סיקור כנס intv לחדשנות בטלויזיה

סיקור חי של כנס ראשון מבית קשת ומאקו - לחדשנות בטלויזיה.  

13:30
  /  
11.11.2012
  
מאת: עפר לאור

      13:30:55עפר לאור oferlaor

איזה רגשות תעשיית הטלויזיה בכלל, והכבלים בלבד מעוררים? רגשות רעות בעיקר בגלל שהם לא היו צריכים – הם היו מונופול. היה גם צורך. כיום הכבלים כבר לא מונופול ולכן הם בסכנה אמיתית כי הם לא בנו בינם לבין הלקוח יחסים של אהבה. 

החוקים בטלויזיה היו קשיחים, כל התפיסה העסקית – מי שולט, האם יש החזר השקעה ברורה וכו׳. אם נשארים בגישה הקודמת, זה עניין של זמן עד שמודל חדש יגיע ויביס אותו.

חדשנות נעשית על ידי הסרה של קטע מרכזי במוצר ואז הוספה שלו עם שינוי. בטלויזיה הם התחילו להסתכל על הטלויזיה רק כמסך במרכז הסלון. מתוך זה החליטו לגבש את שאר הצרכים של הצרכנים – תוכן פרטי שלנו (וידאו ותמונות שצילמנו), קניות וידע. הם מושכים את המידע מהאינטרנט לכל דבר שעושים. זה אומר שהכל חייב להיות פתוח.

הם פיתחו פלטפורמת home gateway חדשה עם סמסונג – horizon נחשב כיום לאחת הפלטפורמות החדשניות כיום. יש להם ממשק חדשני, אינטגרציה דרך API להמון שירותי אינטרנט (כמו imdb, rotten tomatoes ו- Wikipedia) ביחד עם שילוב במכשירים ניידים ופרסונליזציה.  

      13:18:18עפר לאור oferlaor

איך מחליטים איזה מוצר בוחרים? תכונות פיזיות (גודל, משקל), פחד מה יקרה אם לא ארכוש, תרבות, תדמית עצמית, מחיר, הבדלים למוצר אחר וכו׳. 

לא כל אחד מותן משקל זהה לתכונות הללו או מפרש אותם כמו שהיצרן מתכוון. גרוע מזה, אם יש יותר מדי פרמטרים ששונים, המח האנושי מפסיק להיות מסוגל להחליט כשיש יותר מחמש הבדלים.  לדבריו – המוח של like מתייחס לטענות הגיוניות – מה התכונות שאתה צריך ומעדיף. לעומת זאת love זו תכונה שהיא אינטואיטיבית ורגשנית, לא לוגית. 

הארלי דיווידסון מוכרים חופש, לא אופנועים. אפל מוכרים פשטות. BMW מוכרים לוקסוס ופרטים. הם מזקקים את המסר שלהם בכדי לפנות לרגשנות ולאינטואיציה.  הם פונים ל love.  

      13:06:16עפר לאור oferlaor

דורון חכמון, מנהל ברשת UPC – אחת מחברות הכבלים הגדולות בעולם, liberty global עם נוכחות ב-14 שווקים. 

ההמצאה החשובה לדבריו במאה ה-20 היא המצאת מכונת הפקס. כיום, כל חדשנות מחליפה את קודמתה במהירות רבה יותר והופכת מכשירים כמו פקס למיושנים.

יש כיום חברות ענק שהן בנות מספר שנים בלבד. בתוך 10 שנים בעצם כל חבות הטכנולוגיה התברגו לחברות המוצלחות ביותר כיום. כל זה בזכות המהפכות הדיגיטליות שמעלימות כל דבר שהוא לא יעיל. דפוס נייר לא יעיל ביחס למגזינים מקוונים. במקרה של העיתונים – הלוחות יד שניה מימנו את כל השאר. Craigslist הפך את הלוחות לחסרות יעילות ולכן גרמו לכל התעשייה להתיישן ברגע. 

בטלויזיה יש חבילות ערוצים של 150 ערוצים שלא מוצאים בהם את מה שהם מתעניינים בהם. חוסר היעילות הזו היא פתח לגופים טכנולוגים לגנוב את השוק.  

      12:56:09עפר לאור oferlaor

פליימייקר – מייצר קטעי וידאו עם חתכים וקליפים לחובבי ספורט שרופים, עם מינימום עבודה לבעלי הזכויות. 

      12:49:23עפר לאור oferlaor

דוד אמסלם מ tvtak מציג שימוש במצלמה הסלולרית לזיהוי התוכן שמוצג ורכישה ישירה של זה מה אפליקציה. זה יכול להיות רכישה של סרט מאמאזון או של מוצר שמוצג כרגע בטלויזיה. 

הסיבה היא שפרסומות רגילות כיום כמעט ולא מצליחות יותר להניע צרכנים לפעולה. מדלגים על פרסומות.

איך זה עובד? זה משלב האזנה לסאונד וביחד גם פיענוח של הוידאו – ובמקביל ב back office יש ניתוח וזיהוי מדוייק של כל ספקי התוכן שקשורים. 

יש להם אפליקציות כמו שיתוף הקטע שכרגע נצפה, הימור על משחקי כדורגל בזמן אמת ורכישה של סרטים ומוצרים בזמן אמת.  

      12:43:57עפר לאור oferlaor

גיא חלמיש מ siano מציג צ׳יפים להצגת טלויזיה טרסטריאלית (כמו עידן פלוס) בטאבלטים ובטלפונים חכמים. זה פופולרי מאוד בארה״ב ובקוריאה. 

 יש להם מימוש מלא לאייפד בשם Carmel – שאינו צריך חיבור רשת, מאפשר הקלטה ולוח שידורים ובעצם הופך אייפד לטלויזיה לינארית וללא עלות חודשים כלשהי. הם רוצים להפוך את האייפד אנדרויד למסך ראשי ולא רק second screen. 

      12:36:52עפר לאור oferlaor

אורן ניומן, מנכ״ל anyclip מסביר שיש יותר ממיליארד קטעים לא חוקיים שנמצאים ביוטיוב ונקראים. לדוגמא – פרקי קוסבי שלמים. אין ממש רצון מצד בעלי הזכויות אבל לדבריו אפשר לייצר מתוכן כזה מיליונים. הרעיון הוא לא לסלק את התוכן הזה, אלא להגן עליו ולמנף אותו בכדי לייצר פרסום ורווח מתוכן כזה שעד היום לא ייצר כסף לבעלי הזכויות החוקיים שלו. 

לדבריו, אם אתה יודע איפה הצופה משתמש הוידאו, איפה הוא פיזית, מיהו הצופה, מה מוצג בתוכן כעת ולכן גם מה לפרסם – הפרסום הופך ליעיל ונכון יותר ולכן גם מייצר יותר הקלקות = יותר רווח. הוא מציג למשל פרסום שמפו שמוצג תוך כדי שבתוכן הבחורה חופפת ראש. 

      12:30:27עפר לאור oferlaor

אמיר אילת מ Tvinci, מתאר את השנה האחרונה שבו עסקי ה ott של החברה פורחים. חברות כיום כולן מתעניינות בפלטפורמות רבות – סלולרי, טאבלטים, טלויזיות חכמות ואפילו קונסולות משחק. 

בסינגפור הם שחררו לאחרונה פלטפורמה עם וידאו חי, vod על גבי כל הפלטפורמות הניידות כיום.  

האם טלויזיה עדיין lean back (כלומר פסיבית)? כן ולא. הטלויזיה העתידית היא ביד שלך. צריך שהתוכן והמכשירים יהיו אישיים יותר – ומתכוננים ספציפית לצופה הנוכחי ולא למשפחה או קבוצה.  

ה killer app משלב את כל הפלטפורמות, למשל על ידי פעולת swish להעברת הוידאו ישירות למסך הראשי מתוך הטאבלט או הסלולר.  

      12:24:42עפר לאור oferlaor

גבי תירוש מ jvp, אשר מאפשרת לחברות טכנולוגיות – להקים את הסטארטאפים שלהם, עם מיקוד בטלויזיה ובניו מדיה. כיוצא Nds הוא מאמין בטכנולוגיות החדשות הללו. 

הוא כעת מאפשר לחברות עכשיו להציג בזריזות את הרעיונות שלהם. 

      12:04:59עפר לאור oferlaor

מה לגבי טלויזיה לינארית? היו מספר ערוצים ישירים והשימוש בהם הרקיע שחקים. הוא לא ממש נכנס לפרטים מה היה פופולרי יותר, למעט העובדה שהרייטינג בשעות הזויות כמו חצות היו גבוהות ביותר.  

      12:00:17עפר לאור oferlaor

לדברי גורדון, לא היה להם ספק שיעמדו במשימה של שידור האולימפיאדה. השאלה היתה כיצד ובאיזה דרכים חדשות ומקוריות. 

המסלול התחיל לפני יותר מ-7 שנים, עוד לפני שלונדון אפילו זכתה בביד האולימפי שלה. המטרה לא רק לכסות את המשחקים אלה מסביב לשעון בכל תחום. האתגר היה כיצד לעשות את זה בכבוד של ה bbc. הכיסוי היה עיתונאי, אסור שהם יקחו צד. ההפצה היתה לכל העולם – דרך חברות שידור אך גם ישירות לצרכנים במסכים ניידים וסלולריים. אין תקדים לכיסוי כזה כי הטכנולוגיה של טאבלטים וטלפונים חכמים לא היו מתקדמים מספיק במשחקים הקודמים. הוא גם הזכיר שבעבר ה bbc היה אחראי על שידורי צבע ו-hd ראשונים באולימפיאדות קודמות.

באנגליה היה שידורי רדיו, משחקים רבים בערוצים שונים, שידורי רשת, סלולרי ואפילו סיכומים יומיים בערוץ תלת ממדי יעודי. היו 24 ערוצי hd מקבילים ששודרו מהמשחקים (לעומת 6 שידורי hd בלבד באולימפיאדה הקודמת בסין).  

והאתגר הגדול של הצגת כל סשן של כל ספורט במקביל ושכולם יהיו זמינים ברדיו, אינטרנט, במחשב, טלויזיה, מסכים חכמים, טאבלטים וטלפונים חכמים. האתגר היה לאפשר גישה לכל זה דרך כל הממשקים השונים.   

      11:49:56עפר לאור oferlaor

אלכס גלעדי מסביר שה bbc הוא הגוף התקשורתי הראשון שהראה כיצד שידור עולמי עובד. כל המדינות ממזרח לאנגליה העתיקו את המודל הבריטי. ממערב לה, המודל הוא המודל המסחרי (האמריקאי). 

הוא כעת מציג את דייב גורדון, האחראי של ה bbc על כלל שידורי אולימפיאדת 2012 . 

      11:22:34עפר לאור oferlaor

הטלויזיה של אפל, לדברי הר נבו – היא משמעותית ביותר ולדבריו הם מתכווננים לדור הטלויזיה הזה. המטרה שלו להיות האייקון הראשון משמאל על הטלויזיה של אפל…

 מי שידע להפיק ולהפיץ בזול ישרדו. הסיבה היא שתהיה הרבה יותר תחרות – יותר תוכן על יותר פלטפורמות. לכן המודלים הישנים של פרסום על בסיס רייטינג יקרוס. 

הורדת עלויות ההפקה והפצה מחייב שימוש בפלטפורמות זולות, תוכן פחות יקר (ריאליטי, תוכניות ארוח חיות וכו׳). גם הורדת חברות ההפצה כמו שנעשה על ידי לואי סיקיי – עבודה ישירות מול הצרכנים זה גם חלק מהעתיד.  

      11:17:47עפר לאור oferlaor

בקרוב הם יתחרו ברשתות הטלויזיה הגדולות. בקרוב מסכים חכמים יאפשרו צריכה ללא ממיר ויתחרו בכבוד בשיטות הישנות של שידור. 

הטרנדים בקרוב הם טלויזיה בכל מקום – יצרני התוכן הקיימים יכניסו את התוכן שלהם בכל פלטפורמות. ומצד שני וידאו בכל מקום – גוגל עם יוטיוב משקיעים 150 מיליון דולר השנה (זה עלה ב 50% משנה שעברה) וכך גם השקעות של נטפליקס והולו שמפיקים תוכן.

Huff post tv זה ערוץ טלויזיה ש aol מפיקים ושחי על הרשת. הוא זול משמעותי להפקה – הם מפיקים 12 שעות ביום כרגע וזה סוג חדש של ערוץ חדשות שמתחרה ב Fox News, CNN, ודומיהם.  

      11:12:58עפר לאור oferlaor

On.aol.com יפעל על כל המסכים והמטרה שלהם הוא להפוך ליצרן וצינור תוכן משמעותי. לדברי הר נבו, יש להם 75 מיליון צופים והם הפיקו 20,000 כותרים שונים. 

תכנים שונים כמו translogic, Engadget tv שהם מפיקים מתחברים לאתרי תוכן של aol. חלק מהתכנים מגיעים לרשתות הגדולות בארה״ב. לדבריו התכנים צריכים להצרך באינסוף דרכים ולא רק באתרי תוכן מוגדרים. זו הסיבה שהם מפיצים על אפליקציות, ביוטיוב, vivo ובכל דרך שהם יכולים. 

2.35 מיליארד דקות של תוכן והם מתכווננים לכסף שכרגע נמצא בפרסום טלויזיה.  

      11:06:48עפר לאור oferlaor

רן הר נבו, סמנכ״ל וידאו ב aol, לאחר שעשה אקזיט של החברה הישראלית שלו 5min video לפני שנתיים ל AOL. 

הוא פחות מתעניין בתוכן ויותר בצינורות שמביאים אותו אלינו.  הוא חושב שההגדרה של טלויזיה מיושנת. יצירת תוכן, אוצרות תוכן (curation) והפצה משתנה כל הזמן. אנחנו רואים פרגמנטציה ביצירת התוכן – יותר אנשים מייצרים תוכן. כמו כן, יש פרגמנטציה בהפצה – יש יותר דרכים ליצור תוכן ולבסוף יש פרגמנטציה במכשירים לצריכת התוכן. התוכן הוא המלך – אמר ביל גייטס, שלא יצר מעולם תוכן…

הפלטפורמות משתנות – זה לא העיתונות שמתה, או תעשיית המוזיקה שמתה – הדרכים לצרוך את המדיה משתנות. 

לדעתו לויין וכבלים מדרדרים – יש לראשונה בהיסטוריה ירידה בצריכת הכבלים כי הצרכנים כבר לא זקוקים להפצת הכבלים המסורתית. 

בסערה סנדי כבר לא היה חשוב הטלויזיה כי בטוויטר היו יותר נתונים מאשר מהרדיו והטלוויזיה. 

צפיה חודשית בתוכן טלוויזיוני משמעותית יותר חזק מצפיה בטלויזיה. זו צפיה בתוכן לא לינארי וזה חדשות טובות למי שפועל באינטרנט. 

ההגדרה של הר נבו לטלויזיה – זה מסך גדול שכבר היום, או יהיה בקרוב, מחובר לרשת מהירה. ב aol מתכוננים לתעשייה הבאה של טלויזיה שתחליף את הכבלים וטלוויזיה רגילה. זה כבר בזרם המרכזי – מרבית האנשים כבר צורכים טלויזיה ככה. Aol מפיקים את aol on network – רשת טלויזיה לכל דבר (שאגב פועלת מתל אביב) עם 14 ערוצי תוכן ותוכן מקורי שלהם. 

      10:53:24עפר לאור oferlaor

עכשיו הצעת ניו מדיה – אפשר לצלם מוצר בסדרה עם האייפון בשביל לרכוש את זה. 

מה ארי חושב על המסך השני – האייפון וטאבלטים תוך כדי שידור. לדבריו זה עדין לא קרה מעבר להצבעה על מנצחים. הוא כן חושב שהצרכנים בסופו של דבר כן יוכלו לשנות ממש את הסיפור (אולי לא בלייב). סדרות כמו new girl משווקות דרך האינטרנט שבועות לפני שזה עולה לטלויזיה – בשביל לעורר קהל פוטנציאלי, וזה מוכיח את עצמו – הסדרות שזה נעשה בהן מהפופולריות כיום. 

במקרים מסויימים מייצרים webisodes – סדרות רשת של 5 דקות ופחות בעיקר בשביל לבחון התנהגות הקהל ואם זה יכול לעבוד כסדרה אמיתית.

עכשיו מציעים לו את Stevie – שמייצר ממשק חי וערוצי טלויזיה וירטואליים. הוא חושב שיש בזה פוטנציאל אבל הוא על הגדר… 

עכשיו הם מדברים על לארי דיוויד (שארי מייצג) ושילוב בדיחות פרטיות שלו בסיינפלד.  

      10:43:27עפר לאור oferlaor

ההצעה הבאה – רומנטית, ארי שואל את היוצרות מה הן כתבו לפני כן והן אומרות שכלום…

קומדיה רומנטית על בחורה שמחפשת תורם כליות – היא צריכה להעמיד פנים שהתורם, גרוש והפוך אליה לחלוטין, הוא החבר שלה כי זה לא חוקי לרכוש כליה. לדבריו זה חייב להיות סדרת חצי שעה (סיטקום)…

עוד הצעה בשם לגולנד – סרט על גרסא מיניאטורית של ארה״ב… מצחיק ביותר. 

ארי מגיב – כתבו את כל התסריט וצרו קטע וידאו לא מאוד ארוך שמראה את הסיפור (לתת טעימה) ושזה משהו שבאמת יכול להמכר!

      10:37:06עפר לאור oferlaor

עכשיו עושים סשן של רעיונות לסדרות לארי גולד והוא צריך להחליט אם הוא מרים אותם או לא. 

ההצעות ממש גרועות בינתיים…

לדברי ארי – מי כותב את הסדרה יותר חשוב מה pitch. ארי יורד רצח על ההצעה הראשונה ובצדק… 

      10:33:42עפר לאור oferlaor

אבי ניר, מנכ״ל קשת מראיין את ארי אמנועל – מנכ״ל סוכנות הכוכבים wme. ארי מפורסם הודות לאחיו, שהיה בכיר בממשל אובמה וכיום ראש עיריית שיקגו, והודות לגילום שלו בפמליה (ארי גולד זה בעצם הוא).

ארי ידוע כאחד הכוחות החזקים בתחום וכמבין גדול בטלויזיה ובמודלים החדשים. החיבור בינו לבין קשת הוביל להבאת רמזור, הומלנד ובטיפול לטלויזיה האמריקאית.

המודלים החדשים לא כאלה מעניינים מבחינת תוכן – זה סיפור טוב. הטכנולוגיה היא חדשנית ומאפשרת גישה רבה יותר לתוכן. לדבריו יש לו 15 אפליקציות משמעותיות ועוד 15 ערוצי תוכן. הדרך והמקום שבו אנחנו צורכים תוכן משתנה אבל תוכן טוב זה משהו שהיה תמיד זמין. 

אבי ניר שואל אותו לגבי ההשוואה בינו לבין ארי גולד – הדמות מהפמליה. כמה הוא משפיע באמת על איזה סיפורים יוצאים לאור? לדבריו, הוא רגוע יותר כיום ויותר גמיש מבעבר, אחרי שהבין שהדעה של אשתו תמיד גוברת על שלו… לדבריו הוא עושה את העבודה שלו מתוך אהבה לתחום, רצון להשפיע וכמובן בשביל המשכורת – לפי סדר החשיבות הזו.

האם הוא מעדיף מיזמי ניו מדיה על פני טלויזיה ״רגילה״? הוא מתעסק המון בטלויזיה רגילה, סרטים, מסחר ובתעשיית ספרים. השילוב בין כל סוגי המדיה חשוב והוא מפצל את זמנו בינהם. ללא ניו מדיה, כיום התעשייה אבודה. יש להם כיום מיזמים רבים כולל עם rayv, חברת ott ישראלית. 

האם כניסה של נטפליקס טובה לתעשייה? חד משמעית כן – יש יותר תוכן וזה נותן עוד מסלולים להפצת תוכן. אמאזון, גוגל, מיקרוסופט – יש עוד מקומות להציג את התוכן ולכן זה טוב לתעשייה. 

לדברי אראל מרגלית, ממייסדי הכנס וקרן jvp, העתיד לא רק בטכנולוגיה אלא טמון ביכולת לספר סיפור ושהחיבור בין טכנולוגיה לתוכן הוא העתיד בישראל.  

שר התמ״ת, שמעון שמחון, אומר שתעשיית התוכן חייבת לקבל תמיכה וגיבוי מהממשלה – זו תעשיה לכל דבר ובשנה האחרונה במיוחד זה תחום יצוא משמעותי עבור ישראל. 

ניר ברקת ניסה למכור את ירושלים כמותג בן 3000 שנה ולכן חשוב לקדם אותו. 

לדיון בנושא: סיקור כנס intv לחדשנות בטלויזיה


13:30
  /  
11.11.2012
  
מאת: עפר לאור

1