רמקולים Monitor audio Gold GX100 – הג'נטלמן האנגלי

המדפי מספר שתיים בארסנל של Monitor Audio. האם בגלל שהוא דגם ה Gold, מגיע לו מקום על הפודיום?

7:00
  /  
06.11.2012
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

Monitor Audio הוא יצרן רמקולים בריטי ידוע אשר הוקם ב 1972 על ידי Mo Iqbal, וכיום נחשב ליצרן הרמקולים היחידי שעדיין בבעלות בריטית מלאה. מוניטור היו מהראשונים שהשקיעו משאבים בפיתוח, שכלול, ושימוש בדרייברים עם ממברנות ממתכת ברמקולים, כאשר נכון להיום, כל הרמקולים שלהם כוללים שימוש בדרייברים מסוג זה. ליצרן כ 11 סדרות שונות של רמקולים לשימוש ביתי, כולל מבחר רחב של רצפתיים, מדפיים, סנטרים, סראונד, סאטלייטס וסאבוופרים. באופן לא מפתיע ארבעת הסדרות העיקריות של היצרן קרויות על שמן של מתכות (ובסדר עולה בדומה למדליות באולימפיאדה). סדרות בולטות בליין שלהם הן לדוגמא סדרת ה SoundFrame – רמקולים בעלי מראה של תמונה, סדרת ה Apex – רמקולים עם תיבות מאליומיניום, סדרת ה Shadow – רמקולים דקים במיוחד, וכמובן סדרת הדגל – ה Platinum, שממרכזת את כל מה שהחברה יודעת על High End בתחום הרמקולים.

על הדגם

סדרת ה Gold GX נמצאת במקום השני מהטופ של Monitor Audio. הסדרה כוללת שני מדפיים, שני רצפתיים, שני סנטרים, סראונד, וסאב. הדגמים מוצעים במבחר גימורים רחב, כולל גימורי עץ Dark Walnut, Natural Oak, Bubinga, ו Piano Ebony. גימורי צבע כוללים שחור או לבן מבריקים.

מאפיינים טכנולוגים שהסדרה עושה בהם שימוש כוללים:

  • ממברנות מ C-Cam: הממברנות גם בוופרים וגם בטוויטרים עשויות מתשלובת של אליומיניום ומגנזיום עם ציפוי קרמי (ומפה מגיע השם C-cam כלומר Ceramic Coated Aluminium magnesium). לטענת היצרן התרכובת הזו מביאה את הממברנות ליחס מעולה בין קשיחות לספיגה עצמית.
  • טוויטר: הסדרה משתמשת בטוויטר ריבון בעל ממברנה אולטרה דקה מ C-Cam, ו Motor שעושה שימוש במגנטים מסוג נאודימיום. לטענת Monitor, השימוש בממברנה בעלת מסה של 18mg בלבד, מאפשר לקבל יכולת Start – Stop מיידית, וגם להביא את הטוויטר ל 60kHz. אגב, הריבון של סדרת ה Gold GX משתמש בטכנולוגיה שלקוחה מסדרת ה Platinum הבכירה.
  • פורט מסוג HiVe: הפורטים מכוסים בחריצים אשר לטענת היצרן מאפשרים לאוויר לזוז יותר בחופשיות, ועל ידי כך להוריד את רעשי המערבולות אוויר, ולשפר את תגובת הפורט.
  • דרייברים שמוצמדים לתיבה על ידי בורג אחד בלבד. לטענת Monitor השימוש בבורג אחד מהצד האחורי של הדרייברים משפר את הצמדת הדרייבר לתיבה, ומשמש באותו הזמן כצלע חיזוק. התיבה עצמה מעוצבת בצורה מעוקלת, בנוייה משכבות דקות של MDF לעובי סופי של 20mm, וכוללת צלעות חיזוק פנימיות, כל זה על מנת להוריד את הקולורציה שמגיעה מהתיבה.

 

 

איכות בנייה

למבחן קיבלתי את ה GX100, המדפי הגדול יותר בסדרה. מדובר על רמקול נאה למדי, עם תיבה מעוקלת, פינות מעוגלות, גימור שחור מבריק במקרה שלי (עשוי ללא רבב), ודרייברים עם מסגרת מכוסה בטבעת כסף. הרמקול מיועד לשדר אלגנטיות יוקרתית ורואים את זה. הטוויטר בנוי ככה שישנה הגנה ממתכת על הדרייבר (זה יעזור עם ילדים סקרנים שאוהבים לדחוף אצבע), והוופר בנוי כחתיכה אחת ללא כיסוי אבק (גם זה יעזור עם הילדים). הגריל שמצורף עם הרמקול, עשוי ממתכת קשיחה ומתלבש על התיבה עם מגנטים, כאשר Monitor מדגישים שהשיטה מאפשרת לשמור על מראה נקי, גם אם בוחרים לא להשתמש בגריל (כמובן שהם לא היחידים שעושים זאת). ממאחור ישנו פורט ה HiVe, עם Flare צנוע (ניתן להשתמש בפלאגים המצורפים, לריסון הבאסים בחדר, ו/או לטעם אישי), הבורג שמחזיק את הוופר, וטרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: ריבון, ממברנה מ C-Cam.
  • וופר: 165mm, ממברנה מ C-Cam.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 2.7kHz.
  • עכבה נומינלית: 8Ω.
  • טווח תדרים: 42Hz-60kHz (לא נאמר באיזה טווח עוצמה).
  • רגישות: 88dB.
  • עוצמת הגברה מקסימלית: 120W.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 60-120W.
  • מידות: גובה 362mm, רוחב 210mm, עומק 303mm.
  • משקל: 9.9kg.

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה GX100 אינו רמקול קשה להנעה מהרגיל, העכבה המינימלית היא 4.1Ω ב 185Hz, והפאזה אינה קיצונית.  תדר הכיוון של הפורט הוא 46Hz, כאשר ישנו מעט הבדל בין שני הפיקים ליד תדר הכיוון של הפורט, מה שמעיד על כיוון לא אידיאלי. קיימת בליטה אחת קטנה ב 360Hz, זו עלולה להעיד על בעיה של רזוננסים בתיבה.

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

ניתן לראות שנקודת החיתוך נופלת בערך מעט מתחת להגדרות היצרן, הטוויטר בסה"כ מאוזן, עם טרנד של ירידה בעוצמה החל מ 8kHz, הוופר חלק למדי בתחום העבודה שלו, מלבד שקע קטן ב 360Hz שבדר"כ לא היה מפריע לי, אבל הוא מופיע בדיוק באותו התדר של הבליטה בעכבה. העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב). תחום העבודה של הפורט חלק לגמרי, אמנם ישנו סימן לרזוננס באותו תדר של הוופר, אך זה חלש מאד בעוצמה (בנוסף לעובדה שהפורט ממוקם מאחורי התיבה).

דרייברים מאוחד

תוצאה יפה, מלבד חיבור לא מוצלח בין הדרייברים באיזור נקודת הקרוסאובר.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

הגריל משפיע מעט על תחום העבודה של הטוויטר, אך לא בצורה מוגזמת. להאזין עם הגריל לא יהיה נושא קריטי.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. הגבוהים יחסית מאוזנים, מלבד עמק באיזור נקודת הקרוסאובר. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

השפעת פלאג לפורט על התדרים הנמוכים


קו אדום: ללא פלאג
קו שחור: עם פלאג

הפלאג (שבעצם הופך את הרמקול לתיבה סגורה) מוריד במקרה הזה את עוצמת התדרים הנמוכים בכ 2-4dB בממוצע. מיקום ונקודת האזנה שונים יכולים להפיק תוצאה שונה.

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

הגיטרות ב Money for nothing של Dire straits, קיבלו במה משלהן, קצת מעוותות אבל במובן החיובי, הקולות היו ברורים היטב, צלולים אפילו, היה חסר לי מעט Impact בנמוכים אבל לא באופן מוגזם. ב Dance to the drums again של Cassandra wilson, היתה הפרדת כלים טובה, פאנצ'יות יחסית מעודנת, והזמרת היתה בעלת קול רך ונעים עם מעט צבע. גם ב Aldebaran של Enya היתה הפרדה מצויינת, במה לא רעה בכלל, תחושת עומק מעט פחות טובה, ומיד באס מוצלח יחסית.

הפתיחה ב Hotel california החי של Eagles היתה בהחלט לטעמי, כל פריטה בגיטרות נשמעו היטב, לא הכי טבעיות אבל כיף להאזנה, הבמה היתה רחבה, אך הקולות היו מעט קדמיים מדי יחסית למיקום שאר הכלים, והקיק באס לא היה מספק דיו. Enya ב Aniron משר הטבעות, נשמעה נקייה וצפה באוויר, אולי רק מעט מחוספסת, הגוון בכללי היה נעים להאזנה אך לא Laidback בצורה מוגזמת מדי. כנ"ל ב Calling you של Jevetta Steele, חלק, נעים, עם תחושת מרחב ו Space טובה, לא חם מדי. ב Cajun lunch הקצבי של OST & Kjex, כל סאונד כאילו ניסה לתפוס צומת לב משלו, אבל עדיין כולם עבדו בצוות, לא היתה תחושה של סאונד חצוף מדי, והבאס היה בסה"כ סביר אם כי חסר עומק מספק.

ב Love is my condition של Faithless הורגשו עומק וצלילות אל אף העומס, אבל בעוצמות גבוהות הרמקול מעט איבד את זה, המיד באס היה די במקום, הקולות היו מעט בפרצוף. Jerihco של Simply red היה מהנה למדי, מזיזים את הרגל עם הקצב, יש ניצוץ בסאונד למרות שהוא לא בהיר או חד מדי. בתנאי ההאזנה שלי, ה GX100 היה מצד אחד צלול ונקי, אך מצד שני מחוספס פה ושם, אבל לא באופו פולשני מדי. הרמקול לא בעל פרזנטציה גדולה מדי או רחבה מדי, אבל עדיין מסוגל להעביר כל ניואנס מבלי לתקוע לי מחט באוזניים.

סיכום

ה Monitor Audio GX100 הוא לדעתי סוג של ג'נטלמן אנגלי, נעים הליכות, לא חצוף, ולבוש היטב. הוא נראה כמו משהו שיקבל מקום של כבוד בסלון, אך לא ינסה להבריח את המאזינים ברגע שהוא פותח את הפה. פחות מתאים לדעתי לעוצמות האזנה גבוהות, אבל ירגיש בבית בהאזנה אינטימית.

מחיר מומלץ לצרכן: 11,990 ש"ח

תודה ליבואן Connector על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: רמקולים Monitor audio Gold GX100 – הג'נטלמן האנגלי


7:00
  /  
6.11.2012
  
מאת: איתי חזום

1