פוג'י X-Pro 1

הפוג'י X-Pro1 היא מצלמה מסוג המוצרים שהם גם תכשיט. המצלמה מאופיינת בעיצוב רטרו מקסים ומדליק, קווי העיצוב הינם יפים והמצלמה ...

8:00
  /  
10.01.2013
  
מאת: צור טריגר
הקדמה

הקדמה

הפוג'י X-Pro1 היא מצלמת מל"מ הנמצאת ברף העליון של מצלמות המל"מ, הן מבחינת ביצועים והן מבחינת מחיר. זוהי מצלמה הקרובה יותר להיות DSLR מאשר מצלמת פוקט. המצלמה מצוידת בחיישן בעל מקדם קרופ של 1.5 בדומה למצלמות הDSLR בעלות קרופ. שטח החיישן הגדול יחסית מקנה לX-Pro1 חיישן איכותי יותר המניב איכות תמונה ברמה גובהה.

 


התמונה מאתר Fuji העולמי

הפוג'י X-Pro1 היא מצלמה מסוג המוצרים שהם גם תכשיט. המצלמה מאופיינת בעיצוב רטרו מקסים ומדליק, קווי העיצוב הינם יפים והמצלמה איננה קטנה כפי שחושבים בהתחלה. המצלמה בנויה טוב ומרגישה איכותית בעת החזקתה. אל נא נשכח כי במחירה הלקוח מצפה לקבל מצלמה שלא נחסך עליה דבר, הן בייצור והן באביזרים הנלווים.

תג המחיר שלה ממקם אותה גבוה מבחינת דרישות וביצועים, האם היא תענה על דרישות אלה?
מתחילים…

מה בקופסה

המצלמה מגיעה בקופסה שההשקעה נכרת בה. הקופסה החיצונית מכילה שתי קופסאות קשיחות, האחת למצלמה עצמה, והשנייה לשאר האביזרים (מטען, כבל USB ועוד). האריזה מרשימה ומדליקה ומוסיפה להנאה הכוללת של רכישת המצלמה.

חיבור הUSB של המצלמה: להפתעתי, חיבור הUSB זהה לחיבור הUSB שנפגשתי בו בG5 של פנסוניק. בדיעבד חשבתי כי זהו חיבור ייחודי לפנסוניק. וכעת, מתברר כי טעיתי וזהו חיבור שקיים גם בפוג'י X-Pro1. מבדיקות שערכתי מול חברים לצילום ומול חברים מהעולם הטכנולוגי נשארתי ללא מושג מהו החיבור הזה. ככל הנראה מדובר על חיבור חדש שאיננו ייחודי לחברה ספציפית.

מפרט טכני

מפרט הטכני מאתר פוג'י העולמי:

Number of effective pixels

16.3 million pixels

Image sensor

23.6 mm x 15.6 mm (APS-C) X-Trans CMOS with primary color filter

Sensor Cleaning system
Ultra Sonic Vibration
Storage media

SD memory card / SDHC memory card / SDXC (UHS-I) memory card*1

File format
still image
JPEG (Exif Ver 2.3)*2,
RAW (RAF format), RAW+JPEG
(Design rule for Camera File system compliant / DPOF-compatible)
movie
H.264 (MOV) with Stereo sound
Number of recorded pixels

L : (3:2) 4896 x 3264 / (16:9) 4896 x 2760 / (1:1) 3264 x 3264
M : (3:2) 3456 x 2304 / (16:9) 3456 x 1944 / (1:1) 2304 x 2304
S : (3:2) 2496 x 1664 / (16:9) 2496 x 1408 / (1:1) 1664 x 1664

L Vertical: 7680 x 2160 Horizontal: 7680 x 1440
M Vertical: 5120 x 2160 Horizontal: 5120 x 1440

Lens mount

FUJIFILM X mount

Sensitivity

Equivalent to ISO 200 – 6400 (Standard Output Sensitivity)
AUTO mode : AUTO (400) / AUTO (800) / AUTO (1600) / AUTO (3200) / AUTO(6400)*

  • * After updating into the firmmware ver 2.00, menu of "AUTO(6400)" is added.

Extended output sensitivity equivalent ISO 100, 12800 and 25600

Exposure control

TTL 256-zones metering, Multi / Spot / Average

Exposure mode

Programmed AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual exposure

Exposure compensation

-2.0 EV – +2.0 EV, increment with 1/3 EV step

Shutter control

Focal Plane Shutter

Shutter speed
(with mechanical shutter)

(P mode) 1/4 sec. to 1/4000 sec.,
(All other modes) 30 sec. to 1/4000 sec.
Bulb (max. 60 min.)
Time 2 to 30 sec.
Synchronized Shutter speed for flash :
1/180 sec or slower (P mode or A mode)
1/160 sec or sowler (S mode or M mode)
* 1/180 sec can be automatically set at some shooting conditions on P mode or A mode.

Continuous shooting

Max 6 / 3 fps selectable

Auto bracketing

AE Bracketing (±1/3 EV, ±2/3 EV, ±1 EV)
Film Simulation Bracketing (Any 3 type of film simulation selectable)
Dynamic Range Bracketing (100%, 200%, 400%)
ISO sensitivity Bracketing (±1/3 EV, ±2/3 EV, ±1 EV)

Focus
mode
Single AF / Continuous AF / MF Distance Indicator
type
TTL contrast AF, AF assist illuminator available
AF frame selection
Area (EVF / LCD: 49 areas with 7 x 7, OVF: 25 areas with 5 x 5) / Multi
* changeable size of AF frame: among 5 type
White balance

Automatic scene recognition
Custom, Color temperature selection (K)
Preset: Fine, Shade, Fluorescent light (Daylight), Fluorescent light (Warm White), Fluorescent light (Cool White), Incandescent light, underwater

Film Simulation mode

10 type (PROVIA/STANDARD, Velvia/VIVID, ASTIA/SOFT, PRO Neg Hi, PRO Neg Std, MONOCHROME, MONOCHROME+Ye FILTER, MONOCHROME+R FILTER, MONOCHROME+G FILTER, SEPIA)

Dynamic range setting

AUTO (100-400%), 100%, 200%, 400%

Self-timer

Approx. 10 sec. / 2 sec. Delay

Flash modes

Hot shoe with TTL contacts; sync terminal
Red-eye removal OFF: Auto, Forced Flash, Suppressed Flash, Slow Synchro, Rear-curtain Synchro.
Red-eye removal ON: Red-eye Reduction Auto, Red-eye Reduction & Forced Flash, Suppressed Flash, Red-eye Reduction & Slow Synchro, Red-eye Reduction & Rear-curtain Synchro.

Hot shoe

Yes (dedicated TTL Flash compatible)

Viewfinder
Hybrid Multi Viewfinder
Optical viewfinder
Reverse Galilean viewfinder with electronic bright frame display
Magnifications: 0.37x / 0.6x
Coverage of frame area v.s. capturing area: approx. 90%
Electronic viewfinder
0.47-in., approx. 1,440,000-dots color LCD viewfinder
Coverage of viewing area v.s capturing area: approx. 100%
Eye sensor installed
Eye point:
approx. 14 mm
LCD monitor

3.0-inch RGBW (White) LCD monitor, approx. 1,230,000 dots, (Approx. 100% coverage)

Movie recording

1920 x 1080 pixels, 1280 x 720 pixels (24 frames/sec.) with stereo sound
Individual movies can not exceed 29 minutes in length.

Photography functions

Select custom setting, Motion panorama, Color space, Color (Saturation), sharpness, Dynamic range, Film simulation, Gradation, Auto red-eye removal, Framing guideline, Frame No. memory, Histogram display, Preview depth of focus, Focus check, Electronic level, Multiple exposure, Fn button setting (RAW, Movie, etc)

Playback functions

RAW conversing, Image rotate, Red-eye reduction, Photobook assist, Erase selected frames, image search, Multi-frame playback (with micro thumbnail), Slide show, Mark for upload, Protect, Crop, Resize, Panorama, Favorites

Other functions

PictBridge, Exif Print, Languages selection, Time difference, Quick start mode, Power save mode, Silent mode

Terminal
Video output
Digital interface
USB 2.0 High-Speed
HDMI output
HDMI mini connector
Power supply

NP-W126 Li-ion battery (included)

Dimensions

139.5 (W) x 81.8 (H) x 42.5 (D) mm / 5.5 (W) x 3.2 (H) x 1.7 (D) in.
(Minimum depth: 34.1 mm / 1.3 in.)

Weight

Approx. 450 g / 15.9 oz. (including battery and memory card)
Approx. 400 g / 14.1 oz. (excluding battery and memory card)

Operating Temperature

0°C – 40°C

Operating Humidity

10 – 80% (no condensation)

Guide to the number of available frames for battery operation

approx 300 frames

Starting up period

Approx. 0.5 sec. ( Approx 1.0 sec, when QUICK START mode and Power save mode is set to OFF)

  • * evaluated by FUJIFILM method
Accessories included

Li-ion battery NP-W126
Battery charger BC-W126
Shoulder strap
USB cable
Body cap
Metal strap clip
Protective cover
Clip attaching tool
CD-ROM (Viewer software, RAW File Converter etc.*3)
Owner's manual

Optional accessories

Li-ion battery NP-W126
Battery charger BC-W126
Shoe Mount Flash EF-X20 / EF-42 / EF-20
Diopter correction lens DPC+3 / DPC+2 / DPC+1 / DPC-1 / DPC-2 / DPC-3
M mount adapter
Protector Filter PRF-58 58 mm Φ
Protector Filter PRF-52 52 mm Φ
Protector Filter PRF-39 39 mm Φ
Hand Grip HG-XPro1
Leather Case LC-XPro1
* The lens of focal length at 35 mm or less can be placed in this leather case with the camera X-Pro1

 

קישור למפרט באתר פוג'י

איכות בניה ומערכות

איכות בניה

הפוג'י X-Pro1 מאופיינת באיכות בנייה מרשימה למדי. הגוף עצמו מתכתי ובנוי טוב. למרות העיצוב הרטרו שלרוב פחות נוח מהעיצוב של DSLR, המצלמה בסה"כ נוחה להחזקה. חלוקת המשקל הנכונה עם העדשה מקנה גם כן להרגשה נוחה ביד בעת הצילום.

המצלמה הגיעה אלי עם שתי עדשות, האחת 35mmF1.4 והשנייה 18-55F2.8-4. שתי העדשות גם כן באיכות בנייה גבוהה ומשתלבות טוב עם הגוף עצמו של הפוג'י.

מערכות

מסך LCD– המצלמה מצוידת במסך 3" ברזולוציה של 1,230,000. המסך איננו מסך מגע או מסך מפרקי. לאורך השימוש במצלמה, לא הרגשתי חיסרון משמעותי באי קיום הפיצ'ר של מסך מגע. אי קיומו של מסך מפרקי, קצת היה מורגש יותר. אם כי, בהתחשב בעיצוב של המצלמה, אני יכול להבין את השיקולים באי קיומו.

השילוב בין העינית לבין המסך האחורי הוא טיפה שונה משאר המצלמות שיצא לי להיפגש איתן. פוג'י תכנתו את העינית האלקטרונית שתתנהג כמו המסך האחורי. זאת אמרת, אם צילמנו דרך העינית האלקטרונית, התמונה תופיע על העינית עצמה ולא על המסך האחורי. ולכן, כאשר קבענו זמן הצגה של כמה שניות התמונה תופיע בעינית למשך זמן זה ולא נוכל לבצע צילום, לפעמים התכנון הנ"ל לא נוח וגורר זמן המתנה בין צילום לצילום.


התמונה מאתר פוג'י העולמי

מערכת AF מערכת הAF של המצלמה בעלת 49 (המחולקות 7 על 7 ) נקודות AF לבחירה המכסות כמעט את כל המסך. למעשה, כיסוי הנקודות טוב יותר מבכל DSLR שראיתי עד היום. למערכת הAF ישנם שלושה מצבים שונים: האחד העונה לשם S- ברגע שמתבצעת נעילה, הפוקוס נשאר קבוע. השני עונה לשם C- המערכת כל הזמן מחדשת את הפוקוס ולא מבצעת נעילה. חשוב לציין כי במצב C המצלמה מנסה כל הזמן להתפקס, גם כאשר העיין בתוך העינית גם כאשר לא. ולכן, חשוב להחזיר את מצב הפוקוס או לS או לM. והשלישי העונה לשים M- פוקוס ידני.

בתור אחד שמצלם חלק ניכר מהזמן על פוקוס ידני, העברתי את המצלמה לפוקוס ידני, M, ובדקתי איך המצלמה מתפקדת. בגלל שטבעת הפוקוס היא, מסתבר, טבעת אלקטרונית, יש צורך בהדלקת המצלמה כדי לפקס. בנוסף, ברגע שמבצעים חצי לחיצה לא ניתן עוד לשחק עם הטבעת לשם ביצוע תיקוני פוקוס. דרך העינית האופטית קשה להבחין מתי המצלמה בפוקוס על האובייקט הרצוי. כאשר העינית עוברת למצב EVF, ניתן לראות את השינויים בהתאם לשינוי של הטבעת. למרות כי המערכת עובדת והרעיון של טבעת אלקטרונית נחמד, לא הצלחתי להתחבר אל דרך העבודה של הפוקוס הידני. ולכן, רוב הזמן המצלמה הייתה על S, אשר היה לשביעות רצוני.

בנוסף לסוג עבודת הפוקוס, ישנן שתי אפשרויות בחירה ב AF Mode של המצלמה. האחד, העונה לשם Area ובו בוחרים נקודה מתוך ה49 נקודות הקיימות באופן ידני. השני, העונה לשם Multi, בו המצלמה בוחרת לבד על מה להתפקס.  כן, ממש כך, המצלמה בוחרת לבד על מה להתפקס. ונדמה כי למצלמה בMode ה Multi למצלמה יש רצונות משלה והשכיחות של פיקוס על אובייקט אחר מהרצוי גדולה. לאורך הסקירה Mode ה Multi נמצא לא שמיש עבורי, עקב רצונות משלו, ולכן צילמתי בעיקר עם Area ובחירה סלקטיבית וידנית של נקודות ה AF הרצויות בין צילום לצילום.

מערכת הAF של המצלמה תקשה בעיקר כאשר משנים במקצת את תנאי האור או מנסים לפקס על אובייקטים שאינם קונטרסטיים מאוד. מסע ה"צייד" של המערכת במצבים אלה מתחיל ואחוזי אי ההצלחה לביצוע הנעילה קיימים. למרות שהמצלמה בעלת נורת עזר לAF, זמן הפיקוס ועד לנעילה מתארכים באופן משמעותי ולעיתים הנעילה לא מצליחה כלל בתנאי תאורה פחותים. מהירות תגובת מערכת הAF הופכת למשמעותית כאשר רוצים לצלם אובייקטים מהירים ונדרשת תגובה מהירה של מערכת הAF. לדוגמה, לצלם ילד משחק ומשתולל יהיה אתגר לא קל גם לצלם מתקדם.

ביחס לפנסוניק G5, הפוג'י פחות טובה בנושא מערכת הAF והנעילה פחות טובה בתנאי תאורה בעיתיים. אם עם הG5 הצלחתי לבצע צילומי ספורט ופאנינג על רכבים, עם הפוג'י המשימה קשה יותר עד כדי מייאשת בחלק מהמצבים. ולמרות זאת, כמצלמה כללית מערכת הAF של הפוג'י מספיק טובה.

חשוב לציין, מערכת הAF של המצלמה מתנהגת שונה מבחינת זמנים כאשר הצילום נעשה מהעינית ומהמסך. בעינית המצלמה מערכת הAF מגיבה מהר יותר ומבצעת נעילה מהר יותר מאשר כאשר הצילום נעשה מהמסך האחורי.

עינית–  למצלמה יש עינית בעלת שני מצבים. האחד, עינית סטייל מצלמות הrangefinder מתקופת הפילמים. והשני, עינית אלקטרונית, EVF, בעלת רזולוציה אקוויוולנטית של 1,440,000 בדומה לפנסוניק G5.

להבדיל מהעינית של הפנסוניק G5, בעינית של הפוג'י אין דיליי, גם לא בתנאי תאורה בעיתיים, והתזוזה חלקה יותר. העינית האלקטרונית בהירה והתמונה המתקבלת בה טובה מאוד. בנוסף לאיכות תמונה טובה בעינית האלקטרונית ישנו גם מידע על נתוני הצילום, Grid ופלס.

המעבר בין העינית למסך מתבצע על ידי חיישני מרחק, בדומה לפנסוניק G5. בפוג'י החיישן רגיש עוד יותר וכבר במרחק של כ4-5 החיישן מעביר את התמונה מהמסך האחורי אל העינית. להבדיל מהפנסוניק, בפוג'י אין מסך מגע ולכן רגישות חיישן החישה פחות בא לידי ביטוי.

פלאש-  המצלמה ללא פלאש מובנה, ולכן כאשר רוצים אביזרי אור מלאכותיים יש לרכוש פלאש חיצוני המתחבר לחיבור Hot shoe בדומה לDSLR או לחבר פלאש עם כבר PC sync.

בית סוללה וכרטיס זיכרון- מכסה בית הסוללה בנוי טוב וחזק. בעת פתיחתו המכסה קופץ ונפתח. בדומה לחלק ניכר ממצלמות הפוקט והמל"מ, כרטיס הזיכרון יושב בתוך בית הסוללה.

סוללה: הסוללה הספיקה לי לכ200 צילומים בין טעינה לטעינה. את רוב הצילומים עשיתי דרך העינית. ולכן, להערכתי, כאשר הצילום נעשה דרך המסך, הסוללה תיגמר מהר יותר. מכיוון ו200 צילומים זה לדעתי מעט, מומלץ להצטייד בסוללה נוספת.

איכות בניה- המשך

כפתורים

כפתור הצילום (Shutter release)- בדומה לפנסוניק G5, כפתור הצילום עושה את העבודה ונוח. ההבדל בין שני השלבים ברור וקיים, אך באותה נשימה, רגישות הכפתור אינטואיטיבית בזמן הצילום. ביצוע הצילום נעשה באופן מידי ולא קיים דיליי מורגש בין רגע הלחיצה ועד רגע הצילום, כמצופה.

גלגלת מצבי צילום- במצלמה ישנה גלגלת אחת בלבד וזאת כי אין צורך בשתי גלגלות. חוגת המצבים של המצלמה כוללת שלושה מצבים: A, B,T וMode ידני. הMode הידני הוא חלק מהחוגה עצמה. על החוגה ישנן מהירויות מ1 שניה ועד 1/4000 ועל ידי סיבוב החוגה בין מהירויות אלה משנים את מהירות התריס. ולכן, גלגלת המצלמה נותרה יתומה לצמצם, בעדשות בהן השליטה על הצמצם לא נעשית דרך טבעת הצמצם.

הגלגלת בעלת כפתור נעילה, הננעלת כאשר הגלגלת במצב A. בכל שאר המצבים אין נעילה. פיצ'ר הנעילה הוא פיצ'ר חכם וטוב שקיים, לדעתי. כאשר רוב הזמן צילמתי עם המצלמה על מצב A, בשילוב של Auto ISO, ושליטה ידנית על הצמצם. מצאתי כי עבורי זהו מצב הצילום הנוח ביותר, מצב כזה שאיננו דורש התעסקות יתרה עם המצלמה בזמן הצילום אך ישנה שליטה נוחה על הפרמטרים החשובים לי, כגון צמצם.

גלגלת פיצוי חשיפה– לצד חוגת המצבים ישנה גלגלת המאפשרת בחירה בין -2 ל+2 לפיצוי חשיפה בקפיצות של שליש סטופ. מיקום הגלגלת נוח ומאפשר שינוי תו"כ צילום באופן דיי מהיר. החיסרון היחידי שמצאתי בגלגלת זו הוא שאין אפשרות לבצע נעילה של הגלגלת. לא פעם קרה לי שהכפתור זז וצילמתי עם פיצוי שלילי את חלק מהתמונות. בעינית EVF יש בצד שמאל סרגל פיצוי חשיפה וניתן לראות תוך כדי הצילום האם המצלמה נמצאת בפיצוי שלילי.

כפתור ההדלקה– כפתור ההדלקה יושב סביב כפתור הצילום. גם עם כפתור זה מצאתי את עצמי לפעמים מדליק את המצלמה מבלי ששמתי לב, בין אם זה כאשר הכנסתי והוצאתי את המצלמה מהתיק ובין אם זה היה כאשר המצלמה הייתה עלי בהצלב. למקרה זה, בגלל שהמצלמה מפעילה או מסך אחורי או עינית אלקטרונית, מומלץ להגדיר זמן כיבוי אוטומטי. אחרת, יתכן כי תישארו ללא סוללה במקרה והמצלמה תדלק בשגגה.

כבל שחרור– כדי לשמור על הלוק הרטרו של המצלמה, פוג'י הצליחו לעלות לי חיוך על הפנים כאשר גיליתי כי כבל שחרור הצילום הוא למעשה אותו חיבור מכני מימי הפילם. כן כן, הכבל המכני שמתחבר למצלמות בפורמט בינוני, לדוגמה. כל מה שנותר לי לעשות זה לקחת את כבל השחרור של הברוניקה (מצלמת פילם פורמט בינוני 6X6) ולחבר אל הפוג'י. והפלא ופלא, זה עובד!

היש יותר סטייל מזה?!

חיבור כבל PC sync- המצלמה מצוידת בחיבור כבל PC sync, דבר המאפשר חיבור נוח של פלאש חיצוני גם לא של פוג'י.

 

איכות תמונה

המצלמה מאפשרת לצלם בISO מ 200 ועד 6400 בRAW (או לחילופין כאשר מצלמים ב RAW+JPEG). כאשר מצלמים רק בJPEG אפשר לצלם גם בISO100 וגם בISO12800.

ISO 100

 

ISO 200

 

ISO 400

 

ISO 800

 

ISO 1600

 

ISO 3200

 

ISO 6400

 

ISO 12,800

איכות התמונה של הפוג'י מרשימה למדי. עד רמת ISO1600 כולל התמונה מעולה. עד רמת ISO3200 התמונה עדיין טובה דייה להדפסות, בחלק מהמקרים. ברמת ISO6400 איכות התמונה טיפה יורדת והתמונה טובה לשימוש באינטרנט ופחות להדפסה, אם כי בעבודה נכונה עם הקובץ ניתן עדיין להפיק קובץ איכותי וטוב בחלק מהמקרים גם להדפסה. בקצה רמת הISO של הפוג'י, בISO12,800, גם כאן הקובץ מתאים לשימוש בחלק מהמקרים לאינטרנט ועם ניקוי רעשים אולי גם אפשר להפיק מהקובץ קובץ סביר להדפסה.

לסיכום:

  • ISO100-1600 איכות מעולה.
  • ISO3200 ישנה ירידה קלה באיכות אך האיכות טובה עדיין להדפסה.
  • ISO6400 האיכות יורדת טיפה והקובץ פחות טוב להדפסה. הקובץ טוב דיו לשימוש באינטרנט.
  • ISO12,800 האיכות פחות מתאימה להדפסה ויותר לשימוש באינטרנט.

למצלמה ישנו פיצ'ר המאפשר לבחור את החסם העליון של רמת ה ISO. פיצ'ר זה נוח (מאוד) ועושה את העבודה בצורה טובה ונוחה. לדוגמה: נניח ואני לא רוצה לעבור את ISO3200, כל מה שעלי לעשות זה למכוון את הISO לAuto 3200, ובדרך זו המצלמה מכוונת את הISO לבד אך לא עוברת את ה3200. יאמר לזכות פוג'י, כי פיצ'ר זה עובד בצורה טובה ומצמצם את ההתעסקות למינימלית עם המצלמה. כאשר הגדרתי את המצלמה על Auto (3200) לא הייתי צריך לשנות דבר, גם לא בצילומי יום וגם לא בצילומי לילה.

אם היה פיצ'ר כזה גם עבור מפתח הצמצם, הייתי שמח שבעתיים.

מצבי צילום ופיצ'רים

מצב צילום

מצבי צילום  ופיצ'רים– המצלמה, בהתאם לעיצוב הרטרו והקווים המינימליסטים המאפיינים אותה, בעלת 4 מצבי צילום בלבד: M, T, B וA. על ידי שילוב של מצב הגלגלת ומצב טבעת הצמצם של העדשה ניתן ליצור גם מצב S (עדיפות מהירות תריס) וגם מצב A (מצב העדפת צמצם).

מצב צילום M– להבדיל מDSLR, מצב ידני זה נשלט לא דרך גלגלת. אלא, שינוי הצמצם נעשה על ידי טבעת הנמצאת על העדשה עצמה (למקרה ואין, אז דרך הגלגלת) ושינוי מהירות התריס נעשה דרך גלגלת מצבי הצילום. למרות, כביכול, כי נדמה כי דרך שליטה זו איננה נוחה, במציאות אין זה מסובך להתרגל.

מצב צילום T– מצב זה מאפשר לצלם בחשיפה ארוכה. מעבירים את הגלגלת למצב T ובוחרים בעזרת שני לחצנים בגב המצלמה מהירות בין 2 שניות ועד 30 שניות בקפיצות של שליש סטופ.

מצב צילום B– מצב צילום זה הוא בדומה למצב B הקיים בDSLR, המאפשר לקבוע את החשיפה עצמה באופן שרירותי. מצב זה מבצע חשיפה כל עוד כפתור הצילום לחוץ. ברגע שמשחררים את כפתור הצילום, החשיפה נגמרת. משך החשיפה מוגבל לעד 60 דקות במצלמה.

מצב צילום A– מצב צילום זה הוא מצב צילום המאפשר צילום אוטומטי הן של מפתח הצמצם והן של מהירות התריס. מצב זה, בגלל אופן פעולת המצלמה והמערכת כולה, מאפשר למעשה מספר מצבים שונים לאוטומטי ולחצי אוטומטי. לדוגמה, נניח כי אני רוצה צמצם ספציפי ושהמצלמה תבחר עבורי את כל שאר הנתונים. דבר זה אפשרי בגלל קיומה של טבעת צמצם על העדשה. אפשר לקבע את המצלמה, לדוגמה, לצמצם F1.4 והמצלמה תעשה את השאר העבודה לקביעת חשיפה.

מצאתי כי מצב צילום זה, עם הגמישות הקיימת בו ואופן הפעלתו, הינו הנוח ביותר עבורי ורוב הצילומים נעשו עם מצב צילום זה.

 

וידאו

וידאו- מצלמה זו היא מצלמת סטייל רטרו וגם פיצ'ר זה, נדמה כי, הוכנס בה מכוח המציאות. משמע, מצב צילום וידאו קיים במצלמה, גם באיכות FHD. אך, להבדיל מDSLR, אין לדוגמה חיבור לכניסת מיקרופון חיצוני.

לעניות דעתי, מצב זה קיים כדי שיהיה אפשר להגיד "יש צילום וידאו בFHD". וזאת כדי שלקוחות לא ירגישו "מסורסים". ולכן, החלטנו להתמקד במצלמה כמצלמת סטילס.

סיכום

סיכום

מצלמה פוג'י X-Pro1 היא מצלמה מיוחדת, הן מבחינת עיצוב והן מבחינת סטייל. זוהי מצלמה שחסרונותיה קיימים, והם:

  • מעינית אופטית שאיננה נוחה לשימוש (עינית סגנון rangefinder) לרוב
  • ביצועי סוללה חלשים. מומלץ בחום לרכוש ולשים בתיק המצלמה סוללה נוספת
  • מערכת AF לא מהטובות שיש
  • דיופטר של העינית שהלך לאיבוד בזמן בדיקת המצלמה בגלל הדרך בה הוא מוברג. חשוב לבדוק אותו לעיתים תכופות ולראות כי ההברגה לא השתחררה. עלות הדיופטר אצל היבואן הרשמי בישראל היא 94 שקלים, לא זול בכלל לחלק יחסית פשוט. בארה"ב החלק עולה כ15 דולר בארה"ב. כמו כן אפשר להזמין דיופטר של מצלמות ישנות בכ5 דולר דרך אתרים כגון EBAY.
  • כיסוי עדשה, כאשר הhood מחובר, אשר נוטה ליפול לעיתים. אין זה כיסוי רגיל שננעל על ההברגה של הפילטר. אלא כיסוי מגומי הדומה לכיסוים שיש עבור פילטרים דקים, slim
  • אין כניסת מיקרופון
  • אין אפשרות לבחירת אזורי AF ואפשרות ה multi לא שמישה
  • אין פלאש מובנה (פחות משמעותי)
  • אין מסך מפרקי (פחות משמעותי)

באותה נשימה, למצלמה הזו יש יתרון אחד בולט שעד כה מעט המקרים בהם חוויתי ככתב וזו חווית הצילום וחווית השימוש. המצלמה הזו פשוט גרמה לי להתאהב בה, השילוב בין חיישן גדול יחסית עם עדשת פריים בעלת צמצם מהיר ומצלמה נוחה לשימוש הם שילוב שקשה לא להתאהב בו. אני נוהג להגיד: "תנו לי מצלמה עם עדשת פריים נורמל וצמצם מהיר ואני מסודר!" זה בדיוק מה שקיבלתי עם הפוג'י X-Pro1 ולא חסר לי דבר במשך זמן הביקורת וההתנסות עם המצלמה. המצלמה הזו פשוט עושה  את מה שהיא צריכה לעשות, וזה להדליק, תרתי משמע,  את הדחף לצלם ובתמורה הפוג'י גם מפיקה איכות תמונה מרשימה למדי. אין זו מצלמה "נורמטיבית", אלא מצלמת "נישה" שתמורתה גדולה כאשר השימוש בה נעשה בתבונה.

אם נחלק את שוק מצלמות המל"מ לשתי קבוצות: האחת מצלמות המל"מ שהן שדרוג למי שרוצה קצת יותר ממצלמת פוקט והשנייה מצלמות המל"מ למי שרוצה מצלמה קטנה יותר וכיום מצלמה בDSLR. הפוג'י X-Pro1 היא מצלמה הקרובה יותר, מבחינת איכות תמונה ומבחינת feel, למצלמת DSLR מאשר מצלמת פוקט. המצלמה הזו, לדעתי, היא מצלמה מעולה למי שמחפש את היתרונות של DSLR כמצלמה כללית אך רוצה סטייל ומצלמה טיפה קטנה יותר (לדוגמה, לעבור מDSLR למל"מ בגלל הגודל). למי שמחפש מצלמה אוטומטית עתירת פיצ'רים, אין זו הפוג'י הבחירה הנכונה עבורו.

הפוג'י, בשילוב עם העדשה 35mmF1.4 ולא צריך יותר.

ציון
איכות בניה: 9.5
תפעול (תפריטים, מעבר בין מצבי צילום וכדו): 8.5
מערכות (פוקוס, עינית, מסך, איזון לבן, מדידת אור): 8.5
איכות תמונה: 9.5
פיצ'רים: 8
ביצועים (זמני תגובה): 8.5
ציון כללי: 8.7

דוגמאות

 

תודה לקבוצת שמעוני, יבואנית פוג'י בישראל, על השאלת המצלמה לבדיקה

לדיון בנושא: פוג'י X-Pro 1


8:00
  /  
10.1.2013
  
מאת: צור טריגר

1