מוצלח, אך בס יותר בולט (משהו שאני כבר מכיר ולא מושפע ממנו), כאשר התצורה השניה היתה אמנם יותר מאוזנת בבס, אבל כללה במה יותר צרה, ופוקוס מעט פחות מוצלח לטעמי.

ציוד

  • מגבר: Prima Luna – Dialogue Two. המגבר עבד במצב Ultralinear, הרמקולים חוברו ליציאות ה 4Ohm, ונעשה שימוש במתג ה Impedance Equalizer של הרמקולים.
  • ממיר: Teddy Pardo – TeddyDAC
  • כבלים:  תוצרת Analysis Plus. 

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

 

Sara K – Water falls: עם קטע כמו Break my Heart ה Bella Luna כאילו הפיקו גרסה ענקית של הזמרת, הקולות פשוט ריחפו בחלל, תוצאה אולי אפילו מעט אטמוספרית מדי כתוצאה מחוסר מסויים בפוקוס. קטע כמו Water falls הרגיש כמו ישיבה בתוך פסנתר… הסאונד לא היה ממורכז בכלל, אלא רחב וגדול, הבסים אמנם לא היו עמוקים אבל נשמעו חלקים ולא בומיים בכלל.

בקטע Destination הכלים מקבלים פחות צומת לב (בשלב ההקלטה), והדגש שהזמרת קיבלה יחסית לכלים מעט פחות מצא חן בעיני. ב Blind hearted קרה מקרה כמעט הפוך, בו הזמרת נשמעה יותר רחבה ובתיאום עם שאר הכלים, תוצאה מוצלחת, מרחבית, עם צלילות ראויה.

Aurora Surgit – Paschale Mysterium: הקלטות של מזמור גרגוריאני הם מסוג הדברים שה Bella Luna נולד להצטיין בהם. על הרמקולים האלו האלבום הזה לא נשמע כמו שום דבר אחר ששמעתי מקודם. רחב, ענק, אטמוספרי, כנסייתי, עוד כמה האזנות וכבר הייתי מתחיל להתפלל… לדעתי, עצם העובדה שההקלטה באה לשחזר משהו שמלכתחילה אינו מפוקס, זה מה שגרם לזה לעבוד כזה טוב פה.

Depeche Mode – Delta Machine: לדעתי האלבום האחרון של DM הוא עוד יצירה אלקטרונית של הלהקה הותיקה שאינו מיועד להוציא להיטים, אלא פשוט להראות לחברה "הצעירים" איך עושים אלקטרוניקה טובה.

לצערי Delta Machine לא השתלב יפה עם ה Bella Luna. אופי פיזור הסאונד של הרמקולים גרע מכל הפוקוס שיש בהקלטות האלו, וגרם לקולו של Dave Gahan להישמע חלול ולא ממש קשור. הבס בקטע כמו Welcome to my world היה בעל Snap, כן, אבל לא עמוק מספיק. הפרדת הכלים בקטע כמו Heaven היתה טובה, אבל מבולגנת באותו הזמן. הדבר היחידי שבאמת אהבתי היה החצי השני של הקטע Always, שנשמע אטמוספרי, חד, קריספי, ואפילו "מהיר" הייתי אומר.

Cassandra Wilson – Dance to the drums again: הקלטה כמו השיר שעל שמו האלבום קלעה יפה לאופי של ה Bella Luna. קצב, Snap, מרחב, מרחב, ועוד פעם מרחב. בסדר, הסאונד לא היה בשרני, אבל זה לא באמת הפריע. הקטע Melanin Song היה מעט פחות מרשים, אבל עדיין מהנה וגדול יחסית לרמקולים אחרים ששמעתי.ב Nothin' but a thang הזמרת היתה חסרה מרכוז לדעתי, אבל שאר הכלים היו במקום, והמיד בס היה מוצלח ויחסית בשרי.

Sting – All this time: אי אפשר לשכוח דבר אחד חשוב לגבי ההופעה הזו, וזו העובדה שהיא נעשתה באותו הערב לאחר הפיגוע בתאומים. הם כמעט ביטלו אותה, אבל אני שמח שלא. החצוצרה ב Moon over bourbon street היתה פנטסטית. הקונטרה בס ב Fields of gold לא היה בעל פאנץ' וגודל, אבל הוא עדיין נשמע "נכון". הרגשה של הופעה אינטימית? Yep. בסדר, אז Sting נשמע מעט מפוזר, לא סוף העולם.

Miles davis – Kind of Blue: עוד אלבום שצריך לרשום על העטיפה שלו – "מומלץ לצרוך עם Bella Luna". חצוצרה, סקסופון, פסנתר ברקע, מצויין. הכלים בהקלטה קופצים מרמקול לרמקול, זה אפקט שאני לא מת עליו, ופיזור הסאונד של ה Bella Luna גרם לזה להישמע דווקא יותר טבעי ופחות מפריע.

Enya – Watermark: קטע כמו The longships כולל בסים עמוקים, אבל ה Bella Luna התעלם מהם לגמרי. שאר הספקטרום לעומת זאת היה מצויין, ובשלב הזה כבר לא הופתעתי. ב Exile הזמרת נשמעה אולי מעט "חלולה" אבל עדיין היתה תחושה של במה גדולה, ועומק. קטע אינסטרומנטלי כמו River קלע בול, עם סאונד מרחף, ו Cursum Perficio המשיך את הטרנד.


חדי העין יבחינו במגנטי הניאודימיום של הטוויטר

 

 לאחר עוד האזנות כאלו ואחרות, הגעתי למסקנה שה Bella Luna יותר התאימו להקלטות אינסטרומנטליות טובות, וכאלו שכוללות הרבה אטמוספירה, בעוד שהקלטות יותר "מפוקסות" או "ישירות" נשמעו מעט חלולות, חסרות פוקוס, ולפעמים מעט מבולגנות מדי. במילים אחרות, מי שמחפש Pin point Imaging כנראה יעדיף משהו אחר. זה סיפור דומה עם מי שמחפש רמקולים שנותנים קיק לבטן בבסים, מכיון שזה פשוט לא הרעיון שעומד מאחורי הרמקולים האלו.

במידה ומספקים להם תוכן ראוי/מתאים, מה שה Bella Luna כן מסוגלים לעשות זה לייצר במה ענקית ורחבה כמו שלא ניתן לקבל משום רמקול סטנדרטי, עד לרמה כזו שהקלטות שנשמעו עד עכשיו משעממות, יכולות לקבל מימד חדש. יתרון נוסף הוא שאין Sweet spot, כלומר מספר אנשים יכולים ליהנות מבלי לשבת בדיוק במיקום "האידיאלי". כן, אפשר לבשל במטבח ועדיין לשמוע מוזיקה.

אם חושבים על זה, יש היגיון מסויים ברמקולים מסוג Omni polar, הרי כלים מוזיקלים בהופעה אינטימית, או אף בתזמורת גדולה, אינם מקרינים סאונד כמו שזרקור מקרין אור, אלא מפזרים אותו לכל מיני כיוונים, ונותנים לחלל לעשות את שלו. האם האפקט הזה עובד עם כל הקלטה? לדעתי לא, ואל תשכחו שבאולפני הקלטה לא עושים מיקס עם רמקולים כאלו, אבל מצד שני, כל אחד צריך להאזין ולהחליט בעצמו.

סיכום

ה- Duevel Bella Luna הם מהרמקולים האלו שבאים להראות לנו שאפשר גם אחרת. לא כולם רוצים רמקולים עם Sweet spot קטן, לא כולם מחפשים פוקוס מקסימלי, ולא כולם רוצים עוד זוג קופסאות מלבניות בסלון. ה Bella Luna נכנסים למשבצת הזו באופו טבעי, עם עיצוב שלא מרמז בכלל שהם רמקולים, ויכולת להפיק במה ענקית ומרחפת, הם יכולים לשנות את הדרך בה אתם מאזינים למוזיקה.

אני חושב שכמו שמכונית נוסעת יותר טוב עם דלק יותר איכותי, גם ה Bella luna צריכה "דלק" מתאים, כלומר הקלטות שמתאימות לאופי ה Omni Polar, ומסוגלות להוציא מהם את המיטב. אם תקפידו על זה, אני חושב שתקבלו תוצר שונה לגמרי ממה שהתרגלתם לקבל עם רמקולים סטנדרטיים.

מחיר: החל מ 36,000 ש"ח, תלוי בגימור.

מוצרי Duevel משווקים בישראל על ידי מאסטרו אודיו.

לדיון בנושא: Duevel Bella Luna – סאונד ב 360 מעלות


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

13:00
  /  
16.05.2013
  
מאת: איתי חזום

1