סקירה- פוג'י HS30

עם הפוג'י HS30 אפשר להגיע לירח, פשוטו כמשמעו, אבל לא בהכרח לנחות על הרגליים.נתחיל בשורה התחתונה - הפוג'י HS30 משכנעת ...

7:00
  /  
25.11.2012
  
 מאת: אייל גורביץ'
הקדמה

הקדמה

עם הפוג'י HS30 אפשר להגיע לירח, פשוטו כמשמעו, אבל לא בהכרח לנחות על הרגליים.
נתחיל בשורה התחתונה – הפוג'י HS30 משכנעת יותר כמכשיר צילום לצלמים מתקדמים, הודות לאפשרויות השליטה בה, ופחות כמצלמת פוינט-אנד-שוט אוטומטית.
 

יכולות ושיפורים

בהשוואה ל-HS20, אין שינויים בולטים לעין. מעבר להיות ה-HS30 גבוהה ב-6 מ"מ הן נראות כמעט זהות, יש להן אותם מאפיינים אופטיים, אורכי מוקד, צמצמים, מערך כפתורים, וכד'.

במבט קרוב יותר, ה-HS30 מסוגלת לצלם פרץ תמונות במהירות של 11 בשניה, לעומת ה-8 של ה-HS20, כפתור ה-RAW הממוקם על כפתור השליטה האחורי הוחלף בחוכמה לכפתור שניתן לקבוע את תפקודו. בנוסף, סוללות האצבע (AA) של ה-HS20 הוחלפו בסוללת ליתיום נטענת, המספקת חיי סוללה משופרים ובזכותה ה-HS30 קלה בכ-40 גרם.

עוד לעומק, ה-HS30 נושאת חיישןEXR חדש שמאפשר מהירות פעולה גבוהה יותר ואמור, תיאורטית לפחות, לשפר את איכות התמונה ואת התמיכה בתנאים של תאורה נמוכה. 

איכות בניה וביצועים

 איכות בניה

אחיזה ראשונה ה-HS30 מעבירה תחושה יציבה ביד. המצלמה מאסיבית, אך לא כבדה יתר על המידה, והמבנה שלה בצורת ידית מאפשר לתפוס אותה היטב תוך סיכוי נמוך ביותר שהיא תשמט או תיפול בטעות. 

 

 

ניתן לחשוב לרגע שאפשר לעבוד איתה ביד אחת, אך כשמנסים מגלים במהרה שלא כך הדבר. להדליק אותה, להציץ בעינית ולצלם תמונות וסרטונים – עד כאן הכל טוב ויפה, אבל להוריד את מכסה העדשה ולהשתמש בזום – בשביל זה צריך שתי ידיים.

האם זה דבר רע? לא, כמובן שלא. מדובר במצלמה רצינית ולא מצלמת כוון-וצלם קומפקטית, אז למה לא להשתמש בשתי הידיים כדי לשלוט בה? זה בסדר גמור שהיא דורשת את מלוא הריכוז ותשומת הלב. צעד נוסף קדימה, עם העין צמודה לעינית (ובאופן קסום המסך האחורי נכבה) וזו כבר תנוחה המתאימה למצלמות DSLR. צריך רק להזהר לא ללחוץ בטעות עם האף על כפתור ה-ISO. זה קורה.

הזום הידני נותן תחושה קרובה לשימוש ב-DSLR יותר מרוב המצלמות המכונות "דמויות-DSLR". טבעת הזום פלסטיקית, אך הדוקה דיה בהתחשב ברמת המצלמה, אין בה חופש תנועה או תזוזות מיותרות. מצער כי מבנה המצלמה הוא כזה שהיד המסובבת את הזום עלולה להתקל בפלאש הבולט מעל לעדשה. בנוסף, שימוש ב-HS30 במקום שקט כמו מוזיאון למשל, או צילום של תינוק ישן מעוררים רצון עז להשתקת הצפצופים השונים שהיא משמיעה. למרבה המזל, פוג'י מודעים לאופיה הרועש של המצלמה – לחיצה ארוכה על כתפור ה-DISP מעבירה את המצלמה למצב חרישי – והיא הופכת שקטה לחלוטין (גם מנורת העזר לפוקוס האוטומטי כבויה).

מסך ה-LCD בהיר וברור אף בתנאי שמש חזקה. ישנם שני מצבים בהם קשה לראות את התמונה על המסך – כשהשמש משתקפת ישירות במסך או כאשר יש שמש ישירה על הפנים או על חולצה בהירה ואלה משתקפות במסך. מפרק המסך מצויין לצילום מגובה המותניים או מעל הראש. למרות שהוא לא מסתובב בכיוונים נוספים, יכולות אלה מספיקות לרוב מצבי הצילום.
 

ביצועים

מהירות פוקוס: באופן כללי, מערכת הפוקוס האוטומטי של ה-HS30 מהירה למדי, בתנאי שיש תאורה טובה. לא מדובר בביצועי-על ומנגנון הפוקוס יחסית רועש, אך מהירות הפוקוס האוטומטי גבוהה מכדי למשוך תשומת לב, כך מצלמה צריכה להתנהג. 

כשהאורות מתעמעמים הסיפור משתנה, ובאופן קיצוני יותר תוך שימוש בקצה יכולות הזום. המצלמה מתקשה להנעל, ותהליך הפוקוס האוטומטי עלול להמשך בין שתיים לארבע שניות, אם הוא בכלל מסתיים בהצלחה.

טבעת הפוקוס הידנית על העדשה מועילה מאוד במצבים מסויימים. בכדי לעזור למצוא את הפוקוס המדויק כאשר עושים בה שימוש, המצלמה מציגה הגדלה של איזור הפוקוס, יחד עם סרגל 'פוקוס' שמציג את רמת הפוקוס.

תפעול: כאמור, ה-HS30 הינה מצלמה רצינית. כלומר, יש לה רשימה ארוכה של אפשרויות ויכולות שליטה ורובן נגישות דרך התפריטים השונים. בנוסף, האפשרויות השמישות ביותר מיוצגות על ידי כפתורים ייעודיים לעבודה נוחה ומהירה.

מעבר לכפתורים הרגילים – הדלקה-כיבוי/מחשף/וידאו/זום/בורר מצבים, ישנם כפתורים נוספים לפיצוי חשיפה, נעילת פוקוס וחשיפה, ל-ISO ולאיזון לבן, כמו גם לקביעת תצורת מדידת אור ומדידת פוקוס. יש גלגל שליטה יחיד לשינוי הערכים של הפונקציות הנבחרות, שהוא נוח כשלעצמו אך היה טוב הרבה יותר עם היה מלווה בגלגל נוסף מסביב לכפתור החיצים באחורי המצלמה, כמו בדגמים רבים אחרים. כך היה נחסך, למשל, המעבר בין שליטה על הצמצם למהירות הסגר במצב ידני.

באופן מוזר למדי, נראה שכפתור ההדלקה לא פועל תמיד. בממוצע באחת מתוך עשר פעמים, המצלמה לא נדלקת ונדרשת הפעלה נוספת כדי להדליק אותה, תוך איבוד שניות יקרות לקראת הצילום.

ישנו עניין נוסף שעשוי להחשב משמעותי.לאחר צילום תמונה ניתן לצלם תמונה נוספת תוך שניה אחת פחות או יותר וזה, כמובן, בסדר גמור. העניין הוא שלאחר צילום תמונה כל התפריטים והפרמטרים השונים במצלמה אינם נגישים למשך כשלוש שניות, עד שהמצלמה מסיימת לכתוב את התמונה לכרטיס הזכרון. שימוש בפורמט RAW, או RAW+JPG ובכרטיס זכרון איטי יחסית, מאריכים את הזמן הזה עד לארבע או חמש שניות.

ייצוב תמונה: ל-HS30 יש מנגנון ייצוב תמונה המבוסס על תזוזת החיישן, שהוא בדרך כלל פחות יעיל ממנגנון ייצוב אופטי. המקרה זה הוא עובד לא רע, ומאפשר מהירויות סגר נמוכות עד כדי 1/6 שניה בזום מלא. אך בכדי להשיג תמונה חדה במצב כזה, צריך לנשום באיטיות ולהחזיק את המצלמה ביציבות.

Shutter Speed: 1/6
Aperture: F5.6
Focal Length: 720mm
ISO100 

Shutter Speed: 1/6
Aperture: F5.6
Focal Length: 720mm
ISO100  

בהשוואה ל-SX40 של קנון, למשל, לא מדובר בביצועים מעולים. עם ה-SX40 ניתן לצלם במהירות 1/5 שניה בזום מלא (ארוך יותר מזה של ה-HS30) ולקבל תמונה חדה בקלות רבה יותר.

יכולת חביבה נוספת היא איתור תנועה (motion detection) המעלה את רמת ה-ISO ואת מהירות הסגר כאשר האובייקט בתמונה זז ומגדיל את הסיכוי להקפאת התנועה ולקבלת תמונה חדה. לדוגמה, באור יום מלא המערכת הזו כיוונהISO ל-400 ואת המהירות ל-1/1000 שניה.

חיי סוללה: באופן רשמי, הסוללה של ה-HS30 מסוגלת לעבוד במשך צילום של 600 תמונות, לא פחות מאשר 50% יותר מקודמתה, ה-HS20.השיפור המשמעותי הזה מתאפשר הודות למעבר מסוללות אצבע (AA) לסוללת ליתיום ייעודית. 

בצילום עם מסך ה-LCD דלוק אך כמעט ללא פלאש, ה-HS30 הצליחה להוציא קרוב יותר ל-700 תמונות בטעינה בודדת, נתון הקרוב יותר למצלמות DSLR מאשר למצלמות קומפקטיות. 

איכות תמונה

איכות תמונה

צבעים וקונטרסט: אם עד לנקודה זו רמת הביצועים המגוונת של ה-HS30 עדיין לא מבלבלת, זו הנקודה בה זה יקרה. לעתים, היא מוציאה תמונות יפהפיות, בעלות קונטרסט וצבעים עשירים אך טבעיים. במקרים אחרים, לא כל-כך.

ההבדל ברמת הביצועים נובע בעיקרו מאורך המוקד. הצד הקצר של הזום מספק את הסחורה, ללא ספק. שימוש בזום מלא, לעומת זאת, גורם לאיכות התמונה לצלול, עד כדי כך שקשה הרבה יותר לקבל צבעים וקונטרסט נעימים לעין.

Focal Length: 24mm 

Focal Length: 240mm

Focal Length: 720mm

רגישות ISO: חיישן ה-CMOS EXR בגודל "1/2 בליבה של ה-HS30 מייצר תמונות חדות ונקיות ברמות ה-ISO הנמוכות, למרות שאינן חסרות רעש לחלוטין. בהגדלה של 100% ניתן לראות כיצד הרעש בתמונות מתגבר ככל שהרגישות עולה, אך עד ל-ISO 400 אין הדבר מהווה בעיה של ממש.

 

ISO100 

ISO200 

ISO400

ISO800 

ISO1600 

ISO3200 

ISO6400 

ISO12800 

איכות תמונות ב-ISO 800 עדיין מצויינת לצפיה על מסך, שיתוף ושליחה באימייל אך לא כך להדפסות גדולות. החגיגה נגמרת כשמגיעים ל-ISO 1600 – הצבעים פחות חיים, הקונטרסט נמוך יותר והרעש בולט לעין אף בצפיה על המסך.

ה-HS30 ממשיכה הלאה, לרמות רגישות גבוהות יותר – 3200, 6400 ו-12800 (שתי הרמות האחרונות הן ברזולוציות נמוכות יותר), אך אלה שמישות פחות ותמונות ברמה הרגישות הגבוהה ביותר נראות כאילו צולמו מבעד לחלון מלוכלך.

שימוש במנגנון ה-EXR להעצמת איכות התמונה והסרת רעשים עוזרת אך לא במידה ניכרת. יש שיפור מסויים בטווח הדינמי וניתן להבחין כי יש מעט פחות רעש בתמונות אך גם הרזולוציה שלהן נמוכה יותר ואין בהן בהכרח יותר פרטים.

 

ISO100 

ISO200 

ISO400 

ISO800 

ISO1600 

ISO3200

ביצועי וידאו: חיישן ה-CMOS מביא עימו יכולות וידאו ברזולוצית Full HD (1080×1920) שנראה בהחלט נקי וחלק, כל עוד משתמשים בצד הרחב של העדשה (כלומר, בשימוש מועט בזום).

בכל מצב צילום שאינו אוטומטי, יש לזכור לבחור בפוקוס אוטומטי מתמשך (continuous) לפני שלוחצים על כפתור האדום לתחילת צילום סרטון, אחרת המצלמה תנעל את הפוקוס ותשאר איתו לאורך כל הסרט. ברגע שהאובייקט המצולם יזוז, או המצלמה תתקרב או תתרחק, הפוקוס יאבד.

אפילו הכפתורים המסומנים 'af' ו-'af lock' לא משכנעים את ה-HS30 לחפש שוב את הפוקוס האבוד, מה שהיה יכול להיות יעיל ואף אינטואיטיבי. חבל.

במצב פוקוס מתמשך, מערכת הפוקוס מצטרפת למנגנון הזום בתזמורת של רעשי מנוע שנשמעים בקלות בסרטי הוידאו המצולמים, אלא אם כן הסצנה עצמה רועשת במיוחד. ניתן לראות (לשמוע) בדוגמת הוידאו את הרעשים הללו.

באופן שמתברר כעקבי, נראה כי ביצועיה של ה-HS30 בקצה הזום שלה לקוחים מסרט אחר. אולי אף מז'אנר אחר. בזום מלא, הפוקוס האוטומטי נמשך כנצח במונחים של סרטי וידאו, אפילו בתאורה טובה ואף גרוע מכך כשהאורות מתעמעמים. מאפיין נוסף של הוידאו, שעלול להיות לא נעים, הוא אפקט ה-Rolling Shutter, הנפוץ בחיישני CMOS. הוא מוחשי מאוד בזום מלא, כשהמצלמה רועדת (קורה לעתים תכופות כשמחזיקים אותה ביד) – התמונה הופכת גלית. ניתן לראות גם תופעה זו בסרטון הדוגמה:

 

מאפיינים מתקדמים

מאפיינים מתקדמים

פנורמה אוטומטית: העובדה של-HS30 יש מצב השמור על בורר המצבים לפנורמה אוטומטית מעיד כמה פוג'י מעריכים את חשיבות ואת השימוש הנרחב ביכולת הזו של במצלמות. הפנורמה של ה-HS30 אינה שונה ממצלמות אחרות של פוג'י, כלומר היא מאפשרת צילום בזוית של 120, 180 או 360 מעלות בכל כיוון (ימינה, שמאלה, למעלה או למטה). משמעותה של גמישות זו היא בכך שבעוד שניתן לצלם פנורמה על-ידי העברת המצלמה על פני הנוף באופן אופקי ולקבל תמונה צרה מאוד וארוכה, ניתן גם להטות את המצלמה על צידה כדי לקבל פנורמה בעלת פרופורציות שמישות יותר.

הפנורמה האוטומטית המתקבלת מה-HS30 נקיה וחלקה, כל עוד לא מתעמקים עד רמת הפיקסלים. מצבים מאתגרים כגון קווים ישרים ואלכסוניים, קירות וכד' גורמים לקצוות משוננים וחיבורים נראים לעין של רצף התמונות, אך זה לא המקרה בדרך כלל.

צילום ברצף: עם יכולת מרשימה של צילום 11 תמונות בשניה, יש מעט פעילות שה-HS30 מפספסת. יחד עם זאת, יש לשים לב כי מדובר ב-"קצב אש" שלא כולל פוקוס אוטומטי ולכן כל התמונות מצולמות ברצף עם פוקוס למרחק עליו ננעלה המצלמה בתמונה הראשונה.
 

הפנורמה האוטומטית המתקבלת מה-HS30 נקיה וחלקה, כל עוד לא מתעמקים עד רמת הפיקסלים. מצבים מאתגרים כגון קווים ישרים ואלכסוניים, קירות וכד' גורמים לקצוות משוננים וחיבורים נראים לעין של רצף התמונות, אך זה לא המקרה בדרך כלל.

צילום ברצף: עם יכולת מרשימה של צילום 11 תמונות בשניה, יש מעט פעילות שה-HS30 מפספסת. יחד עם זאת, יש לשים לב כי מדובר ב-"קצב אש" שלא כולל פוקוס אוטומטי ולכן כל התמונות מצולמות ברצף עם פוקוס למרחק עליו ננעלה המצלמה בתמונה הראשונה.

 סיכום

מתחרים

קיימות מצלמות סופר-זום רבות, אך רק מעט מהן ממש טובות. אם לציין את שמות הדגמים המתחרים עם ה-HS30 – קנון SX50, ניקון P510, פנסוניק FZ200 והסוני HX200.

לכולן יש עדשות רחבות (ל-HX200 עדשה המתחילה "רק" ב-27 מ"מ, וגם זה נחשב רחב), חיישן CMOS בגודל "1/2.3 (מעט קטן יותר מחיישן ה-"1/2 של ה-HS30), וידאו Full-HD, מסך LCD מפרקי, עינית אלקטרונית ומרחק מאקרו מינימילי של עד ס"מ בודד.

כולן קטנות וקלות מה-HS30, כשהקלה ביותר ביניהן היא הניקון P510, עם 555 גרם לעומת ה-687 גרם ששוקל הגוף של ה-HS30, כולל הסוללה וכרטיס הזכרון. בתמורה, יש ל-HS30 חיי הסוללה הטובים ביותר באופן ניכר.

בכל הנוגע ליכולת הזום, התכונה העיקרית של המצלמות האלה, המצלמה היחידה בעלת אורך מוקד קטן מה-720 מ"מ של ה-HS30 היא ה-FZ200 של פנסוניק, עם 600 מ"מ צנועים. זה מחיר ראוי, כמובן, לצמצם ה-2.8 הקבוע שיש ל-FZ200 לכל אורך הזום שלה.

ל-P510 של ניקון עדשה ארוכה יותר, המגיעה עד ל-1000 מ"מ, אך המלכה האמיתית היא ה-SX50 של קנון, שניצבת רמה מעל כולן עם אורך המוקד הגדול ביותר הקיים כיום במצלמה קומפקטית – 1200 מ"מ.

מבחינת מחיר, ה-HS30 היא הזולה בחבורה, כשמעליה נמצאות ה-P510 וה-HX200 בהפרש של כ-10% בערך. ה-SX50 יקרה עוד יותר וה-FZ200 ממוקמת הרחק מעל כולן. המתחרה הקרובה ביותר שלה היא ה-P510 – היא קטנה יותר, בעלת זום גדול יותר,GPS מובנה ומחיר נמוך מזה של ה-HS30. מצד שני, יש לה חיישן מעט קטן יותר, היא אינה תומכת בפורמט RAW וחיי הסוללה שלה קצרים פי 2.

מן הצד השני, ישנה ה-HS25 – האחות הפשוטה והזולה יותר של ה-HS30. היא מהווה אלטרנטיבה למי שה-HS30 יקרה מדי עבורו. גם לקנון, ניקון ופנסוניק יש מצלמות אחיות לדגמים היקרים שלהן, בדמות ה-SX500 , ה-L810 והFZ60 בהתאמה.
 

 ניקוד

איכות תמונה: 8
ביצועים: 7.5 
איכות בנייה: 8.5
פיצ'רים: 8

ניקוד כולל: 8 

דוגמאות

 

 

דוגמאות להפעלת פונקציית DR-Dynamic Range: 

ISO100 

ISO200 

ISO400 

תודה לקבוצת שמעוני, יבואנית פוג'י בישראל, על השאלת המצלמה לסקירה.

לדיון בנושא: סקירה- פוג'י HS30


7:00
  /  
25.11.2012
  
 מאת: אייל גורביץ'

1