מצלמת Mirroless פוג'י X-E1

הפוג'י X-E1 היא מצלמת מל"מ נוספת ממשפחת הX החדשה של פוג'י. אפשר להגיד כי הX-E1 היא אחותה הקטנה של הX-Pro1 ...

8:00
  /  
08.02.2013
  
מאת: צור טריגר

הקדמה

הקדמה

הפוג'י X-E1 היא מצלמת מל"מ נוספת ממשפחת הX החדשה של פוג'י. אפשר להגיד כי הX-E1 היא אחותה הקטנה של הX-Pro1 שלא ממזמן בקרה אצלנו וצלחה את סדרת הבדיקות שערכנו לה. להבדיל מהX-Pro1 שקיבלנו נדמה כי האחות הקטנה ביצעה עלייה ולמדה את שפה העברית על בוריה. הX-E1 מתהדרת בשפת העברית בתפריטיה. לא רק עברית למדה הקטנה, אלא זו גם יודעת גם להציג תפריטיה ברוסית.

 

הX-E1 נראית מבחינה חיצונית כגרסה קומפקטית יותר של הX-Pro1. ניכר הדמיון בקו העיצוב בין שתי "האחיות" ושתיהן יודעות לצלם עם אותן סדרת עדשות. הX-E1 מתפארת גם כן בחיישן המעולה, בעל מקדם קרופ של 1.5, הקיים אצל אחותה הגדולה ונדמה כי ההבדל בין האחיות הינו הבדל קוסמטי בעיקרו.

 

הX-E1 מאובזרת עם פלאש פנימי, להבדיל מהX-Pro1, אך ללא עינית אופטית. על הנייר ניכר כי לב המצלמה זהה: מערכת הפוקוס, מהירות צילום, ביצועי וידאו, מערכת מדידת אור וכדו. מחירה של הקטנה עבור הקיט, גוף + ועדשת 18-55F2.8-4 IOS, הוא כמחיר הX-Pro1 לגוף בלבד.

האם אחותה הקטנה משתלמת יותר?
האם יש הצדקה במחיר לX-Pro1?
האם נוחות הצילום זהה?
האם חווית הצילום שהקסימה אותנו עם הX-Pro1 תחזור גם עם הX-E1?
מתחילים…

מפרט טכני

מפרט טכני

המפרט-טכני לקוח מאתר של פוג'י העולמי, קישור למפרט.

rn

rn

rnrnrn

rnrn

Model NameFUJIFILM X-E1
Number of effective pixels16.3 million pixels
Image sensor23.6 mm x 15.6 mm (APS-C) X-Trans CMOS with primary color filter

Sensor Cleaning system
Ultra Sonic Vibration
Storage mediaSD memory card / SDHC memory card / SDXC (UHS-I) memory card*1
File format
still image
JPEG (Exif Ver 2.3)*2,
RAW (RAF format), RAW+JPEG
rn(Design rule for Camera File system compliant / DPOF-compatible)
movie
H.264 (MOV) with Stereo sound
Number of recorded pixelsrnL : (3:2) 4896 x 3264 / (16:9) 4896 x 2760 / (1:1) 3264 x 3264
rnM : (3:2) 3456 x 2304 / (16:9) 3456 x 1944 / (1:1) 2304 x 2304
rnS : (3:2) 2496 x 1664 / (16:9) 2496 x 1408 / (1:1) 1664 x 1664

rnL  Vertical: 7680 x 2160 Horizontal: 7680 x 1440
rnM  Vertical: 5120 x 2160 Horizontal: 5120 x 1440rn

Lens mountFUJIFILM X mount
SensitivityEquivalent to ISO 200 – 6400 (Standard Output Sensitivity)
rnAUTO mode: AUTO (400) / AUTO (800) / AUTO (1600) / AUTO (3200) / AUTO(6400)
rnExtended output sensitivity equivalent ISO 100, 12800 and 25600
Exposure controlTTL 256-zones metering, Multi / Spot / Average
Exposure modeProgrammed AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual exposure
Exposure compensation-2.0 EV – +2.0 EV, increment with 1/3 EV step
Image StabilizerLens shift type (when OIS type lens is set)
Shutter controlFocal Plane Shutter
Shutter speed
rn(with mechanical shutter)
(P mode) 1/4 sec. to 1/4000 sec.,
rn(All other modes) 30 sec. to 1/4000 sec.
rnBulb (max. 60 min.)
rnTime 1/2 to 30 sec.
rnSynchronized Shutter speed for flash : 1/180 sec or slower
rn* 1/180 sec can be automatically set at some shooting condition on P mode or A mode.
Continuous shootingMax 6 / 3 fps selectable
Auto bracketingAE Bracketing (±1/3 EV, ±2/3 EV, ±1 EV)
rnFilm Simulation Bracketing (Any 3 type of film simulation selectable)
rnDynamic Range Bracketing (100%, 200%, 400%)
rnISO sensitivity Bracketing (±1/3 EV, ±2/3 EV, ±1 EV)
Focus
mode
Single AF / Continuous AF / MF Distance Indicator
type
TTL contrast AF, AF assist illuminator available
AF frame selection
Area (EVF / LCD: 49 areas with 7 x 7) / Multi
rn* changeable size of AF frame: among 5 type
White balanceAutomatic scene recognition
rnCustom, Color temperature selection (K)
rnPreset: Fine, Shade, Fluorescent light (Daylight), Fluorescent light rn(Warm White), Fluorescent light (Cool White), Incandescent light, rnunderwater
Film Simulation mode10 type (PROVIA/STANDARD, Velvia/VIVID, ASTIA/SOFT, PRO Neg Hi, PRO rnNeg Std, MONOCHROME, MONOCHROME+Ye FILTER, MONOCHROME+R FILTER, rnMONOCHROME+G FILTER, SEPIA)
Dynamic range settingAUTO (100-400%), 100%, 200%, 400%
Self-timerApprox. 10 sec. / 2 sec. Delay
FlashManual pop-up flash (Auto flash)
rnGuide number: approx 7 (ISO200 · m)
Flash modesRed-eye removal OFF: Auto, Forced Flash, Suppressed Flash, Slow Synchro. Rear-curtain Synchro, Commander
rnRed-eye removal ON: Red-eye Reduction Auto, Red-eye Reduction & rnForced Flash, Suppressed Flash, Red-eye rnReduction & Slow Synchro. Red-eye Reduction & Rear-curtain rnSynchro, Commander
Hot shoeYes (dedicated TTL Flash compatible)
Viewfinderrn

0.5-in., approx.2,360,000-dot OLED color viewfinder
Coverage of viewing area vs. capturing area: approx. 100%
Eye point:
approx. 23 mm
Diopter adjustment:
-4m-1 to +2m-1
Built-in eye sensor

rn

LCD monitor2.8-in, approx. 460,000-dot, TFT color LCD monitor (Approx. 100% coverage)
Movie recording1920 x 1080 pixels, 1280 x 720 pixels (24 frames/sec.) with stereo sound
rnIndividual movies cannot exceed 29 minutes in length.
Photography functionsSelect custom setting, Motion panorama, Color space, Color rn(Saturation), sharpness, Dynamic range, Film simulation, Gradation, Autorn red-eye removal (by face detection function), Framing guideline, Frame rnNo. memory, Histogram display, Preview depth of focus, Focus check, rnElectronic level, Multiple exposure, Fn button setting (RAW, Movie, etc)
Playback functionsRAW conversion, Image rotate, Red-eye reduction, Photobook assist, rnErase selected frames, image search, Multi-frame playback (with micro rnthumbnail), Slide show, Mark for upload, Protect, Crop, Resize, rnPanorama, Favorites
Other functionsPictBridge, Exif Print, Language selection, Time difference, Quick start mode, Silent mode
Terminal
Video output
Digital interface
USB 2.0 High-Speed
HDMI output
HDMI mini connector
Microphone/shutter release input
ø2.5mm, stereo mini connector
Power supplyNP-W126 Li-ion battery (included)
Dimensions129 (W) mm x 74.9(H) mm x 38.3(D) mm / 5.1 in.(W) x 2.9 in. (H) x 1.5 in. (D)
rn(Minimum depth: 30.9 mm/ 1.2 in.)
WeightApprox. 350g / 12.3 oz. (including battery and memory card)
rnApprox. 300 g / 10.6 oz. (excluding accessories, battery and memory card)
איכות בניה ומערכות

מה בקופסה

המצלמה הגיעה אלינו בקופסה התואמת את ליין הX של פוג'י. קופסה שחורה, חזקה ואיכותית.

הקופסה מכילה:

  • גוף מצלמה X-E1
  • עדשת הקיט 18-55 F2.8-4 ISO והוד (hood)
  • מדריך הפעלה בעברית
  • מדריך הפעלה באנגלית
  • מספר מדריכים בשפות אחרות
  • דיסק תוכנות
  • רצועה
  • כבל USB2.0
  • סוללה
  • מטען

יש לי סימפתיה למוצרים שניכרת ההשקעה על המוצר הכוללת.  אופן אריזת המצלמה הוא בשלוש "קומות". בקומה העליונה גרים הניירת והדיסק. בקומה האמצעית גרות המצלמה ועדשה הקיט ואילו בקומת הקרקע גרים המטען, הסוללה, הרצועה וכבל הUSB בשתי יחידות נפרדות.

כאשר לקוח מקבל מוצר אשר אריזתו יוצרת התרגשות\התרשמות נוספת לצד מוצר איכותי, הדבר משפיע לחיוב מבחינה פסיכולוגית. בפרט כאשר אנו מדברים על מוצר שאיננו זול. כפי שמצא חן בעיני אופן האריזה של הX-Pro1, גם כאן אופן האריזה משדר תחושה של מוצר איכותי.

איכות בניה

איכות הבנייה של הפוג'י X-E1 טובה למדי. גוף המצלמה מזכיר עד מאוד את אחותה הגדולה, X-Pro1. גם כאן הX-E1 בנויה מגוף מתכתי ואיכותי. המצלמה יושבת טוב ביד, בעלת נוכחות אך לא כבדה מדי. משקלה מתאזן טוב לצד משקל עדשת הקיט וה60F2.4 Macro.

הX-E1 הגיעה אלי עם שתי עדשות, האחת עדשת הקיט 18-55 F2.8-4 IOS ועדשת מאקרו 60F2.4. איכות הבניה של שתי העדשות טובה גם כן. שתיהן מתמזגות באופן טוב עם גוף המצלמה והרגשת ההשקעה והקפדה על מוצר עם איכות בנייה נכרת.

מסך אחורי- המסך האחורי של המצלמה טיפה מאכזב ביחס לאחותה הגדולה, לא בגודל אלא באיכות. המסך בגודל 2.8” ובעל 460,000 נקודות. באור שמש המסך לא מספיק בהיר ולכן השימוש בעינית הופך לנחוץ.

לעיתים, בזמן מעבר בין תמונות או שינוי הגדלות, ניכרים מקרים של דיליי ותגובה איטית. אין זה, להערכתי, נובע מהמסך עצמו. אלא נובע מהתוכנה עצמה של המצלמה. הדיליי שלעיתים חווים טיפה ממעיט מהחוויה וטיפה מעיק לעיתים.

מערכת AF- מערכת הAF זהה לזו של ה X-Pro1 והמצלמה בעלת 49 (המחולקות 7 על 7 ) נקודות AF לבחירה המכסות כמעט את כל המסך. למעשה, כיסוי הנקודות טוב יותר מבכל DSLR שראיתי עד היום. למערכת הAF ישנם שלושה מצבים שונים: האחד העונה לשם S- ברגע שמתבצעת נעילה, הפוקוס נשאר קבוע. השני עונה לשם C- המערכת כל הזמן מחדשת את הפוקוס ולא מבצעת נעילה. חשוב לציין כי במצב C המצלמה מנסה כל הזמן להתפקס, גם כאשר העיין בתוך העינית גם כאשר לא. ולכן, חשוב להחזיר את מצב הפוקוס או לS או לM. והשלישי העונה לשים M- פוקוס ידני.

בתור אחד שמצלם חלק ניכר מהזמן על פוקוס ידני, העברתי את המצלמה לפוקוס ידני, M, ובדקתי איך המצלמה מתפקדת. בגלל שטבעת הפוקוס היא, מסתבר, טבעת אלקטרונית צריך להדליק את המצלמה כדי לפקס. בנוסף, ברגע שמבצעים חצי לחיצה לא ניתן עוד לשחק עם הטבעת לשם ביצוע פוקוס. דרך העינית האלקטרונית EVF, ניתן לראות את השינויים בהתאם לשינוי של הטבעת. למרות כי המערכת עובדת והרעיון של טבעת אלקטרונית נחמד, לא הצלחתי להתחבר אל דרך העבודה של הפוקוס הידני. ולכן, רוב הזמן המצלמה הייתה על S, אשר היה לשביעות רצוני.

נוסף לסוג עבודת הפוקוס, ישנן שתי אפשרויות בחירה ב AF Mode של המצלמה. האחד, העונה לשם Area ובו בוחרים נקודה מתוך ה49 נקודות הקיימות באופן ידני. השני, העונה לשם Multi, בו המצלמה בוחרת לבד על מה להתפקס.  כן, ממש כך, המצלמה בוחרת לבד על מה להתפקס. ונדמה כי למצלמה בMode ה Multi למצלמה יש רצונות משלה והשכיחות של פיקוס על אובייקט אחר מהרצוי גדולה. לאורך כל הסקירה Mode ה Multi נמצא לא שמיש עבורי, עקב רצונות משלו, ולכן צילמתי בעיקר עם Area ובחירה סלקטיבית וידנית של נקודות ה AF הרצויות בין צילום לצילום.

כאשר ניסיתי לצלם עם עדשת המאקרו 60F2.4 נוכחתי להפתעתי לראות כי הAF הפך לאיטי עוד יותר ובנוסף כמעט ולא הצלחתי לבצע נעילת פוקוס. כאשר חיברתי את העדשה קיבלתי התראה על "לבצע עדכון קושחה". יתכן כי עדכון קושחה היה פותר בעיה זו עם ה60F2.4. אך מכיוון ואין זה ציוד שלי, לא ביצעתי עדכון זה. כדי בכל זאת לבצע בדיקה לעדשה 60F2.4, בעיקר צילמתי איתה בפוקוס ידני.

מערכת הAF של המצלמה מתקשה בעיקר כאשר משנים במקצת את תנאי האור או מנסים לפקס על אובייקטים שאינם קונטרסטיים מאוד. מסע ה"צייד" של המערכת במצבים אלה מתחיל ואחוזי אי ההצלחה לביצוע הנעילה קיימים. למרות שהמצלמה בעלת נורת עזר לAF, זמן ביצוע הפוקוס ועד לנעילה מתארכים באופן משמעותי ולעיתים הנעילה לא מצליחה כלל בתנאי תאורה פחותים. מהירות תגובת מערכת הAF הופכת למשמעותית כאשר רוצים לצלם אובייקטים מהירים ונדרשת תגובה מהירה של מערכת הAF. לדוגמה, לצלם ילד משחק ומשתולל יהיה אתגר לא קל גם לצלם מתקדם.

לסיכום, מערכת הפוקוס של הX-E1 איננה פנומנלית אלא בעלת ביצועים סבירים. לצילום כללי באור לרוב לא נתקלים בבעיה כזו או אחרת לבצע נעילה. אך כאשר לוקחים את המצלמה טיפה לתנאי קיצון, מסע "הציד" מתחיל בעתו. לצערי, הפוג'י X-E1 לא התגלתה כציידת טובה.

עינית-  העינית של הX-E1 להבדיל מהX-Pro1 היא עינית אלקטרונית בלבד. בנוסף, לעינית יש דיופטר מובנה כנהוג במצלמות של חברות אחרות. מבחינתי הדיופטר הוא יתרון על הX-Pro1. מכיוון ועם הX-Pro1 הדיופטר הלך לו לאיבוד ומחירו לא זול, 94 שקלים. בנוסף, לבעלי משקפיים הX-Pro1 שולחת אותך למסע חיפושים אחרי דיופטר המתאים לפיצוי הרצוי, יש צורך לרכישת טבעת עם תיקון סטיה הרצוי. סטייל הרטרו בדיופטר של הX-Pro1  לטעמי חסרונותיו עולים על יתרונותיו. ולכן, הדיופטר של הX-E1 מוצלח יותר ולטעמי.

העינית האלקטרונית היא בגודל של 0.5" ובעלת רזולוציה אקוויוולנטית של 2,360,000 פיקסלים. העינית בהירה, מגיבה מהר וטובה למדי. לא הרגשתי חסרון באי קיומה של עינית אופטית.

גם זו, הX-E1, מצוידת בחיישן מרחק שמדליק ומכבה לסירוגין את העינית ומעביר את התמונה למסך האחורי.

פלאש-  להבדיל מאחותה הגדולה, הX-E1 בעלת פלאש מובנה. הפלאש עצמו איננו חזק כל כך, מספר מנחה GN7 לISO200. לשם הבנה, מספר מנחה 7: אם האובייקט במרחק של 3 מטרים ממני, אני חייב צמצם של F2.4 או פתוח יותר. משמע, הפלאש לא אפקטיבי למרחקים העולים על 1-3 מטרים.

הפלאש בעל מנגנון מכני בלבד וכפתור מכני המוציא את הפלאש והחזרתו נעשית באופן ידני. עיצוב הפלאש מאפשר להטות את ראשו מעלה ולבצע החזרות, bounces, של אור הפלאש. מצד אחד, העיצוב מעניין עם אפשרות ביצוע bounce מהתקרה\קיר. מצד שני, עוצמת הפלאש חלשה כך שההחזרה היא כמעט ולא אפקטיבית כאשר מצלמים בISO יחסית נמוך.

דוגמה לשימוש בפלאש ישיר, בלי פלאש ופלאש מוחזר מהתקרה:

 ללא פלאש:

פלאש ישיר:

פלאש מוחזר מהתקרה:

בית סוללה וכרטיס זיכרון-  מכסה בית הסוללה בנוי טוב וחזק. בעת פתיחתו המכסה קופץ ונפתח. בדומה לחלק ניכר ממצלמות הפוקט והמל"מ, כרטיס הזיכרון יושב בתוך בית הסוללה.

סוללה- הסוללה הספיקה לי לכ300 צילומי סטילס, כ20 פנורמות וכ10-15 סרטוני HD באורך של כדקה כל אחד. הצילום נעשה הן דרך העינית והן דרך המסך האחורי. זהו שיפור ביחס לX-Pro1 שביקרה אצלנו בעבר.

יתכן כי הסוללה שהגיעה אלינו עם הX-E1 הייתה חדשה יותר ופחות "עייפה", שתי המצלמות משתמשות באותה סוללה. אך יתכן כי הX-E1 צורכת אנרגיה באופן יעיל יותר וחסכוני יותר.

כפתורים

כפתורים

כפתור הצילום (Shutter release)- כפתור הצילום זהה לזה של אחותה הגדולה, X-Pro1. ולכן, אין טעם להוסיף בנושא.

גלגלת מצבי צילום- במצלמה ישנה גלגלת אחת בלבד וזאת כי אין צורך בשתי גלגלות. חוגת המצבים של המצלמה כוללת שלושה מצבים: A, B,T וMode ידני. הMode הידני הוא חלק מהחוגה עצמה. על החוגה ישנן מהירויות מ1 שניה ועד 1/4000 ועל ידי סיבוב החוגה בין מהירויות אלה משנים את מהירות התריס. ולכן, גלגלת המצלמה נותרה יתומה לצמצם, בעדשות בהן השליטה על הצמצם לא נעשית דרך טבעת הצמצם.

בגלגלת זו, להבדיל מהX-Pro1 אין כפתור נעילה. אך יאמר לזכות גלגלת זו כי העברה בין מצבי הצילום קשה דיה על מנת שהמצלמה לא תעבור בין מצב למצב "על דעת עצמה". כאשר רוב הזמן צילמתי עם המצלמה על מצב A, בשילוב של Auto ISO וצמצם על מצב אוטומטי.

גלגלת פיצוי חשיפה- גלגלת פיצוי החשיפה זהה לזו של הX-Pro1 ונמצאת לצד חוגת המצבים. הגלגלת מאפשרת בחירה בין -2 ל+2 לפיצוי חשיפה. מיקום הגלגלת נוח ומאפשר שינוי תו"כ צילום באופן דיי מהיר. החיסרון שמצאתי בגלגלת זו הוא שאין אפשרות לבצע נעילה של הגלגלת. לא פעם קרה לי שהכפתור זז וצילמתי עם פיצוי שלילי או\ו חיובי את חלק מהתמונות. מצד שני, מיקום הכפתור מאפשר לבצע פיצוי חשיפה באופן מידי למדי.

כפתור ההדלקה- כפתור ההדלקה זהה לזה שבX-Pro1. כפתור ההדלקה יושב סביב כפתור הצילום. גם עם כפתור זה מצאתי את עצמי לפעמים מדליק את המצלמה מבלי ששמתי לב, בין אם זה כאשר הכנסתי והוצאתי את המצלמה מהתיק ובין אם זה היה כאשר המצלמה הייתה עלי בהצלב. למקרה זה, בגלל שהמצלמה מפעילה או מסך אחורי או עינית אלקטרונית, מומלץ להגדיר זמן כיבוי אוטומטי. אחרת, יתכן כי תישארו ללא סוללה במקרה והמצלמה תדלק בשגגה.

כפתור DRIVE- כאשר רציתי לצלם וידאו לא הצלחתי למצוא על מה יש ללחוץ על מנת לעבור למצב צילום וידאו. במקרים כאלה GIYF, ובעזרת המדריך מצאתי את מבוקשי בעמוד 30. כפתור הDRIVE מחביא בחובו מספר אפשרויות צילום: מצילום אוטומטי (FPS), צילום וידאו ועד צילום פנורמה. בגלל חשיבותו של כפתור זה החלטתי לציין זאת.

כבל שחרור- בX-E1 פוג'י מאפשרים גם את החיבור הרטרו שקיים בX-Pro1 וגם חיבור דיגיטלי, אותו חיבור שאליו מחברים את המיקרופון.

איכות תמונה

איכות תמונה

חיישן הX-E1 זהה לחיישן של X-Pro1. למצלמה נוספה עוד אפשרות לרמת ISO נוספת של ISO25,600. המצלמה מאפשרת לצלם בISO מ 200 ועד 6400 בRAW (או לחילופין כאשר מצלמים ב RAW+JPEG). כאשר מצלמים רק בJPEG אפשר לצלם גם בISO100, גם בISO12800 וגם בISO25,600.

 ISO100

 ISO200

ISO400

 

ISO800

 

ISO1600

ISO3200

ISO6400

ISO12800

ISO25,600

איכות התמונה של הפוג'י מרשימה למדי, כפי שהX-Pro1 הרשימה אותנו. עד רמת ISO400I איכות התמונה זהה. ברמתISO400 איכות התמונה טיפה יורדת, אך לא באופן משמעותי. עד רמת ISO1600 כולל איכות התמונה מעולה. עד רמת ISO3200 איכות התמונה עדיין טובה דייה להדפסות, בחלק מהמקרים, וירידת איכות התמונה לא דרסטית. ברמת ISO6400 איכות התמונה יורדת והתמונה טובה לשימוש באינטרנט ופחות להדפסה, אם כי בעבודה נכונה עם הקובץ ניתן עדיין להפיק קובץ איכותי וטוב בחלק מהמקרים גם להדפסה. ברמת ISO6400 ניתן כבר להבחין בירידת פרטים וגיהוץ של תוכנת העיבוד של המצלמה. בקצה רמת הISO של הפוג'י, בISO12,800 ובISO25,600, ניכרת ירידת הפרטים והחדות וגיהוץ הקובץ כבר ניתן להבחנה גם בקובץ מוקטן. שתי רמות ISO אלה פחות שמישות ועדיף שלא להגיע אליהן.

נדמה כי איכות התמונה בX-E1 זהה לזו שבX-Pro1 והדבר איננו מפתיע.

לסיכום:

  • ISO100-400 איכות מעולה.
  • ISO400-1600 ישנה טיפה ירידה באיכות הפלט, אך הפלט עדיין טוב דיו להדפסה גם כן.
  • ISO3200 ישנה ירידה קלה באיכות אך האיכות טובה עדיין להדפסה, אך עדיף להימנע מרמה זו עבור הדפסות.
  • ISO6400 האיכות יורדת טיפה והקובץ פחות טוב להדפסה. ניכרת ירידת הפרטים והחדות.
  • ISO12,800-25,600 ניכרת ירידת הפרטים, החדות והגיהוץ בקובץ והקובץ פחות טוב לשימוש. לעיתים ניתן להבחין, בעיקר בצללים ובצבעים הכהים, גם בקובץ המוקטן ברמת גיהוץ וירידת פרטים.

בדומה לX-Pro1, למצלמה ישנו פיצ'ר המאפשר לבחור את החסם העליון של רמת ה ISO. פיצ'ר זה נוח (מאוד) ועושה את העבודה בצורה טובה ונוחה. לדוגמה: נניח ואני לא רוצה לעבור את ISO3200, כל מה שנשאר לי לעשות זה למכוון את הISO לAuto (3200), ובדרך זו המצלמה מכוונת את הISO לבד אך לא עוברת את ה3200. יאמר לזכות פוג'י, כי פיצ'ר זה עובד בצורה טובה מאוד ומאפשר התעסקות מינימלית עם המצלמה. כאשר הגדרתי את המצלמה על Auto (3200) לא הייתי צריך לשנות דבר, גם לא בצילומי יום וגם לא בצילומי לילה.

מצבי צילום ופיצ'רים

מצבי צילום

תרשו לי להעתיק את מצבי הצילום מהביקורת על הX-Pro1. ולכן, מי שמכיר את הביקורת על ה X-Pro1 אפשר לדלג לפיצ'רים.

מצבי צילום  ופיצ'רים- המצלמה, בהתאם לעיצוב הרטרו והקווים המינימליסטים המאפיינים אותה, בעלת 4 מצבי צילום בלבד: M, T, B וA. על ידי שילוב של מצב הגלגלת ומצב טבעת הצמצם של העדשה ניתן ליצור גם מצב S (עדיפות מהירות תריס) וגם מצב A (מצב העדפת צמצם).

מצב צילום M- להבדיל מDSLR, מצב ידני זה נשלט לא דרך גלגלת. אלא, שינוי הצמצם נעשה על ידי טבעת הנמצאת על העדשה עצמה (למקרה ואין, אז דרך הגלגלת) ושינוי מהירות התריס נעשה דרך גלגלת מצבי הצילום. למרות, כביכול, כי נדמה כי דרך שליטה זו איננה נוחה, במציאות אין זה מסובך להתרגל.

מצב צילום T- מצב זה מאפשר לצלם בחשיפה ארוכה. מעבירים את הגלגלת למצב T ובוחרים בעזרת שני לחצנים בגב המצלמה מהירות בין 2 שניות ועד 30 שניות בקפיצות של שליש סטופ.

מצב צילום B- מצב צילום זה הוא בדומה למצב B הקיים בDSLR, המאפשר לקבוע את החשיפה עצמה באופן שרירותי. מצב זה מבצע חשיפה כל עוד כפתור הצילום לחוץ. ברגע שמשחררים את כפתור הצילום, החשיפה נגמרת. משך החשיפה מוגבל לעד 60 דקות במצלמה.

מצב צילום A- מצב צילום זה הוא מצב צילום המאפשר צילום אוטומטי הן של מפתח הצמצם והן של מהירות התריס. מצב זה, בגלל אופן פעולת המצלמה והמערכת כולה, מאפשר למעשה מספר מצבים שונים לאוטומטי ולחצי אוטומטי. לדוגמה, נניח כי אני רוצה צמצם ספציפי ושהמצלמה תבחר עבורי את כל שאר הנתונים. דבר זה אפשרי בגלל קיומה של טבעת צמצם על העדשה. אפשר לקבע את המצלמה, לדוגמה, לצמצם F1.4 והמצלמה תעשה את השאר העבודה לקביעת חשיפה.

מצאתי כי מצב צילום זה, עם הגמישות הקיימת בו ואופן הפעלתו, הינו הנוח ביותר עבורי ורוב הצילומים נעשו עם מצב צילום זה.

פיצ'רים

צילום פנורמה– פיצ'ר צילום פנורמה איננו חדש בתחום מצלמות הקומפקטיות. זהו פיצ'ר שמאפשר לצלם תמונה, לרוב, אופקית וארוכה. הצילום מתבצע כאשר המצלמה מצלמת מספר תמונות ותו"כ ביצוע הצילום מזיזים את המצלמה, במקרה של ה X-E1 אפשר רק להזיז משמאל לימי. המצלמה מחברת את כל הקבצים ומוציאה פלט של קובץ בודד. חשוב להדגיש, המצלמה מוציאה אך ורק קובץ בודד לאחר החיבור ואין את "קבצי הגלם" שמהם נבנתה תמונת הפנורמה.

הפיצ'ר שלעצמו חביב ואני מוצא אותו באופן עקרוני כפיצ'ר שמיש. בפרט כאשר מטיילים ורוצים איזו פנורמה של הנוף. כאשר הגעתי  לשלב פתיחת הקבצים וכתיבת ביקורת התאכזבתי לגלות כי המצלמה, בכל קובץ פנורמה שצילמתי, לא חיברה כמו שצריך את הקבצים לפרונמה וישנם סימני חיבור גסים. הבעיות לא נגמרו בחיבור הקבצים, אלא המשיכו גם כאשר צילמתי אל מול השמש. כל פנורמה שצילמתי כאשר השמש מולי יצרה תמונה לא טובה וזאת כי יש הבדלי אור שניתן בקלות לראות את החיבור בין התמונות.

לדאבוני, הקבצים אינם שמישים והפיצ'ר מאבד מערכו כאשר התוצר לא טוב.

דוגמאות:

 

 

 

מצד אחד מדובר על בעיה באלגוריתם. מצד שני, אני בספק עד כמה אפשר לייצור אלגוריתם מספיק חזק ומהיר לחיבור "מושלם" של תמונות. ולכן, המלצתי היא: אתם רוצים לעשות פנרומה? תצלמו ותיצרו אחת כזו באופן ידני בשיטה הישנה. חבל יהיה להגיע הביתה ולהתאכזב מאיכות הפלט ומהחיבור הלא חלק של הפיצ'ר.

צילום פילם מדורג– הפיצ'ר הזה מאפשר לצלם תמונה ולקבל שלושה עותקים עם פרופילי צבעים שונים שניתן להגדיר במצלמה. הפיצ'ר שלעצמו נחמד ולהערכתי יהיה שמיש לחלק מהמשתמשים. חשוב לדעת כי המצלמה מייצרת שלושה קבצי JPEG. אין אפשרות לקבל גם קובץ RAW.

צילום ISO מדורג– בפיצ'ר זה המצלמה למעשה מצלמת שלושה קבצים שונים בקפיצות של או סטופ שלם או שני שליש סטופ או שליש סטופ.

צילום טווח דינמי מדורג- גם בפיצ'ר זה המצלמה מייצרת שלושה קבצים מצילום בודד. המצלמה מייצרת קובץ עם DR100 (מצב רגיל), DR200 וDR400.

המשך מצבי צילום ופיצ'רים

המשך פיצ'רים

 המצלמה מצויידת ב10 פרופילי צבע שונים, אותם פרופילי צבע שניתן להגדיר בצילום פילם מדורג.

ISO מדורג-פיצ'ר זה מאפשר לצלם 3 תמונות בדרגות ISO שונות, או קפיצות של 1 סטופ או 2/3 או 1/3 סטופ. המצלמה מצלמת שלוש תמונות שונות ולא תמונה בודדת שעליה נעשה עיבוד.

טווח דינמי מדורג-  פיצ'ר זה גם כן יוצר שלוש תמונות, אך מתמונה בודדת. הפיצ'ר יוצר שלושה עותקים שהאחד בDR100, השני בDR200 והשלישי בDR400.

וידאו

להבדיל מה X-Pro1, הX-E1 בעלת כניסת מיקרופון. כניסת המקרופון הופכת את השימוש בפיצ'ר הוידאו לשימושי יותר. המצלמה מצלמת באיכות FHD, כנהוג כיום בכל מצלמה שמכבדת את עצמה.

דבר אחד ששמתי לב אליו: מכיוון ומנגנון הפוקוס של העדשות הוא אלקטרוני. מה זאת אומרת אלקטרוני? אלקטרוני זה אומר שאם המצלמה לא דולקת ומסובבים את טבעת הפוקוס, לא קורה דבר. כדי לבצע פוקוס המצלמה צריכה להיות דולקה.

איך זה משפיע על צילום הוידאו? ברגע שעושים זום עם עדשת זום אז ניתן להבחין בכך שהעדשה יוצאת מפוקוס ומפקסת מחדש, אפילו אם נמצאים במצב MF. ככל שמשנים זום באופן דרסטי יותר, כך בריחת הפוקוס וביצוע פוקוס מחדש משמעותי יותר. הדבר קיים גם כאשר מבצעים שינוי "נורמטיבי" ואיטי.

המחשה של נושא הפוקוס:

פוקוס אוטומטי– המצלמה מאפשרת לבצע צילום וידאו עם AF. אך הAF הוא לא לפי נקודה אלא לפי איזורים. כפי שהזכרנו כי הAF לפי איזורים של הפוג'י לא המערכת הכי שימושית, מכיוון ויש לה חיים משלה ורצונות משלה, כך גם בוידאו. לדעתי, הוידאו מתפקס על האיזור שקל לו לבצע נעילה, אין שליטה אמיתית על איזור הפוקוס וחבל. אם הייתה שליטה כזו בAF בזמן צילום וידאו, היה פיצ'ר זה שימושי יותר לדעתי.

המחשה של נושא הAF:

צילום עם MF- זהו צילום הוידאו הנוח ביותר, גם בDSLR כיום. יש שליטה נוחה יותר על הפוקוס ואתה יודע מה המצלמה מצלמת.

המחשה:

סיכום

סיכום

המצלמה פוג'י X-E1 היא מצלמה מיוחדת ובאותה נשימה "mainstream". הפוג'י X-E1 נותנת תחושה כי הסטייל קיים בה ובדמיון לX-Pro1 קשה שלא להבחין בו, ומצד שני ישנה הרגשה שהמצלמה היא בת זמננו. היא שילוב מוצלח בין סטייל לבין הדרישות שצלם חובב מתקדם היה רוצה למצוא במצלמה כזו.

החסרונות הבולטים שמצאנו במצלמה הם:

  • מסך אחורי לא מספיק טוב לשימוש באור יום
  • דיליי בתפקוד התוכנה של המצלמה
  • מערכת AF לא מהטובות שיש
  • פיצ'ר פנורמה לא שמיש
  • אין אפשרות לבחירת אזורי AF ואפשרות ה multi לא שמישה

מצד שני, הX-E1 היא מצלמה עם יתרונות בולטים:

  • איכות תמונה מעולה
  • פלאש מובנה שאפשר לבצע אתו החזרות מקיר קרוב או מתקרה
  • איכות בניה גבוהה
  • חוויית שימוש מהנה
  • ארסנל של עדשות איכותיות

הפוג'י X-E1 אמנם מצלמה שהיא יותר mainstream מאחותה הגדולה, אך היא עדיין יודעת היא לשמור על הסטייל הקיים בX-Pro1. הדיופטר ה"נורמטיבי" בין זמננו, כניסת מיקרופון, קיומו של פלאש מובנה וגודל קומפקטי יותר עם אותה איכות תמונה מטים את המאזנים לטובת ה X-E1. בזכות שיפורים אלה לדעתי הX-E1 היא מצלמה טובה יותר ופרקטית יותר. חוויית הצילום עם הX-E1 איננה נופלת מחוויית הצילום עם אחותה הגדולה, הX-Pro1.

הפוג'י X-E1 בתופסת של 35mmF1.4, העדשה שהייתה לנו בזמן כתיבת הביקורת על הX-Pro1, זהו סט מרשים שלא נופל באיכותו מרוב מצלמות הDSLR בעלות הקרופ. למי שחושק גם בעדשת זום לטווח הרחב-נורמל, ה18-55F2.8-4 ISO נותנת תמורה טובה מאוד.

נזכיר גם את עדשת המאקרו שהגיעה אלינו עם הX-E1, הלא היא ה 60mmF2.4 Macro. עדשת מאקרו זו טיפה אכזבה אותנו. מהירות הפוקוס שלה הייתה איטית והמצלמה התקשתה לבצע נעילה. בנוסף, כושר ההגדלה הוא 1:2 ולא 1:1 כמצופה מעדשת מאקרו. חשוב לציין כי ברגע חיבור עדשת המאקרו קפצה הודעה על כך שיש לבצע עדכון קושחה. לא ביצענו עדכון קושחה מכיוון ואין זו המצלמה שלנו. יתכן כי בעיות הAF  של ה60mmF2.4 Macro תעלמנה לאחר עדכון קושחה.

ציון
איכות בניה: 9.5
תפעול (תפריטים, מעבר בין מצבי צילום וכדו): 8.5
מערכות (פוקוס, עינית, מסך, איזון לבן, מדידת אור): 8.5
איכות תמונה: 9.5
פיצ'רים: 8.5
ביצועים (זמני תגובה): 8.5
ציון כללי:   8.9

דוגמאות:

תודה לקבוצת שמעוני, יבואנית פוג'י בישראל, על השאלת המצלמה לביקורת.

לדיון בנושא: מצלמת Mirroless פוג'י X-E1


8:00
  /  
8.2.2013
  
מאת: צור טריגר

1