DSPeaker Anti-Mode 2.0 – הקוסם מפינלנד

Room correction הוא בהחלט אחד התחומים המדוברים כיום בתחום האודיו. DSPeaker עולה מדרגה, ונכנסת יותר עמוק לתחום, עם מוצר חדש ...

20:00
  /  
10.12.2012
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

DSPeaker (פשוט DSP ו Speaker במילה אחת) שקיימים מ 2008, הם מחלקת מוצרי האודיו של חברת VLSI Soulution שממוקמת בפינלנד. VSLI solution או Very large scale integration solution, מתמחים בתכנון ויצור של מעגלים משולבים לתחום הסאונד הדיגיטלי/אנלוגי.

ארסנל המוצרים של החברה כולל: ערכת מדידה לחובב האודיו, רמקולים מדפיים מבוססי Servo, DSP, ו room correction, וכמובן מוצרי ה Room Correction היעודיים שלהם – ה Anti-mode, כלומר אנטי room modes. הדגם המוכר יותר הוא ה 8033 שגרסה ראשונה שלו נבחנה על ידי לפני מספר שנים, שמיועד לעבוד בשילוב עם הסאבוופר, ולטפל בתדרים הנמוכים. ועכשיו היצרן מציע דגם חדש ומשוכלל יותר – ה 2.0 Dual core, דואל מכיון שישנו מעבד נפרד לכל ערוץ.

למי שלא יודע, Room Correction הוא המונח שמתאר מערכת דיגיטליות במוצרי אודיו, כמו רסיברים לקולנוע ביתי, מעבדים, או סאבוופרים, אשר מיועדת לבצע תיקונים בסאונד של הרמקולים על מנת לפצות על בעיות אקוסטיות שנגרמות מהחדר בו עושים שימוש. החלק העיקרי ב Room Correction הוא השימוש ב EQ או אקולייזר, אשר מגביר/מנחית תדרים מסויימים בתחום העבודה של הרמקול, שבולטים יותר מדי או חסרים יותר מדי, על מנת לאזן את התוצאה המתקבלת.
שני פרטים חשובים – דבר ראשון, התוצאה המתקבלת מיועדת רק לאיזור שבו היה המיקרופון, ומאזין אחר שיושב מטר או שניים ליד זה, יקבל תוצאה מעט שונה, או אפילו שונה לגמרי. דבר שני, ה EQ אינו פותר בעיות של זמני דעיכת הסאונד בחדר.
דברים נוספים שמערכת RC יכולה לכייל הם עוצמת הרמקולים יחסית לרמקולים אחרים במערכת סראונד, תזמון הסאונד לכל רמקול, תדרים בקרוסאובר לשילוב עם הסאבוופר, ועוד. למרות שזה נשמע מסובך, מערכות ה RC באות דווקא לעשות לנו חיים קלים, ולכן מדובר כמעט תמיד על מערכות אוטומטיות, שדורשות רק הנחה של המיקרופון המצורף בנקודת ההאזנה, ללחוץ על מתג "כיול", ולהמתין לסיום הכיול. לצערינו העסק האוטומטי לא תמיד עובד כמו שמצפים ממנו, ולפעמים נדרשת התערבות ידנית מצד המשתמש, אבל בסופו של דבר זה שווה את זה, כי התיקונים שמערכת RC טובה מסוגלת לעשות, מטפלים בבעיות ששום שדרוג של מגבר, מקור, כבלים, או רמקולים לא יוכל לתקן.


חזית המכשיר 

על המוצר

ה Anti-Mode 2.0 מהווה מספר מוצרים בקופסא אחת. קודם כל מדובר בקדם מגבר משולב DAC, עם כניסות/יציאות אנלוגיות: לא מאוזנות מסוג RCA, או מאוזנות מסוג XLR. מכיון שמדובר על מכשיר דיגיטלי, הכניסות האנלוגיות עוברות דרך ממיר ADC שממיר את הסאונד לדיגיטל, על מנת לעשות שימוש בתכונות המכשיר. בנוסף ישנן שתי כניסות דיגיטליות: אופטי, ו USB, ויציאה דיגיטלית למי שרוצה להיעזר בתכונות המכשיר, אבל רוצה להשתמש ב DAC שונה. אפשר גם כמובן לחבר את המכשיר בצורות אחרות, כמו בין הנגן למגבר הספק, כ DAC נטו, ועוד. בורר עוצמת השמע הוא אנלוגי בעל שליטה דיגיטלית, וכל השיטוט בתפריטים נעשה בעזרת השלט המצורף, ללא מתגים במכשיר עצמו, ועל גבי תצוגת ה LCD הקטנה אך מפורטת.


דוגמא לתצוגה הראשית לפי כניסה נבחרת

הפיצ'ר הכי מלהיב במכשיר הוא כמובן מערכת ה Room Correction שלו – זו כוללת מגוון רחב של כיוונים נוספים מעבר "לטייס אוטומטי" ויספקו כמעט כל חובב אודיו, שמעוניין "לשחק" עם הסאונד של הרמקולים שלו:

  • Room Correction: אוטומטי דו ערוצי, שכולל טיפול בתדרים החל מ 16Hz ועד 500Hz, כאשר ניתן לבחור את הגבול לתחום הטיפול העליון בטווח של 80-500Hz. החברה מדגישה ש RC מיועד רק לתדרים נמוכים, ומעבר לזה מומלץ טיפול אקוסטי, ולכן העסק מוגבל ל 500Hz. נוסף על כך, המכשיר מטפל בכל ערוץ בנפרד בתדרים מעל ל 270Hz, במידה ונבחר כיול מעל התחום הזה. מגוון תצורות הכיול כולל: זוג רמקולים, סאבוופר בודד, זוג סאבוופרים במונו, וזוג סאבוופרים בסטריאו. ניתן גם להשתמש במכשיר כקרוסאובר, על ידי הקצאת יציאה אחת לרמקול, ויציאה שנייה לסאב, אבל זה מצריך שימוש בשני מכשירים נפרדים.

דוגמא מתצוגת המכשיר, לאחד הכיולים הראשונים שניסיתי
  • פילטרים מסוג EQ פרמטרי: ניתן לכוון פילטרים פרמטרים מלאים בכל טווח התדרים, לבחור ערוץ ספציפי להקצאה או לשני הערוצים יחדיו.
  • פילטרים מסוג EQ מדפי: ניתן לכוון פילטרים מסוג מדף, כלומר כאלו שמרימים/מורידים את כל התחום מעל/מתחת לתדר מסויים. שימושי עבור הגברת/הנמכת טווח כלשהו בנמוכים או בגבוהים.

פילטרים בשליטה ידנית מלאה
  • פילטרים מסוג Highpass ו Lowpass: מיועדים לחיתוך התדרים הנמוכים/גבוהים.
  • פילטר Infrasonic: ניתן לכוון פילטר לחיתוך התדרים מתחת ל 20Hz.
  • דברים כללים כמו Balance בין הערוצים, Delay נפרד לכל ערוץ, או רגישות לעוצמת כניסה.
תפריטים שונים

המכשיר מאפשר לכוון מספר העדפות שונות לארבעה פרופילים שונים, על מנת לאפשר כיוון שונה למוזיקה שונה, משתמש שונה, טעם אישי, או נקודות ישיבה בחדר. מי שרוצה יכול אפילו לבצע מדידות שונות בחדר על מנת לראות את השינוי של הכיוונים, ו/או על מנת לספק את יצר הסקרנות האישי. המכשיר אמנם לא מתחבר למסך/מקרן, אבל הוא כן כולל תצוגת LCD אשר מאפשרת לראות הכל בצורה צבעונית ופשוטה, החל מתפריטים, גרפים לפילטרים, וגרפים למדידות, כולל גרף משולב שמראה את התוצאה לפני/אחרי כיול.


מצב תצוגה רגיל מול מצב מעומעם

למי שמעוניין, מסך ה LCD מאפשר לבחור מצב מעומעם, שפחות מבליט אותו בחדרים חשוכים, או לחילופין, ניתן לכבות את התצוגה לחלוטין.


תפריטים ראשיים

מה עוד? ה Anti-Mode 2.0 מאפשר דרך חיבור ה USB, לבצע עדכוני קושחה שמתקנים באגים ו/או מוסיפים פיצ'רים, וגם לייצא אל המחשב את הגרפים שהופקו על ידי המכשיר, על מנת לראות אותם בפירוט נרחב יותר בכל תוכנת מדידה תומכת. למי שתוהה, היצרן אינו מתכוון ליצר בעתיד גרסאות רב ערוציות, ומי שמעוניין לבצע כיול למערכת סראונד יאלץ לרכוש מספר מכשירים נפרדים.


המיקרופון המצורף

מבחינת עיצוב ואיכות בנייה, DSPeaker הלכו על מה שחשוב, וה Anti-Mode 2.0 אינו מכשיר סקסי או מעוצב, אבל הוא כן בנוי בצורה איכותית, וקומפקטי מספיק על מנת לא לבלוט לרעה. השלט שכלול הוא מהסוג הדק, ולכן גם פחות נוח לשליטה כמו שלט בגודל מלא. המיקרופון המצורף זהה לזה שמגיע בשאר דגמי החברה, כלומר הוא מורכב רק מכבל שקצה אחד מתחבר למכשיר, וקצה שני כולל רק את הקפסולה עצמה. אני מבין את הרעיון שעומד מאחורי זה – לחסוך בעלויות מיותרות, הבעיה שיש לי עם זה, היא העובדה שלא מסופק שום סטנד תואם, או מתאם לסטנד, וכל מה שנשאר ללקוח זה לנסות למצוא דרך יצירתית להעמיד את המיקרופון במיקום המיועד ובצורה יציבה מספיק… מעבר לזה, מדובר על מערכת מדידה מדוייקת, שהפיקה תוצאות כמעט זהות לאלו של מערכת המדידה שלי.


השלט המצורף

מדידות

סיטואציה אחת: חדר העבודה אצלי הוא אחד הדברים היותר גרועים שיש בשביל חובב אודיו. מידות החדר מאד דומות אחת לשניה – 3×3.15×2.6מטר, אין טיפול אקוסטי, הרמקולים (מדפיים מדגם KEF iQ3) יושבים על השולחן, ונקודת הישיבה/האזנה נמצאת כמעט במרכז החדר. התוצאה? כל התדרים הנמוכים נשמעים מנופחים, חסרים, ובתכלס לא מאוזנים בכלל. מה קורה אחרי כיול עם ה Anti-more 2.0?


קו שחור: לפני כיול
קו אדום: אחרי כיול

ביצעתי כיול עד ל 500Hz, והתוצאה מדברת בעד עצמה. הגרף מראה את התוצאה לפני/אחרי, עם מעט החלקה על מנת להבהיר את הגרף. המכשיר ביצע הנחתה של פיקים זוועתיים למדי, וההבדל כל כך שמיע, שזה נשמע כמו רמקולים אחרים. כן, עדיין ישנם שקעים בתדרים שונים, אבל התוצאה עדיין עדיפה על לא כלום, וגם ככה שקעים זה משהו ש EQ לא ממש אמור לטפל בהם.


סיטואציה שניה: האזנה למערכת בסלון נעשית לרוחב החדר, כמו ברוב הדירות עם סלון צר וארוך. הרמקולים שמשמשים פה הם מדפיים גדולים שאני בניתי בזמנו. מה הפעם יעשה ה Anti-mode 2.0?


קו שחור: לפני כיול
קו אדום: אחרי כיול

הגרף שרואים פה, הפעם לקוח ישירות מהמכשיר עצמו וללא החלקה. אמנם הגרף עולה רק ל 270Hz, אבל הכיול נעשה עד ל 500Hz. ההאזנה בסלון כבר פחות בעייתית מהמקרה הקודם, אבל עדיין ישנו טיפול יפה בפיק בולט בתחום של 47-57Hz, ועוד כמה בעיות קטנות מעל ל 100Hz. המכשיר גם הוסיף מעט עוצמה לנמוכים, כאשר אפשר לקבוע כמה אגרסיבית תהיה ההגברה הזו. שוב פעם, מדובר על הבדל שמיע ביותר, וכעת הנמוכים אינם נשמעים בומיים כמו מקודם, עם יותר נוכחות לתדרים הנמוכים מתחת ל 40Hz.


סיטואציה שלישית: מה עם הסאבוופר? הסאב אצלי הוא גם תוצר של DIY, וכולל דרייבר 18 אינץ' בתיבה סגורה יחסית קטנה, כאשר כמעט כמו כל סאב בתיבה סגורה, העסק מחייב פיצוי ב EQ בנוסף ל EQ של ה Room correction. איך ה Anti-mode 2.0 מתמודד?


קו שחור: לפני כיול
קו אדום: אחרי כיול

 

כפי שרואים, התוצאות שוב פעם לא מאכזבות. הגדרתי את המכשיר לכיול עד 80Hz, וערימה של פיקים עברו טיפול נאה, פלוס הגברה קטנה באיזור ה 30-40Hz. הסאב כמובן יכול לעשות שימוש ב EQ הפרמטרי או בפילטר מדף, שיעזרו לו לרדת ל 20Hz, או מתחת לזה אם רוצים, למרות שבאותה נקודת ישיבה, עדיין אין ממש מה לעשות נגד השקע הגדול ב 25Hz. אגב, לאחר מבט בתוצאות, היה דווקא יותר חכם להגדיר את הטיפול עד ל 150Hz…

בשביל הבדיקה, עשיתי על הדרך שימוש בפילטר ה Lowpass שבנוי במכשיר. הפילטר הוגדר פעם אחת ב 80Hz עם שיפוע של 24dB, ופילטר נוסף זהה שעובד במקביל, מה שמביא לשיפוע של 48dB.


קו אדום: ללא פילטר
קו ירוק: שיפוע 24dB
קו כחול: שיפוע 48dB

 

נו, אז איך כל זה נשמע? קודם כל ה Anti-Mode 2.0 נשמע לי איכותי כמו כל DAC אחר שיצא לי להאזין לו בקבוצת המחיר הזו, כגון ה Benchmark DAC1 או ה Burson HA-160D, וזה כבר סימן טוב. עכשיו תוסיפו את מערכת ה RC ואתם יכולים לקבל סאונד אחר לגמרי ממה שהתרגלתם אליו, וזה במובן החיובי כמובן. יתרה מכך, ה Anti-Mode 2.0 מאפשר לכל אחד לכייל את המערכת לפי טעמו האישי, ככה שאם עד עכשיו היה נניח חסר מעט ניצוץ בגבוהים, No problem, פשוט מכוונים, מאזינים, מכוונים שוב, ומאזינים שוב, עד שמרוצים מהתוצאה, וכן הלאה.


מגוון הכניסות/יציאות באחורי המכשיר

הצגת וידאו ראשונית של ה- DSPeaker Anti-Mode 2.0 מתערוכת CES 2012

 

סיכום

בביקורות שאני נוהג לעשות על סאבוופרים, יצא לי לבדוק כמה דגמים עם מערכת Room Correction אוטומטית עצמאית, ואלו תמיד אכזבו אותי. או שהמערכת היתה מוגבלת מדי, או שהתוצאה היתה גרועה במצב האוטומטי, מה שאומר שצריך לכייל הכל ידנית על מנת להגיע לתוצאה מספקת. ה DSPeaker Anti-Mode 2.0 הוא אחד מהמוצרים האלה שמראים שאפשר להגיע לתוצאות יפות גם בשיטה האוטומטית. מעבר לזה, ה Anti-Mode 2.0 מאפשר לכייל עד לתדרים יחסית גבוהים, ומעמיד לרשות המשתמש מבחר גדול של פילטרים, ואפשרויות כיוון, שיעסיקו כל חובב אודיו עד לשעות הקטנות של הלילה. בסופו של דבר, ה Anti-Mode 2.0 בעל פוטנציאל להפוך לגמרי את הסאונד שמתקבל בחדר, ואלא אם אתם חיים בחדר ללא בעיות (סביר להניח שלא), הצעצוע הזה בהחלט שווה בדיקה.  

מחיר: 715 יורו לא כולל משלוח ומיסים מקומיים.

מוצרי חברת DSPeaker חסרים יבואן כיום בארץ ומוצריה ניתנים לרכישה ישירות מהחנות המקוונת שמפעיל היצרן.

תודה לחברת DSPeaker על השאלת המוצר לטובת הכתבה

לדיון בנושא: DSPeaker Anti-Mode 2.0 – הקוסם מפינלנד


20:00
  /  
10.12.2012
  
מאת: איתי חזום

1