אוזניות בהתאמה-אישית LEAR LCM-5 – חמישה באוזן אחת

אלו אוזניות שעלותן קרובה לכ-900 דולרים, ממש לא זול, אך עם מאפיין של צלילות כמו שלא שמעתי באף אוזניית אין-איר ...

7:00
  /  
07.04.2013
  
מאת: יובל גולדמן

הקדמה

LEAR (ראשי תיבות של ("Listen & Learn Everything. Acoustic & Audio Revolution" היא חברת מוצרי אודיו מהונג-קונג (ולאחרונה פתחה גם משרדים ביפן), שנוסדה בשנת 2008. החברה מתמקדת בייצור מגברי אוזניות ניידים, אוזניות בהתאמה-אישית ( ("Custom-Fit"וסוגי כבלים שונים, אך בעבר שיווקה החברה גם אוזניות אוניברסליות, כלומר לא בהתאמה אישית. החברה נמצאת בבעלותה של אחת מחנויות האודיו המפורסמות ביותר בהונג-קונג, "Forever Source Digital", המשמשת כמשווקת למוצרים של LEAR. בשנת 2011 השיקה החברה את קולקציית האוזניות בהתאמה-אישית שלה. החברה מתגאה בה מכיוון שלטענתה זהו ליין האוזניות מהתאמה-אישית הראשון שפותח ומיוצר ב-100% בהונג-קונג. כשנה לאחר מכן, השיקה LEAR את דגם האוזניות בהתאמה-אישית המוביל שלה, ה LCM-5. מה שמייחד את הדגם הזה הוא כמות הדרייברים העצומה שיש בכל אוזנייה שלו – 5 דרייברים, כולם מסוג "Balanced-Armature", שכל אחד מהם מנותב לטפל בטווח-תדרים שונה בעזרתו של ה 3 Way-Crossover הפאסיבי שבו האוזניות משתמשות; דרייבר אחד מופקד על הפקת הבאס, שניים נוספים מופקדים על המידריינג' והשניים הנותרים אחראים על הפקת הטרבל.

אוזניות בהתאמה אישית ניתן לייצר משני סוגי חומרים: סיליקון רך או חומר אקרילי קשיח וחלק, כמו במקרה של ה LCM-5. היתרונות של אוזניות מחומרים אקריליים הם העמידות שלהן מול אוזניות הסיליקון הרכות, הכנסה קלה יותר לתוך תעלות האוזן, ועוד, אך החלל הפנימי שלהן חלול, ולכן נפילות יכולות לגרום לדרייברים להנתק ממקומם או לזוז, בניגוד לאוזניות שעשויות מסיליקון, שם כל גוף האוזניה ממולא בסיליקון, שמרכך את הנפילות. בנוסף לכך, אוזניות סיליקון יותר נוחות לרוב האנשים, וגם יכולת בידוד הרעשים שלהן טובה יותר.

מפרט טכני

• דרייבר: 5 דרייברים Balanced-Armature עם קרוסאובר 3 Way ביניהםrn
• עכבה: 28 אוהםrn
• רגישות: 122 dB rn
• טווח-תדרים: 20Hz-22KHzrn
• סוג מחבר: 3.5 מ"מ מצופה בזהב

לקיחת מידות ובנייה

בשביל לייצר אוזניות בהתאמה אישית, יש צורך לקחת את מידות האוזניים של הרוכש, שעל פי הן ייוצרו האוזניות. את לקיחת מידות האוזניים שלי לטובת בניית ה LCM-5 עשיתי במכון "הדים". עלות לקיחת המידות הייתה 200 ש"ח, ולמיטב הבנתי ניתן לבצע את התהליך הזה בכל אחד מסניפי החברה ברחבי הארץ מכיוון שמדובר למעשה בתהליך זהה ללקיחת מידות לטובת בניית מכשיר שמיעה בהתאמה אישית, אחד מהדברים שבהם מתמחה "הדים". לקיחת המידות הוא תהליך מהיר שלוקח פחות מעשר דקות בד"כ, ובמהלכו יוכנס לאוזניים שלכם מעין חומר דמוי פלסטלינה שיקבל את צורות האוזניים שלכם ויתקשה לאחר מספר דקות, שבסופן יוצאו מידות האוזניים שלכם. rn

הערה: רוב החברות שמייצרות אוזניות בהתאמה אישית מבקשות מהלקוחות שלהן מידות עמוקות ככל שניתן וכאלו שנעשו בפה חצי-פתוח, וזהו דבר שחשוב לציין בפני קלינאי התקשורת שיקח מכם את המידות כדי שהאוזניות ייצאו טוב (הצליל של אוזניות אין-איר תלוי מאוד באטימה שמתקבלת ולכן יש צורך במידות עמוקות).

האוזנייה הימנית של ה-LCM-5 שלי ליד המידה הימנית שלי

מספר ימים אחרי לקיחת המידות שלחתי אותן לLEAR (לא לפני שווידאתי עם איש הקשר שלי שהמידות אכן מתאימות לבניית האוזניות ע"י שליחת תמונות שלהן אליו), והן הגיעו ליעדן בהונג-קונג תוך שבוע בדיוק מרגע שליחתן, דבר שהפתיע אותי מכיוון שזו הייתה התקופה העמוסה שלפני חג-המולד וראש השנה האזרחי, שבה יש עומס אדיר של דואר. נאמר לי אז שבניית האוזניות אמורה להמשך בין 14 ל21 ימי עסקים, דבר שבו החברה עמדה בצורה יפה. לקראת סוף חודש ינואר נשלחה אליי הודעה שהאוזניות מוכנות ושהן נשלחו אליי, ושבוע לאחר מכן הן כבר הגיעו לביתי. זמן הבנייה הזה נחשב ליחסית טוב – יש מספר חברות שהלקוחות שלהן נדרשים לחכות מספר חודשים עד לסיום בניית האוזניות. ניתן לראות בסרטון הוידאו שמתחת איך מכינים אוזניות בהתאמה אישית במעבדה של LEAR:rn

אם קרה והמידות של האוזניות לא יצאו בדיוק לטעמכם (כלומר יהיו בעיות נוחות שונות), החברה מעניקה תקופה של 30 ימים ממועד הקבלה של האוזניות, שבה תוכלו לשלוח אותן חזרה בכדי שיבוצעו בהן תיקונים שונים, שיתקנו את ההתאמה וישפרו את הנוחות שלהן. לאחר התקופה הזו עדיין יהיה ניתן לתקן את המידות של האוזניות, אך זה כבר יעלה לכם כסף.

האריזה

צדה הקדמי של האריזה

בתוך הקופסה של אוטרבוקס מתגלה בפנינו פאוץ' בד קטן (שבתוכו נמצאות האוזניות כשהן רק מגיעות אליכם). הוא עבה יחסית, אך למרות זאת, יגן על האוזניות רק מפני שריטות ונפילות נמוכות, מכיוון שהוא עשוי מבד. הפאוץ' והקופסה הקשיחה הם שילוב מצויין יחד, מכיוון שהפאוץ' מגן על האוזניות ממכות קטנות שקורות תוך כדי תזוזה בקופסה, בעוד שהקופסה מגנה עליהן מפני מכות רציניות יותר ומפני מים.

צדה האחורי של האריזה

מה באריזה?

בדומה ליצרני אוזניות-אוניברסליות, גם יצרני אוזניות בהתאמה-אישית נוהגים לצרף "ערכת-אביזרים-נלווים" לאוזניות. אמנם, אין צורך בערכת אטמי סיליקון או ספוג, אך בכל זאת ישנם מספר אביזרים שיכולים לעזור לקונים בשימוש היום-יומי באוזניות שלהם.

כל האביזרים בתמונה משותפת

האביזרים שמגיעים עם ה LCM-5 הם:

קופסת האוטרבוקס

קופסה עמידה במים תוצרת OtterBox – הקופסה המצורפת היא מסדרת ה"1000 Series" של חברת אוטרבוקס, שידועה כאחת מהחברות הטובות ביותר בתחום המגנים לטלפונים-חכמים ולטאבלטים. הקופסה קשיחה ביותר, ואני לא רואה שום סיכויי שהיא תישבר. מכיוון שהיא גם עמידה במים, לקופסה יש מעין דופן סיליקון פנימית שאוטמת אותה הרמטית כשהיא סגורה. קצת קשה לפתוח את הקופסה בפעמים הראשונות בגלל הסגירה הכ"כ הרמטית שלה, אבל לאחר מספר פעמים כבר מתרכך מנגנון הפתיחה והפתיחה נעשית קלה יותר במקצת. הקופסה לא גדולה במיוחד, היא פחות או יותר בגודל של אייפון ובגובה של כשניים-שלושה סנטימטרים, ולכם היא לא תתפוס לכם מקום רב בתיק, מה שהופך אותה לניידת יחסית. בתוכה אין עוד הרבה מקום חוץ מלאוזניות (כשהן בתוך הפעוצ' העשוי מבד, שעליו אפרט עוד מעט), וככל הנראה, תצליחו לדחוס לשם רק נגנים קטנים כמו האייפוד נאנו ולא יותר מכך.

הפאוץ' המצורף

פאוץ'-בד קומפקטי- בתוך הקופסה של אוטרבוקס מתגלה בפנינו פאוץ' בד קטן (שבתוכו נמצאות האוזניות כשהן רק מגיעות אליכם). הוא עבה יחסית, אך למרות זאת, יגן על האוזניות רק מפני שריטות ונפילות נמוכות, מכיוון שהוא עשוי מבד.

הפאוץ' והקופסה הקשיחה הם שילוב מצויין יחד, מכיוון שהקופסה מגנה על האוזניות ממכות קטנות שקורות תוך כדי תזוזה בקופסה, בעוד שהקופסה מגנה עליהן מפני מכות רציניות יותר ומפני מים.

כלי הניקוי. בצד אחד יש מברשת ובצד השני מעין "לולאת" מתכת

כלי-ניקוי- בכל אוזניות ה In-Ear יש סכנה ששעוות אוזניים תחדור לתוך הדרייברים, דבר שיכול לקלקל אותם. הסכנה הזאת גדלה כשמדובר באוזניות בהתאמה-אישית, מכיוון שאלו בד"כ נכנסות עמוק יותר לתוך תעלות-האוזניים של המשתמש, למקומות שבהם נמצאת יותר שעווה בדרך כלל. לכן, חשוב מאוד לנקות את "פתחי-הסאונד" של האוזניות בכדי למנוע חדירת שעווה לתוכן, כי זה לא ממש נעים כשמתקלקלות לכם אוזניות שעלו לכם כ"כ הרבה רק בגלל שלא תחזקתם אותן כמו שצריך. בגלל הצורך הזה מצורף כלי ניקוי קטן העשוי מפלסטיקף בצידו האחד יש סוג של מברשת, ובצדו האחר יש "לולאת" מתכת, שבה העדפתי להשתמש.
מטלית-ניקוי- בנוסף לכלי-הניקוי שהזכרתי למעלה, מצורפת גם מטלית בד לניקוי והברקת גוף האוזניות (בניגוד לקלי הניקוי, שמיועד לניקוי "פתחי-הסאונד"). המטלית הזו לא איכותית במיוחד, שלי התחילה להתפורר לאחר זמן קצר של שימוש.

בסך הכל, הייתי די מרוצה מהאביזרים-המצורפים, מכיוון שהם אכן עוזרים למשתמש ביום-יום, אך הייתי מצפה לקבל מטלית ניקוי יותר איכותית, במיוחד בתמורה למחיר הלא ממש זול של ה LCM-5.

איכות בנייה

החיווט הפנימי עבה בכדי למנוע כל תזוזה או קרע

ה LCM-5 בנויות בצורה נהדרת: כמעט ואין בועות בגוף שתי האוזניות, ואלו שיש הן בועות זעירות וכמעט בלתי נראות. גוף האוזניה חלק ביותר, וניכר שנעשתה עליו עבודה מקצועית, והחיווט הפנימי עבה ומחוזק במטרה למנוע כל תזוזה או קרע.

בתמונה ניתן לראות את שלושת "פתחי-הסאונד"

באטם מחוררים שלושה חורים – אלו הם "פתחי הסאונד". מכל אחד מהחורים הללו "מנותב" החוצה חלק אחר של הצליל – הבאס, המידריינג' והטרבל.

הכבלים ניתקים, כיאה לאוזניות במחיר הללו

כיאה לאוזניות במחיר כה מכובד, הכבלים ניתקים בכדי לאפשר החלפה פשוטה שלהם ע"י המשתמש. לאוזניות יש כניסת שני-פינים סטנדרטית לכבל, כמו זו שבה יצרניות אוזניות מפורסמות כגון Westone ו-Ultimate-Ears משתמשות. כניסת הכבל נמצאת על גוף האוזניה עצמו, ולא שקועה בו, כפי שחלק מהיצרנים עושים. מהניסיון שלי, לא היה הבדל ממשי בין סוגי הכניסות, אך הגיוני שכניסה שקועה תספק הגנה נוספת לכבל בנקודת החיבור.

נקודת התפצלות ה-Y של הכבל המסופק

עם האוזניות מסופק כבל באורך של כ-1.3 מטרים, שמיוצר בעבודת יד במעבדות של LEAR. החלק שבו נמצאים הפינים שמתחברים לאוזניות מצופה בשכבת פלסטיק קשיחה, עליה יש אינדיקטורים לצדי האוזניות: נקודה אדומה לצד הימני ונקודה כחולה לצד השמאלי. הכבל לא עבה במיוחד אך הוא מחוזק בשכבה חיצונית של מעין פלסטיק שחור מבריק, שהופכת את הכבל לעמיד יותר. הכבל מסתיים בפלאג 3.5 מ"מ סטנדרטי מצופה זהב בצורת L, שמגנה עליו מפני שבירה בצורה יותר טובה מאשר פלאגים בצורת I.

הפלאג של הכבל המסופק

עיצוב

ה LCM-5 הן אוזניות בהתאמה אישית עד לפרט הקטן ביותר. הלקוח יכול לבחור את צבעי האוזניות מתוך מגוון רחב של צבעים. הבחירה לשני חלקים: גוף האוזניות וה"אטמים" (Tips, החלקים שנכנסים לעומק תעלות האוזניים). ניתן לבחור צבע שונה לכל אחד מהחלקים הללו וניתן לבחור צבעים שונים לכל אחת מהאוזניות. ל Faceplates (החלק שרואים כשהאוזניות נלבשות) ניתן לבחור צבעים מתוך המגוון שהחברה מציעה וגם לעשות עליהם הדפסה גרפית של תמונה שתביאו לחברה. בנוסף, ניתן לבחור עיצוב מיוחד דמוי סיבי פחמן (שנעשה באמצעות הדפסת תלת-מימד) שנקרא "True "Texture Faceplate. העיצוב הנ"ל דורש תוספת מחיר של כ 50$, וניתן לבחור את צבעו מתוך מגוון צבעים רב, אך החברה ממליצה לבחור אותו בצבעי "שחור אטום" או "אפור שקוף". ניתן לבחור אם לקבל את האוזניות עם או ללא הלוגו של החברה על הFaceplate.

דוגמה לעיצוב Faceplate מעץ אמיתי (נלקח מעמוד הפייסבוק של החברה)

בנוסף, לאחרונה הוציאה החברה אופציה לFaceplate מעץ אמיתי, שעלותה כ-50 דולרים גם כן.

כל סוגי עיצובי העץ המוצעים (נלקח מעמוד הפייסבוק של החברה)

העיצוב של הזוג האישי שלי הוא: True Texture Faceplate בצבע "שחור אטום" עם לוגו החברה בשתי האוזניות, אטמים שקופים בשתי האוזניות, גוף אוזנייה אדום באוזנייה הימנית וגוף כחול באוזניה השמאלית.הצבעים יצאו יפים מאוד לטעמי, הם נראים בדיוק כמו בתמונות. גם ה-True Texture Faceplate יצאו יפה מאוד, והן נראות מאוד דומות לסיבי פחמן אמיתיים. ניתן לראות תצלומים של חלק מה LCM-5 שהחברה ייצרה בדף הזה. יש לגלול מעט מטה ולחכות שהתצלומים ייטענו מכיוון שיש הרבה מהם שם.

נוחות וארגונומיה

בפעם הראשונה שבה הכנסתי את האוזניות לאוזן הרגשתי מעין תחושה מוזרה – כאילו "יש ואין" משהו בתוך האוזניים שלי. הכנסה של אוזניות בהתאמה-אישית שונה מזאת של אוזניות אוניברסליות, אבל לא היה לי קשה להבין במהירות איך להכניס אותן, בעיקר בזכותו של סרטון מצויין שהעלתה החברה לערוץ היוטיוב שלה, אותו ניתן לראות פה (אמנם הסרטון בסינית, אך עדיין אפשר לראות להבין כיצד להכניס את האוזניות בעזרת צפייה בו):rn

בהתחלה, צריך להכניס את "האטם", ואז בתנועה סיבובית להכניס גם את שאר גוף האוזניה פנימה. לאחר מכן, צריך "לסדר" את האוזניות קצת בכדי שיישבו היטב בתוך האוזניים וייצרו אטימה מקסימלית.

ה-LCM-5 ליד ה-T3

אף אוזנייה אוניברסלית (כזו שלא בהתאמה אישית) לא יכולה להתחרות באוזניות בהתאמה-אישית מבחינת הנוחות, כי הן בעצם מותאמות בדיוק למידות האוזניים שלכם! לכן, החלטתי לבדוק את עניין הנוחות מול עוד זוג של אוזניות בהתאמה אישית שנמצא אצלי בשביל ביקורת, ה ACS T3. כמו שכבר ציינתי בהקדמה, ה LCM-5 הן אוזניות שבנויות מחומר אקרילי, כלומר חומר קשיח. בניגוד אליהן, ה-T3 עשויות מסיליקון, שהוא חומר רך וגמיש.
מההשוואה שערכתי, נראה שה-T3 יותר נוחות מה-LCM-5. ההבדל אומנם איננו כזה של שמיים וארץ אך הוא עדיין בולט מספיק. ממה שקראתי, רבים אכן מעדיפים אוזניות עשויות סיליקון על פני אלו האקריליות מהבחינה של הנוחות. ה-LCM-5 הרגישו לי יותר "הדוקות" ולוחצות מה-.T3 ועדיין, אין אצלי כל ספק שה-LCM-5 נוחות מאוד גם כן, ולא יהיה לאף אחד בעיה להיות איתן באוזניים למשך מספר גדול של שעות רצופות, ולהקשיב למוזיקה בלי שיהיה צורך לסדר אותן תכופות, כמו שקורה לעיתים בהקשבה ממושכת לאוזניות אין-איר אוניברסליות. ל-LCM-5 "אטם" שנכנס יחסית עמוק לתוך תעלות-האוזניים, אך זה לא דבר שאמור להפריע, אלא רק לשפר את יכולות האטימה והבידוד שלהן.

כמו רוב האוזניות המותאמות אישית, גם אלו הנסקרות נלבשות עם הכבל למעלה, מעל האוזן. ה- LCM-5 לא בולטות החוצה כשהן מוכנסות, ולכן אפשר לנוח ואף לישון איתן.

בידוד רעשים ומקירופוניות

אוזניות אקריליות בהתאמה אישית מעניקות למשתמש בידוד רעשים ברמה יותר טובה מאשר של רוב האוזניות האוניברסליות, מלבד האוזניות של חברת Etymotic, שידועות כאוזניות המבודדות ביותר שקיימות כרגע בשוק. ל-LCM-5 יש בידוד שיספק מאוד את רובם המכריע של המשתמשים (ועדיין, לאוזניות של אטימוטיק יש בידוד רעשים עדיף במקצת).

לאוזניות של אטימוטיק יש יכולת בידוד מעט עדיפה על פני אוזניות בהתאמה-אישית מבוססות חומרים אקריליים

הן יהיו מצוינות לנסיעה בתחבורה ציבורית, והן יאפשרו לכם להתרכז אך ורק במוזיקה שלכם גם אם האוטובוס יהיה מלא עד אפס מקום, ללא צורך בהגברת ווליום דרסטית. אתם עדיין תוכלו לשמוע (אמנם בצורה "עמומה" וחלשה יותר) צלילים חיצוניים בתדרים נמוכים ובעוצמות גבוהות, אך בכך מסתכם העניין. כמעט ואין מיקרופוניות (הרעשים שנוצרים כשהכבל מוזז) הן בשל צורת הלבישה Over The Ear והן מכיוון שהכבל המסופק חלק וקל מאוד.

הצליל

לפני שניגשתי להקשיב לאוזניות, החלטתי לתת להן כ-100 שעות הרצה (Burn-In) בהן ניגנתי דרכן רעש לבן, ורוד וכחול, באמצעות רצועת הרצה מוכנה מראש שהורדתי מהאינטרנט. לא היו שום שינויים משמעותיים, לא דבר שהפתיע אותי, מכיוון שידוע שבד"כ רק דרייברים דינאמיים מושפעים מהרצה, ואילו כל הדרייברים באוזניות הללו הם מסוג Balanced Armature.

האוזניות עם האייפוד ועם המגבר הנייד

את האוזניות בחנתי באמצעות שימוש דרך נגן הiPod Touch מדור רביעי שלי. בנוסף, הקשבתי לאוזניות גם עם שידוך של מגבר נייד (FireStone Audio Fireye HD) לאייפוד, בכדי לבחון השפעה של מגבר על האוזניות. למרבה ההפתעה שלי, ה-LCM-5 מרובות הדרייברים קלות ביותר ל"הנעה" – כל מכשיר שתחברו אותן אליו לא יתקשה להגיע איתן לעוצמות-קול גבוהות במיוחד, וזאת בגלל העכבה הנמוכה שלהן, רק כ28 אוהם ובעיקר בזכות הרגישות הגבוהה ביותר שלהן, כ-122 דציבלים. בעקבות זאת, אני מקשיב להן מהאייפוד שלי במקסימום שליש מהעוצמה. בנוסף, גם אין צורך ממשי בהגברה, מכיוון שהיא בד"כ לא תוסיף הרבה ל-LCM-5.
חמשת הדרייברים שבכל אוזניה מפיקים חתימת-צליל נייטרלית (עם הדגשה קלה ביותר של הבאס ותוספת של חום), מאוזנת, וכזו שניתן להגדיר אותה ככמעט "שקופה", כלומר כזו שלא גורמת לשינוי משמעותי במוזיקה – המוזיקה נשמעת בחתימת-צליל שקופה כפי שהיא הוקלטה וכמו שהיוצר רצה שהיא תישמע. עכשיו נעבור לפירוט על כל אחד מחלקי הצליל:
הבאס: כמו שכבר ציינתי, הבאס מודגש קלות, אך לא יותר מכך. כשבשיר כלשהו יש צורך, תגיע כמות גדולה של באס, אך רק כשהוא כבר מצוי בשיר, כלומר לא תהיה הגדלה משמעותית בכמות שלו מעבר לכמות שכבר מצוייה בשיר. ה-LCM-5 הן כלל וכלל לא "מפלצות-באס", הן לא יתאימו ל"באס-הדס", אך אני מאמין שכמות הבאס תספק את רובם של האודיופילים והם לא ירגישו שיש בה איזשהו מחסור. לטעמי, ה"פגיעה" של הצלילים הנמוכים רכה במקצת, אבל זוהי הטענה היחידה שלי על יכולותיו הטכניות של הבאס שה-LCM-5 מפיקות; הוא מהיר ביותר (מהירות הבאס היא התזמון של התווים), פאנצ'י, ורמת הפירוט בו טובה בהרבה מכל מה ששמעתי מאוזניות אין-איר עד כה. הצלילים הנמוכים עמוקים מאוד, נקיים, צלולים וברורים. בנוסף, הטקסטורה שלו מצויינת גם כן.
המידס: המידס היחסית יבשים נמצאים בערך באותו "קו" של הבאס, כלומר לא בולטים מעליו או מרגישים "קבורים" תחתיו. הם מאוד שקופים, מה שגורם לקולות בהקלטות איכותיות להשמע נהדר, ולקולות בהקלטות לא איכותיות להשמע די גרוע. הצלילות, הפירוט והניקיון של הצליל קצת יותר טובים מאלו של הבאס. הווקאלס עשירים, "קריספיים" ו"בעלי גוף". ה-Timbre (מושג שקשה להגדיר בעברית, ע"פ ויקיפדיה הוא נקרא בעברית "גוון הצליל") מרגיש טבעי ביותר, כך שכלי מיתר נשמעים נהדר עם ה-LCM-5. המידס שומרים על הגישה הנייטרלית ולא נוטים לבהירות או לחום, הם פשוט לא "צבועים", או "Colored".
הטרבל: לצלילים הגבוהים יש רמת בהירות יחסית טובה – לא כזו מוגזמת, שתגרום למשתמשים כאבי ראש, אך גם לא כזו שגורמת להרגשה של מחסור בנוכחות של התדרים הללו. לטרבל יש בערך את אותה רמות הצלילות והניקיון של המידס, אך ניכר שיש בו מעט יותר איכויות אנליטיות מאשר בהם. שמחתי להווכח שאין זכר לצלילי ס' וש' צורמים (ידוע באנגלית כ- Sibilance), וזאת בזכות העובדה שהטרבל חלק במידה מסויימת. לזוג הדרייברים המופקדים על הטרבל יכולות מרשימות בהגעה לצלילים "אולטרה-גבוהים". גם בתדרים הללו נשמע פירוט נהדר, וקל "לקלוט" מיקרו-פרטים, כלומר פרטים קטנים ביותר בקצה הספקטרום. גם בטרבל נשמרת חתימת הצליל המאוזנת, והוא נמצא באותו ה"קו" של הבאס והטרבל, כשאף אחד לא מתבלט מעל השני יותר מדי.
במת-הצליל והפרדת הכלים: ל-LCM-5 במת-צליל גדולה יחסית לאוזניות אין-איר אחרות. מתבלט בעיקר העומק הנהדר שלה, יחד עם היכולת ליצור מעין "תמונה" בתוך הראש של המאזין. הפרדת הכלים היא הכי טובה ששמעתי באוזניות אין-איר עד לרגע כתיבת הביקורת.

"מתאם הצליל המוניטורי"

המתאם (התמונה צולמה על ידי)

יחד עם ה-LCM-5 השיקה LEAR גם מתאם שתוכנן לעבוד יחד איתן, ולטענתם אמור להפוך את האוזניות ל"מוניטור סטודיו מקצועי", כלומר כזה שאמור להפוך אותן לנייטרליות לחלוטין, ולהגביר את הפירוט, הצלילות והניקיון של הצליל לרמות "אקסטרים". לא ממש התרשמתי או האמנתי להבטחות הללו, כי אני כבר רגיל לכך שחברות נוהגות לשחרר הצהרות מוגזמות בקשר למוצרים שלהן, אבל לשמחתי, אני התבדיתי. כשמחברים את האוזניות למתאם, הכל פתאום נשמע יותר "קר" ואנליטי, והיכולות הטכניות של האוזניות מתעצמות – ניתן לשמוע כל ניואנס הכי קטן, והצליל נקי, ברור ובהיר בהרבה בהשוואה לאוזניות ללא המתאם. הבאס נחלש, ונהיה מהיר מאוד, המידס מקבלים רזולוציה טובה מאוד, והאוזניות מצליחות להגיע לצלילים הגבוהים ביותר. מחירו של המתאם הזה הוא כ-50 דולרים וניתן לקבל אותו במגוון אורכים וקונקטורים שונים בהתאם לצרכים שלכם. הייתי ממליץ למי שמעדיף חתימת צליל אנליטית לשקול בחיוב לרכוש גם את המתאם הזה במידה והוא ירכוש את האוזניות הנסקרות. כמו שכבר ציינתי, המתאם הזה פותח כדי להתאים ל-LCM-5, ולכן החברה לא מבטיחה שיתקבלו תוצאות זהות גם עם אוזניות אחרות. מבדיקה אישית, אכן המתאם לא הצליח לשחזר את היכולות שלו עם אוזניות אחרות מה-LCM-5.

בשימוש במתאם יש צורך לשדך הגברה מכיוון שהוא מעלה את העכבה (התמונה צולמה על ידי)

יש לציין שהמתאם גם גורם להעלאה של העכבה לרמה של כ-180 אוהם, ולכן יש צורך להשתמש בהגברה כשהאוזניות מחוברות אליו.

סיכום

ניכר שחברת LEAR עשתה עבודה מצויינת עם ה-LCM-5, ולמעט מספר חסרונות קטנים, הייתי מאוד מרוצה מהן. אלו אוזניות שעלותן קרובה לכ-900 דולרים, ממש לא זול, אך במחירים האלה כבר לא נוהגים לחפש מוצרים עם יכולות שגבוהות יותר ממחירם, אלא פשוט מחפשים מוצרים שנותנים תמורה נאותה לסכום הגדול שתשלמו עליהם. המאפיין הבולט ביותר של הצליל שלהן הוא הצלילות שלו, שלא שמעתי כמותה באף אוזניית אין-איר מעולם. ההתאמה האישית לאוזני-המשתמש היא תענוג, ולאלו שכבר "ניסו את הכל" ורוצים "לעבור לשלב הבא", הייתי ממליץ לנסות אוזניות בהתאמה אישית כשלב הבא ב"מסע האודיו" שלכם (למי שמפחד מהמחיר, ישנן כיום אוזניות בהתאמה אישית בעלות נמוכה בהרבה מזו של ה-LCM-5, שנחשבות לאוזניות היי-אנד).

רכישה

מחיר האוזניות (נכון לשער החליפין בין דולר הונג-קונגי לדולר אמריקני של יום כתיבת הביקורת) הוא כ- $875, והוא כולל בחירת צבעים חופשית לאוזניות ואפשרות הדפסה גרפית על ה-Faceplate. בנוסף, יש להוסיף כ- $23 על המשלוח, וכך המחיר הבסיסי מגיע לסביבות ה-$900 (וזה לא כולל את עלות מידות האוזניים). בתוספת של כ- $50, ניתן לקבל גם Faceplate דמוי קרבון (כמו בזוג שלי) או כזה עשוי מעץ. בעלות של כ- $50, ניתן גם להוסיף את "מתאם הצליל המוניטורי". ניתן לרכוש את המוצר דרך אתר החברה, התשלום בפייפאל. למי שלא מסתדר עם האתר, ניתן לרכוש את המוצר גם באמצעות התכתבות אימייל (את הכתובת ניתן למצוא בתחתית האתר שלהם) עם נציגי החברה.

התמונות (שבתיאורן לא מצויין אחרת) באדיבותו של הצלם גל כהן.

לדיון בנושא: אוזניות בהתאמה-אישית LEAR LCM-5 – חמישה באוזן אחת


7:00
  /  
7.4.2013
  
מאת: יובל גולדמן

1