CES 2013 – אודיו סטריאו היי-אנד – חלק שלישי ואחרון

להבדיל מתחומי אלקטרוניקה אחרים (אולי הכי דומה זה תחום התמונה), קשה מאוד להעביר את החוויה של האודיו בכתב. מעבר לזה ...

11:00
  /  
14.01.2013
  
מאת: מרטין סבג
mbl

mblrn

חברת mbl הציגה שוב את מערכת הרפרנס שלה, בדיוק כמו שנה שעברה. כן, זה סאונד מרשים כמו תמיד אבל בשביל המחיר וגודל הבית שצריך בשבילה, כדאי באמת שתשמע טוב….rn

אני אישית פחות אוהב את הדרייברים הרדיאליים הללו שאומנם נותנים במה ענקית, אבל על חשבון האימאג'ינג והפוקוס שלי אישית, יותר חשובים.

Constellation

Constellationrn

חברת Constellation מקליפורניה, הציגה את מגוון מוצרי האלקטרוניקה שלה יחד עם הרמקולים Q7 של מג'יקו ($180,000).rn
הרכיבים במערכת כללו:rn

– סרבר מוסיקה/DAC מסידרת ה-Performance, דגם Cygnus – במחיר של $27,000rn
– קדם מגבר מסידרת ה-Performance, דגם Virgo2 – במחיר של $24,000rn
– ההגברה חוברה ב-Bi-Amping, כאשר לגבוהים חובר מגבר כח סטריאו מסידרת ה-Performance מדגם Centaur, בהספק של 250W לערוץ, במחיר של $28,000rn
לנמוכים חוברו שני מונו בלוקים מאותה סידרה מדגם Centaur Mono בהספק של 500W לערוץ ובעלות של $28,000.rn

הסאונד היה מפורט עם שליטה מוחלטת בחלק התחתון. אימאג'ינג מדוייק ובסה"כ האלקטרוניקה החמיאה לרמקולים המעולים הללו.

Ayre

Ayrern

חברת Ayre מקולרדו, ארה"ב חוגגת השנה שני עשורים. החברה הציגה מערכת עם מגבר חדש שעדיין לא הושק.rn
המגבר הוא מגבר כח סטריאו עם הספק של 175W לערוץ וצפוי לעלות פחות מ-$10,000. שמו יהיה VX5.rn
המגבר הניע זוג Giya G2 של חברת Vivid Audioואם אתם מזהים אישזהו דימיון בעיצוב לנאוטילוס של B&W זה מכיון שהמקים של חברת Vivid Audio הוא אחד המהנדסים שעמד מאחורי התכנון של הנאוטילוס.rn

ה-Giya G2 מתומחרים ב-$49,000rn
קדם המגבר היה ה- K-5xe MP שתימחורו $3,500rn
ה-DAC מדגם DX-5 (מחיר $9,950) ניגן ריפים שנעשו ע"י ממיר ה-ADC של Ayre, מדגם QA-9 מתקליטים.rn
גם הכבילה בחדר היתה של חברת Ayre.rn

הסאונד של ה-VIVID הללו הוא מאוד ניטראלי ומאוד אהבתי את השליטה המצויינת של הVX-5 בנמוכים של הרמקול. הריפים היו גם כן מצויינים, הם מיד ריינג' עשיר ומלא.

Venture

Venturern

חברת Venture היא חברת אודיו בלגית אשר הוקמה ע"י Didi (שמו המלא Njoo Hoo Kong) שהוא מדען שהחליט לבנות את הרמקולים הכי טובים וריאליסטים שהוא יכול.rn
את המסע הזה הוא החל ב-1986 ו-25 שנה אחרי, הוא מגיע לווגאס עם היצירה שלו הכוללת זוג רמקולים 3Way בעלי דרייברים עשויים גרפיט, העונים לשם Grand Ultimate MkII במחיר של $98,000.rn

את הרמקולים הללו הניעה הגברה הבנויה מקדם המגבר VP100L במחיר של $36,000 ומגבר כח V200A במחיר של $120,000.rn
ה-DAC (בצורת H) הוא של Phasure מדגם NOS1 (מחיר $4,500) והתוכנה ששימשה לניגון הקבצים היא ה-XX Highend (עולה 72 יורו ומאוד הומלצה על ידי Didi).rn

הסאונד היה קסום. הנפח, הנוכחות, האיזון הכל תיקתק.rn
הסאונד סטייג' היה בקו אחד עם הרמקולים.rn
במוסיקה קלאסית הפרזנטציה היתה מצויינת, אפשר היה לדמיין את כל התזמורת ממש מולי. בקטעים השקטים, בו היה חליל או פיקולו כסולו, ניתן היה למקם אותו בדיוק במרחב אולם גם בקטעים העמוסים, כשכל התזמורת ניגנה, עדיין אפשר היה למקם כל כלי במרחב בין הרמקולים (גם ימין לשמאל וגם לעומק).

Boulder

Boulderrn

חברת Boulder, הנקראית על שם העיר בה הוקמה ב-1984, באולדר אשר בקולורדו, ארה"ב, מייצרת מגברים ואלקטרוניקה. rn
כמו בכל שנה, הם לא משמיעים את הציוד.rn

למה?rn
המגברים שלהם עובדים על 240V.rn
מה?! 240V והם אמריקאים?? כן, בארה"ב יש לכל בית לפחות קו אחד עם 240V שנועד עבור מוצרים הדורשים הרבה חשמל, מכיון שאת זה הם לא יכולים להבטיח בחדרי המלון בו התערוכה נערכת, הם פשוט מציגים אותם בתצוגה סטטית.rn

אני לא יודע מה איתכם, אבל אני מזיל ריר עליהם גם בלי שיינגנו…..

TAD

TADrn

חברת TAD היפנית, אשר שייכת לקונצרן Pioneer, אבל עובד לגמרי לגמרי עצמאית מפיונייר, לא מחדשת או מתחדשת הרבה.rn
השם מגיע מראשי התיבות: Technical Audio Devices Laboratories ואין משהו יותר טוב מהשם שלה לתאר את החברה.rn
כל שנה הפרזנטציות הם מאוד מאוד טכניות ומקצועיות כאשר המדגים, אחד המהנדסים של החברה, תמיד מספר על הקטעים שאותם הולך להשמיע ונותן זוית נוספת להדגמה שלא תמיד מקבלים בחדרים אחרים.rn

השנה החברה לא הציגה את ספינות הדגל (שלרוב מדגימה), TAD Reference One אלא את הסידרה הנמוכה יותר, ה-Evolution One המתומחרים ב-$29,800.rn
הרמקולים חוברו ל-Pre+DAC מדגם C2000 (מחיר $29,000) ומגבר כח M2500 (מחיר $24,000) כאשר כל הכבילה היתה של Nordost.rn

המערכת של TAD היא מערכת רפרנס אמיתית. יש משהו במערכת הזו ובסאונד שלה שמעורר יריאת כבוד, אולי משהו קדוש אפילו. rn
אני מסקר תערוכות ומערכות אודיו כבר הרבה שנים ועדיין יש משהו בחדר הזה של TAD, כל שנה, שכאילו מפחיד אותי להתקרב אליה אפילו. "לראות ולא לגעת" כזה….rn

למערכת יש שליטה מלאה במה שמתנגן. לא משנה הסגנון. הפרזנטציה היא פשוטה ולא מתחכמת. המערכת פשוט מנגנת מוסיקה. בלי לנסות לגרום למאזין ל-WOW ראשוני וזול אלא משהו שאתה מבין לאורך זמן.

emm Labs + Pass Labs + Sony

emm Labs + Pass Labs + Sonyrn

החדר הזה היה עמוס בכל טוב של אלקטרוניקה וארבעה רמקולים של סוני. כן, החדר הזה היה בתצורה של 4.0 למוסיקה בלבד וניגן ממחשב קבצים ברזולוציה גבוהה שהוקלטו ל-4.0.rn

שמעו, הסאונד שהרמקולים של סוני הללו יודעים להוציא, הוא לא רע בכלל. החוויה הזו בסראונד היתה לא רעה בכלל.rn
isoMike עשה הקלטות מדהימות.rn

המערכת דינאמית ביותר וניגנה בווליומים גובהים יחסית. rn
יש משהו ברמקולים הללו שמאוד הייתי רוצה לבדוק לעומק בסטאפ מוכר.

Tannoy + Cary Audio

Tannoy + Cary Audiorn

חברת Tannoy הציגה את הרמקולים מדגם Kingdom Royal (מחיר $55,000) אשר רק 18 זוגות ממנו מיוצרים בשנה.rn
חברת Cary Audio הציגה שני DACים. אחד Solid State מדגם DAC-100 במחיר $2,495 וה-DAC100T הכולל שפורפות במחיר של $2,950.rn

החברה הציגה גם מגבר אוזניות HH1 במחיר של $1,595 והכוכב החדש Integrated Player ה-DMC600 הכולל כמעט כל כניסה אפשרית (מחיר $5,000).rn

הסאונד בחדר היה "בסדר" ולא משהו מפיל או מיוחד מבחינתי. יש הרבה מאוד דיבור על הרמקולים מהסדרות הגבוהות של טאנוי (בעיקר מסידרת ה-Prestige, כמו ה-Westminster Royale SE) ולכן, ציפיתי מספינת הדגל של החברה "להפיל לי את הלסת", אבל זה לא קרה.rn
אני בטוח שזה לא בעיה של הרמקול או האלקטרוניקה, אז נשאיר את זה לדמו/אקוסטיקה/שילוב….

Harman Group = JBL + Mark Levinson

Harman Group = JBL + Mark Levinsonrn

לא יצא לי לשמוע את המערכת הזו כי היא לא הודגמה בזמן שהייתי בחדר, אולם זה לא מונע מלרייר על מרק לוינסון והסאב של REVEL, לא?

April Music + Verastarr Cables

April Music + Verastarr Cablesrn

חברת April Music מקוריאה הדרומית רצתה להוכיח שיש לה ביד טכנולוגיה ואיכות של הגברה במחיר סביר ($6,500) עם 500W לערוץ בתוך אריזה קומפקטית. ה-Stello Ai700 הוא מגבר משולב, שללא בושה, חובר ל-Marten Design מדגם Coltrane 2 במחיר של לא פחות מ-$90,000 ויחד עם ה-Pre+DAC, ה-Eximus DP1 (מחיר של $3,200) הוציאו סאונד לא פחות ממדהים.rn

מה שאומר שלא חייבים שהאלקטרוניקה תהיה במחיר של הרמקולים ובטח לא יותר, כדי להוציא סאונד טוב.rn

כל הכבילה היתה של חברת Verastarr מארה"ב אשר מאמינה בכבלים שהם שטוחים ודקים מאוד מנחושת למיזעור תופעת ה-Skin Effect.rn

כבל רמקול במחיר של $3,000 ל-3 מטרים.rn
כבל מתח במחיר של $1,800 ל-1.5 מטרים.rn
כבל אינטרקטנקט במחיר של $1,299 ל-1 מטר.

YG Acoustics

YG Acousticsrn

למי שלא יודע, YG מייצגים את שמו של מקים החברה והמתכנן הראשי של הרמקולים, Yoav Geva, יוצא יחידת 8200 אשר היה בונה רמקולים כתחביב והחליט, יחד עם הלוואה לבנות את הרמקולים הטובים ביותר שהוא יכול.rn
מה שמניע את יואב זה מדע. כששומעים את יואב מדבר על תכנון וייצור הרמקולים שומעים פדנטיות וירידה לפרטים שלא שומעים מאף אחד אחר בתחום.rn

אם זה בדיוקים בחריטות של הדרייברים, בכמות השעות שלוקח לחרוט כל חלק ועד העלויות של החומרים וכמה חומר מבוזבז וכמה ממוחזר לאחר מכן.rn

המימברנות מיוצרות מגוש אחד של אלומיניום תעופתי אשר נחרט ב-CNC בעל 5 מהלכים, תוך ביזבוז של מעל 90 אחוז מהחומר ובעשרות שעות מכונה ע"מ לייצר דרייברים לרמקול אחד.rn

החברה הציגה את ה-Sonja 1.3 אשר נקראים על שמה של אשתו של יואב.rn
אלו רמקולי הדגל החדשים של החברה וכמו כל הרמקולים של YG הם מודולרים, כלומר, מאפשרים ללקוח לקנות החל מהחלק העליון, המוניטור ומשם לשדרג עם החלקים התחתונים ע"מ לתת יותר נפח ודחיפת אויר לחללים גדולים יותר.rn

הרמקול, עם חבילת ה-Signature ובתצורה מלאה יעלה $106,800.rn
הם הונעו ע"י זוג D'Agostino Momentum.rn

הסאונד מאוד מאוד אנליטי ומדוייק. הרמקולים זורקים החוצה בדיוק כל מה שנותנים להם, לטוב ולרע.

LAMM Laboratories + Wilson Audio

LAMM Laboratories + Wilson Audiorn

Vladimir Lamm, הבעלים והמוח מאחורי חברת LAMM, תמיד באותה פוזיציה, עם תקליט ביד, מדגים את האלקטרוניקה אותה הוא מתכנן ומייצר ובד"כ עם רמקולים של ווילסון, במקרה הזה מדגם Maxx3 (מחיר $69,500).rn
המערכת כולה תעלה לכם $534,565rn

הסאונד? מרשים כמובן. אבל לא משהו שאני אישית הייתי חי איתו ביום יום.

McIntosh

McIntoshrn

לא ממש אפשר היה להתרשם מהציוד בחדר שלהם, אולם המודרניזציה שלהם, לדעתי קצת פגעה בקסם שהיה להם, ב-Hard Core שלהם. משהו כמו שאם הארלי דידויסון יוציאו קטנוע חשמלי….

Magico

Magicorn

חברת מג'יקו, של יאיר תמם ואלון וולף, הציגה רמקול רצפתי חדש בתצורת 2 Way העונה לשם S1, מגיע במגוון גימורים ומתומחר ב-$12,600 וכשיגיע לארץ יעלה בסביבות 55,000 ש"ח.rn

הרמקול מפתיע מאוד, עם אותה חתימת צליל של מג'יקו, רק מותאם לחדרים קטנים יותר. בהחלט שווה לשקול למי שמחפש רמקול לסלון ישראלי ממוצע בתקציב הזה.

Scaena + Veloce + Kronos

Scaena + Veloce + Kronosrn

מכירים פרארי, דוקאטי, מזראטי, למבורגיני? אז זו האסוציאציה הראשונה שמקבלים כשמסתכלים על הרמקולים של Scaena האיטלקים.rn
החומרים, רמת הגימור, העיצוב והנוכחות צועקים כולם – Made in Italy.rn

הרמקולים הללו כוללים 15 מידריינג'ים, טוויטרי ריבון ו-3 סאבים של 18" אקטיבים לכל צד!rn
הרמקולים הם בתוצרת Line Array מה שיוצר פיזור מאוד כיווני של הסאונד מה שהופך את כל התצורה הזו לפחות רגישה לחלל.rn

הסאב וופרים מונעים ע"י הגברה דיגיטלית ומכויילים בעזרת DSP.rn

הרמקולים מוערכים בכ-$150,000rn

ההגברה היא של חברת Veloce הנותנים 400W לערוץ ב-4 אוהם אשר מקבלים מתח ממצברים.rn
עבור הפטיפון ישנו גם ה-Veloce Phono.rn

המקור הדיגיטלי במערכת הוא CDP של AMR ו-DAC של AMR.rn
אבל מה שמיוחד היה בחדר, לדעתי, היה הפטיפון של KRONOS.rn

יצא לי לדבר עם המתכנן והבעלים של החברה. הפטיפון הזה נעשה ללא חיסכון בעלויות. מדובר ב-פטיפון + RACK בעלות של $32,000. הזרוע, Nano Vector V07 (מחיר $6,500) וזרוע ZYX Universe 2 (מחיר $8,500).rn

הסאונד, כמו ברכבים איטלקים, מדהים אבל לא פרקטי בעליל….

Aurender

Aurenderrn

חברת Widealab הממוקמת בקוריאה מתמחה בייצור סרבר מוסיקה ללא חיסכון בהוצאות.rn
מדובר על סרבר הרץ על לינוקס עם שתי תצוגות AMOLED של סמסונג בחזית.rn
הדגם האחרון מגיע עם BOARD מחשב שנעשה במיוחד ע"י המהנדסים של החברה (להבדיל מה-BOARD של הדגם הקודם שהוא לוח מחשב שאפשר לקנות בחנות מחשבים), מעגל האודיו מוזן מסוללות. מערכת ההפעלה וה-Cache יושבים על כונן SSD והתוכן עצמו יושב על כוננים בנפח של 6TB (לעומת 2TB בדגם הקודם).rn

אפליקצית ה-iPad שלהם עובדת בפרוטוקול תקשורת שלהם, להבדיל ממה שמוצאים לרוב בסרברים אחרים שהוא UPnP. היתרון הוא במהירות התגובה. כשגוללים מאות אלבומים במצב תצוגה של עטיפות, באפליקציה של Aurender זה פשוט טס ואין השהיות בטעינת הגרפיקות כמו שיש בסרברים שהאפליקציה רצה על UPnP.rn

שימו לב, הסרבר הזה הוא רק הטראנספורט, כלומר, עדיין צריכים DAC שיחובר לאחת היציאות של הסרבר.rn

המחיר של הדגם הקודם S10 עם נפח של 2TB הוא $6,900rn
המחיר של הדגם החדש עם נפח של 6TB הוא $14,900rn

קשה מאוד לנתח מה תרומת סרבר כזה לאודיו במערכת במיוחד כשמדובר על טראנספורט בלבד, אבל מסתבר שיש לחברה יבואן בארץ, סאבו-אודיו, ונקווה שיש לו יחידה כזו בדרך שנוכל לבחון.

Morel

Morelrn

חברת מורל הציגה שלושה רמקולים חדשים.rn
נתחיל מהקטן לגדול:rn

רמקול סטלייט חדש SP3. זהו רמקול סטלייט בצורה ומבנה אבל דיי גדול, יחסית לסדרות האחרות של החברה.rn
רמקול חדש בסידרת ה-Octave, ה-Octave 6. רמקול הדומה במבנה שלו לאוקטב, רק עם עיצוב מעודן יותר, גריל מתכת שמיוצר בעזרת חיתוך לייזר ואח קטן ל-Fat Lady, ה-Sopran.rn

ה-Sopran הוא רמקול רצפתי בתצורת 3 Way, עם חיתוכי Cross Over ב-220 הרץ ו-2.2 קילו-הרץ.rn
התיבה שלו עשויה מסיבי פחמן עם סיבי זכוכית מודבקים בשרף מיוחד, מה שהופך את התיבה מצד אחד לחזקה מאוד וקלה ומצד שני, לא חזקה מידי, כך שהיא הופכת לחלק מנגן יחד עם הרמקול. התיבה אינה כוללת שום ספיגה מבפנים.rn

הרמקול הונע ע"י מונובלוקים של MSB.rn

מחיר הרמקול $12,000rn

הסופרן הינו רמקול מפורט מאוד עם באס הדוק. האימאג'ינג מדוייק ולא רגיש כל כך ל-SWEET SPOT. הרמקול מסוגל לדחוף הרבה אויר ולרדת נמוך.

Acapella

Acapellarn

חברת אקפלה, יצרנית רמקולי שופר יפהיפיים, הציגו את ה-Violoncello II והוכיחו לי שוב, שאני, למרות שמת הלוק הזה של רמקולי שופר, הם פשוט לא מתאימים לטעם הסונורי שלי.rn

הרמקול הזה, כמו רמקולי שופר אחרים ששמעתי, נתנו פרזנטציה שהיא גדולה מהחיים ו-In Your Face (משהו כמו תלת מימד שיוצא מהמסך…) שזה מאוד מרשים בהדגמה אבל מאוד מעייף לטעמי כמשהו שצריך לחיות איתו, פשוט כי אתה כל הזמן דרוך שהזמרת לא תנשך אותך….rn

מחיר: $80,000

Totem

Totemrn

טוב, אז אם נשארתם איתי עד עכשיו, ואני מקווה שכן, אז לפני כל הנתונים הטכניים והתיאוריים הטכנולוגיים אתחיל ואומר שהרמקולים החדשים של חברת Totem מבחינתי זכו ב-Best Sound of the Show, הפתעת התערוכה, הפתעת השנה ואני עדיין בשוק!rn

מדובר על סדרת רמקולים חדשה העונה לשם Element וכל המחמאות הם הודות לדרייבר מיד-וופר חדש בגודל 7" בתכנון וטכנולוגיה חדשה, לה החברה קוראית: Torrent Technology.rn
מדובר על דרייבר בתכנון מאוד מיוחד עם 16 מגנטים נאודימיום חזקים ביותר, הסליל עשוי מחוט מרובע ולא עגול וזאת כדי למנוע את חללי האויר בין הלולאות, מה שנותן שדה מגנטי חזק יותר ויעיל יותר.rn
החלק האחורי של מה שמחזיק את הדרייבר הוא לא ספיידר קונבנציונאלי העשוי מיציקה או ברזל מקופף אלא מדובר במבנה המורכב מחלקים המהונדסים בדיוק רב ביותר ומורכבים ביד.rn
לדרייבר מהלך של יותר מאינצ' לכל כיוון מה שמאפשר לו לדחוף המון אויר ולרדת נמוך גם עם קוטר, קטן יחסית של 7".rn

כשנכנסתי להדגמה, עמדו זוג מדפיים על סטנדים ולידם זוג רצפתיים. ברגע שהשמיעו קטע שאני מכיר היטב, טראק 9 בדיסק השני של Nils Lofergen LIVE, קטע שהוקלט במהלך הופעה חיה של תופים עם באס, אמרתי לעצמי שזה הולך להיות כואב, אבל נאלצתי לאכול את הכובע. טוב, אמרתי שזה יפה לרמקול רצפתי עם שני וופרים של 7", אבל אז הסביר המדגים שאלו המדפיים שניגנו.rn

WTF?!rn

חסר אמונה, הלכתי לרמקול ונגעתי בדרייברים כדי לבדוק.rn
אח"כ המשיך עם קטעים נוספים, כולם עתירי באסים ולא סתם באסים בסגנון מוזיקת פופ אלא קטעים אלקטרוניים וקטעי אורגן כנסיה ומה לא? הרמקול הזה ירד נמוך כמו שאף מערכת בכל התערוכה, גם במחירים של 6 ספרות, לא הצליחו לרדת.rn

לא היה מישהו אחד בחדר שלא היה עם פה פעור ופתוח.rn
בסיום ההדגמה, פשוט קמנו ומחאנו כפיים.rn

לאחר שהודגמו הרמקולים המדפיים, העונים לשם Fire, הושמעו אחיהם הגדולים בסדרה, Metal, הרצפתיים הכוללים שני וופרים אקטיביים (לא מוגברים אלא ששניהם מקבלים סיגנל מהמגבר לעומת האח הבינוני, Earth הכולל דרייבר אחד אקטיבי והשני פאסיבי).rn

הרמקולים הללו זהים לחלוטין בחתימה הסונורית שלהם רק שנועדו לחדרים גדולים יותר שצריך לדחוף בהם יותר אויר, אבל אלא אם יש לכם סלון בגודל אצטדיון, המדפיים הללו יעשו את העבודה.rn

כמובן שבאס זה לא הכל. שאר הסאונד היה מהיר, יציב, מדוייק ומאוזן. הבאס היה הדוק ובשליטה ומאוד קוהרנטי עם שאר התחומים.rn

והמחיר?rn

Fire – $6,000rn
Earth – $9,000rn
Metal – $13,000rn

לחברה יש יבואן, חדש יחסית, בישראל ולמרות שלא ראיתי את הרמקולים בחנויות, אני מקווה מאוד שיהיו לו את הסידרה הזו להדגמה בקרוב.rn

לרוץ לשמוע!

הכתב היה אורח של חברת Dune HD.

לדיון בנושא: CES 2013 – אודיו סטריאו היי-אנד – חלק שלישי ואחרון


11:00
  /  
14.1.2013
  
מאת: מרטין סבג

1