AKG K518 LE – כמו סאב וופר בין האוזניים

K518 LE זו אחת מאוזניות הקשת הניידות והפופלאריות ביותר של AKG, אוזניה בעלת מגוון צבעים רחב שזכה לכותרת- "Limited Edition" ...

13:00
  /  
11.02.2013
  
מאת: יוגב טמיר
הקדמה

AKG, אודות ותולדות

רובכם ודאי מכירים את חברת AKG מעולם האודיו. החברה הותיקה שאנו מכירים עברה כברת דרך ארוכה עד היום.rn

חזון החברה: rn
"מטרת מוצריי החברה היא לתרגם צלילים ומוזיקה כפי שנשמעו בטבע ברמה ובאייכות הכי טובה שיש לתעשיית האלקטרוניקה והאודיו. החברה שמה לעצמה דגש על ייצור מוצרים יחודיים בזכות מהנדסיי החברה ובעזרת הידע והרוח שמשלבים הנדסה מתקדמת עם מצוינות ייצור ברמה הגבוה ביותר על- מנת להגיע לביצועים ואיכות השמע האולטמטיבים."rn

היסטוריה:

בשנת 1945 ד"ר רודולף גורקה וארנסט פלס החלו לספק ציוד קולנועי לתיאטרות בוינה. זה היווה את תחילת הדרך לחברה האוסטרית אותה אנו מכירים כיום.rn
ב-1949 החברה החלה לייצר אוזניות, וארבע שנים אחר"כ הם הציגו את המיקרופון הדינאמי הראשון בעולם.rn
בשנת 74', החברה רשמה לזכותה את הפטנט ה-1000 שלהם וכעבור 4 שנים היא מציגה את אחת מאוזניות הדגל שלה K340 שהן אוזניות דינאמיות-אלקטרוססטיות שנהפכו לאהודות מאוד בקרב חובבי האוזניות.rn
במרוצת הזמן בשנת 94' החברה השתלבה תחת חברת הרמן העולמית וכעבור שנתיים שיחררה לעולם את המיקרופון האלחוטי הראשון שלה.rn
בשנה שעברה החברה הודיעה על שת"פ בינה לבין ה-DJ המפורסם טייאסטו.rn

אם נתמקד באוזניות של החברה ניתן למצוא בעבר את ה-K1000 (אלקטרוסטטיות), אוזניות דגל של החברה שנחשבות אגדה בקרב חובביי האוזניות ואודיפילים רבים. האוזניה הנ"ל לצד ה-K240 (אוזניות סטודיו) וה-K701/2 (אוזניית הדגל של החברה כיום) נחשבות לאוזניות הבולטות והמפורסמות של החברה.

K1000- אגדה!

K240- אוזניות הסטודיו המפורסמות של החברה

K702- אוזניות הדגל העכשיויות של החברה

האריזה

האריזה הינה אריזת פלסטית שקופה משלובת עם קרטון בגב. היא משדרת מעט יוקרה ועניין לעינו של המתבונן בחנות לאור צורת האריזה היחודית שמשלבת תבליט פלסטיקי מעגלי שיוצא כלפיי חוץ ומציגות את האוזניות בצורה אקזוטית לעינו של הקונה בחנות.rn
האריזה הזו בשונה מאריזות מלבניות רגילות מביאה פאן ייחודי ומעט שונה אשר תופס את עינו של הצופה, לצד הצבעים "הצועקים" שמגיעים עם האוזניה (אצלי- צהוב).rn
קל מאוד לפרק את האריזה והאוזניות יושבות בפנים אזוקות היטב בחוטיי מתכת קטנים שמונעים מהאוזניה תזוזה בתוך שיקוע פלסטיקי בצורת האוזניות.rn
בתוך האריזה ניתן למצוא דברים בסיסיים כגון נרתיק נשיאה של האוזניות ומתאם מ-"1/8 ל-"1/4 שיאפשר לכם לחבר את האוזניות למגבר חיצוני.

הנרתיק נשיאה, המתאם וניירת שגרתית

האוזניות

AKG k518 limited edition הינן אוזניות קשת ניידות סגורות מסוג "on-ear", משמע הן מפעילות לחץ ישיר על התנור ולא מקיפות אותו כפי שנהוג באוזניות קשת פול-סייז.rn
האוזניות מאופיינות כאוזניות DJ ומכילות את כל הפיתולים האפשריים ומשחקיי כיוון שתרצו לבצע בהם.rn
ב-AKG ייחוד את הדגם הזה עם הסיומת LE שמייצג- "limited edition", וזאת בשל מהדורת הצבעים הרבים שעשו לדגם הנ"ל.

מגיעות בשלל צבעיי הקשת

מפרט טכני

טווח תדרים: 16Hz – 24,000KHzrn
עכבה: 32Ωrn
רגישות: 115 dB/Vrn
אורך הכבל: מטר אחדrn
משקל: 150 גרםrn

מגיעות ב-7 צבעים שונים כפי שניתן לראות בתמונה מעל.

נוחות, ניידות והנדסת אנוש

הנדסת אנוש

המהנדסים האוסטרים ב-AKG ביצעו בדגם הנ"ל "עבודה גרמנית" מ-א' ועד ת'. האוזניות עמידות מאוד, מתפתלות ומתכווננות בשלל הצורות שתזקקו להם rn
האוזניות מלוות בפס אלומניום בקשת, ששומר על מתיחות הקשת ועל כך שהיא לא תשבר כמו שניתן לראות באוזניות קשת זולות.rn
לצערי הרב נושא הכבל קיבל טענות רבים מאוהדיי האוזניה על כך שהוא קצר מדי (מטר) וכאשר משתמשים בהן לשימוש במחשב הוא לא מגיע עד לשקע. במקרה שכזה יכלו לצרף מאריך.rn
הכבל במבנהו מורכב משתי גידים צמודים שבנקד' פיצול ה-Y מתפצלים. אני אישית רואה בכך חוסר השקעה וכי יכלו להשקיע כאן לעשות כבל בודד ועבה שמתפצל לשתיים דקים. אבל אלו כבר צרות של עשירים או קפדנים כמוני.rn
עוד נק' שמעט הציקה לי היא הקונקטור. הדקיק הקונקטור אומנם דקיק ומצוין, אך הבעיה היא אורכו. האוזניות מיועדות כאוזניות ניידות שרוב הזמן יתחברו לנגנים הניידים שלכם או לסמאטרפונים ובעקבות המנוף העצום שיוצר הקונקטור על שקע האוזניות בנגנים הוא יוצר לחץ פנימי בפנים שעשוי לגרום להנתקות רגליי השקע במכשיר. נקודה זו לא רלוונטית עבור מי שמתמש בהן בבית.

נק' פיצול ה-Y. ניתן לראות את השתי גידים שמתפצלים.

הקונקטור

עוד מבט על הכבל

ניידות

זוהי נק' שבה האוזניות מציינות. בתחום זה AKG לא פסחו ולא עיגלו פינות. האוזניות מכילות מנגנון קיפול 3D AXIS שמאפשר לקפל את האוזניות לגודל קטן שמזכיר בערך חצי פיתה. זה מתאפשר הודות לצירים רבים שמקנים לאוזניה יכולות התפתלות בצורות רבות ומאוד יעילות לDJים ולאנשים שמתניידים עם אוזניות הקשת שלהם בדרכים.

מבט על צירי האוזניה

נוחות

האוזניות הן מסוג "on ear" והן מפעילות לחץ ישיר על התנוך שכעבור חצי שעה נהפך ללחץ בלתי נסבל, שלאלו ממכם בעליי אוזניות רגישות פיזית הם יאדימו קלות. לאוזניות יש פאדים דמויי עור, שאומנם לא רכים, אך מנגד גם לא הכי קשים.rn
הלחץ הזה נובע בעקבות הקשת מתכת ששומרת על הלחץ על הראש ולא מרפה. בשביל להקטין את הלחץ הזה פתחתי את האוזניות על גבי מארז המחשב למשך שבוע ולצערי המצב לא השתפר. האוסטרים מוכיחים שהם יצרו כאן "טנק מלחמה" ושהקשת לא מרפה. המשכתי למתוח את הקשת אוזניות על מאגד ספרים, כשבכל יום הוספתי ספר וכעבור שבועיים המצב השתפר קליל, אך הלחץ- נותר.rn
לאלו מבינכם בעליי ראש גדול יתכן והאוזניות לא יהיו כ"כ נוחות, אך במידה ותרצו לשנות את מידת האוזניה, תוכלו לבצע זאת הודות למדרגות לשינוי מידת גודל הקשת.

מדרגות בקשת לשינוי גודל הקשת

אטימה

נושא האטימה לא נשכח, ולמעשה בשביל להשיג אטימה טובה על האוזניה ליצור לחץ על תנוך האוזן במקרה ומדובר באוזניה מסוג-"on ear". זהו יחס ישר (בדר"כ) וככל שנרצה אטימה טובה, האוזניה צריכה להפעיל יותר לחץ.rn
האטימה בK518 הינה טובה מאוד הודות לפאדים מהעור התעשייתי שבעזרתם מאפשרים לאוזניה להגיע לאטימה מכובדת של בערך 20-25DB להערכתי, יעיל ביותר בשימוש בדרכים בתחבורה ציבורית וכד'.

מבט על הפאדים

 

במבחן

מבחן האזנה

 לצורך בדיקת האוזניות הישתמשתי בעיקר בלפטופ מדגם NV57H13u של חברת Gateway בעל כרטיס קול און-בורד של רילטק מכיוון ורוב השימוש התבצע בבית בהאזנה למוזיקה וסרטים. 

בשימוש קל באוזניות עם ה- cowon I7 ניכר כי המגבר שיושב בחובו של הנגן מבצע עבודת הגברה נחמדה וסוחט מעט יותר מהאוזניות.

הקבצים המנוגנים מקודדים ב-FLAC וחלקם הקטן ב-MP3 320KBPS.

 

 

Coldplay – viva La Vida

Lost! – השיר הזה פותח במכות תופים ו-snaping. כעבור מס' שניות כריס מרטין- הזמר, נכנס לשיר והאוזניות מתחילות להראות לנו מהן שוות. התופים נשמעים ברור, אך כהים ומעט מרוחים. הם תופסים נופח רחב על בימת הצליל וקולו של מרטין נשמע גם הוא במרכז הבמה, אך נמוך מהרגיל.rn

42 – השיר מכיל קטע שירה של מרטין עם נגינת פסנתר מלודית ברקע. הפסנתר אט-אט נאבד במרחב ונהיה מטושטש וכהה לצד הכינור שתופס את מקומו ובהמשך התופים בפיזמון. התופים נשמעים דומיננטים, מכסים מעט את צליליי הגיטרה הקלאסית, תוך כדי ששומעים את צליל העץ של תיפוף מקלות התופים על מסגרת מעגל התוף.rn

Lovers In Japan- הגבוהים שפותחים את המקצב בשיר נשמעים מנותקים מסקאלת הצלילים. האוזניות מבליטות לקיצון את האיזור שמתחת למיד ריינג' והבאס לצד הגבוהים שנשמעים לא מכוונים ולא "תוקפים" כמו שהם צריכים.rn

Viva La Vida – הפירוט וההפרדה בין הכלים בינונית. השירה, והתופים נשמעים ברור, אך לא מספיק. התחושה היא שהכינור, הקונטרה-באס, הפסנתר, התופים והזמר-מרטין נמצאים על אותו מטר רבוע ושרים/מנגנים מהנקודה הזו ולכן מאבדים אוריינטציה של הפרדת כלים ומרחב במה מסוים. בנוסף הכינור נשמע מעט עייף וחיוור ולא מגיע למקומו בגבוהים.

Epica – Design Your Universe

Samadhi – שיר הפתיחה של אלבום הסימפוניק מטאל הנ"ל פותח עם הרבה אנרגיה ותקיפת שירה, תופים וניסוריי גיטרה.rn
האוזניות הפגינו כאן יכולת שיחזור צליל נהדרת כאילו שהמאזין נמצא כרגע בשורה הראשונה בהופעה ועומד ליד הסאב-וואפרים. הבאס בועט בעמל רב (יש שיגידו שהוא מכסה מעט על שירתה הגבוהה של הסולנית).rn
סה"כ האוזניות מצטיינות בביצועיי מטאל כדוגמאת השיר הנ"ל והשיר הבא אחריו באלבום, לחובבי הבאס והנמוכים.rn

Unleashed – בשיר זה התופים מתנגנים במהירות, הם בעליי עומק, אך חסריי חדות ודיוק. כתוצאה מהניגון המהיר ויכולת התגובה של האוזניה אנו מאבדים את חדות ומהירות התיפוף שת המתופף. rn
כאשר הסולנית נכנסת בקטע השיר שלה והמתופף מנגן לו ברגע ומלהיט את האווירה בשיר מתקבלת תחושה שהוא מעט מכסה את קולה והוא נחתך בגבוהים כתוצאה מהשתלטות הנמוכים על בימת הצליל. התחושה הזו מתקבלת גם בשיר- Martyr Of The Free Word מתוך האלבום שמכיל תיפוף מהיר.rn

Our Destiny – כאן הסולנית פותחת בשיר, קולה הגבוה נשמע מעט “out of tune” כתוצאה מהנמוכים שהאוזניה מפיקה. זה מקנה לתופים אומנם עומק ויכולת לרדת נמוך בצורה יוצאת מהרגיל, אך זה משפיע בקטעים הווקאלים שמכילים גבוהים או תופיי סנר (הקטנים במערכת התופים) שמעבדים את החדות שלהם.rn
"תחושת המקהלה" נהדרת ובשלב זה נוצרת תחושה שהאוזניות נפתחות והבמה מתרחבת במידה מסוימת.rn

Tides Of Time – סולו של הזמרת לצד נעימת פסנתר ומעט פעמונים ברקע. לאוזניה יש הרמוניות והצליל זורם ומתנגן כראוי, אך כל המיד ומעלה לכיוון הגבוהים חסר לי ואין לפסנתר את תחושת הנקישה על הקלידים.rn
הפירוט בין השירה לבין הנגינת פסנתר (והכינור המעורפל ברקע שם) משתפר וניתן להבחין במיקום סוף-סוף.

Infected Mushroom – Army of Mushroom

Never Mind – השיר נפתח במעין זיפזופים בין הערוצים וביט קיצבי. האוזניות מקנות פידבק שכאן- עולם הטראנס הפסיכודאלי והאלקטרוני זו ה-זירה שלהם. כל המשחק בין הגבוהים לנמוכים בשליטה והן לא מוותרות לקפיצה בין הטונציה של הגבוהים לנמוכים. בשיר הנ"ל הייתה חסרה לי בימת הצליל והייתה תחושה שהצליל הוא ישיר ומונו-פוני.rn

Send Me an Angel – שירתו של "דובדב" (עמית דובדבני) שהיא MIDית ביותר נשמעת נקי וברור לצד הבאס המסונתז שמתגלגל ברקע. תחושת הבמה גם כאן היה מעט חסרה והפידבק המתקבל מהן הוא של אנמיות צליל.rn

The Rat – אחד הרצועות היותר אהובות עליי באלבום הנ"ל. הוא נפתח בנקישות סינת'ה שמאיצות את קיצבן והBIT של השיר עולה. האוזניה מייחסת למשחק בין הנמוכים והגבוהים לאורך השיר בצורה אדישה ומתקבל פידבק שהאוזניה באלבום הזה לפתע מאוד אנליטית עם BASS BOST. תופעה מאוד מעניינת שפעם ראשונה שאני נתקל בה עם האוזניה הזו שידועה לשמצה עם הבאס השמן שלה. rn
הגבוהים מתנגנים בנגיעות חדות ובביצועים יוצאיי דופן לצד קיק באס שתופס את מיקום הצלילים הגבוהים.rn

Wanted To – זוהי רצועה גם מאוד אהובה עליי, על כן שמשלבת בין אינפקטד לבין הזמרת מאיה איזקוביץ'. הכלאה מעניינת שמביאה תוצאה חדשה לאוזן.rn
האוזניה מתייחסת לשירתה של איזקוביץ' כמשהו צידי. היא מכסה את השירה בצלילים המסונתזים שלאחר מכן תופסים את הבמה במהלך החלק הקיצבי והדומיננתי של השיר. ניכר גם כאן, כמו באלבום של Epica ששירה גבוה לצד מוזיקה אינסטרומנטלית לא באות טוב באוזניה הזו והיא נוטה לכסות את קולן של הזמרות.rn

I Shine – הקיק באס ברצועה זו הוא משהו בלתי שיגרתי באוזניות קשת. הוא עגול, סגור, בולט ובועט. ישנה הפרדה בין הקיק באס לשירתו של "דובדב" וכשהשיר עובר לחלק של "זיפזופים" האוזניה עוקבת בצורה נהדרת אחריי הטונציה של הרצועה עצמה. בשונה מ-Wanted To, שם יש גם שירה נשית שהולכת לאיבוד, כאן ההפרדה יחסית טובה וכל צד מקבל את הכבוד הראוי לו מצד האוזניה.rn

The Pretender – הבאס "שדופק בראש" בשיר זה מפמפם, לצד שירתו של "דובדב" שמעט נעלמת ע"י האוזניה בעקבות המקצב המהיר של השיר הזה בחלק הקיצבי והמהיר שלו. האוזניה גם כאן מוכיחה שהיא יודעת "לבעוט בראש" בחלקים החשובים ושתחושת הסאב על הראש אינה מרפה בשירים, בטח ובטח באלבום גדוש קיק-באס כמו אלבום זה.

Maya Isacowitz- safe & sound

האלבום האחרון הנ"ל נבחר בעקבות כך שהוא מציע שירה נשית ואקוסטית עם הרבה רגש וזה משהו שעניין אותי לראות כיצד האוזניה תגיב לאלבום שכזה.rn

Is It Alright? – השיר הזה נפתח בפריטות גיטרתה של מאיה. כבר משלב זה הרמתי גבה לנוכח תגובת האוזניה. הגיטרה חדה כתער, שירתה של מאיה אומנם מעט מאחוריי הגיטרה, אך היא צלולה וברורה. האוזניות מראות דיוק ורזולוציית נגינה חסרת פשרות. rn

Roses – השיר נפתח בשילוב של גיטרה, פסנתר ותופים שבאים בקצב שונה ופורסים לאוזנו של המאזין את במת הכלים. האוזניה מגיבה בצורה מצוינת מאוזניה ברמה שכזו. הבמה רחבה, הפירוט מצוין והתופים מכים כשצריך (לטעמי יותר מדי, אך יש שיאהבו את זה). שירתה של איזקוביץ' נקיה וצלולה ומתקבלת תחושת הופעה חיה במידה מסוימת.rn

On My Way – כאן ממשיכה להלהיט את אוזנינו עם הגיטרה האוקסטית שלה. הפריטה נקיה, הצליל יושב במקום והשירה נקיה וצלולה כמו סיידר תפוחים.

הבאס מתון ורגוע בשיר זה ואינו תוקף יותר מדי ואינו מכסה כלל אף נתון בשיר.rn

Free Yourself – השיר נפתח בתיפוף איטי לצד מפוחית מנסרת. המפוחית הגבוה לצד התוף הנמוך יוצרים קוטביות באוזניה והיא מצליחה לעמוד במשימה בכבוד. rn

Crash – איני יודע אם בשיר הזה כמו שמו זה אירוני, אך האוזניה לא הגיבה בצורה טובה ויש תחושת של "ליכלוך" תוך כדי ושהנגינה לא נקיה. לטעמי המקצב תופים יותר מדי באסי בצורה מוגזמת ומוציא את אוזנו של המאזין מריכוז על קולה של איזקוביץ' שמנסה להפנט את המאזין.rn

Brave Again – הגיטרה האקסוטית יורדת כאן נמוך, זאת לצד הכלי הקשה שנשמעים בבירור על מרחב הבמה.rn

Safe & Sound – תחושת הבמה כאן נהדרת. מתקבלת תמונה מוחית באוזנו של המאזין על מיקום כל אחד ואחד מהנגנים ומאיה שעומדת בחזית הבמה עם גיטרתה. הצליל פה נאמן למקור ושומר על איזון עם נטיה לבאס.

סיכום

לאחר שעברנו על האוזניה ובדקנו מה היא שווה בשטח – במבחן האזנה ניתן לראות כי האוזניה עמידה מאוד פיזית ובנויה לתלפיות, ברמה "ובאיכות גרמנית". אבל (תמיד יש אבל), עם כל הטוב שבדבר, לאוזניה יש גם חסרון משמעותי בפאן הפיזי והוא קשור למבנה האוזניה – הלחץ העצום שהן יוצרות על הראש. הלחץ שהן יוצרות מאוד הפריע לי וגרם לי להורדת האוזניה לאיוורור האוזניים אחת לפרק זמן קצר. אז אומנם האוזניות מפגינות עמידות ואייכות בניה טובה, אך היא באה גם עם קיצוניות בלחץ, דבר שעל הדרך מביא לאטימה טובה.rn

עם כל זה, האוזניה מתמודדת עם הסאונד בצורה טובה, ומלבד באס שמן ורחב שלפעמים משתלט על הבמה הן מפגינות ביצועים חסריי תקדים ביחס למחירן הזעום שבחודשים האחרונים ירד וכעת נותן לאוזניה יחס עלות-תועלת מצוין ושווה רכישה!rn

הפריטות גיטרה בביצועים אקוסטים נעימות לאוזן, לצד גבוהים לא רעים.rnמיד ריינג' היה דומיננתי לצד הבאס המודגש שמשמעותי באוזניות שכאלה ויתאימו מאוד לחובביי המוזיקה הקיצבית- טראנס, מטאל, האוס וכדומה. ניתן להוסיף כי הווקאל במוזיקה עם הרבה כלים והרבה פרטים מעט הלכה לאיבוד, אך כאשר מדובר בנטו שירה, או ביצוע אקוסטי עם שירה המצב מתאזן.rn

לסיכום, ה-K518 משתלמות מאוד לאנשים שהשוק הרחב (חו"ל) מוגבל בפניהם והם מעוניינים ללכת על מותג רציני בתג מחיר קטן. האוזניות מביאות עימן באס שלא יבייש סאב וופר לפעמים, אך בלי להירטיט לכם את הגוף ולבדוק סדקים בקירות, אבל יתכן מאוד שהוא יעשה זאת לראשתם תוך כדי שהוא נמחץ ע"י הקשת האימתנית.rn

יתרונות:

+באס בולט ודמיננטי לאוהבי הבאס.rn
+אטימה טובה מאודrn
+אייכות בניה גבוהrn
+מגוון צבעים רחבrn
+מנגנון קיפול יעילrn

חסרונות:

-יוצרות לחץ עז על התנוךrn
-כבל קצר מדי (1 מטר)rn
-קונקטור ארוך מדי לנגנים ניידיםrn
-לא מתמודדות טוב עם מוזיקה עמוסת פרטיםrn

מחיר: 270 ש"חrn

לדיון בנושא: AKG K518 LE – כמו סאב וופר בין האוזניים


13:00
  /  
11.2.2013
  
מאת: יוגב טמיר

1