מבחן הרמקולים המדפיים 2012 – סיכום

המבחן הקבוצתי הגדול ביותר שנעשה אצלנו. הגיע הזמן למסקנות.

7:00
  /  
13.11.2012
  
מאת: איתי חזום
הקדמה

הקדמה

אז מה היה לנו במבחן הרמקולים המדפיים של 2012? לא פחות מעשרים זוגות רמקולים, חמישה עשר יצרנים שונים, דירה שהפכה להיות מאד צפופה וכתב אחד שכמעט הלך לאיבוד. התוצר? מבחן הרמקולים הקבוצתי מהגדולים שנעשו במחוזותינו.

אני תמיד משתדל להדגיש, שבהאזנה לציוד ובמיוחד רמקולים, ישנם הרבה מאד משתנים שמשפיעים על התוצאה – החל מהאקוסטיקה בחדר, מיקום הרמקולים, מיקום נקודת ההאזנה, הציוד שבשימוש, ההקלטות שמאזינים להן, וכמובן הטעם האישי שלנו.

לדוגמא, כשעלה נושא הציוד שישמש לבדיקה היתה התלבטות, האם ניקח ציוד ברמת מחיר שתואמת לרמקולים, אך עלול להגביל חלק מהמתמודדים? או ציוד ברמת מחיר יחסית גבוהה שיתן לכל המתחרים צ'אנס, אבל לא יהיה בהכרח תואם לעלות הציוד שהלקוח בסופו של דבר רוכש? מכיון שהזמן לביצוע הפרוייקט היה מוגבל וגם ככה עמוס מבחינתי, נבחרה בסופו של דבר האופצייה השניה, שבה לכל רמקול היתה הזדמנות להפגין את יכולתו ללא הגבלה מצד הציוד. האם זה אומר שעם הגברה בגזרת מחיר נמוכה יותר, הרמקולים אוטומטית "מסורסים"? מניסיון שלי, ממש לא, אבל ההחלטה שלכם.

אם ניקח את נושא הציוד שלב נוסף קדימה, היה אפשר לבחון את הרמקולים עם הגברה בגזרת מחיר נמוכה/גבוהה, הגברת שפורפרות בגזרת מחיר נמוכה/גבוהה, קדם מגבר Solid state/שפורפרות, כבלים בגזרת מחיר נמוכה/גבוהה, עם/בלי טיפול אקוסטי, עם Vinyl/CD/MP3/Flac/Hi res, אלבומים בגרסה מקורית/Remaster, עם יין קברנה סוביניון/שרדונה, וכו' וכו'.

מה כל זה אומר בסופו של דבר? שאם היינו מבצעים את כל הנ"ל, לא רק שהמבחן היה מסתיים אי שם בעתיד הרחוק, זה עדיין לא היה מהווה תחליף לתהליך ההאזנה שמומלץ לבצע לפני הרכישה, כי לכל אחד ישנם פרמטרים שונים והעדפות שונות. אנחנו פה כדי לתת לכם מעט הכוונה, משהו שיעזור לכם להתמצא בתוך כל מבחר האפשרויות האלו, ואל אף שיש במבחן הזה עשרים זוגות של רמקולים, זו עדיין רק טיפה קטנה בים.

איך הסיכום נעשה

הרמקולים במקור חולקו לשתי קבוצות מחיר עיקריות, אך לאחר בחינה מחודשת הוחלט לבצע חלוקה יותר רחבה והוגנת, לארבע קבוצות מחיר עיקריות. בנוסף, הוחלט גם להוסיף לרמקולים ציונים לפי קטגוריות, שישקפו יותר בקלות את דעתי על הביצועים השונים שלהם.

הציונים:  לכל קבוצת מחיר יש טבלת ציונים שמחולקת לקטגוריות שונות:

  • עיצוב חיצוני: מי היו לדעתי הרמקולים הכי יפים, או אלו שלקחו את הצעד הנוסף מבחינה עיצובית.
  • איכות בניה: מי היו אלו עם הגימור החיצוני ואיכות ההרכבה/רכיבים, שנראו לי הכי מוצלחים.
  • גבוהים: מי אלו שהפיקו את התדרים הגבוהים (Treble), בצורה שהכי מצאה חן בעיני, או הכי הרשימה אותי.
  • מידריינג': מי אלו שהפיקו את תדרי המידריינג' (אמצע הספקטרום), בצורה שהכי מצאה חן בעיני, או הכי הרשימה אותי.
  • באסים: מי אלו שהפיקו את התדרים הנמוכים, הבאסים, בצורה שהכי מצאה חן בעיני, או הכי הרשימה אותי.
  • האזנה בעוצמות גבוהות: מי אלו שהכי הרשימו כשמחוג הווליום עלה מעלה. מי לדעתי שמר על נינוחות, ומי פחות.
  • קלות הנעה למגבר: מי אלו עם העכבה הכי קלה למגבר, אלו שיוכלו לספק את המיץ עם הגברה ממוצעת. הסעיף הזה דורש הסתמכות על מדידות עכבה מדויקות, ולא על הדעה האישית של הכתב.

הציונים נעים מ 1 עד 5, כאשר מצטייני הקטגורייה סומנו באדום. נא לשים לב: מדי פעם ישנם רמקולים שקיבלו את אותו הציון, מכיון שלדעתי לכולם הגיע ציון גבוה, או לחילופין מכיון שלאף אחד לא הגיע ציון מקסימלי של 5. במקרים האלו סימנתי באדום את הרמקולים שסיפקו את היתרון הקטן הזה, שלדעתי הצדיק אותם בתור המצטיינים באותה הקטגוריה יחסית לאחרים, אבל לא הצדיק מתן של ציון גבוה יותר.

"אופי סאונד": בכל קבוצת מחיר אני גם ממליץ על הרמקולים, שלדעתי יותר התאימו "לאופי סאונד" מסויים מאשר אחרים. זה במטרה לעזור מעט בכיוון כל רמקול לפי טעם אישי.

  • הרמקולים הכי "מאוזנים": לדעתי רמקולים מהסוג הזה מסוגלים להתמודד יפה עם כל מיני דרישות וז'אנרים מוזיקליים, נשמעים כ Allrounders, ולא מתמקדים במשהו אחד ספציפי.
  • הרמקולים עם הסאונד הכי "גדול ופתוח": לדעתי רמקולים מהסוג הזה מספקים סאונד שלא מותיר את המאזין משועמם על הכורסא, עם באסים/גבוהים יחסית מודגשים. מדפיים שמסוגלים למלא את החלל יותר מאחרים, ולקרב אתכם אל השורה הראשונה מול הבמה – מיקום שיתאים לסוג אחד של מאזינים, אך עלול להיות קרוב מדי או מנופח מדי לאחרים.
  • הרמקולים עם הסאונד הכי "רגוע" ו Laidback: לדעתי רמקולים מהסוג הזה נוטים לתת פרזנטציה מעט יותר רגועה, ועם גבוהים מעט פחות בולטים, מה שמסתדר יותר עם הקלטות בהירות ו/או פחות איכותיות.

הבחירה האישית שלי: את מי הייתי לוקח הביתה במידה ויכולתי? מי אלו שהכי קלעו לטעם האישי שלי בתנאים שעמדו לרשותי? הבחירה כמובן מבוססת על המתחרים באותה הקבוצת מחיר בלבד.  

קבוצת מחיר: עד 5000 ש"ח 

קבוצת מחיר: עד 5000 ש"ח


גודל הרמקולים בתמונות אינו יחסי

להלן המתמודדים משמאל לימין:

באופן טבעי, מדובר פה בקבוצת מחיר מבוקשת למדי, והרמקולים כאן מהווים סוג של "כרטיס כניסה" לעולם ה Hi-Fi. מתוך חמשת המתמודדים כאן ישנה נציגות חזקה, ואולי אפילו ברורה מאליו, למותגים עם מחקר ופיתוח באנגליה, מול נציגות אחת מארה"ב.
כל הדגמים פה הם בגודל ממוצע/מעל לממוצע, ויותר יתאימו לעבודה על סטנדים מאשר נניח על שולחן העבודה.

ציונים

מתוך חמשת המתמודדים לא היו רמקולים שהם מאוזנים לגמרי לטעמי, אבל אפשר לומר שה B&W 685 התאימו לפה מעט יותר מהאחרים. ה Mistral Bow-III הושחלו למקום שני, למרות מעט מחסור בנמוכים.

ה B&W 685 גם לקחו את קטגוריית הסאונד הכי "גדול ופתוח", זאת תודות לבאסים מרשימים, וגבוהים יחסית חדים. ה Polk audio Rti A3 מציגים פרזנטיה מעט קיצונית יותר לזו של ה B&W, אבל גם יותר "צבועה" לטעמי ולכן הם במקום השני.

לא היו פה רמקולים מספיק "רגועים" בשביל לקחת את הקטגוריה הזו, ה Monitor audio RX2 היו קרובים, אבל לא מספיק לדעתי.

הבחירה האישית שלי:

ה B&W 685 מהווים פה את הבחירה האישית שלי, מכיון שלדעתי הם עשו קצת מהכל. אני חושב שהסאונד שלהם הולך על הגבול שבין "מאוזן" ל "גדול ופתוח". ב Overall הייתי בוחר את ה Mistral אלמלא היתרון הברור של ה B&W בהפקת הבאסים. הייתי מצפה מ B&W לקצת יותר חדשנות עיצובית (המתחרים לפחות מנסים), אבל עדיין יצא להם פה רמקול מרשים יחסית לקבוצה הזו.

 קבוצת מחיר: 5000-6000 ש"ח

קבוצת מחיר: 5000-6000 ש"ח


גודל הרמקולים בתמונות אינו יחסי

להלן המתמודדים משמאל לימין:

כפי שבטח שמתם לב, מדובר בטווח מחיר קטן ומצומצם, אבל כמות המתמודדים מראה שעדיין מדובר בקטגוריה מבוקשת. הפעם המתמודדים מתחלקים לארבע מדינות, כאשר לדעתי זו קפיצת מדרגה די משמעותית בביצועים, יחסית לקטגוריית המחיר הקודמת.
מבחינת גדלים, המגוון יפה, כאשר שני דגמים יכולים גם להתאים לעבודה על שולחן העבודה, לעומת שני דגמים אחרים שהיו מהגדולים במבחן הקבוצתי.

ציונים

אל אף המראה "המאיים" שלהם, ה- Klipsch RB 81 II התגלו כבעלי הסאונד המאוזן ביותר לטעמי בקבוצה הזו, ונוסף על כך, הם מסוגלים למלא חלל גדול בפחות מאמץ מאחרים. למקום השני בקטגוריה הזו נכנסו ה Quadral Platinum M2, יש להם גבוהים מצויינים, אבל תקחו בחשבון שהם אינם יורדים נמוך, ולכן גם פחות יתאימו לחלל גדול (ללא סאב).

האם זה צפוי שהרמקולים הכי גדולים וכבדים במבחן הזה, יהיו גם אלו עם הסאונד הכי "גדול ופתוח"? לא בהכרח, אבל JBL הפיקו פה רמקולים שמכניסים אותכם ישר לאווירה, וה LS40 סביר להניח לא יגרמו לכם להירדם על הספה.

את קטגוריית הסאונד "הרגוע" לקחו ה PSB Imagine B, שלדעתי יכולים בקלות לפזול גם לקטגוריית הסאונד המאוזן, ככה שזה גבולי למדי. במקום שני הייתי שם את ה Sonus Faber Toy, שבדומה ל Quadral, אינם מתאימים לחלל גדול, אבל יספקו תוצר יחסית חלק ורגוע לדעתי.

הבחירה האישית שלי:

ה Klipsch RB 81 II היו אלו שהכי הפתיעו אותי פה. מרוב כל הדיבורים על "סאונד אמריקאי" שחודר לאוזניים, יחד עם עיצוב גס יחסית לתוצרת של היום, כבר הכנתי את האטמי אוזניים בצד… אבל מה, אהבתי אותם. כן, הם נראים כמו זוג בלוקים שחורים, וכן הם גדולים למדי בשביל מדפיים, אבל היכולת שלהם לספק אצלי תוצר לטעמי, וכזה שלא מתאמץ מדי, די שכנע אותי.

   

קבוצת מחיר: 7000-10,000 ש"ח

קבוצת מחיר: 7000-10,000 ש"ח


גודל הרמקולים בתמונות אינו יחסי

להלן המתמודדים משמאל לימין:

עוד קבוצת מחיר מאד מצומצמת. פה לדעתי מדובר על שדרוג יחסי בלבד, בהשוואה לקבוצה הקודמת. הגרמנים מראים פה נוכחות יותר בולטת, עם נציגות ראשונה לצרפת, כאשר אמנם יש רק ארבעה מתמודדים, אך מגוון רחב יחסית לאופי הסאונד.
גדול? קטן? מצד אחד, יש פה רמקולים שיכולים להתאים לשולחן עבודה, ומצד שני, רמקול אחד שפשוט חייב סטנד יעודי.

ציונים

ה Canton Vento 820.2 התגלו אצלי כזוג רמקולים "מאוזנים" במיוחד, או "כולבויניקים" אם תרצו. הם אמנם לא יורדים נמוך או מספקים Impact יוצא דופן, אבל אפשר להאזין להם שעות. למקום שני השתחלו ה Elac BS243, אלו בדומה ל Canton, אינם מיועדים לספק באסים רציניים, אבל שאר הספקטרום שהם מפיקים היה מאוזן ומלטף.

אוקיי, אני כבר סותר את עצמי, מכיון שגם פה בחרתי לקטגוריית הסאונד הכי "גדול פתוח" את אחד הרמקולים הגדולים במבחן… אני לא אומר שהסאונד של ה Focal 807V הוא "צרפתי טיפוסי" כי לדעתי אין דבר כזה, אבל בהחלט מדובר על מדפיים שמסוגלים לשמור על עניין לאורך זמן. בדומה ל JBL הנ"ל, ה 807V הם רמקולים בעלי סאונד יחסית חד ופתוח, כאשר הנמוכים מודגשים ובעלי נפח.

בקטגוריית הסאונד "הרגוע", אני לא יודע אם Tannoy בכוונה הלכו על אופי סאונד כזה, אבל ה Revolution Signature DC6, היו מאד "רגועים", ולא רצו למשוך לעצמם צומת לב, אפילו יותר מדי לטעמי. בנוסף, הבאסים שלהם לא הצדיקו את גודלם הפיזי, אבל גודל החדר, ומיקום יכולים לשנות הרבה בנושא.

הבחירה האישית שלי:

ה Canton Vento 820.2 הרשימו יחסית לגודלם. הם לא מפיקים באסים מודגשים כמו של ה Focal אבל הם גם חצי מהגודל. היה להם איזון כללי דומה ל Elac, אבל יתרון קטן בעוצמות האזנה גבוהות. הם נראים הכי טוב בקבוצה לדעתי, ואפילו יכולים לעבוד על שולחן העבודה.

קבוצת מחיר: מעל ל 10,000 ש"ח

קבוצת מחיר: מעל ל 10,000 ש"ח


גודל הרמקולים בתמונות אינו יחסי

להלן המתמודדים משמאל לימין:

כאשר מגיעים לקבוצת מחיר גבוהה עם רמקולים מדפיים, אני חושב שקצב השיפור בביצועים דומה למקרה שבו משווים בין שתי מכוניות ספורט אקזוטיות – אחת שמגיעה ל 300קמ"ש ואחת שמגיעה ל 350קמ"ש. זה מהיר לא חשוב במה תבחרו, אבל מה, אתם תצטרכו להשקיע לא מעט בשביל התוספת הקטנה הזו במהירות. במילים אחרות, כמעט כולם פה הם רמקולים מקסימים לדעתי, כל אחד בדרך שלו.
בנוסף, שמתי לב שככל שעולים בסקלת המחיר, הרמקולים מציגים איכות בנייה ועיצוב משופרים בהרבה, ועובדה שרוב הרמקולים פה נראים ובנויים בהתאם.
מי ששם לב, יראה שחוץ מיצרן אחד, כל השמות בקבוצה הזו סיפקו נציגות גם בקבוצות המחיר הנמוכות יותר, כאשר כל הרמקולים פה כמובן מבקשים, לא, דורשים – סטנדים מכובדים, אני חושב שהם הרוויחו את זה.

ציונים

"איזון" זה משהו שיותר קל להשיג כאשר עומדים יותר אמצעים לרשות היצרן, ככה שזה לא מפתיע שנציגי הדגל המדפיים של שלושה מהיצרנים בקבוצה הצליחו להתברג לכאן.

ה LsiM703 של Polk audio, הרמקולים היחידים במבחן בתצורת 3way קלאסית של וופר/מיד/טוויטר, לדעתי הוכיחו את עצמם כרמקולים שעושים קצת מהכל, ועושים זאת טוב. הגבוהים היו חלקים, המיד לא נשמע צבוע, הנמוכים היו בשרניים בשביל רמקול מדפי, וכל האלמנטים בסאונד השתלבו יפה יחדיו.
באותו קו, עומדים ה Canton Reference 9.2, שבדומה לדגם ה Vento שמופיע באותה הקטגוריה בקבוצת המחיר הקודמת, הגיעו לכאן בזכות ולא בחסד. הסאונד גדול, נקי גם בעוצמות גבוהות, ושומר על איזון יפה, מה שלדעתי משתלב עם המון סגנונות של מוזיקה.
למקום שלישי הגיעו הרמקולים הכי יוצאי דופן במבחן הקבוצתי – ה Elac 330 CE, הרמקול היחידי במבחן עם תיבה ממתכת, וזה עם העיצוב הכי לא שגרתי. עם כל השימוש הזה במתכות הייתם עלולים לצפות לסאונד מתכתי, אך ה 330CE נשמעים יותר חלקים וקטיפתיים ממה שהעיצוב מרמז. כן, הייתי מעדיף נמוכים יותר בשרניים, אבל במובן החיובי, הרמקולים האלו מסוגלים להפיק SPL גבוה למדי, ועדיין לשמור על נינוחות יחסית.

בצורה אופיינית ל B&W, ה PM1 הוא תוצר של Form follows function, או במילים אחרות, הטוויטר נראה טוב, אבל יש לזה סיבה, הממברנה של הוופר נראית טוב, אבל יש לזה סיבה, התיבה נראית טוב, אבל יש לזה סיבה, וכן הלאה. ה PM1 נכנסים לקטגוריית הסאונד הכי "גדול ופתוח", הם מסוגלים להעניק סאונד מרגש ומלא למדי בהתחשב בגודלם הפיזי, ובכלל יחסית לוופר הקטן שהם עושים בו שימוש. בגזרת הגבוהים הטוויטר הצליח לשמור על נינוחות, והיה בעל אופי מעט יותר חד מקטיפתי לדעתי, כאשר הנמוכים היו לא רעים בהתחשב בכוח שהניע אותם.

בקטגוריית הרמקול "הרגוע", ה Monitor audio GX100 התברגו לכאן, אך בצורה מעודנת. טוויטר הריבון שלהם כלל אינו חותך באוזניים, אך מעט צובע את הסאונד, מה שנותן למוזיקה גוון אינטימי ורגוע לדעתי. ממאחור נמצאים ה Pioneer S-81B-LR, שספקו סחורה "רגועה" בצורה מעט מוגזמת לטעמי, אך מצד שני, "החום" שלהם בהחלט יכול להיות ממותן על ידי בחירת ציוד מתאים.

הבחירה האישית שלי:

 

בדומה ל Klipsch, גם פה הופתעתי, הפעם עם ה Polk audio LsiM703. זה היה קרב מאד קרוב עם ה Canton Reference 9.2, אבל לבסוף ה LSiM703 לקחו במעט. ל Polk יש מוניטין של "רמקולים לעם", אבל כנראה הרצון שלהם להראות שהם מסוגלים ליותר, הביא אותם ליצור את סדרת ה LSiM. לא מדובר פה ברמקול שהייתי בוחר על סמך העיצוב שלו, אלא על בסיס העובדה שאצלי לפחות, הם פשוט נשמעו גדולים מכפי שהם, וזה לא מעט בשביל רמקולים מדפיים.

סיכום

סיכום

יצא לי לטעום לא מעט סגנונות של מדפיים במבחן הזה: גדולים וקטנים, 2way ו 3way, טוויטרים שונים, תיבות שונות, יצרנים שונים, ובעצם גישות שונות לתכנון רמקולים שבסה"כ באים לעשות את אותו הדבר.

בשוק עם מבחר כל כך גדול של רמקולים, וגם במבחן השוואתי עם עשרים כאלו, קשה לדעתי לצאת עם "מנצח" ברור. האמת היא, שאין באמת דגם שעומד בראש הפודיום, מכיון שהכל נתון לפרשנות האישית של המאזין. אני לדוגמא, אוהב יותר רמקולים בעלי פרזנטציה מאוזנת, אבל אתם בטח מכירים את הסיטואציה: חדר הדגמה בתערוכת אודיו שכלל עשרים מאזינים עם… עשרים דעות שונות… מי מהם צודק? לכן, חשוב שתשתדלו להאזין לרמקולים שאתם מעוניינים בהם, ולנסות לתת צ'אנס גם לאופציות שלא הייתם שוקלים בכלל, כי לפעמים תופתעו לטובה.

לבסוף, זו הזדמנות טובה להודות לכל היבואנים שהשתתפו במבחן הזה, וכמובן לכל האנשים שהיו צריכים לסחוב איתי את הרמקולים לקומה השלישית בלי מעלית…

נתראה במבחן הרמקולים הרצפתיים!

לדיון בנושא: מבחן הרמקולים המדפיים 2012 – סיכום


7:00
  /  
13.11.2012
  
מאת: איתי חזום

1