רמקולים Pioneer S-81B-LR-K – אין צורך להציג את החברה

הרמקול הקואקסיאלי השני במבחן הקבוצתי. והפעם, מאחד היצרנים הכי מוכרים, שלא כולם יודעים כמה הוא משתדל להשקיע ברמקולים.

23:00
  /  
07.11.2012
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

את פיוניר אין צורך להציג, מדובר באחד יצרני האלקטרוניקה הבידורית המוכרים בעולם. החברה שהחלה את דרכה בטוקיו ב 1938 כחנות לתיקון מכשירי רדיו ורמקולים, הינה כיום תאגיד שנוגע בכל קצוות הגלובוס, ומייצר כמעט כל דבר בתחום האלקטרוניקה הבידורית ומעבר. בכל הנוגע לרמקולים, החברה עובדת בשיתוף עם TAD או Technical Audio Devices, שידועים ברמקולים היוקרתיים שלהם לשימוש ביתי ומקצועי. ב 1997, Pioneer הקימו בארה"ב מרכז גדול לפיתוח רמקולים, ולקחו את מעצב הרמקולים Andrew Jones, שמוביל את המחלקה מאז (כולל זו של TAD). הרמקולים של Pioneer לוקחים המון השראה עיצובית וטכנולוגית מהרמקולים הבכירים של TAD, החל מחומרים מתקדמים לממברנות של הדרייברים, ועד שימוש בדרייברים קואקסיאלים (או Concentric). ליין הרמקולים של Pioneer כולל את סדרה 3, שמשמשת ככרטיס הכניסה לאודיו דו ורב ערוצי של היצרן, סדרה 8 שמהווה פיתרון ביניים, סדרת ה EX היוקרתית, ואף רמקולים עם תיבות שעשויות מעץ אלון שלקוח מחביות וויסקי. בנוסף, החברה גם מציעה דגמים שונים של סאבוופרים ורמקולים In wall/celling.

על הדגם

סדרה 8 של Pioneer משמשת כסדרת ביניים, בין הדגמים הזולים יותר של היצרן, ליוקרתיים יותר. הסדרה די מצומצמת ומורכבת ממדפי, רצפתי, וסנטר. לטענת היצרן, הסדרה תוכננה על ידי צוות שהורכב ממהנדסים אירופאים ויפנים, על מנת לגשר/לתאם בין הטעמים השונים. כל הדגמים מוצעים או בגימור שחור מבריק, או בגימר עץ מסוג White ash כאשר הדגם המדפי מוצע גם בגימור Walnut.

אלמנטים טכנולוגים בסדרה 8 כוללים:

  • דרייבר קואקסיאלי (או Concentric). הדרייבר הקואקסיאלי של סדרה 8 תוכנן בשיתוף עם KEF (עוד יצרן שמזוהה עם דרייברים מהסוג הזה), מה שלא מפליא אותי, שכן מעצב הרמקולים הראשי של Pioneer עבד לפני כן ב KEF. היתרונות של דרייברים מהסוג הזה ברורים: מקבלים רמקול עם מקור סאונד אחד או Point source, פיזור סאונד אחיד תודות לממברנה של הוופר שמשמשת כ Waveguide, ופיצוי אקוסטי לטוויטר שמאפשר להפחית את העיוותים, ואף לחתוך את הטוויטר יותר נמוך. לטענת היצרן, הסידור מאפשר גם קבלת Time allignment נכון.
  • הוופר משתמש בממברנה משילוב של Woven aramid ו Carbon fiber, כאשר הטוויטר משתמש בממרנה מטיטניום.
  • בדגם הרצפתי קיים סופר טוויטר (בנוסף לטוויטר הרגיל), שמבוסס על טכנולוגיית ריבון, אך במקרה הזה ישנה ממברנת פולימר דקה שכוללת כיפוף במרכזה, מה שלטענת היצרן משפר את ביצועי הטוויטר, ואף מאפשר לו להפיק תדרים עד ל 100kHz.
  • תיבה מעוקלת רב שכבתית, עם חזית מ MDF בעובי 21mm, חלק אחורי בעובי 40mm, וצלעות חיזוק במיקומים אסטרטגיים. לטענת Pioneer, התכנון הזה מאפשר לקבל תיבה קשיחה יותר, וללא בעיות של רזוננסים פנימיים.

 

 

איכות בנייה

ה Pioneer S-81B-LR-K (מי החכמולוג שחשב על השם הזה?), הוא מדפי ממוצע לגודלו, בעל תיבה מעוקלת ונאה. הגימור השחור מבריק במקרה שלי, היה חלק ויפה, ובסה"כ מדובר על רמקול אלגנטי. מלפנים ישנו הדרייבר הקואקסיאלי, כאשר הטוויטר שבמרכזו של הוופר, אינו כולל הגנה ולא יעמוד במתקפה של ילד סקרן. הגריל המצורף הינו מגנטי, ויספק הגנה מסויימת. מתחת לוופר ישנו פורט יחסית גדול, ועם Flare מכובד. בתחתית החלק האחורי ישנם זוג אחד בלבד של טרמינלים.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm כיפתי, ממברנה מטיטניום.
  • וופר: 130mm, ממברנה מ Aramid/carbon.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 2kHz.
  • עכבה נומינלית: 6Ω.
  • טווח תדרים: 40Hz-50Khz  ±3dB (לא נאמר באיזה טווח עוצמה).
  • רגישות: 84.5dB.
  • עוצמת הגברה מקסימלית: 130W.
  • מידות: גובה 350mm, רוחב 190mm, עומק 295mm.
  • משקל: 7.9kg.

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

Pioneer קצת הגזימו עם הגדרת ה S-81B-LR-K כבעל עכבה נומינלית של 6Ω. בסה"כ מדובר על רמקול קל להנעה, כאשר העכבה המינימלית היא 4.7Ω ב 215Hz, ורוב תחום העבודה מעל ל 8Ω. תדר הכיוון של הפורט יחסית גבוה – 66Hz, וישנה בליטה קטנה ב 780Hz (שמופיעה גם במדידה של הוופר), שעלולה להעיד על בעיה של רזוננס בתיבה. הפיק בתדרים הגבוהים יחסית למידריינג' התחתון, עלול לגרום לרמקול להיות מעט בהיר יותר באיזור הזה, עם מגברים בעלי עכבת יציאה גבוהה (בעיקר מגברי שפורפרות).

דרייברים


קו שחור: טוויטר + וופר
קו כחול: פורט

ללא שני זוגות של טרמינלים אפשר למדוד את הטוויטר רק עם הוופר. התוצאה בסה"כ יחסית חלקה מלבד שקע מאד מוגזם ב 11.7kHz. העניין לא נראה לי שגרתי, אבל היה קיים גם ברמקול השני (בתדר מעט שונה). העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב). הפורט די נקי בתחום העבודה שלו.

דרייברים מאוחד

תוצאה סבירה לגמרי מלבד אותו שקע, שעלול לקחת מתחושת האוויר של הרמקול.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

הגריל דווקא מעט ממלא את השקע הגדול, ואפילו מיישר מעט את העקומה, אך לוקח מתדרים אחרים. ההחלטה שלכם.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. ישנה ירידה הדרגתית בעוצמה החל מ 1kHz, כאשר ניתן לראות את השפעת השקע הנ"ל מעל ל 10kHz. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

ב Dance to the drums again של Cassandra wilson, היתה תחושה של נפח, וקול קטיפתי, אבל הסאונד היה מעט יותר מדי Laidback לטעמי, והזמרת נשמעה רחוקה למדי. עם Money for nothing של Dire straits היה אלמנט של עומק, והקולות לא היו בפרצוף בכלל, אך הנמוכים היו מעט דלים בקיק, והיה חסר אוויר בהקלטה. ב Hotel california בגרסה החיה של Eagles, הסאונד נשמע מעט מנופח מדי, הגיטרות היו חסרות ניצוץ, הקיק באס היה שם, אבל נשמע קטן.

ב Love is my condition של Faithless הסאונד קפץ החוצה, מיד באס די מוצלח, תחושת מרחב לא רעה, אך שוב חוסר בניצוץ. קטע אלקטרוני נוסף כמו Cajun lunch של OST & Kjex היה Laidback, חלק למדי, חלק מהכלים נשמעו מעט בולטים מדי. ב Calling you של Jevetta Steele, התקבלו תחושת עומק ומרחק טובים, והתוצאה היתה חמה למדי, בעצם אולי אפילו יותר מדי. הגוון הכללי ב Would you break my heart של Sara K, היה יותר מדי קופסאתי, הכלים אמנם היו ברורים במרחב, אבל הזמרת נשמעה כאילו מאחורי וילון. Gotcha החי של Patricia barber היה בסה"כ נעים להאזנה, הזמרת נשמעה חלקה כמשי, אווירה אינטימית יחסית, אך לא היה מזיק קצת יותר בשר לקונטרה באס.

בתנאי ההאזנה שלי, ה S-81B-LR-K היו מעט חמים מדי בשבילי. זה אחלה למי שאוהב תוצאה יותר לכיוון ה Laidback, אבל אני די בטוח שאותו חוסר בניצוץ עם הרמקולים, נבע מהשקע בתחום העבודה של הטוויטר, שהופיע במדידות הנ"ל. אולי מדובר בבעיה עם הזוג שקיבלתי, אולי הרמקולים אמורים להישמע ככה (ולכן בדגם הרצפתי קיים סופר טוויטר ריבון בנוסף לטוויטר הרגיל), אבל בלי קשר, מומלץ קודם להאזין להם, ולשים לב לאיזה ציוד רוצים לשדך אותם.

סיכום

אם מישהו תוהה מה ל Pioneer ולרמקולים טובים, אין צורך לתהות, שכן TAD עשו לעצמם שם בכל הקשור לקדמה טכנולוגית ברמקולים, ופה מדובר על קשר משפחתי ישיר שיכול רק להוסיף. מה שכן, ה S-81B-LR-K (עוד פעם השם/קוד הזה…) עלולים להזדקק להאזנה ובחירת ציוד קפדניים על מנת להפיק מהם את המיטב.

מחיר מומלץ לצרכן: 14,000 ש"ח

תודה ליבואן ט.ר על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה 

לדיון בנושא: רמקולים Pioneer S-81B-LR-K – אין צורך להציג


23:00
  /  
7.11.2012
  
מאת: איתי חזום

1