רמקולים Elac 330CE – מתכת ואודיו עובדים כצוות

הרמקול הכי פחות שגרתי במבחן הקבוצתי, והיחידי עם תיבה מאליומיניום. האם כל הייחוד הזה משתלם?

23:00
  /  
30.10.2012
  
מאת: איתי חזום

על היצרן

Elac הוא יצרן גרמני שנוסד במקור בשנת 1926 תחת השם Electroacoustic (אני מניח שמכאן הגיע הקיצור Elac), עבר שינויים ותהפוכות, והחל להתרכז בתכנון ויצור רמקולים החל משנת 1984. Elac בדומה ל Canton מתכננים ובונים הכל In house – תיבות, דרייברים, וכו' כאשר כמובן על הרמקול מתנוסס הכיתוב האלמותי Made in Germany. Elac מתגאים במספר טכנולוגיות שהם מיישמים ברמקולים שלהם כגון: טוויטר ה 4Pi – טוויטר ריבון שמפיק סאונד ב 360 מעלות, טוויטר ה J.E.T -שמבוסס על טוויטר ה AMT המפורסם ומשולב גם באחד מהרמקולים הקואקסיאלים שלהם, ממברנות מאליומיניום בתצורת ה "קריסטל", ועוד. כיום החברה מייצרת ליין רחב של רמקולים, כולל עשרה סדרות של רמקולים סטנדרטיים, סאבוופרים שונים, מערכות סאטלייטים, רמקולים In Wall ו In Celling, ואפילו רמקול אקטיבי. סיסמתם של Elac אגב, היא Klang lebt או בתרגום גס – "נשמע חי".

על הדגם

סדרת ה 300 היא ליין ייחודי בהיצע של היצרן, ומורכבת אך ורק מרמקולים מדפיים. לבחירה ישנם שני דגמים קואקסיאלים, ושני דגמים קלאסים. כל הדגמים מגיעים בגימור שחור מבריק, אך בתוספת תשלום ניתן להזמין גוונים נוספים.

טכנולוגיות שסדרה 300 עושה בהן שימוש:

  • טוויטר ה J.E.T: טוויטר אשר עקרונות העבודה שלו מבוססים על ה Air motion transformer הוותיק בתכנונו של Dr. Oskar Heil, ונרכש ב 1993 על ידי Elac מיצרן רמקולים גרמני שפשט את הרגל. מאז החברה עובדת על לשפר אותו עוד ועוד. הרעיון הוא ממברנה מאד דקה וקלה מרדיד אליומיניום אשר מקופלת (בצורה של זיגזג), ויושבת בתוך שדה מגנטי. היתרון בקיפול הוא ממברנה בעלת שטח גדול אך כזו שתופסת פחות מקום, והתאמה יותר טובה מבחינת עכבה אקוסטית. הדגמים בסדרה שמגיעים עם ה JET כוללים גם מה ש Elac מכנים JET Dispersion Control DC – טבעת מספוג מיוחד אשר מלבישים מסביב לטוויטר, ומנחיתה מעט את תחום העבודה שלו, על מנת להתאים את הרמקול לחדר מסויים או טעם אישי.
  • ממברנות "קריסטל": הוופרים משתמשים בממברנות שמורכבות בשיטת "סנדוויץ'", בה ממברנה מנייר מוצמת לממברנה מאליומיניום עם מרקם שמזכיר את המראה של קריסטלים. אותו מרקם לטענת Elac עוזר בהקשחת הממברנה ומניעה של בעיות תהודה וקולורציה.
  • הוופר: משתמש ב Motor שהיצרן מכנה LLD או Long linear drive. זהו בעצם Motor בטופולוגיית Underhung בה ישנו סליל קצר בתוך מרווח מגנטי גבוה. לטענת Elac המבנה הזה מאפשר לוופר לקבל מהלך סליל לניארי של 8mm לכל כיוון, וכתוצאה מכך, באסים יותר חזקים ונקיים. בנוסף, הוופר עושה שימוש במגנטים מסוג נאודימיום שהם יותר קטנים, אך חזקים באותה המידה כמו מגנטים גדולים יותר מסוג Ferrite (וכיום אגב, גם הרבה יותר יקרים).
  • התיבות: אלו עשויות מ Compression formed aluminum, שעוזר לטפל בבעיות של רזוננסים וקולורציה, ומעוצבות ככה שהדרייברים נמצאים ממש בקצוות התיבה, על מנת להפחית בעיות של דיפרקציה.

 

איכות בנייה

ה 330CE הוא הדגם הבכיר והגדול ביותר בסדרה. ב CE אגב, הכוונה פשוט ל Crystal Edition (הגרסה עם הממברנה מסוג קריסטל). כפי שניתן לראות לבד, מדובר על רמקול בעל מבנה ועיצוב יחודיים למדי. הרמקול אינו גדול במיוחד, אבל בעל יחס גובה לעומק לא רגיל. תיבת האליומיניום בנוייה לתפארת וכך גם הגימור השחור מבריק. לדעתי, הרמקול משדר יותר היי טק מיוקרה, אבל כל מי שיסתכל לא יחשוב בטעות שמדובר על "סתם עוד רמקול". הטוויטר בנוי ככה שישנה הגנה ממתכת על הדרייבר (זה יעזור עם ילדים סקרנים שאוהבים לדחוף אצבע), והוופר בנוי כחתיכה אחת ללא כיסוי אבק (גם זה יעזור עם הילדים) וטוב שככה, כי חבל להרוס את המראה הקריסטלי היפה הזה. למי שעדיין דואג (ובצדק), הרמקול מגיע עם גריל ממתכת (שלא היה ברשותי). ממאחור ישנו פורט גדול עם Flare ממוצע, פלוס אפשרות להרכבת פלאג על מנת לאזן את הנמוכים בחדר לפי טעם ו/או מיקום, כאשר בתחתית נמצאים טרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: J.E.T
  • וופר: 180mm, ממברנה מאליומיניום מסוג "קריסטל".
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 2.9kHz.
  • עכבה נומינלית: 4Ω.
  • טווח תדרים: 40Hz-50kHz במינוס 10dB.
  • רגישות: 87.5dB.
  • עוצמת הגברה מקסימלית: 80W נומינלי, 120W פיקים.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 30-200W.
  • מידות: גובה 274mm, רוחב 188mm, עומק 345mm.
  • משקל: 10.5kg.

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה 330CE לא קשה להנעה בצורה יוצאת דופן. ישנו שילוב של 5.7Ω ופאזה של -43 מעלות ב 123Hz, כאשר העכבה המינימלית היא 3.9Ω (כמעט תואם להגדרת היצרן) ב 200Hz. תדר הכיוון של הפורט הוא 56Hz, כאשר ישנן שתי בליטות קטנות, אחת ב 245Hz, ושניה ב 290Hz, אלו יכולות להעיד על רזוננסים בתיבה.

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

ניתן לראות שנקודת החיתוך נופלת רק מעט מתחת להגדרות היצרן, הטוויטר די חלק בתחום העבודה שלו, והוופר מאד חלק בתחום העבודה שלו. העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב). תחום העבודה של הפורט יחסית חלק למעט רזוננס ב 940Hz, אך מכיון שהפורט ממוקם מאחורי התיבה, הסיכוי שהנושא יפריע אינו גבוה.

דרייברים מאוחד

בסה"כ תוצאה יפה ודי מאוזנת.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. התוצאה מראה איזון לא רע, מעט דגש במידריינג'. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems – Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond – D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond – D4.
  • כבלי חשמל: Audience – PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

הפרדת הכלים ב Would you break my heart של Sara K היתה מצויינת, ולכל כלי היתה את הנוכחות שלו בבמה מבלי להיבלע ברקע, בנוסף הסאונד היה קריספי אך בשום אופן לא מחוספס. Patricia barber ב Gotcha החי, מצד אחד נשמעה קרובה למדי, כאילו באה לשיר לידי, אבל מצד שני נשמעה מעט רזה, גם הקונטרה היה מעט חסר נפח ונוכחות.

בקטע אלקטרוני כמו Cajun lunch של OST & Kjex, כל סאונד היה מוגדר היטב, הקולות בקעו בצורה בולטת אך לא פולשנית, הרמקול בעצם לא ממש התאמץ, אבל גם הנמוכים שהוא הפיק היו מאכזבים. לעומת זאת ב Love is my condition של Faithless, המיד באס היה מוצלח, נקי, ומהיר למדי, כאשר בנוסף היתה תחושה של Space ועומק למרות העומס בקטע הזה. הפתיחה של Hotel california בגרסה החיה של ה Eagles, היתה מספקת ביותר, הגוון הכללי היה חלקלק, גיטרות משתפות פעולה ועומדות ישר לרוחב הבמה, אך לא היה מזיק עוד קצת Thump לקיק באס. Aldebaran של Enya היה קסום, כמו משהו מהאגדות, חלק כמשי, עם הפרדה מצויינת לניאנסים הקטנים, למרות שלא הייתי מתנגד לעוד קצת פתיחות.

קטע קצבי כמו Money for nothing של Dire straits היה מעט מאכזב, הפרדת הכלים היתה אמנם טובה, והגיטרות נשמעו "חיות", אבל הקטע נשמע מעט רזה. ב Jericho של Simply red, הג'ינג'י בלט יפה במרכז הבמה, הקלידים נשמעו חמים למדי, רוחב ועומק טובים. בתנאי ההאזנה שלי, ל 330CE היתה יכולת להישמע ברור גם בקטעים עמוסים או בעוצמות שמע גבוהות, ועם תחושת ניקיון וחלקלקות בגבוהים. מצד אחד לוופר היתה היכולת להרשים גם תחת לחץ, אבל מצד שני, הוא לא ממש ירד נמוך – לא שאני מתפלא בהתחשב בגודל התיבה ותדר ההכיוון של הפורט.

סיכום

ה Elac 330CE אינו רמקול שגרתי. הוא לא הולך "להיעלם" בתוך הסלון שלכם, אנשים יבחינו בו, ישאלו עליו, וכמובן, יבקשו לשמוע על מה מדובר. אם ככה, אז מזל שהוא מסוגל לספק את רוב הסחורה, ועם סאונד יותר מאוזן וחלק מאשר חצוף, רוב המאזינים יסופקו.

מחיר מומלץ לצרכן: 25,000 ש"ח

תודה ליבואן סיריוס על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: רמקולים Elac 330CE – מתכת ואודיו עובדים כצוות


23:00
  /  
30.10.2012
  
מאת: איתי חזום

1